PENGKALAN TUDM SUNGAI BESI PINDAH KE NEGERI SEMBILAN

 

1. Maaf lama sudah tidak menulis kerana sibuk yang teramat sangat.

2. Saya sedang mengumpulkan bahan menarik tetapi semua cerita itu saya simpan dahulu kerana kebanyakkan maklumat sangat sensitif dan perlu dibuat tapisan supaya maklumat tidak disalah guna.

3. Saya cuma nak beritahu, maklumat awal yang saya terima pada akhir bulan Mac ini ialah perpindahan pengkalan Tentera Udara Di Raja Malaysia (TUDM) Sungai Besi ke lokasi yang hampir menjadi kenyataan sebagai pengkalan tentera udara yang baru iaitu di Labu, Negeri Sembilan.

4. Saya percaya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan membuat pengumuman pengkalan ini selepas pilihanraya Sarawak berakhir, pengumuman ini juga ada kaitan dengan naik taraf Seremban sebagai sebuah bandar berstatus “Bandaraya”.

5. Kawasan Labu yang mempunyai banyak estet dan perkampungan Melayu. Nampaknya orang kampung akan mendapat tempias pembangunan pengkalan baru ini. Kalau tidak Labu hanya akan tinggal sebagai kampung Melayu sahaja. Baguslah dapat juga orang kampung merasa.

6. Dahulu orang riuh apabila kononnya lapangan terbang terminal murah hendak dibina di Labu tetapi projek itu dibatalkan, penyerahan Labu sebagai pengkalan udara TUDM yang baru merupakan jalan terbaik kerana kos pembinaannya lebih murah disebabkan hanya tanah milik kerajaan sahaja yang akan dipakai.

7. Pemilihan kawasan Labu adalah di antara kawasan strategik yang sedang ditinjau oleh TUDM dan kawasan lain yang turut di dalam pertimbangan sebelum ini ialah di Sungai Buloh serta Dengkil.

8. Labu mempunyai kelebihan tersendiri kerana kawasan yang menjadi pesaingnya sedang dihimpit oleh pembangunan.

SERBA SEDIKIT TENTANG PENGKALAN TUDM SUNGAI BESI

9. Ia merupakan sebuah pengkalan tentera udara yang agak strategik kerana terletak hampir dengan Kuala Lumpur. Selain Sungai Besi, ibunegara juga dihimpit dengan lapangan terbang tentera di kawasan Kampung Melayu, Subang.

10. Saya pasti salah satu dari landasan udara ini mesti dikekalkan kerana dalam peperangan atau bencana, ia akan menjadi “life line” kepada penduduk warga ibukota sebagaimana sejarah pernah mencatatkan kepungan Berlin oleh Soviet di mana tentera bersekutu seperti Amerika Syarikat dan Britain terpaksa menghantar bekalan keperluan harian kepada penduduk Berlin melalui udara (anda boleh semak mengenai operasi ini di internet, Berlin Blockade).

11.Walaupun ia strategik pada satu ketika dahulu tetapi kedudukannya yang terletak bersebelahan dengan lebuh raya dan ibunegara bakal membenarkan macam-macam perkara untuk berlaku seperti sabotaj dan hal-hal kecemasan lain yang mungkin membahayakan kedudukan penempatan disekitarnya.

12.Sejarah sendiri sudah membuktikan bahawa lapangan tersebut pernah disabotaj tetapi ceritanya saya tidak ingat bagaimana (rasa-rasa ada kaitan dengan komunis).

13.Kedudukan lapangan terbang yang terbuka, hampir dengan masyarakat am serta laluan utama negara membolehkan sebarang aktiviti pemantauan terhadap lapangan terbang tersebut dibuat dengan mudah.

14.Dipercayai terdapat bunker atau terowong bawah tanah yang menghubungkan Istana Negara dengan pengkalan udara tersebut.

KEPENTINGAN LABU

15.Pada masa sekarang pengkalan TUDM di Sungai Besi hanya tinggal sebagai tempat operasi helikopter dan pengkalan itu berkongsi landasan dengan Unit Udara Polis DiRaja Malaysia serta beberapa kelab penerbangan persendirian.

16.Apa rahsia yang boleh disimpan di pengkalan TUDM Sungai Besi kerana umum boleh melihat dengan jelas aktiviti di pengkalan udara tersebut.

17.Sebuah pengkalan tentera udara merupakan satu kawasan yang sulit dan penuh rahsia, jadi tidak wajar Sungai Besi dikekalkan.

18.Ini boleh dilihat melalui pengkalan TUDM Subang, di mana aktiviti penerbangan sukar dilihat oleh masyarakat luar walaupun pengkalan itu berkongsi landasan dengan pihak awam.

19.Jadi bagaimana ada sesetengan pihak yang mengatakan lapangan terbang TUDM Sungai Besi masih relevan pada hari ini? Jika ratusan atau ribuan mata boleh melihat segala pergerakan pesawat dan aktiviti tentera di dalam apron pengkalan, bayangkan dalam masa peperangan nanti??? Macam mana nak sorok rahsia pergerakkan tentera dan pesawat.

PERANCANGAN DI LABU

20.Saya tidak tahu apa yang akan dirancang jika TUDM mempunyai pengkalan tentera udaranya yang baru, mungkin kita akan menyaksikan lebih banyak tempat penyimpanan pesawat yang lebih baik dan kalis letupan seperti yang ada di Gong Kedak.

21.Mungkin di Labu, fasiliti pengkalan TUDM yang baru ini akan mampu menampung pendaratan yang lebih selamat oleh pesawat yang besar seperti A400M, Hercules C130 atau pun jet pejuang Sukhoi.

22.Saya berpendapat, TUDM memerlukan pengkalan baru dan kemudahan ini mesti disesuaikan dengan kemasukkan pesawat-pesawat bersifat strategik yang bakal memasuki inventori TUDM iaitu Airbus A400M.

23.Malaysia merupakan satu-satunya negara di Asia Tenggara yang bakal mempunyai pesawat pengangkut bersifat strategik.

24.Kebanyakkan negara di rantau ini masih lagi menggunakan pesawat Hercules C130 yang berada di bawah kategori pesawat pengangkut taktikal.

25.Besarlah harapan rakyat Negeri Sembilan untuk melihat sebuah pengkalan TUDM didirikan di Labu, lagi pun negeri ini menampung sebilangan penempatan ketenteraan yang strategik untuk pertahanan negara seperti Kem Syed Sirajuddin di Gemas dan juga Port Dickson.

26.Jika pengkalan TUDM Labu membolehkan A400M berfungsi, mudahlah Angkatan Tentera Malaysia mengerakkan aset-aset beratnya dengan menggunakan pengkalan udara tersebut kerana A400M berkemampuan membawa beban yang lebih banyak dari yang mampu dibawa oleh Hercules tanpa dilihat dengan jelas oleh pihak luar.

KEHILANGAN KEM DALAM BANDAR

27.Apalah yang ramai orang dok merapu…yang hilang adalah pengkalan TUDM Sungai Besi tetapi ada cadangan untuk mengekalkan landasan pendaratan untuk kemudahan helikopter dan juga pesawat kecil.

28.Kem Sungai Besi yang menempatkan pasukan tentera masih lagi dikekalkan, apa mereka ini tidak tahukah bahawa pengkalan TUDM Sungai Besi dan Kem Sungai Besi adalah dua entiti yang berbeza, jadi tidak perlulah “SPIN” atau politikkan cerita-cerita sebegini.

29.Malaysia terutama sebuah bandaraya metropolitan masih lagi tidak mempunyai “mini airport” untuk helikopter dan bangunan Empire Tower di Jalan Ampang dahulu pernah menjadi “mini airport” untuk warga korporat bandaraya menaiki helikopter.

30.Saya difahamkan hub komersil yang bakal dibangunkan akan mengekalkan kemudahan lapangan terbang di situ.

Comments

  1. pemikir says

    minda manusia di perbodoh bodohkan oleh golongan-golongan ini…..terima lah balasan nanti……Allah maha mendengar dan maha melihat segala-galanya…amin…..

  2. pemikir says

    kesian kita jadi mangsa pergolakan orang yang kaya raya……dan tamak kan harta……..tanpa memikirkan jiwa rakyat yang terus di tindas dengan cara siko

  3. pemikir says

    kita lihat ajalah apa akan berlaku seperti mana sebelumnya macam Tun mahathir buat masa pemerintahanya…..

  4. pemikir says

    Ko orang percaya tak harta negara yang menjadi kebanggan seperti lapangan terbang sg besi yang sudah lama berjasa telah dijual kepada orang bukan bumiputra hanya tinggal kenangan…….Byeee…bye tunggu dan lihat saja lah nanti, bagi kita yang tak mampu berbuat apa2 ni hanya tengok je…. hanya orang seperti PM dan isteri saja berkuasa boleh menjual hartanah dan aset rakyat…kita ni angguk jeeeeeeee…………….

  5. Jakarta says

    Pemberontak, Pembohong, Koruptor, Pemalas, Pembangkang, Pengkhianat yang mau pecah belah Negara di haramkan oleh Islam !!! Apa salahnya kami ada di Papua ?? Islam juga datang lebih dahulu dari Belanda, German, British !!!!

  6. Jakarta says

    Orang Jawa tidak anti Malaysia bro… termakan isue.. Itu yg demo anti Malaysia, ingin perang, lempar kotoran k Malaysia Ambassador adalah NGO yg isinya Non islam,.. Kalau Malaysia dan Indonesia ribut, maka masuklah kepentingan asing membuat rusuh kedua negara, di Indonesia bantu OPM, RMS.

  7. Jakarta says

    GAM itu masa lalu… Acehpun banyak kawin dengan Jawa.. Ingat Tsunami boss.. Prediksi ahli akan gempa besar di Mentawai dekat Padang.. Pikir deh kenapa Aceh di sapu ??? dijatuhkan kepada kaum yang merasa Islam benar sendirian, tapi mau pecah belah Indonesia dengan minta bantuan Bangsa Barat !!!! Kemana Persatuan Islam ????

  8. zul says

    mane ada waste. ok la 2 pindah tempat lain mana ada pangkalan tentera boleh nampak dari luar lebih-lebih lagi dari highway. dari times square pun boleh nampak kem sungai besi pakai teropong. hilang akal ke pe ko nie. setiap aktiviti kem sungai besi boleh nampak dari bilik hotel times square.

  9. Ahuui says

    What a waste! After spending almost a billion ringgit in deveoping this historical base it has been just sold out for profit! It is a shameful and a slap of disrespect to the RMAF. Siapa Rugi, siapa untung!

  10. Zuraini says

    Salam.

    Saya ingin organize 1 lawatan sambil belajar kpada murid sekolah tahun 6 ke kem tudm untuk memberi peluang mereka melihat sendiri, depan mata kapal terbang tentera dan serba sedikit penerangan berkaitan dengan tntera udara olh pgawai tentera.. ini brtujuan menyuntik semangat dan menanam azam srta cita2 mereka pada masa akan datang supaya mereka berusaha membina masa depan yang berkerjaya di kemudian hari nanti di samping menimba ilmu dan pengalaman merasai menaiki kapal terbang tersebut. soalan saya ialah saya tidak pasti tempatnya, kem mana… dan satu lagi kepada siapa sy harus tujukan permohonan untuk mendapat kebenaran.. mungkin tuan boleh beri pandangan dan pendapat.. terima kasih

  11. har says

    kalau org awam biasa boleh ke sembang pasal hal tentera. nak korek cite pasal landasan kapal terbang 2 km dalam hutan di Johor.

