MELIHAT KE DALAM INSIDEN TEMBAKAN DI SOMALIA

 

Bulatan K4, perhatikan bangunan tinggi. Lokasi strategik untuk keduduk sniper

 

pemandangan dari sisi lain, K4

bangunan tinggi di kawasan K4

1. Tanpa disangka sahabat yang saya sudah kenal selama 8 tahun iaitu jurukamera Bernama TV, Allahyarham Norafaizul Bin Mohd Nor meninggal dunia selepas terkena tembakan sewaktu membuat tugasan di Somalia.

2. Allahyarham merupakan sahabat yang peramah dan kali terakhir saya bertemu beliau ialah ketika saya menghadiri satu mesyuarat di Kuala Lumpur kira-kira setahun yang lepas.

3. Malangnya memang tabiat orang kita selalu mempolitikkan apa sahaja yang berlaku termasuk jika ia menyentuh kematian orang, dari kematian seorang penyokong pembangkang semasa demontrasi BERSIH 2.0 dahulu dan terkini Norafaizul.

4. Selepas kematian Allahyarham, ada segelintir puak yang menyalahkan Putera Umno Malaysia yang kononnya cuba mendapatkan nama ekoran kerja-kerja amal yang cuba mereka buat di Somalia.

5. “Ramai lagi rakyat Malaysia kebulur, masih ada yang rumah tidak ada lampu…buat apa nak tolong orang lain?” begitulah di antara alasan yang saya baca.

6. Saya malas nak ulas mereka yang beri tohmahan begini kerana pada pengalaman saya, Umno melalui sayap pemudanya sudah lama membuat operasi kemanusiaan di luar negara tetapi ada juga yang langsung tidak mendapat pendedahan media seperti yang saya jumpa di Afghanistan dahulu.

7. Keputusan hendak pergi ke Somalia di bawah Putera Umno sendiri pun bukan dibuat secara paksa tetapi di atas rasa sukarela wartawan atau jurukamera itu sendiri dan mereka sentiasa  mempunyai pilihan untuk menolak tugasan itu.

8. Hujan peluru ke atas wartawan dan NGO Malaysia sudah pun berlaku semasa lawatan media tempatan untuk memasuki Baghdad pada tahun 2003 dahulu.

9. Saya merupakan antara yang terpilih untuk memasuki Baghdad sejurus selepas tentera Saddam Hussein ditewaskan oleh Amerika Syarikat tetapi sebaik sahaja mahu pergi mengambil jaket kalis peluru di Kementerian Pertahanan, tugasan saya dibatalkan.

10.Apa yang berlaku pada tahun 2003 itu, kumpulan wartawan Malaysia akhirnya diserang sehingga menyebabkan seorang penterjemah mereka dari rakyat Iraq terkorban.

11.Saya tidak ada sebarang halangan untuk wartawan Malaysia mempunyai liputan konflik di luar negara terutama di zon bermasalah.

12.Cuma, tidak perlulah dibawa macam satu rombongan sehingga 20 ke 30 orang, memadailah dengan dua atau empat orang wakil media, itu sahaja sudah cukup.

13.Selain memudahkan mobiliti, pergerakkan kita di rantau orang perlu berada dalam keadaan “low profile” dan tidak boleh terlalu menonjol kerana bukan senang untuk kita baca fikiran pihak-pihak yang bertelagah di sana.

14.Bab prosedur keselamatan sudah pasti perlu tetapi tidak ada jaket kalis peluru yang dapat menahan hujan tembakan.

15.Memang ajal maut terletak di tangan Tuhan, tetapi saya berharap selepas ini, pihak media atau mana-mana pertubuhan akan bekerjasama dengan Kementerian Pertahanan untuk meminjam jaket kalis peluru milik Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

16.Walaupun berat tetapi jaket-jaket kalis peluru milik ATM berada pada tahap tidak  kurang dari 3A, jika kesemua prosedur keselamatan sudah diambil dan kemalangan masih berlaku, jadi tidak ada sesiapa yang akan menunding jari kepada kita.

ANALISIS TEMBAKAN

17.Analisa serangan ke atas kumpulan wartawan Malaysia ini dibuat dengan bantuan bekas penembak tepat terbaik ATM yang mempunyai “9 Confirmed Killed” dan pernah bertugas di Somalia malahan, rakan beliau sendiri pernah menjadi korban di negara itu.

18.Beliau dikenali sebagai “Sniper Gunung”, baru sahaja balik dari Afghanistan untuk membantu pasukan khas kita menjalankan operasi di sana.

 

sniper gunung-penembak tepat renjer dengan 9 confirmed kill

19.Kami bertemu pada 3 Sept untuk membincangkan tembakan yang membunuh kameraman Bernama itu tetapi saya tidak berani untuk menulis analisis yang kami buat sehinggalah pada pukul 12.53pm, 5 Sept, beliau memberi “Clearance” untuk saya melampirkan artikel terbaru ini kerana sudah mendapat pengesahan dari berita  bahawa mangsa terbunuh akibat tembakan dari peluru jenis “Armour Piercing”  (AP bullet) yang digunakan oleh penembak tepat atau Sniper.

20.Perbincangan selepas pertemuan 3 Sept diteruskan melalui emel dan panggilan telefon selepas gambar luka mangsa mula dikeluarkan, saya pula cuba mendapatkan pengesahan dari anggota media yang sudah pulang ke tanahair dari Somalia untuk mengetahui saiz peluru yang terkena pada badan mangsa.

21.Akhirnya kita tahu bahawa ada dua das tembakan. Salah satu tembakan mungkin tersasar dan satu lagi terkena kenderaan yang membawa Allahyarham, menembusi ketiak. Peluru dari jenis 7.62mm AP itu kemudian bergerak di dalam tubuh mangsa melalui satu proses yang dipanggil “Ricochet” dan
keluar pada bahu mangsa melalui lubang luka yang kita panggil “Outlet”.

22.Proses Ricochet ini menyebabkan paru-paru mangsa luka, terpelantun akibat terkena tulang  dalam badan mangsa dan keluar ke atas melalui bahu.

peluru ni yang no.1 jenis match sniper pakai. anak peluru panjang. yang tengah tu 7.62x51mm NATO (GPMG, HK G3, SLR, HK11A1 etc-ect pakai) dan no. 3 tu 7.62x39mm AK pakai (peluru ketiga hampir meragut nyawa Sniper Gunung dan kini disimpan sebagai kenang-kenangan)ks.

JENIS SENJATA

23.Teori awal bahawa peluru datang dari sistem senjata GPMG sudah kami tolak awal lagi kerana secara psikologi operator GPMG atau PKM tidak akan melepaskan tembakan satu atau dua das dari jenis senjata mesingan.

24.Ada dua das tembakan yang didengar agak kuat oleh saksi iaitu wartawan Bernama TV yang duduk di sebelah pemandu.

25.Kemungkinan tembakan dilepaskan tidak kurang dari 300 ke 400 meter dan bergantung kepada arah angin, bunyi itu dibawa sekali jika angin menuju kepada kenderaan media Malaysia.

26.Melalui pengalaman Sniper Gunung, kawasan K4 yang menjadi medan serangan tersebut merupakan syurga penembak tepat kerana terdapat banyak bangunan tinggi.

27.K4 merupakan gelaran yang diberi oleh askar marin Amerika Syarikat (AS) sebagai singkatan kepada Kilometer 4 dan menjadi bulatan strategik untuk mana-mana pihak yang mahu pergi ke Pasar Bakara atau lapangan terbang, stadium etc.

28.Di antara senjata yang paling popular diguna oleh penembak tepat di sana ialah dari jenis buatan Russia versi lama iaitu Dragunov SVD, kadang-kadang raifel jenis G3 digunakan.

 

raifel sniper SVD

raifel G3 buatan german yang kadang-kadang diguna untuk sniping di somalia

 

 SIAPA PENEMBAK

29.Terlalu awal untuk menuduh tentera African Union melepaskan tembakan kerana dalam situasi perang seperti yang berlaku di Somalia, kita tidak tahu tuan empunya peluru, bukan ada cop pun pada peluru tersebut.

30.Krebiliti saksi yang diwawancara juga boleh dipertikaikan kerana keadaan masyarakat sana yang sudah berpecah belah dan setiap seorang merupakan milik salah satu puak dari puluhan puak dan warlord yang ada di negara tersebut.

