PESAWAT MRCA TUDM SUDAH DIKETAHUI?

Dalam keriuhan rakyat Malaysia dan Indonesia mendabik kecanggihan pesawat Sukhoi masing-masing. SU30MKM, versi yang terbaik di Asia ini masih gagal menepati calon MRCA akan datang negara

1. Saudara-saudara sudah tentu sudah menimba banyak ilmu pengetahuan yang sudah saya curahkan melalui blog saya sejak beberapa tahun ini.

2. Sekarang untuk melihat ilmu-ilmu yang saya curahkan itu sudah sampai ke makam tertinggi dalam diri masing-masing, marilah kita lihat kenyataan Panglima Tentera Udara Di Raja Malaysia (TUDM) iaitu Tan Sri Rodzali Daud.

3. Cuba lihat artikel saya sebelum ini iaitu PEMBANGKANG DEDAHKAN RAHSIA NEGARA yang ada menceritakan rahsia-rahsia tender perolehan pertahanan bawah tajuk kecil iaitu JENIS-JENIS TENDER.

4. OK mari kita lihat laporan ini yang ditulis oleh sebuah akhbar Inggeris tempatan dan kita kaji teknik Read Between The Lines.

 PETALING JAYA (Sept 23, 2012): The Royal Malaysian Air Force (RMAF) is considering an offer from Sweden to lease up to 18 JAS39 Gripen fighter jets for its Multi-Role Combat Aircraft (MRCA) programme.

    RMAF chief Tan Sri Rodzali Daud told theSun leasing the Gripens is a cheaper solution considering the huge capital expenditure needed for the procurement of new fighters.

    ”The Gripens had been leased to European air forces, so there is nothing new about such a deal.

 Ya, dakwaan panglima kita itu benar tetapi kedua-dua negara ini berada di bawah payung NATO dan rantau Eropah sekarang ini tidak lagi menerima ancaman luar berbanding Asia Tenggara dan Timur Tengah yang dikatakan mempunyai potensi untuk meledak ke arah satu peperangan besar.

 ”The aircraft also meets all of our MRCA requirements although I admit it is short on gas and range due to its small size,” he said when asked to comment on claims by defence industry sources that Sweden has offered a lease-buy option for the Gripens.

 Pelik bukan apabila Gripen dikatakan memenuhi semua syarat spesifikasi tender program MRCA sedangkan semua orang tahu TUDM memerlukan pesawat dua enjin, mesti berkebolehan untuk membuat beroperasi pada jarak jauh dan mampu membawa beban persenjataan yang banyak.

Secara tidak langsung, panglima kita sebenarnya sudah pun memberitahu bahawa Gripen gagal dalam syarat tender kerena tidak menepati dua faktor utama di atas.

    Sources told theSun that offer was made after Gripen and the Sukhoi Su-30MKM were eliminated from the MRCA programme following technical evaluation by RMAF test pilots.

    Sumber saya pun memberitahu perkara yang sama tentang Gripen dan Sukhoi dan artikel saya sebelum ini sudah pun menyenaraikan pesawat-pesawat yang telah memasuki peringkat akhir.

India pun menyikirkan Gripen di sebabkan banyak peralatan avionik, enjin dan perkakasan di dalam kerangka Gripen itu menggunakan produk buatan Amerika Syarikat (AS). AS jika melaksanakan dasar embargonya terhadap Malaysia, Gripen TUDM akan berhadapan dengan masalah kerana kaitan produk-produk AS dalam pesawat.

Secara peribadi, saya tidak tahu bila TUDM membuat penilaian teknikal terhadap Gripen, saya fikir laporan teknikal TUDM mungkin bersumberkan perkongsian maklumat dengan India dan Thailand. 

 They said the three top contenders, namely Boeing F/A-18 Super Hornet, Dassault Rafale and Eurofighter Typhoon, would compete for the final stage of the programme, where their transfer of technology packages and off-set offers would be evaluated before the winner is selected.

    Ya memang benar, dasar negara sangat mengutamakan pemindahan teknologi. Melalui konsep penyewaan ini, saya fikir negara tidak mendapat apa-apa tawaran istimewa dari Sweden. Ia mungkin murah dan menguntungkan pada jangka pendek tetapi merugikan pada jangka panjang.

  Rodzali denied that Gripen and Sukhoi were no longer considered for the MRCA programme as “we are still evaluating all of the aircraft”.

Keptusan MRCA akan diumum selepas PRU 13. Tender ini dibuka hanya untuk mengambil hati para sahabat, TUDM sudah pun tahu apa yang mereka mahu.

Kalau TUDM masih membuat penilaian, mengapa syarikat SAAB (Pengeluar Gripen) tiba-tiba membuat tawaran sewaan ke atas pesawat Gripen.

Ini menunjukkan SAAb macam terpaksa mengeluarkan kad terakhir dalam permainan POKER selepas tahu yang mereka akan gagal ke pusingan akhir program MRCA TUDM.

Ingat, tujuan utama SAAB masuk bertarung dalam permainan Poker ini adalah untuk memasar dan menjual Gripen di nusantara. Mereka bukan masuk tender untuk menyewakan Gripen. Jadi, nyatakan SAAB sebenarnya terpaksa mengeluarkan kad terakhir kerana Gripen sudah pun tewas pada pusingan awal.

He also denied that RMAF had ranked the aircraft in the technical evaluation.

 Instead, he said, the aircraft’s strengths and weaknesses were documented for further evaluation.

According to him, one important factor for the final selection would be the lowest support cost. “If the Super Hornet is seen as the favourite, it is because we already have the Hornets (eight units) in service.”

Sebab-sebab pesawat buatan Russia macam Sukhoi terkeluar adalah disebabkan kos pemilikan yang agak mahal dari segi jangka panjang.

Orang kata biarlah kalah semasa membeli dan menang semasa memakai.

 Asked how many Gripens will be leased if the offer is accepted, he said “preferably it will be 18 planes as specified in the MRCA”.

Benarkan 18, adakah jika tawaran Gripen diterima. TUDM akan mempunyai lebihan bajet untuk meneruskan pulan program pesawat AWACS yang sudah tertunggak lama.

 He said despite budgetary constraints, the MRCA programme will go ahead as the air force has planned to retire the 10 MiG-29N Fulcrum air superiority fighters by 2015. “We may need a special budget, one that covers three Malaysian plans,” he added.

Keperluan MRCA TUDM sangat mendesak dan cuma tinggal beberapa tahun lagi deretan Mig 29 TUDM akan dipencenkan. Sebelum 2015, kumpulan pertama jet MRCA terbaru Malaysia perlu memasuki inventori TUDM

Rodzali declined to confirm the budget allocation for the MRCA programme but sources told theSun the air force could only procure 12 jets if it opts for the Super Hornet, Rafale or Typhoon.

Malaysia sentiasa mempunyai opsyen untuk membuat pembayaran melalui sistem barter dan saya pasti, pihak BAE akan mempunyai pakej menarik untuk Malaysia seperti yang pernah dibuat semasa pembelian pertahanan pada tahun 1988 dahulu dengan United Kingdom. Kalau jumlah itu sedikit mengapa ada program pembesaran dan upgrade pengkalan-pengkalan TUDM yang strategik yang akan dibuat tidak lama lagi

Hungary and Czech operate the Gripens under a 10-year lease-and-buy contract, for around RM398 million a year, which covers servicing and training.

Rodzali dismissed any hint of an arm race in the impending buy.

MEMANG TIDAK ADA ARM RACE TETAPI MALAYSIA SEDANG MEMERHATIKAN PERKEMBANGAN DI SPRATLY DENGAN PENUH RISAU

 ”The reason we are looking for new fighters is because of the capability gap. We need to ensure we are on par with other nations.

    ”Another reason is technology. Technology is moving rapidly. We cannot afford to be left behind.

 Ini kenyataan untuk meredakan perasaan negara-negara jiran. Sebenarnya TUDM sedang mencari pesawat yang canggih untuk mengatasi kemasukkan pesawat-pesawat Stealth JSF ke dalam Singapura. 