  12. embah says

    Comfirm laa PEMBANGKANG punye kroni!!!…
    hahaha…
    IrD bila laa nak RV?
    Berpeluh dah tunggu nie.

  13. jebat says

    biasa la broo.. cari makan..
    org luar makin pandai.. kita makin b***h.

    woodland kita serah, tanjung pagar kita serah, air kita serah, pasir kita serah, batu putih kita serah, iskandar kita serah, ruang udara kita serah,
    ini semua keja pembangkang la kot.. pembangkang kan tak reti memerintah.

    kompeni sapa yg pegang 40% share nak develop sg besi..? cer cite skit

  14. Isfahan says

    Isu kat bawah ni, tak pulak ko menyalak dan terpekik telolong Syah? Ke tak paham lansung?

    Boleh pulak bagi Singapore hak dan kebebasan nak keluar masuk Malaysia, siap bagi hak untuk mereka membangunkan tanah di Johor? Dah gila ke apa. Kenapa tak jual terus Kem Madini, bagi Capital Land buat condo, ooops, itu telah pun terjadi. Terima kasih UMNO kerana menjual tanah Melayu.

    JV firms to develop Singapore, Iskandar land
    UPDATED @ 06:04:08 27-06-2011
    By Yow Hong Chieh
    Jun 27, 2011

    PUTRAJAYA, June 27 — Malaysia and Singapore will form joint-venture company M+S Pte Ltd by the end of this month to jointly develop six land parcels in Singapore that were exchanged for Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB) land in the republic.

    The company, 60 per cent owned by Khazanah Nasional Bhd and 40 per cent owned by Temasek Holdings Ltd, will develop parcels in Marina South and two parcels in Ophir-Rochor as an integrated development.

    Nor Mohamed exchanges documents with Singapore Law Minister K. Shanmugam (left) after the signing of the agreement between the governments of Malaysia and Singapore to implement the Points of Agreement on Malayan railway land in Singapore, in Putrajaya on May 24, 2010. — Picture by Jack Ooi
    Malaysia and Singapore agreed in May last year to relocate the 78-year-old Tanjong Pagar railway station operated by KTMB to Woodlands.

    A 50-50 joint venture company to be established Khazanah and Temasek, Iskandar JV Co, will also undertake two developments in Iskandar Malaysia — the Urban Wellness development in Medini North and the Resort Wellness development in Medini Central, both located in Mukim Pulai, Johor Baru — with a total area of some 215 acres.

    The two state investment arms will also jointly consider other commercially viable developments in Iskandar of up to 500 acres of land, inclusive of the 215 acres above.

    Prime Minister Datuk Seri Najib Razak and his Singaporean counterpart Lee Hsien Loong said in a joint statement today that they were satisfied with the progress made in implementing the Points of Agreement (POA) the two countries signed in 1990.

    “All preparations for KTMB’s relocation to WTCP (Woodlands Train Checkpoint) on 1 July are on track… Plans for the two developments in Iskandar Malaysia are proceeding smoothly,” the statement read.

    The statement said a technical workgroup will appoint a consultant to conduct a study on possible alignments for the Rapid Transit System (RTS) by the fourth quarter this year.

    The rail link between Malaysia and Singapore, scheduled to begin operation by 2018, will terminate in the vicinity of JB Sentral, Johor Baru and Republic Polytechnic in Singapore and will have co-located Customs, Immigration and Quarantine (CIQ) checkpoints in both cities.

    Both governments also said the handing over of waterworks under the 1961 Water Agreement by Singapore free-of-charge after the agreement expires on August 31 this year was “on schedule”.

    Minister in the Prime Minister’s Department Tan Sri Nor Mohamed Yakcop, who signed a written instrument with Singapore to implement the POA today, said the signing puts an end to issues that have plagued the both countries since the agreement was inked 21 years ago.

    “We’re very happy that both governments have come out in the spirit of co-operation and understanding to resolve all outstanding issues,” he told reporters here.

    “It’s a very happy day because it’s a new beginning for us in co-operation, in attracting investment, and it’s excellent for both countries.”

  15. Isfahan says

    Mah Sing Berhad dah berpuluh tahun meleleh air liur dengan tanah TUDM Sg Besi dan Kem TDM Sg Besi. Pada tahun 1998 dulu, Mah Sing pernah mencadangkan supaya Kem dan RMC dipindahkan kekawasan baru, dan seluruh kos pembangunan kem baru ditanggung oleh Mah Sing. Konsep sama yang digunakan oleh SP Setia apabila ‘merompak’ tanah prime lot Kementerian Kesihatan di Bangsar, dan dibinanya bangunan baru di sebuah kawasan hulu benut di Selangor.

    Siapa sebenarnya Mah Sing ni, kenapa tanah2 kem di KL satu demi satu dijual kepada syarikat asing atau kaum Cina, dibangunkan condo. Bermula dengan kem di Jalan Ampang, Batu Cantomen dan sampai la ke Sg Besi. Kinrara is next. Semasa Gen Tan Sri Hashim menjadi Panglima TDM, dia menyelar pelan untuk mengambil tanah2 milik ATM dan dijual untuk tujuan komersil. Kalau anak syarikat atau syarikat2 berkaitan dengan ATM seperti Boustead takpe jugak.

    Alahai Syah, kenapa la ko suka mengaburkan pembaca ko dengan fakta telur separuh masak ko ni, kata agenda politik pembangkang. Ini agenda politik UMNO, nak kaut keuntungan maksimum. Kalau bukan Menteri yang bagi kelulusan, masakan Mah Sing ke siapa berani?

    Satu demi satu markas2 ATM dalam kawasan bandar dipindahkan keluar bandar. Mana logiknya strategi ini? Masakan pembangunan dan migrasi di pusat bandar yang pesat, dan Review In MIlitary Affairs mengatakan peperangan di abad ini 90% akan berlaku di bandar2…

    Di negara2 maju…dari US ke UK ke Singapura… markas2 tentera masih di kawasan2 bandar besar, tidak berani sama sekali pemaju ke ahli politik menutup, nak mengelakan kemarahan Jeneral2.

    Kesian Jeneral2, semua dah jadi Pak Turut, dan keputusan hari ini akan menjadi malapetaka masa depan. Orang macam kau pulak Syah, jadi tukang sebar fakta songsang sampah.

  16. says

    KOTA BHARU 28 Mei Ketua Angkatan Muda KEADILAN Shamsul Iskandar Mohd Akin mendesak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia SPRM supaya menyiasat latar belakang seorang rakyat Malaysia bernama Jho Low lulusan Wharton School of Business dan bagaimana beliau mampu memperolehi kekayaan sebegitu banyak dalam usia 28 tahun..Shamsul mendakwa Jho juga terlibat sebagai penasihat kepada Terengganu Investment Authority badan yang ditubuhkan untuk mengurus pelaburan hasil daripada royalti minyak negeri itu..Malah lebih mengejutkan Shamsul mendakwa Jho merupakan individu misteri yang terlibat dalam usaha merampas tanah Pengkalan Tentera Udara DiRaja Malaysia Sungai Besi dengan bersekongkol dengan anak dan isteri Perdana Menteri..Kita desak SPRM menyiasat siapa Jho Low ini. Ini menimbulkan keraguan siapa gerangan Jho Low ini dan bagaimana dia boleh menjadi begitu kaya dalam usua muda dan mempunyai kaitan dengan tokoh politik..Saya juga mendapat maklumat bahawa beliau juga memainkan peranan untuk merampas tanah kem TUDM di Sungai Besi bersama anak Perdana Menteri dan Big Mama Datin Seri Rosmah Mansor kata beliau dalam ucapan dasar pada perasmian Kongres Nasional Tahunan AMK 2009 di sini pagi tadi..Dalam ucapan beliau yang bertema Mewarisi Nilai Mempertegas Perjuangan Shamsul berkata kalau dahulu angkara KKN Korupsi Kronisme dan Nepotisme di terajui golongan veteran seperti mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad tetapi kini KKN dipelopori oleh golongan muda..AMK juga mendesak Dr Tun Mahathir yang dilaporkan oleh Barry Wain dalam bukunya telah melenyapkan lebih RM100 bilion aset dan harta rakyat selama beliau menjadi Perdana Menteri..Kita juga mahu SPRM siasat Prebet Khairy Jamaluddin yang mana rakan baik beliau mencadangkan kepada kerajaan menggunakan Apco firma yang semua tahu berselirat dengan tokoh Zionis yang zalim kta beliau dengan penuh semangat..Beliau bertegas negara bakal bankrup bukan disebabkan rakyat mahukan subsidi tetapi oleh golongan pemimpin Umno-Barisan Nasional yang korup..Kita mahu tiga puaka ini disiasat oleh SPRM tegas Shamsul lagi..-Suara Keadilan……………….

  17. baggero says

    ko egat beli kapal terbang macam ko beli kipas angin ke?kalau keluarkan duit cash nati si mata sepet pulak yg bising!

  18. scorpio says

    indon buy sukhoi without any missile, just using dumb bomb. super tucano is like pc-7 which has no radar, f-16 from us is a 30 years old junk ex usaf.

  19. tiada bugis tiada j... says

    bro shah..lepas interview lt kol yang jaybond cite td 2..bro shah interview lak dato awie suboh..sy kagum gan dia…dia jiwa perang..mist dia bnyk pengalaman…hi3

  20. Nurul Izzah says

    HiHi Abang mari Nurul nyanyikan lagu Papaku Hebat.. awawaw..
    Orang Korea dah mengesahkan Pelaku Video Sex adalah Papaku Anwar Ibrahim Perkasa aw aw aw

  21. mirinda oren says

    to caspian

    organik dan non-organik adalah sangat berbeza..
    organik tidak memantulkan gelombang tetapi non-organik blh memantulkan gelombang kerana sifat jirim…burung tidak dikesan radar disebabkan gelombang akan menembusi molekul tubuhnya berbanding UAV dimana gelombang tidak dpt menembusi molekul dan memantukan semula gelombang myebabkan dikesan radar.

    pada hari ini terdapat 2 cara pesawat ‘halimunan dari radar’..

    i- dengan cara tidak mengeluarkan sebarang gelombang kerana ianya akan dikesan oleh radar.
    ii- bentuk pesawat tersebut dimana permukaannya yang dinamik akan membiaskan gelombang yg dipancarkan dari radar kearah lain..

    sbgai pesawt UAV yg tidak berpemandu dan mggunakan kawalan jarak jauh,sudah semestinya mgunakan gelombang.jadi gelombang tersebut akan dikesan oleh radar.

    walaupun berbentuk burung,pswat tersebut masih lg dibuat daripada bahan yg memantulkan gelombang.jadi UAV tersebut akan dikesan oleh radar sekiranya aspek bentuk tidak mmpunyai ciri halimunan sperti yg diterangkan di (ii).