 

Mati katak-orangramai mengerumi mangsa yang terkorban selepas terkena tembakan Ak47 milik pemandu dalam kenderaan di hadapan. Kesalahan mangsa hanyalah mencuri sekampit beras yang diletakkan di belakang kenderaan itu. Gambar dari kedudukan sniping Sniper Gunung

 

MOTIF

31.Melalui pengalaman Sniper Gunung di Somalia, motif tembakan dan pembunuhan berlaku akibat hal yang remeh temeh.

32.Curi beras dari belakang kenderaan menyebabkan nyawa manusia melayang, orang di sana kadang-kadang suka untuk menembak sesiapa sahaja mungkin sebagai satu penghantaran message.

33.Mungkin dalam senario yang menimpa media Malaysia, ada puak yang marah kerana bantuan tidak sampai kepada mereka, mungkin bantuan disampaikan kepada puak atau kabilah yang menjadi musuh mereka.

PERLINDUNGAN

34.Kalau peluru dari jenis AP sudah digunakan, tidak ada jaket kalis peluru yang boleh menyelamatkan anda kerana ia diguna untuk merobek dinding kereta perisai.

NOTA PENULIS

35.Saya dengan ini mengucapkan terima kasih kepada penembak tepat kita, Sniper Gunung, blogger malaysiamilitarypower, sarjan paskau dan sarjan syark kerana membantu menghasilkan artikel kali ini.

36.Apa pun ini hanyalah satu pendapat peribadi, untuk maklumat yang lebih jelas, anda boleh membaca artikel yang dihasilkan oleh blogger papagomo (klik here) kerana beliau berada di sana.

37.Pada saya, pengalaman beliau (papagomo) harus diambil kira kerana kita di sini  cuma membincangkan insiden tersebut dari keselesaan komputer peribadi kita dan tidak berasa pahit getir serta tahu mengenai “behind the scene” insiden tersebut kecuali selepas membaca artikel papagomo.

38.Apa pun saya memuji keberanian wartawan dan blogger kita yang berani memasuki zon bahaya seperti ini untuk mendapatkan gambaran sebenar dari perpekstif rakyat Malaysia sendiri, takde lah kita dok kena tipu dengan media orang puteh macam CNN tu.

Comments

  1. says

    Salam perjuangan..blog tuan telah sy pautkan di blog sy..minta jasa baik tuan untuk pautkn juga blog sy pada blog tuan..

    demi perjuangan alif ba ta..
    keris7lok.blogspot.com

  2. eric says

    salam saudara shah….boleh buat artikel mengenai airbus A400 yg bakal negara kita perolehi kelak x???nak tahu lebih detail,kelebihan dan kekurangan dari sudut pandang saudara shah…

  3. says

    ramai student kat malaysia yang tak dapat kerja..apa kata kerajaan malaysia sediakan mereka kerja utk jaga keamanan…mcm back up polis…contoh cam rela…sebab mereka ni stdy up lah sikit dari RELA…sayang kalau bazir tenaga mereka ini.. ada baik jugak kalau diserapkan ke dlm unit berunifrom yang baru…

  4. anavel gato the nightmare of solomon says

    mungkin dlm masa dtg kalu kementerian nk buat filem ni on gak tapi bajet memang besare.hehe

  5. anavel gato the nightmare of solomon says

    ya.kadang kala kesal jugak dgn sikap sesetengah pembangkang ni.harap bajet negara akan datang dpt dinaikkan jumlah peruntukan utk pertahanan.kalu blh 2 kali ganda lbh besar drpd bajet skrg

  6. ace says

    maaf lari tajuk.

    klu ada masa lebih shah cuba buat POLL setuju / tak setuju PLKN tukar jati national service. masukkan sedikit artikel mengenai modul NS dari negara lain macam singapore atau korea selatan untuk buat study banding mana yang baiklah, shah lebih arif. pembaca dah sampai 2 juta nak tengok juga mentaliti set mereka, biar mereka undi, sibuk bincang asset pertahanan klu jati diri tak ada tidak jadi juga.

    ni dah kes komunis jadi wira, nak tukar bendera, lagu negaraku banyak kali dah kena hina. ISA mansuh lagi naik kepala. pelik orang luar lebih menghargai malaysia daripada orang kita sendiri. sebagai contoh, baru2 ini melalui sime darby lecture oleh mr shaukat aziz on the true cost of terrorism, dia puji melangit tengok kita. bangga tengok orang luar pandang tinggi malaysia ni tapi orang dalam sendiri ramai jadi barua dan pengkhianat. selamatkanlah Malaysia amin.

  7. naza says

    jg silap paham, bro. kan dia sebelah pihak pembangkang, jadi keje dia bangkang je la. walau apa pun pencadang buat, dia kena jugak bangkang. sebab dia dibayar gaji untuk membangkang. yang buat keje part time tu, biaq pi kat dia lah. nak cari duit lebeh.

  8. anavel gato the nightmare of solomon says

    walaupun aku ni penyokong pembangkang,aku beharap bajet tentera digandakan.yg aku blh bangkang hanya pengurusannya bkn jumlah peruntukan.keselamatan negara adalah yg utama tapi aku harap bajet tentera lbh byk digunakan utk R&D bknnya beli sahaja senjata tanpa dpt blueprint senjata tu.

  9. says

    Black Hawk Down

    1. Pertempuran di Pasar Bakara Market, Mogadishu Somalia telah menjadi satu titik di dalam diari penglibatan Tentera Darat di dalam misi PBB khususnya 19 RAMD Mekanis. Walaupun kelengkapan tempur serba kekurangan pertempuran pada 03 dan 04 oktober 1993 di tengah-tengah Kota Mogadishu itu benar-benar memberikan satu pengalaman peperangan baru kepada 11 Pegawai dan 103 Lain-lain Pangkat secara langsung dan keseluruhan Pegawai anggota MALBAT I, UNOSOM II Somalia.

    2. Kejayaan pasukan MALBAT membantu pasukan tentera Amerika adalah suatu perkara yang diluar dugaan dan sangat membanggakan. Pengiktirafan dari negara Amerika dan lain-lain negara telah berjaya menbuktikan kebolehan anggota Tentera Darat Malaysia di mata antarabangsa.

    SKOP

    Pendahuluan.
    Pengalaman sebelum operasi menyelamat.
    Pengalaman semasa operasi menyelamat.
    Pandangan dari sudut seorang crewman.

    PENDAHULUAN

    3. Pengumuman kerajaan Malaysia menyertai kumpulan Pengaman Bangsa-bangsa Bersatu di Somalia UNSOM II dan seterusnya memberi mandat kepada Tentera Darat untuk memilih pasukan yang terbaik dan bersesuaian memikul tanggungjawab tugasan tersebut. Pasukan 19 RAMD Mekanis berpengkalan di Sungai Petani dipilih memikul dan menerima tanggungjawab yang diamanahkan kepada seluruh warga pasukan itu. Rasa syukur dan hormat semangat keperwiraan pasukan menerima tangungjawab tersebut dan berterima kasih di atas kepercayaan yang diberikan oleh Tentera Darat khususnya kerajaan Malaysia dengan tidak merasa sangsi keupayaan Pasukan 19 RAMD Mekanis bagi menjalankan tugas yang diberikan. Pemilihan Pasukan 19 RAMD tersebut bukanlah dianggap satu masalah pada warga pasukan, malahan ianya satu kejayaan dan dihormati oleh pasukan-pasukan tempur lainnya.

    PENGALAMAN SEBELUM OPERASI MENYELAMAT

    4. Saya 1082037 Sarjan Sulaiman bin Barry mula berkhidmat dalam tentera 22 Feb 1990. Setelah tamat menjalani latihan di Pusat Latihan Rekrut Port Dickson saya telah ditempatkan untuk bertugas ke Batalion 19 RAMD Mekanis berpangkalan di Sungai Petani Kedah. Saya berasal dari Masjid Tanah Melaka, mempunyai lima adik beradik taraf pendidikan SAP. Setelah tamat menjalani kursus Memandu dan Senggaraan kelas II A bermulah kerjaya saya sebagai anggota pemandu kenderaan A di dalam Kompeni C, banyak latihan dan pengalaman dapat saya pelajari sebagai pemandu kenderaan A. Apabila 19 RAMD diberi kepercayaan menjalankan tugas di bawah PBB.

