ANALISIS PEMBELIAN KF-X OLEH INDONESIA

 Dari atas, pesawat generasi ke 5 dari Russia (PAK-FA), dari China (J-XXX) dan yang bakal menjadi kenyataan KF-X dari Korea Selatan

1. Dekad ini, berlumba-lumba negara yang berkedudukan di Asia Tenggara menggunakan dana yang besar untuk mendapatkan teknologi ketenteraan.

    2. Pertama, Malaysia yang menghabiskan berbilion ringgit untuk mendapatkan teknologi halimunan kapal perang jenis Friget Meko 100 melalui pembelian 27 friget jenis itu dari Jerman, diikuti oleh Singapura yang menyumbang dana berjuta dollar kepada Amerika Syarikat melalui program pesawat pejuang Joint Strike Fighter (JSF) dan terkini, Indonesia apabila sedang mengorak langkah untuk menandatangani perjanjian pada hujung tahun 2010 bagi menyumbangkan dana bagi program pesawat pejuang KF-X yang bermasalah.

    3. Indonesia yang ketinggalan beberapa tangga dari segi teknologi ketenteraannya di belakang Malaysia dan Singapura akhirnya menyumbang berjuta-juta dollar yang diperlukan oleh Korea Selatan bagi memajukan jet pejuang KF-X.

    4. Bantuan Indonesia membolehkan program itu berada pada tahap 80 peratus sebelum dilancarkan semula, hanya tinggal 20 peratus lagi tinggal untuk melancarkan KF-X yang mengalami masalah dari segi kewangan dan juga kemampuan teknikalnya.

    5. Indonesia berharap melalui sumbangannya, republik itu bakal memperolehi 50 jet pejuang KF-X yang mempunyai kemampuan melebihi pesawat jenis F-16 (digunakan oleh Singapura dan Indonesia sekarang ini) tetapi masih di bawah kemampuan jet pejuang terkini F-35.

    6. Jika KF-X dikeluarkan, Indonesia akan diberi hak untuk memasarkan jet pejuang itu dan mungkin mengeluarkannya secara berlesen di bumi republik itu sendiri.

    7. Buat masa sekarang, Korea Selatan masih lagi tergapai-gapai untuk memajukan jet pejuang itu kerana ketiadaan teknologi malahan, beberapa buat prototaip KF-X jatuh terhempas sejak program itu dilancarkan pada tahun 2000 memaksa Korea Selatan mencari rakan kongsi dari luar negara samada Saab dari Sweeden mahupun Boeing dari Amerika Syarikat untuk mendapatkan teknologi yang diperlukan.

    BERBALOIKAH ??

    8. Dari segi kemampuan, jet KF-X mempunyai teknologi yang baik sedikit dari F-16, umum harus diingatkan, jet F-16 merupakan pesawat yang dibangunkan pada tahun 1976 dan 10 tahun lagi, pesawat itu akan dimasukkan ke dalam muzium.

    9.Ini menunjukkan KF-X yang dibangunkan Korea Selatan bukan dicipta untuk menandingi jet-jet pejuang yang bakal digunakan oleh Singapura dan Malaysia ketika ia memasuki inventori Angkatan Udara Republik Indonesia pada tahun 2020.

    10.Ketika itu, jet JSF sudah pasti memasuki perkhidmatan udara Singapura dan Malaysia, sebagai pesaing terdekatnya juga sudah pasti memikirkan jet pejuang terkini untuk mengimbangkan kekuatannya dengan Singapura.

    11.MIG-29, F-16, F-18 dan SU-27 merupakan pesawat dari generasi 4.

    12. Pasaran dunia ketika itu dipenuhi dengan pesawat pejuang dari generasi 4.5 atau 5. Sebagai contoh KF-X, MIG 1.44 dan SU-47 Berkut merupakan generasi 4.5.

    13.Generasi kelima yang sedang dibangunkan selepas tahun 2005 sehingga sekarang ialah Sukhoi PAK-FA, F-22, F-35 dan MIG1.27.

    14.Kelebihan pesawat generasi 4.5 terletak pada penggunaan teknologi Stealth dan radar berkuasa tinggi, jika demikian, ia tidaklah lebih baik atau mungkin berada pada tahap yang serupa dengan pesawat generasi keempat seperti SU-30 sekarang ini.

    15.Teknologi Stealth yang dibangunkan oleh Korea Selatan juga sudah tentu bukan berada pada tahap tercanggih seperti yang dimiliki oleh pesawat Amerika Syarikat.

    16.Jika setakat lebih baik sedikit dari jet F-16, saya ragui jika jet pejuang itu boleh menandingi SU-30 yang dipakai oleh Malaysia dan Indonesia sekarang ini. Dalam dunia, pesawat SU-30 MKI milik India adalah yang paling canggih berbanding yang dimiliki oleh Russia sendiri, SU-30 MKM Malaysia yang dibangunkan meniru SU-30 MKI, sudah pasti berada dalam tahap pesawat Sukhoi yang terbaik di dunia.

    17.Tidak ada apa yang perlu dihairankan dengan teknologi Stealth kerana menjelang tahun 2020 atau 2030, hampir kesemua jet pejuang dan kapal perang mahu pun kereta kebal yang dijual pada pasaran dunia ketika itu kesemuanya akan dilengkapi dengan teknologi Stealth (Stealth menjadi marketing tools yang sangat berkesan nampaknya bagi pengeluar senjata).

    18.Malahan, teknologi Stealth bukan satu perkara baru di Asia Tenggara kerana penggunaannya diimplementasikan buat pertama kalinya oleh Malaysia melalui friget Meko 100 malahan Malaysia merupakan negara pertama di rantau ini menggunakan kapal-kapal berteknologi modular.

    19.Perlu diingatkan, jet pejuang KF-X direka untuk menandingi jet-jet pejuang yang dipakai oleh Korea Utara Korea Selatan secara teknikal masih  berperang dengan Korea Utara. Sekarang sudah 2010, Korea Utara masih lagi menggunakan jet-jet pejuang yang ketinggalan zaman seperti Chengdu F-7B, Shenyang F-5, Shenyang F-6,  MIG-21, MIG-23 dan MIG-29.

    20.Sepuluh atau 15 tahun lagi, Korea Utara yang berhadapan dengan kemelut ekonomi dan teknologi yang tertinggal berpuluh tahun di belakang Korea Selatan akan terus menggunakan pesawat pejuang teknologi lama dan mungkin akan mengimport sebahagian senjata baru dari China yang sering menciplak teknologi dari Russia.

    21.KF-X bukan direka untuk melawan jet-jet pejuang sehebat F-15, SU-30, JSF mahupun F-35 atau jet pejuang terkini dari Russia iaitu PAK-FA.

    22.KF-X ini mungkin membantu Korea Selatan dari segi kelebihan teknologi kerana jumlah pesawat yang dimiliki oleh Korea Utara adalah jauh lebih besar iaitu 1,700 pesawat pelbagai jenis berbanding hanya 500 buah sahaja oleh Korea Selatan.

    23.Sebagai pemain baru, Korea Selatan perlu memasuki pasaran jet pejuang dengan produk yang murah tetapi direka menggunakan rumusan teknologi barat seperti mana cogankata produk perangnya, “Western Technology For The Price Of Asia”.

    KF-X PROJEK YANG BAKAL MEMBERI MASALAH?

    24.Korea Selatan pada hari ini telah membangunkan beberapa buah pesawat berenjin jet tetapi bersifat latihan seperti KT-1 Wong Bee atau Ungbi dan T-50 Golden Eagle.

    25.KT-1 tidak mencapai tahap pasaran yang dibanggakan kerana ia hanya mampu dijual sebanyak lebih kurang 12 buah kepada Indonesia dan lebih kurang 40 kepada Turki melalui projek timbal balas di mana negara itu membeli teknologi perisai modular dari Turki bernilai US540 juta.

    26.T-50 Eagle pula sampai sekarang gagal menemui pasaran luar dan hanya dipakai oleh tentera udara Korea Selatan sahaja.

    27.Mungkin juga jet pejuang KF-X juga akan mengalami masalah yang sama kerana trend pembelian jet pejuang oleh banyak negara di dunia masih banyak berlingkar pada Amerika Syarikat, Eropah, Russia dan China.

    28.Jika sesebuah negara mahukan jet pejuang berteknologi tinggi, mereka boleh berpaling kepada Russia, Eropah dan Amerika Syarikat dan jika mahukan pesawat tentera yang murah, China menjadi opsyen terdekat, jadi di mana kedudukan KF-X dalam pasaran militari dunia??

    KF-X DALAM TENTERA UDARA REPUBLIK INDONESIA

    29.Jika dipetik dari media Indonesia, ada kemungkinan pesawat KF-X akan dipasang oleh PT. Dirgantara Indonesia (dahuluya dikenali sebagai Industri Pesawat Terbang Nusantara atau IPTN).

    30.PT Dirgantara masih belum memiliki kemampuan dan teknologi yang diperlukan untuk membuat sebuah pesawat pejuang yang canggih, syarikat itu hanya mampu membangunkan pesawat berenjin turboprop (kipas) dan helikopter pada masa sekarang.

    31.Kebanyakkan pesawat yang dibangunkan PT Dirgantara merupakan hasil dari teknologi lama bermula dari tahun 60an sehinggalah 80an.

    32.Kos 20 peratus dari keseluruhan program KF-X yang ditanggung Indonesia adalah untuk disalurkan ke Korea Selatan bagi mengerakkan program itu.

    33.Itu belum lagi kos pembelian 50 pesawat dan pembesaran atau permodenan kilang PT Dirgantara di Indonesia jika KF-X mahu dipasang di oleh anak watan republik itu.

    34.Sebagai bandingan, pembinaan kereta perisai 8X8 Pars Malaysia yang nilainya mencecah RM8 bilion (masih dalam matawang Malaysia) adalah termasuk pembelian lebih kurang 200 kereta perisai dan kos yang bakal dihabiskan untuk membangun, membesar dan memodenkan kilang-kilang DRB Hicom bagi memasang kereta perisai itu di negara ini.

    35.Sedangkan dana yang mahu dikeluarkan Indonesia untuk program KF-X sampai sekarang masih dirahsiakan, ia sudah tentu merupakan sumbangan dalam bentuk dollar bagi satu program yang nilainya tidak diketahui.

    MENGAPA MALAYSIA TIDAK MEMBANGUNKAN JET PEJUANG SENDIRI

    36.Pembangunan dalam jet pejuang merupakan satu usaha yang sangat kompleks dan berisiko tinggi.

    37.Sebuah kilang pesawat memerlukan sokongan dari beratus atau beribu-ribu kilang atau industri lain.

    38.Indonesia secara tradisi merupakan negara pengeluar kapal terbang yang dipelopori oleh IPTN, walaupun kecil saiz industrinya berbanding dengan Turki dan Korea Selatan (mengeluarkan F-16 secara berlesen) tetapi republik dengan lebih 200 juta nyawa itu sudah mempunyai kerangkanya sendiri.

    39.Malaysia, saya lihat lebih cenderung kepada pembuatan kapal dan ini nampak apabila kerajaan mengeluarkan dana berbilion ringgit untuk mengerakkan pembuatan 27 buah kapal friget Meko 100, dana yang sangat mahal ini termasuklah pembelian blueprint teknologi dan rekabentuk kapal dari Kumpulan GNG, Jerman.
   
    40.Pasaran jet pejuang di dalam negara adalah kecil, pada sebilangan masa, Malaysia hanya mengoperasikan lebih kurang 40-60 pesawat pejuang dalam satu-satu masa dan ini termasuklah pesawat latihan seperti Hawk, Mig 29, F-18 dan SU30.

    41.Kos tinggi  bakal menjadi isu pembangkang, sebagai contoh program pembuatan jet pejuang “Made in Japan” iaitu Mitsubishi F-2 mendapat kritikan hebat apabila kos program itu melonjak terlalu tinggi kerana pelbagai masalah dan bayaran lesen yang terpaksa dipikul.

    42.Pasaran dalam dunia yang lebih cenderung kepada pesawat buatan AS, British, Russia atau China. Peranchis sehingga sekarang masih gagal menjual pesawat pejuangnya dari jenis Rafale.

    43.Malaysia terdedah dengan pelbagai masalah politik antarabangsa yang bakal mendatang, misalnya sesebuah jet pejuang memerlukan ribuan komponen berteknologi tinggi dan sebahagian besarnya terpaksa diimport dan komponen ini terdedah kepada sekatan antarabangsa (ini dikaitkan dengan fakta 37 di atas).

    44.Engin misalnya terpaksa diimport dari Amerika Syarikat, United Kingdom atau Russia. Program jet-jet pejuang China sendiri secara majoriti terpaksa mengimport enjin dari Russia, program KF-X bakal mengimport enjin dari Amerika Syarikat atau Eropah,

    MESSAGE UNTUK PEMBACA DI MALAYSIA

    45.Jelas Indonesia bersungguh-sungguh mahu membina industri pertahanan berteknologi tinggi walaupun mendapat kritikan yang penuh sinis dari sebahagian pemerhati negara itu yang berfikiran “barat”, republik itu akan tetap melangsungkan hasrat menandatangani perjanjian persefahaman itu menjelang hujung tahun ini kerana mendapat dukungan dan sokongan sebahagian besar rakyatnya.

    46.Menurut satu laporan yang saya baca, kos pelaburan Indonesia ke dalam program KF-X adalah agak besar (kos tidak saya sebutkan di dalam ini kerana nilai pelaburan yang berbeza-beza dalam beberapa artikel).

    47.Laporan itu menyebut, jumlah pelaburan yang mencecah ratusan atau bilion juta US itu sepatutnya dilabur untuk pembelian jet pejuang generasi kelima malahan dengan jumlah itu, Indonesia mampu mempunyai dua atau tiga skuadron pesawat pejuang generasi kelima menjelang tahun 2020 atau 2030.

    48.Republik dengan populasi lebih kurang 200 juta nyawa itu bagaimana telah meniup satu semangat baru kepada rakyatnya yang jelas mendukung aspirasi nasional Indonesia untuk memenuhi bumi ini dengan barangan produk buatan anak watan.

    49.Ini sangat berbeza dengan senario di negara ini, apabila rakyat gagal melihat aspirasi nasional dan melihat setiap sudut mempunyai kaitan dengan politik, malahan gagasan 1 Malaysia juga turut dipolitikkan dan menjadi sindiran atau bahan mainan sesetengah rakyat.

Comments

  1. says

    terima kasih kritiknya pak cik, tapi pengalaman kita di embargo, menjadikan kemandirian adalah keniscayaan. Mungkin ada kawan yang mencibir usaha kami, tapi tengoklah kalo kita punya visi besar, kita harus mampu berdiri di kaki sendiri. Kemarin waktu Indonesia bikin roket juga di cibir, tapi toh hari ini sudah jadi salah satu senjata dengan R-han walaupun masih dalam range 100 km. Toh itu nanti bisa dikembangin, kalo kita sudah mempunyai pijakannya. Begitu juga KFX, bisa jadi benar dugaan pak cik, bahwa teknologi KFX akan usang pada saat itu di rilis, tapi bukan itu saja tujuan kita. Tujuan kita adalah kita punya tangga pijakan untuk membuat tonggak sejarah berikutnya. Pak Habibie pernah bilang membuat pesat jet itu lebih gampang dari turbopropeler. Itu artinya Indonesia kalo mau bikin ya bisa, tapi masalahnya adalah apakah kalo kita buat laku di jual, padahal pangsa pasar udah dikuasai oleh boeing atau airbush. Pak habibie lebih memilih niche market tentu saja agar produknya laku. Wallahua’alam!

  2. says

    ohh ya aku lupa katanya kapal selam kalian yang baru beli itu katanya gak bisa nyelam yaa, ya cuma mau tanya ajah,, kalau memang iya nanti indonesia gak beli kapal selam dari tempat kalian beli, lagian kapal selamnya indonesia masih banyak kq? amerika sampai sekarang ajah gak tau jumlah kapal selamnya indonesia berapa. dulu waktu jaman soekarno kapal itu di rahasiakan sampai sekarang jumlahnya? heheheheh, hayo siapa yang tau, heheheheh….

  3. says

    malaysia bisa apa sich? pesawat baling baling yang kalian sebutkan di atas yang katanya bangsa indonesia cuma bisa buat pesawat baliing2 itu, kalian beli untuk pesawat pemerintahan kalian, baru tahun kemaren penandatangan kesepakatannya, masa lupa, kan CN-295 SENDIRI YANG TERBANG KE MALAYSIA, dan langsung menggugah kagum para negara2 di asia tenggara, ya seperti negara kalian itu. yang dilihat bukan baling balingnya tapi teorinya habibi yang ada di situ yang kalian mau tau kalau PT.DI memproduksi sayap airbus ke airbus. apa lagi hayoo, OH IYA HAMPIR LUPA, kalau panser anoa 6×6 yang kalian pesan dari PT.PINDAD belum rampung yaa,, masiih dalam perakitan, tapi sebagian sudah di kirim. OK, di tunggu ajah yaa. hhahahahhahahahahahahahahahahha

  4. couvu says

    mengapa Malasyia tidak ajak Indonesia untuk penggabungan satu program mutahir masa terkini.. setidaknya agar tidak tertinggal untuk kemajuan asean masa depan..
    kami bangga jika kedua negara membangun bersama sama untuk kemajuan kedua negara..

  5. Komando says

    Sekedar info, siswa dari TUDM yg bersekolah di Seskoau angkatan 47 atas nama Maj TUDM Nazrin bin Moh Yunus, melakukan plagiat tugas akhirnya(karya militer) (100%, hanya tukar nama dan tanggal, bahkan judulpun sama persis), seharusnya dia dikeluarkan dari pendidikan, namun atas permintaan kedubes Malaysia, dia tdk jadi dikeluarkan dan hanya diperintahkan mengulang membuat tugas akhir.
    Saya pengajar di Seskoau saat itu
    Salam

  6. garudabuzz says

    hehehe,. hebah/serulah coment2 kalian,. saya kadang tertawa sendiri ni..
    aku heran, blog2 devence indonesia ga ada yg koment2/sepi disitu, tpi malah pula ada kumpul disini… ketahuan ni,. suka manas manasin ya?? wkwkwkwkkk..

  7. garudabuzz says

    hehehe,. aku suka ketawa aja… hahahaha.. tu lah indon, dia suka dengar jiran sebelah marah2,. bnyak cantek la kalau marah… emmmm… comelnyee…

    by orang ganteng.. xixixixiii…

  8. garudabuzz says

    hahahahaha,.. wkwkwkwk,. seru juga ni koment2 kalian, bila indo n malay begaduh di internet, semua tak ada yg mau mengalah!,. orang bijak itu adalah mengalah untuk menang!..
    terpulanglah pada diri kita masing2..

  9. IRIAN JAYA says

    semangat orang Indonesia , Allah SWT tahu siapa yang sombong dan siapa yang lagi berjuang, kita jadikan website ini sebagai pendobrak semangat kita untuk menguasai seluruh teknologi dunia bukan cuma militer tapi seluruhnya….kalian juga orang Indonesia belajar yang benar jangan malas-malasan, apakah mau kita disepelekan trus ….MAKA ITU BUKTIKAN KALAU KITA MAMPU!!!!…….BUKTIKAN!……BUKTIKAN!…….KERJA KERAS…..BERDOA…..PASRAHKAN KEPADA ALLAH SWT…..

  10. Papus People says

    WOOOOOOOOOOOOOi Malaysia , lebih baik mencoba membuat dari pada melihat saja tidak melakukan apa-apa, saya yakin suatu saat Indonesia bakal menjadi negara Adidaya dunia,,, kita lihat saja nanti ………siapakah yang akan diatas kaukah apakah kamikah….lihat saja…..

  11. eman says

    teruskan, sepatutnya negara asean dah lama buat kelengkapan perang sendiri. kalau tak asean jadi pak turut jer… asean untuk asean

  12. eman says

    meko bukan kapal halimunan… sapa kata kapal halimunan?! ianya kapal rondaan je?!. UMNO KE PR KE KAN SAMA JER…

  13. wekwek says

    aku setuju pak cik, UMNO itu seperti Golkar di Indonesia waktu dipimpin bangsat Soeharto, akhirnya rakyat soeharto jatuh, sekarang media indonesia lepas, merdeka buat berita yang ada bukti, bukan lagi news yang manis-manis asal bapak senang…..
    sudah saatnya malaysia punya media merdeka suaranya, tak takut diclose pemerintah/umno. mulailah dengan buat blog-blog yang buat news dari fakta….

  14. wekwek says

    Indonesia buka hanya terdorong semangat mandiri (nak buat sendiri) sahaja, tapi juga pengalaman kena embargo west yang tak suka kebijakan politik di indonesia…Malaysia belum pernah mengalami, coba nanti kena embargo, bagaimane nak terbangkan pesawat n jalankan kapal dari west? tak da sparepart, tak da pelatihan dan dukungan technology…tak guna kite punya wang banyak kalo kena embargo….maka indonesia mulai sekarang belajar nak buat sendiri…seperti Iran lah, embargo apapun tak kena padanya….

  15. wekwek says

    wkwkwk, hanya menjelekan sahaja tak mampu mengambil hikmah dari orang lain….ini contoh people scrap who cannot work and have no creativity…

  16. utuhbungas says

    hahahaha…. Forumer Indonesia – Malaysia sok tau…. pegang assault rifle aja kada pernah… mending tidur,,, besok mau kerja dulu cari duit yang halal buat anak bini

  17. Muaz says

    Indonesia susah nak maju.Baru2 ini berlaku mogok para buruh.

    Pemikiran orang2 indonesia amat lemah mudah di adu domba.Indonesia akan terus bermasalah sehinggalah rakyat mereka maju dari sudut pemikiran.

    Percayalah cukup mudah hendak meruntuhkan ekonomi Indonesia .Lihatlah 1998 bukan sahaja ekonomi lingkup malah kepimpinanya juga diterajang dengan cara penghinaan.Rakyat indonesia yang dikatakan sayangkan negara hanya tipu je mereka sanggup menghina presiden yang memajukan negaranya bertahun2.Malah Presiden pertama pun dihina.

    B.J.Habibie yang diangkat genius pun sekejap je jadi presiden lepas tu dah kena halau.Langsung tidak diberi tempat untuk majukan Indonesia..Begitulah sikap pemikiran orang2 indonesia.

    Yang pasti Indonesia bakal terus bermasalah.Kalau ekonominya baik sikit maka berdemo lah rakyatnya.

    Kepada orang2 Malaysia lihat dan baca tv,akhbar dan majalah negara Indonesia teruk sekali perbahasan mereka .Kepada yang berminat dengan industri ketenteraan indonesia baca lah majalah defense mereka jangan terkejut terlampau banyak sangat “AKAN”.

  18. michael says

    hahahahah………Komen bodoh tanpa FAKTA, HANYA MENJIPLAK ,KEDANGKALAN INFORMASI, DAN LEMAH BERFIKIR ANALISIS.

  19. says

    Sekedar share info saja, IPTN (PT DI) juga pernah mendesain / membuat pesawat yang 100% rencana sendiri tidak berdasarkan lisensi dari perusahaan lain, yaitu N250. Prototypnya sudah pernah tampil di Paris Air Show dan Indonesia Air Show

    Sementara produk N2130 (jet) juga sudah dibuat desainnya, namun sangat disayangkan kedua program tersebut tidak berjalan karena krisis moneter tahun 1998, di mana Indonesia pada saat itu masih di bawah tekanan IMF sehingga program tersebut batal.

    Sepengetahuan saya tidak satupun perusahaan pembuat pesawat di dunia yang 100% diproduksi sendiri, pasti komponen-komponennya hasil kerjasama / produksi perusahaan atau bahkan negara lain ..

  20. Thiwid Widyarto says

    Sekedar share info saja, IPTN (PT DI) juga pernah mendesain/membuat pesawat yang 100% rancangan sendiri tidak berdasarkan lisensi dari perusahaan lain, yaitu N250. Prototypnya sudah pernah tampil di Paris Air Show dan Indonesia Air Show

    Sementara produk N2130 (jet) juga sudah dibuat desainnya, namun sangat disayangkan kedua program tersebut tidak berjalan karena krisis moneter tahun 1998, di mana Indonesia pada saat itu masih di bawah tekanan IMF sehingga program tersebut batal.

    Sepengetahuan saya tidak satupun perusahaan pembuat pesawat di dunia yang 100% diproduksi sendiri, pasti komponen-komponennya hasil kerjasama/produksi perusahaan atau bahkan negara lain..

  21. akmal says

    Salam bro shah….

    sye Sgt minat blog saudara ni.Dan sye sentiasa melawat serta Baca blog Shah.bnyk pengetahuan dan ilmu pertahanan.sbb sye jgk minat dlm hal ini.

    sye xrasa pr yg saudara shah kata adalah dibuat tanpa kajian.ini kerana,sye jgk bca blog pertahanan dri sumber yg lain.berkenaan aset pertahanan Negara dri segi kelebihan teknologi Dan persenjataan ,bnr Sprt yg saudara shah katakan.

    jd sye rasa saudara shah tlh mrmbuat kajian sblm sesuatu article dikeluarkan.syabas bro shah.teruskan usaha.

    from Sabah

  22. jarjit says

    salam,indonesia cuba bina jet pejuang ini untuk hilangkan ketergantungan terhadap USA atau russia, kita kena faham bahwa negara macam indonesia sering kena embargo dari negara NATO, jadi negara indonesia berusaha untuk kuasai teknologi milter,agar tidak selalu dipermainkan orang kulit putih,
    jika prototype nanti masih teruk dan masih ada teknologi USA didalamnya,itu tak mengapa, yang penting sudah dimulakan dan akan terus dipelajari dan dikembangkan. salam

  23. jaka says

    salam nusantara…saya sangat faham dengan perasaan dari teman2 di malaysia dan indonesia…menurut saya kita semua rakyat malysia dan indonesia hakekatnya 1 yaitu nusantara…tapi yang membawa kita bergaduh seperti ini adalah para pemimpin kita masing2..dulu indonesia begitu agresif kepada malaysia ketika indonesia dipimpin soekarno,artinya kebijakan politik soekarno saat itu membawa rakyat indonesia kearah konflik,itu memang sebuah kenyataan,,,begutupun sekarang yang berlaku sebaliknya beberapa tahun ini pemegang kekuasaan politik di malaysia melakukan tindakan yang agresif meskipun bukan dalam bentuk infiltrasi pasukan ke tanah indonesia melainkan berusaha untuk memperluas wilayahnya dengan mengklaim wilayah indonesia…dan terulang kembali bahw kedua rakyat masing2 negara saling berkonflik…itulah hakekat kebijakan pemimpin yang pasti akan slalu menbawa rakyatnya kemana arah melangkah,alangkah baiknya kita sebagai rakyat untuk selalu bisa menempatkan sgala sesuatu berdasarkan hati nurani bukanlah ego kita yang kita kedepankan…kita harus bisa menilai keputusan yang diambil oleh pemimpin kita benar dan adil atau tidak benar dan tidak adil…klo keputusan pemimpin kita benar maka dukunglah keputusan tersebut tapi klo tidak benar kita sebagai rakyat harus memberikan teguran ke pada pemimpin kita bahwa kebijakan itu tidak benar…jd harus mengakui apa yang sudah dunia internasional akui dan setujui mengenai batas wilayah sebelumnya…jadi tidak ada konflik ditingkat masyarakat ke 2 negara….
    salam…..

  24. Putra Indonesia says

    KFX ini lebih baik dari F16 yg blok terbaru, bukan f16 yg tahun 1970 an. Indonesia memang keluar uang yg sangat banyak namun itu sepadan dengan yg didapatkan engenir indonesia. uang yg dilkeuarkan memang betul dapat membuat 3 skuadron F35, namun apalah artinya kejayaan sementara dibanding dapat belajar membuat pesawat. perlu rakyat malaysia ketahui indonesia satu2nya yg memiliki assembly pesawat, kemudian dari pada itu perlu juga bagi bangsa indonesia memiliki kemampuan membuat jet tempur.

    kalaupun nantinya project ini berhasil menghasilkkan pesawat generasi 4,5…..itu suatu prestasi……………..sekarang tertinggal 2 generasi, namun industri indonesia baru saja lahir, kalo sudah lahir seperti sekarang tentu lebih mudah untuk tumbuh dan menipiskan gap dengan united states, lantas bilamana sudah mampu menipiskan gap dengan usa dkk maka indonesia hanya tinggal melihat malaysia menghamburkan uang kepada amerika untuk membeli jet tempur………….

    perlu diingat malaysia has ordered panser anoa dari indonesia…….artinya indonesia bukan hanya pandai membeli, tapi juga membuat bahkan menjual….kalo hanya AK 47 dan M16 maka indonesia tidak lagi mengimpor tinggal buat di bandung……..

    indonesia dalam hal ini mungkin sedang terluka namun 20 tahun lagi indonesia akan melebihi India……….dan bersaing dengan china…….negara sahabat ASEAN bukan lah lagi hadangan…………..

  25. sesame melayu says

    Lagi, Indonesia Juarai Lomba Tembak Internasional AASAM 2012
    Tundukkan AS, Inggris, Perancis, Australia dan Negara-Negara ASEAN Lainnya
    Puckapunyal (TANDEF, 18/5) – TNI kembali menorehkan prestasi bersejarah yang membanggakan setelah berhasil keluar sebagai Juara Umum dalam Lomba Tembak Internasional Australian Army Skill at Arms Meeting (AASAM) 2012, sekaligus mempertahankan gelar Juara Umum yang telah TNI pertahankan selama ini dalam event yang sama.
    AASAM 2012 diselenggarakan di Puckapunyal Military Area, Victoria – Australia, tanggal 7 s/d 17 Mei 2012. Penyelenggaraan kali ini merupakan kali yang kelima dari event bergengsi berskala internasional ini.
    AASAM 2012 diikuti oleh lebih dari 300 petembak yang mewakili Angkatan Darat/Marinir masing-masing negara, yakni tuan rumah Australia, Inggris, Amerika Serikat, Kanada, Perancis (Kaledonia Baru), Selandia Baru, serta negara-negara ASEAN yakni Indonesia, Malaysia, Singapura, Thailand, Filipina, Brunei Darussalam, dan Timor-Leste, ditambah Jepang yang menjadi peserta baru pada AASAM kali ini, serta dihadiri pula oleh tim peninjau dari RRC dan Tonga yang siap berpartisipasi tahun 2013 nanti.
    Perolehan medali kontingen Indonesia yang diwakili TNI AD sangatlah fantastis, jauh mengungguli negara peserta manapun lainnya. Ini sekali lagi membuktikan dan menegaskan bahwa skill keprajuritan TNI memanglah di atas rata-rata tentara dunia.
    indo 25 mas, ausy 9 mas,new zealand 5 ,thailan 3 mas,singa 3mas, m’sia 2 mas

  26. sesame melayu says

    matila…. kerje cam nie asek2 makan… asek2 radak .. bile nak keje…cekodok ade … gorbak sagu pon ade.. jom sile… hehehe

  27. Jakarta says

    Buat Gempurwira.. maafkan apa yang telah terjadi di alam nyata dan cyber.. Mengenai yang lempar najis ke Malaysian Ambassador itu kerja dari NGO yang kebanyakan probarat dan nonmuslim !!! Tujuan kalau Indonesia-Malaysia gaduh berperang adalah akan pecah belah kedua negara !!! Di Indonesia tujuan mereka bantu RMS dan OPM.. Aceh setelah di kirim TSUNAMI .. alhamdulillah telah sadar dari kesombongan ingin berpisah dan pecah belah NKRI merasa Islam mereka paling benar dengan cara minta bantuan dari UE dan USA. Aceh sekarang damai dan membangun tapi tentu saja ada orang2 picik dengan hal bersatu. Untuk Papua kami berhak disana.. Islam lebih dulu datang daripada penjajah kolonial di Papua, dibawa orang pedagang dr Kesultanan Maluku, Demak, Aceh dan Melayu !!! Apa salahnya kami pertahankan warisan mereka !!!! Sekali lagi maaf atas apa yang saya tulis di sini !!!!

  28. Jakarta says

    jangan macam ni padan muko, awak kepancing oleh steven… Ngapain di layanin itu steven, lihat dulu steven itu siapa ?????? Sumpah serapah kah yg keluar ????

  29. To' jalil says

    Bahalol, bodoh….apelak bekelahi macam budak kecik ne..
    yang si adex ( malaysia) suke menyakat dan si abang ( Indonesia) tak suke disakat2. kalau mike berdue bekelahi yang senang siape??? atok, ayah ataw ibu miko???
    pasti yang tebahak2 pihak yang mempunyai kepentingan bukan?
    siapelagi kalau tak kapatalis dan zionis celake tuh…
    Ingat, kita dulu satu rumpun, satu darah dan satu agama. buat ape kite bermusuh2. tak ade gune..Celake dapat nye. nak kalian semue kene bale???? bodoh. bahalol………….

  30. quest says

    Indonesia buat panzer,tank,rudal,radar,kapal perang, KFX-IFX dll karena ingin mandiri,pandai,punya hitech industry dan tak ada embargo lagi.Untuk jaga negara kami
    . perkara ada internal conflict, saya fikir ini terjadi karena adanya turut campur negara asing (tak mungkin dari mlsia, sebab tak ada kemampuan).. soal kekayaan sepatutnya tak perlu dibahas, sebab saat ini indonesia sedang dalam kondisi yang baik dan sedang berusaha menghidupi rakyatnya.
    jadi sebaiknya mlsia tak perlu sibuk fikirkan indonesia, sebab kami sedang memulakan membangun teknologi dan ekonomi kami lagi,selepas economy crisis lewat.
    sila bangun negeri kamu semampu kamu.

  31. Hantu bertuah says

    Halo macan Ompong

    Bukan Tidak punya identitas dari cara kamu komen disini terlihat kalau kamu itu lebih bodoh (idiot) melayu yg di malay sono itu berasal dari tanah Deli Kerajaan melayu di tanah Deli sekarang kota Medan jadi kalau bicara bakai data jangan mimpi bangun terus komen jadi ngawur tul tak tuk tak wkwkwkwkwk

  32. Bhineka Generation says

    bukan laser senjata..
    tapi laser yang di pake sama seporter butut kalian itu.
    wkwkwk…
    cacad ٩(-̃_̮̮̃-̃)۶

  33. Julia says

    mencari bangsa yg hilang………….rupa2nya tak hilang cuma ketiduran ajer…ayuh bangun semua.

  34. Julia says

    Baguslah, alhamdulillah saya doakan semoga Indonesia maju dan berjaya.Di tengah2 Asia tenggara ni hanya kita, brunei, selatan thai,champa dan moro di filipina sahaja yg Islam. Biarlah semua negara Muslim ini kuat dan setaraf dari segi ekonominya.

  35. cintadamai says

    senang masih banyak orang yangsadar jangan saling merendahkan kita ini bangsa serumpun kenapa harus saling merendahkan ? harusnya saling tolong menolong..

    saya sudah ke malaysia masyarakatnya ramah dan baik2 , saya kira juga mahasiswa anda yg kuliah disini di perlakukan sebagai saudara jadi jangan lah mudah di adu domba

  36. Commodore says

    Ya kami pakai laser!
    Peperangan masa hadapan-laser, guided Missile & electronic.
    Ini semua akan dibawa oleh UAV. M’sia sudah develop UAV lebih dari 10 tahun. Itu sebab kami tak buat pesawat pejuang kerana kosnya yg tinggi. Keperluan pesawat pejuang kami tidak banyak maka cukup sekadar beli dari pasaran yg sedia ada saja.
    UAV adalah lebih murah,efektif dan selamat. Inilah senjata peperangan masa hadapan.