NOTA PENULIS : NAMPAK TAK? AT THE END CUMA  SUPERHORNET DAN TYPHOON SAHAJA YANG TINGGAL (ARTIKEL AKAN DATANG SAYA AKAN BICARAKAN MENGAPA RAFALE TERSINGKIR)
   

Comments

  1. says

    spt bro saiful katakan td Malaysia bkn negara Kepulauan dan doktrin pertahanan Msia juga bkn Offensif slain itu,Malaysia juga mempunyai 2 buah kapal MPSS Iaitu KD Inderasakti dan KD Mahawangsa jd buat msa ini Marinir blum ada lg dlm perancangan ATM

  2. says

    malaysia berlagak sok kaya sok pinter kenyataannya biar indonesia miskin bisa bikin pesawat bisa bikin kereta kebal bisa bikin kapal perang perekonomian diatas malaysia indonesia anggota G20 bidang sain putra putri indonesia yang miskin juara olimpiade fisika, kima, biologi, malaysia ……………………… apa lu banggain paling sawit sebentar lagi lu akan kalah ama malaysia karena orang malaysia malas-malas seperti kerbo dan kata dalam tempurung anggap negara nya aja yang hebat sementara negara lain bodoh…………………………… orang seperti itu adalah orang yang ngak mampu.

  3. kilohotel says

    btul tu..sy da xperience nek kapal pc7 mk1..tp x fly la. kapal kat apron jer..mmg basic sgt..mmg sesuai untuk trainig jer..equipment suma analog..tp mk2 digital la..first time bawak samulator mk2..mmg sesuai untuk acrobatic

  4. kilohotel says

    btol tu..mejority registration no tu mmg untuk TUDM nye aircraft.. klau untuk commercial flight lak dia guna 9MABC (cntoh )..9M tu merujuk kpada malaysia..lg 3 huruf tu ..turutan bilanggan kapal la..mcm no plate keta..

  5. Reek says

    Lately ni banyak advertisement Dassault Rafale kat suratkhabar… The Star, NST… adakah itu petanda Rafale mungkin jadi pilihan..

  6. Zerop says

    Nak perang untuk apa pulak. Kena baca strategi ekonomi yang mana duit Malaysia banyak yang disalurkan ke Indonesia melalui jutaan warga yg sah atau tidak sah bekerja di Malaysia. Malah ada yg sudah hampir 10 tahun bekerja di Malaysia, mampu bina rumah banglo, beli tanah di Indonesia.
    Malah kalau dikira hubungan sosial juga akrab. Apakah ini tidak diambil kira oleh pemikir strategis yang dibayar gaji yang tinggi.
    Kalau kepala jeneral hanya berpikir perang, itu mungkin sebab doktrin sebagai persediaan perang itu perlu. Tapi tugasnya ahli politik, Menteri Pertahanan untuk memastikan keamanan dan kesejahteraan domestik dan luaran. Dan tugas anda tidak meletakkan posting yang seolah-olah menganggap kami ini musuh. Kami tidak ambil pusing peningkatan mendadak ketenteraan anda kerana itu hak ada. Tetapi hormatilah hak jiran tetangga yang lebih sukakan kedamaian dari perang yang membinasakan.

  7. REJA says

    SEKEDAR INFONYA BRO…………
    Diam-diam Indonesia sudah menyelesaikan beberapa silo untuk penyimpanan rudal lapan yang berjarak jangkau 300 km di beberapa titik di Kalimantan Barat. Sesuai rencana Pertahanan Keamanan Indonesia, dalam 3 tahun ke depan Indonesia menempatkan ratusan rudal strategis di border Kalimantan dan Kepulauan Riau.

    Ini adalah bagian penting dalam perubahan pola hankam Indonesia sepanjang sejarah pertahanannya karena mampu melakukan pre emptive strike yang mematikan manakala konflik terbuka dengan Malaysia benar-benar terjadi.

  8. muaz says

    Ayat AlQuran ” setiap orang Islam bersaudara”

    Malang sungguh bila mana orang2 Islam tidak pernah mengamalka ayat diatas

    .Palestine membuktikan kata2 Rasulullulah bahawa umat Islam kekuatan hanya lah buih di lautan tidak memberi kegerunan kpd sesiapa.

    Seorang bapa yang menjaga anak-anaknya juga menghadapi kesukaran .Adik beradik bergaduh sukar untuuk menjalankan amanah Allah.Begitu juga kepimpinan kita Najib menjaga 28 juta.tentulah sukar untuk berlaku adil.

    Ulamak2 menggunakan ayat2 Al Quran menaikan kemarahan rakyat manakala demokrasi digunakan untuk menghalalkan segala tindakan hingga cacian dan makian dianggap benar.

    Selagi Umat Islam bodoh dan tidak mahu kembali kepada politik Rasululullah dan khulafa Ar Rashideen selagi tulah kita terus bertengkar.

    Akhir kata tolong jangan cari buku lengkap Apa itu negara Islam yang ditulis oleh PAS(buku itu memang tak wujud pun) kerana bila umat Islam pandai politik Islam maka berakhirlah perpecahan dan bermulah perpaduan.

  9. keris bersepuh titanium says

    pilot tu takut pasai ada kat runaway tu depa pasang camera a.e.s tu yg kena stop tu takut kena .he he he

  10. keris bersepuh titanium says

    tak siap lagi pasal ada lagi nak di edit photoshop detail kan lagi seperti pilot color uniform, decal,ingsinia dan kena resize 2048×2048 cdds format dan RGB
    alpha channel mask “nomera.tga” banyak jugak lh kena buat need lot lot lot of time…{tak tidur lh nak buat ni benda}
    tentang pesawat dari kerluarga su 27/30/33 ni kalu dog fight cepat sangat jadi a.o.a {angle of atack} nak nak yg ada canard tu susah nak control jadi flat spin or stall..bebeza dengan sepupu dia mig-29 yang boleh over limit dia punya aoa tetap ada stall tapi cepat dapat recovery stall pasal mig ni memang di cipta untuk dogfight tight turn performance yang banyak pesawat tak boleh buat…cuma mig29 versi lama ni leceh sikit lah pasai lebih dari 5 atau 6 suis kena petik untuk mod launcher missile r73 ni…..tidak seperti pesawat block nato yang ada hostas senang je petik satu atau dua suis je….tapi ni bukan lah masalah besar untuk mig29n tudm yang masih berbisa hanya dengan membawa missile r73(itu belum amramski r77 lagi) still cant knock down any target including modern fighter such typhoon,jsf,rafale,raptor specialy roar lion f-15k strike eagle……eagle has landed..huhu

  11. Kunta Kinte says

    Jln paling senang nak musnahkan semua jenis pesawat tidak perlu gunakan pesawat yg setara atau lebih canggih dr pesawat tersebut….
    Musnahkan je masa pesawat tu kat flight line..masa dia tak terobang lagi…

  12. Kunta Kinte says

    Sory, dgn izin mencelah jap….
    Ngape pilot ni stop kat landasan…stop la kat flight line…ni tak ikut SOP ni…

  13. saiful333 says

    Boleh tahan bro.. Livery ko ni pakai “combatace” punya model template ker? Skin ni .cdds ke .bmp? 2048×2048? Dah lama aku tak main FC2. Kena install balik la nampaknya nak cuba skin ko ni. Apalagi, upload la pi lockonfiles.

  14. saiful333 says

    Bro Zerop, tamat cerita kalau Hercules mati enjin tu tak berapa betul. Semua pesawat yang ada sayap, dapat terbang walaupun tanpa enjin hidup (power). Bahkan helicopter pun dapat terbang tanpa enjin hidup asalkan masih ada kipas (rotary wing). Dengan menyatakan “dapat terbang”, saya maksudkan bergerak kehadapan. Apa yang penting adalah “angle of attack” (sudut sayap menghadap udara) dan kelajuan (ideal speed) pesawat (makin laju tak bermaksud makin jauh) untuk menentukan perapa jauh pesawat boleh terbang tanpa enjin sebelum mencium bumi. Benda ni dipanggil “glide ratio”.

    Setiap pesawat ada “glide ratio” tersendiri. Glide ratio adalah nisbah dimana, berapa jarak (horizontal) pesawat bergerak kehadapan untuk berapa jarak (vertical) pesawat kehilangan altitude. Glide ratio sebenarnya bergantung kepada keadaan cuaca, drag pada pesawat, berat muatan pesawat, dan kelajuan pesawat ketika meluncur, tetapi tidak memberikan perbezaan yang jauh nari nilai nominal yang diberikan oleh pengeluar pesawat berkenaan. Setiap pesawat juga ada “ideal glide speed” tersendiri yang mesti dipatuhi oleh setiap juruterbang ketika melakukan glide untuk memaksimumkan glide ratio ini.