  22. pendekar melayu islam says

    setau aq la STS Pindad Lapan ni tembak dumd bom je so blum tentu tepat…… tpi klau kmi lancarkan skuadron pejuang shukoi kami….. tiada bandak indon yg dapat lepas dri kami…….

  23. Mokhzani says

    12.Sejarah sendiri sudah membuktikan bahawa lapangan tersebut pernah disabotaj tetapi ceritanya saya tidak ingat bagaimana (rasa-rasa ada kaitan dengan komunis).

    Tahun 1977 atau 1976, Lapangan Terbang ini menjadi sasaran bom mortar yang ditembak dari kawasan sekitar Salak Selatan.

  24. pendekar melayu islam says

    hahaha…. tolol lo…. gue kuturunan orang melayu jambi mixed gan sabahan…. tu la xtau trus main serkap jarang…. kan dah di panggil tolol….. :P gue hanya cakap ape yg di lapurkan oleh media indon….. lgi pon bukan ke kamu orang indon lebih percaya kepada media kamu…..??? so knape kamu nak marah klau gue katakan GAM pengkianat negara kamu….????

  25. marimar says

    anyway bro
    bukannya aku pro-indo
    just diaorg tu tentera pengaman
    bukannya tentera berperang
    kalau diaorg lari time perang
    mmg kita boleh je sound diaorg mcm2

  26. ISKANDAR MUDA THANI says

    habis sumber ekonomi wilayah indonesia diangkut bapak susilo.
    sumber minyak negeri acheh bakal dihabisi lagi…kasihan

  27. ISKANDAR MUDA THANI says

    Hidup Acheh Darul Salam.!
    pendekar melayu islam ni keturunan jowo. huhuhu! jowo malaysia dengan jowo indonesia nggak sama ya pak.
    jowo malaysia aman damai~nggak sama jowo indonesia yang bikin orang papua & acheh jadi permainan bowling.

  28. sniperz says

    wow…panjangnyer list…cukup memberangsangkan.

    tapi…mcm mana dgn perbelanjaan utk hak rakyat indonesia utk mendpatkan pendidikan,kesihatan,pekerjaan dgn lebih baik??
    peralatan tentera berguna bila perlu…
    pendidikan utk rakyat adalah selamanya kekal utk kemajuan bangsa indonesia sendiri…tiada negara yg masa sekarang betul2 mahu serang indonesia pon.
    tidak hairanlah knp masih byk yg ke luar utk mencari pekerjaan.

  29. sniperz says

    aku cuma teringat satu kejadian yg kontroversi yg rakyat indon angin sgt selain mmg tgh hot isu curik tarian dan benda2 bodo tu…polis marin kalo x silap tangkap penguatkuasa indon mase tgh onboard kapal nelayan mesia di perairan mesia…mereka kemudian dibawa blk ke mesia dan ditahan…
    ia mengenai kesempatan dan waktu…
    aku x rase penguatkuasa mesia penakot.
    kalo korg rase penakot cube ckp depan2 askar kiter yg terlibat dgn ops. bakara market…sampai meninggal kene RPG…dgn org asing juga kan?compare to kes askar indon di lubnan?
    kene fikir gak yg ade time tu cume helikopter yg paling pantas berbanding kapal laut, so kire pantas la jugak kan?
    tp bkn senang biler da diacu senapang…kalo kapal bole tahan lagi kene tembak sedas dua…kalo heli?
    bkn senang situasi mcm ni.
    biasa la akhbar indon bisa melabelkan mcm2…kita jgn cepat melatah.

  30. Jaybond says

    Mana ada duduk jauh bro…den pun orang Noghori gak….seghomban….Kol tu dah tak jadi ADC Sultan tapi buek business sendiri dahh….bleh tahan gak lah…dio lak sekarang nie dah duduk kek Bandar Baru Nilai….

  31. eric says

    ooo…aaku pikirkan hibah tu cadangan om…tp yg list pnjang smua ni cadangan kan????mne bleh smua aset sbyk tu bleh smpai dlm tempoh 3thun(2011-2014)????igt buat aset tentera mcm buat anak kt indonesia ke…

  32. jebat says

    kenapa asyik ciete pasal perang dgn jiran selatan je..?
    jiran sblah utara tak bahaya ke..? vietnam, china.. filipina..
    adakah kita pasti aset tentera filipina ketinggalan?
    tidak kah jiran utara akan mengambil kesempatan skiranya berlaku konflik dgn jiran selatan..? atau sebaliknya..

  33. Jaybond says

    Ralat:
    “On indonesia, dia kata tak mungkin akan perang pasal kita ada agreement with 5 nation countries….UK, NZ, Aussie, kita & Singapore…either one kena attack by Indo, the rest akan datang bantu….”

  34. Jaybond says

    Salam Bro….,

    Baru2 nie ada borak dengan sorang Lt.Kol…retired..ex-CO Sungai Udang….Commando…seronok dengar cerita dia…kita orang tanya, apakah Singapore boleh serang Malaysia? Dia duk gelak aje…susah nak serang Malaysia…in terms of equipment, memang gah Singapore tapi dari segi moral tentera…they are not prepare for war. Dia pernah test…ambush tentera singapore satu masa dulu dalam exercise…asyik kena ambush aje….smpai satu masa dia orang just packup dia orang punya equipment and blah dari situ….

    On indonesia, dia kata tak mungkin akan perang pasal kita ada agreement with 5 nation countries….UK, NZ, Aussie, kita & Malaysia…either one kena attack by Indo, the rest akan datang bantu….

    Dia juga ada bagi tahu masa zaman Hussien Onn we almost perang dengan Vietnam pasal satu pulau kat Layang-layang…dan dia dah standby 120 commandos untuk gempur… dah risik berapa ramai army vietnam kat situ..kekuatan dll….

    kalau bro nak kenal atau nak interview Lt.Kol tu…email saya….pasal dia abang angkat saya…most commando takut dengan dia and budak2 10 para gerun dengar nama dia…..yang saya bleh cakap dia Ex-ADC Sultan Johor dulu….

  35. herky says

    Saya setuju comment shaiful. saya orang indonesia…stop permusuhan. mari kita bangun perdamaian yang hakiki diantara negeri jiran. klo ada perbedaan pandangan jangan dijadikan permusuhan. kepada rakyat malaysia saya minta jangan mengatakan bangsa indonesia arogan. kita koreksi masing-masing….mulai sekarang stop comment2 yg bersifat provokasi.

  36. artic_sniper says

    At 2011.04.12 23:06, Adrian ADI said:

    Prediksi Belanja Alutsista TNI 2011-2014:

    6 Pesawat Tempur Sukhoi SU27/30 dan Arsenal 16 Sukhoi
    16 Pesawat Tempur Super Tucano
    24 Pesawat Tempur F16 ( hibah )
    16 Pesawat Tempur Latih T50
    16 Pesawat Tempur ( opsi: SU35 BM, Gripen, Typhoon)
    4 Pesawat Intai Strategis
    8 Pesawat Intai Taktis
    24 UAV
    12 Hercules
    6 C17J Spartan
    80 Rudal hanud area surface to air
    400 Rudal hanud titik surface to air
    8 Radar Militer Master T
    600 Rudal Anti Tank
    200 Rudal C802 / 705
    50 Rudal Yakhont
    20 Rudal Exocet Blok3
    70 Main Battle Tank
    80 Infantri Fighting Vehicle
    100 Panser Canon
    300 Panser APC
    200 Rudal Lapan-Pindad surface to surface
    11 KRI Landing Ship Tank
    1 LPD
    25 KRI Kapal Cepat Rudal
    8 KRI Trimaran
    4 KRI Korvet
    2 Kapal Selam
    80 Tank Amphibi BMP3F
    70 Tank Amphibi BTR90
    20 RM Grad
    80 RM Langusta
    90 Howitzer
    8 Heli EC 725 Cougar
    12 Heli anti kapal selam (AKS)
    12 Heli anti kapal permukaan (AKPA)
    5 Heli Tempur Mi35
    8 Heli Tempur / Angkut Mi17
    24 Heli Tempur Bell 412Ep

    Source : Jurnal Hankam Jan 2011

    —- Rupiahnya = melanun diperairan Malaysia!

  37. marimar says

    moga Allah memberi petunjuk pd mereka
    dan kita pun seharusnya jangan pula alpa terhadap kelemahan kita yang ada kalanya kita sendiri buta mengenainya keranaego dan kelebihan kita sendiri

  38. jebat says

    hanya org bodoh sj suka berperang..
    dan org indon memang suka brperang..
    maknanya orang indon itu ramai yang bod**..

  39. commodore says

    Betul la, panjang nye!! Senarai keperluan ATM 2011-2014 pendek je, satu baris je.
    1) RM xx billion.

    Tapi kalau setakat cadangan tu, kita pun boleh bagi list yg panjang dari Perlis hingga ke Sabah.
    Saudara Adrian, lebik baik kamu senaraikan rancangan pembangunan seperti Plan Transformasi Ekonomi Indonesia untuk menjana pendapatan negara dan melonjakkan taraf hidup rakyat Indonesia.Ini macam2 kamu nak beli, nak berperang dgn siapa? rakyat kamu masih ramai yg susah. Itu yg patut diuruskan dahulu.Bila negara kamu maju, rakyat ramai yg senang dan mewah, apa saja yg kamu nak beli tak jadi masaalah kerna kamu mampu dan ada banyak uuang.Kalau melalak camni lagunya, sampai kiamat pun tak kesampaian kalau asyik berdasarkan “prediksi” dan “fantasi” aje.

  40. commodore says

    Kalau kamu tembak sampai kat jantung semenanjung, matilah kami. Lepas tu 3 juta TKI di M’sia tu ingat boleh balek Indon hidup2 ke?

  41. advark says

    sy memangpun bukan org malaysia, para forumer cari.com tahu siapa sy…betol komen awak diatas terkadang sy suka tersilap campur2 BI dan BM jika tak reti ertinya..jadi harap maklum la!

    gan = dengan (short form BM)
    marine = seharusnya tulis marin,tetapi terkadang ada juga org malaysia tulis marine,..semoga mata sy yg slh! mungkin kata marine=indentik gan MARINIR.
    koreksi = pembetulan.
    arogansi = biasanya jika di forum mesia, sy tulis dlm b.inggeris je krn tak reti dlm BM nya apa?

    last sy tak ada maksud sikitpun tuk cuba memperlekeh siapa2,sy setakat share komen je la.apapun terima kasih atas pembetulan saudara.

    p.s :maaf lari dari tajuk.

  42. pendekar melayu islam says

    hahaha…….. setahu gue GAM ini gerombolan pengkianat negara indonesia yang mengunakan islam sebagai topeng tapi bile dpt tangkap anggota TNI deorang bunuh…. islam ke tu….. by the way adrian, yang pergi bertempur menentang TNI tu paman kamu bukan nya kamu….. so x payah la bangga sangat… dan lagi satu kenape perlu letak nama adrian …?? sudah tiada lagi ke name islam….???