  37. Padan Muko says

    Steve Indon Bodoh,
    Itu kamu yg klaim. Kopassus hanya bagus membantai warga kamu sendiri, Acheh, Papua, Maluku & Timur Leste.
    Peralatan mereka kurang, senanglah kamu Indon Bodoh bantai mereka.
    DiLebanon pun kamu lari lagi mau cakap besar. Otak kamu kecil hanya taik kamu yg besar, Bodoh punya Indon!
    Bukti sejarah ada, Indon Bodoh kalah sama Malaysia ketika Konfrontasi.
    Kamu ingat satu dunia bodoh macam kamu ka?
    Bahasa pun kamu maling bahasa Melayu, Indo pun kamu maling dari Hindu/India, lagi mau panggil M’sia Maling?.
    Kamulah sebenarnya “MALINGSIAL”
    Mana ada bahasa Indonesia? Mana ada bangsa Indonesia? Itu semua adalah rekaan Indon Bodoh. Kamu sebenarnya tidak ada identiti.
    Itu pasal org Indon suka main taik, tak dapat beza antara yg bersih dgn yg kotor.
    Bodoh punya Indon! Kamu terlampau lama duduk atas pokok! Turun Kau!

  38. steve says

    heii malingsial asal kalian tau,indo punya pasukan elite terbaik dunia ‘KOPPASUS’,walaupun eropa amerika sekalipun punya senjata canggih tidak akan mampu melawan koppasus,apalagi malingsial tidak ada apa2nya,cuma bisa minta bantuan belas kasihan sama inggris n gurkha

  39. Garuda says

    he….malingsial, orang bodoh, pemalas …..negaramu cuma bisa meniru negaraku……!!!!!! Anjing.

  40. Peace says

    Berkualitas apenye hee??? Malaysia + Singapore (tentra lembekkkk) pon tak sanggop nak berhadepan ngan tentra Indonesia…

  41. Donny "KillFeel" Perdana says

    LOL. Jangan menganalisa hanya secara sepihak dan tanpa studi kelayakan. Saya kenal dengan personil TNI baik darat, laut, dan udara. Kalian boleh maju, tapi kami lebih berkualitas.

  42. MinangKabawi says

    Sudahlah Melayu semenanjung..kalian itu pendatang juga.. Anda itu asalnya juga dari Indonesia, buktinya kalian sebut orang Semang itu orang Asli.. Tak usah mengejek Indonesia dan kita bacakak.. Former kolonial, Singapura, Cina dan India keturunan akan tertawa senang kalau kita bertempur !!!

  43. Agus says

    Kata pepatah “AIR RIAK TANDA TAK DALAM” banyak bicara (debat kusir) menunjukkan kegoblokannya. gak ada orang pintar bersedia buang-buang energi untuk hal yang tidak ada manfaatnya, buat apa kita cuma debat kusir yang tiada ahirnya. ujung-ujungnya cuma menambah kebencian dan kemurkaan yang tiada guna. “Sing eyel-eyelan berarti podo GOBLOKE, sing Pinter pada kerja ae”

  44. Agus says

    Buat yg lg debat kusir, perlu anda semua tau perdebatan anda yg benilai emosi cuma mubazir belaka. cukupkan sampai di sini. karena pertengkaran adalah budaya manusia-manusia primitif. urusan negara biarlah di urus negara, urusan militer biarlah diurus militer, untuk rakyat tidak perlu banyak cakap yang tiada berguna. hargai semua negara tetangga, hilangkan sikap saling benci, jujur kalau benar-benar terjadi perang antara Indonesia dan Malaysia yang paling merugi adalah dunia Islam, dan kedua rakyat. dan yang paling senang tentu Bangsa Barat dan Zionis Israel, karena senang melihat bangsa-bangsa yang mayoritas berpenduduk Muslim hancur karena bertikai. Ayo kita berlomba-lomba dalam kebaikan, ayo kita berlomba yang sportif. ora usah kakean cocot, tunjukkan prestasi sebelum menepuk dada menjadi yang terbaik, salam damai buat semua suku bangsa di ASIA TENGGARA!!!

  45. anak jubor says

    analisa yang kurang tepat kfx banjir peminat:

    A European consortium of four aerospace and defense companies will likely walk away from its promise of investing 20 percent of the cost for a Korea-initiated project to develop a new multirole fighter, industry sources said Thursday.

    The European Aeronautic Defense and Space Company N.V. (EADS) reportedly made the pledge as Korea hinted that financial and technology contributions would favorably affect the separate selection of a foreign vender to supply 60 advanced fighter jets to Korea for 8.29 trillion won ($7.3 billion).

    According to a 2011 report by Korea National Defense University, EADS expressed its intent to invest up to 20 percent or $1 billion into the KF-X program, a fighter development program.

    An industry insider also confirmed that EADS had expressed it was willing to contribute as much as 20 percent of the development cost for the KF-X project to officials of the Defense Acquisition Program Administration (DAPA).

    “EADS’s position was that it was willing to comply with DAPA’s request for KF-X investment, but it was deemed too early to comment on the possible import of KF-X fighters from European countries,” said the source familiar with EADS’s talks with DAPA over the FX-III project.

    “But now EADS will likely backtrack on the pledge as DAPA made it clear that no incentive will be given in the FX-III race to a company committed to share the financial burden of the KF-X project.”

    Seoul has pursued the ambitious KF-X project since 2000 in a bid to replace its aging F-4 and F-5 fighter jets with indigenous aircraft with stealth capabilities and export potential by 2020.

    Jakarta has been jointly conducting a feasibility study on the project while shouldering 20 percent of the $50 million initial costs.

    Thirty-five Indonesian researchers have teamed up with 137 Korean experts for the exploratory stage, scheduled for completion with the selection of a prototype at the end of 2012.

    Indonesia has pledged to invest $1 billion in the KF-X project and buy 50 KF-X fighters, but no other country has yet to follow suit.

    Turkey is reportedly mulling joining the Korea-led consortium for the KF-X project, but on condition of an equal partnership with Korea.

    A senior DAPA official said Seoul has rejected Ankara’s demand to allow it to have a 50 percent stake in the KF-X project along with Korea as it believes Seoul should play a dominant role.

    He said DAPA could abandon the risky jet development project unless another country or a foreign company join the project and share between 20 percent and 29 percent of the development costs.

    Meanwhile, an industrial source raised suspicion that Korea may have decided not to give an incentive to FX-III bidders with willingness to invest in the KF-X project as American defense companies, which he claims DAPA favors, showed no interest in making financial contributions.

    EADS is competing with two U.S. defense giants, Lockheed Martin and Boeing, in the FX-III project, for which Korea is expected to announce the winner in October this year.

    (Korea Times)

  46. says

    dulu indo tak perang dengan m sia , tni hanya perang dengan SAS dan Ausy malaysia cume jadi tukang masak Sas dan tentera ausy … jarang disebut dimedia masa itu Atm,… tak de langsung

  47. Peace says

    1. Sebuah hal yang dicapai Negara Republik Indonesia dari pembuatan KFX ini adalah bagaimana Indonesia dapat membangun pesawat pejuang sendiri, tidak peduli apakah pesawat itu generasi 4.5 atau 5.0 yang penting FOCUS dan bisa membuat pesawat hasil karya Indonesia “MADE IN INDONESIA”

    2. Perlu kita ketahui, South Korean Republic itu TIDAK BODOH, setiap tahun selalu terjadi perubahan teknologi kedirgantaraan dan pada saat itu juga teknologi IKFX akan merubah sistem teknologi dan tingkat presisinya

    Betol Tak ??? Betol betol betol….

  48. HantuBertueh says

    Salam
    Macan ompong , kalian mau omong apa juga emang gue pikirin. will see
    you mau bisnis dengan kita silahkan tidak juga tidak apa-apa. bukan kalian yang menilai, pesatnya pertumbuhan ekonomi kami, tapi dunia.

    salam

  49. mat indon says

    ekonomi indon melaju kerna menguras sumber2 SDA wilayah2 lain aja di indon..itu aje..yg ramai jadi kaya dekat indon sebab banyak suka korupsi hasil kekayaan negara..lagi satu.kalau nak tau..indon beri hasil kekayaan papua(kaya dgn emas dan pelbagai sumber galian lain) dgn percuma kepada amerika..apa ke bahalul tu? indon dapat 6 pencent je baki lagi 94 percent masuk ke poket amerika..apa nk jadi..kalau nak tau tau..papua la yg memprovide 20 peratus kekayaan amerika selama ini.

  50. says

    kalau baru mau bangkit dari lena yang panjang, tak usah sembang la….. Orang lain lain dah lama meninggalkan kamu di belakang.

  51. HantuBertueh says

    Salam pakcek,

    He Malaysia yang banyak bacok lihat saja kembangkitan kami, ekonomi kami sudah mulai sehat, tidak mudah terkena guncangan krismon, masalah up garde Alutista mah masalah kecil, kita lihat siapa yang akan …lebih maju. orang kampung saja sok pinter. salam pakcek

  52. bukitkuin says

    inilah contoh perbincangan yang perlu diikuti oleh peminat blog ni..barulah membina..thanks Commodore

  53. Commodore says

    Saudara-ku KFX,
    Saya menyokong penuh hasrat RI melabur dlm projek KFX ini kerana keperluan TNI-AU adalah berbeza dgn TUDM. RI mempunyai wilayah yg amat luas maka keperluan pesawat pejuangnya semesti juga besar. Agak terlalu mahal bagi AU untuk mengadakan banyak pesawat sekiranya ia dibeli dari barat maka disini lah rasionalnya projek KFX ini diadakan.
    Cuma yg menjadi persoalan disini tentang peralatan (avionik/injin) belum lagi diputuskan dan prototypenya pun belum terbang lagi. Setelah segalanya ini diselesaikan dan modelnya telah mula diujicoba dan menunjukkan performance yg positif serta kosnya terkawal, maka perbincangan tentang KFX ini akan berubah kesuatu tahap yg lain pula. Apapun ini adalah langkah besar dan berani oleh RI dan harus diberi kepujian. Cuma kadang2 posters dari RI ini ramai yg agak terlalu teruja tentang KFX maka terdapat pandangan dan klaim yg agak keterlaluan terhadap pesawat yg akan dibina ini maka akan adalah respons yg pessimistik dari M’sia. Apapun, hindarkan dari mencaci dan menghina biarlah diskusi ini menjadi subur dan bermanfaat kpd semua.
    Dari satu sudut yg lain pula saya berpendapat M’sia tidak akan membina pesawatnya sendiri atas dasar kos dan keperluan yg terhad. Bukan kami tak yakin dgn kemampuan kami sendiri tetapi M’sia telah memberi fokus kpd projek yg kami amat perlukan seperti SGPV dan AV8, maka yg lainnya cukuplah sekadar dibeli saja ataupun licence assembly kerana keperluannya yg terhad.
    Kalau dilihat TUDM cuma memerlukan sekadar lebih kurang 4 Sqn jet pejuang untuk mengawal ruang udara kami yg kecil ini berdasarkan konsep dan doktrin sedia ada. Tetapi keperluan SGPV amat tinggi berdasarkan kawasan maritim kami yg agak luas dibandingkan dgn daratan. Begitu juga keperluan AV8 untuk menggantikan Condor dan Sibmas yg berjumlah lebih dari 500 unit.
    Apapun KFX ini adalah satu alternatif untuk dipertimbangkan oleh TUDM dalam memperbaharui aset udaranya untuk waktu yg mendatang. Daripada bagi orang lain kaya adalah lebih baik kita bagi saudara serumpun kita kaya!
    Tak gitu Pak ? Salam Kejayaan Dua Saudara Serumpun.

  54. MEMORY says

    bro aku sokong kalu join kuasa ekonomi dan ketenteraan antara indonesia dan malaysia sebab kita paling power kat asia tenggara bknnya singapore.singapore buat asia tenggara ni mcm yg dia punye.

  55. MEMORY says

    aku tk tau mende ni btl atau tidak.indonesia ckp bkn main besar hanya krn diorang besar tapi lawan btl2 ,siap ko masok perangkap ATM.banyak black projek atm diorang tk tau psl dr mahathir dah jaga btl2 dah bab2 pertahanan ni.sebab tu polisi atm supaya musuh2 malaysia menganggap atm lemah dan tdk menganggap atm kuat.kalu serang naya ko.tgk indonesia serang malaysia dulu sape menang????

  56. KFX says

    Damai Indonesia-Malaysia…
    Semoga KFX segera terwujud menjadi pembela tanah air kebanggaan Indonesia…. dan dapat bermanfaat bagi kepentingan sesama negara Asean, silahkan tidak soal siapa yg membuat yg penting kawasan Asean dpt tumbuh dan melebihi kawasan2 regional lainnya di dunia…. Salam Damai

  57. artic_sniper says

    ni dah tahap bahaya ni. saudara-mara indon pun ada dalam ATM. Kor Risik dan Polis Tentera perlu buat sweeping dgn segera.

  58. says

    sebenarnya tanpa kfx pun efek gentar dari jiran sudah terlihat , dan terasa serantau ini , walaupun untuk ukuran angkatan ketentraan jumlah pesawat negeri jiran melebihi tni au tapi dari segi kualitas akan sangat jauh berbeda, tak usah pakai adu argumen lah saya orang kepri yang selalu keluar masuk malaysia ,.bahkan banyak anggota keluarga saya yang menjadi tentera di malaysia.. sepertinya memang kemampuannya jauh dibawah tni

  59. says

    yup kemungkinan betol tapi banyak salahnya , kalaupun ya , indonesia negara kaya tanah subur laut kaya ikan tak jadi soal pendapatan sehari 1 dolar , beras dah ade lauk mauk pun dah ada ,, sekarang sekolah tak bayar baju dibeikan kerajaan apa susahnya?

  60. says

    dari situlah letak ketidak berimbangan cara berfikir para orang kaya indonesia dengan orang kaya di malaysia , bukanlah kedekut atau apalah awak sebut tapi memang kenyataan birokrasi di indonesia agak sulit dan baru mulai disusun untuk merubah keadaan yang saaat ini memang dalam keadaan minus, yang saya maksud kaya dan setengah di indonesia adalah orang yang mempunyai gaji seharga 1 unit mobil proton perbulannya ( perkiraan di malaysia ) dan ini betul yang saya cakapkan ( insya Allah ) saya tidak berbohong jalan jalanlah ke indonesia buktikan sendiri,. dan tki tki yang bekerja di malaysia kebanyakan karena tertipu pujuk rayu agen , baik dari indonesia maupun dari malaysia walaupun banyak juga yang memang ada niat nak bekerja karena dapat majikan baik tetapi lebih sesetengahn ya tidak bernasib baik wallahu a;lam.. tapi sebenarnya banyak juga lapangan kerja diindonesia yang mulai dibangunkan tapi kerana belum mencukupi untuk jumlah tenaga kerja yang sedemikian besar jadi memang belum cukup tetapi kanmi didalam negara coba sedapat mungkin kami buat lapangan pekerja.termasuk saya sendiri . insya allah,… wassalam

  61. Indo defence says

    perlu diketahui kf-x memiliki kemampuan sebagai fighter ideal selain karena memiliki kemampuan stealth tetapi juga sistem LWP (Low Warning Probaly) dimana jet ini dapat me-logn on (mengunci) lawan tanpa diketahui radar lawan yang tentunya sangat berbahaya bagi pesawat tempur sejenis SU-27,F/A-18 HORNET,dan sejenisnya yang termasuk pesawat tempur generasi ke-4.
    selain dirancang mampu beroperasi di dek kapal induk juga mampu mengacaukan peralatan elektronik pesawat lain seperti jamming sistem lain yang dapat memberi efek gentar pada setiap enemynya.

  62. bukitkuin says

    saya rasa teruja angka angka yang dinyatakan melihat orang kaya di indo melepasi penduduk seluruh malaysia dan setengah kaya melebihi 2 kali penduduk malaysia..terfikir di fikiran saya kenapa ramai orang kaya dan setengah kaya disana kedekut untuk menolong bangsanya hinggakan ramai yang karam di selat melaka.sedangkan penduduk malaysia x ramai yang kaya ni dibandingkan indo ini jadi tumpuan kamu..ataupun kamu tersalah kira 1 juta rupiah itu sudah dikira kaya .. kat malaysia baru RM300 je pak..maaf kalau saya provok pak…
    ramai yang kaya akan menghasilkan peluang kerja tak kiralah seramai mana penduduk kamu atau tenaga kerja….di malaysia yang tak ramai kaya ni menghasilkan peluang kerja melebihi penduduk jadi dimanakah kesilapan kamu .

  63. bukitkuin says

    1- kedua negara mempunyai kebebasan bersuara tapi cuma tindakan saja yang berbeza…tindakan orang yang bodoh saja yang sanggup melemparkan taik .kebebasan suara bukanlah satu alasan untuk mengancam dan menggangu hak orang lain.rasanya rakyat indo perlu belajar lagi apa hak kedutaan asing yang perlu dipertahankan oleh pemerintah kamu..
    2-saya pasti kamu akan lihat reaksi rakyat malaysia dan juga pemerintah kami sekiranya rakyat indo terus bertindak seperti orang jahil dan saya pasti kerajaan kami akan bertindak setelah habis saluran diplomasi yang menjaga keharmonian kedua negara.
    3-“tapi patriotisme rakyat memang sangat diperlukan oleh negara kami untuk menjaga indonesia tetap utuh “.Mungkin kamu terlupa bahawa setiap rakyat negara merdeka pasti memiliki patriotis.tolong nyatakan biarpun 1 inci tanah indo mana yang telah malaysia rampas. bukankah heboh 1 indo malaysia telah merampas tanah di sana dan disini sehinggakan rakyat indo bertindak seperti orang kena rasuk hantu (patriotisme kata kamu ).. kebebasan bersuara bukan sama bebasnya menabur fitnah..
    .

  64. says

    syabas( maaf kalo salah tulisnya) kepada harimau malaya, … kami mengakui kemenangan bola sepak harimau malaya, semoga dihari2 mendatang mampu meningkatkan prestasinya , begitu juga kepada garuda yang baru dikalahkan ayooo kamu bisa ,… tapi betol ke lock on shukoi oleh tudm ,… cakaplah sesuai fakta

  65. says

    maaf saye nak tambahkan sedikit , poin nombor dua … tak ade salahnya bila rakyat malaysia memberi reaksi seperti yang dilakukan rakyat indonesia , tapi boleh ke?? oleh pihak kerajaan ,dekat indo boleh aja bebas nak cakap apapun,.. kan mulut punya sendiri ,.. buat apa dilarang2,. maaf sebelumnya

  66. says

    salam , maaf ye encik tak de pun saye sebut malaysia takut dengan indonesia, kerana memang msia bukan musuh untuk indonesia , untuk ukuran military jelaslah mana negara pasti membangunkan angkatan perang yang cukup setidaknya untuk mengawal kawasan yang menjadi tanggung jawab pemerintah ( pihak kerajaan ) , pada masa sekarang pun indo tengah membangun angkatan perang hanya untuk mencukupkan mef( minimum essentia force) bukan untuk emptive strike sepeerti yang sudah sepatutnya ,pasal provokasi di indonesia tidaklah terlalu berlebihan seperti yang anda dengar , tapi patriotisme rakyat memang sangat diperlukan oleh negara kami untuk menjaga indonesia tetap utuh ,.. so sepatutnya lah mana mana pihak selalu usut periksa dalam kes dan isu isu yang mendera kedua bangsa ,.. dan saye pun belom mabuk lagi seperti banyak kawan kawan kat blog ini ..salam persahabatan dua negara ..

  67. bukitkuin says

    saya suka dengan ayat yang teakhir
    “dengan kekuatan yang ala kadar saja indonesia sudahn menakutkan bagaimana dengan kekuatan sebenar…??? yang pasti sulit dibayangkan”
    rasanya kamu tengah mabuk todi waktu menulis tadi kalau katakan malaysia takut dengan kekuatan indonesia…
    1-kiranya kekuatan indon menjadi no 1st di dunia adakah kekuatan ini diasaskan untuk menjadi negara penakluk seperti amerika..rasanya pemerintah indonesia sekarang terutama SBY belum gila lagi seperti kebanyakkan pendapat dari indon dalam blog ini. Sudah tentu kekuatan yang dibina sekadar melengkapi keperluan pertahanan indonesia begitulah malaysia.
    2-saya berharap penduduk indonesia jangan keterlaluan dalam memprovokasi kerana rakyat malaysia belum lagi memberikan reaksi seperti yg telah dilakukan rakyat indonesia.sekiranya rakyat malaysia bertindak sedemikian rasanya hubungan ke dua negara tidak mungkin akan pulih seperti dulu.
    3- Saya berharap kepada pemerintah malaysia supaya bertindaklah secara bijaksana dalam menangani segala isu dalam hubungan kedua negara dan sekiranya mereka keterlaluan jangan takut untuk bertindak ….rakyat malaysia pasti menyokong kerana sudah lama kita terluka…..

  68. says

    saya kira malaysia belum bangkit jauh meninggalkan indonesia .. melaju bersama … cume kerana malaysia wilayahnya kecil dan rakyat tak ramai so .. nampak lebih maju padahal sama saja dengan indonesia ,.. kalau tak percaya apa yang dicapai malaysia … indonesia ada ,… coba awak sebut aja apa?.. pasti dekat indonesia ade bahkan lebih banyak lagi , ayo sebut la>!!!maju dalam hal apa ,.. takut pasal apa, kalaupun indonesia tidak membeli persenjataan yang lebih canggih dari malaysia bukan pasal tak ada duit,… salah bro purchasing power indonesia jauh melebihi kemampuan malaysia ,.. bahkan sdr.shahpaskal pun tau itu , kalo cume nak mengimbangi pesawat pejuang malaysia saya kira dengan anggaran pembiayaan kfx sudah jauh melebihi biaya skuadron f-18 hornet ataupun mig 29 malaysia,.. tapi bukan itu yang dimaukan indonesia .. indonesia hanya dengan kemampuan seadanya saja dah menjadi kekuatan menakutkan diurutan 18 militer dunia , sementara malaysia dengan tambahan dua scorpene , astros hanya mampu ada pada 27 jauh dibawah thailand,… tapi bukan pasal itu saya memperbincangkan kekuatan military ,.. dengan tidak memperkecilkan mana mana negara … indonesia berusaha menjaga kestabilan kawasan asia tenggara khususnya .. memang kalau didengar tni sekarang sedang payah,.. ini hanya bermaksud agar negara negara jiran tidak terlalu resah dengan kekuatan angkatan perang indonesia ,.. yang sedari dahulu memang sangat menakutkan untuk kawasan asia , terutama bagi australia dan singapore( bukan malaysia) itulah kenapa singapore dan australia selalu membisik kepada US agar rajin rajin lah datang menjenguk ,.. kerana apa kerana mereka benar benar risau dan runsing… dengan indonesia dan andai FPDA digelarpun tidak akan mampu menandingi power indonesia ,, ini pasti bro.. nanti balik kami sambung ,,cume ingat satu , dengan kekuatan yang ala kadar saja indonesia sudahn menakutkan bagaimana dengan kekuatan sebenar…??? yang pasti sulit dibayangkan

  69. says

    ye betol yang encik awang cakap ,.. tapi tak semue melenting tak tentu pasal,.. masih ramai orang indonesia yang boleh diajak cakap , dapatlah kita berbagi pengalaman , pasal kfx/ ifx kahn dah banyak dijelaskan dalam komen komen diatas jom kita balek pada topik semula, salam dari indonesia

  70. says

    thanks @ anak malaysia said mase sekarang taraf pengangguran dah jauh berkurang , memang susah nak membina / membangunkan rakyat yang seramai 235 juta jiwa … nak jadi kaye semue ,.. tapi alhamdulillah dah banyak yang kaye raye , dan kayae berlipat lipat bilangan jumlah berbanding rakyat malaysia dan satu lagi khabar baik ,.. sesama muslim ,…indonesia sebagai negara berpenduduk muslim terbesar didunia masuk kedalam G20 ( ekonomi paling teruk didunia )…maaf salah maksud saye ekonomi paling berpengaruh di dunia yang anda sebut cume gdp USD 706 bbl saye ke salah ntah awak yang salah .sebenarnya salah 706 bilion yang anda maksud lah menghantarkan kami indonesia sebagai salah satu dari 20 negara ekonomi besar yang sangat mempengaruhi keadaan ekonomi dunia …salam

  71. says

    jadi rang gaji pun tak ape, angkat taik pun tak ape… kami rang indonesia kerje angkat taik pun yang penting halal ,.. buat apa kerja senang .. nampak nye bermaruah tapi di mata Allah kita adalah iblis,.. jadi orang gaji dekat malaysia pun alal kahn orang malaysia muslim juge ,.. tah lah kalo hanye muslim dekat kad aje

  72. says

    saya bagi tau sikit je… orang kaya ( orang msia bilang kaya raya )dekat indonesia dahpun jauh melebihi penduduk seluruh m,sia dari semenanjung sampai borneo, beum lagi yang kaya setengah ( dekat msia bilang kaya )ade dua kali lipat penduduk msia ,… so seandainya saya sebut saja 100 jt nyawa dekat indonesia kaya dan kaya raya ini bererti dah jauh melebihi keupayaan kerajaan malaysia membina penduduk ,yang hanya tah melebihi 30 jt nyawa ( jiwa )… coba bro bayangkan kerajaan malaysia hanya 30 jt jiwa jer.. tak ade kaye semue … lagi banyak orang miskin kat msia ,… sedangkan penduduk indonesian yang dalam taraf berkecukupan dah melebihi 70 persen ( peratus) bro zulfahmee boleh hitung balek, salam sahabat indo / msia

  73. JAWA JOHOR says

    Omong kosong..!! masih ‘mimpi basah’ kepingin mau berantak ama malaysia..hey kamu di kasi kuat dulu Pasukan sepak bola kalian udah 2 kali kecundang dibobok tidur dan 100 ribu suara Garuda Bung karno dibogelkan ama Tim MALAYSIA. baru bicara mau perang sih. amat- amat sih..baru bicara tentang perang. Sukhoi basic kamu kok suda dua kali di “LOCK ON” tapi hingga sekarang gak bisa siapa yang main-main anak ama kamu.. guea watan Malaysia ngak sombong.tapi lu bisa menjual.kami lagi bisa membeli..!!, sini JAWA JOHOR,sama kawan guea bangsa lain bugis,banjar,minang sedia pertahan Pertiwi kami..!!!,

  74. says

    balek lah pada topik awal tentang kfx… dan bila lagi msia mulai membina sendiri pesawat pejuang atau high technology lain kami dari indonesia menyokong sepenuhnya untuk kejayaan negeri serantau.. wassalam

  75. says

    betoi tuh pak cik… saye sooookong pendapat pakcik.. tapi sayangnye bencana merupakan rencana Allah .. dan kita manusia tiada tau ape maksod dibalek bencana ,. subhanallah ( jawa bodoh ) betoi ke name ko buat ni.. buatlah sebutan baek agaknye ko ni bukan rang mesia .. pasal tak de peranggai asli orang melayu macam awak ni… ntahlah kalo dekat tempat awak diam anyak…

  76. says

    kapal selam dah dipesan dalam waktu kurang dari 3 tahun sudah ada di armada TNI.. dan perlu dipertimbangkan bahwa tni sudah sangat berpengalaman dalam mengoperasikan kapal selam,.yang jelas untuk torpedo sut yang buatan anak watan pun dah boleh dibuat sendiri,. yg pasti radar yang tercanggih sekalipun masih dapat dibeli tanpa harus dipesan lama seperti halnya kapal selam.. jadi tidak ada susahnya untuk melengkapi ahmad yani dengan radar tercanggih, namun ada baiknya malaysia pun dengan bijak menaikkan keupayaan anak tempatan untuk memproduksi sendiri senjata

  77. wiwit says

    Sepertinya anda Ki Gaman paling tau tentang Indonesia, dan tiada seorangpun lebih tahu daripada anda tentang Indonesia. Perlu anda ketahui bahwa setiap negara (kerajaan) mempunyai masalah sendiri. Memang Komunis sudah lenyapkah dari M’sia sampai hari ini, memang pembangunan sudah merata antara semenanjung dan di borneo, memang semua orang m’sia kaya raya tiada kemiskinan. Memang pembangkang tiada “rencana” untuk memenangkan Pilihan raya dan sebagainya….Mengenai bencana alam wilayah Indonesia teramat luas (17.000 lebih pulau dengan jumlah penduduk 235.000.000 ) dan Indonesia merupakan negara yang berada di garis depan pertemuan antar tiga lempeng, yaitu lempeng Austronesia, Asia, dan Pasifik. Gesekan antar lempeng menyebabkan kami mempunyai resiko gempa bumi lebih sering dari negara manapun, dan Indonesia salah satu negara yang memiliki gunung berapi terbanyak dan teraktif di dunia. Mengenai pembangunan ekonomi…coba bandingkan kekuatan ekonomi Indonesia dan M’sia ( PDB Nominal dan PDB-PPP) : Indonesia (dolar Dolar Hong Kong) 2,231,853 bilion dan 4,032,766 bilion. Malaysia 1,066,769 bilion dan 1,701,849 bilion) mana yang lebih besar, fikir? Masalah tenaga kerja, apakah M’sia tidak butuh tenaga kerja Indonesia? sekarang ada sekitar 2 bilion tenaga kerja Indonesia, kemanakah orang2 Msia? betapa tergantungnya kalian dengan negara luar Indonesia, India, Philiphin, Bangladesh) biarpun hanya sebagai pegawai rendahan. Beribu orang Indonesia mengisi bidang sains (dosen /guru, enginer, dokter, tenaga profesional di Msia). Bagaimana dengan anda Msia adakah yang bekerja di Indonesia…berapa juta orang kah….Bukan maksud saya sombong, tetapi mari kita fikirkan, untuk kita (Msia dan Indonesia) hidup berdampingan saling membantu dan membutuhkan sehingga kita menjadi kekuatan yang disegani di rantau ini. Stop saling mengejek atau menghina karena kita bersaudara…….

  78. faisal says

    Saya anak asli Indonesia. Walaupun saya cinta tanah air dan selalu mendukung Indonesia, tapi saya tidak menginginkan terjadi perang antara Indonesia dan Malaysia. Dan saya yakin masih banyak lagi warga negara Indonesia yang berfikiran jernih dan mengutamakan perdamaian dibanding peperangan.
    Oleh karena itu saya menghimbau kepada seluruh saudara-saudara dari Indonesia agar jangan menjelekkan negara lain. Jangan merasa diri kita lebih hebat, lebih kuat, lebih pintar dan lebih segala-galanya. Sadarlah wahai saudaraku, jangan habiskan waktu dan tenaga hanya untuk bertikai mulut. Lebih baik kita berikan sumbangsih nyata demi kemajuan bangsa kita. Bukannya berperang kata-kata dengan mengeluarkan perkataan yang merendahkan dan menghina bangsa lain. Selalu utamakan perdamaian. Sebagaimana tercantum dalam Undang-undang dasar negara kita bahwa salah satu tujuan kita bernegara adalah untuk “ikut melaksanakan ketertiban dunia yang berdasarkan kemerdekaan, perdamaian abadi dan keadilan sosial”, oleh karena itu mari kita utamakan semangat perdamaian.
    Jangan sampai kita terpancing oleh segelintir pihak yang ingin merusakkan hubungan baik diantara Indonesia dan Malaysia. Jangan kedepankan emosi dan melupakan akal sehat.
    Bila ada kata-kata atau pernyataan dari segelintir orang dari Malaysia yang merendahkan Indonesia, jangan sampai kita jadi terpancing dan membalas kata-katanya dengan perkataan yang lebih hina. Sebagaimana terdapat didalam Al-Quran, “janganlah sebagian kaum menghina kaum yang lain, sebab boleh jadi kaum yang dihina lebih baik dari yang menghina, dan janganlah sebagian kaum memperolok-olokkan kaum yang lain, sebab boleh jadi kaum yang diolok-olok lebih baik dari kaum yang memperolok-olok.
    Sudahlah, hentikanlah semua pertengkaran yang tidak bermanfaat ini.
    Buat saudaraku yang di Malaysia, mohon maaf jika ada hinaan atau kata-kata yang kurang pantas dari kawan-kawan di Indonesia. Mereka berbuat begitu mungkin karena belum tau bahwa perbuatan mereka itu tidak baik atau mereka terpancing emosi.

    Salam perdamaian untuk semua.
    Wa tawaashau bil haqqi, saling menasehati kepada kebenaran
    Wa tawashau bishshabri, saling memberi nasehat untuk bersikap sabar

  79. Panji says

    hahahahha, kau bangsa iri, anda mesti tau F16 itu banyak varian F16 block 15, block 25, block 32, block 52, block 62/SUFA. yg dimaksud disini KFX itu diatas F16 SUFA dan setingkat dengan EuroFighter Typhoon. (angkatan Udara Israel saat ini menggunakan varian F16 SUfA).

  80. ali says

    nice..sepatutnya segala kejayaan,kemakmuran akan dinikmati oleh jiran2..jiran2 sebelah aman n maju kita juga merasa..begitu juga sebaliknya..moga persahabatan 2 negara ni kekal n erat..kena hati2 dgn pihak2 yg iri hati n cuba laga-lagakan kita..

  81. indonesia jaya says

    salam persahabatan untuk semua orang malaysia. jauhkan kebencian, dan berjayalah kita di masing-masing bidang, kami be rharap kejayaan kami di proyek KFX insya allah akan kami raih dengan kerja keras kerja cerdas dan doa dan eksperimen, dan kami harap prestasi kami juga bisa bermanfaat bagi kebersamaan indonesia malaysia. sahabat selalu.

  82. ali says

    jadi klu ada post yg kutuk Malaysia or Indonesia..JGN LAYAN..!!! HABIS CERITA!!!…biar budak2 yg kurang matang 2 layan diri sorang2..ahaks..biarlah dia kutuk ker apa ker..kita JGN layan!!! kita tumpu pada perbincangan secara matang dan berilmu..seperti post anak johor yg kembali ke topik sebenar..:)

  83. anak johor says

    kalau sesiapa tahu pasal teknologi KOREA, pasti anda tahu pasal cara pemikiran mereka…” TINGGALKAN BEBERAPA TEKNOLOGI UNTUK MENJIMATKAN KOS…DAN BOLEH DIJUAL MURAH MERIAH..”

    hasilnya akan membawa PADAH disaat berlakunya PEPERANGAN SEBENAR..!!

  84. ali says

    saya yakin di sini semua orang DEWASA yg berfikiran matang n bukan bersikap seperti kanak-kanak..jadi xperlu ‘bertekak’ n ‘bergaduh’ tentang siapa yg lebih kuat, handal atau sebagainya..(kalu nak juga admin kena bukak tajuk baru..hehe)..jadi xperlulah bersikap seperti kanak-kanak yg kurang matang..tertanya juga kenapa xder plak yang ‘bergaduh’ n ‘bertekak’ dgn ‘rakyat’ di negara selatan…naper selalu INDONESIA n MALAYSIA SAHAJA? :)

  85. ali says

    JGN bermusuhan..JGN letakkan diri kita kategori ‘puak’2 yg suka bergaduh..Saya yakin disini semua orang DEWASA yang berfikiran matang..bukan bersikap kebudak-budakkan yg suka ‘bergaduh’,’bertekak’ n berfikiran sempit..:) …kecuali jika ada niat tersembunyi nak laga-lagakan kedua2 rakyat negara terbabit….hairan juga..naper xder plak yg ‘ber tekak’ dgn rakyat di negara ‘selatan’..jadilah orang DEWASA!!!

  86. ANDRI says

    mngenai scorpene malaysia perlu diketahui kalau scorpene itu msih dlam versi basic

    soal KFx sebaiknya pemilik blog ini tak terlalu cakap banyak,f 16 dan su-27 itu didesain tahun 70 dan 80 an tapi lihat sekarang banyak negara masih memakainya f 16 c,f 16 d,f 16 block 32,f 16 block 52,f 16 block 60

    kuncinya ada di upgrade avionik dan armamentnya,sama soal banyak orang cakap soal gen 4.5 kfx,4,5 itu masih versi 4,5 nya jadi lewat riset kemampuan radar,armament adn avioniknya bisa terus di upgrade,tanpa kendala

  87. aieezad says

    Jalak Lenteng
    kamo mengatakan sub-Harpon akan dipasang pada 3 kapal selam kamu..masalahnya..Indo sudah membuat ada atau tidak kapal salam??sedangkan pemerintah kamu masih belum memilih senjata utk di lengkapi pada kapal selam kamu ape entah lg dgn pemilihan kapal selam..kamu ckp yakhont akan menyerang dahulu Scorpene TLDM..tetapi adakah radar Ahmad Yani berkemampuan untuk mengesan sasaran lebih dari 200km??adakah yakhot mampu untuk megesan scorpene ketika timbul di pengkalan??