    Contoh yang mudah untuk kita faham “glide ratio” ini, kalau sesuatu pesawat tu mempunyai “glide ratio” 16:1, maknanya untuk pesawat meluncur sejauh 16 Km, pesawat berkenaan akan kehilangan altitude (decent) sebanyak 3281 kaki (1 Km).

    Glide ratio untuk pesawat Hercules C-130 (clean configuration) dengan propeller dalam keadaan “feather” (mata bilah menghadap hadapan) adalah sekitar 10.1. Ada peluang selamat ke tidak krew tu kalau empat-empat enjin Hercules padam, kena tengok berapa ketinggian pesawat tu dan berapa jauh pesawat dari tempat yang selamat untuk melakukan pendaratan.

    Sebagai perbandingan, Pesawat Boeing 747 mempunyai glide ratio 17:1. 737-800 (MAS baru tu) 18:1, DHC-4 Caribou 12:1 dan paraglider 10.1.

  15. keris bersepuh titanium says

    to bro saiful333

    ciksu-30 mkm (mai kedah mai)
    lomac fc 1 testing texture skin for cik su bmp (susah giler nak buat)


    guane bro

  16. kepang says

    Salam. ni kali pertama aku buat posting, kalau salah mintak maap.

    Pada akulah, yang terbaik kalu nak lawan F15-Eagle SG jiran kita, SU30MKM adalah yang terbaik dengan, radar system, payload & persenjataannya. Yang penting skali ialah BVR weapon systemnya sebab F15 punya AMRAAM boleh lock dalam jarak sehingga 100km, jet yang baru panaskan enjin kat runaway pun dah boleh lock, pastu bedal.

    F15 SG punya radar & weapon system memang dahsyat. Aku pernah main game flight simulator F15-E yang menyamai keadaan sebenar dan test semua keupayaannya & memang takut.

    Aku cadangkan kita beli PAK FA (T 50) je.

  17. Zerop says

    Sembang dgn ex- yg pernah belajar maintainance enjin pesawat F5 dan Skyhawk. Beliau bgtau Caribou lebih selamat dari Hercules sebab Caribou boleh matikan enjin dan glide di udara disebabkan kepaknya yg panjang. Kapalterbang Hercules kalau mati enjin kat atas..alamat tamat cerita lah.

  18. pen merah says

    tadi pagi time nak dtg keje naik komuter duk sebelah sorang brader yang asyik duk layan video youtube typhoon, rafale & gripen kat henpon dia. itu bro haji shah ke? umur dalam 40-an rambut ada uban sikit2 tinggi dalam 5’2″..hehe..

  19. saiful333 says

    Satu lagi isu berkaitan MRCA yang sering dimaikan Dassault dan BAe System sejak akhir2 ini adalah isu SOURCE CODE.

  20. Kunta Kinte says

    BAE dah putus asa..pujukan terakhir..pakage x termasuk Typhoon…jadi…biarkanlah…memang kita x mampu..semua yg di offer bukan keutamaan…kita cuma inginkan MRCA je..jgn cari penyakit…

  21. Merapu says

    UK dh offer frigates, howitzer, hawk trainer dan future soldier system bernilai 10 billion ringgit utk kenyokong package 18 typhoon. Mau total dlm 15-16 billion. Mana duit mau cekau?

  22. Kunta Kinte says

    Ni pandangan aku la…
    1. La ni sqn bat dan cobra kat Ktn..satu kena pindah ke Labuan…
    2. C130H penangki pindah dr Subang ke Kuching…sambut pesawat fighter atas LCS…
    3. Pesawat AEW&C kalu ada..kat Kuching..
    4. EC725..8 di Ktn.. 4 di Labuan..
    5. Pesawat ronda maritim (MPA)..kalu ada..di Ktn dan Labuan..

  23. Kunta Kinte says

    Betul tu..not 100% complete..still under construction..satu2nye masih tidak “dicemari” oleh pesawat awam atau negara sekutu lain..

  24. saiful333 says

    Aku tak tau lah dari mana korang dapat idea yang aku ni dalam TUDM. Once and for all, let me made myself clear, I’m not an RMAF personel.

    Takda muslihat pun sebenarnya. Setiap pesawat TUDM mempunyai nombor pengenalan (tail number) dalam format Mxx-yy. “M”, membawa maksud Malaysia. “xx” merupakan bilangan turutan kepada jenis pesawat yang memasuki perkhidmatan TUDM. “yy”, adalah nombor turutan pesawat jenis “xx”.

    Pertengahan 1980, TUDM mula berubah dari format FMXXYY kepada format sekarang. Waktu tu,TUDM bermula semula dengan M20, dimana 20 bermaksud jenis pesawat ke-20 yang memasuki perkhidmatan dengan mengambil kira sebelum format baru, telah ada pesawat yang memasuki perkhidmatan sebelumnya. Contoh, pesawat McDonnell Douglas F/A-18D dengan tail number M45-03. M – Pesawat Malaysia, 45 – Pesawat jenis ke-45 yang memasuki perkhidmatan TUDM dan 03 – Pesawat ke-3 dari jenis 45, iaitu McDonnell Douglas F/A-18D.

    Dalam kes BAe Hawk pulak, “yy” dibahagi kepada dua block iaitu untuk Mk 108 dan Mk 208. “y” pertama membezakan antara Mk 108 dan 208 dimana 0y – 1y untuk Mk 108 dan 2y – 3y untuk Mk 208. “y” kedua pula, untuk turutan bilangan pesawat untuk “xx” dari jenis “y” yang pertama. Contoh, pesawat dengan tail number M40-07. M – Pesawat Malaysia, 40 – pesawat ke-40 memasuki perkhidmatan TUDM iaitu BAe Hawk 108/208 dan 07 – Dimana 0 adalah Mk 108 dan 7 adalah, pesawat Mk 108 ke tujuh dari jenis 40. Satu lagi contoh, pesawat dengan tail number M40-38. M – Pesawat Malaysia, 40 – pesawat ke-40 memasuki perkhidmatan TUDM iaitu BAe Hawk 108/208 dan 38 – Dimana 3 adalah Mk 208 dan 8 adalah pesawat Mk 208 ke 18 dari jenis 40.

    “mana pegi no 11 hingga no 19″
    Jawapanya tak pegi mana-mana, sebab kita cuma beli 10 Mk 108. Satu lagi, takda pesawat dengan tail number M40-20 dalam perkhidmatan TUDM. Sama kes jugak dengan Aermacchi MB-339, yang membezakan tail number adalah model AM dengan CM. Walaupun MB-339CM adalah pesawat yang baru masuk, tetapi masih membawa tail number pakal M34, sebab masih dalam jenis MB-339. Harap jelas, aku pun tak pandai nak ringkaskan macam mana lagi soal tail number ni. Kalau tail number pesawat US lagi susah nak terangkan sebab melibatkan no produksi, airbase dan tahun fiscal pesawat dibeli.

    Kalau untuk MRCA baru, aku lebih berharap kalau satu skuadron ditempatkan di Kuching atau Labuan. Labuan jadi priority aku, sebab di tengah-tengah dan lebih hampir dengan Spratly dan Ambalat.

  25. nonames says

    kalo tgk kat FOB SU,igloo shelter yg terang nampak ada 15 je.agak2 yg tak nampak kat mana yer hehehe FOB tak silap still tak complete 100%.semak kat situ boleh tahan tebal gak.

  26. Kunta Kinte says

    Salam Saiful3x3…
    Memandang ko dlm TUDM (sory kalu salah)..sbb apa no di pesawat Hawk penuh misteri..hawk 108 no 01 – no 10..hawk 208 bermula dr no 20 – no 38(kalu aku x silap)..mana pegi no 11 hingga no 19..gitu juga no pesawat MB339..apa muslihatnya?
    Lg satu kau kan biasa landing kat FOB SU kan..hehehe..jgn marah…aku tengok kemudahan kat situ blh menampung lebih drp 18 pesawat sedia ada..kalu weather shelter tu memang gam2..maksud aku igloo shelter tu….
    Ada kemungkinan New MRCA ditempatkan kat sini nanti ke..atau masa konflik semua fighter bersarang kat situ….

  27. saiful333 says

    I’ve seen all “Wing of Russia Studio” video before, but I strongly recommended, you take it with a pinch of salt because Russian do have a tendency to exaggerates their capabilities.

  28. saiful333 says

    Sorry, aku tak berapa tau tentang tu. Tapi cadangan awal, melibatkan pemasangan sistem peluru berpandu maritim baru jarak jauh, mungkin Brahmoss.