    5. Saya merasa teruja apabila turut diberi peluang dan kepercayaan terpilih bersama pasukan19 RAMD bertugas di Somalia didalam Kompeni A dibawah perintah Mejar Abd Aziz bin Abd Latif dan berada didalam Platun 3 yang diketuai Leftenan Muda Juraimi bin Ariffin. Kegembiraan dan peluang ini tidak mahu saya elakkan untuk berkhidmat bersama-sama pasukan tentera pengaman dari negara lain, pengalaman yang bakal diperolehi ini cukup bererti yang tidak akan saya lupakan. Bagaimana pun keresahan tetap ada, walaupun sebelum menyertai pengaman saya dan rakan-rakan sentiasa menjalani latihan sebagai persiapan.

    6. Terfikir juga adakah saya mampu menjalankan tugas di sana untuk menghadapi pelbagai risiko samada bentuk muka bumi, pergaulan, keranah masyarakat setempat, tugas dan tanggungjawab.Pergolakan dan situasi yang berlaku di antara kaum disana tidaklah penting untuk difikirkan kerana telah sedia dimaklumkan. Setelah diberi kata nasihat dan peransang keyakinan juga semangat mula meninggi, peluang yang diberi mesti direbut mungkin ianya tidak berulang lagi. Pada 30 Jun 1993 jam 2100H seramai 204 anggota kumpulan besar pertama termasuk saya berlepas dari Pangkalan TUDM Butterworth menaiki sebanyak tiga kali C130.

    7. Dalam perjalanan masing-masing bagaikan terkedu untuk berkata menanyakan soalan, memikir dan memberi jawapannya sendiri amat meletihkan. Setelah berhenti beberapa destinasi akhir kami sampai ruang udara negara bergolak Somalia dan berlegar-legar seketika di Bandar Mogadishu yang amat daif seperti kawasan baru untuk dibangunkan angkara peperangan bagaikan terkena kejutan elektrik masing-masing memikir ada yang dapat merumuskan sendiri.

    8. 1 Julai 1993 melangkahkan kaki di bumi Somalia dengan semangat bercampur kegerunan walau disambut oleh kumpulan kecil pertama seolah tiada perkara berat untuk difikirkan dan dengan sendirinya kami menonton upacara menghantar pulang tentera yang tidak bernasib baik. Ada di antara kami dapat menerima kenyataan ini dan bersedia dengan ketentuannya dan ada yang sebaliknya. Apa yang berlaku adalah asam garam dalam tentera, keyakinan dan keazaman tidak akan luntur.

    9. Secara rasminya bermulalah tugas saya sebagai pemandu kenderaan A tempur RPZ serang hendap di kawasan yang sama cuma waktu yang berbeza, kami di tembak dicelah-celah bangunan Misi Pengaman dan membuat rondaan yang dinamakan ‘Outskirt’ sekitar Mogadishu siang dan malam dalam jangkamasa 10 jam. Tiap-tiap rondaan selama dua jam, lima kali sehari melibatkan tiga platun dalam satu Kompeni.Tugas pertama selamat
    dilaksanakan walaupun di awal rondaan melibatkan platun satu mengalami sedikit masalah semasa mejalankan tugas.

    10. Sebelah malamnya adalah satu tugas yang tidak akan saya lupakan di mana kami tidak dibenarkan memandu mengunakan cahaya lampu kerana mengambil kira aspek keselamatan. Walaupun telah dilatih kami belum dapat menyesuaikan diri, di sinilah bermula kerjasama krewmen antara Ketua Kereta dan pemandu. Kerisauan mula melanda kerana peranan Ketua Kereta dan pemandu tidak berfungsi dengan baik, sungguh pun dibekalkan alat pandangan malam. Terbukti kami menggunakan peralatan moden tetapi penyesuai dan penggendalian yang terhad telah mencacatkan dan boleh mengurangkan keyakinan menjalankan tugas.

    11. Akhirnya kami tidak mengunakan bantuan pandang malam sebaliknya menggunakan pengalaman memandu malam untuk menyesuaikan keadaan. Detik mencabar menduga mental dan fizikal bermula apabila kami meronda kawasan kawalan pasukan Pakistan, secara tiba-tiba kawasan itu diserang secara tidak langsung kami bagaikan kehilangan arah didalam kegelapan malam mencari tempat perlindungan sebalik bangunan namun keselamatan tetap tidak memberi jaminan. Serangan itu tertumpu pada pos kawalan pasukan Pakistan bagaimana pun tempias tidak dapat dielakan.

    12. Keesokan harinya kawasan yang sama ribuan manusia menjalankan aktiviti harian meskipun kami nampak beberapa orang bersenjata, kami tidak melatah malahan bersedia menghadapi apa pun risikonya. Akhirnya letupan tembakan berlaku dikesibukan orang ramai keadaan yang sangat teruja ketika itu seolah-olah tidak memberi ruang untuk membuat keputusan membalas atau terus memecut, seakan telah mendapat arahan ketika itu kami membalas tembakan tersebut tanpa merasa ragu-ragu. Saya memandu kenderaan kedua jelas nampak apa yang berlaku seakan sesuatu yang tidak kena dan kami terus memberi tentangan.

    13. Saya berpendapat dan memaklumkan kepada Ketua Platun memberhentikan tembakan dan keluar dari kawasan tersebut kerana saya membayangkan platun di dalam keadaan terlalu terdedah dan kealpaan membalas tembakan dengan membabi-buta kami terdedah kepada kecekapan militan mengunakan senjata anti kereta kebal. Saya cukup gembira walaupun sebagai seorang pemandu kenderaan, Ketua Platun sependapat dengan saya lalu Ketua Platun mengarahkan meninggalkan kawasan tersebut.

    PENGALAMAN SEMASA OPERASI MENYELAMAT

    14. Dengan keyakinan dan kesungguhan yang di tonjolkan oleh MALBAT misi bantuan keamanan telah bertukar menjadi penguatkuasaan, ianya satu cabaran pada kami pada awalnya menjadi pertikaian antara kami. Ini terbukti apabila MALBAT secara langsung terlibat operasi penggeledahan pertama bernama ‘TARGET FISH’ di kawasan perumahan. Sebelum memulakan pergerakan kami telah diberi taklimat oleh Ketua Kompeni dan Ketua Platun terhadap tugas masing-masing. Saya dari Platun No 3 Kompeni A diarahkan membuat kepongan dan pengawasan.

    15. Nada bunyi mudah untuk dilaksanakan, hakikatnya kesukaran yang dialami kerana terpaksa melayan kerenah masyarakat setempat yang segelintirnya tidak menyenangi kedatangan kami dan ada juga yang membantu bagi memudahkan pekerjaan kami. Namun ianya merupakan kejayaan yang besar buat MALBAT berjaya merampas beberapa senjata dan bahan letupan. Keupayaan dan kesungguhan MALBAT menjalankan tugas dan tanggungjawab itu membuka mata PBB dan kepercayaan diberi dengan banyak lagi operasi-operasi yang dilaksanakan.

    16. Saya merasakan sepanjang menjalankan tugas sesingkat ini dengan berbagai pahit maung sebagai seorang pemandu APC banyak pengalaman yang dapat membantu saya sebagai seorang tentera yang cukup berilmu, bersemangat dan berani. Sememangnya tidak akan saya lupakan penglibatan MALBAT pertempuran di Pasar Bakara Market yang menempuh berbagai situasi. Pada 3 Oktober 1993 1 Kompeni Renjer Tentera Amerika telah menjalankan operasi bersendirian dan telah terkepung, keadaan seakan tidak memihak kepada tentera Amerika.

    17. Situasi tersebut meletakkan MALBAT di dalam keadaan siap sedia untuk membantu. 2 Kompeni dari MALBAT telah diarahkan bergerak dan berkumpul di New Port. Di sana saya dan rakan-rakan sabar menunggu arahan dan rancangan yang akan diberi. Kemuncaknya tiba juga apabila kami mendapat arahan hanya melibatkan anggotacrewmen sahaja tidak kepada anggota seksyen MALBAT, malah membawa pula tentera dari Amerika. Saya masih merasa terpinga-pinga dan tidak memahami apa yang akan berlaku seterusnya.

    18. Akhirnya saya mendapat arahan untuk bergerak walaupun sebelum itu telah diberi taklimat ringkas oleh Ketua Platun tetapi persoalan pada diri kami masih belum mendapat jawapan. Pergerakan kami bermula agak perlahan di dahului oleh dua buah kereta kebal Pakistan dan 2 Kompeni MALBAT yang hanya mengikut, kepada pengiring hanya menanti episod yang akan belaku. Sepanjang pergerakan, kami disambut dengan tembakan dari senjata kecil pihak militia Somali sehinggalah keadaan sudah tidak terkawal, bermula dari semangat yang berani menjadi semakin luntur.