  88. ali says

    itulah yg ‘musuh’2 negara kita mahu..kita bergaduh sesama sendiri n masa tu ‘mereka’ akan datang sebagai ‘ penyelamat’. Yg cerdiknya ‘mereka’..yang “terlampau cerdiknya” kita :P ..jadi fikir-fikirkanlah..sebelum itu terjadi!!!..baik eratkan lagi hubungan dr segala segi terutamanya ekonomi n juga ketenteraan..kalu kita dpt bersatu-padu n kerjasama buat senjata contohnya..kebaikkannya amat banyak jika dibandingkan dgn keburukkannya..”ia cuma perlukan 1 langkah sebelum berlari”..!!

    maksud “musuh” diatas TIDAK merujuk kepada mana2 negara atau individu. Ia mungkin juga musuh di kalangan rakyat sendiri yg suka bergaduh!!

  89. Jawa handsome says

    ok pakcik tx berikut perkembangan kfx:

    Seoul intends its KF-X fighter to enter flight tests in 2016 or 2017 in the middle of an eight-year engineering and manufacturing development (EMD) phase, with a seven-aircraft flight-test fleet.

    On 21 October, Korea Aerospace Industries (KAI) outlined details of the acquisition strategy in an interview at the Seoul air show, although the plans are not final until the EMD programme starts in 2013.

    KAI is in the second year of a technology development phase working on two possible configurations for the medium-sized fighter, the company said. The studies include a conventional fighter configuration with canted tails and a more novel layout, including forward-canard surfaces and canted tails, it added.

    KAI is also studying one- and two-engine options but it said it favours the twin, which is based on existing powerplants in the General Electric F414 or Eurojet EJ200 class.

    “Conceptually, we want to develop a KF-16-plus-class fighter,” KAI said, adding that some level of stealth is desired but there is no requirement for a very low observable signature in all aspects.

    Internal weapons bays are not being seriously considered in the configuration studies, it added.

    When asked how the fighter would be marketed internationally, KAI replied that the KF-X is being designed to replace the Republic of Korea Air Force’s McDonnell F-4s and Northrop F-5s.

    South Korea has already partnered Indonesia, which has invested a 20% stake to develop the KF-X, but more partners could still be added. South Korean officials are still in talks with Turkey, KAI said.

    How this effects the KF-X III competition, for the acquisition of 60 fighters to replace F-4s starting in 2014, is still unclear, but a request for proposals – expected to be issued early next year – will set the terms of technology transfers that will feed into the development of the KF-X.

    KAI said it expects to be the prime-mover for the KF-X as part of a team with two major subcontractors.
    sumber : http://www.flightglobal.com/news/articles/kf-x-flight-test-in-2016-or-2017-363692/

  90. amun-ra says

    ya.bl tu bro.indonesia dan malaysia perlu bersatu krn musuh utama,singapura suka tgk negara islam bergaduh antara satu sama lain krn itu menguntungkan diorang spt masalah pergolakan dlm negara thailand yg dikataka didalangi singapura bagi mengelakkan projek terusan segenting kra diteruskan,

  91. ali says

    yang penting adalah kita berjiran dlm suasana aman n makmur..kita sebenarnya saling memerlukan..ia hakikat..sebarang perbalahan haruslah diselesaikan cara matang, waras n tidak terburu-buru..JGN bg peluang ‘musuh’ luar n dalam rosakkan hubungan antara kita..alangkan baiknya jika kedua-dua pihak membuat usaha sama dlm bidang ketenteraan juga..misalnya Indonesia n Malaysia cuba hasilkan meriam or senjata2 kecil yg lain dahulu..letak 1 nama yg melambangkan identiti kedua-dua negara..(contoh BrahMos)..berkongsi maklumat n kepakaran sesama kita lebih baik dr cuba bersaing sesama sendiri..dpt juga eratkan hubungan n hasilkan alatan sendiri….Russia n India boleh wat..(agama,bangsa,sosio amat berbeza) xkan kita, Malaysia n Indonesia xleh wat (majoriti seagama,sebangsa,sosio amat dekat n rapat)

  92. amun-ra says

    akU kagum dgn pembangunan senjata yg indonesia buat dari kapal,senapang,peluru berpandu,hoverkraf,lpd,kereta perisai dan torpedo serta jet tapi aku kagum dgn pengalaman tentera malaysia dlm petempuran dari zaman komunis hinggalah zaman skrg.tentera malaysia tlh menunjukan yg mereka pasif tapi lebih agresif sekirannya diancam musuh,itulah kelebihan tentera negara malaysia berbanding tentera negara lain di asian tenggara

  93. Jawa handsome says

    xi xi malon dimana mana memang sombong tunggu tanggal mainnya bakal dibelash sama indonesia xi xi xi

  94. Jawa Hodoh says

    He He He Jawa Handsome, kamu yg patut go to hell, jgn masuk blog ini, takda sesiapa yg menjemput kamu disini.Kamu kata ” semua mau menganggap indonesia sebagai musuh” sbbnya lihatlah perangai kamu bila masuk tempat orang? Lagi mau tanya ka?
    Hidung tak mancung pipi tersorong2.
    Blah lah Indon.

  95. Jawa handsome says

    He Ki Gaman Said aku juga ngak peduli malaysia mau ikut FPDA negara kafir semua mau menganggap indonesia sebagai musuh juga ngak peduli go to hell aja UMNo dengan Najib

  96. Ki Gaman says

    pada rakyat Indon , kamu mahu buat senjata dipersilakan , mahu buat ‘panser’ berjuta jumlah pun dipersilakan , kerana maklum negara kamu besar dan serabut , Timut Timor sudah merdeka dari Indonesia , kemudian selepas ini sulawesi menyusul , kemudian Aceh juga menuntut perpisahan dari Jakarta , makanya jaga negara kamu itu baik-baik , jgn ada wilayah yang terlepas lagi !

    kamu mahu buat pesawat tempur dipersilakan , buat jutaan jumlah , hiasi wilayah2 kamu dnegan pesawat , bahawa ongkos utk pesawat itu bukan sedikit , jangan sampai hanya ada pesawat yg mampu terbang tapi tidak mampu bertempur diudara !
    mahu buat pesawat dengan korea selatan juga dipersilakan , semoga pesawat itu hanya mampu diguna dan dipakai oleh Indon dan korea ! tdk mampu dijual dan tidak ada yang sanggup membeli kerana mutu dan kualitinya yang tidak sempurna berbanding pesawat negara barat yang lain ,

    buat panser juga persilakan , maklum negara kamu itu selalu berantakan , perang disana sini , amuk sana sini , perang poso belum ada tamatnya , perang kalimantan antara muslim dan kristian juga masih ada apinya , perang Aceh juga tiada noktahnya , bencana bumi tiada titiknya , kamu memang perlukan jentera berat yang banyak utk menampung keperluan negara kamu , sengekta kaum dan puak dalam negara Indon juga perlukan kamu utk terus bergerak dgn pantas , semoga keamanan akan wujud dan menjadi milik kamu !

  97. Jawa Bodoh says

    Wa’alaikumsalam,
    Betul kata kamu tu, saya setuju. Tapi selagi ada org yg nama “Malon Goblok” itu tidak tukar namanya saya tetap akan melawan dia cara begini. Dia harus faham kalau datang tempat org harus beradab, tapi kalau kurang ajar ini lah cara nak mengajarnya. Kalau kamu bersopan santun, kami seribu kali lagi bersopan santun terhadap kamu walaupun kita berbeza pendapat. You get what you give.
    Terima kasih atas saranan kamu itu, saya terima dan akan saya tukar nama “Jawa Bodoh” kpd yg lebih sopan lagi dgn syarat tidak ada nama yg tidak menghina kami masuk kedalam blog ini.
    Assalamualaikum!

  98. sesama melayu says

    jangan ucap bodo sial… dan umpatan2 yang tidak patut…. orang yang menyebut itu pastilah sama2 ketauan tidak pintarnya tapi… berilah ulasan2 yang menarik untuk diperbincangkan … sesama muslim dari indo maupun m,sia…. yang lain itu bukan islam… kita sesama islam ayo saling debate dengan fakta (fact} i like this forum terlepas dari orang 2 yang tidak sopan masih ada m,sia yang sopan dan indo yg santun… lanjut debate nya saya baca dan dengar aja assalamualaikum

  99. Jawa Bodoh says

    Indonsial bodoh! kalau kami buat peluru 5.56 pun apa yg kamu susah? Kalau kapal selam kami tak boleh nyelam apa yg kamu susah? kami ada minta duit dari kamu ka?
    sekurang2nya kami tak merempat dtg kenegara kamu cari kerja.
    Dasar bangsa bodoh (bukan semua ya) lagi lagak sombong! Itu sbb negara kamu tak habis ditimpa bencana. Tuhan mengajar kamu! Tidakkah kamu sedar? Belajar muhasabah diri.
    Kami buat nasi lemak & teh tarik pun tak minta duit dari kamu.
    Kamu sakit kat mana? Sakit hati ya Pak? Kesiannnn Indon!

  100. Jawa Bodoh says

    Kamu ingat blog kamu semuanya betol, boleh dipercayai?
    Itu sbb dipanggil analisa, betol atau tidak terpulang pada perbahasan semua.
    Apa fakta yg kamu bawa disini? Hanya mengatakan org dongo sahaja. Kalau kamu pandai mana dia fakta kamu?

  101. tamingsari says

    kami memang bisa bikin nasi lemak dan teh tarik tetapo itu boleh dijual dan mendapatkan hasil yang halal,x perlu kami untuk ( meminjam kata2 media anda ) maling budaya

  102. lim bian kun says

    malon goblok buat peluru 5,56 aja smeo punya malon cuma lesen dari colt amerika
    kapal selam gak bisa nyelam,malon cuma bisa bikin nasi lemak dan teh tarik
    malon dungu

  103. Jawa handsome says

    good job pakcik ngak usah ngurusin negara lain sama yang punya blok shah paskal kalo ngak ngerti ngak usah bikin analisa ketauan dongonya kamu

  104. unknown says

    bro dan sister, saya cuma mau mengingatkan, “jangan pernah anggap remeh orang (negara) lain”
    dan “jangan menganggap negara kita paling benar/pintar”
    setiap negara itu memiliki strategy sendiri-sendiri
    dan satu lagi, apa sebegitu BODOH-nya Korea Selatan yang membuat KF-X pada tahun 2020 yang setara dengan teknologi terbelakang tahun 60-80?
    “Jangan anggap remeh orang (negara) lain”

  105. Badut says

    oklah tu. sekurang-kurangnya indo berusaha utk memajukan teknologi pertahanan tempatan…. patut ambik contoh semangat indo….

  106. Jalak Lenteng says

    Pak Satnam, kalau begitu saya anggap fakta anda lebih tepat. Saya tidak sekali memperkecilkan kualiti pesawat ini maupun keupayaan IPTN memproduksinya apalagi ia digunakan oleh tentera udara kami. Maafkan saya juga. Ia adalah satu pesawat yg cute dan unik designnya. Saya amat meminatinya. Saya juga berharap TUDM akan membeli C295 AWACS tetapi masaalahnya sistem radarnya buatan ELBIT dari Israel, kecuali ada radar dari negara yg lain.
    Dalam perspektif yg lain pula, walaupun kami sudah membeli blueprint FNSS PARS sebagai AFV milek kami yg dipanggil AV8, saya tetap mengatakan ia adalah produk keluaran Turki. Ini adalah pandangan tulus dari saya. Tidak kira siapa yg memasangnya waima syarikat Malaysia sendiri pun, pandangan saya tetap sama.
    Apapun itu adalah pandangan saya, tak semestinya semua akan bersetuju.
    Kan perbezaan pendapat itu suatu rahmat.
    Salam dan terima kasih kerana sudi bertukar pendapat.

  107. satpam RT 05 says

    kepada om Jalak Lenteng, saya memang kurang faham dengan maksud anda Mengenai Exocet SM39, scorpene dan sigma. jadi maafkan saya, mengenai cn 235, saya ambil beberapa perkataan anda ” Standardnya sudah ditentukan oleh CASA/Airbus. Kalau kamu rasa itu standard kamu baguslah, tapi CN235 bukan milek kamu, ia milek CASA/Airbus. Kamu tidak beli pun blueprintnya. kemudian terakhir anda berkata “kalau begitu kata saudara mengenai CN235, saya terima, mungkin involvement IPTN sudah lama dlm projek ini. Apa yg nak saya tekankan, diawal tahun 80an ketika saya membaca Asian Defence Journal, ada dimasukkan iklan CN235 buatan CASA Spain. Tidak ada langsung IPTN atau Nurtanio disebut dlm iklan itu. Mungkin ketika itu belum lagi, tapi fahaman saya tentang pesawat ini ialah ia didesign oleh CASA pada asalnya maka ia adalah milek/rekaan CASA. Maka selepas itu proses developmentnya baru ada kemasukan IPTN. Itu sbb saya berkeras mengatakan ia product Spain. Memang Indon boleh klaim ia produknya setelah involvement IPTN. ya sudahlah….saya ambikan lagi beberapa kata saya di atas..” The project was a joint venture between Construcciones Aeronáuticas SA (CASA) and Indonesian manufacturer IPTN, which formed the Airtec company to manage the programme. Design began in January 1980 with first flight on 11 November 1983. Spanish and Indonesian certification was on 20 June 1986; the first flight of the production aircraft was on 19 August 1986 and FAA type approval was granted on 3 December 1986. The aircraft entered service on 1 March 1988. cukup jelas bukan. .indo tidak sekedar membangun bersama pesawat ini dengan CASA, tapi juga kontruksi, dan hak paten pesawat ini adalah milik kedua Perusahaan dimana setiap ada penjualan pesawat maka satu perusahaan yang lain akan mendapat royalti atas penjualan ini…ini berlaku baik DI ataupun CASA….itulah mengapa namanya tidak C 235 saja atau N 235 saja , karena dia adalah hasil kerjasama 2 perusahaan. penjelasan lengkapnya sudah ada di saudara blackjack.

  108. malon goblok says

    xi xi bangsa bodoh kalau anak laki lakinya banyak yang ngak mau sekolah karena malas itu namanya bangsa bodoh di unervisity anak pompuan semua bangsa Malasya

  109. Jawa Bodoh says

    Selamat pagi Indosial,
    Kalau dibaca dlm bolg kamu org akan jadi gila. Nampak Apache nak beli, nampak Leopard 2 nak beli, nampak Typhoon nak beli, nampak SU35 nak beli, KFX mahu bikin,Hibah F16 nak upgrade Blok32 sbb Blok 52 lagi mahal. Siapa mau percaya berita kamu, Wamenhan kata begini, Kepala Staff kata begitu, sampai keMPR mereka kata M’sia merampas tanah di Kalimantan ayuh”Ganyang Malaysia” maka berdemonstrasilah monyet2 Indon di Kedubes M’sia di Jakarta. Ketinggalan berita kata kamu? Inilah berita2 yg kamu telan saban hari yg membuat kamu jadi bangsa yg bodoh. Itu sbb saya gelar kamu Indosial sbb kamu panggil kami Malon. Kalau tak mau digelar begini panggillah org lain dgn nama yg enak maka kamu juga akan mendapat yg enak.
    Ada faham siapa bangsa bodoh?
    Jawa Bodoh.

  110. Jalak Lenteng says

    Pak Satpam, kalau begitu kata saudara mengenai CN235, saya terima, mungkin involvement IPTN sudah lama dlm projek ini. Apa yg nak saya tekankan, diawal tahun 80an ketika saya membaca Asian Defence Journal, ada dimasukkan iklan CN235 buatan CASA Spain. Tidak ada langsung IPTN atau Nurtanio disebut dlm iklan itu. Mungkin ketika itu belum lagi, tapi fahaman saya tentang pesawat ini ialah ia didesign oleh CASA pada asalnya maka ia adalah milek/rekaan CASA. Maka selepas itu proses developmentnya baru ada kemasukan IPTN. Itu sbb saya berkeras mengatakan ia product Spain. Memang Indon boleh klaim ia produknya setelah involvement IPTN. Cuma harus difaham bahawa sebelum IPTN bekerjasama dgn CASA pesawat CN235 telah terbina sebagai prototype dan diiklankan sebagai produk CASA. Itu saja.
    Mengenai Exocet SM39, itu adalah jawapan saya terhadap dakwaan anda yg Scorpene terpaksa timbul berlagak sebagai frigate untuk menentang Sigma seperti kata anda.”kok sigma suruh duel ma scorpen…berarti emang bener scorpene udah beralih tugas menjadi kapal selam permukaan…duel kok ma sigma …scorpen tu kapal selam apa frigat sih” sedangkan anda berbicara tanpa pengetahuan tentang keupayaan sub ini. Samada SM39 ini boleh menewaskan Sigma atau tidak itu lain ceritanya. Anda tidak faham tentang maksud saya terhadap kedua2 perkara ini. Baik atau tidak kedua2 produk ini terpulang pada tafsiran masing2 tetapi faktanya yg sebenar itulah yg ditekankan disini. Harap faham betul2.

  111. Upin ipin says

    sudah sudah, maloner satu ni ketinggalan berita n gk tau klo F16 tu di upgrade setara dengan block 52, 24 F-16 block 25 + 6 Cadangan tersebut diganti sistem avionik nya (termasuk mengganti cockpit) menjadi sistem avionic block 52 (sistem persenjataan menyesuaikan), sementara airframe dan engine tetap. jadi enak kan indo keluar biaya upgrade gak terlalu besar tapi bisa dapet 2 skuadron F-16 siap tempur n gk ketinggalan jaman. asal kmu tau ya malon, F- 16 ni digunakan sampek menunggu kelahiran saudaranya, KFX alias F-33 namanya. selamat pagi malon.

  112. satpam RT 05 says

    lagi – lagi sodara ini belum lihat di wiki tapi nyuruh saya yang lihat di wiki…ya udah ini saya muatkan beberapa kalimat dari wiki agar anda tidak ngawur klo ngomong….silahkan di baca, ” The CASA/IPTN CN-235 is a medium-range twin-engined transport plane that was jointly developed by CASA of Spain and IPTN of Indonesia as a regional airliner and military transport. Its primary military roles include maritime patrol, surveillance, and air transport. The project was a joint venture between Construcciones Aeronáuticas SA (CASA) and Indonesian manufacturer IPTN, which formed the Airtec company to manage the programme. Design began in January 1980 with first flight on 11 November 1983. Spanish and Indonesian certification was on 20 June 1986; the first flight of the production aircraft was on 19 August 1986 and FAA type approval was granted on 3 December 1986. The aircraft entered service on 1 March 1988. sekarang udah paham, gak percaya ya kalo ini fakta, atau gak terima..semoga anda gak ngawur lagi n tau buatan mana pesawat yang dipake’ tentara udara anda….
    Untuk SM 39, anda boleh bangga, saya akui emang rudal modern yang cukup canggih …maksimum target rangenya 50 km….gak tau lagi klo punya malay cuma sampe’ 40 km. sigma juga punya kok yang versi MM 40 block 2..cuma beda platform peluncurnya….walau emang SM 39 lebih Stealth karena diluncurkan dari bawah air…tinggal pinter mana user nya yang pake’ klo seandainya emang indo n malay perang….klo satu lawan satu jelas sigma mungkin tertembak dulu..walau kemunginan besar masih bisa membalas dengan torpedo…tapi adakah ini yang akan dilakukan TNI AL, saya rasa tidak..sigma mungkin hanya menyerang sesama kapal perang… rudal supersonik yakhount akan diluncurkan dulu untuk melumpuhkan scorpene sebelum dia berlayar ( mungkin awak scorpene gak nyadar tau nya pas di dermaga udah nyungsep tu yakhount atau scorpen bisa juga digempur dengan corvet parchim anti kapal selam.)…maaf saya hanya berkhayal tapi ini bisa jadi kenyataan lo kalo seandainya benar2 perang..
    SM 39 yg anda banggakan itu suatu saat indo akan punya sainganya….mungkin sub harpoon yang akan dipasang dalam 3 kapal selam baru yang dipesan TNI AL. Beberapa tahun lagi, pengembangan rudal C 705 yang saat ini indo mulai ToT dengan cina akan membuahkan hasil…dan jangan kaget klo negara kepulauan dapat mandiri dalam teknologi misil…..somoga memberi jawaban2 sederhana ini dapat membuat anda2 paham…

  113. Jalak Lenteng says

    Ha ! Tulah Pak Satpam, kalau tak tau bertanya. Jangan berkokok tak tentu pasal. Itu sbb Scorpene itu mahal harganya kerna mempunyai senjata “strategik” iaitu missile Exocet SM39. Konsepnya sama seperti missile Tomahawk milek US Navy cuma rangenya hanya 40km. Scorpene tak perlu mengekori targetnya seperti submarine lain dan boleh memusnahkan targetnya dari jauh (40km). Hanya TLDM saja yg memileki asset begini di Asia Tenggara. Kenapa pulak Scorpene mesti timbul kepermukaan untuk menentang Sigma kamu? Kamu tahu apa itu Exocet SM39? Kalo tak tahu cari di wiki. Kamu jugak yg bilangkan?

  114. Jawa Bodoh says

    F18 lebih baik dari hibah F16 kamu. Fighter yg sudah pensiun diambil semula untuk berkhidmat walaupun diupgrade ke Block 32 itupun masih ketinggalan zaman. Banyak negara sudah pakai F16 Block 52.TUDM sudah beli ATFLIR untuk F18. Tahu apa itu ATFLIR? Ngak tahu cari di wiki. Buang masa aja mengajar kamu disini.

  115. Commodore says

    Betul kata Jalak Lenteng tu. Yang tak tahunya kamu Pak Satpam. Tidakkah kamu tahu Scorpene boleh lancar missile SM39 dari bawah permukaan. Ini missile SM39 bukannya torpedo. Ia bertindak sama seperti Exocet MM40 antiship missile. Scorpene tak perlu timbul kepermukaan untuk memusnahkan Sigma kamu tu. klo gk tau cari di wiki.
    CN235 adalah design n rekaan CASA. PT DI hanya “licenced to assemble” aja ibarat Toyota yg milek Jepun tapi dipasang di Thailand. klo gk tau cari di wiki.
    Kami tak kisah buatan mana asalkan bagus. Tapi jgn mengklaim CN235 itu milek kamu. klo gk tau cari di wiki.
    Tapi saya akui N2130 itu betul milek Indon dan kamu boleh klaim kejayaannya kerana ia adalah usaha kamu sendiri. Ini baru betul. Kalau salah cari di wiki. Kalo mau gadoh pergi ke wiki bukan sini.

  116. malon goblok says

    xi xi inilah sedihnya kalo beli f18 tudm kalao terjadi perang tdk bisa menyerang pesawat singapork kalau dilihat f15 f16 singapork dari radar f18 tudm akan dikesan sebaga pesawat kawan jadi meskipun senjatanya amram 120 d bvr akan impoten kalau beli dari rusia rosoborn export itu banyak mafianya india aja kapok beli senjata dari rusia selamat pagi pakcik

  117. satpam RT 05 says

    klo ngomong pikir dulu pakcik. Gk tau y klo cn 235 tu rancangan PT. DI n CASA. tunggu aja fersi ASW n AEW&C buatan indo …klo gk tau cari di wiki, baru komentar. emangya KL ingin di serang ya kok sigma suruh duel ma scorpen…berarti emang bener scorpene udah beralih tugas menjadi kapal selam permukaan…duel kok ma sigma …scorpen tu kapal selam apa frigat sih…klo brani scorpen loe suruh nyelem ke indo..paling2 cuma muter di perbatasan klo gak nabrak karang..sudahlah gak usah hina2…negara loe kan katanya kaya …beli aja produk militer indo yang banyak ….

  118. Jawa Bodoh says

    Indonsial Goblok, Jangan letak taik Pak. letak aja TKI dlm roket tu. Kami tunggu Pak, Banyak kerja kosong disini.

  119. Jalak Lenteng says

    Wak Satpam, panser anoa tu kalau beli pun UN yg bayar bukan M’sia kerna itu keperluan yg sesuai dgn tugasan UN di Lebanon. M’sia sudah beli kereta perisai FNSS Pars.Kalau kamu tak paham struktur harganya jgn buat perbandingan semudah itu . Itu menunjukkan kebodohan kamu. Kami tak mintak satu sen pun dari kamu. Kerna yg pasti Panser Anoa itu tidak digunakan dibumi Malaya. Kami ada keperluan kami tersendiri. CN235 itu satu pesawat yg bagus. Kami beli dari CASA/Airbus, Indon hanya pasangnya saja. Standardnya sudah ditentukan oleh CASA/Airbus. Kalau kamu rasa itu standard kamu baguslah, tapi CN235 bukan milek kamu, ia milek CASA/Airbus. Kamu tidak beli pun blueprintnya.
    Kapal selam mahal tak boleh menyelam? Kamu pun sama macam Anwar Ibrahim, Kalau mahu tahu kamu hantarlah satu kapal jenis Sigma kamu itu menyerang Malaysia, kita tengok siapa yg menyelam siapa yg tenggelam.
    Ya kami bangga dgn apa yg kami beli sbb itu duit kami dan keputusan kami.
    Apa masaalah kamu?

  120. bukitkuin says

    salam buat indon……negara kau nak buat senjata apapun biarpun jangkaun 300 juta km kami x kisah..kalau malaysia nak beli apa pun, apa kau kisah!!!! adakah kami peminta sedekah dari negara kamu…rata-ratanya pemikiran kamu dipenuhi emosi, penuh dengan irihati melihat malaysia mendahalui negara indon kamu…rasanya dulu Pak Sukarno menyerang kami kerana takut malaysia ini BISA bangkit jauh meninggalkan negara indon kamu..nyatanya benar semua ketakutan itu berlaku hari ini…

  121. satpam RT 05 says

    ealah ternyata forumer malon hanya bisa hina2 doang….pake’ ngomongin status pesawat k fx gak jelas lah, SOP lah, tahap kemahiran juruterbang lah, standard latihan lah. emang pesawatx udah jadi apa…la wong terbangnya aja baru tahun 2020 an.
    ” loe tau gak cn 235 yang RMAF pake’ tu apa prototype pertamanya gak jalanin uji standar kelayakan terbang ma keslamatan. emangnya buatan indo jelek ya kok sampai di beli malay, cn 235 jelek ya, anoa jelek ya. sudahlah malay urusin aja mesin f 5 loe yang ilang tu, kapal selam mahal yg gak boleh nyelem, kereta perisai yg cost nya sama ma MBT. Itu semua kan yang dibanggakan malay. o iya sekedar informasi panser rimau nya udah ampir jadi tu di pindad, tapi bayarnya jangan barter’ ma protol ya. hahaha.

  122. Malon Goblok says

    Biarlah forumer malon forumer indonsia goblok taiklah kalaian mau beli pesawat pejuang apa terserah lah selain kfx kita punya roket nasila rx 550 serius dengan jangkauan 300 km 2013/2104 ready kita produksi sendiri amunisi mau kita isi tnt c4 saus tomat atau taik bisa sampai semenanjung douurrrr

  123. RuggedRat says

    haha.. keyboard warrior.. kalian y memberikan komentar ini sebenarnya tidak menyumbangkan apa2 pun jika komentar yang dikirmkan itu diselubungi api kemarahan dan kebodohan.. lihatlah, kalian cuma mengetahui angka dan masa. tapi, adakah kalian mengetahu status pesawat tersebut, SOP, tahap kemahiran juruterbang, standard latihan.. haha. orang2 bodoh sentiasa dibayangi kebodohan diri sendiri terutama sekali pengunjung dari Indonesia.. Sangat bersemangat, tetapi tidak berakal. Seperti anjing menyalak bukit.

  124. satpam RT 05 says

    okelah saudara2 sekalian. apapun yang dikatakan tentang kfx, sebagai seorang warga indonesia yang gak tak tau apa2 saya hanya ingin meluruskan bahwa janganlah melihat dari sisi negatifnya kepada rakyat , tapi lihat juga sisi positifnya . banyak sektor industri dan tenaga dalam negri yang akan bergerak akibat proyek ini. kfx/ ifx memang program pembangunan penempur siluman yang cukup lama dan butuh dana yang besar. tetapi perlu diingat bahwa indonesia tidak hanya membeli pesawat tempur canggih, tetapi secara tidak langsung juga membeli teknologinya, serta ikut memproduksi dengan beberapa % bahan lokal. hal serupa juga terjadi pada program pesawat tempur seperti PAK FA antara rusia dan india.
    Indonesia benar2 ingin mandiri dalam teknologi dan pengadaan alutsista. program kfx merupakan salah satu saja, masih ada kapal selam, kapal frigat perusak kawal rudal, kapal cepat rudal, rudal nasional, multiple rocket launcher, pesawat intai, bom udara, sistem radar, UAV, Tank tempur, tank amphibi, panser, dan senapan serbu yang saat ini telah mulai dibangun serta diharapkan pada 2024 akan tercapai suatu kekuatan pokok minimum TNI.
    f 33/ kfx merupakan penempur generasi 4,5 stealth yang dirancang bersama oleh korea dan indonesia, belum lama ini turki juga menyatakan ketertarikanya. indonesia telah mengirim ahli2 dan ilmuan secara bertahap ke korea. rencananya kfx akan dibuat 10 prototype, 5 di korea dan 5 lagi di PT. DI indonesia. Didalam pengembanganya antara prototype kfx pertama, kedua, sampai kelima pasti ada penyempurnaan teknologinya seperti teknologi stealth generasi ke 5 sesuai perkembangan jaman.
    Korea sendiri membangun pesawat ini untuk menggantikan armada f5 rokaf yang telah menua dan harus segera pensiun. sementara itu kehadiran kfx bagi indo merupakan salah satu jawaban bagi modernisasi alutsista TNI AU. indonesia butuh pesawat ini untuk melindungi dan mengawal wilayah NKRI yang luas didampingi dengan pembelian sukhoi berbagai farian dan f 16 C/D dan mungkin sangat berpeluang membeli PAK FA. Semoga kehariran kfx/ f33 memberikan dampak positif bagi kestabilan negara2 di kawasan dan tidak memimbulkan perlombaan senjata yang berlebihan.
    sampai kapan pun indonesia tidak akan menyerang negara manapun. namun bila wilayah kami diambil dan diklaim oleh negara lain, tidak hanya TNI saja, setiap orang indonesia pasti berdiri paling depan dan berkata” NKRI Harga mati ” salam damai.

  125. anak malaysia says

    Salam,warga malaysia dan indon..
    Sebagai pengikut setia blog shahpaskal,aku tak suka tengok pertelingkahan ala budak2 bodoh di forum yang berprestij ini..
    Pedulikan ja indon,mereka takkan berhenti menyalak selagi kita tak mengiktiraf dia..
    Look at CHINA as role model…
    The pinos and vietnamese burn their flag,insult them harshly..
    But China continuingly keep going as a nation in the shape..
    Ignore the indons,tak turun pon ekonomi kita dek kerana kutukan mereka tu..
    They are very very emotional..Quickly influenced by cheap provocation..
    Please MALAYSIAN,don’t be like them..
    We have our own standards,our own pride Malaysia..
    Look forward,vision 2020 is waiting 4 us..

  126. malon goblok says

    rugi kawang kwang rugi itu kalau beli pars 8×8 fnss turki sat 9 juta dollar harganya sama 1 unit merkava plus i unit namer

  127. Jalak Lenteng says

    Apa kata kalau 2020 M’sia sudah ada PAKFA. Siapa pulak yg pingsan? Kalau KFX kamu itu bagus sudah pasti M’sia akan beli, takda masaalah, kenapa pulak mesti pingsan.? Sedangkan CN235 milek Spain yg dipasang di Indon pun kami beli, apa masaalahnya?
    Lain kali kalau berbuat sesuatu itu mesti ada niat untuk menjualnya kpd tetangga, bukan dihebohkan gayanya mahu menggertak/mengancam negara tetangga. Kesudahannya nanti KFX itu hanya dipakai oleh pembuatnya sahaja, Korea & Indon. Lain kali kalau mahu jual barang mesti pandai ambil hati bakal pelanggan, bukannya menggertak dan mengancam, nanti habis semua pelanggan lari. Apa kamu ingat hanya kamu sahaja yg membuat pesawat pejuang? Banyak lagi negara lain yg ingin manjual produk mereka dan kamu mesti pandai bersaing untuk mendapat pelanggan. Kan baik M’sia jadi negara pembeli , maka banyaklah pembeli dlm pasaran dunia. Kalau M’sia pun mahu bikin pesawat sendiri macammana pulak tu? lebih banyak penjual dari pembeli, habislah modal yg dibelanjakan untuk membangunkan pesawat itu tidak dapat recover semula. Sudahnya semua negara rugi. Ini tigak baik untuk ekonomi.

    Jangan gaduh2 Pak, pandai2lah ambil hati tetanggamu, nanti kamu juga yg dapat kesenangannya. Amiin.

  128. linmas says

    2020. saya yakin klo kfx / f33 bakalan bikin negara tetangga pada pingsan. dan saya pastikan yang pingsan duluan adalah malaysia………

  129. malon goblok says

    kalau aku perhatiin ini adalah salah satu kebijakan bodoh pemerintah indonesia yg mengirim babu ke malaysia sehingga rakyat malaysia merasa lebih superiir dari rakyat indonesia padahal orang indonesia itu banyak yg kreatif pandai dan berprestasi tapi bukan di negaranya ribuan contohnya habibie dengan 46 patent kalau gak percaya cek di google malaysia palin anwar sodomi aja kalau ngak najib rogol model mongol malon taik

  130. malon goblok says

    N250 sudah uji terbang 900 jam terbang pesawat sudah jadi 100 % buatan indonesia kurang 600 jam terbang lagi untuk sertifikat faa

  131. peace says

    saya setuju dengan anda….. hentikan semua ribut2 ini, baik orang di Indonesia maupun Malaysia yang suka ribut, aku yakin mereka hanya sedikit orang, masih banyak orang Indonesia dan Malaysia yang cinta damai. Sesama muslim harus bersatu.

  132. blackjack says

    Melihat analisis anda mengenai KFX ini, saya cuma geleng-geleng kepala, dalam artian anda terlalu membesar-besarkan kemampuan Malaysia dan sangat meremehkan kemampuan bangsa Indonesia (walaupun di bagian message utk pembaca di Malaysia, sepertinya memuji Indonesia). Sifat seperti ini, khas sekali dimiliki oleh bangsa yang mengalami indoktrinasi bertahun-tahun dari pemerintahannya, dicekoki oleh media yang selalu menyuarakan sisi positif dari pemerintah dan bangsa sendiri, tanpa melihat sedikitpun kelemahan dari bangsanya.

    Tahukah anda? human resource Indonesia sudahlah terbukti pandai,sudah terbukti dari event-event kompetisi tingkat dunia,maupun orang2 Indonesia yang banyak bekerja di luar negeri. Jika mau tengok di sekitar anda, janganlah hanya menengok TKI yang banyak berasal dari Indonesia sehingga negara kami dicap mempunyai human resource yg rendah, tapi lihatlah dosen-dosen Indonesia di universiti2 kalian maupun tenaga ahli yang sudah di-PHK dari PT. DI dan membantu membangun industri dirgantara Malaysia. Tenaga-tenaga ahli tersebut keluar dari Indonesia karena kondisi negara kami yang masih belum kondusif untuk teknologi tinggi dan didera krisis ekonomi 1998.