  43. eric says

    same macam kes ambalat dulu…kite dh siap kne rempuh dh..hbs rosak kapal kite,kapal indon lak calar cat je…time tu kite pkai rules of engagement gak ke???klu d pihak kite,kite rase kite betul,klu d pihak indon,indon rase dorg betul…hbs sape yg salah????

  44. pendekar melayu islam says

    ko pon klau stakat comment dlm ni brani la cbe face 2 face, x brani jgak…………..

  45. advark says

    ini maksudnya apa bro adrian? tak perlulah tulis list pjng lebar hal militer indonesia di blog jiran, lebih baik comment yg berkaitan dengan topik thread atau berkaitan dengan reply posters2 dari malaysia..jika mereka mau,list begini bisa mereka lihat di blog2 indonesia. thanks!

  46. CALLOFDUTY says

    Udah2 le,jgn gaduh2…

    Pe2 hal pun Shah,thanx atas info yg menarik…jika jd kenyataan,sudah tentu aset TUDM akan bertambah dan memasuki inventri dgn aset2 yg canggih..
    Harap2 ianya menjadi kenyataan…

  47. sri hartamas says

    Ada udang disebalik batu cadangan perpindahan ini. Kat Labu buatlah yang baru. Kat Sg Besi pula, biarkanlah. Itukan lapangan terbang Kuala Lumpur yang pertama. Masih ada guna lapangan terbang ini. Takkan semua tanah lapang di KL ni perlu dibangunkan dengan perumahan dan banguna perniagaan.

  48. army says

    saudara andrian ADI, boleh jelaskan maksud ‘blunder’, sukar nak memahami beberapa istilah dari indonesia.

  49. shaifu03 says

    Perlu ke nak bagitau kat jiran tetangga apa yg kita simpan kat rumah…nak bermegah sangat ke dgn jiran…tempat anak ko dotang cari makan lak tu..kalau Malaysia ni negara kominis, jahat, tembak suka hati…kenapa masih ramai pati yang sanggup pertaruh nyawa.
    Aku sedih…jiran tetangga cakap bahasa yg sama, sembahyang 5 waktu…hantar anak dtg cari makan rumah aku…tapi bab pokok durian yg berbuah tengah sempadan sanggup bergolok bagai.
    Macam mana, nak bagi makan lagi ke atau nak bagi penampar je. Tak kira lah Aceh ke, Mendailing ke, Jawa ke nak datang cari makan..datanglah takde masalah. Hasil mahsul Malaysia bukan setakat utk rakyatnya tapi untuk jiran tetangga dari Indonesia, Kemboja, Vietnam, Bangladesh. Kalau jadi perang, siapa nak bagi diorang makan…Janganlah sikit-sikit nak perang..nak bergaduh.
    Ada banyak cara lain dan cara perdamaian yang perlu.

  50. eric says

    “hibah” tu maksud nye “cadangan”
    kite pun ad hibah….mcm:
    1) 1 squardron (18biji) MRCA super hornet…
    2) 4 biji AWE&C
    3) 6 SGPV (basis Korvet)
    n byk lagi…mls nk taip…

  51. Adrian ADI says

    ane Warga Aceh bisa aja Lacak Jowo Bangsat ama Bego seluruh Nusantara..
    Paman ane udah membunuh 11 warga banci TNI-AD hahahahhaaa Hidup GAM

  52. Adrian ADI says

    Prediksi Belanja Alutsista TNI 2011-2014:

    6 Pesawat Tempur Sukhoi SU27/30 dan Arsenal 16 Sukhoi
    16 Pesawat Tempur Super Tucano
    24 Pesawat Tempur F16 ( hibah )
    16 Pesawat Tempur Latih T50
    16 Pesawat Tempur ( opsi: SU35 BM, Gripen, Typhoon)
    4 Pesawat Intai Strategis
    8 Pesawat Intai Taktis
    24 UAV
    12 Hercules
    6 C17J Spartan
    80 Rudal hanud area surface to air
    400 Rudal hanud titik surface to air
    8 Radar Militer Master T
    600 Rudal Anti Tank
    200 Rudal C802 / 705
    50 Rudal Yakhont
    20 Rudal Exocet Blok3
    70 Main Battle Tank
    80 Infantri Fighting Vehicle
    100 Panser Canon
    300 Panser APC
    200 Rudal Lapan-Pindad surface to surface
    11 KRI Landing Ship Tank
    1 LPD
    25 KRI Kapal Cepat Rudal
    8 KRI Trimaran
    4 KRI Korvet
    2 Kapal Selam
    80 Tank Amphibi BMP3F
    70 Tank Amphibi BTR90
    20 RM Grad
    80 RM Langusta
    90 Howitzer
    8 Heli EC 725 Cougar
    12 Heli anti kapal selam (AKS)
    12 Heli anti kapal permukaan (AKPA)
    5 Heli Tempur Mi35
    8 Heli Tempur / Angkut Mi17
    24 Heli Tempur Bell 412Ep

    Source : Jurnal Hankam Jan 2011

  53. Adrian ADI says

    Pangkalan TUDM di Negeri Sembilan adalah blunder terbesar bagi TDM karena lokasi itu berada dalam jarak tembak rudal terbaru Indonesia surface to surface Pindad-Lapan yang disebar sepanjang Bengkalis sampai Rupat di Riau.

    Sekedar info jarak tembak rudal strategis Indonesia itu mencapai 300 km jarak udara, sampai ke jantung semenanjung KL.

  54. eric says

    ko pun ape kurang nye…xpakai keybord gak ke????aku paham maksud balai runtuh…die bkn nk suh tldm tembak polis air indon tu tp nk suh tldm lbh tegas dlm hal mcm ni…nelayan cari rezeki,cube nelayan yg kne tahan tu bapak kau xpun ahli keluarga ko..n pistol d acu ke kpla nelayan tu sume..n ad TLdm time tu…ape lak reaksi ko????ini bkn first time indon wt cmni…xsemestinya kite kne perang,byk lg cara lain…klu dorg bleh ugut kite dgn mengacukan senjata ke arah kite(tldm n apmm)knpe kite xbuat gtu gak…alasan diplomatik…dh 9thun perkara ni berlaku..xkan semua nk biarkan diplomatik yg tentukan…

  55. Jaybond says

    Salam….perpindahan kem ini adakah petanda ada inventory baru akan masuk dalam TUDM….? Bunyi macam ada fighter baru dalam radar kerajaan…hope so. Probably nak cover selat melaka lebih mudah compare to yang ada di Kuantan atau Gong Kedak. Cost Effective lagi satu sebab…Hmm…mungkin Euro Fighter atau SU-33 @ SU 34…atau mungkin untuk Copter squad…macam apache….who knows…:)

  56. balai raya says

    Alah ko pun berani pakai keyboard je.. kang kalau tembak “puak” ko gak yang menyalak.. besa la melayu.. baik indo baik Malaysia.. kalau dah x suka tu ade je salah dicari.. bila nak maju ntah.. ingat senang ke tembak orang.. penguatkuasa negara lain lak tu.. ingat xde undang-undang ke.. kalau setakat duk depan komputer x payah la nak cakap orang penakut.. typical loser..

  57. artic_sniper says

    Operasi FAJAR II perlu dilaksanakan. Sasaran: pasukan keselamatan indon @ lanun beruniform yang semakin kurang ajar!!!

  58. caspian says

    na tnye r…
    psawat UAV ley ke dpt ksan dlm radar??
    sbb skg ni,,da ade rb0t burung yg bentukny sama cm burung n ley trbang spt burung..
    klu la r0b0t ni jd UAV cm ne la..lg2 klu ianya akn jd milik ngare mus0h..

  59. Zack says

    Klau nak ikutkan rules of engagement, klau indon lepaskan tembakan, mmg nak kena la tu. Tp HQ x bg green light, xde ler nak buat apa2. Takat acu pistol, aku pun bleh buat mcm tu. Sape yg bacul dulu? Indon ke kita, takut ngan Israel, buat malu laa….

  60. nahar says

    semua pembelian atau tender biasanya mmg macam tu. sbg contoh aku sllu beli guna tunai sbb boleh dapat harga murah, tetapi klu guna sistem LO atau tender, pembekal akan naikkan harga. Sbbnya pembayaran kerajaan kepada pembekal mengambil masa dan lambat. dia org nak cover la juga duit yg dikeluarkan dulu.

    kualiti susah nak kata. kdang2 kala masa nak buka tender semua pembekal tjkkan the best material they have. but once they get the tender… hancusss

  61. eric says

    pulak tu,melibatkan aset2 stretagik ketenteraan kite lak tu…kalu kne ke pihak mereka plak,agaknya ape yg terjadi n ape reaksi meraka lak agaknya….

  62. eric says

    aku terpaksa sokong stetement ko yg ni…hahahahaha….dlu aku penah tgk satu video bekas jeneral tentera indon yg cakap pasal kes ambalat….mereka cakap tentera mereka tak berani tembak tentera msia…n rakyat mereka mendesak tentera mereka lebih tegas dgn msia….tp skg tentera mereka telah buktikan mcm ko ckap…tp kenepa nampak pulak pihak kite yg lemah…kenapa msia xlebih tegas dalam hal macam ni…bukan nk galakkn perang tp bnyk cara lain lg kite bleh ugut indon ni supaya xbuat provokasi melampau camni,hentikan atau kurang kan jumlah indonesia kat cni ke….4buah heli dgn 2kapal bukan satu jumlah yg sdkit…patutlah media kita jarang masukkan benda ni dlm medium mereka utk pengetahuan umum….

  63. eric says

    betul…aku sokong army….byk lah bro…militer tu aku bg stu contoh je…”menemukan”…”gan”…”marine”…”koreksi”…”arogansi”….xyah nk ngku orang malasyia lah klu ko duk bngga kan angensi maritim n ketenteraan ko n cube nk memperlekehkan msia,TLDM dan APMM…

  64. balai runtuh says

    Cuba bayangkan Pak Ngah ke Pak Lang kamu yang kena tangkap dengan Indon dalam perairan Malaysia dan kamu sebagai TLDM/APMM yang lihat kejadian tu cuma bersikap bacul je…….

  65. balai runtuh says

    Teori Indon bahawa TLDM dan rakan sekutunya adalah penakut bila jumpa ngan agensi penguatkuasa Indon yang bersenjata lengkap telah pun berjaya dibuktikan secara tepat.

    Tak payah nak bersilat lidah, jangan terang lagi bersuluh.

    Tentera Indon yang lari masa kat Lubnan boleh dimaafkan sebab Lubnan bukannya watan diaorang.

    Tapi TLDM ke APMM ke PGM ke yang bacul bila musuh masuk sempadan negara adalah kebaculan tahap gaban….

  66. says

    oh iye ke? padahal itu perkataan yg umum la, sy sering menemukan perkataan itu dimana2 forum tentera malaysia.

    sy faham la mungkin awak atau sesetengah org malaysia lebih suka guna perkataan spesifik cam ATM ker,TDM ker,TUDM ker,TLDM ker etc,tetapi sy kira awak faham la komen sy diatas itu.

    p.s : mata2 langit = satelit

  67. ARMY says

    Biar la saudara advark luahkan pendapat dia selagi tidak mencetuskan sebarang provokasi,hal tersebut biar la kerajaan malaysia ngan indonesia selesaikan.Diminta dijauhka peperangan.Rugi sesama umat islam berperang, nanti Allah turunkan bala, kang susah plak.Cuma kita berdoa je supaya nelayan kita tak diapa-apakan.