    19. Ketakutan dan keresahan tidak bertahan lama sebaliknya kami merasakan menerima semangat baru apabila tentangan yang diberi dapat disaingi walaupun kelengkapan persenjataan pihak lawan lebih baik. Rancangan dan arahan juga kesetiaan kami tonjolkan dapat menyaingi lawan dengan pergerakan yang teratur. Anehnya masyarakat sekeliling merasakan tidak ada apa yang berlaku mereka tetap bersahaja mengonggong puntung rokok. Keadaan makin rancak dan sempat menyaksikan pengendalian senjata belakang kenderaan hadapan berbalas siulan berapi, akhirnya mengalah mendapat sedikit kecederaan, bagaimanapun tentera Amerika datang membantu. Semangat bagaikan disentap apabila mengetahui kemalangan dialami pasukan, bagaimanapun hanya untuk sementara semangat melawan tetap membara.

    20. Semangat dan keberanian saya semakin teruja apabila Platun 3 yang diketuai oleh Leftenan Muda Juraimi bin Ariffin diarahkan terus kehadapan unuk mengambil dan menyelamat tentera Amerika. Kebuntuan timbul apabila kami tidak diberitahu lokasi, seolah bergerak menjadi satu umpan kepada pihak lawan. Sangkaan saya tetap betul, kami ditembak bertalu-talu berbagai arah, sebagai seorang pemandu berpengalaman tanpa diarah kami sepantas kilat berpusing untuk berundur.

    21. Bagaimanapun Platun 3 diarah kembali menjalankan misi menyelamat setelah kedudukan pasukan Amerika dapat dipastikan. Seakan tidak peduli risiko yang akan dialami kami memecut laju kearah yang ditujui dan sepantas yang boleh kami bergerak berundur. Kepantasan dan kecekapan kami tersekat apabila kenderaan beberapa kali gagal untuk bergerak, saya mula merasakan sesuatu yang tidak kena apatah lagi tentera amerika mengharapkan perkara yang baik berlaku.

    22. Hari semakin cerah tembakan tak henti-henti bagaikan mendapat rahmat saya mengetahui kesilapannya secara tidak sedar kenderaan panduan saya telah melebihi muatan dan bergerak mendaki bukit tidak sesuai untuk pergerakan awal kenderaan dengan gear 3 seperti lazim dengan memasuki gear yang paling rendah, saya berjaya memandu ke kawasan selamat.

    23. Apa yang merasakan saya berbangga dan megah tidak putu-putus, saya mendapat pujian dari rakan dari Amerika berjaya membawa mereka dengan selamat. Kejayaan dan merasa bangga tidak boleh dinafikan penglibatan MALBAT khususnya saya salah seorang penyumbang kegemilangan.dan kepercayaan yang diberi oleh Tentera darat juga kerajaan Malaysia tidak dipersiakan malah kegagahan tentera kita membuka mata dunia.

    PANDANGAN DARI SUDUT SEORANG CREWMAN

    24. Setelah apa yang berlaku dan dilalui juga pengalaman yang diperolehi banyak membantu.untuk meningkatkan tahap professionalisma tentera kita. Meskipun kita tidak meletakkan kepercayaan sepenuhnya, pengunaan kenderaan A seperti kelengkapan, keupayaan tetapi dengan berbekalkan disiplin, pengalaman mengendalikan, kepantasan dan berfikiran tajam menonjolkan keupayaan kenderaan tersebut. Pada hakikatnya kita mengetahui kebolehan sebenar.

    25. Sememangnya kita mengetahui kelengkapan kenderaan tempur tidak mempunyai pengunaan alat pandang malam terutama APC RPZ Condor 4 x 4 menjadi masalah yang besar. Penggunaan peralatan yang tidak bersesuaian boleh menganggu tumpuan penggendalian dan perlaksanaan tugas iaitu pemandu mengunakan alat pandang malam anggota tempur. Keduanya kita tidak dilatih secukupnya mengendali dan mengunakan peralatan itu, pelaksanaan tugasan malam seperti pemerhatian menampakkan kegagalan. Kesesuaian kenderaan dengan bentuk muka bumi haruslah diambil kira, kita tidak boleh beranggapan boleh pakai sahaja.

    26. Seharusnya kenderaan itu mestilah ditingkatkan keupayaannya selaras memikul tugas yang besar, ketahanan dan kemampuan kenderaan menghadapi apa jua keadaan cuaca dan bentuk muka bumi. Pertukaran alat ganti kenderaan turut membebankan ini membolehkan kelicinan rancangan terganggu. Keperluan kenderaan tempur simpanan sememangnya perlu sebagai menampung keperluan operasi. Ciri-ciri keselamatan tiada seperti laser amaran perlu ada.

    27. Sistem persenjataan pada kenderaan tempur sememangnya amat jauh ketinggalan apalah ada pada twin 7.62mm lebih banyak digunakan sebagai membalas sahutan tembakan musuh yang mengunakan senjata berkaliber lebih besar, kekurangan dan penggunaan terhad senjata 20mm Orlinkon (AKK) ternyata gagal menyaingi kehabatan musuh. Tugas penguatkuasaan seperti rondaan boleh mengundang kemalangan kerana kawasan yang terhad perlu diawasi memakan masa yang lama, ini amat meletihkan tumpuan pemanduan menjadi tidak konsisten.

    28. Bagaimanapun pentingnya adalah arahan, rancangan dan keserasian antara crewman tersebut. Taklimat harus diberi dengan betul dan mudah difahami, ini membolehkan pemandu dan Ketua Kereta memikir dan merancang apa yang bakal berlaku. Seharusnya bantuan tembakan dari Kereta Kebal dapat membantu memusnahkan sasaran atau halangan sebagai pengiring hadapan. Penggunaan senjata Anti Kereta Kebal (AKK) ringan amatlah penting pada operasi-operasi FIBUA keberkesanan amatlah baik.

    PENUTUP

    29. Dalam pertempuran yang berlaku selama lima jam itu, anggota MALBAT mengalami seorang kehilangan jiwa dan sepuluh anggota tercedera (termasuk 4 cedera parah). Angka terkorban dan kecederaan telah membuktikan bahawa kita cukup terlatih, berdisplin dan sentiasa bersedia di mana saja digerakkan walaupun bergabung dengan tentera asing. Ini juga membuktikan kemampuan Tentera Darat. Kita mempunyai kekuatan mental, fizikal dan siap siaga yang baik terkenal di mata antarabangsa.

    asei ini dari pengelaman seorang pemandu APC Condor SSjn Sulamian bin Barry PJK, yang terlibat secara langsung pertempuran BAKARA Market pada 13 Okt 1993.

  10. jauhari says

    Orang afrika dan middle est sukar untuk bedakan bendera USA dan Malaysia,apalagi tingkat pendidikan di Afrika rendah ,hingga banyak yg tidak bisa membaca.
    Kalau malaysia masih ingin tetap eksisi di misi afrika dan middle est,ada baiknya bendera di tukar ,sehingga tidak menyerupai garis-garis merah putih..
    Silahkan lihat contoh bendera nya

    http://i52.tinypic.com/al0qro.png

  11. Shed Hamid Albar says

    Sori terlalu banyak ayat “dimana”… Hati tengah panas melihat peruntukan pertahanan budget bayangan itu tadi…

  12. Shed Hamid Albar says

    300 Juta saja!!!!!????? What the %@##$%^^!!! Biasala ayat diaorang.. Membazir.. Siapa musuh kita? Tapi ingat.. Negara yang lemah adalah negara yang kalah. Kalah sebelum berjuang. Nantikan masa dimana angkatan bersenjata kita setaraf dengan kemboja atau Laos. Aku masih ingat satu forum dimana seorang forumer (aku rasa penyokong PAS) menyatakan bahawa membazir membeli peralatan pertahanan ni dimana beliau berpegang kepada hadis akhir zaman dimana kita akan bertempur dengan golongan Yahudi menggunakan pedang. Jadi adakah beliau menyaran kita melengkapkan diri kita dengan pedang sedangkan jiran2 berlumba membeli senjata moden? Adakah beliau terlalu yakin bahawa negara kita tidak akan terlibat dalam sebarang konflik sebelum berlakunya “peperangan” akhir zaman ini tadi? Tepuk dada tanya selera…