    Perlu diketahui, tenaga-tenaga ahli yang sudah di-PHK dari PT. DI banyak yang diterima bekerja di syarikat2 pembuat pesawat terkemuka di dunia, seperti Airbus, Boeing, dan Aermacchi, satu lagi tanda bahwa tenaga ahli dari Indonesia bukanlah kelas ‘kacangan’. Untuk proyek KFX ini, banyak dari mereka yang dipanggil untuk bergabung kembali dgn PT. DI, membela merah putih.

    Tahukah anda? bahwa Indonesia membangun industri penerbangan (PT. DI) dan perkapalan (PT. PAL) dari nol? tapi kami berhasil mewujudkan impian bangsa, dari tidak bisa membuat apa-apa sampai bisa membuat pesawat sendiri. Huruf CN pada pesawat CN 235 adalah singkatan dari C=Cassa,N=Nurtanio menandakan bahwa Cassa dan PT. DI mempunyai kedudukan yang setara, tidak memposisikan PT. DI hanya sebagai perakit sahaja. Bahkan dalam perjalanannya, CN 235 buatan Indonesia diakui oleh negara-negara lain lebih baik daripada buatan Spain. Contohnya adalah Korea Selatan, yang sebelum membeli CN 235 buatan Indonesia mengalami kesulitan untuk mengintegrasikan sistem di pesawat
    CN 235 buatan Spain miliknya. Awalnya Korea Selatan meragukan Indonesia yang meng-klaim bahwa CN 235 buatan Indonesia semua sistem di dalamnya sudah terintegrasi, karena bagaimanapun, Spain yang originally membuat CN 235 dan notabene adalah negara maju saja tidak bisa melakukan itu. Tapi ternyata CN-235 buatan Indonesia bisa, dan mendapat pujian dari Korea Selatan (inilah juga yang membuat Korea Selatan mempertimbangkan bahwa tenaga-tenaga ahli dari Indonesia dianggap mampu dan diajak untuk bergabung membuat KFX). CN-235 buatan Indonesia pun laris manis di pasaran, dianggap terbaik di kelasnya (sampai saat ini pun belum ada CN-235 yang jatuh), bahkan CN-235 yang dibeli
    oleh Malaysia pun dianugerahi sebagai skuadron dengan highest readiness oleh TUDM.

    Setelah pun membuat CN-235, dari semua pengalaman dan pengetahuan yang diperolehi dari membuat CN-235, Indonesia berhasil membuat pesawat N-2130. Tahukah anda, bahwa N-2130 adalah pesawat yang tercanggih di kelasnya, satu-satunya pesawat di kelasnya yang paling pertama menggunakan teknologi fly by wire? Indonesia masuk ke dalam jajaran negara-negara yang bisa membuat pesawat terbang.

    Setelah itupun sebenarnya Indonesia akan membangun pesawat bermesin jet, tapi apa daya krisis ekonomoi mendera negara kami sehingga semua rencana itu tidak terlaksana. Tetapi walaupun begitu, dalam segala kondisi keterbatasan, PT. DI masih aktif menerima pesanan pembuatan komponen pesawat dari Airbus, melakukan perawatan pesawat, sampai membuat kendaraan tempur untuk TNI. Jadi jangan pernah meremehkan kemampuan bangsa Indonesia lagi, ya.

    Tahukah anda, bahwa saat ini, tanpa banyak gembar-gembor seperti Malaysia, negara kami berusaha membuat 4 jenis senjata secara mandiri? 4 jenis senjata itu adalah ROKET, KAPAL SELAM, KAPAL FREGAT, dan PESAWAT PEJUANG. Mengapa terfokus pada 4 jenis senjata ini? karena ternyata dari hasil diskusi ahli-ahli Indonesia, hanya dengan kemampuan membuat 4 jenis senjata inilah, Indonesia sudah mampu memproduksi senjata sendiri untuk pertahanan keamanan, dimana trend di masa depan ke-4 senjata ini harganya semakin mahal, teknologinya semakin canggih, dan menyebabkan ketergantungan dari negara pemakai ke negara produsen. Negara produsen bisa seenaknya mendictate negara konsumen senjata tersebut dan memberikan senjata dengan konfigurasi yang tidak maksimal.

    Roket misalnya, tidak banyak negara di dunia ini yang bisa membuat sendiri roket. Negara-negara yang berhasil mencipta roket, tidak mau berbagi teknologi pembuatan roket (terutama cara pembuatan propellant/bahan bakar roket) dengan negara lain dan seakan-akan merupakan sebuah klub elite yang pelit teknologi. Bahkan, jika anda mempelajari teknologi pembuatan roket di negara-negara tersebut, anda tidak akan bisa kembali pulang ke Malaysia jika berhasil menguasai teknologinya. Tapi akhirnyapun dengan kemampuan sendiri, Indonesia mampu membuat propellant sendiri dan berhasil mengimplementasikannya menjadi ROKET PEMBAWA SATELIT. Itu artinya Indonesia sudah mampu membuat Surface-to-Surface missile yang teknologinya lebih mudah daripada roket pembawa satelite (satellite launcher vehicle). Sekarang pun Indonesia sedang melaksanakan program pembuatan 1000 buah roket (Surface-to-Surface missile) dan akan selesai dalam beberapa tahun.

    Jadi jangan lah memandang bahwa KFX adalah project tujuan akhir dari pembuatan pesawat pejuang made in Indonesia, tetapi hanyalah sebagai stepping stone sahaja. Dengan mempelajari dan terlibat dalam pembuatan satu pesawat generasi 4.5 seperti KFX (KFX sebenarnya bisa menjadi generasi 5 tergantung konfigurasi muatan/payload), negara kami akan bisa mengembangkan pesawat pejuang sendiri yang lebih advance. Selain itu, KFX tidaklah diperuntukkan sebagai pesawat pejuang utama Indonesia, melainkan sebagai pesawat pejuang kedua. Tidaklah mengherankan mengapa Indonesia membeli T-50 golden eagle dan menerima hibah 34 F-16 dari US, karena memang KFX didesain mempunyai karakteristik yang mirip dengan F-16 dalam pengoperasiannya,sehingga pembelian T-50 dan F-16 akan mendukung road map menuju KFX (terutama training pilot).

    Demikian juga dengan kapal selam, walaupun Indonesia akan membuat chang-bogo class yang mungkin menurut anda ketinggalan jaman (walaupun chang-bogo class yang akan dibuat adalah chang-bogo dengan fitur terbaru dan modern), tapi itu hanyalah stepping stone untuk membuat kapal selam made in Indonesia sendiri yang lebih advance. Korea Selatan selama ini terkenal tidak pelit dalam berbagi teknologi dan menganggap Indonesia adalah strategic partner, hal ini sudah terbukti dari transfer of technology 4 buah Landing Platform Dock dari Korea Selatan yang dibangun di PT.PAL. Dan sekali lagi sebagai bukti bahwa tenaga ahli Indonesia bukan kelas ‘kacangan’, LPD hasil TOT dari Korea Selatan tersebut dimodifikasi sendiri oleh tenaga-tenaga ahli Indonesia sehingga lebih baik dari LPD asli buatan Korea Selatan.

    Saya justru tak habis fikir,mengapa Malaysia bangga hanya menjadi pembeli senjata canggih buatan negara lain, macam F-35. Kalaupun Malaysia membeli F-35, pastilah F-35 yang diberikan bukanlah dengan konfigurasi maksimal dan tidak akan bisa berbuat apa-apa jika berhadapan dengan F-35 buatan negara origin.

  133. awang hitam says

    orang indon kalau bab2 yang menyentuh negara mereka sedikit terus melenting..inikan perbincangan.kalau tak boleh terima apa yang di bincangkan jangan komen!usahlah sensitif sangat.apa yang dibincangkan adalah dari fakta yang sebenar dan bukanya rekaan

  134. INDON BANGSA BODOH says

    hahaha…kat INDON,rakyat yang berpendapatan USD 1 sehari adalah seramai 85% dari jumlah WARGANEGARA INDON..FAKTA.

  135. zulfahmee says

    aku bukan nak layan sangat indonSIAL 2. dia mcm indonSIAL lain2 berlagak je lebih. berlagak je pandai.

  136. anak malaysia says

    KAH KAH KAH,masih tidak berhenti lagi si jauhari ni…
    Sepertinya anda sahaja dilihat sebagai anak kecil yang mengadu domba disini..fitnah itu ini trhadap malaysia..kenapa?anda cemburu??bergelut dgn kemiskinan di indon ya dong??rakyat 260 juta jiwa tapi hanya mampu mencapai gdp USD 706 billion??ekonomi apa yang dilaksanakan di indon itu??kadar pengangguran saja hampir 30 juta jiwa.Usah bilang negara kamu baik itu ini jika hakikatnya masih mundur..minta maaf ya pak.Ini fakta.kadang2 kebenaran itu memang memedihkan..

    Sebaiknya saya menyarankan anda supaya lebih professional ketika menulis sesuatu perkara supaya anda lebih dihormati..Anda tidak sedar bahawa kredilbiliti penulisan anda diremehkan??apa anda punya maruah atau tidak saudara jauhari??
    Sama2 lah kita menjadikan blog saudara shah sebagai platform perkongsian ilmu pertahana yang berwibawa.Untuk pengetahuan saudara,segalanya berjalan dengan lancar di blog ini sebelum manusia seperti saudara serta (org indo yang busuk hati) menakhluk dan mencemar kelancaran proses perkongsian ilmu disini.

  137. jebat says

    jangan dilayan jauhari tu.. dia hanya bertaraf pengemis disini..

    kalo mau uang.. datang aja ke malaysia sebagai PATI dan kerja angkat taik kat rumah aku.. itu aja taraf orang yg bernama jauhari dari indon… goblok

  138. Jauhari says

    OK..
    saya akan ajar anda wahai Zulfahmee

    1 2 3 4 5 6 7 8 9
    silahkan anda belajar berhitung
    OK

  139. Jauhari says

    Maaf Bro Zulfahmee..saya tidak akan menjawab soalan anda…

    Kalau penduduk malaysia 250 juta ..saya baru akan jawab,karna malaysia itu masih dibawah Indoneisa Kualitasnya..jadi Untuk saat ini kita belum setingkat ( Ibarat: malaysia masih elementary school sedangkan Indonesia Sudah Universitas ) jadi saya tidak akan berdebat dg anda yang masih kanak-kanak

    Maaf..silahkan belajar dulu baru debat dengan saya :)

  140. zulfahmee says

    saya memang tahu tentang Malaysia sebab saya orang Malaysia. Orang indo apa tahu tentang Malaysia. Orang indo hanya dengar berita propaganda indo sendiri. kamu masih tidak jawab tentang indo mengemis ekonomi. Please la kalau indo tidak mengemis syarikat europe atau amerika untuk melabur di indo. indo tidak mungkin dapat beli missile harpoon, nak beli kapal sigma class pun tidak akan dapat kalau indo tidak mengemis pelabur europe atau amerika. indo beli low class sukhoi pun mengemis kredit dari russia. kesimpulanya tidak usah la cakap Malaysia ini Bocah British. rakyat indo pun masih ramai duduk bawah tempurung. Terima Kasih.

  141. unknown says

    kita ni hanya manusia, ada baik ada jahat, yang jahat dianggap jahat tetapi jgn smpai jadi “sebab nila setitik, rosak susu sebelanga” smpai yg baik pun kita anggap jahat, dalam Islam jika seseorang muslim itu buat jahat atau menyakiti orang lain, hendaklah dinasihatkan, ingatkan kepadanya tentang hari akhirat, dan satu lagi, jika seseorang muslim itu buat jahat, janganlah kita anggap die sebagai kafir, ini amat bertentangan dengan ajaran Islam, x kiralah jika seseorang muslim itu bunuh smpai 100 orang tetapi jika dia bertaubat, sudah tentu Allah menerima taubatnya kerana Allah Maha Mengasihi terhadap hambanya

  142. anak malaysia says

    Jgn dilayan indon tak bermaruah ni.Otak dia mesti ” dibrainwash” dengan kemajuan,kedamaian dan keharmonian yang dimiliki negara kita.Kebanyakan kenapa indon benci malaysia sebabnye satu ja,mereka CEMBURU!!

    ps/ini military of malaysia bukan military of INDON,sila tunjuk hormat sikit

  143. unknown says

    Sudah saudara Jauhari, nanti perbualan ni akan menarik ramai lagi dan akan berlaku peperangan mulut

  144. Jauhari says

    Benar sekali…malaysia ada kelemahan

    Jadi karena ada kelemahan hingga ada persekutuan “Bersekutu tambah Mutu” ( tambah mutu atau karena TAKUT ? )

    ZULFAHMEE memang banyak tahu tentang malayisa,hingga dinamakan sok tahu ( pura-pura tahu tapi tidak tahu )

    Maaf..kalau anda tersinggung,saya memang sengaja menyinggung anda.

  145. unknown says

    sudah-sudah, jgn nak carik gado, kita dengan cara kita, mereka dengan cara mereka, semua negara ade kelemahan kebaikan, x semua sempurna

  146. zulfahmee says

    kalau benar indo sudah merdeka dari penjajah kenapa kerajaan indo mengemis kerajaan luar bagi membina ekonomi indo. sebagai contoh sudah banyak syarikat asing dari eropah dan amerika di indo. kenapa indo tidak membina produk sendiri jika anda kata indo sudah tidak dijajah serta sudah merdeka. maksud dijajah dan merdeka luas bukan sahaja dari segi kemerdekaan negara tapi dari segi ekonomi, pemikiran, military etc. kami rakyat Malaysia tahu indo sebenarnya cemburu dengan kemajuan Malaysia. tanpa persetujuan kerajaan Malaysia,Singapore dan Australia tidak akan ada syarikat asing yang akan melabur di indo. lihat sahaja pesawat pejuang indo lebih-lebih lagi sukhoi indo tidak mempunyai missile yang ada hanya air fall bomb yang indo sendiri yang produksi.

  147. says

    maaf
    sebagaimana anda rasa ada perkara yang anda lakukan adalah terbaik bg anda dan Indonesia, kami lakukan apa yang terbaik untuk kami dan Malaysia
    anda dengan cara dan pandangan anda,kami dengan cara dan pandangan kami
    salam damai nusantara
    moga Allah satukan kita sebagimana satunya Ansar dan Muhajirin amin

  148. unknown says

    Saudara Jauhari, FPDA adalah kerjasama antara 5 negara melindungi antara satu sama lain, kan kerjasama itu bagus? x kisahlah mereka tu kafir tetapi agama Islam sendiri menyatakan x salah kalau berkawan dengan orang kafir serta berbuat baik dengan mereka, kami merdeka dengan melakukan pendamaian seperti apa yang ajaran Islam ajar, Perdamaian adalah pertama sekali yg kita akan lakukan, seelok eloknya dielakkan berperang, Nabi Muhammad x suka akan perperangan, bukan bermakna kami melakukan pendamaian itu pengecut, Islam mengajar pendamaian adalah sesuatu yang indah dan kami akan sentiasa berpegang kepadanya

  149. unknown says

    Saudara Jauhari, kan saya sudah katakan hentikan semua provokasi ni, kalo orang luar tgk kita macam mana? mesti kita dipandang rendah, perjanjian FPDA sememangnya hak kami dan kami memang perlukannya, anda bukan tidak tahu yang Israel sedang target kami jadi kami memang perlukannya, lgpun jangan hina bangsa lain, x kiralah inggeris ke, melayu ke, cina ke, india ke dan lain2 lagi, mereka tetap ciptaan Allah, Nabi Muhammad sendiri menyatakan hendaklah kita hormat menghormati sesama manusia, jangan merendahkan bangsa lain seperti mereka tu sampah, ikutlah apa yang telah diajarkan oleh Ahli Sunnah Wal Jamaah

  150. cikgu milah says

    Jangan dilayan si Indon nie bro biar dia cakap sorang sorang. Indon kan bangsa stress biarkan.

  151. jauhari says

    Benar sekali saudarku Jamie ..

    Perjanjian FPDA itulah yang membuat kalian dibawah kaki inggris.
    itu menunjukkan bahwa kalian belum berdaulat dan masih ikut emak kalian inggris.

    Tindakan “WAJAR” menurut kalian tapi bagi negara lain adalah pengecut.

    silahkan direnungkan saudara ku

  152. says

    Saudara Jauhari
    saya cabar anda andai anda benar sila beri bukti kami boneka Inggeris
    andai aja anda berkata demikian kerana Perjanjian FPDA, itu adalah hak kami sebagai sebuah negara yang merasakn tindakan itu adalah wajar
    dan perlu diingatkan bahawa negara2 NATO sendiri menggunakan konsep sebigini iaitu serangan terhadap salah sebuah anggotanya dianggap sebagai serangan terhadap semua negara2 NATO dan semua ahli akan berusaha membantu yang diserang
    dan ingat
    andai aja anda masih mempunyai semangat Konfrantasi, saya sendiri bisa berkata Bung Karno adalah antek komunis dengan membenarkan dirinya dipengaruhi oleh PKI untuk menubuhkan Angkatan Ke-5 yang tidak disenangi sendiri oleh petinggi Angkatan Darat. Angkatan Ke 5 di bawah PKI -partai komunis Indonesia
    dan ingat kami di Malaysia andai aja tidak dijajah sama Inggeris tetap berangapan bahawa ini adalah satu ancaman . komunis bagi kami adalah musuh kerana membunuh ramai yang x berdosa walaupun di atas nama ‘ menetang Inggeris ‘-wanita,kanak2 yang langsung tiada kaitan secara langsung mahupun tidak degan Inggeris
    kayaknya mereka itu seperti Raymond Westerling

  153. jauhari says

    Maaf saudara ku…semoga Malaysia merdeka sebenar-benar merdeka
    karna sekarang kalian belum merdeka…tolong usahakan kalian tidak lagi dibawah Inggris,karna posisi kalian sekarang dibawah inggris..

    Tirulah negara2 yang merdeka seutuhnya dan tidak ada perjanjian bersekutu dg inggris.

    kalian tidak usah meniru indonesia,namun tirulah negara yang lain

    Kalian tau tidak,kenapa Indonesia dan Malaysia ga bisa berdamai datu fikroh,?
    jawabannya adalah karena kalian masih dibawah pengaruh inggris,sedikit banyak kebijakan malaysia pasti dipengaruhi inggris.

    dan pada akhirnya klo kalian tdk lagi dibawah inggris maka kita mungkin bisa bersatu,karna fikroh kita sama,

    sejarah pernah membuktikan kita pernah bersatu “nusantara ” itulah namanya,

    Jujur saya katakan,sebenarnya fikroh indonesia tetap sepeti fikroh yang dulu,dan yg berubah adalah fikroh pemimpin bangsa kalian ( keputusan politik yg sllu dipengaruhi inggris ).

    aku yakin fikron rakyat malaysia masih sama dg yg dulu,sebenarnya yang saya kritik adalah kebijakan penguasa kalian.

    SEmoga ini bsa jadi renungan buat kita semua.

  154. says

    saudara Jauhari
    untuk pengetahuan saudara Saudara Ismail meyindir anda bukan bersetuju dengan anda
    dan jangan terkejut andai aja ada bukti bahawa kami bukan boneka Inggeris
    ini bukan zaman Bung Karno dan zaman Konfrantasi

  155. unknown says

    saudara jauhari, x baik kita mengapi2 sehingga berlaku pergadohan, x baik, hentikan semua ni dan marilah berdamai

  156. unknown says

    sudah la nape nak bergado ni, kamu ni satu jauhari nape ngan kamu? ade masalah ke? lgpon alasan kamu yg kamu beri asyik same je dengan orang indonesia yang lain, kami pon dah muak nak mendengarnya, hentikan semua ni, x perlu bergado, berperang, mari kita sama2 tolong saudara kita Islam yg lain yg sedang merana di bumi palestin

  157. jauhari says

    Benar sekali Bro Ismail..Malasia tu adalah Boneka Inggris seperti yg anda katakan,\
    ak gembira ternyata ada orang Malasia yg tau kalau mereka adalah boneka Inggris,

    thanks Bro ismail :)

  158. ismail says

    blah la indon busuk, nak sektor 7 halau kau orang macam anjing kurap. sibuk kata malaysia boneka inggeris. berapa tahun punya cerita la.

  159. says

    adakah salah bagi kami mempunyai perjanjian dengan UK? salahkah?
    mengapa? maaaf saudara Jauhari,kami lakukan apa yang kami rasa terbaik untuk negara kami sebagaimana Sukarno berasa Indonesia sepatutnya mengadaka hubungan dengan Soviet Union di saat Asia Tenggara diancam fahaman komunisme? ingat bagi sesetengah Jendral di Indo mereka sendiri tidak senang dengan PKI yang diberi kuasa menubuhkan Angkatan Ke-5

  160. jauhari says

    Walau bagaimana pun juga hingga sekarang malaysia masih dibawah kaki inggris,tidak bisa berbuat apa yang inggris larang.ibaratnya sekarang inggris masih emak malaysia,kalau ada masalah kalian mengadu ke inggris.

    aku harap kalian beljarlah sejarah yang benar,hingga detik ini kalian masih ada janji dg inggris,kelihatan kalian negara berdaulat tetapi hakekatnya masih dibawah kaki inggris.

    Ingat lah wahai saudaraku orang malaysia,kalian hanya diberi info sekarah yang salah,sejujurnya kalian belum merdeka penuh.

  161. cikgu milah says

    tak ada kerja lain ke kau ni nak menghina kemerdekaan kami? kau boleh teruskan idealogi kominis kau tu dibawah penjajah Jawa. Kau tu yang masih di jajah tak sedar diri. Orang Indon dari Atuk sampailah ke cucu cicit tak habis dengki dgn kami. Alasan dia dtg dari dakyah Sukarno yang dia sendiri di gulingkan. Kau tu tengok kiri dan kanan kau, mana ada bangsa kau bersatu? itu semua dongengan munafiq kau. Tak perlu berlagak kat sini macam nak jadi tok guru.

  162. says

    saudara johari
    andai aja anda membuat kenyataan sedemikian kerana kami merdeka secara rundingan, saya cabar anda untuk menyatakan hal yang sama untuk Brunei dan India-mereka juga merdeka secara aman x perlu perang secara besar2an

    andai aja anda berkata demikian kerana Konfrantasi,perlu diiingatkan bahawa Sabah dan Sarawak itu seperti isteri2 yang baru diceraikan oleh bekas/mantan suaminya ( UK ) -bukanlah sesuatu yang aneh andai aja ‘mantan suami’ perlu menjaga mantan isteri2nya daripada ancaman-dalam erti kata lain-melepaskan dengan cara yang baik

  163. unknown says

    sudah-sudah la tu, x abis2 nak mengapi-apikan orang lain, nape? suke sngt ke cari gaduh? aku malas nak marah sbb marah pon xde gunenye, kang x pasal-pasal perang mulut, aku x faham ape yg kamu benci sngt? pasal tarian kamu tu? sudahla bende2 camtu kan dah lama, dah diselesaikan, lgpon kalo mati boleh ke tarian tu bawak masuk dalam kubur? nanti malaikat tanye ke pasal tarian kamu tu? x malu ke kalo orang lain tgk asyik gadoh je macam ni stiap mase? pasal bende yg remeh, kalo kamu nak tarian kamu tu balik, kami boleh kasi, saya sendiri pon mengaku yg tarian kamu tu bukan kami punye, cube fikir ape manfaatnye kalo gadoh smpai berperang? Allah cipta kita didunia supaya beribadat kepadanya, buat amal kebaikan, bukannya pegi bergadoh, berperang, cukup2lah semua keganasan dan peperangan

  164. jauhari says

    Maaf saudara ku…INdonesia dan Malaysia itu beda..
    Malaysia Adalah negara dibawah Inggris,jd kalian masih ber aroma kan inggris.

  165. says

    marilah saudara2ku dimalaysia dan indonesia saling bekerja sama membangun technology bersama demi kejayaan melayu dan islam dinusantara.buang masa sahaja kita berseteru mencaci dan menghina satu sama lain.malaysia dan indonesia adalah barometer islam di asia dan mungkin dunia dalam bidang agama, budaya dan technology.hidup kita tak bisa terlepas dari pada agama,budaya dan technology,klo ketiga2 itu kita lemah maka kita diambang ketertinggalan dan kehancuran.

  166. says

    sebenarnya klopon indonesia nak itu ini itu ini tak payalah hoax2 hal yang belum jadi kenyataan dan tapayalah indonesia menjadi negara yg riak sangat.klo kita nak maju senyap2 aja orang pon akan tahu kehebatan kita nantinya.tak payalah nak tunjuk2 itu ini itu ini.aku udu agak keliling separuh dunia.tapi indonesia belum sebanding dengan USA,RUSSIA,GREAT BRITAIN,CHINA,KOREA,JAPAN,ITALY,SPANISH,FRANCE,GERMANY.tapi mereke tak pernah hoax2 tentang apa yg mereka capai.cuma malaysia dan indonesia sahaja yg banyak hoak.SOMBONG, RIAK, SYIRIK dan MAKSIAT mendekat pada musibah.tolong pikirkan kasihan orangh lain yg tak berdosa.

  167. baggero says

    hai indon korang masuk web ni hanya untuk mencaci atau hendak berforum???jangan beremosi sangat dan taksub sangat…..kalau kau orang tidak boleh menerima kenyataan jangan berforum disini!!!!!macam orang bodoh

  168. baggero says

    jemputan kau ke forum ini tak diundang,lagipun memeang nagara kau orang malas…
    rakyat kau orang bodoh dan suka berdemontrasi yang bukan satu budaya dari negara MALAYSIA….terima saja kanyataan apa yang gempurwira katakan sebabnya ia berlandaskan fakta!!!memang negaru indon selalu cemburu dan irihati terhadap MALAYSIA kerana kami sebagai negaru melayu yang pesat membangun hasil garapan TUN MAHATHIR.cubalah menghadapi semua ini dengan kenyataan

  169. says

    Korea Selatan Tidak hanya berfikir materi atau pendanaan,namun lebih dari itu, yg mereka perlukan adalah bersama-sama mengembangkan proyek ini,sebelum KOrea SElatan memutuskan untuk join dg Indonesia Dalam produksi Pesawat tempur ini,Korea selatan mengadakan studi kelayakan ..apakah PT DI layak dan bisa bekerjasama untuk mengembangkan proyek ini ( karna dlm hal ini korea selatan ingin membangun proyek pesawat tempur bukan sebagai guru yg menggurui Indonesia ),jadi Indonesia sudah layak dan dianggap mampu oleh korsel,yaitu dg adanya fasilitas dan Tenaga ahli dari PT DI >untuk infonya klik http://beritahankam.blogspot.com/2011/05/buat-jet-tempur-bersama-korsel.html

  170. pakartelekomunikasi says

    kita sesama belajar.. kita sesama menghormati. selagi kita bersatu. kita akan jadi jadi lebih kuat.

  171. sukhoi says

    dari pada malon2 ngomong gak ada gunanya,lebih baik indonesia pasang rudal RX-420 disepanjang perbatasan dengan malingsia, biar mereka lari terbirit-birit sembunyi dibelakang PANTAT INGGRIS.tujuannya untuk menghancurkan MENARA KONTOL JURONG.

  172. orang baek says

    kalau ada orang indonesia yang berbuat jahat di malaysia, maka hukumlah dia. kalau ada orang indonesia yang teraniaya di malaysia bantulah ia. di indonesia pun kalaulah ia penjenayah, maka juga harus dihukum.yang penting keadilan itu harus ada..

  173. entahla. says

    aku tak bencikan indonesia.
    tak pernah aku lihat demonstrasi benci indonesia di tempat aku
    cuma aku terkilan dengan kejadian jenayah yang sebilangan daripada kamu lakukan di malaysia.
    rumah sahabatku di cerobohi perompak dari indonesia bersenjatakan parang..
    entahla..apa mau jadi di masa hadapan hubungan malaysia dan indonesia.

  174. orang baek says

    aku merasa heran. mengapa orang indonesia dan orang malaysia selalu merasa lebih congkak. keduanya sebenarnya satu bangsa. tapi karena penjajahan orang albino, jadi pada cakar-cakaran. mendingan jadi satu negara aja malaysia hilang indonesia hilang. yang ada 1 negara baru. yang pasti keduanya ada kelemahan ada kelebihan. ashobi’iyah bikin semuanya jd tolol.

  175. Han says

    analisa yang keliru.malaysia hanya bisa beli.
    if you can, just try to make by yourself.
    tak perlu kerjasama dengan negara lain, baru boleh komentar soal negara lain.
    sekarang, buat pesawat tempur sendiri saja belum pernah, mau komentar…

  176. bikup says

    Buat masa sekarang kalau di bandingkan Malaysia dan Indonesia, Malaysia leih kehadapan dari semua segi mahupun teknologi, tetapi Malaysia tidak menghebahkan kemajuanya. Orang boleh nampak dan mengetahui.Tentang FDI kalau ikut pecahan penduduk INDON sampai bila-bilapun tak akan dapat mengatasi Malaysia dan Singapore. Mengapa? kerana rakyat Indon selalu buat kacau atau rusuhan.

  177. Binariescaders says

    HAHA. aku memang setuju dengan Gempurwira, syabas kerana berjaya mempertahankan Malaysia berdasarkan fakta. Kepada Indonesia, Malaysia tidak pernah berniat untuk bersaing atau berdendam dengan Indonesia, bahkan Malaysia secara tidak langsung membantu penduduk Indonesia dengan membenarkan mereka bekerja di Tanah kami. Indonesia di sini berkawan rapat dengan rakyat negara ini, kerana mereka tahu, rakyat Malaysia xpernah pandang rendah kepada orang lain. Malah mereka mengaku pemikiran mereka yang berasal dari Jawa, dan tempat-tempat lain xsama dengan pihak dari Jakarta yang terlampau berdendam dengan Malaysia. Penduduk Malaysia hidup aman damai, kecerdikan sebenar adalah kedamaian, kerana Allah mengutamakan kedamaian. Salam.

  178. as says

    Kedua-dua negara pun masih belajar bikin senjata….. teknologi asalnya dari negara asing…… yang penting ya bikin sajalah…….

  179. killer cocoon says

    Buat sahabat,saudaraku sekalian.
    Para penduduk Alam JAWI.
    Carilah TITIK persamaan.Apakah rahsia kita dihimpunkan diTanah Alam JAWI ini?
    Bukannya untuk berdebat dan bercakaran,tetapi ada perkara yang AMAT ‘besar’ dan ‘berat’ perlu kita semua laksanakan.
    Beringat serta bersilaturahmi semua.

  180. sinichi says

    males ngomong sama malaysia..
    rakyat sm pemerintahnya sama2 jarang ngomong…
    sekali ngomong menyebalkan… ^^

  181. sinichi says

    males ngomentar malaysia…
    rakyat and pemerintahannya sama2 jarang ngomong…
    sekali ngomong menyebalkan….

  182. ariff says

    Benar, saya sedih kerana kelihatannya Malaysia & Indonesia seolah-olah diambang perang. Sedangkan kedua-dua buah negara merupakan benteng akhir umat Islam di Nusantara. Gempur Wira, walaupun ANOA Indonesia mempunyai kelemahan, namun kita harus berbangga kerana anak watan bangsa kepulauan melayu berjaya menghasilkan satu produk yg akan menjadi titik-tolak kejayaan nusantara. Saudara RED, mmg benar Malaysia ada kelemahan dari segi pengeluaran sistem persenjataan, namun perlu dikaji semula dasar pembelian bukan suka-suka, tetapi yg lebih penting adalah menghadapi ancaman Zionis Asia Tenggara; SINGAPORE! Kalau anda berasa kecil hati dgn apa yg saya tulis, mohon maaf terlebih dahulu. Sepatutnya kita bangga baik sebagai rakyat Malaysia mahupun rakyat Indonesia. Bahkan saya sendiri mempunyai darah keturunan berbangsa Indonesia, begitu juga saudara-saudara anda yg berada di Malaysia. Sebagusnya, kita berforum bagaimana harus kita berkerjasama dlm memperbaiki kelemahan militari negara masing-masing.

    Untuk pengetahuan rakan-rakan dari Indonesia, kami bangsa melayu tidak sekali-kali menganggap saudara-saudara kami dari Indonesia sbg musuh, tetapi yg menjadikan anda semua musuh rakyat Malaysia adalah mereka yg dtg dari Tanah Besar China & India. Kalau tidak percaya, tanya pd TKI anda(Amah-amah) yg bermajikan Malayu baik atau CINA/INDIA yg baik? Sekurang-kurangnya, bilion dollar dibawa pulang oleh rakyat anda dari Malaysia. Percayalah, kita bangsa Melayu di Kepulauan Melayu merupakan satu rumpun bangsa yg amat dekat. Indonesia sbg abang, Malaysia sbg adik merupakan satu perkara yg tidak dapat dipisahkan. Fahamilah, sekiranya berlaku konflik antara Malaysia & Indonesia, yg rugi adalah rakyat ke-2 2 buah negara. Yg rugi adalah umat Islam. Yg untung adalah cina Singaporean yg terang-terangan bermusuh dgn kita umat Islam. Kepada GEMPURWIRA, berikan masa kepada syarikat2 pengeluar senjata Indonesia utk menghasilkan produk2 yg berkualiti kerana yakinlah, sekiranya mereka diberi masa 10-20 thn lagi, saya percaya keupayaan & kualiti persenjataan mereka akan berada di tahap yg boleh dibanggakan. Kepada RED & seluruh rakan drpd Indonesia, jgnlah memandang rendah keupayaan anak Malaysia dlm memajukan teknologi militari kami, kerana kami masih belajar sama seperti anda. Kalau anda berjaya, sudah pasti kami di ATM akan menjadi pelanggan utama anda. Oleh itu, R&D di antara kedua-dua belah pihak harus diperhebatkan. Kita sbg rakyat, hendaklah menyokong dasar & aspirasi kepimpinan tertinggi kedua-dua belah negara utk memastikan rantau ini akan aman dari kekacauan militari yg menyusahkan. Jadilah bangsa yg berhemah, jgnlah kita merendahkan maruah kita sbg bangsa kepulauan Melayu ini.

    Siapa pun kita, samada Indonesia mahupun Malaysia, berbanggalah dgn kejayaan kedua-dua belah negara, kerana yg untung adalah kita semua. Walaupun dipisahkan oleh sempadan negara, kita tetap bersaudara walaupun ada diantara rakyat kita yg tidak beranggapan sebegitu.

    Wallahu rasulu a’lam…

  183. Mat Komando says

    Salam keindahan malam,

    Kenapa mesti bertekak dengan warga asing? kita tahu kedudukan kita di mana, siapa kita & sama-sama kita berusaha untuk masa hadapan.

    Jikalau betul negara jiran kita Indonesia ingin membangunkan Jet Pejuang mereka sendiri, tahniah di ucapkan. Satu perkembangan yang bagus untuk negara mereka. Adakah mereka lebih menumpukan kepada bidang ketenteraan melebihi daripada pembangunan negara & rakyat mereka sendiri? kenapa seramai 2 juta rakyat mereka bekerja di Malaysia? bagaimana hutang negara meraka dengan bank dunia?

    Anda sendiri sebagai rakyat Malaysia boleh fikirkan dengan teliti. Tidak perlu bertekak dengan bangsa yang mengaku serumpun tetapi tidak dapat menerima hakikat ada negara lain yang lebih maju daripada mereka. Kita sepatut nya bersyukur kerana mempunyai pemerintah yang bijaksana yang telah merancang segala perkembangan ekonomi & ketenteraan dengan sebaik nya. Kenapa saya berkata demikian? adakah anda pernah di hebahkan di media seramai 2 juta rakyat Malaysia bekerja luar dari Malaysia? ini membuktikan negara kita mampu menyediakan peluang pekerjaan untuk kesemua rakyat Malaysia khusus nya & juga warga asing. Negara kita juga bebas daripada bebanan hutang kerana kebijaksanaan pemerintah nya. Kenapa mesti berhutang sedangkan ada banyak cara untuk menyelesaikan sesuatu masalah yang melanda.