  68. eric says

    Harap TLDM,APMM dan Kerajaan Malaysia banyak kan bersabar…kerana SABAR ITU SEBAHAGIAN DARI IMAN…Ambil kisah NABI MUHAMMAD S.A.W sbg teladan dan contoh…Tapi jangan sampai orang pijak kepala kita sudah…

  69. eric says

    kalu tahan kapal nelayan malaysia…n minta bayaran rm20k setiap sorg,hampir 60juta rupiah….klu malaysia bayar,dapat duit free…5tahun gaji dorg tu….tgk berita kat ats ni r…betapa angkuhnya orang indonesia sehingga melebelkan TLDM dan APMM penakut….

  70. eric says

    pendekar melayu…aku xcakap kat ko lah…..aku pun xnak malaysia dgn indonesia bermusuh tp sikap mejoriti rakyat indonesia,terutama orang jawa yg amat anti malaysia dan amat meperlekeh negara lain…masuk blog ketenteraan indonesia…dlm 1000,ad 1 je yg xde sifat camni,yg lain smua sifat mcm ni…

  71. Adrian ADI says

    TNI AL Siapkan 21 KCR Kawal Selat Malaka

    Jakarta ( Tempo News)

    Panglima TNI Laksamana Agus Suhartono mengatakan, TNI AL sedang menyiapkan 21 Kapal Cepat Rudal (KCR) khusus untuk mengawal Selat Malaka mulai dari Lhok Seumawe Aceh sampai Bengkalis. “Kita sedang siapkan jumlah armadanya, sekarang sudah tersedia 9 unit KCR dan dalam dua tahun ke depan akan bertambah menjadi 21 unit, itu jumlah yang memadai”, kata panglima usai menghadiri HUT TNI AU di Halim Jakarta 9 April 2011.

    Pertambahan kekuatan ini diperlukan, ujar Panglima agar kita bisa menjadi tuan rumah di negeri sendiri mengawal kapal-kapal nelayan kita dari gangguan kapal patroli negara jiran, atau menahan kapal asing yang memasuki teritori Indonesia.

    Kapal Cepat Rudal ini dilengkapi dengan 2 unit rudal C802 buatan China dan akan dipangkalkan di Belawan, Lhok Seumawe, Dumai dan Tanjung Pinang. Pola operasinya adalah melakukan operasi patroli dengan mengerahkan 9 Kapal full time di sepanjang selat Malaka selama 4-5 hari lalu diganti dengan shift berikutnya untuk jangka waktu yang sama.

    Menurut Kadispen TNI AL, pengawalan selat Malaka merupakan satu gugus tempur patroli terpadu yang juga melibatkan kapal-kapal dari jenis KAL, Polisi Perairan dan DKP yang dipersenjatai. Ini adalah jawaban dari perlakuan patroli maritim Malaysia yang sempat menangkap kapal DKP yang tidak dipersenjatai beberapa waktu lalu, ujarnya.

    Untuk armada Barat secara keseluruhan sedang dipersiapkan kekuatan armada KCR berpeluru kendali berjumlah 40-45 unit termasuk yang mengawal selat Malaka tadi. Armada Barat yang meliputi Selat Malaka, Selat Singapura dan laut China Selatan sudah diperkuat dengan 9 Korvet, 2 Fregat dan 4 LST berkedudukan di Tanjung Pinang.
    ***

  72. says

    sikit komen mengenai tajuk..

    menurut pendapat sy suatu tempat/pengkalan yg dianggap strategik sepatutnya harus jauh dari pemberitaan umum atau bersifat rahsia bahkan pembangunannyapun sedaya upaya mengunakan tenaga2 tempatan dan tuk kes pembangunan pengkalan TUDM sepatutnya jauh dari perkampungan penduduk untuk mengelakan rugutan rakyat akibat dari operasi militer satu hari nanti, biasanya rakyat yg berdekatan dengan pengkalan udara akan merasa tergangu gan gegaran sonic boom dari pesawat yg tak off dan juga gegaran dari maneuver pesawat yg terbang rendah.

    sekarang ini negara yg struktur militernya baik akan mengunakan mata2 langit untuk mengintip kekuatan musuhnya jadi pengintipan dengan mengambil gambar pengkalan gan mengunakan kamera dah tak efektif lagi disamping susah sgt..nah bahagian ini la yg semestinya menjadi perhatian jeneral2 militer bagaimana cara mengcounter serangan cyber ni, bagaimana sebuah pengkalan udara ni mampu menyamarkan diri dari mata2 langit?tentu shj salah sebuahnya gan membuat kubu bawah tanah dan hanggar moden dan kalau perlu memasang aset2 militer yg berupa TOY (mainan).

  73. says

    assalamualaikum….

    koreksi sikit encik2,…yg sy baca dari http://www.utusan.com.my/utusan/info…n&pg=mh_05.htm

    pihak yg menahan penceroboh nelayan malaysia tue adalah Jabatan Pengawasan Sumberdaya Kelautan dan Perikanan Republik Indonesia shj (DKP) dan tiada campur tangan TNI…masih igt kes psl 3 pegawai indonesia & 7 nelayan mesia di tanjung berakit, bintan tak?

    begini la impak dari kes dulu itu, agensi maritim indonesia sekarang2 nie mulai dipersenjatai untuk mengimbangi arogansi pihak keselamatan malaysia..kalau di igt2 kes dulu tue pihak polis marine diraja malaysia lebih teruk lagi sampai mengacungkan dan memberi tembakan amaran ke udara kepada bot agensi maritim civil indonesia yg jelas2 tak bersenjata sampai2 1 dari 3 pegawai indonesia dipulangkan dlm keadaan luka sedangkan 7 nelayan mesia di pulangkan dlm keadaan sihat shj…

    sy berharap jika satu hari nanti terjadi lagi kes semacam ni, harap ke dua penguatkuasa maritim samada dari pihak mesia atau indonesia dpt menghandlenya secara baik dan wajar la dan sedaya upaya dijauhkan la sembarang kekerasan tetapi bukan bererti menghiraukan SOP yg ada.

  74. anak jawa bgn datOH says

    salam semua
    balai runtuh tu memang dibayar utk buat provokasi gamaknya.. nama pun balai runtuh.. semua abis runtuh, dan dia suka kalau tgk benda2 runtuh (musnah).. benda kecik takkan nak kapal perang kita tembak.. membazir sumber je, bayangkan pistol dengan exocet,, eh tinggi sgt nih :) or pistol dgn GPMG ker.. dan pastinya baik TLDM dan APMM dah radio HQ utk tindakan lanjut dan mb tak dapat clearance utk engage.
    benda bule setel diplomatik tak yah nak perang, meruntuhkan semua hubungan dan peradaban yang susah2 dibina.. itu pegawai agensi kelautan Indon terlebih patriotik ler tu.. dia bukannya melancarkan perang.. ada cara lain nak deal dgn depa nih.. lagipun buat apa nak bagi si LKY dan sekutunya bertepuk tangan ..

    -kundur-

  75. XxX says

    security negara jgn compromise dgn politik murahan bro.. mmg betul apa kata @sial punye politik tu.. cthnya Tony Pua si agen SG (DAP).. sebuk nk complain pasal beli kapal.. aku tahu dia nk korek semua maklumat pertahanan dan beri pada SG.. Melayu2 yg x sebulu dgn pemerintah pn sokong la membabi buta.. Melayu2 tu x tahu ke si kafir nih musuh kita org Islam dunia akhirat… O_o

  76. indonbusuk says

    bangga nmpknya rakyat indon dengan sikap lanun itu. Patutla rmi pencuri, perompak, perogol pembunuh, pembantu rumah dari indon di Malaysia, rupanya mmg kebnaggaan sikap biadap itu. Taksub benar dengan sikap nasinalis kamu itu?

  77. indonbusuk says

    Dasar Indon goblok, lebih suka bersorak menang dari memikirkan yang kemungkinan berlaku perang. Malaysia, Indon perang… singapore duk tepi tepuk tangan… Guna otak fikir, bukan pakai kepala lutut

  78. satu_cahaya_langit says

    salam.

    sokong cadangan diatas.
    brother boleh tak buka lembaran baru bincangkan insiden penahanan bot nelayan kita oleh pihak berkuasa indonesia.

    sy petik satu perenggan sepertimana yg ditulis tambah di kompas;

    Perlengkapan kapal nelayan Malaysia memang kelihatannya lebih canggih, sehingga kadang secara tak sadar memasuki wilayah RI. Demikian juga personil helikopter Malaysia yang cepat tanggap dalam membantu keselamatan warganya. Pihak Indonesia sendiri cuma sebuah kapal saja. Kalau saja terjadi bentrokan fisik, satu kapal Indonesia itu akan mudah saja ditenggelamkan oleh empat helikopter Malaysia. Untungnya emosi kedua belah pihak masih terkendali.

    http://luar-negeri.kompasiana.com/2011/04/09/dua-kapal-nelayan-malaysia-ditangkap-kapal-indonesia/

    maaf lari tajuk..

  79. aku says

    halo bro hg pi baca artikel tu baik2 tentera kita mmg tlh pun sipa untuk perng ngan sapa 2 sja jika tahap prokasi tahan nelayan kita itu x mengancam kita apa2 melainkan jika nelayan kita dibunuh maka perangkecil akan berlaku kesan pada mereka tentera mereka mati depa pun tahu kesannya baru2 ini kapal Navy 826 Indonesia untuk menahan sebuah bot tempatan di selatan Pulau Jarak berjaya dipatahkan pihak berkuasa. jika anda pikir2 kan macammana kita berjaya patahkan serangan mereka
    dari sini kita tau mereka cuba mewujudkan situasi ketegangan yang melampau dan cubaan mewujudkan situasi LANUN di selat melaka
    selagi nelayan kita selamat x kan terjadi apa2 melain kan mereka memulakan perang dan ini mengikut SOP seperti berlaku waktu indon membunuh nelayan orang china mereka di beri amaran terlebih dulu sebelum menembak

  80. boonlertpratchai.. says

    nampaknya blog military bro shah semakin hari semakin bnyk pakar politikus x bertauliah yg masuk …buat huru hara kat sini..

  81. pucca de maro says

    mana yang silap sila perbetulkan ERIC.
    jika kamu sudah lapang dan KAYA,apakah jiran disekeliling juga KAYA seperti kamu?
    jika MALAYSIA dan INDONESIA berantakan! siapa yang untung ERIC?
    buat ‘pegawai kanan’ lagi ‘terulung’ seperti ERIC,sudi2kanlah berkongsi rasa dan pendapat.
    silakan ERIC, jangan malu2.