  29. saiful333 says

    Semua orang berhak untuk punya pendapat peribadi walaupun seposen. Saya punya 2cent je bro.

    If memory serve me right, pengalaman operasi COIN yang melibatkan serangan udara oleh TUDM, menggunakan pesawat sayap kaku, Canadair CL-41G-5 Tebuan dan bukan pesawat sayap putar seperti Nuri atau Alouette III. Kedua-dua heli ni cuma berperanan sebagai “transport” dan “gunship escort” dalam operasi COIN menentang PKM.

    Setiap peralatan ada kegunaannya, tapi kita perlu lihat kesesuaian sesuatu peralatan tu dengan kita dari banyak segi. Yang paling utama sekali bajet yang kita ada. Bajet pertahanan Malaysia bukanlah besar, malah sejak dari dulu lagi bajet pertahanan kita bukan sahaja lebih kecil berbanding Singapura, tetapi kita juga masih dibelakang Thailand dan Indonesia. Dengan bajet yang kita yang sentiasa “stagnant”, saya tak melihat logik disebalik pemerolehan pesawat yang cuma terhad kepada satu-satu peranan sahaja walaupun dengan kos yang murah kalau masih terdapat opsyen lain yang lebih cost effective.

    Cost To Benefit Ratio (bang for the buck)
    Setiap pembelian itu merupakan pelaburan untuk mendapatkan keuntungan bagi menampung keperluan kita. Untuk setiap pelaburan, tak kira kecil atau besar sudah tentu kita menginginkan keuntungan yang maksimum agar lebih banyak keperluan yang mampu ditampung. Aset yang sudah atau bakal kita miliki merupakan satu bentuk pelaburan. Keperluan kita yang telah dipenuhi oleh aset berkenaan merupakan satu bentuk keuntungan. Untuk memaksimum keutungan berkenaan, kita harus lihat apalagi keperluan kita yang masih boleh dipenuhi oleh aset tadi. Jika keuntungan kita tadi tidak mampu untuk menampung keperluan tambahan kita, maka pelaburan harus dilakukan. Sebelum melabur perkara yang sama harus kita fikirkan, pelaburan manakah yang mampu menjana keuntungan maksimum untuk menampung lebih banyak keperluan kita.

    Sama juga logiknya pemilikan pesawat seperti Super Tucano untuk Malaysia. Kita harus pertimbangkan:-

    * Ada tidak aset dalam pengangan kita mampu memikul tugas yang sama seperti aset ini? Effective atau tidak?
    * Ada tidak opsyen lain yang dapat memikul tugas aset ini dan dalam masa yang sama dapat memikul tugas yang tidak dapat dilaksanakan oleh aset tadi? Effective atau tidak?

    Kalau salah satu jawapannya YA, maka tiada keperluan untuk kita memiliki pesawat ini dan kalau jawapannya semua TIDAK, maka tak salah kalau kita memilih pesawat ini jikalau berkemampuan.

  30. amaid says

    bro saiful33
    tq for the info….ye lah…silap heli…tp adekah sbb pengalaman kita mengendali heli pd zmn menentang komunis dl dn perana heli ms vietnam war mempengaruhi ATM untuk menggunakan heli berbanding pesawat COIN…sbb pd pendapat seposen sy…pesawat COIN seperti tucano ni berguna jugak….

  31. StarWars says

    Bro, macam mana dengan ura-ura yang pihak Sukhoi yang telah menghantar cadangan untuk upgred MKM. Boleh tak bro bagi pembayang keupayaan baru MKM lepas ditingkat upaya

  32. maha says

    biasa bro kalau kita mahir selok belok senjata russia kita pasti kena tipu kita contoh india mereka tak kena tipu mahir selok belok senjata rusia agen senjata macam kita beli senjata dekat mafia selapas komunis jatuh ramai orang kesempatan ambil rasuah termasuk agen senjata antara firma senjata tak bayar gaji cuba lihat video di bawah ia cerita masalah yang di hadapi sukhoi penjual su-30mkk jual pada china kemudian kena tipu oleh china tipu russia ciplak jet su-30mkk nasib baik rusia bijak tak jual tvc pada pesawat china kalau habis sukhoi itu
    video itu bagi dekat bawah itu dengar dan teliti dengan betul

  33. Kunta Kinte says

    Bro..aku pernah baca kenyataan Jab Laut Semenanjung, tak silap aku tahun 2011 tentang amaran kpd nelayan kat Selat Melaka..supaya kosongkan area tertentu sbb RMAF akan gunakan ruang udara area tu untuk penembakan missile ke permukaan dr pesawat SU30..jelas dinyatakan PENEMBAKAN PELURU BERPANDU KE PERMUKAAN DR SU30..Video tak pernah dikeluarkan..Tiada video bukan bermaksud ada masalah..Kalu gugurkan OFAB Bomb dan roket bebas hang rujuk EX PARADISE yg dilaksanakan tahun 2011 di Kota Belud dan LCS…

  34. saiful333 says

    Sebenarnya, kita tak boleh letak 100% kesalahan tu atas bahu ATSC sahaja. Cara Roxboronexport melakukan urusniaga pun banyak menimbulkan masalah dalam isu MiG-29N. TUDM tak boleh mendapatkan alat ganti secara terus dari MaPO MiG dan harus melalui ATSC. Tetapi MaPO sendiri tidak dapat melakukan urusan secara terus dengan ATSC. Mereka harus melalui wakil dari Rusia iaitu Roxboronexport. Roxboronexport sendiri mengunakan beberapa ajen dari Eropah untuk urusniaga dengan pengguna MiG-29. Sebelum sesuatu alat ganti untuk MiG-29N sampai ke tangan TUDM, ia harus melalui lebih dari satu orang tengah. Setiap orang tengah ingin membuat untung, kalau sorang sekali lipat, sampai lima orang baru sampai ke TUDM dah berapa banyak kali lipat. Dalam isu MKM, Roxboronexport memberi jaminan perkara ni takkan berlaku lagi, kita cuma boleh tunggu dan lihat. Sayang.. aku suka dengan MKM ni, tapi tu lah..

  35. StarWars says

    Bukankah syarikat pengeluar asal ada komplen dengan beberapa “tindakan” yang telah dilakukan oleh ATSC. “Tindakan-tindakan” yang telah di ambil oleh pihak ASTC menyebabkan kos selangara MIG telah meningkat berkali ganda, itu dakwaan daripada pegeluar asal, mereka juga marah dengan apa yang telah dilakukan oleh pihak ASTC..adakah seperti itu

  36. saiful333 says

    Mungkin yang saudara amaid maksudkan adalah LOH A-109 milik PUTD, sebab Super Lynx adalah milik TLDM. Super Lynx dikhususkan untuk misi maritim, bukan darat. Super Lynx tak membawa persenjataan untuk serangan darat pun.

  37. saiful333 says

    Masalahnya disini bro blackjack, bukanlah orang Yahudi itu sendiri, tetapi Israel. Malaysia tidak mempunyai hubungan dua hala dengan Israel dan tak pernah mengiktiraf kewujudan negara Israel. Jadi bagaimana untuk Malaysia berurusniaga dengan firma dari Israel. Kalau urusniaga dengan orang Yahudi yang bukan dari Israel, perkara ini telah lama berlaku di Malaysia. Saya bukan Anti-Simetik kerana orang Arab juga adalah golongan Simetik. Saya sendiri tak pernah membenci orang Yahudi, tapi kalau Zionist, itu lain cerita.

  38. saiful333 says

    Betul la tu Pilatus Pc-7 mampu untuk melaksanakan misi COIN, tapi keupayaan COIN untuk Pilatus Pc-7 terhad berbanding dengan pesawat khusus untuk COIN seperti Super Tucano tak sama. Pc-7 cuma mampu bawak pod roket dan machine-gun jer la, tak dapat bawak “dumb bomb” pun. Super Tucano ada mode CCIP (constantly computed impact point) dan CCRP (continuously Computed Release Point) untuk jatuhkan bom dengan tepat.