    Pada pendapat saya sendiri, negara kita Malaysia membangunkan aset pertahanan nya selari dengan perkembangan ekonomi negara kita. Adakah saudara mahu melihat di sebabkan perbelanjaan yang terlampau besar untuk bidang ketenteraan, kita rakyat Malaysia menjadi mangsa? harga minyak, beras & keperluan asasi dinaik kan. Saya begitu yakin dengan pemerintah negara kita, mereka mempunyai perancangan yang sebaik nya untuk bidang ketenteraan negara kita.

    Justeru itu, saya menyeru sahabat saya daripada Malaysia supaya abaikan sahaja komen-komen yang tidak membina daripada sahabat kita di seberang. Seperti yang telah saya perjelaskan, kita tahu siapa kita?kemampuan kita?semoga dengan perancangan yang sedia ada, negara kita boleh melangkah maju setapak lagi kehadapan.

    Sekian
    Terima Kasih

  184. INDON BANGSA BODOH says

    hahaha..SHAH PASKAL ni pun satu….buat blog pun janganlah ASAS sangat….sebab tu orang ramai susah nak percaya..kalau ko kupas 1/10 dari 1/10 tentang ATM dan masalah pertahanan negara…memang payahlah…!!!apasal ko PUBLISH COMMENT aku pasal terowong tu..???.Ko takut ke kena ISA..???..ko ingat orang PASIR GUDANG tak tahu ker..????

    pasal teknologi yang kita dah kuasai tentang mcm mana nak jatuhkan seluruh pesawat dan jet pejuang musuh bila mereka masih berada RATUSAN KILOMETER dari bumi MALAYSIA…kenapa tak didedahkan..sedang JET SHUKOI kita hanya pertahanan terakhir saja masa tu kan.banyak lagi yg kita ada,kalau sedikit pendedahan pun ko takut nak buka,RAKYAT MALAYSIA JADI SEMAKIN TIADA KEYAKINAN PADA ATM.

  185. islamarmypower says

    sy sdih tgk malaysia n indonesia begaduh psl bnda2 mcm ne..dua2 serumpun,agama islam,tp asyik nak bercakaran sesama sendiri..bla la bgsa yg serumpun ne nak maju..kt kena tjkkn pda dunia, kt sbgai ngara islam yg mampu membela umat2 islam d masa hdpn..klu bkn kt siapa lg..syabas to indo..to mas,c0ngrat jg..kt tentera dlm pmbikinan..k..tknlgi cggih cmna pun nt kt perang gna pedang dan anak panah jg akhr nt..syabas bro syah..u berhak bg pndpt..dah blog sndiri kn..yg bg k0men ble tp tnjukkn yg kt ne bertamadun..any way..i like iran..

  186. anakKelantan says

    haha stupid Indon
    what do u know about our SU30MKM????even we malaysian civilian dont know much of our Sukhoi(especially the fact our Su30MKM is 1 of the best nightstrike combat aircraft thanks to the advanced Su37 technologies integrated with it)..actually even standard SU30 is basically outdated combat aircraft with lame 80s radar…easily can be shoot down by our F18 D Hornet

    oh i forgot to mention Irkut manufacturing facilities would be initiated in Malaysia shortly after this(MOU between TUDM & Irkut already signed in DSA 2010)…so basically your all your SU27 SKM had to be repaired at our Malaysia-if u want a cheap repair,that is

    regarding the budget…sorry to say we still got plenty of money thanks to Petronas which had become 8th most profitable O&G company…Indon’s Pertamina apa cerita pak???Indon is big country but Pertamina only a small O&G company?hahahah too much corruption I guess

    BTW
    TUDM’s next would-be purchase(before 2015) would either SuperHornet or JAS39 Gripen

  187. anakKelantan says

    ala Indon nih
    ckp malaysia manja pulak
    korang Indon penduduk 200juta blh la ckp camtu

    malaysia pon tk sampai 30juta of cos lah kena pakai yg canggih nk berhadapan dgn musuh2 yg kerek macam korang

    RED
    kamu tgk Singapore military asset jauh lebih canggih kerna penduduk mereka jauh lagi sedikit hanya 5juta asaja..logiklah Singapore kena pakai yg paling canggih

    budget malaysia terbatas??
    hahahhahahhahahahahah lawaklah Indon…kami pakai SU30 yg paling canggih lengkap dgn BVR missile…Indon satu BVR pon takda!saya biasa menjenguk kaskus bodoh kamu, tk penah tengok pun gambar BVR missile kepunyaan SU27 kamu!!!c’mon tunjukkan lah gamabr BVR missile kamu !!!…kerna skarang bukan era dogfight lagi…even Sukhoi kami lagi lincah berdogfight kerna engine TVC

    kamu harap pada dumb bomb local produced from Malang ya??good for u but still waaayyy not good enough compare dgn malaysia…no air2air strike & precision strike at all

    • RED says

      wkwkwkwk.. sumber kaskus jangan di percaya 100% bro.. banyak sumber2 bayangan tuh..

      pak cik, sukhoi malaysia itu pake budget tahun berapa? Udah lamaaa itu..
      Budget buat pertahanan malaysia 5 tahun terakhir kurang bagus kondisinya, sampai 5 tahun terakhir jg kurang bagus. Naik – turun dan tidak stabil. Skarang saya tanya deh, untuk 5 tahun ke depan, malaysia ada rencana beli apa untuk TUDM? 5 tahun yg lalu jg beli apa aja TUDM?

      Pak cik, nanya lg dong,, kayanya akhir2 ini anak2 kaskus seneng bgt yah. Ada apa ya pak cik? :D

  188. RED says

    Maaf ini sekedar pendapat saya dan tidak ada maksud menghina..

    Pendapat saya, militer malaysia masih terlalu manja. Mereka terlalu meminta standard senjata yg katanya tinggi tp tidak memikirkan budget pemerintah yg masih terbatas. Tidak ada salahnya berkorban sementara dengan menggunakan produk2 dalam negeri yang lebih murah. Manfaat yg bisa di ambil, akan ada lapangan kerja baru, malaysia nantinya akan punya industri militer yg baik, pd akhirnya beberapa tahun lagi, ATM bisa menggunakan produk canggih buatan dlm negeri sendiri. Tp untuk menuju jalan itu, di perlukan keberanian pihak ATM untuk mau gunakan produk sendiri.. Jangan melulu banyak menuntut senjata canggih. Pikirkan juga keuangan negara dan keuangan rakyat :)

  189. RED says

    Tidak ada gunanya debat panjang2 begini karna ada beberapa komentar saudara yg di putar balikkan dan anda seakan2 menganggap anda penipu. Pdahal tidak ada kalimat saya yg bilang anda penipu. Anda jelas ingin menggiring opini kan..

    Intinya saya sudah tau jalan pemikiran anda jd tidak perlu panjang lebar lg. Yang jelas, anda terlalu banyak analisa makanya tidak heran jika industri malaysia berjalan di tempat. Untuk memajukan industri militer, sekali lg saya katakan, di butuhkan keberanian semua pihak termasuk army sendiri. Tidak masalah pembangunan kekuatan industri itu di ambil dr HASIL JIPLAKAN produk lain, tidak masalah produk tersebut masih banyak kelemahannya, tidak masalah produk tersebut blom battle proven. Yang penting buat dulu barangnya, jangan banyak analisa dan alasan.. Kekurangan2 suatu produk pasti ada, tp yang penting barang itu ada yg mau beli dulu biar ada uang untuk pengembangan varian baru. Saya yakin kok walaw anda mengecilkan arti kerjasama militer kami, tapi anda akan bangga luar biasa kalau negara anda bisa buat helikopter, walaw itu hasil kerjasama saja.

    Untuk yang terakhir, terima kasih atas pujiannya. Tapi jangan munafik lah, komentar2 anda pun mengecilkan industri militer kami, jadi kalau mau fair, kita sama2 mengecilkan.. Tapi maaf, bedanya anda mengecilkan produk yang sudah terbukti di produksi massal dan saya mengecilkan produk yg baru di atas kertas. Menyakitkan tp itu kenyataan..

    Dan saya ada pertanyaan lucu, kalau memang militer malaysia menerapkan standard tinggi, apa tidak berlebihan? Ingat pak cik, budget pemerintah malaysia sangat terbatas untuk pembelian standard yang tinggi. Terbukti ada beberapa rencana pembelian senjata ATM yang di tunda akibat kekurangan dana. Tidak salah kalau saya bilang standard ATM yang katanya tinggi itu malah jd senjata makan tuan bagi ATM sendiri dan bagi industri pertahanan malaysia.. Ibarat kata, standard tinggi tp tak de uang..

    • GEMPURWIRA says

      to SAUDARA RED..

      jika keterlaluan saya minta maaf… saya hanya berdiskusi benda yang benar sahaja rasanya tiada isu yang saya memutar belitkan FAKTA…

      sudah anda masuk ke laman web yang saya berikan tadi saudara red? itu kebenaran dan saya tidak menipu…

      penundaan pembelian peralatan ketentraan itu perkara biasa negara maju dan kaya pun melakukannya jadi tiada perkara yang mengherankan… bukan begitu saudara red…

      saya cuma ingin berkata sekali lagi… ulasan anda cukup baik dan profesional dan saya agak selesa mengulas ulasan anda berbnding sesetengah warga anda yang suka memaki dan menghina sedangkan saya tidak berkata kurang sopan kepada mereka terlebih dahulu…

      semoga industri pertahanan negara anda maju dan terus maju… tidak mustahil jika mencapai standard yang negara kami mahukan kontrak kepada PT PINDAD mungkin berhasil dilakukan oleh kedua buah negara…(siapa tahu mungkin menjadi kenyataan)……

      dari gempurwira MALAYSIA…..

  190. RED says

    Saya tertawa dengan pendapat anda yang ini “mengapa barat memilih indonesia untuk melakukan kerjasama? kerana kos buruh dan bahan mentah cukup murah itu sahaja…”. GEMPURWIRA,, kalau mau mencari kos buruh yang murah di bangladesh, east timor juga bisa, tapi knapa Indonesia yang di pilih? Karena kami punya tekhnisi! Jangan samakan membuat helikopter dengan membuat pakaian. TIDAK SEMUA buruh bisa di pekerjakan untuk membuat helikopter. Dan saya mahu tanya pada saudara, apa saudara pikir tidak ada manfaat positif yang di dapat tekhnisis kami dengan adanya kerjasama itu? ToT Jelas di dapat bung!!

    Untuk masalah CASA Spanyol, Sudah ada pembagian masing2 wilayah. Yaitu wilayah asia untuk PT DI dan wilayah eropa untuk CASA. Jadi analisis anda jelas2 NGAWUR kalau bilang korea selatan memilih PT DI untuk pemasaran kapal selamnya dan lagi, pihak korea selatan sudah lama mempercayakan PT DI sebagai mitra nya..

    Anda sekarang boleh saja terus bermimpi AV8 akan di buat. Tapi tolong mimpi nya jangan ketinggian karena selama barang itu blom di produksi massal, apa pun bisa terjadi. Malaysia sampai sekarang selalu mengeluarkan prototype, tapi kenyataannya.. MENGENASKAN. Dan sekali lagi, siapa yang perduli ANOA jiplakan VAB prancis? Lebih baik produk jiplakan tapi sudah di produksi dari pada produk yg anda katakan modern tp masih di atas kertas. Anda mau bantah yang ini? Silahkan. Tapi jawaban anda saya bayangkan adalah jawaban2 yang lucu dan menggelitik.

    Untuk yang terakhir. Anda termasuk orang yg humoris.. Karena secara tidak sadar, ATM yang kata anda selalu menggunakan standard terbaik, bla..bla..bla.. Nyatanya TIDAK MENDUKUNG PRODUKSI DALAM NEGERI MALAYSIA. Boleh di kata, ATM lebih suka menggunakan produk luar negeri yg lebih mahal. Akibatnya apa? Lihat Industri senjata anda,, seperti mati suri. Hidup segan mati pun tak mau. Di media massa malaysia di katakan produk malaysia akan di export ke berbagai negara, padahal BAGAIMANA mungkin negara lain mau membeli produk malaysia kalau ATM saja TAKUT MENGGUNAKANNYA. Standard ATM yang kata anda tinggi, menjadi bumerang bagi industri militer malaysia. ATM berhasil membunuh mereka..
    Untuk membina produk militer, di perlukan keberanian dan kenekatan. Dan terbukti, walaw standard TNI tidak setinggi yang anda katakan, tapi sampai sekarang tidak ada pasukan TNI yang terbunuh karena menggunakan produk dalam negeri kami. Silahkan anda membangga2kan standard tinggi ATM, saya dukung 100% biar produk militer dalam negeri malaysia jd tidak berkembang.. :D

    congratz…

    • GEMPURWIRA says

      TO SAUDARA RED,

      mengapa pula anda ketawakan analisis saya atau saya yang perlu ketawakan penulisan anda?

      jawapan saya untuk pembinaan kerjasama antara barat dan indonesia membina sesuatu peralatan ketentraan, adakah saya menipu apa yang telah saya katakan KOS BURUH YANG MURAH dan BAHAN MENTAH YANG JUGA MURAH… jangan anda memberi kesamaan dengan negara bangladesh, dan east timor, memang tenaga buruhnya ramai namun sumber bahan mentahnya? saya rasa anda sendiri tahu negara yang anda sebutkan ini bersaiz kecil dari negara anda tetapi padat dengan manusia (ini adalah fakta)…

      dan lagi memang diakui negara anda memiliki kemampuan dalam teknologi pembuatan pesawat, namun sejak bila saya mengatakan negara anda tiada teknologi membina psawat? yang saya katakan pembinaan ini bukan 100% buatan indonesia adakah saudara faham apa yang saya maksudkan?
      berapa lama sudah pihak PTDI membina psawat dan helikopter rasanya cukup lama namun dimana psawat dan helikopter buatan indonesia 100% rasanya seperti tiada kalau adapun hanya sekadar prototype benarkan saudara red…apa TOT? emmm rasanya dah terlalu lama saya melihat TOT namun buatannya tetap sama seperti yang diciplak…dimana TOTnya saudara red?

      casa cn235..apakah tidak benar CASA menjadikan indonesia sebagai hub pembinaan psawat mereka di asia? dan saya sudah mengatakan bgitu ini menunjukkan CASA hanya menjadikan indonesia sebagai wakil pengeluar dan pengedar psawat buatan mereka di asia, saya tidak menipu dalam hal ini dan apa yang saya katakan itu benar…seperti thailand negara ini membina banyak kendraan trutama dari jepun yang melabur membina prasarana pembinaan di thailand ia menjadi wakil pengeluaran kendraan tersebut di asia adakah semua kendraan ini buatan thailand 100% tentunya tidak bukan? mereka hanya menggunakan teknologi tempatan yang ada dan menggunakan bahan mentah tempatan di negara itu kerana ia murah berbnding di negara asal pengeluar..adakah maklumat saya ini menipu saudara red?

      pertukaran antara CN235 versi maritim dengan kapal selam buatan korea, itu hanyalah pendapat saya sahaja saya tidak mengatakan ia fakta… kerana belum ada satu negara pun memiliki kapal selam ini kecuali hanya korea sahaja dan lagi buatan kapal selam ini diciplak daripada kapal selam buatan german…kapal selam buatan korea ini diberi nama CHANG BOGO dan reka bentuk kapal selam ini adalah sama dengan Type 209 milik german… dan jika indonesia menerima pertukaran tersebut maka pasaran kapal selam korea bermula dengan indonesia, adakah saya menipu saudara red?

      adakah saya bermimpi mengenai AV 8? tidak….. cuma saya mengatakan anda tunggu sahaja pengeluarannya nanti.. kita lihat mana yang terkehadapan teknologinya… dan saya mengaku saya tidak mengatakan ia benar2 akan dikeluarkan saya cuma ingin mengatakan anda tunggu dan lihat… kerana saya bukan seperti warga anda, benda yang belum diketahui dibina namun bising memberitahu dunia negara mereka akan membina itu dan ini…

      adakah saya seorang humoris/pelawak? emmm mungkin juga namun saya bukan penipu dengan fakta yang salah seperti warga anda selalu lakukan saudara red… benar apa yang anda katakan saudara red, oleh kerana terlalu tinggi tahap kualiti yang dikehendaki oleh ATM menyebabkan industri pertahanan negara kami agak lembab kerana bukan tidak ada dibina kendraan panser seperti anoa? ada namun ia bukan 6×6, ia 4×4 di gelar AV4.. ia kendraan seperti condor namun kecil sedikit..namun pengeluarannya sedikit kerana hanya berapa unit sahaja digunakan oleh pihak keselamatan negara ini…ini menyebabkan industri pertahanan malaysia agak bimbang melaburkan duit untuk membina prototype baru yang memakan kos yng mahal namun akhirnya ditolak oleh ATM… seperti yang saya katakan dari awal jika yang dibina itu ANOA 6×6 oleh malaysia, sudah tentunya di tolak awal2 oleh ATM kerana tidak mencapai standard yang dimahukan…namun negara anda lain walaupun mencapai standard yang sedikit, namun negara anda tetap akan menggunakannya itu yang membezakan negara kita…

      tetapi tidak mengapa malaysia mula mengoraklangkah untuk maju sedikit demi sedikit dgn barangan ketentraan yang lebih bermutu kerana ia berkaitan dengan survival tentra kami semasa di medan tempur… biar mereka dibekalkan dengan peralatan yang berkualiti agar mereka tidak terbunuh akibat senjata mereka tidak berfungsi seperti yang diharapkan…

      seperti yang saudara red katakan tiada yang terbunuh mengunakan barangan buatan negara anda… memang benar tiada yang terbunuh namun adakah kendraan ini pernah terlibat dimana2 pertempuran dan pernah terkena peluru berpandu anti kereta kebal atau terkena IED? paling pun anoa digunakan sebagai pengaman dilubnan dan belum pernah beraksi dalam suasana pertempuran konvensional yang menggunakan senjata berat!

      apapun saya puji dengan kemajuan industri indonesia, namun janganla selalu memperkecilkan negara lain kerana mereka bukan tidak mampu melakukan seperti negara anda, cuma setiap negara ada kemahuan ekonominya yang tersendiri itu sahaja yang membezakan kemajuan industri pertahanan antara negara…

      congratz…

  191. GEMPURWIRA says

    to saudara RED

    saya setuju dgn apa yang saudara katakan… cuma saya mengatakan bukan buatan 100% milik indonesia ini adalah fakta bukan? membina dengan hasil kerjasama bukan suatu masalah yang sukar kerana malaysia pun boleh melakukannya cuma kami tidak menumpukan perkara ini itu sahaja… dan lagi apa yang dibanggakan jika ia hanya sebuah KERJASAMA? mengapa barat memilih indonesia untuk melakukan kerjasama? kerana kos buruh dan bahan mentah cukup murah itu sahaja… benar PTDI ada pengalaman membina psawat CN235 dan helikopter itu memang tidak dinafikan namun yang saya katakan IA BUKAN BUATAN INDONESIA 100% bukankah itu fakta saudara red?

    tiada saya menafikan PTDI boleh membina psawat bersama firma dari barat dan saya pun tidak mengatakan PTDI tidak boleh membina psawat baca dalam penulisan saya itu saudara red…cuma yang saya pertikaikan apa yang dibina oleh PTDI ialah hanya kerjasama bersama pihak luar ini adalah jawapan kepada rakan anda yang sebelumnya begitu bangga bahawa PTDI sudah membina pesawat buatan indonesia 100% jadi saya hanya mempersoalkannya…

    manakala mengenai CN 235 kurang digunakan oleh TNI adakah anda menafikanya saudara red… memang fakta… jumlahnya yang digunakan oleh TNI-AU adalah sedikit sahaja sedangkan PTDI yang mengeluarkannya… jika anda seorang yang bijak saudara red jika negara anda mahu membeli CN 235 buatan CASA sepanyol, perlukah anda mengeluarkan kos untuk berurusan di tempat yang jauh sedangkan buatan dari firma yang sama ada di keluarkan dikawasan terdekat? rasanya pasti anda memilih untuk membeli dikawasan yang terdekat bukan untuk mengurangkan kos penghantaran… dan saya tidak pula mengatakan CN235 tidak ada negara yang membelinya saya mengaku malaysia sendiri memiliki cn235 daripada PTDI… namun dari banyak negara yang memiliki CN235 kebanyakannya mereka prolehi sendiri dari negara asal iaitu CN235 buatan dari sepanyol…

    korea pula mahu memiliki CN235 buatan PTDI pada saya lebih kepada tukar ganti dimana korea akan memiliki psawat CN235 versi maritim dan sebagai gantinya korea akan memberi 2-3 kapal selam buatan korea… pada saya ia tidak lebih kepada korea cuba untuk memasarkan kapal selam buatan mereka sahaja dan sasaran pelanggan pertama mereka ialah indonesia…

    mengenai ANOA 6×6… saudara red tolong baca dengan baik penulisan saya tersebut.. yang saya katakan ialah JIKA MENGIKUT STANDARD ATM bukan standard internasional adakah anda FAHAM? saya rasa mungkin ANOA mencapai standard nato dari segi ketahanan perisainya cuma yang saya katakan ATM selalunya mahu lebih tinggi tahap ketahanannya ada mengerti saudara red? dan lagi jika saudara mengatakan ia berkaitan wang tak mengira ia dijual kepada sesiapapun itu urusan negara saudara saya dan warga malaysia tak ambil pusing walau sedikit pun…

    mengenai AV8 dan senjata BRAPI… benar saya tidak menafikan bahawa negara anda mendahului pembinaan persenjataan ini..cuma dari apa yang saya lihat anda masih kurang memahami pembinaan AV8 ini, benar ia masi belum dibina namun IA AKAN MENJADI KENYATAAN dimana kerajaan MALAYSIA menunjukkan minat untuk memprolehi APC ini.. dan lagi blueprint untuk kendraan ini telah mendapat kebenaran daripada negara pengeluar asal FNSS dimana kami akan membina sendiri mengikut kemahuan dan kehendak ATM.. jika anda ragui pembinaan AV8 kita tunggu dan lihat saya pun malas nak bercakap panjang lebar hal ini… tapi yang pasti sekadar ANOA yang diciplak daripada versi VAB 6×6 perancis tak perlulah anda nak berkata banyak…

    mengenai isu pembinaan senjata api BRAPI saya akui saya kecewa dengan pembinaan senjata ini namun saya rasa malaysia belajar dari kesilapan dan akan mula mengorak langkah untuk mengejar dimana yang kami tertinggal dengan negara saudara…

    saudara red apa yang nak saya capai dan kejar negara anda sekadar membina peralatan tentra yang kurang bermutu dan lagi tiada apa yang saya lihat kehebatan pengeluaran persenjataan negara anda yang terlalu hebat… malaysia masih berpegang kepada mutu buatan dan terbukti digunakan semasa peperangan kerana malaysia tidak mahu membahayakan tentranya denganperalatan ketentraan yang bernilai rendah dan belum teruji didalam peperangan hakiki… pada saya ANOA tidak lebih seperti condor yang mahu diganti dengan AV8 dgn sistem reka bentuk terkini, CN235 tidak lebih CASA mencari pasaran baru di asia dengan mengadakan kerjasama membina psawat tersebut, manakala riffal pindad SS1 dan SS2 tidak lebih kepada pembinaan semula riffal buatan FN dari belgium yang diberi kebenaran berlesen untuk membina senjata tersebut… kalau berbezapun ia tetap senjata buatan asal FN hestral yang sedikit diubah oleh pihak PT pindad… jadi apa yang dibanggakan… harus diingat kerajaan malaysia tidak terlalu serius dalam pembinaan persenjataan berbanding negara anda kerana kami masih mampu memprolehinya dengan membeli dari firma yang ternama dan cukup berpengalaman kami tidak mahu tentra kami terbunuh kerana senjata yang mereka gunakan tidak berkualiti… jadi apa yang cukup dibanggakan sangat? tak perlu anda bising memberitahu dunia yang negara anda hebat itu dan ini kerana apa yang lihat hanyalah perkara yang biasa sahaja…

    pendapat gempurwira..

  192. Red says

    to GEMPURWIRA..

    Silahkan saja ANOA di cari kelemahannya. ANOA produk standard kok, ngga ada yang di rahasiain. Lagi pula anda kira otak atik barang kaya gitu mudah? Kalo blom pernah ngerasain sih gampang bilangnya.

    • GEMPURWIRA says

      TO RED..

      sekadar anoa versi peniruan VAB 6×6 buatan perancis itu? hehehehe malaysia tidak mengambil pusing kendraan perisai yang berharga murah itu… cukup hanya peluru roket murah RPG-7 cukup sudah memusnahkannya…

      berkata anoa itu hebat dimana hebatnya? hanya mereka brotak udang mengatakan anoa hebat!

      saya sudah lihat anoa di youtube terketawa saya melihat macamna malaysia boleh memilih kendraan murah ini… sistem penyerap hentakan umpama batu keras semacam aku rasa tentra didalam itu pasti kesakitan punggung hehehehe…

      • RED says

        Bung, tidak ada yang salah dengan meniru produk lain. Selama kami bisa dan itu baik kenapa tidak? China pun melakukan peniruan produknya. Memang ANOA itu bukan barang hebat, TAPI produk itu adalah awal dari kebangkitan industri militer kami untuk selanjutnya pengembangan2 lainnya.

        Saudara GEMPURWIRA yang pintar beranalisis. Siapa yg mengatakan ANOA itu produk hebat? Analisis anda ini kok ngaco yah..

        Lagi2 anda mengeluarkan analisis yang TIDAK PERNAH anda buktikan sendiri. Lebih baik anda coba sendiri dulu apakah benar punggung anda sakit atau tidak.

        • GEMPURWIRA says

          to saudara RED

          memang benar kata saudara red..

          namun saya cuma mengatakan mana yang benar ya pak.. dan analisis saya bukannya satu pembohongan ianya saya ambil dari pada maklumat yang sahih/benar… mengapa saya mahu berbohong apa yang saya dapat? kita berbincang secara ilmiah dan saya profesional tentang ini… jika hebat iya sayakan hebat saya mengaku..jika tidak hebat pada saya iya maka mengapa mesti saya katakan hebat saudara red…

          saya cuma berbicara dengan saudara anda yang terlalu berkata/ bercakap besar mereka ada itu dan ini dan mengutuk kami? saya malas mahu bertengkar dalam hal ini namun saya hanya menerangkan mana yang benar… jika tidak benar saya yang salah kerana apa yang saya katakan adalah FAKTA,

          saya tidak pernah mengatakan industri militer anda tidak hebat cuma yang saya katakan produk industri anda bukannya buatan 100% daripada indonesia tetapi daripada barat yang bekerjasama dengan industri militer indonesia untuk membina persenjataan itu dinegara anda menggunakan kemahiran yang ada pada industri anda…dan saya sendiri mengaku yang industri mliter negara indonesia lebih maju dan baik berbnding negara saya.. namun jangan terlalu memandang keatas dan melupakan yang dibawah anda kerana yang dibawah tidak mustahil akan naik meninggalkan anda…

          mengenai anoa pula, saya mengatakan mengenai apa yang benar saudara red…warga anda sendiri yang mengatakan ia HEBAT! bukan saya… saya hanya mengatakan mana yang benar dan saya melihat semua maklumat mengenai kendraan ini sebelum saya memulakan diskusi/analisis tentang Anoa panser 6×6.. tidak susah untuk mendapatkan maklumat ini semuanya ada didalam internet

          jika anda tidak percaya anda masuk kedalam youtubes dan anda lihat sendiri sistem hentakan panser ini… ia seperti tiada serapan hentakan semasa anoa melanggar sesuatu yang dibina oleh pempamer ini semasa indodefence dimana bila roda tengah memijak sesuatu benda roda paling belakang terangkat seperti tiada suspension yang baik anda boleh lihat sendiri saudara red.. dan apakah yang saya lihat didalam youtube itu satu penipuan saudara red? rakaman ini diambil oleh warga anda sendiri bukan warga kami yang merakam aski Anoa tersebut… paling senang sama ada saya menipu atau tidak anda lihat sendiri anda masuk kedalam youtubes dan taip IDA2.wmv dan anda lihat sendiri kehebatan Anoa adakah sistem suspention serapan hentakanya bagus atau tidak? adakah saya menipu atau tidak! DAN PASTI ANDA MENGATAKAN SEPERTI SAYA YANGAKAN FIKIRKAN “SAKITLA PUNGGUNG AKU KALAU ADA DIDALAM ANOA INI”….

          analisis saya ialah pandangan saya mengenai produk negara anda dan saya memberi pendapat berdasarkan maklumat yang benar dan sahih, jika tersilap pun maklumat tersebut ia hanya kesilapan yang kecil kerana ia berlandaskan FAKTA bukan seperti sesetengan warga anda yang berkata/BERCAKAP BESAR namun semua apa yang dikatakn adalah MENIPU!!!

  193. Red says

    to GEMPURWIRA

    analisis anda sebagian tidak salah tapi anda menyingkirkan beberapa fakta. Memang benar beberapa produksi seperti Helikopter EC725 Cougar, bell, dll adalah bukan 100% buatan indonesia dan itu layaknya untuk pemasaran di Asia saja TAPI apakah mau pihak eropa mempercayakan PT DI kalau tidak ada tekhnisi yang hebat di sana? Pihak Eurocopter tentu saja tidak mau sembarang mempercayakan produksi nya pada pihak lain kalau tidak ada kemampuan untuk itu. DAN KABAR BAIKNYA bagi indonesia adalah para tekhnisi kami jadi mendapatkan ilmu dr pihak eurocopter. Ini tidak bisa di samakan dengan investasi pihak TOYOTA karena pihak PT DI dapat sewaktu2 membuat karya sendiri. Beberapa saat lalu design helikopter serbu PT DI sudah di keluarkan. INI ADALAH HASIL DARI KERJASAMA EUROCOPTER BERSAMA PT DI. Jadi adalah salah kalau GEMPURWIRA memandang rendah kerja sama ini.

    Analisis anda yg bilang pemerintah Indonesia tidak percaya produk CN 235 juga salah. Terbukti sampai sekarang pemerintah Indonesia terus melakukan pemesanan CN 235 dan apa pun analisis anda, FAKTANYA ADALAH produk tersebut di beli oleh korea selatan, UEA, Brunei, Thailand, dll.. INI FAKTA, bukan sekedar ANALISIS KOSONG.

    Anda mau bilang ANOA produk yang murah dan HANYA untuk hadiah pihak lebanon? Silahkan saja, TAPI FAKTANYA dengan pihak malaysia membeli ANOA, PT PINDAD mendapat uang dan tambahan modal untuk riset senjata2 baru. Kami tidak perduli ANOA itu kalian apakan yang penting buat kami, pihak PINDAD mendapatkan uang. Begini lah kalau anda mau jual senjata. Contoh pihak rusia yang menjual produk AK mereka. Mereka tidak perduli senjata itu untuk teroris atau bukan, yang penting uang masuk ke kantong mereka dan bisa untuk pengembangan senjata baru. Pihak israel dan china jg menerapkan penjualan yg sama dan sekarang PINDAD juga melakukan itu. YANG PENTING UANG MASUK..

    Tidak lah patut GEMPURWIRA membandingkan ANOA dengan V8 DEFTECH karena FAKTA nya, V8 kalian masih ada di dalam angan2 dan cuma ada di atas kertas!! Anda mau bantah? Silahkan tapi itu FAKTA NYA.. Dan mungkin anda akan bilang V8 akan di buat tahun 2012. Tapi FAKTANYA saat ini PINDAD juga terus melakukan pengembangan ANOA untuk berbagai varian. Saat V8 berhasil kalian produksi, PINDAD juga tentunya sudah berhasil memproduksi senjata baru.

    Saya sendiri sangat ragu dengan produksi senjata malaysia karena FAKTANYA beberapa produksi HANYA ada di atas kertas. Jangan lupa produk senjata BERAPI yang sampai sekarang tidak jadi KENYATAAN. V8 DEFTECH pun sudah lama di giat2kan oleh pihak malaysia tapi pertanyaan saya, KENAPA SAMPAI SEKARANG BLOM DI BUAT?. Dan apakah 2012 sudah produksi masal atau cuma prototype sahaja?

    Capai saya kalau melihat produk2 senjata malaysia yang di sebarkan forumer malaysia. Semoga senjata2 itu tidak berakhir di atas kertas saja he3…

  194. anakKelantan says

    malaysia & singapura tidak perlu gaduh2 …tetapi jika dgn Indonesia….malaysia mesti berhati2 kerna begitu banyak org2 Indon yg bodoh(hanya segelintir Indon sahaja yg benar2 pandai & tidak mahu berperang)

    berkenaan Proton
    ya Proton belajar dari Mitsubishi sejak 1984 berkenaan menghasilkan kereta

    pada tahun 2000, proton sudah mengeluarkan chasis kereta sendiri akan tetapi masih engine Mitsubishi(proton waja)
    pada 2004, proton sudah membuat chasis kereta sendiri & engine sendiri iaitu campro (model Gen2)…jadi ternyata Profesor Bandung sungguh bodoh/iri hati tidak mengetahu hal ini..kami lebih maju dalam mengaplikasikan sains dlm negara kami

    skarang proton adalah antara model ekports paling laris di negara2 arab terutama mesir-tanyalah kepada orang2 arab itu… jangan bertanya kepada kawan2 bodoh anda di kaskus

    kami tidak mengatakan Indon semua bodoh & ingin berperang dgn malaysia, akan tetapi kebanyakannya memang begitu

    antara lain, CTRM juga adalah pembekal spartparts kepada Airbus

  195. faz says

    alah goh chok tong….singapore buat malu jer apache jatuh kt padang…satu malaysia gelak ko tau…haha

    maju sngt ke singapore sampai kipas apache ko bleh jatuh?

    anyway, Indonesia dan Malaysia x yah la gaduh…masing2 ada kelebihan..

  196. anakKelantan says

    malaysia sudah produce kereta proton yg hampir 100% local manufactured(kecuali gearbox….but even mercedez & BMW also not manufacturing their gearbox)

    btw
    even China with their J-11 jet still depend on Russian engine to power their jets.their local manufactured Shenyang WS-10 is highly inefficient/stupid & coz of that, they still want to buy Russian engines…btw..J-11 only modified Su27–nothing too special

    lastly
    Irkut will invests 5billion Dollar US in malaysia shortly after this & the mOU alread been signed.this is their first factory outside Russia which we malaysian are proud of

  197. says

    salam 1 malaysia apa yang shah tulih tu adalah artikel yg memaparkan padangan dan kaji selidik beliau untuk kita kongsi dan memberi pendapat agar malaysia ni lebih maju. memang x di nafikan mungkin ada sedikit kesilapan x perlu la kita nk campurkan ke hal2 politik plak kt sini bukn tmpt politik kepada johan ko askar ke yang pandai cakap mcm 2, aku ni askar masih baru lg berkhidmat adalah dlm 10 tahun tp aku bangga ngan teknologi tentera malaysia sudah byk perubahan………………………………………………………….

  198. Desert Falcon says

    cam Jajrit kat Upin Ipin je la berbalas pantun he..he..he..he..he
    Malaysia boleh & militer kuat, kami salut. Maka kami di Indonesia senantiasa berusaha menjadi kuat seperti Malaysia. Malaysia boleh, Indonesia pun dapat.
    So, kita mesti bersaing utk menjadi yang terbaik di rantau Southeast.
    Salam damai from Indonesia & tabik to bro Syah.

  199. aluh says

    Berbalas pantun, yuk. Asam Pauh Delima Pauh, Rama-rama Bertali Benang. Malaysia-Indonesia Tak Akan Jauh. Asal Keduanya Bergandengan Tangan…

  200. mrtoggle says

    Ya pak, tp pastikan tahun 2030 nanti ,kekuatan ekonomi rakyat Indonesia mantepp seiring dgn teknologi yg kamu nyatakan itu.. Apalah ertinya jika teknologi militernya mantepp tapi rakyatnya masih tidur dirumah kotak dan sanggup mempetaruhkan nyawa untuk mencari rezeki di negara org..