  82. balai runtuh says

    Berita Harian 9 April 2011 muka 4, APMM dan TLDM hanya perhatikan saja bot Jabatan Pengawasan Sumberdaya Kelautan Indonesia tahan bot nelayan Malaysia setelah diacukan senjata. APMM & TLDM hanya membiarkan bot Jabatan Pengawasan Kelautan Indonesia melepasi sempadan negara bersama bot nelayan Malaysia.

    Kejadian yang hampir serupa antara PGM dan Polair di perairan Johor.

    Nampaknya tentera Malaysia dan agensi penguatkuasa Malaysia confirm PENAKUT!!! wakakaka

    Elakkan konfrontasi konon!!!! Tuiiii Tuiiii!!!!

  83. Chop says

    Bro Shah,minta komen pasal isu terbaru provokasi TNI serta Jabatan Penguatkuasa Kelautannya yang telah menahan bot nelayan kita di dalam perairan kita dan berani mencabar helikopter Jabatan Maritim serta TLDM dengan mengacukan pistol. Di sini saya ingin meminta kita komen dengan berhemah serta tidak melayan provokasi mana2 pihak.
    Saya rasa kita telah melakukan yang terbaik dengan tidak bertindak kasar,tetapi ini mungkin disalahtafsir oleh pihak jiran sebagai kelemahan.Seperti kita sedia maklum Ini bukanlah kali pertama pihak berkuasa negara jiran bertindak seperti lanun di perairan kita dan ini perlu dihentikan,tak cukup dengan masaalah sosial yang dibawa oleh PATI di darat,ditambah dengan tindakan melampau di perairan. Enough is enough,kita sedia maklum bagaimana mentaliti kebanyakan rakyat negara jiran ini.Bilakah kita akan bertindak lebih tegas untuk mengurangkan keresahan rakyat di dalam isu ini. Saya memang cukup sedar yang kerajaan kita memang cukup berdiplomasi dalam isu2 sebegini tetapi macam saya katakan kita perlu tindakan yang lebih tegas untuk menujukkan kita ‘meant business’.

  84. Chop says

    Salaam saudara Shah & teman semua.Pada pengamatan saya pemindahan ini memang tak dapat dielakkan kerana kedudukan Pangkalan Sg. besi yang semakin dihimpit pembangunan menjadikan permintaan komersial yang semakin menekan.Memanglah kedudukan Pangkalan tersebut amat terdedah kepada aktiviti sabotaj kerana menjadi laluan awam di sekelilingnya. Ini membuatkan pemindahan ke kawasan yang kurang padat (low density) adalah pilihan terbaik bukan sahaja kepada pangkalan udara tetapi mana2 pangkalan tentera kerana faktor keselamatan serta pengawasan tetapi ini bukanlah jalan penyelesaian seratus peratus kerana dengan teknologi terkini, apa2 yang terdedah dari angkasa pun boleh dirakam dengan masa sebenar melalui satelit perisikan atau UAV.Apa yang penting pembinaan prasarana pangkalan tersebut mestilah mengambil kira faktor2 keselamatan dari perpektif teknolgi terkini serta akan datang.Perlu diingat, ada juga teknologi terkini yang tidak dapat menangani teknologi yang dikatakan lapuk kerana ianya dicipta untuk menewaskan teknologi yang sezaman dengannya.Contoh terbaik seperti Pangkalan Gong Kedak yang mengintegrasi kelebihan alam sekitar untuk tujuan samaran.
    Salaams

  85. pakartelekomunikasi says

    kalau setakat beli ikan naga.. baik toksah citer kat sini.. wat dok gelak ngan orang indon jek..

  86. Azwan says

    kah kah kah najib tentu tersengih kambing dengan cadangan hang ni…
    MAklum lah, sejak ambik APCO ni…

  87. Azwan says

    kah kah kah macam nak bunuh diri jer cadangan tu..Perlis amat tidak sesuai, lagi la bahaya, dekat dan sangat terdedah pada serangan interdiction oleh fighter jet negara jiran.

  88. sial punye politik says

    myb pgkalan tu buat kat tgh2 utan ckit kot jauh dari penduduk..
    tak pun berlepas dr bawah tanah terus kuar terbang ke udara.. hehe..

    walau apa pun, aku sokong sgt klu kerajaan kuarkan bajet lebih ckit utk majukan pertahanan negara. tidak terlalu bergantung kat barat n eropah..

  89. pucca de maro says

    kepada unit ‘ILMU DE FAKTA’..
    teruskan je le..wal asri!
    *bab ‘RAHSIA’ hebah hujung kuku udah le,jgn lebey-lebey.
    wassalamu..

  90. pucca de maro says

    ok,kepada unit ‘KOKOK’ semua..
    sila toleh ke belakang kotak ‘MemCard’ kamu sekalian!ada banyak masalah mungkin dalam level MATRIKS diri.
    nampak gaya semuanya bagaikan “FLY TO THE SKY”..kembalilah kedunia nyata..sudah-sudahlah dalam menjerit pekik.kalah dan menang sama-sama dapat NOL!
    sudah jadi juara kepada EKONOMI sendiri?berapa banyak SAVING yang ada?berapa banyak ASSET yang telah terkumpul?barang dapur KELUARGA cukup bertahan untuk berapa lama lagi? SUSU dan PAMPERS anak ada BALLANCE lg? duit minyak..rokok.. CUKUP untuk pi ke hujung bulan?kita cerita dalam rumah sendiri pun biasanya KANTOL..tak payah laa nak cerita jauh-jauh sangat..REALITI beb..REALITI!

    *tlg semak ‘EKONOMI’ masing2 tiap hari..TRIMASSSSS!
    CHALLO.

  91. sial punye politik says

    aku harap tentang ketenteraan malaysia x payah lah nk di politikan.. mmg gampang cam sial.. tggu Malaysia perang nti, baru hg pa bukak mata. hg pa p amik parang, keris, tombak n pisau lawan( belum sempat nk amik, dah brkecai kene tmbk..)
    negara2 jiran bertungkus lumus nk majukan ketenteraan depa..

    malaysia baru nk merangkak maju ckit ke depan, dh kene hentam mcm2.. sial gampang tul sape yg memasukkan isu ktenteraan dalam politik najis, kotor lebih teruk dari sampah ni.

    (org2 kafir ni lg2 dap yg dpt support dr singapore ni tak mahukan org2 melayu Islam ni kuat n bersatu dalam mempertahan negara Malaysia supaya dgn mudah org2 kafir ni nk rampas tanah malaysia ni.) sial punyer politik..

  92. Anon says

    Takziah kepada keluarga unit komando yg terkorban semasa penerjunan di Sabah. Kejadian seperti ini kian kerap berlaku dan adakah dgn cara menyatakan ia kesilapan anggota tersebut maka kes ditutup? Apakah tiada langkah pencegahan dari ianya berlaku berulang kali? Apakah SOP yg digunakan dah dikaji semula?

    Sekiranya ia berulangkali kita akan kerugian nyawa dan tenaga anggota berkebolehan yg terlatih. Keluarga anggota tersebut hendaklah diberikan pampasan sewajarnya dan anak-anaknya ditanggung sehingga peringkat ijazah pertama oleh kerajaan.

  93. MUNG says

    tapi pada pandangan aku,bli pesawat atau heli pengangkut banyak2 pun xgune..asik gune tlg indon time dorang kene bencana..pastu dibaling taik kat kite..dibakar2 bendera kite..haha

  94. marimar says

    oleh kerana kita hidup dalam demokrasi terpimpin, saya Usop, bekas penari kebudayaan ingin mengesyorkan supaya kita membuat satu undian, siapa-siapa di sini yang menyokong supaya kita bako pengkhianat negara dan kita menang dalam mesyuarat ini, SILA ANGKAT TANGAN MACAM SAYA!( pusing2 tangan )

  95. tuah says

    uit kontraktor n org yg berkenaan ni la lg durjana n bahaya dari agen perisikan luar negara…nk kena brainwash kanak2 nih…goverment pasni cari la org yg da ethics jangan dok pilih yang merapu walaupan dia tu kroni or em2 kn….ni semua parasit bukan manusia pn….cari insan yang betul2 ikhlas bekhidmat untuk negara dan mempunyai n mgamalkan islamic ethics….parasit2 ni lempaq buang la dok perabih duit rakyat ja….klu meletus perang sah dia yang blah dlu dah duit banyak….di harapkn masalah ni dpt ditangani sbb mereka lah yg menggaanggu dan membantutkan kemajuan ngara

    P/S: Buat malu je ngn org barat….depa lagi islamic kita ja negara islam tp x islamic lgsung dari segi ethics….ni bukan sy cakap tapi pandangan ahli akedemik(pensyarah dan professor)…x percaya buat la research ye

  96. mat says

    btul2 pengkhianat ni la yg kita kna cri n buang…..kontraktor2 mna pikir kpentingan negara….depa peniaga basic untung la…ada dia kisah kselematan ngara, dia kisah keselamatan perut dia ja…pihak2 yg bkenaan nk lantik kontraktor pilih lek lok na jgn ngn hampa skli pun dok share duit tu…ha3 mcm x tau yg bkenaan pn dpt gk pling skit 5% dri keuntungan kn….nk buat jhat pkir lu halal haram n pling penting kepantingan ngara…tau la nk hidup snang kat dunia, akhirat nnti pkir la sndri ye

  97. KAlex Vostox says

    Kes ni bukan ke terjadi pada masa yang sama waktu Tugu Negara kena bom dengan ejen-ejen komunis durjana kan?

  98. jebat says

    aku ni terlibat dlm bidang construction. aku cuma nak tau kenapa ada satu kontraktor boleh untung sampai 50% lebih (ulang – 50% lebih) utk satu projek. cuba bayangkan berapa byk wang yg dapat kat org2 mcm ni. sedang kan kualiti kerja yg di buat sangat terok..
    itu baru satu contoh.. utk projek yg lain lg mcmana plak.

    bayangkan lagi mahal projek lg tinggi untung depa. untuk sapa duit tu semua.? sapa di belakang kontraktor tersebut.?
    kononnya senjata yg dibeli berkualiti dan uptodate. hakikat nya org2 ni la yg nak kaut untung..
    depa tk pikir pun mcm kita pikir ni.. nak jaga negara la, berkorban utk negara la, sanggup mati demi maruah negara la, .. mcm2 laa lg laa.
    aku setuju sangat kerajaan kuatkan aset dan pertahanan negara, tp yg aku pertikaikan ialah klw barang tu harga dia rm100 kenapa kita beli pada harga rm200

  99. jebat says

    kita mempunyai ramai orang bijak pandai tapi masalah nya orang kita tidak dibenarkan untuk berkreatif..
    kekangan modal satu hal la.. nak buat senapang angin pun silap2 kena isa.
    klw masa peperangan, musuh dtg kerumah, takan nak lawan pakai keris je..?

  100. jebat says

    lps ni jgn merungut plak tak bole tido..
    klu hawk pun bingit.., apatah lg sukhoi bro.
    byk la lombu kobau yg kena sakit jantung nti.. heheh.

  101. jebat says

    video tulen tp pelakon tak tau lagi sapa bro…
    akal kena pakai jgk la..
    mungkin anuar mungkin bukan dia.
    org yg dh tengok pun tak berani kompom.

    biar buta mata jgn buta hati. ada akai pikir. yg ko benci sgt dgn anuar tu knp..? ko dah kena l***t dgn dia ke..