  39. saiful333 says

    Relevan atau tidak MiG-29 untuk zaman sekarang ni, bergantung kepada doktrin, tahap ancaman, budget dan polisi sesebuah angkatan udara berkenaan. Dalam kes TUDM, dari segi doktrin pertempuran udara dalam tahun-tahun 90-an dan awal 2000, MiG-29N saya lihat masih lagi relevan dan boleh dikatakan berkeupayaan tinggi untuk menagkis ancaman udara yang datang dari negara serantau terutama sekali dengan keupayaan “off-boresight” dan “HMS” cue, R-73 Archer yang tidak dimiliki mana2 negara di rantau sebelah sini. Sidewinder-9M (all-aspect) apatah lagi 9P (rear-aspect) yang dioperasikan oleh Malaysia, Singapura, Thailand dan Indonesia ketika itu bukalah tandingan sepadan untuk Archer. Walaupun kebanyakan negara ini memiliki AAM jarak jauh, AIM-7 Sparrow yang lebih baik daripada R-27 Alamo yang dibawa oleh MiG-29 TUDM, tetapi tahap “pH” (probability of hit) misil berkanaan tidak terlalu tinggi, sekadar 40-50% dan masih mewarisi kelemahan SARH (semi-active radar homing) era perang Vietnam.

    Bagaimana sekarang? Sebenarnya dalam konteks pengoperasian MiG-29, dari dulu lagi saya melihat tidak ada relevanya pengoperasian MiG-29 oleh TUDM, terutama sekali dari segi jumlah pesawat berkenaan yang dimiliki oleh TUDM. Kita harus sedar, sejak dari awal penubuhan TUDM itu sendiri, mereka merupakan “western oriented air force”, baik dari segi pengoperasian, pengurusan dan taktikal. Tapi saya tak akan condong kearah topik itu sekarang, kita akan bincangkan relevan pesawat MiG-29 berbanding pesawat serantau yang lain.

    Radar N019 (Slot Back) bukanlah radar yang direka khusus untuk MiG-29 tetapi merupakan radar dari projek “3rd gen figther” MiG-23 Flogger yang di-retrofit untuk kegunaan MiG-29 Soviet. Versi penambah baikkan, No19M, merupakan sistem radar yang melengkapi pesawat MiG-29N TUDM sekarang. Kalau hendak dibandingkan dengan pesawat tempur utama milik negara serantau, keupayaan N019M jauh ketinggalan berbanding radar F-16 Block 40/42, 50/52 RSAF, Gripen RTAF dan Su-27/30 TNI-AU. Bagaimana pula dengan kemasukan AIM-120 AMRAAM ke dalam inventori RTAF dan RSAF? Mungkin ada yang akan menyatakan R-77 Adder sebagai jawapan dari MiG-29N, tetapi mungkin ada yang tidak mengetahui bahawa jarak maksimun Adder melebihi jarak maksimum, mode “tracking” N019M. Bahkan jarak maksimum misil lama seperti R-27 Alamo juga melebihi jarak maksimum “traking” N019M ini. Apa maksudnya? Maksudnya disini, keupayaan maksimum peluru berpandu tercanggih Rusia inipun tidak dapat dimaksimumkan keupayaannya oleh pesawat MiG-29N. No19M juga terlalu mudah untuk diserakkan (Jamming), yang mana akan menguranggkan lagi jarak efektif radar ini.

    Kemasukan AIM-9X, Phyton 4 dan JHMCS (Joint Helmet Mounted Cueing System) ke dalam inventori RSAF mengubah segala-galanya tentang kelebihan MiG-29N dalam arena WVR dengan gabungan Archer dan HMS (Helmet Mounted Sight). Keupayaan pelancaran “off-boresight” AIM-9X dengan gabungan JHMCS, lebih tinggi berbanding R-73 Archer dengan HMS. Ditambah lagi dengan “seeker-head” AIM-9X yang satu generasi kehadapan yang menggunakan Imaging Infrared seeker (multi element,multi colour) dengan high off-boresight focal-plane array seeker (90 degree) berbanding R-73 Archer yang masih menggunakan Low resolution Infrared (single element) dengan high off-boresight (45-55 degree). Kelebihan yang tinggal pada Archer yang masih belum ditandingi oleh AIM-9X dan ASRAAM hanyalah jarak dimana R-73 mampu untuk mencapai jarak 40km. Tetapi sekali lagi kelebihan jarak ini ditinggalkan oleh Phyton 4 yang mana mampu mencapai jarak sehingga 60km.

    Seperti yang selalu saya katakan, tidak adil kalau kita membandingkan platform vs platform kerana dalam situasi pertempuran udara sekarang jarang sekali terjadi situasi “neutral engagement”. Selalunya sebelah pihak akan cuba untuk meletakkan posisi mereka dimana mereka akan mempunyai kelebihan sebelum mula bertarung. Kemenangan selalunya akan berpihak kepada pihak yang mempunyai jaringan maklumat, tak kiralah mereka bertahan atau menyerang, dan disini letaknya kelemahan MiG-29N (9.12SM) milik TUDM dimana pesawat ini tidak memiliki sebarang “datalink” untuk berkongsi sebarang SA (situational awareness) sesama mereka, apatah lagi sesama pesawat buatan barat lain dalam inventori TUDM. Walaupun keupayaan idlyze 9.12 boleh dikatakan setara atau lebih baik berbanding idlyze 9.13 kepunyaan VVS, tetapi dua sistem asas yang terdapat pada idlyze 9.13 (MiG-29S) yang tidak dimiliki oleh idlyze 9.12SM adalah “GARDENIA jammer” dan “datalink”.

    Satu lagi kelemahan pesawat analog tahun 70-an ini adalah cockpit (man-machine interface) yang tak begitu “user friendly” dan tak “ergonomic” kalau hendak dibandingkan dengan Hornet TUDM atau viper RSAF yang mempunyai keupayaan HOTAS (Hand On Throttle and Stick). Ada tak yang pernah mendengar “pilot fulcrum adalah seekor octopus” (banyak tangan)? Berbeza dengan Fulcrum, Flanker MKM, Viper, Eagle, Hornet mahupun Gripen, memiliki mode dogfight override “flip-n-fight” dimana suis2 yang penting akan dipindahkan kepada throttle dan stick control column agar pilot dapat menumpukan perhatian sepenuh terhadap manuver mereka dan lawan tanpa perlu tercari-cari tombol suis yang semestinya akan menggangu tumpuan mereka dalam situasi yang boleh berubah dalam ukuran “saat”. Betul, walaupun tidak “ergonamic” tetapi pilot MiG-29 mungkin sudah biasa dengan cockpit ini dan tidak perlu melihat kebawah untuk memetik sebarang suis tapi Kita bercerita tentang kemampuan pesawat dan bukan kemampuan pilot disini.

    Kelemahan yang tidak dapat tidak, mesti dibincangkan adalah “endurance” MiG-29 ini. “Point Defence Figther”, sudah cukup mengambarkan peranan sebenar pesawat ini. MiG-29 direka untuk beroperasi dari pengkalan udara garisan hadapan yang serba tidak lengkap dan selalunya mempunyai landasan yang tidak berturap untuk memberikan perlindungan udara kepada pasukan darat yang menyerang. Pengkalan udara garisan hadapan selalunya tidak jauh dari medan bertempuran utama, jadi faktor endurance tidak pernah diambil berat oleh “designer” pesawat ini. Masalah pertama ialah “hinged FOD door” dan Aux air intake diatas LERX MiG-29 telah memakan banyak ruang untuk simpanan “centerline fuel tank”. Pemasangan “FOD door”dan “AUX air intake” lebih penting daripada tangki tengah yang lebih besar kerana faktor pengkalan garisan hadapan ini. Masalah kedua adalah enjin RD-33 yang terlalu kuat memakan minyak. MiG-29 adalah antara pesawat yang mula2 sekali mempunyai nisbah tujahan lebih besar daripada berat pesawat (thrust to weight ratio, 1.12:1) yang bermaksud MiG-29 dapat memecut secara menegak keatas sejurus selepas berlepas. Significant-nya, MiG-29 dapat sampai ke altitude tertentu dengan lebih cepat untuk melakukan pintasan terhadap pesawat musuh walaupun memakan lebih banyak minyak dalam “Full Military Power” ( Afterburner). Sesuatu yang dirasakan tiada masalah oleh pereka pesawat ini memandangkan pesawat ini berperanan sebagai “frontline, point defence figther”. Bagaimana kelemahan ini mempengaruhi? Rasanya saya nak bagi scenario, tapi mungkin akan jadi komen yang meleret, jadi saya ringkaskan, sebagai contoh pilot F-16 hanya perlu menunggu MiG-29 “Binggo on Fuel”. Tetapi sayang, kebanyakan negara pengguna, menggunakan pesawat ini untuk peranan yang sebenarnya bukan direka untuk MiG-29. Kemudian timbullah cakap-cakap tentang kelemahan endurance pesawat ni, etc, salah siapa?