  201. GEMPURWIRA says

    pendapat gempurwira…

    kami akan tunggu negara kamu akan jadi kuasa ekonomi dunia bro pada 2030 nanti, pasal negara kami pada tahun 2020 malaysia sudah pun menjadi sebuah negara maju… kerana masa tu kami sudah lebih maju dari negara kamu bung . . . not as you .. . peanut butter…

    • andi says

      Anda yakin malaysia akan menjadi negara maju 2020?Jangan terlalu yakin bro.. Salah satu syarat utamanya adalah dalam waktu 10 tahun kedepan malaysia hrs bisa mendatangkan investor dr luar negara yg membawa ratusan bilion US dollars untuk berinvestasi di malaysia yg akan menggerakan ekonomi. Masalahnya perkembangan terakhir, saat ini investor asing lebih tertarik berinvestasi di indonesia yg menjanjikan keuntungan yg jauh lebih besar karena mempunyai keunggulan komparatif paling unggul di asia tenggara dari sisi pasar yg besar, sumberdaya alam yg jauh lebih banyak dibanding malay, man power yg terampil dan cakap, dan politik yg stabil. Keadaan ini sama ketika akhir thn 1990an banyak investor asing menarik investasinya di asia tenggara dan memilih berinvestasi di cina karena lebih menguntungkan. Akibatnya perekonomian negara2 asia tenggara mundur dan kalah bersaing dgn china. Sudah banyak pakar yg memprediksikan akan kebangkitan ekonomi indonesia.Kesimpulannya siapa yg bisa memenangkan persaingan untuk menarik investor asing berinvestasi di negaranya,itu yg akan menjadi negara maju di asia tenggara…

      • GEMPURWIRA says

        PENDAPAT GEMPURWIRA…

        saya memang yakin kerana itu matlamat kami warga malaysia… dan anda pula terlalu yakin dgn kemajuan anda sekarang atau dimasa akan datang?

        walaupun diketahui indonesia memiliki sumber alam yang banyak dan sumber tenaga kerja yang ramai namun pembahagian yang tidak sama rata dari dahulu hingga sekarang telah membawa keburukan kepada indonesia… jangan anda salahkan china kerana menarik ramai pelabur asing ke sana namun kerana sistem pentadbiran anda tidak cekap dan tahap rasuah di negara anda antara yang tertinggi berbnding malaysia dan beberapa negara di asia jadi dimana yang menarik untuk pelabur asing melabur di negara anda?

        contoh mengenai FDI yang menjadi penguat hujah hujah dari chater indonesia cukup lemah bercerita tentang kehebatan indonesia 10-20 tahun dari sekarang… kita bercakap sekarang bukan 10-20 tahun akan datang kerana kami di malaysia pun boleh berkata begitu bukan susah.. dan yang paling memalukan contoh peningkatan FDI indonesia tidak la boleh dibangga sangat dengan populasi 200 lebih juta manusia negara anda dibawah negara yang lagi kecil dari negara anda jadi apa yang dibanggakan yang anda seharusnya mendapat keuntungan FDI lebih besar dari negara kecil ini… pakar ekonomi bukan tuhan dia hanya mampu meramal dan anda jangan terlalu yakin kerana dibimbangi anda akan kecewa..

        malaysia tetap dengan caranya merendah diri namun kemajuan tetap dicari jadi kita lihat sahaja siapa diatas dan siapa dibawah..

        hanya pendapat gempurwira…

        • andi says

          Anda kurang mengikuti berita terakhir. Faktanya Indonesia saat ini menjadi negara tujuan investasi asing di Asia no. 2 setelah vietnam ( diluar China dan India). Dan menempatkan malaysia diurutan no 8. Dan indo sangat mungkin menjadi no 1 bahkan mengalahkan India jika indo dapat mengurangi tingkat korupsi dan melaksanakan pembangunan insfrastruktur serta melakukan pemerataan pembangunan. Dan itu sudah dan sedang dilaksanakan oleh indo saat ini.Penelitian dari Transparancy Internasional menunjukan sejak tahun 2004 – 2010 tingkat korupsi terus menurun secara konsisten di indonesia, Infrastruktur sedang dibangun secara besar2an, proyek listrik 10.000 MW hampir selesai dan masih banyak lagi.Memang diakui tingkat korupsi di indonesia masih tinggi walau dibandingkan malay sekalipun. juga pemerataan ekonomi jg masih kurang. Tapi keadaan ini justru tidak mempengaruhi keinginan investor asing untuk berinvestasi di indonesia, itu faktanya (silakan google sendiri). Dan yg perlu anda tahu, Investor asing tidak akan mengambil resiko menanamkan dana billion us dollars di sebuah negara tanpa perhitungan dan prediksi yg benar2 terencana dan matang. Morgan Stanley sebuah syarikat yg prestisius from US yg prediksinya selalu menjadi patokan para investor dunia sudah meramalkan akan kemajuan Indonesia di masa depan. Saya bukan hendak menyombongkan diri ,tapi cuma ingin menyedarkan rakyat malaysia untuk tidak merendahkan bangsa indonesia…

          • GEMPURWIRA says

            pendapat gempurwira…

            pendapat anda saya setuju saudara andi…

            namun untuk pengetahuan anda rasanya cuba anda masuk kemana-mana laman web yang ada melibatkan diskusi antara rakyat malaysia dan indonesia… jika anda seorang yang pandai membaca cuba anda baca setiap yg dihantar oleh mereka yg berdiskusi itu siapa yang paling banyak menghina kami malaysia atau anda indonesia?

            jadi saya rasa jika anda kata kami pada pendapat saya anda seorang yang buta huruf atau tidak tahu membaca dari 100% kutukan dan penghinaan 70% datangnya dari negara anda dan selebihnya kami jadi di mana asasnya kami merendahkan negara anda dan itu fakta! siapa yang melempar najis dan membakar bendera kami tentunya negara anda, siapa yg menuduh kami mencuri adat tradisonal indonesia tentunya negara anda sedangkan ramai bngsa seperti jawa, bugis, bnjar dan lain2 di negara malaysia siapa menuduh kami mengambil ambalat sedangkan mahkamah antarabangsa yang memenangkan kami tentunya negara anda jadi dimana alasannya yang anda mengatakan kami merendah-rendahkan negara anda dan apa yang saya katakan semuanya fakta bukan penipuan adakah anda tidak dapat menerima hakikat tersebut dimana kami malaysia hanya diam tanpa melakukan seperti anda lakukan kepada malaysia di negara anda paling mudah swipping malaysia kami tak melakukan itu kepada warga anda di malaysia…

            seperti yang saya katakan apa yg nak di banggakan sebuah negara yang paling besar dengan rakyat yang ramai(namun kebanyakannya pekerja kurang mahir) kalah oleh sebuah negara sekecil vietnam? dan lagi sekadar anda mengatakan anda akan atau mungkin mengalahkan india pada saya itu jauh dari nyata kerana peratus cerdik pandai india lagi ramai berbnding indonesia dan tenaga kerja mahir dan profesional cukup ramai berbanding indonesia rasanya MUSTAHIL negara anda dapat menyaingi india yang diketahui kuasa baru ekonomi dunia…

            pembahagian kekayaan rasanya masih jauh dari nyata ditambah lagi masalah wilayah2 indonesia mempunyai masalahnya sendiri yang masih tidak ditangani oleh pemerintah indonesia…pelabur asing hanya tertarik dengan jumlah rakyat yang ramai dan tenaga buruh yang murah itu sahaja… walaupun malaysia ditangga ke-8 bukan beerti kami dibawah anda sesuai dgn keluasan negara dan jumlah rakyat kami malysia dan kepimpinan terbaru malaysia dato seri Najib tun razak mula merangsang peningkatan pelaburan dr luar ngara masuk ke malaysia didalam mengimbangi kuasa ekonomi china… ekonomi malaysia mula berubah dari hanya didalam berubah mencari pasaran luar antaranya proton, petronas, airasia dan banyak syarikat lagi jadi seperti yang saya katakan penganalisis ekonomi hanya seorang manusia biasa mereka bukan tuhan ekonomi dunia sentiasa berubah-ubah jadi kita tengok sekarang buat masa ini tak perlulah kita becerita 10-20 tahun dari sekarang kerana kepastian belum jelas…

            hanya pendapat gempurwira…

          • andi says

            Walau hanya mengandalkan sumber daya alam dan jumlah penduduk yg besar ( menurut anda) itupun cukup untuk menempatkan Indo di no. 2 tujuan investasi di asia. Vietnam sementara msh no.1 karena mereka negara komunis. Tingkat korupsi rendah dan birokrasi yg terpimpin suka tak suka menjadi lebih efisien. tapi apakah itu cukup?? Jumlah penduduk dan sumber daya alam akan sangat menentukan persaingan dimasa depan. China, india dan brasil sudah membuktikan itu. Indo sementara msh no. 2 tapi mungkin tak lama lagi akan menjadi no. 1,itu ramalan para ahli ekonomi dunia (bukan ahli nujum). Para pakar itu mengeluarkan statement setelah mereka mengadakan penelitian, jd tak sembarangan,karena omongan mereka akan menjadi rujukan para pemodal asing yg mempertaruhkan bilion us dollar uang yg akan diinvestasikan.. Para ahli itu jg sudah memprediksikan, Indo sebagai negara demokrasi sdh ada di jalur yg benar dalam hal pemberantasan korupsi, pembangunan infrastruktur,dll. Sehingga mereka berani mengeluarkan ramalan seperti itu.Sekarang pertanyaannya bila Vietnam yg sama seperti malay sebagai negara kecil dari segi jumlah penduduk dan sumber daya alam mengapa mereka bisa jauh diatas malaysia peringkatnya? Ini diskusi tentang negara mana yg akan memenangkan persaingan untuk merebut investasi dari para investor, jadi siapa yg menang dan siapa yg kalah.

        • sanjaya says

          Proton??Apa yg bisa dibanggakan dari proton. Menciplak dari negara jepang, enginepun masih menggunakan engine mitsubishi. Dan kabar terakhir aku dengar kilang proton hampir bangkrut saat ini karena produk tak laku di pasaran ekspor. Diindonesiapun proton hanya digunakan untuk teksi. Itupun hasil barter dgn panser anoa 6×6 buatan Pindad. 8×8 buatan deftech? Bukankah malaysia sampai harus membeli ratusan APC dari denel south africa agar dapat menciplak APC 8×8 tersebut? Mana yg kau sebut produk asli malaysia? Kalau mau nipu yg cerdas dikit lah…

        • sanjaya says

          MALASia mau bersaing dgn china??benar2 bodoh..Negara anda terlalu kecil size wilayah dan kekuatan ekonominya. Juga ditambah penduduk melayu yg malas2 dan tidak terdidik. Mimpi kalau akan bersaing dgn cina..hahaha. UJIAN PERTAMA saat ini, hadapilah china di kepulauan sparatly tanpa mengemis meminta bantuan british. Jika militer MALASia memang hebat harusnya bisa menandingi kekuatan militer china. Tunjukan jika PASKAL malasia memang hebat..Jangan cuma banyak cakap bisanya…

          • GEMPURWIRA says

            PENDAPAT GEMPURWIRA…

            hello brother SANJAYA kawal cara anda berbicara saya dan andi berbicara dengan penuh SOPAN dan TERTIB jangan sampai pula saya bersikap BIADAB terhadap anda profesional la sikit… ini antara contoh masyarakat indon yang kurang akal fikirannya!

            mengenai proton saya tidak mengatakan ia buatan malaysia 100% adakah anda BUTA tidak membaca apa yang saya tulis itu? hanya saya katakan malaysia mula membina kereta sendiri dgn jenama malaysia menjadi taksi atau apapun yang itu saya tidak tahu namun ia memasuki banyak pasaran antarabangsa…itu sudah cukup membanggakan kami warga malaysia..

            PROTON hampir bangkrup? hahahaha anda membuat lucu ka apa saudara siapa yang makin bangkrup? setahu saya PROTON semakin agresif membina dengan lebih banyak lagi versi keretanya ditambah lagi dgn anak syarikatnya LOTUS yang juga mula bergerak aggresif memasarkan kereta mereka dipasaran dunia terkini LOTUS memperkenalkan 6 buah kereta sport sekaligus ini memecah rekod! ini semua atas kepimpinan PROTON yang mahu LOTUS berkembang lebih maju…ini semua perlukan KOS jadi dimana ya yang menunjukan PROTON mahu BANGKRUP? rasanya permintaan PROTON di pasaran CHINA dan THAILAND juga meningkat tidak termasuk diEROPAH dan ASIA BARAT…dimana yang dikatakan BANGKRUP? anda seorang yang suka berkata sembarang tanpa FAKTA yang cukup kuat..

            apa kereta proton hanya digunakan sebagai taksi di negara anda akibat dari sistem butter trade dgn sistem ANOA PANSER? walaupun taksi sekurang2nya negara anda menggunakan kereta buatan kami juga berbnding kereta buatan anda…apa cerita dengan kereta buatan negara anda sudah BUNGKUS? rasanya fakta anda mengatakan proton hanya ada di indonesia kerana sistem butter trade pembelian ANOA?… sekali lagi anda memberi fakta yang cukup memalukan diri anda! beginila kamu cari sendiri maklumat PROTON di negara anda rasanya produk PROTON memang dieksport ke beberapa negara di asia tenggara bukan kerana ANOA PANSER anda….(banyakkan membaca saudara)

            pasal pembelian APC pula, sejak bila malaysia membeli APC dari firma DENEL, AFRIKA SELATAN? sekali lagi FAKTA anda cukup memalukan dimana anda mendapat FAKTA salah ini? geleng kepala saya membacanya, mahu berdebat tetapi FAKTA yang SALAH,
            APC yang dipilih oleh malaysia ialah digelar PARS buatan FNSS dari TURKI manakala turet persenjataan itu barulah buatan DENEL dari Afrika Selatan…pembelian ini adalah menggantikan APC malaysia yang sudah lama, dan pembelian ini juga adalah sejarah kepada teknologi pemindahan pembuatan kendraan APC buatan MALAYSIA 100% yang digelar sebagai AV8 APC… dimana negara ini akan membinanya sendiri dan memasarkannya kepada mana-mana negara yang berminat tanpa ada sebarang sekatan dari negara luar, jadi sekadar ANOA PANSER anda yang meniru design VAB 6×6 itu tidak LAYAK untuk disamakan dengan AV8 dimana APC buatan malaysia ini lebih canggih dan moden di tambah lagi sistem persenjataan yang lagi berbisa… kami membeli ANOA panser hanya untuk pasukan kami di lubnan dimana tamat sahaja misi malaysia di sana maka MALAYSIA akan MEMBERIKAN secara PERCUMA kepada kerajaan LUBNAN jadi ini kira sebagai hadiah sahaja… malaysia takan menggunakan ANOA PANSER sebagai kendraan perisainya kerana kendraan ini banyak kelemahannya tidak mencapai apa yang dikehendaki oleh ATM…
            AV8 keluaran DEFTECH ialah buatan malaysia 100% kerana blueprintnya bakal malaysia miliki kecualu turet buatan afrika selatan….ada anda mengerti saudara SANJAYA…

            siapa kata kami mahu bersaing dengan negara ekonomi baru tersebut adakah anda BODOH saudara sanjaya? yang saya maksudkan persaingan dalam menarik pelabur asing masuk ke negara kami bukan hanya melihat pelaburan asing masuk kedalam pasaran CHINA ada mengerti…sekali lagi maklumat anda salah… apa rakyat malaysia ramai tidak terdidik? hahahaha fakta yang sangat melucukan dan cukup bodoh! cuba anda lihat peratus buta huruf di negara anda dengan negara saya? peratusan mana yang paling tinggi kadar rakyat yang tidak bersekolah dan tinggi kadar buta hurufnya antara kedua negara? jawapan mudah sudah pastinya NEGARA INDONESIA… jadi dimana fakta anda mengatakan ramai rakyat malaysia kurang terdidik?

            mengenai isu kepulauan spratly pula… ya mungkin kami malaysia akan cuba sedaya upaya agar sebarang konflik dengan china dapat dielakkan kerana pertempuran hanya membawa keburukan…jadi malaysia akan cuba membawa isu ini ke PBB untuk diselesaikan dengan cara baik atau dimeja rundingan… jika tidak dapat dielak juga kami akan menghadapi segala kemungkinan yang ada dengan sendiri itu tiada masalah.. mengenai bantuan BRITISH pula jika mereka mahu membantu dipersilakan… namun malaysia tetap dengan sikap menyelesaikan masalah di meja rundingan sahaja.. kami tidak takut dan kami tidak seperti negara anda yang suka membuat kecoh seperti masyarakat purba yang suka mengganggu kedamaian dengan perkara-perkara remeh hanya orang yang bodoh melakukan perkara-perkara tersebut! kami warga malaysia tidak ambil pusing dengan apa yang rakyat negara anda lakukan kerana kami faham dengan tahap minda anda yang rendah….namun jika anda cuba masuk kenegara kami dengan niat untuk berperang dipersilakan kami akan menunggu kedatangan anda dan kami pastikan yang pulang kembali kenegara anda ialah keranda-keranda mereka yang berotak seperti anda saudara sanjay..

            MALAYSIA TIDAK PERNAH MENUNJUKKAN RASA TAKUT NAMUN NEGARA KAMI MENGHORMATI SEMUA NEGARA JIRAN SEGALA MASALAH DISELESAIKAN DENGAN CARA BERUNDING, DIPLOMASI DAN AMAN NAMUN JIKA ADA NEGARA MAHU MENCABAR KESABARAN MALAYSIA DIPERSILAKAN!

            kenapa saudara sanjay kamu risau dengan komando paskal malaysia? mereka hanya orang biasa namun sangat terlatih didalam banyak peperangan yang disertai oleh malaysia didalam misi PBB jika anda mahu mengenali mereka dengan lebih rapat dan mahu tahu kehebatan mereka berbnding komando anda sila la membuat masalah di malaysia tentu mereka (PASKAL) akan merapati anda tanpa anda sedari…..

            macam mana ni saudara sanjay mahu berdebat/berdiskusi ilmunya kena banyak dong malu gue baca penulisan anda….

            hanya pendapat gempurwira…

          • hantu raya says

            TATA dan kereta buatan China masih menggunakan enjin buatan luar terutamanya Jepun. Even kereta Korea pun ada yg menggunakan enjin Mercedes. Apa yang peliknya? At least, proton ada buat enjin sendiri. TATA Nano yg murah tu pun usahasama. Kereta tu tak dibenarkan lgsg memasuki pasaran luar india atas alasan safety. Kalau Indonesia nak, ambik la..

        • sanjaya says

          Kita lihat saja pak cik apakah proton memang sehebat yg kau katakan… logika sederhana saja kelebihan apa yg ditawarkan proton agar dapat bersaing dgn mobil2 keluaran jepang or eropa? Apakah bisa menyaingi kecanggihan mobil2 tersebut? Bila harga yg diandalkan , apakah sanggup bersaing dgn mobil2 keluaran china or India ( merk TATA ) yg sudah mulai beredar dipasaran? engine proton pun msh buatan mitsubishi,jd apa yg bisa dibanggakan? kalau cuma desain body mobil, PT Astra indonesia pun sudh melakukannya sejak puluhan tahun lalu. Toyota kijang itu 80% buatan lokal, cuma engine yg masih impor. Mau dibandingkan dgn pesawat buatan IPTN?bikin orang tergelak saja..

          • GEMPURWIRA says

            pendapat gempurwira…

            sejak bila pula saya katakan keluaran kereta proton mahu bersaing dengan jenama kereta jepun dan eropah? cuma saya katakan proton mula disukai di beberapa negara ada faham? antaranya thailand, asia barat, china dan eropah… berbnding kereta keluaran negara anda… apa PT astra? syarikat apa tu saya pun tidak pernah mendengar namanya namun jika anda mendengar nama PROTON ia tidak asing dipersada dunia permotoran internasional…

            maaf saudara sanjaya PROTON telah membina body kereta termasuk enjin 100% buatan malaysia setelah beberapa tahun mendapat bantuan dari mitsubishi jepun..dimana proton sudah membuat chasis kereta sendiri & enjin sendiri iaitu campro (model Gen2) (jika saudara sanjay tidak percaya silalah masuk ke laman web PROTON atau carilah maklumat mengenai PROTON kerana semua yang saya katakan itu adalah FAKTA),

            rasanya anda pernah melihat model GEN2 saudara sanjaya? model ni antara terlaris di china dan kualitinya setanding dengan buatan barat dan jepun kalau tidak percaya beli la satu saya rasa anda lebih berpuas hati dari mobil keluaran negara anda…

            jangan anda samakan kereta keluaran PROTON dengan kereta buatan india dan China… kendraan mereka memang murah berbanding Proton namun mutunya saya rasa anda pun tahu… jika saya diberi secara percuma kendraan india seperti TATA saya lebih rela membeli kereta buatan proton…saya rasa anda pun tahu kualiti TATA kerana kendraan ini kurang mutunya saya berkata dari pengalaman saya saudara sanjaya… jika anda mengatakan TATA cukup baik dan berkualiti ternyata anda penipu!

            (ini ayat anda sanjaya: Toyota kijang itu 80% buatan lokal, cuma engine yg masih impor. Mau dibandingkan dgn pesawat buatan IPTN?bikin orang tergelak saja..)
            anda gelakkan diri anda dan saya gelakkan FAKTA anda? TOYOTA kijang yang anda mahu banggakan? terang terangan didepan kereta itu dipanggil TOYOTA kecuali ayat terakhir KIJANG rasanya ia keluaran TOYOTA yang memasarkan kendraan mereka yang dikilangkan di indonesia? jadi dimana yang anda kata ia keluaran orang indonesia? memang ia keluaran local, yang local ialah bahan mentah untuk membina kereta itu adalah dari indonesia itu sahaja… namun kesemuanya teknologi pembinaan adalah milik TOYOTA… sekali lagi saya bertanya dimana yang dikatakan buatan indonesia? kecuali enjin diimport dari jepun… tetapi PROTON sudah membina kendraan sendiri 100% buatan malaysia hinggalah ke enjin dan kami sudah mula tidak bergantung kepada mitsubishi jepun…(seperti yang saya sudah nyatakan diatas dan ini adalah FAKTA saudara sanjaya)…

            keluaran psawat IPTN saya tak nafikan rasanya yang dibanggakan hanyalah pengeluaran psaway CN-235 itu sahaja itu pun mendapat bantuan dari CASA, sepanyol… mengenai pesawat buatan indonesia rasanya anda silap ia bukan buatan indonesia 100% namun usahasama dimana IPTN akan memasang separuh biatan IPTN dan separuh buatan barat..

            pasal psawat buatan indonesia 100% (enjin bukan buatan indonesia) cukup melucukan… akhirnya program 2 billion dolar terpaksa dijual kepada negara yang berminat… ini maklumatnya saya copy dari laman web
            saya terbaca artikel ini di laman web.

            DIRGANTARA INDONESIA TO SELL BLUEPRINT OF N-2130 AIRCRAFT

            BANDUNG, West Java, Feb 19 Asia Pulse – Aircraft company PT Dirgantara Indonesia plans to sell the blueprint of its N-2130 jet following the closure of the plane’s production program, its president Jusman S.D. said yesterday.
            He said he did not yet know for how much it would be sold. The blueprint consists of design and the results of wind tunnel tests.
            The N-2130 production progam was launched on August 10, 1995 by B.J. Habibie, the former president director of PT Nusantara Aircraft Industry (IPTN) which was later renamed PT Dirgantara Indonesia.

            jadi dimana yang anda gelakkan saya saudara sanjaya atau saya gelakkan diri anda dengan fakta yang salah….

            jadi saudara sanjaya kalau mau berdebat kena dalam ilmunya, kena fakta yang benar bukan sembarangan ya… harus diingat kami orang malaysia tidak suka berdiskusi dengan fakta-fakta yang kurang tepat kerana ia akan memalukan diri anda sendiri… jangan terlalu percaya dengan apa yang dikatakan didalam KASKUS…

        • sanjaya says

          Benar2 sombong dan buta hati anda ini.. Apakah anda ini bodoh or bagaimana? Mau tak mau ,suka tak suka proton harus bersaing dgn kereta buatan eropa,us dan jepang dan korea di pasaran internasional. Ini era pasar bebas bung…Hukum pasar yg akan menentukan mana yg akan berjaya dan mana yg akan bangkrut. Apa proton mampu bersaing dgn produk2 negara maju tersebut? coba jawab…Kereta buatan cina dan india lebih jelek dari proton? Geli aku mendengarnya.Teknologi china dan india jauh lebih maju dibanding MALASia. Jangankan dgn cina or india, dgn indonesiapun teknologi malaysia sudah tertinggal cukup jauh.Mobil made in india TATA itu sdh jauh menguasai pasar eropa, asia, amerika selatan. Dan mereka didukung oleh HRD yg cakap dan handal. Dan mobil yg dipasarkanpun jauh lebih canggih dan murah dibanding proton. Jadi dimana posisi proton sekarang? Diindonesia proton no 15pun tidak sebagai mobil yg laku dipasaran. Dan diluar negeripun kemungkinan besar akan sama. Aku tak bilang proton diimpor keindonesia hanya karena barter dgn anoa, itu hanya pikiran sempit anda. Dulu zaman suharto,proton memang pernah diimpor masuk ke indonesia tapi barter dgn produk hasil pertanian Indonesia. Tapi yg jelas proton masuk ke indo bukan karena produknya disukai oleh orang indonesia, karena proton tak dapat bersaing dgn mobil buatan jepang ,eropa or dgn koreapun. Silakan buktikan sendiri datang ke indonesia kalau tak percaya…. Indo lebih memilih mengembangkan pesawat komuter CN 235 atas ide jenius prof bj habibie yg meramalkan bahwa dimasa depan, kebutuhan pesawat jenis ini akan sangat banyak dan tidak banyak pabrikan pesawat yg akan memproduksinya. Jadi pesaing akan sedikit dan indo akan mengambil kesempatan itu. Prediksi itu sekarang terbukti, pesawat CN 235 laris dibeli oleh negara2 luar termasuk malaysia. Bahkan US Airforce pun belum lama ini membeli CN 235 dari spanyol untuk patroli lautnya. Dan produk IPTN bukan hanya CN 235. Helikopter EC725 Cougar yg canggihpun sdh diproduksi di IPTN bekerjasama dgn Eurocopter,juga helikopter Super Puma, BELL 412 dll. Bila dahulu indo lebih memilih mengembangkan kereta, maka nasibnya akan sama dgn proton yg tak laku karena kalah bersaing dipasaran ekspor. Ini disebabkan persaingan di industri otomotif sangat ketat dan keras. Pasal ANOA 6×6,anda bilang sebagai produk tak berkualitas. Jika memang tak berkualitas mengapa digunakan oleh pasukan malaysia di libanon? Apakah jenderal2 malaysia begitu bodohnya sehingga mempercayakan keselamatan jiwa prajuritnya yg akan berhadapan dgn israel dgn menggunakan panser yg tak berkualitas?hehehe. Dan UN pun tak akan sembarangan membolehkan ANOA 6×6 digunakan dilibanon bila tak memenuhi standar NATO. Dan ANOA itu baru permulaan, masih akan ada kejutan2 lain produksi dari PINDAD kedepan. Yg paling dekat adalah panser canon 90mm,tak sampai 1 tahun kedepan anda akan tahu wujudnya. Pasal pendidikan, setahu akau mahasiswa2 malay yg kuliah di indonesia tidak ada yg istimewa,mereka kalah jauh prestasinya dgn mahasiswa2 indonesia. Dan dalam berbagai Olimpiade Internasional Physic, kimia, matematika,computer, Pelajar2 indonesia berjaya merebut medali emas dan dapat mengalahkan pelajar dari negara2 maju. Malaysia? aku tak pernah mendengar beritanya pelajar malay berprestasi di ajang internasional, bahkan kalah dgn vietnam dan thailand. Tahun 2007 pelajar2 indo berjaya menjadi juara umum mengalahkan langganan juara China di International Physic Olimpiad. Hanya pelajar vietnam dan tuan rumah singapore yg bisa meraih medali selain indonesia. Malaysia? Nothing.

          • GEMPURWIRA says

            PENDAPAT GEMPURWIRA…

            saya tidak sombong saya berkata benar bukan dan semuanya FAKTA? adakah anda tidak dapat menerima kenyataan?

            semakin kasar nampaknya anda saudara sanjaya… kenapa anda panas kerana fakta anda semuanya di tahap sampah? siapa yang bodoh saya kah anda sanjaya? saya tidak pernah mengatakan proton sehebat kereta buatan jepun,eropah atau amerika adakah anda buta tidak memahami pnulisan saya?…..jika proton sukar bersaing dengan pasaran kendraan anrtarabngsa bagaimana ia masih mampu bertahan sehingga kini dan masih memasarkan model2 proton diperingkat global jika tiada permintaan dari luar negara? adakah anda bodoh dalam belajar ekonomi? anda tahu apa itu permintaan dan penawaran? bila ada permintaan barulah ada penawaran jika tiada permintaan mcamana penawaran berlaku? sungguh bodoh anda ini!

            anda tidak kenal apa itu proton mahu bercakap umpama pernah memilikinya… apa jenama TATA baik hahahaha…. anda jelasnya penipu… saya ada seorang rakan yang berkerja di sektor perladangan kelapa sawit, ladang mereka menggunakan truk jenama TATA anda tahu dari 10 truk tinggal 2 sahaja yang broprasi yang lain rosak tak sampai beberapa tahun diguna… ini berbeza dengan lori jenama dari jepun masih bertahan.. dan lagi kualiti dalaman kendraan tersebut agak murah dan mudah rosak malahan syarikat perladangan itu komplen kepada syarikat yang menjual truk itu kerana selalu rosak!! jadi saudara sanjaya dimana kualitinya mobil TATA ini PENIPU, dan ia dari pengalaman saya sendiri…!

            pada saya proton laku atau tidak di negara anda saya tidak peduli kami tidak rugi satu sen pun sekurang-kurangnya kereta kami memasuki pasaran anda dan ada org indon yang menggunakannya… thailand adalah pelanggan proton walaupun negara ini pengeluar kendraan terbesar di asia tenggara namun rakyatnya dapat menerima proton dan mereka menyukainya…

            (dari penulisan anda)
            Prediksi itu sekarang terbukti, pesawat CN 235 laris dibeli oleh negara2 luar termasuk malaysia. Bahkan US Airforce pun belum lama ini membeli CN 235 dari spanyol untuk patroli lautnya. Dan produk IPTN bukan hanya CN 235. Helikopter EC725 Cougar yg canggihpun sdh diproduksi di IPTN bekerjasama dgn Eurocopter,juga helikopter Super Puma, BELL 412 dll.

            saya ingin bertanya sanjaya, adakah semua yang anda sebut ini buatan INDONESIA? kalau sekadar kerjasama memasang dan memasarkan untuk rantau asia tenggara membantu menjual helikopter barat tersebut anda memang bodoh! ia umpama pemasangan kendraan TOYOTA di negara anda! syarikat asing datang ke negara anda mengajak syarikat tempatan untuk bersama memasang peralatan buatan barat yang mana bahan mentah membina helikopter ini adalah dari indonesia itu sahaja… jadi dimana buatan indonesia 100% itu yang saya cari saudara sanjaya… saya dapat maklumat walaupun IPTN mengeluarkan psawat CN235 tapi kenapa tentra indonesia hanya menggunakan tidak sampai 20 pesawat pun CN235 kalau anda keluarkan apa lagi beli la 60-80 pesawat buatan anda sendiri kenapa kerajaan anda sendiri ragu dengan buatannya? (maklumat ada di wikipedia)…

            mengenai anoa 6×6… tahap kualiti yang dikehendaki oleh ATM sangat tinggi sekadar ANOA ia tidak lebih seperti CONDOR (yang mahu diganti dengan AV8 buatan 100% malaysia).. malaysia mulanya mahu mengganti condor dan ada dua pilihan samada VAB 6×6 atau ANOA 6×6.. namun permintaan segera malbat untuk memprolehi sejumlah VAB 6×6 tidak dapat dipenuhi oleh firma perancis itu dan PT pindad sedia menyediakan jumlah yang dimahu oleh malaysia kerana itu malaysia memilih anoa kerana perbezaan kendraan ini tidak jauh beza kerana PT PINDAD meniru reka bentuk VAB 6×6 tersebut. lagi pun rasanya tak salah kerana kendraan yang dibeli oleh ATM ini hanyalah untuk diberikan sebagai HADIAH kepada kerajaan LUBNAN dan mungkin selebihnya dibawa pulang untuk dikaji kelemahannya oleh ATM(siapa tahu mungkin)… pada saya ANOA tidak mencapai apa yang dikehendaki oleh ATM namun oleh kerana ia murah dan hanya akan diberi secara PERCUMA kepada lubnan selepas misi selesai di lubnan, buat apa membeli kendraan APC yang mahal bukan begitu sanjaya? pasal kendraan prisai meriam 90mm kendraan itu tak lebih seperti keluaran korea yang pernah saya lihat cuma perbezaan dari segi meriamnya sahaja.. saya tidak heran pun kerana kualitinya belum diketahui… tak perlu anda bising anda tunggu sahaja 2012-2013… AV8 panser akan dikeluarkn oleh DEFTECH, dan saya nak anda bandingkan panser anda dengan panser buatan keluaran kami siapa yang lagi moden dan bahaya?…

            pasal pendidikan saya satu sahaja nak katakan… pekerja lulusan universitas dari negara anda hanya bekerja diladang kelapa sawit di tempat saya kerana ijazahnya tidak mendapat pengiktirafan di negara saya kecuali ijazah profesional seperti kedoktoran… dan lagi tak perlu la anda berkata pelajar negara anda hebat itu dan ini, kerana pada kami warga malaysia itu hanya isu remeh yang tidak mengganggu emosi kami sedikit pun… dan pada yang berjaya warga indonesia saya ucapkan tahniah….

            hebat mana pun pelajar dari negara anda TRIMA LAH HAKIKAT NEGARA ANDA ANTARA TERTINGGI KADAR BUTA HURUFNYA DAN KADAR MEREKA YANG TIDAK MENDAPAT PENDIDIKAN SEJAK DARI KECIL LAGI DAN ITU ADALAH FAKTA saudara sanjaya….

            faktanya biar jelas dong sanjaya….

  202. torasudiro says

    kemandirian itu mahal bung. . kami tidak ingin selama nya menjadi buyer . …. karena dalam perdagangan senjata khusunya Blok barat sangat bergantung politik yang sangat tidak mengenakan . . . oleh karena itu kmi ingin mandiri. . dalam alutista khusunya untuk memenuhi kebutuhan internal kami jika anda sering membaca media di indonesia
    telah banyak alutista buatan lokal yang berkualitas internasional .. .sekedar contoh
    PT.DI mengembangkan Project KFX Join prod dengan korsel,CN 235 MPA,CN 235,cn 212 antisubmarine Dan lisensi heli serang ringan,dll
    PT PAL mengembangkan PKR join prod dengan belanda,KS,Kapal lain2
    PT.PINDAD Mengembangkan peluru kendai dengan warhead N*** anoa,ss1,ss2 dan lain2
    Lapan Mengembangkan RPS,RX 520( jangkauan 200 km)serta radar lokal
    serta banyak lagi seperti LEN dll
    kami yakin saat 2030 kami akan mandiri dan kembali ke era 60 an saat indonesia menjadi kekuataan asia bahkan mungkin lebih
    Jika cina dengan SDM terdidik+dan ekonomi yang kuat menjadi super power
    dan india dengan sdm pandai dan ekonomi yang kuat menjadi the next super power
    maka Indonesia dengan sdm terdidik,ekonomi yang kuat dan SDA melimpah. . . . .Bayangkan akan menjadi apa?????????????????