  102. Syah says

    Selain SAM…Kita juga boleh dapatkan sistem CIWS (Close in weapon system) jenis mobile. guna sistem penjejak infrared je..dengan cara ni…pancaran radar tidak dapat dikeluarkan… radar utama hanya beri maklumat kepada sistem pengoperasi arah tuju pesawat atau misil musuh. sistemCIWS ini akan tunggu dan menunggu kemunculan musuh dilaluan yang telah ditetapkan. bila musuh muncul di depan skrin penglihatan..lock dan shoot.

  103. tigerm balm says

    aku cdgkan kerajaan buat projek pengklonan “lee kuan yew” atau lim kit siang jadi 1 batalion tentera muka sama.
    tidak terkecuali karpal singh mgetuai GAPU

  104. shahpaskal says

    Ya kos bagi dia makan, bersihkan najis, kandang dia, kos ubat dah lebih dari kos maintaince Sukhoi.

  105. James bond says

    Aku setuju,…kita beli naga banyak2 pastu tambah dengan burung phoenix . Baru amerika ,china, dgn russian kagum dgn kita . kan dah xpayah susah beli radar dgn sukhoi dah.

  106. Anon says

    Pada saya heli CSAR 12 biji pun dah cukup utk TUDM, heli pengangkut siap dgn day/night operation 30 biji utk PUTD mungkin cukup utk masa ini. Sebab heli pengangkut amat sesuai utk tugas pengangkutan tentera yg ramai dan kerja-kerja bantuan semasa bencana alam spt banjir dll.

    Keperluan SAM jarak medium sebenarnya amat genting/kritikal utk mempertahankan pengkalan TUDM, TLDM, aset2 tentera dan juga aset2 ekonomi. Kita mungkin mempunyai pengkalan yg canggih tetapi kalau ia tidak dilindungi dgn pertahanan udara yg mantap pasti ia menjadi sasaran mudah kpd musuh. Sekiranya aset2 SAM kita tempatkan disempadan negara yg selalu dicerobohi negara luar pasti mereka akan gerun dan tak berani menceroboh lagi. Tak akan setiap kali pencerobohan berlaku kita akan pintas dgn pesawat MIG29 dari Kuantan, baru naik 10 minit keudara dah dapat dikesan oleh pesawat awac dan pesawat penceroboh diarah utk menghindar diri. Kita bukannya nak bertelagah dgn negara jiran tetapi menjaga kedaulatan ruang udara negara dari diceroboh sewenang-wenangnya.

    Unit2 SAM yg mobile adalah sesuai dgn mukabumi kita dan boleh digerakan kemana-mana serta mudah disembunyikan oleh alam semulajadi kita.

  107. anak jawa bgn datoh says

    salam shah
    akhirnya saya penantian berakhir gak..
    tq dan tahniah utk posting terbaru ini, info yang bermanfaat..

    -kundur-

  108. pendekar melayu islam says

    wah banyak duit ko bro….. patot nye mcm ni :

    1. awec = 4
    2. pejuang mrca = 36 (2 skuadron 18+18=36) “klau campur gan shukoi dah jdi buah
    54…
    3. helikopter pengangkut = 30 cukupla…(12 csar selebih nye utk angkut tentra
    x bleh la basic sekurang-kurang nye night vision dan navagasi/radar
    brkomputer..)
    4. tok sah gne radar E-vera tu perbanyakkan…
    5. toksah scopene kapal cerrier tu atleast 2 buah..

  109. anak jawa bgn datoh says

    …dan US telah menarik diri dari pakatan yang sedang menyerang Libya dan mungkin pas ni guna proksi jer dalam menjahanamkan libya dan negara-negara Arab lain…

  110. Hitam pahit says

    Setuju bro Anon.Buka tender,order cepat2 SAM jarak sederhana >50km.
    Walau pun mahal,maruah negara jangan digadai-beli banyak2.
    Aset tentera Malaysia yang perlu ditambah/disegerakan:
    1.Pesawat AWEC 4 biji
    2.Pesawat pejuang MRCA 30 biji
    3.Helikopter pengangkut (yg basic sudahla!),45 biji.
    4.Radar pelbagai jarak
    5.Scorpene tambah lagi 2 biji
    Harap2 akan jadi kenyataan.
    Hidup biar bermaruah,mati biar SYAHID,

  111. Anon says

    Jika kita nak bandingkan kekuatan TUDM berbanding kuasa besar spt China, Amerika dll memanglah kita tidak mampu. Namun sekiranya kita ada kekuatan pertahanan SAM yg kukuh mereka akan fikir banyak kali terutama jiran yg cuba menguji kekuatan pasti akan gentar. Sekitar konflik yg berlaku di Iraq dan Libya kita dpt lihat bagaimana sistem pertahanan udara dimusnahkan dan meriam anti pesawat tidak berkesan langsung menentang pesawat yg canggih. Berbeza dgn konflik di Balkan dimana pesawat halimunan amerika pun berjaya ditembak jatuh oleh SAM serbia. Kesannya pihak NATO terpaksa berhati-hati bila melancarkan serangan udara dan tidak berani mengunakan helikopter dlm operasi.

    Bentuk mukabumi kita hampir menyamai mukabumi di Balkan iaitu berbukit, hutan/ladang sawit dan alam semulajadi yg pelbagai berbanding dgn negeri arab yg lapang serta padang pasir yg luas. Pada saya pendekatan pertahanan udara di Balkan lebih sesuai dgn kita. Walaupun SAM yg digunakan oleh Serbia bukan paling canggih tetapi ia mampu menumpaskan pesawat canggih. Begitu juga peperangan antara Georgia dan Russia dimana beberapa pesawat Russia dijatuhkan oleh SAM buatan Russia yg dimiliki oleh Georgia. Disini kita dpt lihat bagaimana berkesannya senjata SAM. Malangnya kita tiada keupayaan SAM tahap medium apalagi tahap tinggi.

  112. urkolog says

    yup betul perindustrian senjata kita kini agak perlahan, sejajar dgn dasar kerajaan kita yg tidak mahu menonjol sgt dlm perlumbaan senjata di rantau asean ini..tetapi kita sebagai rakyat perlulah bersiap sedia sentiasa…bagi2 mereka yg pencacai politik….please ubah mind set k….sepatutnya kita perlu melahirkan ramai lagi jurutera dan computer programmer untuk industri pertahanan kita….beli dr negara lain tp ubah suai atau upgrade ikut selera kita…tp itulah dalam industri persenjataan ini kekangannya terlalu banyak…tp teruskn berusaha….

  113. mandor ladang labu says

    Salam. Kalau tak silap saya, kerajaan tak ada tanah yg luas untuk buat air base di kawasan Labu. Tanah yg ada paling luas adalah merupakan ladang-ladang kelapa sawit milik Sime Darby. Mungkin juga tanah di Labu Estate yg pernah diwarwarkan utk buat 2nd LCCT dulu yg akan digunakan. Tanah tu Sime Darby dah earmark utk buat projek Vision City (rumah, komersial, kolej/universiti & hospital) tapi kalau kerajaan dah nak, mgkin Sime Darby kena berkorban n buat national service, seperti biasa.

  114. afiqhakimi says

    saya juga menyokong langkah TUDM dan kerajaan untuk memindahkan Pangkalan Sungai Besi ke lokasi baru. mungkin ini adalah salah satu langkah Transformasi TUDM (AF-NG) seperti yang ingin dicapai oleh TUDM sehingga 2020. boleh rujuk kat sini..http://www.airforce.gov.my/info/air-force-next-generation-af-ng/pelaksanaan/

    Fasa 1 – diklasifikasikan sebagai readiness to change yang bermula dari 2010 hingga 2012.

    mungkin ini yang dimaksudkan..bagi saya~

    untuk 2014 ini aset strategik Malaysia berupa A400 akan memasuki inventori TUDM.takkan kita nak tunjuk aset2 kita nih pada umum secara terbuka?perlukan ia disorok bagi mengelakkan ia disabotaj..

    aku harap tade polemik2 yang ingin dilakukan oleh ahli politik berkenaan dengan perpindahan Pangakalan Udara Sungai Besi ini, baik kerajaan mahupun pembangkang.kita kene ingat,perajurit kita bersengkang mata mempertahankan negara,tapi kita bersengkang mata semata2 nak raih undi untuk kepentingan periadi.berbaloikah?

    tepuk dada,tanya patriotisme!

  115. durianmangkau says

    salam.. saya seorang yang tak pandai, jadi saya bukan nak memandai.. datang sini nak belajar dari abang-abang yang lebih pandai. harap diizinkan. =)

    Saya amat setuju pengkalan udara dialihkan jika risikan mengatakan sudah tidak bersesuaian. Jika berlaku sesuatu nanti, aset tentera udara amat penting dari segi berlawan dan memberi bantuan kecemasan. Jika sejarah menyatakan pengkalan subang pernah disabotaj dari bawah, saya pasti kejadian itu boleh berulang lagi (jika berlaku perang). Libya diganyang, tentera bersekutu mampu membina no flying zone pada minggu pertama bukti yang cukup untuk menyatakan jika lapangan hancur, burung besi musuh akan mengawal udara kita.
    -saya percaya kita rakyat malaysia mampu bersatu memerangi musuh apabila bumi ini dijajah lagi, tapi parang dan peluru kita nak hinggap kat leher siapa kalau musuh main kat udara sahaja.. kita tidak boleh terbang. pengkalan udara yang strategik sangat penting dalam isu pertahanan negara (kerana parang kita tak sampai ke awan) hehe. =)

  116. afiqhakimi says

    saya sokong kenyataan anda chop.

    ya,tidak dinafikan perkembangan perindustrian senjata kita agak perlahan.tapi kita sedang memangkinkan industri ini supaya boleh bersaing seperti jaguh2 dari barat.contoh: pars 8×8 yang akan kita bina sepenuhnya oleh deftech, misil Taming Sari oleh STRIDE,Kapal LCS oleh Boustead Naval Shipyard. bukankah ini buktinya kita sedang membangun? jangan kita pandang rendah keupayaan bangsa kita dan negara kita kawan! nih contoh yang telah mendapat liputan media.yang tidak mendapat liputan media?siapa tahu..

    letakkan kepercayaan kita kepada perajurit2 ATM. mereka ada ramuan istimewa utk hadapi kekangan musuh.jujur saya katakan, industri pertahanan negara kita sedang berkembang..:)

  117. Abu Amir says

    Wahai Pondan Tua Aljuburi jangan berani disini je.. setakat pakai nama Anon
    macam Bohsia Pondan kat Segambut Dalam apa jadah weee dahlah anak si Aljuburi
    tu sape namanya NurulIzzah pegi menyalak kat Indonesia memburukkan Malaysia
    apahal.. atau idola ko ni Tony puaKa .. talibarut PAP Singa tu
    ko ni ibarat telur setengah suam lah macam blogger milosuam tu awawawa.. Geli
    weee aku semua Sotong punya keturunan hahahahhaaa

  118. selamat says

    betol… dua2, ponit anon n chop ada betol nye, kedua2 memberiakn argument yg berasas untuk kite fikirkan….