    Tetapi MiG-29 bukanlah sekadar ” a flying junk from the 80′s” dengan segala kelemahan yang ada berbanding pesawat modern kini. MiG-29 tetap mempunyai kelebihan dari segi manuver dan pecutan terutama sekali kalau pilot yang menerbangkanya tahu memanipulasikan setiap kelebihan dan kelemahan pesawat ini dan pesawat lawan. Cuma mungkin dalam dunia pertempuran udara yang semakin kompleks dan canggih sekarang, kelebihan ini akan terus mengecil dan akhirnya dipintas.

    Beralih kepada isu modernisasi. Pesawat MiG-29N milik TUDM sendiri merupakan versi upgrade daripada versi asas MiG-29A (izdeliye 9.12). Radar yang sama seperti MiG-29S (izdeliye 9.13) yang membolehkan Mig-29N membawa R-77 Adder, keupayaan “air refeulling” sama seperti MiG-29SMT dan juga penambahan kapasiti minyak tanpa perlu berubah kepada versi “huntcback” seperti SMT atau S. Upgrade yang lebih ketara untuk MiG-29 dapat kita lihat dalam beberapa versi:-

    MiG-29M (9.15) tidak pernah digunapakai oleh mana2 negara termasuk Soviet dan hanya kekal sebagai pesawat konsep. Menggunakan radar N019MP dengan mode “ground mapping” untuk misi serangan darat dan maritim. Mempunyai tambahan 2 hardpoint (pylon). Berkeupayaan membawa misil R-77, R-27ER dan R-27ET untuk misi serangan udara. Mampu membawa misil Kh-31 untuk serangan maritim dan pelbagai misil seperti Kh-35 dan bom panduan/tanpa panduan untuk misi serangan darat. Tidak mempunyai “FOD door” dan “aux air intake” dan digantikan “FOD mesh screen” seperti Su-27.

    MiG-29SMT (9.17) dioperasikan oleh VVS@RuAF dan juga India (terdapat juga ura2 dimana Myanmar juga turut menempah versi SMT ini). Sama seperti MiG-29M tetapi hanya mempunyai 6 hardpoint. Menggunakan radar N019MP. Paling ketara yang dapat dilihat dari luar adalah bonggol pada ” dorsal spine” SMT yang lebih besar berbanding 9.13 untuk menempatkan suit EW dan tangki minyak tambahan dengan penambahan jarak operasi kira2 600km berbanding Mig-29S atau A. Cockpit SMT juga mengalami perubahan dimana “steam guages” telah digantikan dengan dua skrin paparan AMLCDs ( active-matrix liquid crstal display). Penambahan probe penangki luaran di bahagian sebelah kiri pesawat dan yang paling menarik adalah penambahan sistem HOTAS untuk meringankan beban kerja pilot.

    MiG-29OVT, Penambahan sistem TVC. Saya takkan pergi lebih detail untuk pesawat eksperiment ini.

    MiG-29K Tentera Laut India. Ini merupakan modernisasi “airframe” Mig-29 yang paling ketara dan menarik sekali. Mig 29K ini dioperasikan dari atas “deck” kapal pengangkut pesawat INS Vikramadithya. Menggunakan radar Zhuk MF PESA mungkin digantikan dengan radar Zhuk AE. Sayap boleh lipat, arrester hook dan landing gear untuk pendaratan atas kapal. Persenjataan yang sama seperti versi M. Satu yang ketara mengenai pesawat MiG-29K ini ialah ketiadaan “FOD door” dan “Aux air intake” diatas LERX sama seperti versi M. Cockpit pesawat juga mengalami perubahan drastik, dimana versi K (satu tempat duduk) dan KUB (dua tempat duduk, latihan) tidak terdapat sebarang perbezaan antara keduanya, tidak seperti versi N (satu tempat duduk) dan NUB (dua tempat duduk) TUDM yang terdapat perbezaan yang ketara. Untuk versi K, kerusi belakang akan digantikan dengan tangki minyak tambahan. Versi KUB tetap membawa radar, tidak seperti NUB yang tidak membawa sebarang radar. Penambahan sistem “Fly-by Wire”. Mengunakan enjin RD-33 series 3M.

    MiG-35, Modernisasi paling baru dalam keluarga MiG-29. Menggunakan radar Zhuk-AE AESA. Mempunyai dua sistem “built in” IRST masing2 untuk serangan darat dan udara. Memiliki cockpit yang sama seperti MiG-29K. Mengunakan enjin RD-33MK. Pesawat ini memiliki rupa bentuk luaran dan keupayaan yang sama dengan MiG-29K, kecuali ketiadaan “arrester hook” dan “folding wing”.

  40. saiful333 says

    Kenapa MiG-29N kena pencen awal? Sebab MaPO MiG tak bukak office kat KL.. gurau je. Masalah utama kenapa MiG-29N pencen awal adalah kerana maintenance “MAHAL”. Kenapa mahal? Bab tu kena tanya ATSC Sdn Bhd dan 20 lagi supplier yang berkaitan dengan ATSC kenapa. Aku tak nak speculate apa2, tapi aku boleh cakap harga yang diletakkan oleh ATSC untuk PPRW (Programme for Preventative and Restoration Work) MiG-29N berlipat-lipat-lipat kali ganda dari harga asal pengeluar. Kenapa mesti ATSC? New Economic Policy (DEB) yang mewajibkan semua pembelian oleh kerajaan mestilah melalui syarikat bumiputera (middle man) yang berdaftar dibawah Kementeriaan Kewangan, kecuali pembeliaan persenjataan dari Amerika Syarikat. Bagaimana dengan Hornet? Pembelian Hornet dibuat melalui program US FMS (Foreign Military Sales), disertakan dengan pakej maintenance, spare part, latihan dan akses untuk kemudahan logistik dan tenaga pakar dari USN dan Boeing. Fulcrum, kita cuma beli “airframe”, sebab tu murah.

    Soal ketahanan airframe pun ada hubung kait dengan situasi (non-economical) MiG-29N ni berbanding Hornet. TBO (time before overhaul) dan MTBF (mean time between failures) untuk airframe dan enjin RD-33 lebih rendah berbanding Hornet yang bermaksud Fulcrum akan lebih kerap melawat hangar “maintenance” berbanding Hornet. Dengan service charge ala “Mafia” dari ATSC, anda boleh bayangkan apa yang perlu ditanggung oleh TUDM untuk mengekalkan tahap operational Fulcrum ni. Hornet dengan keupayaan serangan maritim, siang dan malam dan semua keadaan cuaca yang tiada pada Fulcrum, ditambah lagi dengan kos operasi yang lebih murah. Tak susah untuk kita melihat logik, kenapa Fulcrum yang harus pergi dan bukan Hornet.

  41. maha says

    kamu lihat tak ling yang saya bagi diatas masuk ling itu.. dekat situ ada engineer rusia ia mencerita segala2 tentang perbandingan su-27 dan su-30mk ada thrust vectoring (tvc) 2x ganda lebih baik fa-22 dan dengan ada canard 2xganda lebih baik manoeuvres dari su-27 dan su-30mkk china yang tak canard..nama dulu 30mki dan 30mkm dipangil ketika dalam r&d 7eleven kalau kamu tak percaya tanya saiful333

  42. amaid says

    bro..terima kasih menjawab persolan saya ya….bro yg pertama menjawab soalan sy..:)….

    sy rasa malaysia tidak mengguna pesawat COIN mungkin sebab ia digantikan dengan heli SUPER LYNX..dr pembacan dan pemerhatian saya heli ini mampu untuk membuat manuever yang baik dan pantas…dan juga heli itu bole dgn pantas menurunkan personnel di darat..2 kerja dalam 1…mungkin melihat pengalam perang gerila di vietnam dan pengeboman yg di lakukan di sana serta semasa malaysia melawan komunis dulu…maka malaysia beranggapan heli lebih baik…super lynk ringan dan tidak mempunya armor yang kukuh( korban kelajuan dan manuever)..tetapi bole di lengkapi persenjataan..mungkin itu yang di kehendaki Malaysia…

    Maaf jika salah fakta komen saya ini….jika salah sila betulkan…bro commodore sila komen sama…:)

  43. suddenattack_kids says

    kualiti agaknya. pesawat US dngn rusia kualitinya mngkin berbeza. kita boleh tgk jet mig kita. kos maintainance dia sngt mahal brbanding US pnya.

    skadar pndapat yg x seberapa lengkap dan mngkin x tepat . hehe

  44. blackjack02 says

    Betul, bro Commodore. Semua itu memang berpulang kepada tactics dan pengalaman masing-masing negara dalam menghadapi perang gerilya. Kebetulan pesawat COIN ini bukanlah konsep baru di kalangan TNI, dan memang sudah battle proven serta banyak memberikan sumbangsih dalam pengalaman TNI menumpas puak pemisah yang bergerilya di hutan-hutan nusantara, sehingga keberadaannya masih dipertahankan hingga kini.