  13. aku says

    ha ah bleh dikatakan seluas padang bola
    tu yg menyedihkan semua bermula oleh US sendiri… buat kerja sorang2 last2 sendiri susah + menyusahkan org lain

  14. naza says

    susah nak buat filim citer ni bro. ada banyak faktor penghalang. antaranya 1. mana nak cari pelakon tambahan rupa somalia. dorang tak ramai kat sini. 2. mana nak cari muka mat saleh panik 3. macam mana nak gambarkan askar kita meredah hujan peluru. i really mean hujan peluru kerana orang somalia berada diatas bumbong banggunan, menembak ke bawah.pada kedudukan askar kita, memang di timpa hujan, hujan peluru. no cover, no shelter. filim ini akan jadi tak lojik. :)

  15. anavel gato the nightmare of solomon says

    kalu blh citer ni atm blh gunakan utk tarik lbh ramai generasi muda msk tentera.saya sokong kalu PLKN tukar jd national service utk melibatkan org melayu,cina dan india dlm tentera

  16. aku says

    setahu aq askar us yg terlibat dalam operasi di somalia 75 org tak tau angka ni betol @ tak …us ranger banyak yg mati dalam misi ni bleh katakan trajedi hitam buat U.S dan misi kita sbgai penyelamat

  17. jebat bongok says

    Ko jangan memekak lah Jebat…

    bukannya aku taknak sokong parti seks bebas ko.. tapi masalahnya bajet bayangan yang korang buat pun macam sial.. bajet untuk pertahanan cuma RM300juta utk ATM(MAB-TD-TLDM-TUDM).. ko ingat diorg nak buat apa setiap cabang dapat bajet RM60juta? bayar gaji pun tak lepas.. Bajet boss ko pegi memburit pun lagi tinggi.

  18. kebabom says

    Cerita pasal wartawan ni, aku ada pengalaman masa banjir kat utara beberapa kali pasal aku dok kat utara. Masa banjir hari2 keluar berita kerajaan pusat dan parti kerajaan pusat tolong rakyat. Kerajaan negeri tak buat apa2. Ada satu gambar dalam paper ahli parti kerajaan pusat ramai-ramai pegang satu kerusi, simbah air posing depan kamera, caption gambar kata ahli parti xxxxx menolong rakyat, tapi diorang ni nampak bersih dan x penat. Padahal kerajaan negeri dan sukarelawan meredah banjir, kumpul barang keperluan, tolong orang. Tapi tak bawak wartawan sebab diorang kata leceh nak bawak wartawan, tujuan utama selamatkan dan tolong orang dulu. Hanya jauhari mengenal manikam, kalau nak tahu sesuatu melalui media (tak kesah media kerajaan ke pembangkang), sampai bila2 pun kita takkan tahu perkara sebenar.

  19. naza says

    saya melihat sendiri anggota yang terlibat dalam misi menyelamat tu masa mereka mendarat direct dari somalia. kasut mereka masih ada debu somalia. rupa mereka macam orang biasa saja. tak da apa apa beza. tapi terpancar semanat keperwiraan yang amat tinggi dimata mereka. dan tak pernah berlaku askar amerika berpelokan dengan tentera negara lain, tapi berlaku di somalia. kata mereke askar malaysia sangat tangkas, nampak macam bayang saja pergerakan mereka masa contact dengan orang somlia. ramai juga yang mati,katanya lagi, tapi jumlah tak dinyatakan.

  20. anavel gato the nightmare of solomon says

    yg aku tau tentera pakistan memang ade tapi diorang dah bla dulu tinggalkan tetera malaysia bertahan utk selamatkan tentera amerika

  21. anavel gato the nightmare of solomon says

    tentera malaysia tk msk pon dlm filem black hawk down.bangang punya amerika.tk nk gaku diorang diselamatkan tentera asia dan islam.

  22. majin says

    betul3x. nak tau gak keperwiraan wira-wira negara dlm rescue tentera rambo. dah tolong pastu kutuk plak wira-wira kita tak cukup training, tak cukup kelengkapan etc etc. pastinya tentera kita terlebih keberanian pasal sanggup rescue diorang dlm keadaan kekurangan.
    nak harapkan yusof haslam terbitkan filem pasal ni… kena tunggu kucing bertanduk plak dulu.

  23. says

    pasal kisah nie dulu pm kata akan laporkan secara princi kat kita bila dah dapat laporan penuh..kata hari tu dah dapat..tp lama dah kenapa x ada kuar berita lagi nie?ke nak tutup kes nie

  24. papagomok says

    pasai apa p kelantan? ada apa kat sana? Awat orang kelantan kebuluq macam kat afrika ka?

    ni nak habaq kat hang ni, negeri Perlis AMNO nih lagi susah dari orang Kelantan, AMNO perintah tapi tak maju2 jugak, dari dulu sampai la ni sama cam tu jugak…

  25. naza says

    wah…. bro komen mcm team forensik ooo. caya lah. niat hati tamo lah ungkit benda yang dah jadi, sepatut nya precaution diambil sebelum sesuatu terjadi. berkenaan sang penembak tu, konon ceritanya. tindakan telah diambil. punca yang dia benggang sangat tu mungkin ada kaitan dengan 2 insiden. 1. malaysia pernah gempur bazar dalam resque mission menyelamat trup amerika dulu. 2. malaysia perneh gempur kapal tangki yang di naiki lanun di perairan somali. jadi ini hanya lah dendam peribadi saja. tak berkait dengan pihak pemerintah.dalam kepalanya, janji nampak lambang belang merah putih, balon. dia sekolah tak tinggi. tapi dapat pegang mesingan, kira hebatlah. lubang kat tepi tingkap tu satu saja, menunjukkan dia tembak sekali saja. tapi kena dua orang, menunjukkan ia dari senjata berat, saperti yang diatas APV tu, kalo dari peluru snipper, momentum peluru tu dah slow bila kena tingkap. tak mampu untuk tembus sampai 2 orang. ini pendapat saya saja. saya bukan pro dalam hal ni

  26. politikus says

    apala bangang noo…kalau betul misi tu nak kan publisiti tak payah pergi somalia pergi kelantan pun cukup…apolar puak2 politik bangang duk merapu dalam ni….yang duk kutuk2 tu tak sedor diri dulu geng2 ni lar yang pi selamat anak hangpa kat mesir…bukan tau nak syukur…

  27. max power says

    Anda tidak ada hak untuk menilai keikhlasan perbuatan orang lain dan anda juga telah buruk sangka sesama saudara muslim.

  28. max power says

    Semoga kita belajar sesuatu dari kematian arwah. Tingkatkan lg keselamatan mana2 misi bantuan kemanuasian ke wilayah2 perang. Kepada Putera UMNO, biarkanlah depa nak tuduh macam2. Biar Allah saja yang beri penilaian kepada niat dan tindakan anda semasa di Somalia.

  29. sniperz says

    ahh…si jebat ni sebenarnya dengki ni.

    tolong la.jgn ungkit benda politik kat cni.ko ni x fhm2 ke??

    kalo ko nk ungkit psl ikhlas sgt abestu cuber jwp mane lak gi tabung memali yg lesap sampai anak2 arwah memali x dpt pon???haaaa..jawap2…tu br psl kebajikan politik dlm negara!
    at least x la mcm parti tu yg duk diam jer.asal ade isu nmpk hentam jer.

    p/s: aku rase ko kencing jer psl ko pon ade ikut sama…

  30. anak malaysia says

    X perlu nak tukar bendera bro,bendera kita dah cukup cantik..
    bendera malaysia ada identiti,setiap lambang dah butiran ada maksudnya..
    meskipon asalnya ditiru dari bendera union jack,(bukan dari united state ya) pendapat aku bendera kita yang paling unik sekali dalam dunia ni..

    Apa yang perlu buat,ubah corak besarkan lambang bulan dan bintang macam tentera PBB kita buat kat afghan/pakistan (maaf lupa).
    Senang sikit nak kenalpasti itu orang malaysia,kalau x ubah, dari jauh memang nampak macam bendera US.

  31. Shed Hamid Albar says

    Oh yeke.. Mungkin saya terbaca laporan yang salah. Tolong postkan linknya sekiranya boleh bro. Boleh kita bandingkan teori sudut tembakan yang mengenai kedua – dua journalist kita tu.

  32. says

    Ramai yg dok kata Jaket kalis peluru ngan helmet tu penting…
    yup rasanya aku pun setuju dgn pendapat tu…safety first tu sgt2 penting.
    Mmg le klau dh ajal….pakai le mende pun tetap mati jugak.