    *minta kerja sama semua org yg bc blog ni abaikan je cakap2 kosong org yg suka merapu dan mencaci serta mencarut di blog ni…

  119. Chop says

    Anon cubalah berfikiran positif sikit.Saya taknak komen pasal Abu Amir atau politik.Apa yang saya rasakan ialah kita memang ada perkembangan dalam industri tapi isunya ialah perkembangan yang perlahan.
    Pada saya kecenderungan kita sekarang adalah dari pembekal yang pelbagai negara,bukan dari Barat sahaja atas sebab2 yang Anon sebut, tapi perlu diingat membeli dari pelbagai sumber juga mempunyai kekangannya yang tersendiri contohnya dari segi compatibility serta memeningkan dari segi lojistik (logistical nightmare).Adalah lebih baik kita adress isu nya dari kita memperlekehkan Negara serta bangsa kita.Bak kata orang ‘meludah kelangit.’jangalah terlalu melihat berita2 mengujakan dari luar negara tanpa melihat sudut2 gelap/negatif di luar sana yang tidak wujud di Negara sendiri.
    Isu PATI adalah masaalah ‘two fold.’Memang ianya merimaskan seluruh warga, tetapi sudahkah rakyat kita bersedia mengalas kerja2 yang pendatang2 ini lakukan? Begitu mewah negara kita seperti gula menarik semut, kalau risikonya mati sekalipun ada yang sanggup meredah lautan untuk datang.Kita tutup disana,dia masuk ikut sini.Sedangkan Amerika yang berbelanja begitu besar untuk keselamatan pun tak mampu menangani isu pendatang di sempadan Mexico sepenuhnya.
    Keupayaan menghasil senjata di belakang rumah di Pakistan adalah sesuatu yang kita tak mahu terjadi di Negara kita,mahukah kita jadi porak peranda macam di sana?Sesama Agama pun sanggup berbunuhan.Semuanya adalah cerita ulangan yang sama di seluruh dunia, satu puak mengaku lebih Islam dari puak lagi satu dan akhirnya berpecah belah lah kita menjadi serpihan yang tak mempunyai kekuatan lagi.Salaams

  120. pendekar melayu islam says

    bro shah pusat operasi tu kat belah utarakn…??? (klau x silap la..)
    lgi satu bro shah, btul ke klau perang tercetus bukan sahaja pasukan tentera malaysia sahaja di arah kan berperang bahkan abggota polis pon di arah bertempur atas titah yang di petuan agong… betul ke…..????

  121. says

    satu serangan oleh anasir pengganas komunis dari Parti Komunis Malaya ke atas pangkalan TUDM Kuala Lumpur menyebabkan kemusnahan sebuah pesawat DHC-4 Caribou pada bulan Mei 1975. Serangan itu dilakukan oleh ejen-ejen Parti Komunis Malaya dengan menggunakan sepucuk mortar yang dipasangkan di atas sebuah lori kecil atas tujuan melambatkan bantuan pasukan sahabat yang sedang berada di medan tempur. Semuanya bermula apabila sebuah lori yang tidak dikenali melalui diluar pangkalan udara Sungai Besi, Selangor dan berhenti di situ. Beberapa orang lelaki Cina yang disyaki ejen komunis turun dari kenderaan dan melepaskan beberapa das tembakan mortar ke pangkalan menyebabkan sebuah pesawat DHC-4 Caribou musnah dan beberapa buah kemudahan TUDM rosak teruk serta mencederakan beberapa orang petugas dipangkalan tersebut.

  122. Anon says

    Org yg guna nama abu amir ni otak dah mereng agaknya, kalau nak berpolitik dan mencacai jgn sampai sewel. Nak termuntah!!! Buatlah fitnah banyak2 kau ingat kau tak akan mati ke? nanti kat depan Allah kau jawablah. Sesiapa yg buat fitnah nanti Allah akan kembalikan fitnah itu kepadanya.

    Sekarang ni kerajaan lebih cenderung utk memiliki senjata dpd barat & amerika. Kita tidak mengambil pengajaran dari apa yg berlaku kepada Turki, Indonesia, Pakistan dll bila dikenakan sekatan senjata. Apa guna senjata/ alat peperangan canggih tetapi ada sekatan tertentu? Kita perlu belajar lebih banyak dpd Turki bagaimana utk berdikari. Walaupun rakan sekutu rapat amerika sekalipun tidak dibenarkan memiliki senjata canggih dari mereka. Kita lihat Korea Selatan dan Jepun membina senjata/alat peperangan mereka sendiri tanpa terlalu bergantung kpd amerika.

    Kini kita lihat Indonesia kian giat bekerjasama dgn Korea Selatan, China, Belanda dll dalam bidang alat ketenteraan. Saya percaya dlm masa 20 tahun lagi Malaysia akan terus ketinggalan berbanding negara2 jiran. Masalah pendatang tanpa izin pun masih tak mampu kita tangani apalagi kalau ada penyusupan ajen2 asing. Sehingga kini kita hanya jadi pengguna senjata dan tidak mampu menghasilkan senjata ringan seperti pistol, rifle tempur dll. Cuba kita fikirkan puak2 disempadan Pakistan pun mampu membuat AK-47 dan peluru kat belakang rumah.

  123. pandang langit says

    tahnks bro Shah..bagi pendapat sya Bro Shah nih myb dekat dengan orng2 ATM nih sya cadangkan TUDM menilai sistem PANTSIR-S1 keupayaan sistem ini ialah mampu memusnahkan hampir semua jenis sasaran seperti UAV, peluru berpandu kruis dan sebarang senjata panduan tepat udara ke permukaan seperti JDAM, JSOW dan Maverick. Selain itu sistem ini mampu mempertahankan diri dari pesawat ‘halimunan’ selagi sasaran mampu dilihat oleh penderia sistem. Sistem ini boleh dipasang pada kenderaan seperti Iveco, Mercedes Benz atau MAN.. boleh rujuk buku keluaran Perajurit. Satu lagi SAM boleh digunapakai sistem BUK-m2 keluaran Rusia peluru berpandu..

  124. shahpaskal says

    Kita ada pusat operasi bawah tanah (lokasi tak yah lah den bagitahu). SAM ini dalam perancangan untuk dibeli bagi melengkapkan SPUN kita. Setakat hari ini GAPU bertanggungjawab dalam mempertahankan base tapi senjata GAPU masih belum memadai kerana hanya dilengkapi dengan sistem pertahanan jarak dekat (sesuai untuk tembak helikopter dan pesawat yang terbang rendah)

  125. pandang langit says

    Akhirnya dapat jugak basement TUDM baru nih…aku sebgai pemerhati nak tanya, adakah pangkalan baru nih dilengkapi SAM untuk menangkis mana2 pesawat musuh dari diserang? seperti mana di pangkalan buuterworth ketika era konfrentrasi dgn Indonesia..aku nk cerita pun panjang lebar tapi dgr kata ada bantuan dari British memasang sistem SAM nih..(kalau silap korang perbetulkan yerk) satu lagi ade ker pusat operasi bawah tanah jika diserang teruk oleh musuh basement kita nih?..lagi satu perbanyakkan cctv dan sistem vera-E ker..maaf yer kalau soalan aku nih mengarut..baru nak merangkak-rangkak..

  126. says

    Ikut sejarah komunis pernah menyerang pengkalan TUDM di Sungai Besi dalam tahun 1970-an dengan melancarkan mortar yang diletakkan dibelakang sebuah lori dan mereka berjaya memussnahkan sebuah pesawat caribou dan beberapa bangunan…titik tolak kejadian itu tertubuhnya PASKAU utk menjaga pengkalan2 tudm & aset2 lain…

  127. Abu Amir says

    Akhirnya terjawab Sah Video Tulin.. cai2 AlJuburi kecewa sakan
    hahahahaaaaaa ALLAH dah bagi cash sape Munafik sape Talibarut Zionist
    Sah AlJuburi

  128. wan says

    bertambah lagi pengkalan canggih kat malaysia nie

    tahniah bro atas info2 menarik

    keep up the good work

  129. Alex Vostox says

    Ya, Operasi El Dorado Canyon. Pengeboman besar-besaran oleh Presiden Reagan. Lepas tu, Orang berketurunan Arab terus jadi ‘sterotype watak Jahat’ dalam filem-filem Hollywood cam filem ‘Black Sunday’,'G.I Jane’, ‘True Lies’,'The Siege’, You don’t mess with Zohan’ dll…

  130. Alex Vostox says

    Setuju. Baik juga kalau di pindahkan kem tentera yang berada dalam kawasan bandar. Walaupun kat luar pagar telah di pasang ‘DI LARANG MENGAMBIL GAMBAR’, terdapat juga kem yang memang terdedah contohnya dekat Kamunting (Taiping) di mana kem Regimen Altileri dengan Kor Perkhidmatan yang betul-betul ada hotel 9 tingkat depan kem tu (Memang sebahagian pagar kem di tutup dengan zink, tapi tak guna kalu ‘pelancong’ menginap kat tingkat 9 hotel tu pakai pulak kamera dengan lensa telefoto).. Memang geng-geng politik akan cakap “Pindah Kem Tentera+Kerajaan Persekutuan(Najib)+kos tinggi=Rasuah” macam Tony Pua (Siapa itu Tony Pua??)”, Tapi lebih baik dari kompromi soal keselamatan.
    Pasal Lapangan Terbang Sungai Besi, Walaupun elok di pindahkan, tetapi lebih kalau masih di kekalkan untuk kegunaan pasukan khas seperti unit UTK PDRM (Lebih baik untuk tugasan serta merta daripada guna fasiliti di KLIA atau Subang.Contohnya, Pasukan Regimen 22 SAS Britain terpaksa mengambil masa yang agak lama (Deployment time) jika mereka di perlukan di serata Eropah kerana perlu mengambil perjalanan menaiki helikopter (RAF) dari Hereford ke lapangan terbang Heathrow dan pakai pesawat komersial British Airways) atau Unit PUTD Tentera Darat.

  131. admin says

    Tidak perlu saya ulas, comfirm Libya kena ganyang…seperkara lagi, saya pun tak rasa perang darat akan terjadi. Dari 80an US serang Libya…anda tentu pernah terbaca pasal serangan ini? Berlaku masa Ronald Reagen jadi presiden

  132. AhmadK89 says

    terbaik lah bro, dh lme tggu bro update cite2 baru. hehehe.. pmilihan labu sbgai pngkalan TUDM slh satu perncngan stratergik utk jgkamasa pnjg dri segi lokasinye.. bro, pe kate ulas sket tntg isu serangan tentera besekutu keatas libya dri aspek psediaan ketenteraan, persenjataan,aset2 militari n kesiapsiagan tetntera libya dlm mghadapi serangan, truk dorg kne..

  133. marimar says

    harap2 pangkalan baru ni lebih baik dr yg terdahulu
    jgn sampai mudah org luar masuk curi aset2 TUDM
    cukup2lah enjin hilang dan bukit jenalik
    amin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>