  45. blackjack02 says

    Silakan anda tengok penjelasan bro Saiful333 sebelum ini, yang menjawab pertanyaan saya mengenai perbandingan Su-30MKM dengan Su-27, dan penggunaan canard di Su-30MKM, bro.

  46. abihurairah says

    pesawat coin bukan aset yang wajib dimiliki tudm buat masa sekarang , lebih baik tumpukan bajet pada aset2 yang lebih penting …..

  47. maha says

    bro kalau kamu tahu pasal mig29 cari ling (youtube) mig-29 take-off into the future part 1/2 and 2/2 by wings of russia

  48. Commodore says

    Saya tak tau nak cakap macamana bro, mungkin pandangan anda tu ada benarnya. Tapi kalau anda ada peluang datang ke Malaysia mungkin anda lebih memahami apa yg cuba saya katakan. Bukan aja turboprop malah attack heli juga akan menghadapi kesukaran untuk membuat serangan darat kecuali memilih armoured column aja. Tapi untuk menyerang infantri, saya rasa amat sukar kalau kita ambil concept jungle warfare sebagai taktik pertempuran.
    Contoh pengganas komunis disini, amat sukar untuk bertembung dgn mereka kecuali anda juga berada di bawah kanopi hutan itu. Almost impossible nak detect dari udara. Malah jalan2 dlm hutan pun tidak boleh dilihat dari udara, tu sbb ATM banyak bertempur dgn mereka dibawah kanopi hutan dgn cara menunggu dan serang hendap.
    Mereka banyak tinggal dalam tunnel, bukannya perkhemahan atau bangunan yg mungkin boleh dikesan oleh pesawat udara. Mereka juga tidak perlu manpad kerana ancaman dari pesawat udara hampir tidak ada. Untuk pengetahuan saudara, pengganas komunis diM’sia hanya duduk dlm hutan aja, mereka tak bercampur dgn rakyat biasa dikampung atau bandar kecuali bila mengintip.
    Kalaulah terjadi konflik antara M’sia/Thailand saya kira taktik yg sama akan dugunakan oleh kedua2 pihak kerana kedua2nya pernah mengalami situasi yg sama. Malah Thailand yg mempunyai Bronco ketika itu tidak pernah menggunakannya untuk menyerang pengganas komunis disempadan M’sia/Thailand. Mengapa? kerana tidak ada peluang langsung untuk mencubanya.
    Harap saudara faham apa yg saya maksudkan.

  49. maha says

    maaf su-27 bukan terbaik bro…versi su-27 terbaik adalah versi baru su-30mk cuba lawan setara fa-22 fighter…su-30mk ada wing kecil bahagian depan dinama kana, kana perlu untuk atasi keberatan ton pada radar pasang, kelincahan bergerak melebih su-27 dan radar lebih jauh ada lebih besar dari su-27 kamu jangan keliru kalau jenis su-30 tak ada kana sebab china ia tak pasang radar lebih besar kalau kamu ketahui lebih mendalam cari ling… youtube su-27 the best fighter in the world (part4/4)

  50. blackjack02 says

    Saya pribadi lebih senang melihat bentuk Su-27 dibanding Su-30. Su-27 terlihat sangat indah, lebih aerodinamis, mengintimidasi, dan bentuknya memang menggambarkan bahwa ia adalah sebuah air superiority fighter. Sedangkan bentuk Su-30 terlihat lebih pendek dan lebih menyerupai Mig-29.

  51. blackjack02 says

    Pilatus bukanlah pesawat COIN bro, namun pesawat latih, basic trainer. TNI AU pun memiliki pesawat turboprop latih KT-1 Wong Bee buatan Korea Selatan untuk keperluan basic trainer ini. Selain sebagai basic trainer, pesawat ini hakikatnya juga dibuat untuk tujuan aerobatik (Jupiter Aerobatic Team TNI AU juga menggunakan pesawat KT-1 Wong Bee ini).

    Intinya adalah, sebuah pesawat yang berbaling-baling tidaklah secara otomatis menjadikannya pesawat COIN, bro. Seperti yang saya sampaikan sebelumnya, bahwa ada teknologi khusus yang menyertai pesawat COIN ini seperti lapisan armor, chaff & flare, sensor, serta keupayaan pesawat ini untuk menggotong lebih banyak jenis senjata dan bomb pada pod-pod yang ada di badannya dibanding pesawat trainer biasa.

    Mungkin bro bisa membaca sendiri kelebihan super tucano ini dan teknologi yang menyertainya di http://en.wikipedia.org/wiki/Embraer_EMB_314_Super_Tucano

  52. blackjack02 says

    Satu lagi, saya hendak mengakhiri polemik mengenai pembelian senjata dari Israel. Sejak jaman Nabi Muhammad, orang-orang Yahudi sudahpun dikenal sebagai kaum yang berperangai buruk. Mereka terkenal sebagai kaum yang licik, bermuka dua, dan menghalalkan segala cara. Tak terkecuali mereka pun juga terkenal sebagai ahli riba, ahli manipulasi, dan ahli makar. Pembunuhan terhadap para nabi, dan peperangan terhadap kaum muslimin yang menyebabkan terbunuhnya banyak sahabat dan penghafal Al Qur’an pun tak lepas dari rancangan mereka. Bahkan nabi sampai melarang kita untuk tidur satu kamar dengan orang Yahudi.

    Namun demikian, tidak pernah ada larangan dari nabi untuk bermuamalah (bertransaksi dagang) dengan kaum Yahudi. Semasa hidupnya, Nabi Muhammad tetap melakukan jual beli dengan mereka, dan bahkan pada saat Nabi Muhammad meninggal dunia, saat itu baju perang beliau masih dalam keadaan tergadai kepada seorang Yahudi.

  53. blackjack02 says

    Bro maha, seperti yang sudah saya tulis sebelumnya, merujuk pada pengalaman TNI pada saat melakukan operasi anti gerilya, pesawat ini dipanggil ketika sudah pecah kontak tembak dengan tentera musuh, atau ketika sudah diketahui dengan pasti lokasi markas/posisi musuh yang memungkinkan untuk dilakukan struffing ataupun pemboman oleh pesawat ini. Jadi pesawat ini bukannya dipanggil pada saat tentera musuh masih bersembunyi di kubu-kubu bawah tanah, melainkan dipanggil pada saat perang gerilya/ambush oleh mereka sedang dilancarkan.

    Memang betul, bahwa pesawat ini memang bisa dilawan dengan manpads. Oleh karena itu, sebenarnya pesawat ini paling ideal digunakan untuk menghadapi musuh yang benar-benar inferior (tidak mempunyai pertahanan udara).

    Tetapi tidak hanya pesawat jenis ini sahaja yang mudah terkena tembakan manpads, helikopter yang mempunyai kecepatan lebih rendah pun lebih mudah lagi terkena sengatan manpads. Tapi itu bukan berarti penggunaan heli angkut untuk heli borne dan penggunaan heli serang macam Mi-35P untuk menghadapi gerilya sama sekali ditiadakan bukan? Seperti juga helikopter yang digunakan untuk COIN, super tucano pun dilengkapi dengan alat pertahanan diri untuk mengelak dari serangan manpads, seperti flare dan lapisan armor di beberapa bagian yang lebih tahan terhadap tembakan rifle kaliber tertentu. Jangankan helikopter dan pesawat turboprop, jet pejuang pun sangatlah berbahaya jika digunakan untuk menghadapi musuh yang mempunyai short range air defence missile yang mobile dan mengiringi pergerakan pasukan mereka di darat, bro.

  54. blackjack02 says

    Bro commodore, maksud saya adalah, jika negara yang berbatasan darat langsung dengan negara anda tenteranya dilatih dengan baik untuk melakukan perang gerilya, kemudian muka bumi sempadan tersebut adalah hutan dan pegunungan, dan besar kemungkinan terjadinya konflik sempadan dalam skala terbatas dengan negara tersebut, mengapa tidak terpikir untuk mempunyai pesawat COIN? jadi tidak hanya untuk menghadapi puak pemisah, bro.