    Kesamaan cina ,india,dan indonesia ialah kami memiliki pasar domestik yang besar sehingga ekonomi kami kuat. . . . . . not as you .. . peanut

  203. GEMPURWIRA says

    pendapat gempurwira…

    saya tak banyak cerita la saudara GOH CHOCK TONG…

    kata hebatkan so apa crita dgn apache yg terhempas kat padang sekolah tu baru baru ni?

    kata hebat belum perang dah jatuh…

    jadi moral dari cerita Amerika paling hebat didunia pun setengah mati mengalahkan pemberontak iraq yang hanya menggunakan senjata asas paling kuat pun RPG-7 dgn serangan IED… apa cerita kawan?

    israel rasanya lebih hebat dari negara anda setengah mati mengalahkan Hizbullah yang rasanya hizbullah mempunyai persenjataan yang lagi kurang berbnding malaysia? namun apa yg israel dapat? DIMALUKAN oleh hanya sebuah organisasi yang memiliki persenjataan yg lebih kurang sahaja…

    jadi jangan anda bercakap besar dgn perang yang anda tak tahu siapa akan memenanginya… teknologi moden bukan penentu kemenangan sesuatu peperangan…

    pasal pt91m dipersilakan siapa yg lagi ifisyen didalam suasana tropika ini hehehehe…nmpak sangat anda kurang membaca dalam peperangn yang sebelumnya…

    pendapat gempurwira

  204. Goh Chock Tong says

    hahahahahahahahahahahah Indo dan Malaysia lembab..dua-dua lembab..gua sudah mo pakai F-22 Raptor..lu olang balu mo celita itu jet level F-16…Lu malaysia lagi boloh…Itu MBT talak buleh guna punya..gua Singapore ah..sulah guna Leopard..
    lu olang INDO sama Malaysia ah..balu bikin itu kapal Korvet gua SINGAPORE sulah bikin Fregate Stealth..apa2 pun lu olang cakap talak selupa bikin punya…
    Singapore the best ..Singapore first country in ASEAN became 1st world nation..lu oalang Lasuah byk apa macam mau maju..
    lu olang punya Tentela..ramai2 buleh kasi mati manyak senang…gua punya weapon no.1 lu olang punya jet semua Russia sudah tipu punya..lu olang guna SU sama itu MIG tapi Russia ada jual sama gua itu IGLA..Indo sama Malaysia cakap shj manyak..
    gua langsung talak takut sama lu olang..

  205. GEMPURWIRA says

    pendapat gempurwira…

    siapa yang bodoh siapa sebenarnya sahabat? kami ka kamu joko?

    mana kamu tahu KFX sehebat PAK FA T-50? anda pernah melihat kehebatan KF-X ini sendiri? kami pun boleh cakap bukan susah… lori sepantas kereta formula-1…

    sekarang kami mahu bukti bukan sekadar bercakap kosong seperti tin kosong? lihat bentuk pesawat mcm stealt terus bcakap sama hebat dengan jet pjuang moden yang lain… percakapan mereka yang kurang ilmu…

    kalau kamu kata IPTN dah buat enjin dah kan enjin jet? hello saudara china kira maju dari segi pembuatan pesawat pun masih membeli enjin jet dari rusia untuk psawat mereka inikan anda?

    kalau tak silap enjin pesawat IPTN CN-235 ialah dari General Electric CT7-9C.. anda tahu syarikat General Electric ini syrikat dari mana? rasanya dari AMERIKA YA BUKAN INDONESIA…(baca fakta sebelum mau berdebat)

    Sejarah… fakta dari(CN-235 – Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas)
    CN-235 adalah pesawat terbang hasil kerja sama antara IPTN atau Industri Pesawat Terbang Indonesia (sekarang PT.DI) dengan CASA dari Spanyol. Kerja sama kedua negara dimulai sejak tahun 1980 dan purwarupa milik Spanyol pertama kali terbang pada tanggal 11 November 1983, sedangkan purwarupa milik Indonesia terbang pertama kali pada tanggal 30 Desember 1983. Produksi di kedua negara di mulai pada tanggal Desember 1986. Varian pertama adalah CN-235 Series 10 dan varian peningkatan CN-235 Seri 100/110 yang menggunakan dua mesin General Electric CT7-9C berdaya 1750 shp bukan jenis CT7-7A berdaya 1700 shp pada model sebelumnya. (anda buta beritahu saya dimana enjin termasuk enjin jet yg indon buat!)

    kalau betul enjin itu buatan indonesia cuba terangkan nama dan jenama enjin ini?
    contoh paling mudah saudara.. toyota dipasang di negara anda adakah enjin itu buatan negara anda? saya tidak mempertikaikn psawat tersebut memang dipasang di indonesia namun pembinaan indonesia tidak semuanya adalah milik IPTN…

    pasal toyota pula rasanya Thailand adalah pengeluar terbesar dan pemasangan kenderaan terbesar di rantau asia tenggara antranya toyota… jadi rasanya anda tersilap fakta…

    hanya pendapat gempurwira…

    • andi says

      Bagaimanapun Indonesia sudah lebih dahulu melangkah dalam membangun kemandirian peralatan militer. Memang benar CN 235 bermesin buatan pabrik US,tapi bukan berarti anda bisa merendahkan keupayaan yg sdh dicapai Indonesia. Indonesia tahun 1995 sdh bisa menerbangkan N 250 yg didesain 100% oleh putra putri bangsa indonesia. dan bila tak ada krisis ekonomi 1997 Indonesia juga sudah bisa membuat pesawat bermesin jet N 2130 yg direncanakan 100% direncanakan buatan Indonesia termasuk mesin pendorongnya. Prof BJ Habibie adlah ilmuwan jenius ternama di dunia penerbangan internasional dan dijuluki Mr. Crack oleh komunitas ilmuwan dunia karena kepakarannya. PT IPTN jg sudah bisa membuat torpedo yg bahkan taiwan yg teknologinya lebih maju jg sdh mengimpor ke IPTN. Teknologi pembuatan assault rifle seperti SS 1 dan SS 2 mungkin memang sederhana menurut anda, tapi indonesia sdh berhasil melakukannya. Bagaimana dgn kabar rifle berapi buatan malaysia? or lisensi AUG Styer dari austria apakah malaysia berhasil membuatnya?

      • GEMPURWIRA says

        pendapat gempurwira…

        salam saudara andi…saya setuju dengan pendapat yang saudara berikan..

        pada saya siapa yang maju dahulu dalam dunia pertahanan bukan menjadi soal dan ia bukan satu penanda aras pencapaian kemajuan sesebuah negara untuk maju bukan begitu saudara?… anda hebat macamana pun rasanya malaysia tetap maju dihadapan anda walaupun pembangunan bidang pertahanan kami agak lambat namun tidak mustahil jika kami mula mengorak langkah dibimbangi negara anda yang tertinggal..

        kita ambil contoh sahaja proton(perusahaan otomobil nasional), kami hanya mengambil masa beberapa tahun sahaja untuk mula menguasai pembinaan kendraan walaupun ia usahasama dgn syarikat jepun namun rasanya perusahaan automobil malaysia lebih kehadapan berbnding negara anda…malaysia lebih kearah keamanan dan kemajuan teknologi dan perdagangan antaranya dalam bidang angkasa lepas malaysia mula mengorak langkah dalam mula membina roket dgn kerjasama negara lain untuk membuat penyelidikannya di angkasa dan tidak mustahil malaysia mampu menguasai pembinaan roket tersebut… namun anda baru mula nak membuat kapal terbang yang itu pun atas kemahiran dan kemajuan CASA dari sepanyol…kalau dalam peratus kerjasama CASA 70% dan IPTN 40% tu pun kerana kos buruh yang murah dan indonesia dijadikan CASA sebagai rakan pmasaran kerana itu IPTN diajak bekerjasama membina psawat CN-235…

        saya terbaca artikel ini di laman web.
        DIRGANTARA INDONESIA TO SELL BLUEPRINT OF N-2130 AIRCRAFT

        BANDUNG, West Java, Feb 19 Asia Pulse – Aircraft company PT Dirgantara Indonesia plans to sell the blueprint of its N-2130 jet following the closure of the plane’s production program, its president Jusman S.D. said yesterday.
        He said he did not yet know for how much it would be sold. The blueprint consists of design and the results of wind tunnel tests.
        The N-2130 production progam was launched on August 10, 1995 by B.J. Habibie, the former president director of PT Nusantara Aircraft Industry (IPTN) which was later renamed PT Dirgantara Indonesia.

        The program’s launch was done in the presence of then president Soeharto on the occasion marking the …

        nampaknya program ini ditutup kerana tiada cukup modal dan maklumat N 2130 memang benar dibina 100% oleh IPTN namun hanya kapal sahaja namun enjin tidak ada disebut pun buatan indonesia? saya sudah baca 5 artikel semuanya tidak ada menyebut enjin jet untuk pesawat N 2130 jadi dimana yang anda katakan enjin jet buatan indonesia itu? saya hanya mengikut fakta bukan brcakap sembarang…

        mengenai tropedo pula ya memang IPTN ada mengeluarkannya namun anda harus tahu, tropedo itu bukan buatan IPTN 100% milik warga indonesia tetapi buatan GERMAN… IPTN hanya diberi lesen untuk mengeluarkannya kerana indonesia ada menggunakan tropedo itu untuk pertahanan lautnya.. IPTN mendapat kebenaran berlesen untuk mengeluarkan peluru berpandu itu.. tropedo itu ialah SUT tropedo buatan german.

        ini maklumat mengenai peluru berpandu tersebut.
        Surface and Underwater Target (SUT) Torpedo
        The SUT (Surface and Underwater Target) torpedo is the latest and most versatile member of the Seal, Seeschlange and SST 4 family of torpedoes of Germany product.

        dan ada isu yang memalukan tropedo yang dibeli oleh taiwan dari indonesia tidak berfungsi ini maklumatnya..
        Navy posts NT$30,000 reward for lost torpedo

        KAOHSIUNG, Taiwan — The Navy posted a reward for the recovery of a non-explosive exercise torpedo it lost in a routine exercise off Zuoying, Kaohsiung County, five days ago.

        The crew onboard the Hai Lung-type (Zwaardvis class) submarine of the 256 combat unit lost control of the exercise torpedo, which is not armed with explosives, soon after launching it.

        The Navy Monday offered a NT$ 30,000 reward for the missing weapon and asked local fishermen to help retrieve the torpedo. Anyone who found the torpedo can call 07-5815393 to contact the Navy.

        The lost torpedo, a wire-guided Surface and Underwater Target (SUT) torpedo, was made in Indonesia and cost more than NT$100 million each.

        It is not the first time the military lose a torpedo. Two SUT torpedos missed the target and disappeared in a drill in 2003. One of the two washed onshore days later on a beach in Yilan to the embarrassment of the Navy.

        jadi apa yang dibanggakan?

        cuma saya nak katakan kita lihat siapa yang akan kejar siapa dalam pembangunan ketentraan dan ia bermula dari pembinaan AV8 oleh Deftech…

        hanya pendapat gempurwira…

    • andi says

      Walaupun KFX tidak sehebat F35 or PAK FA tapi Indonesia akan mendapat transfer teknologi yg sangat berharga untuk melangkah menguasai teknologi yg lebih modern. Dan sangat mungkin dimasa depan Indonesia juga akan bekerjasama dgn US or Russia untuk membuat pesawat yg lebih canggih dari F 35 or PAK FA. PT DI sekarang sedang mengerjakan order pembuatan helikopter EC 725 Cougar milik eurocopter yg merupakan helikopter canggih dan PT DI dipercaya oleh eurocopter untuk menjadi mitra kerjasamanya. Itu adalah bukti bahwa kepakaran ahli2 indonesia di PT DI jg diakui oleh eropa.

  206. joko says

    Analisis ngawur, bodoh dan tak berguna, bersalahan tuh analisisnya spt f16 dibangun tahun 1976, kfx melebihi sedikit dari f16 (bodoh kali ni org ambil contoh perbandingan) kfx sebanding dengan pakfa, PT. DI hanya mampu membuat pesawat turboprop (bodoh ni orang yg jetpun udah bisa), toyota yg buat orang jepang di indonesia asal kalian tau aja part toyota 80% udah orang indonesia buat bahkan sahamnya 50% indonesia, 50% jepang dan banyak yg lainnya

  207. aluh says

    GEMPURWIRA MENGADU DOMBA. TERNYATA “GEMPURWIRA” ORANG MALAYSIA JUGA, NAMUN SEOLAH-OLAH ORANG INDONESIA. TENGOK BAHASANYA DALAM “TENTERA UNIFIL INdONESIA LARI”…JELAS SEKALI IA BUKAN ORANG INDONESIA

  208. GEMPURWIRA says

    analisis gempurwira…

    salam sejahtera suara bawah tanah…

    sy telah membaca pendapat anda dan tidak ada bezanya seperti apa yg rakan2 anda tulis di dalam blog2 di internet…

    namun kami warga malaysia terima dengan hati terbuka namun bukan beerti kami diam itu menerima segala pendapat yg diberikan oleh pihak indonesia…

    seperti yang anda katakan asas science org melayu (malaysia) adalah kurang seperti yang di tegaskan Professor dari ITB (Bandung Institute of Technology) tersebut…

    namun ingin saya bertanya adakah orang jawa atau bangsa indonesia itu juga pintar dalam basic science? untuk mengatakan indon sudah pintar membuat psawat saya rasa anda silap? kerana psawat yang anda bangga-banggakan itu seperti psawat IPTN CN 235 adalah bukan psawat rekaan atau buatan indonesia 100% namun adalah kerjasama antara CASA (sepanyol pemilik sebenar CN235) dan IPTN(indonesia) dimana indonesia hanya memasang separuh daripada psawat adalah buatan tempatan itu sahaja enjin dan lain-lain psawat adalah milik sepanyol.. kerjasama ini adalah bertujuan untuk indonesia menjadi wakil kepada CASA mengedarkan psawat ini di rantau asia… jadi kalu sekadar kerjasama sahaja malaysia pun boleh buat bukan susah… macam kereta buat kerjasama dgn toyota dan buat pemasangan di malaysia lepas tu jenama malaysia letak jenama cap ayam… susah ka itu? ala ni kes mcm kereta jenama naza tp asal jenama kia?

    manakala dari segi kemajuan ketentraan tiada apa yang mahu dibanggakan sangat kalau sekadar panser anoa 6×6 (meniru disign APC perancis), senjata api s-1 dan s-2 iaitu rekaan dianbil dari senjata buatan firma FN jd apa yang dibanggakan? kalu sekadar meniru buat apa? namun saya akui hanya benda remeh tu sahaja malaysia tertinggal namun kalau sekadar benda itu sekejap sahaja kami kejar…hanya perlu meniru buatan firma lain…

    manakal semasa konfrantasi malaysia baru sahaja di bentuk dan dari segi ketentraan dan kelengkapan masih belum mencukupi(baru merdeka)

    jadi british yg baru memerdekakan malaysia berjanji akan melindungi malaysia dari segala ancaman luar, kerana mereka rasa bertanggungjawab pasal mereka yang menjajah malaysia dan mereka tidak lepas tangan begitu sahaja membiarkan negara baru ini terdedah kepada ancaman luar.

    pada masa itu juga berlaku konfrantasi antara malaysia dan indonesia, jadi british meminta bntuan semua bekas tanah jajahannya (komanwel) yang merdeka untuk membantu malaysia pada waktu itu.

    jika konfrantasi berlaku sekarang rasanya malaysia boleh menghancurkan ancaman itu sendiri kerana malaysia telah berdikari semenjak merdeka sehingga kini…

    harga diri siapakah yang harus dipersoalkan kami kah anda? menghina sesebuah negara, menghalau, membakar dan membaling najis kekedutaan sebuah negara di jakarta seperti mereka yang tiada adat dan ilmu…

    ADAKAH ITU ANDA KATAKAN HARGA DIRI?

    pendapat Gempurwira…

    • tongkat ali says

      untuk forumer malaysia menangin dulu lomba matematika n physics, jadi ilmuan dan prof di universitas di usa n euro baru berfikir buat tank jet tempur frigate dll itu saja kalian tidak mampu sebagian besar ilmuan dan prof, Dr, dosen. di malaysia itu warga indonesia malaysia itu yg bangun rakyat indonesia dari kuli sampa ahli orang indo di mana kalian, kalian tuh muslim yg memalukan tak bisa berdiri di atas kaki sendiri! lebih hina lagi kalian selalu iri dan dengki pada indonesia

  209. Suara Bawah Tanah says

    Dengan segala hormat, basic science Malay rendah, demikian seperti yang ditegaskan Professor dari ITB (Bandung Institute of Technology)…jadi sampai saat ini jelas tidak mampu membuat pesawat apalagi kelas fighter secara mandiri.

    Jika Malay berperang, tidanggal call negara-negara commonwealth lainnya seperti Australia, Inggris, dan Sing. Ketika Malay berperang dengan Indonesia, ada sekitar 2000 personel SAS Australia-Inggris, plus pasukan Gurkha berperang melawan serdadu Indonesia.

    Kita tahu betul, harga diri sebuah bangsa ada pada Kemandirian atau Independensinya, salah satunya adalah kemandirian dalam teknologi militer.

  210. Helmi says

    Mmg patut pn M’sia memantapkan lagi kekuatan perairannya, jdxperlu diisu pn kalau malaysia membelanjakan begitu banyak pada sektor pertahanan sebelah laut..Malaysia ni negara maritim, 85% dikelilingi laut..cuma satu jek aku nk tau,knape m’sia masih belu ada destroyer..

  211. GEMPURWIRA says

    sejak bila org malaysia kedekut ilmu bro… pada saya tu masalah indonesia namun jika nak saya beri analisis sendiri… matlamat indonesia mungkin walaupun mahal namun jika mereka dah tahu cara pembuatannya mereka akan bina hanya untuk pertahanan mereka sendiri dgn buatan mereka sendiri dan pilot mereka sendiri dgn ini mereka akan dapat menjimatkan kos dan mula menguasai cara pembinaan jet pjuang stealt… bak kata pepatah merangkak dulu baru berjalan lepas tu baru la berlari… barat yg maju dr segala segi sistem pertahanan bermula dr bawah dan sekarang barulah mereka nikmati hasil yg memberi pulangan yg menguntungkan dr segi pertahanan dan penjualan… kita selalu memandang sinis sesuatu benda yg baik namun apabila yg kita pandang sinis tadi berjaya baru la kita rasa dengki dgn kejayaan yg mereka prolehi… pembinaan aset pertahanan umpama berniaga tidak semestinya berjaya namun ia tidak juga semestinya gagal dalam percubaan untuk berjaya… percubaan untuk bergabung dgn negara yg tahu membina sesuatu perkara yg kita boleh mendapat manfaatnya adalah satu langkah yg bagus dan kehadapan berbnding hanya bergntung dr sumber yg mungkin boleh terputus jika kita bermasalah dgn negara pengeluar ataupun memecahkan rahsia senjata pd ngara musuh tentang kelemahan persenjataan negara kita yg kita beli dr ngara tersebut… ini terbukti semasa peperangn teluk!…..gempurwira…

  212. shafeeq says

    aku mmg respek dgn smgt Indonesia yg suka belajar (pernah bekerjasama dgn dorg dlm industri pengkomputeran) dan kebanyakan mereka ni jenis yg XKEDEKUT ILMU.. hrp org Malaysia dpt mengambil tauladan yg baik dr mereka..

    wslm.

  213. amin says

    http://www.kaskus.us/showthread.php?t=4817750
    Salam semua..
    Bukan nak membidas atau apa2…cuma tergamam,sedih dan lain2 lepas baca kat blog nih. Allah benci org yg riak..so kenapa kita perlu jadi mcm tu kan? dah ada yg canggih tu, senyap2 je.. takperlu nak hebah2.Wat malu je…apa yg dorang bidas tu ada logiknya jugak. Kenapa slalu nak mengapi2kan negara tu dgn negara ni? just nak ingatkan yg insiden pertumpahan darah di iran tempoh hari sebenarnya yg mengapi2 kan tu adalah org berbangsa yahudi untuk menjatuhkan iran. So jgn la jadi batu api..Allah tak suke. Lantak la dorang nak beli jet menan ke, jet RC ke. Maaf la tapi saya setuju sgt pendapat sesetengah drpd dorang tu. Yg baki 20% lagi tu ada kemungkinan boleh menyaingi teknologi yg tercanggih sedia ada kan? untuk membuka mata sesetengah pihak, bayangkan kalau allah nak bagi… 20% yg baki pada pesawat yg tak siap tu adalah plasma shield. Takde missile yg leh jatuhkan kot.. mcm tu lah. yg baik dtg dari allah, yg tak baik tu dtg dr diri sy sendiri..wallahuaklam..

  214. mrtoggle says

    Saudara Evil.
    Semua bangsa akan berusaha memajukan diri bkn sahaja Indonesia tapi seantero dunia.
    Mungkin kaedah kita berbeza kerana Malaysia lebih menumpukan kemajuan ekonomi berbanding ketenteraan. Saya bersetuju dgn negara anda untuk memajukan teknologi pesawat yg lbh advance dan berusaha untuk tidak bergantung pd teknologi luar. Adalah sangat baik sekiranya Malaysia dan Indonesia bergabung tenaga dlm menghasilkan bidang aeroangkasa ni seperti negara2 eropah kerana persepakatan Malaysia-Indonesia akan menggerunkan dunia jika usaha ini berjaya.

    • indra says

      Berbagi teknologi? Setelah apa yg dilakukan malaysia diperairan ambalat,riau, natuna,juga penyiksaan TKI malaysia ingin berbagi teknologi?? Jangan mimpi!!! Mayoritas rakyat indonesia sudah muak dgn ulah pemerintah malaysia dan bukan sebagian kecil rakyat yg membenci ulah malaysia.Itu yg perlu anda tahu. Dan ulah malaysia saat ini akan mengendap dialam bawah sadar rakyat indonesia dalam jangka waktu yg lama. Sekarang hadapilah cabaran dari china dan mintalah bantuan british. Itupun bila british mahu menolong dan mengesampingkan kepentingan hubungan ekonominya dengan china. Kalau malaysia memang hebat , aku mahu lihat apa yg bisa malaysia lakukan dalam menghadapi militer china di spratly tanpa bantuan british…

  215. says

    indonesia berusaha sedikit demi sedikit demi kemandirian. sekarang boleh lah sekelas KF-X tp 20 tahun kemudian indonesia bisa buat sekelas F-22 karena bangsa kami selalu belajar dan berusaha untuk kemandirian alutsisita. beberapa produk militer kami sudah diakui dunia seperti panser anoa 6×6, kapal LPD makasar class, senjata SS1 dan SS2 dan masih banyak lagi. itu karena tidak lelah usaha sedikit demi sedikit dan terus belajar, dari pada cuma diam dan banyak bicara

    • amin says

      Salam.. Walaupun saya berbangsa melayu (Malaysia), saya setuju pendapat En. Evil tu.
      Tuhan takkan tolong org tu kecuali dia tolong diri dia sendiri. Kallau indo nak maju, indo kena lah buat mcm tu. Malaysia ni taknak maju dari segi mem”bikinin” teknologi tentera agaknya.. hanya mahu maju dengan cara membeli.

  216. Observer says

    Ambil contoh dari segi kekuatan perang antara F-15E dan SU-30MK.Selalu dalam perang olok2 itu SU-30MK sentiasa berjaya menembak jatuh F-15E tapi F-15E mempunyai kelebihan radar yg lbh baik dari SU spt radar AESA..Fada F-18 E/F dan F-15E maka dgn kelebihan ini maka untuk menang pertempuran udara akan berpihak pada F-15E atau F-15 Silent.
    Maka radar jugalah yg penting untuk membangun kan badan aircraft itu mudah tapi untuk membangunkan enjin dan radar pada pesawat itu lah yg buat KOREA kantul sampai sekarang.Malaysia pending untuk F-18 E/F kerana faktor radar.Malaysia mahukan radar AESA seperti F-15 EAGLE Singapore.RADAR AESA lah penghalang pada TUDM untuk F-18E /F tapi RUSSIA dgn SU-30MKM menawarkan Russian AESA iaitu Phazotron Zhuk AE aesa yg sama AESA US dan dijangka US akan bersetuju untuk menaawarkan AESA pada MALAYSIA setelah Singapore memperolehi F-15S dgn AESA maka pada masa itu MALAYSIA tiada alasan untuk menolak tawaran F-18E/F dari US.

  217. Observer says

    Kekuatan aircraft itu bukan shj pada design dan fizikal aircraft itu dan juga stealth ini kerana stealth technology yg ada pada aircraft itu telah dapat dikesan dgn mengunakan passive radar seperti Kolchuga atau VERA-E yg penting adalah kekuatan radar yg ada pada aircraft itu.Peperangan moden bukan lagi face to face tapi dari jarak jauh.Jika pesawat itu mempunyai radar yg kuat maka kemenangan pada aircraft itu amat tinggi.Selain dari radar pesawat kekeuatan peperangan elektornik pada aircraft itu juga penting.Ini mengambil contoh dgn F-16 Singapore manakala INDONESIA juga ada F-16 tapi bagaimana kekuatan peperangan elektoniknya.F-16 Singapore kekuatan peperangan elektronik nya hampir sama dgn F-18 Hornet yg ada pada Malaysia.Jadi selain dari kita mengkaji kelajuan dan design aircraft itu hendaklah kita kaji keupayaan radar dan kekuatan peperangan elektronik aircraft itu.

    APAPUN RADAR DAN KEKUATAN PEPERANGAN ELEKTRONIK PADA PESAWAT ITU JUGALAH PENENTU PESAWAT ITU…

  218. Observer says

    senang citer macam nilah tentang projek KFX JV dgn INDONESIA tu tak payah diperhatikan sgt kerana dah tu projek itu bermasalah sehingga KOREA sendiri sudah kekurangan dana untuk meneruskan projek itu.Apa yg civilian tahu tentang spec ketenteraan amat terbatas.Aku dah berkawan dan bekerja dgn ORANG KOREA dah lbh 10 tahun apa yg aku tgk teknology KOREA lbh baik sikit dari CHINA.Secara logik jika projek KFX tu betul2 canggih dah tentu Jepan tak mengdiamkan diri pasti JAPAN lbh extensive untuk mencipta aircraft sendiri.Walaupun Japan tidak dibenarkan untuk membina angkatan perang tapi sekurangnya JAPAN dibenarkan untuk membina angkatan perang untuk self defend.Japan pasti ada teknology.Jet KFX itu hanya untuk S.Korea dapat memiliki jumlah jet yg byk satu solution yg baik tapi jika dikaji semula dari segi cost ia tidak berbaloi dgn cuma untuk teknology 4 atau 4.5 untuk 5 tahun atau 10 tahun akan datang.Baik melihat cara Singapore terus invest dalam F-35 itu pun dgn share itu Singapore dapat membeli dgn bilangan yg tertentu ikut ratio pelaburan yg diberi.Seperti projek MEKO dgn konsep ToT.Kegagalan yg awal bukan sebab MALAYSIA tidak ada kebolehan tapi telah dikhianati oleh golongan yg tidak bertangungjawa sehingga projek itu hampir gagal tapi diselamatkan oleh wang rakyat.Sepatutnya kerajaan kenakan tindakan KERAS terhadap pengkhianat ini dgn membekukan semua aset dia.Walaubagaimanapun projek NGPV BATCH 2 DITERUSKAN juga ini kerana ancaman sebenarnya bukan INDONESIA atau Singapore tapi KUASA CHINA yg sedang membangun di Laut China Selatan.Maka NGPV BATCH 2 AKAN DILENGKAPI DGN RAM,ANTI SUBMARINE WARFARE dan juga Surface defend.Kembali kpd projek KFX projek itu juga menunjukkan KOREA juga terdesak bukan shj ancaman dari KOREA UTARA tapi juga untuk menyaingi jumlah AIRCRAFT CHINA yg sgt byk.Diketahui CHINA ADALAH SEKUTU KOREA UTARA.Jika dicampur aircraft yg dimiliki CHINA dan KOREA UTARA itu sgt besar jumlahnya.Jika Korea Selatan berjaya membangunkan KFX maka ini dapat menyaingi jumlah aircraft yg ada di KEDUA NEGARA itu dan dapat mengurangkan beban US juga.Sekurangnya KOREA Selatan ada jumlah aircraft yg besar dan bertambah kukuh dgn dibantu oleh ARMADA US di situ dan juga aircraft US yg berpangkalan di OKINAWA.Mengapa Boeing dan SAAB tidak mahu menjual teknologynya pada S.KOrea.Ini kerana mereka ini sgt kedekut untuk memberi high technolgy apatah lagi mereka melihat CHINA meniru technology RUSSIA dan Ukraine dgn jayanya.

  219. mr. kurien says

    pegi HUT Kuantan Airforce Base hari tu. tak sangka besar giler SU-30MKM tu. kebetulan tengah dok borak2 dgn Pilot callsign PMAD, datang sorang mat salleh american keje USAF datang tanya…

    " what aircraft is this?"…

    WSO PMAD bagitau
    " this is Russian made SUKHOI SU-30MKM".

    mat salleh tu balas…
    "wow! this aircraft is huge and beautiful!"…

    :)

    • mr mcyooh says

      mustahil mat saleh tak kenal pesawat su-30…memang besar dan lebih berat dari F-15 atau F/A 18,malah dikategori sebagai Heavy-weight!.

  220. Call Of Duty says

    Salam Shah….nk mintak ko tlg sikit,tlg le nasihatkn Sham Ondscene…aku dgr dia nk tutup blog Ondscene,sawan tol aku dgr…mana le tmpt aku nk bertapa lg klu bkn blog korg berdua ni…klu betul2 tutup,dh kurang satu pot aku nk melepak,aduh…pedih beb…sori ler Shah aku komen di luar topik hehe…

  221. Akuromeo says

    wahai strikefreedom

    untuk apa lu masuk sini kalau
    tak suka boleh berambus

    Kedatanganmu Tidak DiUndang
    Jika Ragu sila Berambus wahai jembalang

    wkkwkwkwkw
    Hidup shah hidup paskal
    hidup tongkat hidup ali

  222. strikefreedom says

    Assalamu’alaikum Warahmatullahi Ta’ala Wabarakatu

    Wahai Suadaraku yang dimuliakan oleh Allah SWT.

    Sesungguhnya segala puji hanya milik Allah, kami memuji-Nya, meminta pertolongan kepada-Nya, dan meminta ampun kepada-Nya. Dan kami berlindung kepada Allah dari kejahatan jiwa-jiwa kami, dan dari keburukan-keburukan perbuatan kami. Barang siapa yang diberi petunjuk oleh Allah maka tidak ada yang menyesatkannya, dan barang siapa yang disesatkan oleh Allah maka tidak ada yang bisa memberinya petunjuk.

    Wahai Saudaraku ..
    Untuk apalah kita berbantahan disini, sesungguhnya hanyalah membuang asa sajalah lebih baik kita guna kerja dan membawa nilai manfaat bagi orang laen.

    Wahai Saudaraku …
    Bukankah kalian mengetahui bahwasanya Allah lah tujuan kita dan tempat kembali .. untuk apa saling berbantahan terhadap sesuatu yang hal dan mengambilo celah saling mengghibah satu dengan yang lain. hentikanlah …

    Jangalah kita membanggakan diri terhdap apa yang kita miliki … bukankah kita tak memiliki sesuatu apapun kecuali keimanan dan bukankah kalian mengetahui bahwa kepunyaan Allah adan Langit, Bumi dan seluruh isinya.

    Wahai Saudaraku …
    Saya hanyalah seorang muslimin yang menyampaikan nasehat kepada kalian dan saya hanyalah seorang faqir lemah dan memohon pada Allah ‘Azza wa Jalla semoga memberikan taufiq, maghfiroh dan Syafaat-Nya kepada kita semua agar mendapatkan ilmu yang bermanfa’at dan beramal dengannya serta berda’wah kepadanya di atas hujjah yang nyata, dan semoga Ia mengumpulkan kita semuanya di atas kebenaran dan memberi petunjuk dan menyelamatkan kita semuanya dari berbagai fitnah baik yang nyata maupun yang tersembunyi.

  223. risik says

    salam bro shah..teruskan usaha anda..skurang-kurangya ada gak tempat aku dapat maklumat2 tkini brkaitan pertahanan terutamanya berkaitan atm…kpd pihak yang berkenaan..tuluungla jangan brkrompomi dlm soal keselamatan,mahal pun takpe asalkan jgn ada penyelewengan dan rasuah.

  224. Call Of Duty says

    Salam Shah..haha,akhirnya teruk ko kena hentam kehkeh….aku pun benci gak ngan UMNO tp bab2 pertahanan ni aku xnak berkompromi…aku pun kekdang x setuju gak ngan pembangkang berkaitan isu2 pertahanan negara ni…aku sebagai rakyat Malaysia sudah tentu nak jaminan keselamatan dari kerajaan…so aku x kisah dan berharap inventory kita diserap dgn teknologi2 terkini dan canggih biar berapa pun kos nya asalkan xdek penyelewenhan…anyway Shah,ko pedulikan je dorang yg x sebulu ngan ko…pepehal pun,aku tetap meminati penulisan dan blog ko bro Shah…teruskan usaha mu…

  225. emotionless_teenage says

    anyway about KFX programme,the prospect is not to replace F-4 or F-5 in RoKAF inventory(that goes to F-50,light fighter variant of T-50),but to complement KF-16 and F-15K.KFX requirement also stated that KFX need to have longer range than F-4,F-5 and KF-16)

    the korean has to face the reality tht these american aircraft is too much costly to be acquired in large number(like hundreds of them,not to mention they still view china as a foe.the KFX programme is assumed to match the numerical and technological capability of J-10(which in my opinion,is about the same as F-16 block 40/42).not to mention that china has also commenced their own 5th gen aircraft,the J-XX.KFX,though in paper is inferior to J-XX,should gives the korean some edge in making another,perhaps more ambitious 5th gen aircraft.not to mention RoKAF will acquire F-35 as well

    about malaysia not making it's own fighter aircraft,the cost,from R&D to maintaining the production line to acquiring the aircraft large enough to keep the price down would be prohibitively expensive

    i'll add more comment later

  226. risik says

    Aku tabik betul ngan pskn kslamatan kita..Tapi aku sedih n kecewa btol ngan indstri prthanan kita yg idup segan mati tak mau nih….kalo kita dapat buat f5e versi sendiri yg 4 generasi punya pun jaaadi laa…dgan bantuan radar kat darat lagi..radar psawat awacs lagi..dengan jumlah beratus-ratus pesawat plak tu.. agak2 JSF berani masuk ruang udara kita tak?..so tahniah to indonesia.. korang punya semangat nak wat fighter sendiri aku salute abisss!..wei!! hab pertahanan kat perak tu bakal jadi ke tak?.zzzz.

  227. testing aje... says

    knapa brader JOHAN senyap!?? Lu byk ckp pndai, org counter lu napa snyap je… Kalau lu btol anak laki, lu sahut laa komen gua ni! mcm bodo je ckp merepek2… Guna akal fikir sikit.

  228. L-kick says

    bagus artikel ni….sebenarnye kita perlu baca dgn mata hati ape yg abg shah kita ni tulis…..pada pendapat aku artikel ni sebenarnye adalah wake up call untuk industri pertahanan kita yg suam2 kuku tu….ape2 pon ingat la….jauhi rasuah/ penyelewengan dll…dan lakukan kerja itu sebagaiibadah nescaya kita boleh maju….

    Majulah Malaysia….

  229. Akuromeo says

    alahai

    bro shah relaks pekena Tongkat Ali
    dulu biarlah mereka2 semua dengan sang berAngan mereka
    Tulis jangan tak tulis lu dan gua ibarat saudara tiri kandung
    Siapa rasa nak berhentak dan Berperang mari gi ke Blog gua yang baru iaitu
    http://www.smouch.net/lol/..

    Hidup Shah Hidup Paskal
    Hidup Tongkat Hidup ALi
    Hidup Akuromeocun

  230. shahpaskal says

    Sultan Mahmud,

    Cakap-cakap atau kepayahan nak verify sumber saya adalah sesuatu yang mustahil utk dilakukan.