    Tp yg aku tak setuju sbb mende ni dh dipolitikkan…susah tol ngan pemikiran org2 mesia nih!

  33. P5 bugis says

    pada pendapat saya bagai mana peluru masuk dari ketiak dan tembus dari bahu…tembakan pertama terkena pd tangan wrtawan tv3..membuatkan arwah terkejut dh angkat kedua2 tngan ttup kepala dan berlindung di org tgh2..tembakkan kedua..mmbuatkn peluru tersebut terkene ketiak dn tembus dari bahu…lumrah manusia…apabila terkejut atau takut…akan menutup kepala atau muka ketika takut…tidak pula menutup badan ketika takut…

  34. P5 bugis says

    pada pendapat saya bagai mana peluru masuk dari ketiak dan tembus dari bahu…tembakan pertama terkena pd tangan wrtawan tv3..membuatkan arwah terkejut dh angkat kedua2 tngan ttup kepala dan berlindung di org tgh2..tembakkan kedua..mmbuatkn peluru tersebut terkene ketiak dn tembus dari bahu…lumrah manusia…apabila terkejut atau takut…akan menutup kepala atau muka ketika takut…tidak pula menutup badan ketika takut…

  35. jebat bodo says

    diam la ko jebat… ko tau ke pasal niat? niat dlm hati la…
    kalo ko tau niat org x ikhlas, kire lu hebat la… mendahului Allah Taala…
    yg penting tujuan depa pi sana nk bantu org sana…
    yg ko x puas hati sbb depa pakai logo ameno… kalo logo bulan pas pis pus xpe kan?
    tgk cara kerajaan neg. selangor dah la… pasal umat islam; belum apa2 lagi dh mintak maap dgn gereja…

  36. sam says

    betul tu mesia walau ada kurangnya tetapi lebih baik dari tmpt lain.. aku duk luar negara baru aku taw betapa nikmatnya duk mesia..

  37. says

    bagus kalau ada penjelasan sebegini…

    saya cuma nak tahu, kenapa konvoi spt ini tidak disediakn sebarang jaket kalis peluru??
    sedangkan kita sendiri tahu bahawa Somalia merupakan negara yang tidak aman dan memang pnuh dgn pihak2 yang suka bertelagah…

    apakah perkara2 keselamatan sebegini dipandang remeh sekalipun kita mahu membuat amal kebajikan??

    agak terkilan sebenarnya dengan pihak yang kurang bertanggungjawab dalam memikirkan hal2 keselamatan…

    sudah terhantuk baru terngadah…
    smoga arwah ditmpat bersama para solihin…
    amiin…

  38. jauhari says

    Orang afrika dan middle est sukar untuk bedakan bendera USA dan Malaysia,apalagi tingkat pendidikan di Afrika rendah ,hingga banyak yg tidak bisa membaca.

    Kalau malaysia masih ingin tetap eksisi di misi afrika dan middle est,ada baiknya bendera di tukar ,sehingga tidak menyerupai garis-garis merah putih..

    Silahkan lihat contoh bendera nya

    http://i55.tinypic.com/n6qc9l.jpg

  39. sunliner says

    jebat, maksud dia,.. lebih baik org islam bantu org islam drp berbuka puasa kat gereja, pastu khalid gagap mintak maaf kat paderi.. ngee.. jgn marah..

  40. jebat says

    commodore – hg sendiri pun cakap tak berilmiah, apa hai sampai ke vatican plak..
    kerja membantu org mmg mulia..
    tp niat depa tu tak ikhlas.. keutamaan depa bukan utk membantu tapi utk promosi diri dan kumpulan depa. aku tau la pasai dulu pun aku penah join depa..
    lagi satu , hg mmg la taktau apa aku buat pasai aku tak promote apa yg aku buat

  41. amir96 says

    Kita memang lalai dlm bab keselamatan tidak seperti bangsa eropah sentiasa memegang konsep ” Safety First “. Teringat dahulu penjaga gol hoki mesia yg tak pakai pelindung kepala sekali kena bola terus pengsan, nasihat saya jangan nak tunjuk hero tak tentu pasal. Sepatutnya dalam hal keselamatan tiada kompromi. Walaupun jaket kalis peluru itu menyusahkan dan berat utk keselamatan tiada kompromi.

    Walaupun tentera pengiring somalia cakap tak perlu tetapi demi keselamatan ahli misi kita tetap ada SOP sebagai org asing. Memanglah tentera somalia sendiri pun tiada jaket kalis peluru dan hidup mati perkara biasa bagi mereka. Kita perlu buat persediaan awal bukannya sibuk nak cari publisiti media aje. Kita lihat bagaimana wartawan asing membuat liputan di medan perang, lengkap dgn jaket kalis peluru dan topi sekali.

    Sekiranya semua langkah keselamatan telah diambil masih berlaku kemalangan anggaplah ianya ketentuan Allah.

  42. Izzat says

    Publisiti memanglah perlu.Kalau x mana nak dapat sponsor dan derma.Kalau ada publisiti barulah rakyat Malaysia tahu kesengsaraan rakyat Somalia.

  43. Shed Hamid Albar says

    I beg to differ bro Shah. Entry wound yang disebabkan oleh setiap jenis peluru adalah berbeza dengan kalibernya. Jika peluru 7.62 x 54 atau x 39 digunapakai maka entry woundnya adalah lebih besar daripada peluru 5.56 x 45 misalnya. Exitnya woundnya juga jauh lebih besar. Tapi dalam hal ini kita perlu melihat kepada sudut tembakan, kesan tembakan di cermin kenderaan dan kedudukan allahyarham semasa kejadian tersebut. Kesan tembakan di cermin adalah selari dengan kedudukan luka di bahu mangsa dan exit wound juga adalah selari dengan kecederaan di rusuk dan lengan aji saregar. Selain daripada itu perkara yang terpenting perlu diambil kira adalah sifat peluru itu sendiri dimana walaupun disalut (full metal jacket) tetap akan berubah bentuk bila mengenai halangan pertama (cermin kenderaan) sebelum mengenai bahu allahyarham. Ini konsisten dengan bentuk keceraannya dan luka keluar yang kecil pula disebabkan oleh sisa peluru (shrapnel). Perkara ini biasa berlaku dalam kes2 tembakan seperti ini. Kalau tembakan masuk melalui ketiak mangsa dan keluar dari bahu tembakan siapa pula yang hanya mencederakan aji saregar? Sniper bukit? Minta kerjasama utk posting laporan pemeriksaan oleh Dr Alwi bro. Adakah bedah siasat dilakukan?

  44. says

    lain kali kalo nak pergi misi, tanya dulu mercy malaysia yg just low profile buat kerja amal..ingat Allah maha mengetahui niat2 kita..bersihkan niat dan jgn jadikan bantuan sebagai meraih publisiti masyarakat malaysia atau dunia..

  45. Commodore says

    Beb. Diaorang rumah pun tak sempurna, keje takde gaji pun takde, makan tak cukup, nak duduk main kat luar rumah nanti kene ambush dgn puak militia. Ada takde dudok dlm rumah main dgn bini, tu yg ramai anak tu. Itu aje bende yg sedap di buat. Dahtu pil perancang dan kondom pun tak mampu nak beli sbb duit takde.
    Malang sunggoh nasib hamba Allah dari Somalia ni. Sedih jugak pikirkan nasib diaorg ni. Semoga bantuan kita yg tak seberapa ni dapat keberkatan dari Allah.

  46. lengai says

    geng pembangkang tau memekak je…igt lg kes mat sabu pegi tgk perang lubnan israel 2006…baru denga bom skit je da kalut blik malaya..mcm 2 nk p jihad???hmmm….

  47. Commodore says

    Sdr Jebat, tak kiralah dia nak mempromosikan Umno ke! itu parti dia tapi kerja yg dibuat tu mulia, membantu org kebuluran.
    Apa yg ko ada buat? Asyik menyalak je kat sini ape pekdahnya?
    Saya rasa kalau awaklah yg tgh kebulur, org dari Vatican dtg bagi makanan dan holy water pun awak akan ambil dan cium tangan diaorg kot?
    cubalah berfikiran positif sikit, barulah berilmiah jadinya perbincangan ni.
    Hari baik bulan baik ni jgn menyakitkan hati org. Tak elok tau!!!!!

  48. shahpaskal says

    ME 262,

    Pendapat saudara ada yang betul tetapi buah fikiran saya juga terbukti benar melalui kenyataan doktor yang merawat luka Allahyarham. Saya mungkin akan buat satu artikel kesimpulan, saudara kata sniper akan tembak driver. Pasal apa dia nak tembak driver. Driver tu sasaran bernilai ke?…

    Saya tidak salahkan saudara ME kerana saya yakin ramai di antara kita tidak pernah melihat luka tembakan. Baik tembakan pistol mahu pun senjata raifel macam M16. SIla baca kenyataan Dr Alwi (pakar perubatan yang merawat luka mangsa) mengenai kesan kecederaan pada tubuh Allahyarham

  49. ME 262 says

    Askm Shah!

    Saje nak tompang kasi pendapat sikit kat sini.

    Saya rasa peluru tu datang dari tempat tinggi masuk melalui bahu dan keluar bawah ketiak arwah dan terus kena tangan jurukamera TV 3. Ini kerana sudut tembakan nampak jelas dari atas bahu. Tak mungkin peluru tu berputar belakang pajero tu akibat pantulan dan masuk ikut bawah ketiak arwah. Boleh berlaku………. tapi dalam kes ni agak tipis kot.

    Lubang yang besar kat bahu tu mungkin peluru 7.62mm AK 47 kot rasenye. Ini mmg patternnya bullet entrance tu besar dan kita boleh bayangkan berape besa lubang outlet peluru tu dan confirm organ dalaman arwah cedera teruk. Mmg susah nak selamat, kecuali pakai vest yang mungkin dapat memantulkan sedikit peluru tu.

    Peluru tu tak mungkin peluru AP, kalu AP saya rase kita akan dapat 2 arwah dalam misi ni.

    Shooter tu pulak bukan sniper, kalu sniper betul adalah lebih baik tembak driver pajero. Saya rase ni mesti penembak curi biasa yang gunakan AK 47.

    Ape2 hal pun ni dah ketentuan Allah. Ape yang mengecewakan sikit ialah langkah keselamat yang kurang cermat seperti

    i. Tiada topi kevlar untuk peserta misi,
    ii. Vest kalis peluru,
    iii. Pajero yang tak ditandakan dengan ‘Press’ atau ‘Humitarian Mission’ ini jelas tak de pade pajero tu kecuali kat belakang yang lebih promosi Kelab Putra 1 Malaysia.
    iv. Kumpulan media tinggal berasingan dengan kumpulan induk menyebabkan koordinasi pergerakan, keselamatan dan logistik menjadi sukar. Itulah sebabnya peserta luar yang beri rawatan lebih awal pasal Dr. – Dr. kita berada di tempat lain.

  50. jebat says

    lu tak paham la sebab lu bukan pembangkang.. cuba try jadi pembangkang dan pikir sebagai pembangkang, baru lu nampak benda yg tak kena

  51. jebat says

    e) Kenapa ramai ahli misi? …Wakil media bukannya dalam konsep jemputan, ia mesti dalam konsep keperluan sahaja. UN dan World Food Program (cabang logistik UN) pun tidak membawa ahli misi sebanyak itu.

    lu pun tau bro.. misi ini membawa bendera umno.. promosi amat penting utk parti politik.. inila jadi nya bila niat tidak ikhlas,

  52. shahpaskal says

    militarymalaysia,

    Saya setuju dengan saudara tetapi kita tidak boleh juga menolak teori kemungkinan sniper terlibat. Tidak ada apa yang konkrit sekarang ini. Kenyataan dari AU juga saya sudah baca, tetapi anda mungkin belum membaca pendapat dari pakar ketenteraan kita iaitu Mejar Jeneral (B) Datuk Mohd Rozi Baharum yang tidak menolak adanya unsur serangan sniper berdasarkan luka mangsa. Silat lihat muka surat 4 (dalam ruangan nasional) akhbar Berita Harian bertarikh 6 Sept 2011.

  53. says

    AU dalam kenyataannya berkata, siasatan awal menunjukkan sebuah daripada konvoi kenderaan AU melepaskan tembakan yang menyebabkan kematian Noramfaizul dan mencederakan jurukamera TV3, Aji Saregar Mazlan dalam serangan di Mogadishu, Somalia, Jumaat lalu.
    Malah, media Somalia turut memetik kenyataan Komander Tentera Pengaman AU, Mejar Jeneral Fred Mugisha yang berjanji akan mengambil tindakan terhadap anggotanya yang melepaskan tembakan itu, tanpa menyatakan sama ada penambaknya sudah dikenal pasti.

    Terdahulu, akhbar New York Times turut memetik kenyataan saksi di tempat kejadian yang dikenali sebagai Halima sebagai berkata, beliau melihat tentera pengaman AU melepaskan tembakan ke arah kereta yang membawa wartawan Malaysia di Mogadishu.

  54. mamat says

    masuk politik sket,.,,

    baik tidur dan goyang kaki sambil minum kopi kat ruang tamu rumah macam kebanyakan puak puak dan pemimpin pembangkang buat di malaysia..

    gerenti tak tak kena tembak..

    kalau gi tolon org kat somalia/negara bergolak. nanti kena tembak.. bila kena tembak kerajaan jugak di salahkan..

    p/s: aku tak paham mentaliti puak pembangkang nih.. takleh nak beza antara kerja sukarela , kerja secara paksa , risiko yg bakal dihadapi dan takdir allah s.w.t . apa yg berlaku semua nak disalahkan kerajaan.. otak taruk kat lutut gamaknya,,

  55. Radzi says

    Assalamualaikum Tuan,

    Terimakasih atas makluman tembakan yang terperinci. Saya hargai maklumat sebegini dan memberi ilmu baru.

    Namun saya nak tekankan juga yang ianya perlu dinilai lebih dari sekadar isu tembakan. Izinkan saya bertanya beberapa soalan dan mohon dijawab dengan hemah dan ilmiah. Ini demi memberi makna kepada perjuangan dan pemergian beliau untuk kita belajar dan perbaiki dimasa hadapan.

    a) Di dalam zon konflik, tentera adalah sasaran pihak penentang. Kenderaan Arwah di escort oleh pihak tentera. Jika Tuan dari pihak penentang, melihat kenderaan 4wd yang diescort tentera, apa yang Tuan fikir? Mana mana NGO yang bekerja dilapangan konflik akan memberitahu yang mereka tidak mahu dilihat dan berada berdekatan dengan mana mana pihak bersenjata yang berkonflik (kecuali pasukan UN)

    b) Waktu kejadian dikatakan pada pukul 17:40. Bukankah ia sudah melepasi waktu “curfew” rasmi kerajaan, iaitu 17:00? Bagaimana tu? 17:40 mereka sudah macam 20:00 kita. UN tertanya tanya kenapa mereka bergerak pada waktu tersebut?

    c) Peluru rifle berkesan pada jarak 150-800m. Bendera Malaysia boleh disalahtafsir sebagai bendera Amerika, dan kenapa tiada pelekat Press pada kenderaan Arwah? Di dalam keadaan gelap, hanya jalur putih merah itu sahaja yang jelas dilihat.

    d) Adakah pihak kelab berhubung dan menyelaras aktiviti dengan UN dan RedCross di sana? Mereka adalah badan neutral, dengan keupayaan logistik yang terbaik. Kenapa tidak bekerja bersama mereka?

    e) Kenapa ramai ahli misi? Di dalam misi bantuan kemanusiaan, mandat kena jelas. Tidak boleh nak buat semua (makanan, perubatan, kesihatan) semua sekaligus. Kena focus pada kualiti. Wakil media bukannya dalam konsep jemputan, ia mesti dalam konsep keperluan sahaja. Lebih ramai yang menyerai misi, maka lebih ramai risiko yang hendak di urus. UN dan World Food Program (cabang logistik UN) pun tidak membawa ahli misi sebanyak itu.

    Saya tidak menuding jari dan mencari salah orang. Aktiviti Kelab adalah mulia dan mesti diteruskan, tetapi ia tidak bermakna untuk tidak mengambil tanggungjawab jika ada elemen cuai.

    Wassalam

  56. says

    Sedara sniper gunung tu renjer .. Tapi bukan rrd sebab masa dia kat somalia rrd belum dapat anugerah di Raja hehe

    Dia amik kursus sniper semasa di somalia kut.. Masa dulu infantri takde unit sniper, US Marine ajar percuma.. 9 kill tu yang dia log je.. Actually mesti lebih dari sembilan

  57. says

    selain MERCY,PUTRA 1 MALAYSIA, sapa lg NGO yg buat kerja kebajikan ni katluar negara???
    *MERCYbiasa pi Iraq,Acheh

    nak tahu gak la kot2 ada NGO yg lain???