    Bagaimanapun, jika saudara kaji, kebanyakkan artikel saya di "follow up" oleh pihak akhbar untuk ditanya kepada panglima atau menteri dan kesemuanya benar dan terbukti benar kecuali hal-hal yang bersifat teori konspirasi.

    Anda harus faham, konsep blog pertahanan saya dengan artikel pertahanan dalam blog atau forum yg lain adlah berbeza.

    Untuk pengetahuan saudara, saya turut menulis untuk media elektronik dalam isu pertahanan tetapi tidaklah menggunakan nama "shahpaskal".

    Isu pertahanan adalah sangat sensitif, tidak ada pihak yang berani tampil ke depan untuk menjadi sesuatu sumber.

    Jika menyatakan saya amat menyokong kerajaaan juga adalah sangat tidak tepat kerana saya mendedahkan kepincangan dalam ATM melalui perolehan ACMI.

    Saya ada matlamat dan objektif dlm penulisan saya.

    Kalau ada pihak yg dtg berjumpa dgn saya lantas membawa dokumen lengkap yang mendedahkan kepincangan dalam pembelian pertahanan, itu lain cerita.

    Blog saya tidak digemari ramai kerana blog saya tidak mengutuk kerajaan atau ATM.

    Saya akui blog saya tidak sehebat mana kerana dilihat sebagai pro kerajaan, saya bukanlah ahli politik dan kerana itu blog saya dibuat sedemikian rupa kerana ia khsus untuk orang kampung atau anak bangsa yang meminati pertahanan tetapi mungkin tidak mahir berbahasa Inggeris.

  231. Lalok says

    tolak politik ke tepi…. diharap semua yg terlibat berubah ke arah harga diri yg lebih tinggi utk kemajuan dan kekuatan ATM dan industri pertahanan negara.

  232. gogyou_fuuin says

    bile militry + politic kahkah macam bodoh tah papr..perang kita guna pisau ,garpu ,kayu ,panah jer la senang sikit kos pun tak banyak so buley selalu buat r&d tanpa melibatkan kos tinggi ..akuh rase patut mansuhkan terus tentera malaysia kalo asik berpolitik jer pasal atm …kelakar kelakar..pasal comando jd politik psl kpl selam politik ..syabas kepda semua orunk yg berjaya mempolitik kan atm,polis dan badan yg lain ..senang citer korunk jer uruskan akuh nak tengok aper jadi..silap silap proton saga jadi kete kebal ahah nak kos yang murah haha…p.s sapa makan cili rase pedas..ahah sapa berak tepi jalan takkan nak ngaku tak ek begitu hahah

  233. Lalok says

    mr taufan,

    dah lama dah…. depa dah tau semua masalah2 dan penyakit2 depa… takdak inisiatif apa pon utk berubat dan berubah…. apa yg kita nampak sampai la nih… same old story…..

  234. Mohamad Taufan Mohd Yassin says

    Setuju dengan pendapat semua cuma nak beri pandangan peribadi:-
    1. Sesiapa pun boleh jadi Menteri Pertahanan asalkan mampu membuat keputusan yang betul berasaskan pendapat2 yg diberikan oleh pakar dan org2 yang terlibat secara langsung dalam bidang pertahanan.
    2. Malaysia sangat bertuah kerana stabil & mewah dalam semua segi termasuklah sumber kewangan, modal insan dan keamanan. Tetapi situasi sekarang menampakkan pihak2 terbabit gagal menggunakan kesempatan yg ada dan leka. Apakah jika Malaysia dikenakan sekatan/tekanan dari segi perolehan aset & kelengkapan persenjataan barulah semua sedar seperti yang dialami oleh negar2 seperti Iran, Indonesia, Pakistan, Korea Utara, Sudan dan Taiwan.
    3. Perolehan aset senjata memang akan terdapat risiko rasuah dan ia merupakan musuh paling utama dalam bidang pertahanan. Yg penting perlu ada ketelusan dalam perolehan aset & kelengkapan persenjataan kerana ianya melibatkan keselamatan semua. Sekali berlaku konflik, bukan mudah untuk pulih.
    4. Industri pertahanan tempatan memerlukan kerjasama semua pihak terlibat. Pihak Industri, Pihak Ketenteraan & Pihak Pentadbir perlu bekerjasama mempastikan perkembangan industri pertahanan keperingkat yg digariskan.

  235. Akuromeo says

    alahai

    betul jugak mamat kat atas ni cakap
    sejak DSA takade satu pun yang boleh dibanggakan yang ada
    Ali baba sana sini nak beli Helo Mi17V kena melalui agen di Canada
    tak dapat tender Gebang sana sini
    ada ke patut Helo russia punya kena beli melalui agen dari canada
    WTF.. inilah Melayu perabiskan Beras je.. Eagle ke benda teknologi 30 tahun kebelakang dok gelak ngan mat Indon je.. ni lagi satu PARS gua pun rasa terbantut nanti biasalah nama pun Melayu..bangsa subsidi
    Apahal lu orang marah gua cakap Melayu Tak boleh memang btul pun kalau lu orang darah jawa,banjar,bugis ke jangan banggalah nak jadi melayu Totok
    kwkwkwkwwww

    Hidup Shah Hidup paskal
    Hidup Tongkat Hidup ALi
    Hidup Akuromeocun

  236. Lalok says

    senang cakap… bagi aku la… aku dah lama give up hope on our defence industries… dah > 20 tahun aku coba bersangka baik kita boleh buat macam2 dengan mengikuti perkembangan2 setiap DSA n LIMA…. la ni…aku dah surrender…

  237. Sultan Mahmud says

    Jangan mudah perlekehkan program persenjataan negara lain Syah, cermin dulu negara Malaysia sendiri. Sekurang-kurangnya, Malaysia…TUDM sendiri pernah membeli transport aircraft CN-235-220M, Super Puma.

    Malaysia? Diberi duit rakyat buat UAV Eagle, dengan tanah lagi untuk buat R&D lab dan runnaway. Duit kemana, tanah dijual kepada pemaju buat rumah. Itu baru satu projek, lain2?

    Setiap tahun, bila baca laporan JuruAudit Negara, MINDEF ni di nombor 1, pembaziran skandal macam-macam dan bukan 2-3 juta, tetapi berbillion.

    Sebab negara seperti Indonesia, Pakistan dan Iran etc boleh maju kehadapan dalam R&D ialah mereka pernah melalui zaman2 embargo, kalau ada budget pun tak boleh beli.

    Malaysia ni, bumi bertuah…budget tak pernah tak ada, duit terlampau banyak. Apa nak, beli sahaja. Pembangunan tempatan? Zero.

    Apa yang Johan tulis tu, walaupun agak kasar, adalah benar. Tapi dia cuma sentuh PSC-ND, apa jadi dengan Airod dan TUDM, atau Satang Jaya?

    Usah kau gempar gempurkan kekuatan militer kita yang tidak seberapa ni, sebab realitinya jauh dari apa yang kau tulis.

    Kalau pembaca disini fasih Bahasa Inggeris dan nak liputan yang lebih professional dan conclusive, baca tulisan seorang defense journalist Dzirhan Mahathir, berkelulusan Defense System dan selalu contribute article ke ADJ.
    Dia juga berkhidmat sebagai visiting lecturer di MINDEF Staff College.

    Tulisan Syah dan sumber-sumber Syah ni agak, susah nak verify, sekadar cakap-cakap atau dengar-dengar.

    Politik dan ketenteraan ni tidak dapat dipisahkan, dan bukan eklusif hanya di Malaysia, US..Korea UK. Skandal melibatkan berbillion dollar dan sampai assassination, pembelian kapal selam DCNS oleh Korea dan Pakistan mengakibatkan kematian.

    Banyak lagi berita kurang enak, termasuk project NGPV, walaupun dibawah Boustead Shipyard, masaalah masaalah lama masih ada sebab, walaupun Tan Sri Amin tidak lagi menerajui, tetapi masaalah-masaalah yang ditinggalkan oleh beliau, serta kuncu-kuncu beliau dalam PSC-ND (Boustead Shipyard) masih berleluasa.

    Usah kita cemuh industri orang, industri kita sendiri pun tiada.

  238. Syed Hamid Albar says

    Respek kat Capt Price. Tapi blog bro Shah ni pun memang ada banyak silap… Sori bro Shah. Cek balik artikel kau yang lama2. Bukan marah or mengentam tapi sekadar menegur. Tak salahkan? Anyway teruskan perjuangan kau. Ini blog kau. Jangan pedulikan orang yang sewel memekak kat dalam ni. Tak habeh habeh dengan kroni. Itu kroni ini kroni itu politik ini politik. Stop la bang. Kita neutral jela kat sini. Bilala Malaysia nak maju kalu minda asek nak menyalahkan orang.

  239. Syed Hamid Albar says

    Bengkek betol tengok brother johan tu… Tak habes2 nak dok merepek. Jangan anjing kan orang bang. Dalam geng kau pun banyak anjing bang. Kau ingat PR tak ada kaki sapu ke? Jangan cakap lebihla. Dah la bang. Stop talking about politics. Asal perolehan senjata je adala orang cam kau dok memekak. Sekarang Bounsted dah amik alih ok je on time dilivery dia kau tak pulak komen? Kroni sapa plak Bounsted tu bang? Ape bukti kau kata ngpv takde radar? Cakap boleh sebarang cakap… Ala aku rasa kau ni sepupu Saifudin Nasution la. Betol tak?

  240. Lalok says

    hangpa teka tengok, kita boleh buat dak mortar 60mm (launchernya ya, bukan pelurunya) yg nampak sempoi tuh…? 6 tahun dolu aku tanya someone kat booth SME masa DSA, depa kata kita takdak kepakaran…. la nih dah ada kepakaran ke belom?

  241. syed_sharul says

    saya cukup stujuh dgn apa yg capt. price kata…… tak pyah la nak bwh2 hal politik kat blog military ni cukup la kita cite hal military kat blog ni skadar b'kongsi p'galaman sesama kita rakyat malaysia dan tak usaha la asyik menyalahkan kerajaan UMNO atau BN sbb rasanya PR bknnya baik sgt pun apa yg panting kita kena bersatu sebagi rakyat malaysia untuk manjaga kehermonian sesama bangsa dan agama agar malaysia akan kekal aman sejahtera selama-lamnya. buat Bro Shah Teruskan perjuangan anda dan jgan ambil kisah sgt dgn comment2 kwn kita kat MOM ni. saya sbagai peminat blog military ni akan s'tiasa menyokong dan yang pasti saya akan s'tiasa m'nuggu untuk posting2 yang s'terusnya daripada Bro Shah.

  242. Mohd Affendi says

    to gafaro :

    lawak la ko nie,

    sape suruh tembak pendatang asing ngn penyeludup dengan senjata militery?, kalo ko start buat macamtu jawabnye beperang kita dengan negara2 jiran yang lain.

    sekarang nie dah fakta yang Malaysia telah membelanjakan duit yang begitu banyak untuk ketenteraan, dari sudut quality memang hebat… tapi dari sudut kuantiti?… ko rase beberapa Sukhoi tu cukup ke nak jaga kwsan udara 1Malaysia nie? beberapa Tank tu larat nak jaga kwsan darat 1 Malaysia nie?… beberapa scorpean tu mampu nak jaga kawasan laut 1 Malaysia nie?

    Kita beli senjata untuk menjaga negara, bukan nak berperang dengan sesiapa pon. tak perlu nak tembak2 nie… haha…

  243. Akuromeo says

    alahai

    deng jeng jeng deng
    watsup bro…
    listen 2 ur heart bro
    thick wank wank wanker
    lick tank tank tanker
    Go go Armour.. Te Amour
    ewah nyanyi lagi aku
    Minumlah Tongkat ALi untuk lelaki
    Sejati..pppwwwiitttt

  244. Capt. Price says

    To Johan:

    Saya tahu anda adalah bekas pekerja dockyard. Tetapi itu cerita dahulu. Kenapa tak pertikaikan yang sekarang nih (boustead). Rasa-rasanya yang sekarang nih takder yang bermasalah kan. Kenapa perlu cerita politik dalam blog military. Tidakkah anda perlu memberi komen yang bernas dengan tidak memasukkan unsur-unsur politiking. Dalam dunia nih takder manusia yang 100% perfect. Kadang-kadang ada juga silapnya. Kenapa ko tak hantar saja komen ko tuh ke Menteri Pertahanan takpun ke Jeneral ATM ataupun ke Yang Di-Pertuan Agong. Kalau ko rasa ko boleh mengubah sesuatu untuk tidak boleh dijadikan isu maka aku rasa ko adalah selayaknya menjadi ahli politik daripada memikirkan isu-isu bab military nih. Jangan membandingkan dunia luar dengan negara kita cukuplah sekadar kita cermin dulu diri kita ni sapa. Kalau anda tanya orang lain "ko nih askar ker", maka aku pun nak tanya kat ko jugak "ko ni pun askar jugak ker". Semua orang ada hak pendapat masing-masing dan biarlah ia ada pada hadnya. Bukan dengan main lepas cakap jer. Aku nih pun bukannya askar pun tetapi aku ada kawan-kawan yang berkhidmat didalam ATM. So, cerita bab-bab military nih memang aku tau sikit la.

  245. Akuromeo says

    to blogger semua

    tentang Jet itu apa masalah lu orang semua bontot panas kepala sewel hati HOT sebab bertekak
    senanag2 rasalah Kopi Tongkat Ali gua… cooollllllllll beb

    Hidup Shah Hidup Paskal
    Hidup Tongkat hidup Ali
    Hidup Akuromeocun

  246. GAFARO a.k.a. agentno9 says

    Blogger Mohd Affendi said…

    to brother obifiend :
    payah nak cakap bila politik dicampur adukkan dengan bidang2 profesional. macam2 boleh jadi… 11 bilion telah digunakan untuk ketenteraan tapi masih belum nampak hasilnya…

    barang military takkan nak guna tembak monyet abang ooi… nak guna astros tembak penyeludup beras dengan anak kerang ke? nak guna KD Tun razak sekat pendatang tanpa izin?

    senang cerita macam ni lah…ada benda yang kita tau,ada benda yang kita tak tau.Ada benda yang kita boleh cerita ,ada benda yang kita kena diam jangan bising bising…
    tak semua benda kita boleh pukul keliling!

    ada faham?

  247. Wise says

    Aku rasa apa yg dikatakan Obe itu ada betulnya, yg selalu bising dan berlagak pandai dlm bab2 militer nie adalah majoriti dari parti pembangkang.

    Tapi klu dok lihat dlm Kerajaan, menteri2 yg pegang jawatan Menteri Pertahanan tapi pun xde background ketenteraan, Tapi dorang xbising, itu ini itu ini, pasal dorang dah diberikan kewajiban untuk melaksanakan tugas.

    Dah nama pembangkang, dah tentu ada sahaja yg xbetul.

    Rasanya PM,kabinet dan M.Pertahanan pun kena gak mintak pendapat dlm setiap aspek berkenaan Pertahanan Malaysia/aset pertahanan etc. dari "Org besar – Org besar dalam ATM". bukan main sapu je.

    Tentera guna peluru, Politik guna dewan.

    Bro shah,

    yeah, saya nmpk dgn jelas akn erti tersurat dlm artikel kali ini.
    Saya harap Msia pun akn ambik contoh dari Indonesia.

    xguna bermegah keluar duit beli kelengkapan canggih dari luar negara, lagi megah/bangga/bermaruah jika kita cipta barang sendiri untuk kegunaan menentang musuh durjana.

  248. Lalok says

    malaysia ni malu2 kucing…. nak buat semuanya malu….. rasa belum berkemampuan utk buat…. belum ada kepakaran kata depa…. patut pon barangan kegunaan harian macam produk unilever pon boleh lari pi siam…. malaysia boleh sudah jadi malaysia tak boleh…..

  249. azli says

    Thailand modernises missile development centre to aid Chinese collaboration
    Thailand is expanding the research and development capabilities of its Royal Thai Army-run Weapons Production Centre (WPC) in a bid to facilitate the flow of modern missile technologies that it is receiving from China, Jane's understands. The modernisation process – at the WPC's main facilities in Lopburi, central Thailand – represents the first stage of a drive to develop a wide range of rockets and missiles for the Thai armed forces over the next decade, using base technologies ordered from Beijing in 2009

    Jane's News Briefs [[email protected]]

  250. azli says

    Thailand modernises missile development centre to aid Chinese collaboration
    Thailand is expanding the research and development capabilities of its Royal Thai Army-run Weapons Production Centre (WPC) in a bid to facilitate the flow of modern missile technologies that it is receiving from China, Jane's understands. The modernisation process – at the WPC's main facilities in Lopburi, central Thailand – represents the first stage of a drive to develop a wide range of rockets and missiles for the Thai armed forces over the next decade, using base technologies ordered from Beijing in 2009

    Jane's News Briefs [[email protected]]

  251. MD says

    Sedikit komen, rasanya tak perlu pertikai pemimpin mana yang ada latar belakang ketenteraan kerana umum tahu seorang pemimpin dipilih oleh rakyat berdasarkan kebolehannya. Yang penting pintar menganalisa keperluan negara dan mampu melihat lebih jauh ke hadapan. Bukanlah seorang askar tu tak layak jadi pemimpin…tp bekas general yg ada takde pun yg berminat nak jadi pemimpin.
    Sekadar ulasan untuk Indonesia satu langkah dalam mempertingkatkan industri militernya. Semangat inilah yang perlu ada. Semangat Malaysia untuk membangunkan industri militer tempatan masih jauh…kalau ada pun senjata api Brapi..tu pun mcm dah suam-suam kuku. Sampai bila Malaysia nak berbangga dengan M14 CKD pun tak tau la.Itu baru yg kecik…yg kapalterbang setakat UAV pun belum nampak keberhasilannya.
    Malaysia ada ramai genius, tp bermasalah brain drain. Pakar kita ada yang bekerja dengan NASA, industri Eropah..dan kepakaran itu dinikmati oleh negara asing berbanding negara sendiri. Perlu ada usaha yang lebih ikhlas, bukan janji politik dalam menjamin kepulangan mereka. Tp kalau mentaliti barang luar lebih bagus…sampai bila industri tenpatan nak naik.

  252. Mohamad Taufan Mohd Yassin says

    Salam Shah,

    1. Walaupun ringkas, penuh dengan isi tersurat.
    2. Indonesia kini mula mengorak langkah kembali ke zaman kegemilangannya, iaitu semasa zaman Sukarno dulu (walaupun bagi rakyat Malaysia, zaman ini amat tegang bila bincang hubungan dengan indonesia).
    3. Industri Aero Angkasa Indonesia sebenarnya telah bermula sejak 1946 dipelopori oleh Biro Rencana & Konstruksi (dan kini oleh PT Digantara Indonesia). Bermula dengan glider, industri berkembang hingga menghasilkan pesawat secara berlesen, perkongsian serta penghasilan alat ganti pesawat.
    4. Di Malaysia, industri Aero Angkasa tidak kurang hebatnya tetapi gagal kerana berada dalam kepompong selesa. Nama2 seperti AIROD, SME Aviation & dll pernah mencipta sejarah tersendiri tetapi gagal kekalkan keluar dari kepompong dan akhirnya hanya bergantung harap kepada pasaran tempatan semata2.
    5. Sungguhpun KF-X dilihat kurang menyengat berbanding projek pesawat "Masa Depan" yg lain, pengalaman yang diperolehi paling penting.
    6. Perkembangan Industri Aero Angkasa negara Asia seperti China, India, Taiwan, Korea Selatan dan Iran sendiri bermula dari satu pelaburan yang banyak serta pengalaman pahit. China dengan penarikan bantuan teknikal akibat ketegangan hubungan sino-soviet, India dengan pelbagai masalah, Iran dengan kengkangan & sekatan dsbnya..

  253. Mohd Affendi says

    to brother obifiend :

    beb, kalau nak ckp pasal pihak pembangkang xde latar belakang ketenteraan tu betul jugak, tapi cuba kita tengok menteri2 yang pernah pegang atau sedang pegang portfolio pertahanan negara, ade tak yang mempunyai latar belakang dan pengalaman or at least memang belajar tentang ketenteraan? ade ke? cuba senaraikan sikit?

    payah nak cakap bila politik dicampur adukkan dengan bidang2 profesional. macam2 boleh jadi… 11 bilion telah digunakan untuk ketenteraan tapi masih belum nampak hasilnya…

    tak pasti boleh ke tidak kalau jabatan ketenteraan ini dijaga sepenuhnya oleh pihak tentera tanpa ada sebarang campurtangan orang politik

  254. Time says

    Bro Shahpaskal.
    Budak forum kaskus itu hanya mengutip 2/3 bahagian dari tulisan sampeyan. Padahal yang 1/3 lagi Anda sampaikan pujian bagi Indonesia.

    Itulah kenapa banyak yg protes tanpa membaca link ke blog Anda seutuhnya.

  255. shahpaskal says

    Arien,

    Saya tahu banyak yang tidak dapat menerima ulasan saya mengenai KF-X.

    Tetapi jika saudari kaji benar-benar mengenai artikel saya, ia bukan bertujuan untuk menghina keupayaan Indonesia tetapi lebih kepada mencabar kami di Malaysia untuk mengikuti langkah yang serupa.

    Masalahnya di Malaysia, setiap projek militari akan menjadi sasaran politik. Untuk lebih adil, cuba anda baca komen-komen dalam ruang ulasan ini, kebanyakkan kami menyambut baik usaha Indonesia.

    Nama Anonymous sengaja saya "blok" untuk artikel kali ini, untuk melihat respon peminat militari Indonesia. Kebanyakkan orang Indonesia suka memberi ulasan dalam bentuk anonymous dalam blog saya, ini merupakan satu sikap yang tidak profesional.

    Insya Allah, saya akan memberi ulasan yang lebih adil mengenai perkembangan militari di negara kamu.

  256. kudabesi says

    gua sokong pendapat sume orang haha

    yg pertama, kita ada kekangan dana utk R&D ketenteraan sekarang nih. jangankan R&D militer..aku rasa sawit n getah pun kita tak kaji abis lagi ape boleh buat.

    yg kedua, ada btol gak ape En. Johan kata tu. ada jerung perkasa yg rakus dalam projek NGPV.

    ketiga, mcm En.Minatar cakap langkahan pertama sudah dimulakan. wpon kita rasa x untung, bg dorang itu cukup baik dah.

  257. GAFARO a.k.a. agentno9 says

    kami saudara di malaysia memandang tinggi indonesia kerana usaha militari dan kerajaan anda…

    tahniah….

  258. Minantar says

    Dengan ikut membiayai proyek KF-X indonesia juga mendapat transfer teknologi…..

    setidaknya mendapat teknik aerodinamik jet dasar…….sehingga mungkin nanti PT. DI bisa membuat advanced jet trainer untuk kebutuhan domestik…..

    Indonesia sedang berusaha mencapai kemandirian militer…baru2 ini LPD Makassar class sudah commissioned, selanjutnya akan ada proyek korvet dan fregat nasional.

    Didarat….Indonesia sudah membuat APC dan sedang membuat riset land attack missile jarak pendek……

    jalan masih jauh….tapi setidaknya sudah dimulai

  259. Johan says

    ha bagus, pegi la bergasak soal militer dengan negara yang berjuta2 rakyat mereka makan sampah dan sisa makanan hari2.

    Perbelanjaan sosial entah kemana, kerajaan dok beli senjata substandard, dan penyokong2 UMNO kat belakang macam budak2 bodoh dok sorak.

    1Malaysia tu apa? Macam burung kakak tua, sebut tapi pahamnya tidak.

  260. adee says

    Salam 1Malaysia…

    Nampaknya sudah ada pembaca yg cuba membawa masuk unsur2 politik di dlm blog ni. Tak perlu la nak tunjuk hero. Kita bukannya Perdana Menteri, Menteri Pertahanan atau Panglima Angkatan Tentera yg lebih arif dlm hal ehwal pertahanan negara.

    Kami para pembaca bukannya bodoh utk menilai fakta-fakta yg tertulis di dalam blog ini. Kita gunakan la akal dan fikiran kurniaan ilahi ini untuk menilai sejauh mana kebenarannya.

    Kadang2 seseorg itu memang petah berkata-kata mcm nak runtuh langit ke bumi. Kononnya itulah itulah fakta yg benar sebenar benarnya. Walaupun tak dak bukti kukuh dan hanya rekaan semata2 dengan menokok tambah perisa agar sedap didengaq. Last2 habuk pun tarak. Hanya yg tinggal orang2 bodoh yg telah dikencing semata2…

    Kepada Encik Shah, jgn lah takut untuk memberi fakta yg benar. Jgn dilayan sangat org yg hanya lebih mementingkan diri sendiri dan suka berhujah mengikut sedap mulut. Biaq la org nak kata apa pun, yg penting kita ada pendirian.

    Allah itu Maha Besar, Maha Pengasih dan Maha Penyayang…

    Hidup Military Of Malaysia…!!!

    1Malaysia

    "Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan"

  261. Arien says

    Analisis yang moderat, lumayan untuk melihat komparasi hasrat beralutsista antara Indonesia dan Malaysia.

  262. GAFARO a.k.a. agentno9 says

    johan…johan….

    kalau semua buruk ape yang baik?

    berhujahlah guna akal fikiran der… tak payah emosi…bangla pon boleh keje dock…

    bangla dockyard macam ko mati tak payah,hidup takda guna

    gua 513….

    tu pun kalu ko tau ape benda tu

  263. Johan says

    Obefiend Weiland,

    Ko 'regular' or 'simpanan'? Kalau none of the above, toksah cakap banyak.

    So, apa kelayakan Najis Tun Razak, Syed Albar, Pak Lah? Ada military background ke badut2 ni? Anak askar ke mereka ni?

    Fakta sejarah pun salah, nak kena sekolah balik ko ni. Cold war ended sebab tekanan ekonomi keatas Russia, duit habis ke pertahanan, rakyat susah, walhal disekeliling mereka…Barat…maju etc. Takde kena mengena pasal Raegan etc, project StarWars dia pun gagal.

    UMNO = Republican…suka habiskan duit, rasuah etc. Kejatuhan ekonomi dunia sekarang ni sebab Bush dan Republican.

    Kalau ko bukan askar or wataniah, toksah cakap banyak sangat macam Shah ni. Ujian saringan pun ko belum tentu lepas. Buck up pencil neck. Geek like you deserve to die.

  264. Johan says

    "Malaysia yang menghabiskan berbilion ringgit untuk mendapatkan teknologi halimunan kapal perang jenis Friget Meko 100 melalui pembelian 27 friget jenis itu dari Jerman,"

    pembaca kat sini pun sama bodoh boleh percaya si Syah 'fanboy' ni, suruh masuk askar betul2, x layak…belakang jadi 'fanboy' tulis artikel mengarut and jadi anjing UMNO.

    Meko or NGPV tidak melibatkan 'Stealth' technology, hanya New Generation Petrol Vessel, jumlah perbelanjaan yang dibayar oleh rakyat Malaysia RM4.5 billion kepada Business Focus Group, Tan Sri Amin Shah, kroni Daim, hasilnya…OPV yang bermacam2 problem, radar takde, enjin pakai Catepillar yang sepatutnya pakai DtU. Aku bekas staff Dockyard. Berapa ramai expat, bekas TLDM diambil bekerja dalam BFG, akhirnya, projek x siap, rakyat Malaysia kena tambah lagi RM2-3 billion dan impian nak membeli 20-30 NGPV terkubur.

    Projek friget Singapore, Lafayette class, itu baru ada functional Stealth, Meko class takde. Kata banyak membaca buat research, benda macam ni pun ko boleh terlepas.

    Cukupla menipu Syah, ko tak takut dengan Allah SWT? Ko nak jadi macam orang UMNO, Allah tak takut…selagi boleh makan, makan.
    Najib ni PM UMNO terakhir, lepas ni kalau PR naik, aku akan pastikan orang macam kau, UMNO…blog2 macam ni semua kena tutup. It's witching hunting ala McAffee time bitch.

    Kalau kau berani, ko publish comment aku, else ko memang penipu dusta dan munafik. Balik Singapore buat National Service la.

  265. Aris says

    artikel yg bagus. menurut saya, memang tekhnologi ini adalah bukan yg terbaik. tapi tujuan awalnya adalah ramai diIndonesia semangat untuk membangun industri pertahanan sendiri. so, dg kesempatan untuk ikut membangung jet tempur sendiri akan memberikan pengalaman yg berharga untuk industri udara Indonesia, yg nantinya dapat mengurangi ketergantungan pada produk barat maupun luar negeri. itulah mengapa kami sangat menyokong upaya pemerintah pada program KFX ini. semoga bermanfaat.

  266. AkU46 says

    aku respek Indo nak wat pesawat sendiri. at least ade inisiatif. smpi bile nak begantung dgn tech dr luar.

    mule2 mmg la hampeh, tp fikir long term la..

  267. Lalok says

    rilek…pelan2 kayuh… mula2 buat biskut…bila dah ada modal boleh buat jet pejuang…. test pilot aku boleh volunteer sendiri… jimat kos dah tu…

  268. Akuromeo says

    Bro
    Gua support Carter
    sebab gua rasa lu ni bahlul tu yang tak tahu ni..
    Tentang pembangkang ada apa pakar
    pertahanan… iaitu Anwar Aljuburi
    pakcik lu tu lah
    Apahal pun dari bikin Jet baik
    minum tongkat Ali gua..

    Hidup Shah Hidup Paskal
    Hidup Tongkat Hidup Ali

  269. Obefiend Weiland says

    gua nak menambah

    soalan ikhlas. Dalam pembangakang siapa yang ada latar belakang ketenteraan? so far aku tak nampak satu pun. kalau ada habaq mai

    bukan apa

    kalau suruh CIVVIE buat military decision memang hancur negara. Take for example amerika semasa pentadbiran Jimmy Carter. Habis expenditure america dia kurangkan kerana ikut desakan hippies dan greenpeace. Lepas Reagen jadi Presiden dia naikkan balik. It was unpopular but it helped AMerica defeat the soviet.

    so

    ada jawapan?

    siapa dalam Pakatan ada latar belakang militer. kalau takde jangan cakap pung pang la bro.

    dah sekian

    • amin says

      saya ni 50 BN 50 Pakatan.. tp tak perlu kot nak berpolitik sgt kat dlm nih. Betul la takde kot yg ada background military kat dalam pakatan tu.

      Beli Jet = tak salah..elok untuk pertahanan (spekulasi BN) membazir pasal, drpd beli baik buat sendiri..maybe invest lebih tp experience dapat..contoh macam iran.(spekulasi Pakatan)

      IMAGINE…. BN + Pakatan, Beli + Buat sendiri. Percaya lah, dua dua takkan gaduh kan? akhir skali.. salam Ber”1″ Malaysia. semoga kita bertambah maju..insyaallah.

  270. Lalok says

    malaysia makin lama makin ketinggalan nampaknya dari segi pertahanan dan industri senjata. bilakah kita akan berubah?

  271. SysOp says

    Bhai…

    Gua terlibat ngan industri aero angkasa…. iaitu pembinaan pesawat terbang (tapi dari jenis RC ler… hahaha)…

    yang gua nampak… kekangan bukan dari sebab teknologi… tapi dari segi kos dan tenaga kerja…

    Banyak mahal ooo.. lu tau dak.. kiter boleh beli rangka kapalterbang RC pada harga RM140 dari China… err… kalu kiter nak kuarkan sendiri… boleh dapat jual ker pada harga RM140… berapa modal kos… berapa bayar gaji..

    Lu tau.. gaji seorang expert dalam CNC Wirecut kat cina tue cuma sekotak rokok jer sehari… kita kat Malaysia… gaji bersamaan dengan sekarton rokok…

    mana mau jalan tue…

    C++
    CipanTapirTenuk.Blogspot

  272. Mr. K says

    contoh terbaik adalah industri pertahanan Iran….

    mereka mengeluarkan hampir segala galanya utuk keperluan pertahanan… walaupun masih jauh dari menyaingi keupayaan US,ISrael…

    Tetapi Iran mengikuti contoh China…

    Awalannya duplikasi, Ia akan berkembang menjadi Asli…

    lihat saja kepesatan R&D Iran skrg… sungguh menggagumkan bagi satu umat islam…

    Mengapa mereka begitu hebat?
    Kerana Mereka mempunyai semangat Islam Dan Kebangsaan yang sangat kuat…

    Dan adakah Nasionalis itu Asabiyah?
    Tidak… melalui Nasionalisme Iranlah Umat Islam akan mula dihormati dan digeruni…

    Moralnya: jangan mengambil mudh dan menghina semangat kebangsaan.

    • hadi says

      Nasionalis itu bukan Assabiah?

      dari ape yg saye belajar, Assabiah itu kesukuan. Cth: utamakan Iran atau utamakan Syiah.

    • Prince Hanz says

      Memang hakikatnya hampir segala yang direka manusia adalah hasil tiruan…kapal terbang (inspirasi dari burung)….sampan (inspirasi dari kayu terapung)….

      Jadi tak salah meniru dan cipta yang lebih baik…
      =)

  273. Obefiend Weiland says

    soalan yang bagus

    kenapa tidak ada industri aero angkasa lokal?

    mudah jawapan dia. Wang dan duit dan ongkos ngak ada.

    Awal 90 dulu ada gua pergi singapura dan India bawak pesawal HAL Gnat. Pesawat tempur ringan satu enjin buatan tenpaatan. Kecil lagi dari F5e. in terms of capability pesawat ini sungguh sampah. 2o tahun kemudian india ada share dalam mengembangkan PAK FA.

    Rakan selatan kita pula megubahsuai Skyhawk menjadi superskyahawks. Lepas tu SG dah tak keluarkan lagi pesawat lokal. Apa yang berlaku sekarang ST Aerospace menjadi rakan kejuruteraan dalam pembangunan JSF Amerika

    China pun sama… tapi China lagi keji. Beli pesawat Su 33 dari Ukraine kemudian reverse engineer. Then again China dah start membina pesawang "sendiri" sejak akhir 60's dengan syarikat Shenyang. Sekarang kita sendiri beli spare part dari China bukan dari Russia. HAHA. All in all 3 negara ini cara sendiri untuk bagunkan industro aeroangkasa mereka

    Malaysia? Setakat tak ada aku dengar ada modifikasi indigenus terhadap semua hardware ketenteraan yang kita beli.

    Maka.. bagi aku la

    Baik buat cara India dan Singapura. Buat kecil kecilan dan ubah-ubah apa yang ada dengan kepakaran tempatan.

    Iran pun reverse engineer F-5

    Taiwan ambil design F-18 dan F-16 untuk pesawat "rekaan tempatan" diorang AIDC F-CK-1 Ching-kuo.

    Malaysia boleh? Aku yakin boleh

    Tapi kan Shah

    lu macam tak tau je orang Malaysia ni camne. Kalau lokal buat semua tak pandang. Kalau berbelanja lebih ada parti bising. Kata membazir

    So sukar la bro.. luah mati korporal ditelan mati sarjan

    HAHAHAHAHAH

    • Prince Hanz says

      Sy sokong pendapat Obefiend, isunya bukan sekadar pada pelan tindakan pembangunan pertahan sendiri saja, tapi pada sokongan rakyat jugak.

      Susah nak digambarkan apabila rakyat sendiri telah diracuni dengan pelbagai sentimen politik yang membantutkan macam2 hal pembangunan yang nak dijalankan.

      Pun begitu, sy tak nafikan bahawa terdapat segelintir golongan yang “sampah” dalam kerajaan @ jabatan kerajaan yang kerjanya menyeleweng. Namun itu bukan alasan untuk mengatakan segala apa yang dilakukan kerajaan itu salah.

      Sy sgt berharap rakyat Malaysia sedar & bangkit dari lena…

  274. raiden says

    Betul tu bang.Buat aircraft bukan senang,sangkut paut dengan macam-macam hal.terutamanya masalah politik.bagi saya buat masa ni adalah bijak untuk malaysia membeli sahaja aircraft dari luar.kalau Indonesia rasa mampu nak buat sendiri,silakan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>