  58. Entah says

    Selain tidak dibekalkan dengan jaket kalis peluru, pacuan empat roda yang dinaiki petugas media tidak ditandakan dengan pelekat bertulis “Media” bagi mengelakkan serangan.

    Malah seangan dilakukan oleh African Union Peacekeepers (AUP) yang membuktikan mereka tidak memaklumkan kehadiran kepada AUP yang memantau misi keamanan di sana.

    http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/5225-putera-1malaysia-utama-publisiti-dari-keselamatan

    The New York Times reported that witnesses had allegedly seen African Union (AU) peacekeepers open fire on a car carrying journalists on Friday afternoon as it passed near the crowded K-4 junction in central Mogadishu.

    It quoted a local woman, Halima, as saying that an “AU truck came after the car and started firing”.

    http://www.nst.com.my/nst/articles/6aahf-2/Article/

    Sekadar berkongsi… Mungkin yang syah tulis itu betul…tapi ini yang menjadi persoalan…

    Harap kejadian ini menjadi changing point kepada media kita untuk mengambil segala precaution yang perlu dan serahkan hidup mati kepada yang maha kuasa.

  59. aku says

    ada sesiapa bleh bagitau x knpa somalia sebuah ngra yg gagal smpai skrg x membangun seperti negara seafrikanya yg lain
    dan knpa somalia t`lalu gantung hrp pada AU dan x pada ketenteraan sendiri dlm p`prgan dgn militan ??
    takziah serta doa buat allahyarham & family

  60. Chop says

    Syukur aku dilahirkan di Negara yang makmur,makan melimpah ruah,walaupun tak sempurna (tak ada Negara di dunia yang sempurna beb).Aku kerja keras sikit dah boleh hidup selesa.Tak sanggup aku menidakkan nikmat Allah.

  61. ManTOMAN says

    lain kali jgn arrested lanun somalia tuh…tembak mati aja..kena jadik sikit ego dan sombong macam amerika…

  62. joe pg says

    topik bendera. Kalu tukar bendera kita pun ok gak. cam singapore. thailand or indon. Kalu amerika mmg ramai org anti

  63. joe pg says

    Aku faham yg tu. Cuma pointnya apasal langsung x pakai bullet proof jacket. tu je…
    Kalu pakaipun depa tembak kat kepala, arwah gak.
    Soalnya kenapa x pakai? Bersumpah kat masjid boleh pakai…
    Mula masuk politik dah

  64. anak malaysia says

    Aku x pham,negara dah sedia kacau bilau tapi diorang masih lagi bertelagah sesama sendiri.apa yang diorang perjuangkan sampai sekarang perang saudara tak henti2 lagi??sedangkan orang mereka sendiri yang cakap,apa yang berlaku sekarang ni bukan bencana alam malah bencana yang kami lakukan sendiri..

    Lagi satu yang aku peliknya,pola penempatan penduduk kebiasaanya di sepanjang persisir pantai,dimana senang nak dapatkan punca makanan dan pendapatan tapi yang pelik sepeliknya,diorang tinggal kat tengah2 padang pasir tu buat ape??bila jadi krisis macam ni kan dah susah..
    Anak pulak sampai 8 orang satu family..aku bukan nak mengutuk,anak itu anugerah tuhan,tapi kesian aku tengok bayi yang kecil sepatutnya berada dalam keadaan yang baik,dibelai dengan baik berada dalam keadaan yang menyayat hati..
    dah tau x mampu lagi mau tambah anak..yang jadi mangsa bayi tu jugak..sian aku tengok…

    Syukur aku tinggal kat malaysia,tiada negara yang sebaik malaysia.alhamdulillhah!

  65. militarymalaysia says

    setuju. Di Afghanistan, kenderaan kami menggunakan bendera Umno untuk memasuki sempadan. Kalau pakai bendera Malaysia, habislah kami semua mungkin mati. Kadang-kadang kami pakai bendera Indonesia. Saya lupa nama ketua biro Umno di Afghanistan ketika itu. Jelas, beliau berfikiran panjang. Misi beliau juga tidak mendapat sebarang liputan. Pergerakkan kami dan pasukan Umno ketika itu sangat-sangat “Low Profile”

  66. avrovulcan says

    semoga arwah mati syahid & kebajikan waris beliau dijaga.

    setidaknya mereka yg hantar bantuan telah menjalankan syariat mewakili semua umat islam msia. kalau kita x bantu umat islam yg kesusahan sedangkan kita hidup mewah n aman, kita dayus n menjemput murka Allah swt.

    lepas ni dropkan je makanan n ubat pakai parachute.

  67. azienmat says

    Benar. Mereka yang pergi sudah tahu risiko bahaya. Siapa nak pakai jaket kalis peluru yang berat tu. Sebenarnya langkah keselamatan yang terbaik adalah assessment satu-satu lokasi. Lain kalau tugasan memerlukan kita pergi ke medan tempur macam war correspondent. Itu pun kita lihat, hampir kesemua wartawan perang tidak memakai jaket kalis peluru. Seperkara lagi, jaket kalis peluru dan jaket flak adalah dua benda yang berbeza,

  68. SESTER says

    Beliau tidak ditembak di bahu. Kalau saudara pernah melihat luka kesan tembakan. Lubang inlet biasanya sangat kecil (ikut saiz peluru) dan lubang outlet biasanya besar (terjadi kerana peluru berpusing). Sebenarnya susah saya hendak jelaskan soal peluru dan sifat-sifatnya. Bayangkan bagaimana senjata yang dilepaskan dari atas boleh masuk melalui ketiak????? Sebenarnya sebaik sahaja terkena dinding kenderaan atau cermin, arah pergerakan peluru sudah mula berubah (terpantul) kerana kita harus ingat, peluru berpusing di udara. Pasal itu kadang-kadang kita dengar pasal peluru sesat. Peluru sesat tidak semestinya merujuk kepada kejadian salah tembak atau tersalah sasar. Ia terjadi kerana peluru berubah arah atau terpantul.

  69. shai says

    Ulasan macam ni yang ditunggu…kalau dah AP..maknanya memang bukan tembakan rambang..tapi kenderaan tu dah kena ‘mark’. Tahniah kepada semua yang terlibat dalam memberikan bahan untuk artikel yang saya kira lebih menarik dari ulasan TV3. Ada yg suka baca pengalaman..tapi bila disertakan dengan analisa, ulasan dari pakar, barulah artikel ini mengangkat kualiti lebih dari blog lain.

  70. SESTER says

    Ye betul. Kalau ada orang awam nak tengok kesan dan demo peluru AP, kat youtube banyak. Memang tiada maap bagimu

  71. SESTER says

    Bro, AP round boleh tembus jaket kalis peluru. Sebabnya, ia digunakan untuk menembusi dinding kereta perisai.

    Satu lagi, arwah ditembak dari bahu, tempat yang tidakpun dilindungi vest. Lain la dada atau torso.

  72. says

    Kalau SOP pun dah ikut, jadi jugak, lain pulak bunyi nya..
    Dah namanya masuk ke tempat konflik dan disahkan tempat paling tak selamat didunia maka tak perlu hairan kalau ianya nak berlaku.
    Soalnya, tiada pula bunyi dari peserta rombongan kemanusiaan itu baik dari ahli politik, blogger mahupun dari wartawan “sukarelawan”, rileks je. Orang luar pula yang terlebih.
    Positif sikit, banyak hikmah yang lebih luas dari peristiwa ini. bukan setakat SOP!

  73. says

    penembak curi nie mungkin salah target… pendapat aku..mungkin target di sasarkan ke arah konvoi america mungkin salah target sebab kekeliruan bendera malaysia dgn bendera AS .. mungkin target AS tp malaysia yang kena

  74. joe pg says

    Bermacam komen didengar. Tapi jika sop keselamatan x diikuti spt memakai jaket kalis peluru dan kenderaaa berlabel media. Itu bunuh diri(nak mati katak)namanya…
    Bukan mengata mangsa, tapi penganjurnya…

  75. GEMPURWIRA says

    dari GEMPURWIRA

    mcm aku pernah dengar nama2 yang disebut membantu membuat artikel ni… mcm terbau ada pasukan yang melakukan perjumpaan secara senyap….!!!!

    apapun artikel yang menarik…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>