  55. Zerop says

    Berbanding dgn MIG, aku lebih suka Su. Siap beli dvd SU-27, w/p keseluruhan penerangan dalam bahasa Russia, tapi ada subtitle English yang tak banyak membantu. Teruja tengok bentuk dan keupayaan untuk ‘Cobra’ yang macam tergantung di udara. Ada jugak ingak nak beli Biography SU..tapi tengok harga yang ratusan ringgit, kensel le jawabnya.
    So apa yang brader Saiful333 diskas ni lebih membuka minda dan lebih paham apasal la ada TVC pada SU-30MKM.
    W/p ada sesetengah aset pada SU30MKM tu mungkin rahsia, tapi cerita tentang keperluan dan rasional ‘canard’ dan ‘TVC’ pada SU-30 MKM diceritakan dalam bahasa yang lebih mudah difahami. Bagus kalau sumbangan cerita ini dipanjangkan dalam Tempur atau Perajurit supaya lebih ramai pencinta Jet Fighter mendapat ilmu dan pengetahuan.

  56. Merapu says

    Malaysia mempunyai pesawat jenis ini dalam bentuk pilatus pc7 dan pc7 mk2. Tudm dlm proses mahu menggantikan pc7 yg sudah usang dgn mk2. Walau udah ada 16 mk2, tapi jumlah asal mk1 ialah 44 buah. Pesawat jenis ini pernah ada unit coin nya dgn camo loreng hijau. Tak kelihatan lagi camo tersebut tidak bermakna pesawat ini tak boleh dilengkapkan senjata utk coin.

  57. maha says

    ada sebab malaysia tak guna super tucano system electro-optical berasal isreal firma iai dan elbit..jika menguna peralatan alatan negara lain ia akan kos lebih tinggi. pesawat tersebut senang kena missile manpads dan tak berkebolehan umpan manpads sebab pihak gerila sekarang lebih pintar .. untuk mengelak kematian amerika lebih suka guna uav… ketika kami basmi komunis pesawat anti gerila tak akan berkesan ratusan bom digugurkan mereka terselamat ada kubu bawah tanah cuba lihat sejarah perang vietnam pesawat jenis ov-10 gagal main peranannya… kecuai pesawat anti gerila kamu letak missile GBU itu masih lagi dalam kajian lagi

  58. meedoot says

    maaf tapi ga usah OOT gan.. ga enak rasanya dengan para forumer malaysia, kecuali klo mereka menanyakan hal itu bru kita dijelasin

    indonesia dan malaysia sama2 negara berkembang (developing country) so.. pasti ada kelemahan dan kelebihan pada masing2 bidang. lagian blom sign kontrak juga..

    disini sedang membahas MRCA di malaysia, maupun terhadap hal hal yang berhubungan dengan itu..

    salam

  59. Commodore says

    Bro, ancaman diMalaysia tak sama dgn Indonesia. Kami tidak ada gerila atau puak pemisah seperti Acheh, Papua dan Timor Leste. malah ketika perjuangan menentang pengganas komunis era 60-80 an dulu Tudm tidak menggunakan pesawat coin seperti S.Tucano atau Bronco. Tak tau kenapa tapi hanya sekali sekala aja pesawat Tebuan digunakan tapi mungkin tak berapa efektif kerana bentuk rupabumi dan hutan tebal agaknya. Atau mungkin taktik yg lain digunakan oleh ATM.
    Memang saya sungguh berminat dgn Bronco dan hairan kenapa Tudm tak pakai pesawat ini lebih2 lagi ia digunakan oleh 3 negara Asean, bagi saya ia satu pesawat yg menarik dan cantik. Pernah pesawat trainer Pilatus PC-7 memakai cat camo satu ketika dulu dan membawa gun/roket pod dan tapi sekarang tak kelihatan lagi.
    Mungkin bagi Tudm attack heli lebih diutamakan dari turboprop. Tak tau lah, ini hanya pandangan saya aja.

  60. hantu rimba says

    Salam,soalan Saya nie saya harap Bro saiful 3x leh tolong jawab kan.setahu Saya usia MIG ngan hornet RMAF hampir sensual.tp kenapa MIG kena pencen awal Dan kenapa hornet still diguna pakai.memang semua pesawat buatan Russia airframe dia Tak tahan kerr berbanding hornet.

  61. Anak Sabah says

    Hai bro Kunta Kinte…

    Menurut “kawan” dari TUDM, memang SH Block 3 dah select, umum lepas PRU… Tapi mcm bro kata, mungkin ada 2 MRCA yang TUDM nak beli… Rasanya Typhoon, bro…

    Mungkin SH 16 buah campur 8 buah yang sedia ada akan membentuk 2 skuadron (12 buah per skuadron).

    Typhoon pula beli 18, free 18, dpt lagi 2 skuadron… hehehe… (my dream squadron je, bro)… harap jadi kenyataan…

    D harap juga Jebat batch 2 dan 2 lagi kapal dari Korea akan masuk servis awal tahun depan untuk menambah taring TLDM d laut… Untuk face Indon dan Panda… hehehe… Please correct me if I am wrong…

  62. blackjack02 says

    Mengenai super tucano ini, saya melihat banyak keheranan dari warga Malaysia, mengapa Indonesia membeli pesawat jenis ini, dimana pesawat ini dianggap sebagai pesawat yang ketinggalan jaman berbanding jet pejuang.

    Doktrin TNI sebelum modernisasi saat ini adalah guerilla, sehingga menyebabkan kekuatan TNI terpusat di TNI AD dan kurang memperhatikan kekuatan TNI AU dan TNI AL. Hal ini dikarenakan bahwa memang kemenangan hakiki adalah pendudukan terhadap wilayah darat.

    Saya pernah membaca pernyataan seorang jendral TNI yang menyatakan bahwa jika ada tentera musuh yang menyerang Indonesia, maka perang di laut dan di udara hanya akan berlangsung 3 hari. Selanjutnya, perang akan berlangsung di darat, dan kita telah berperang guerilla di darat selama 350 tahun. Konsepnya adalah membiarkan musuh masuk ke daratan, dan begitu menginjak daratan Indonesia, musuh akan diajak berperang secara guerilla. Perang guerilla adalah perang yang mengambil masa yang lama dan berlarut-larut, musuh akan dibuat lelah, bosan, dan stress karena serangan terhadap mereka seringkali dilancarkan pada waktu yang tidak disangka-sangka, dilakukan secara tiba-tiba dan hit and run. Sehingga pada saat reinforcement diberikan, guerilla yang dilancarkan sudahpun selesai. Hal ini menyebabkan walaupun tentera musuh telah menduduki wilayah Indonesia, namun mereka hanya bisa menguasai wilayah perkotaan sahaja.

    Yang ingin saya sampaikan bahwa, TNI adalah tentera yang sangat kenyang dan berpengalaman dalam perang, terutamanya adalah perang guerilla dan anti guerilla. Sudah banyak peperangan yang dilalui TNI baik perang melawan penjajah macam Belanda, Inggris, Jepang, perang melawan banyak pengganas, maupun perang invasi Timor Timur, dan semuanya dilakukan dengan teknik guerilla dan anti guerilla. Bahkan buku karangan jendral AH Nasution (Jendral berbintang 5 Indonesia selain jendral Soeharto dan Sudirman) mengenai perang guerilla, yaitu “pokok-pokok perang gerilya” diajarkan di academy-academy militer negara barat (“fundamentals of guerilla warfare”).

    Nah, dalam pengalaman melakukan perang guerilla dan anti guerilla itu lah, TNI sangat terbantu dengan “close air support” yang dilakukan oleh pesawat-pesawat Counter Insurgency (COIN) TNI AU seperti OV-10 Bronco. Pesawat-pesawat ini berhasil memecah konsentrasi pasukan guerilla musuh yang seringkali melakukan penjebakan dan pengepungan terhadap pasukan TNI. Karena hal itulah, TNI memandang perlu untuk tetap mempertahankan keupayaan anti guerilla dengan mendatangkan pesawat COIN yang lebih baru, yaitu super tucano. Apalagi di masa depan, ancaman berupa perang asimetris yang dilakukan oleh gerombolan pengganas maupun konflik perbatasan darat diperkirakan masih tetap ada.

    Pesawat COIN ini sejatinya digunakan untuk mengisi kekosongan gap antara helikopter dan jet pejuang. Helikopter TNI seperti Mi-24, Bolcow, dan Bell walaupun memiliki kecepatan terbang yang rendah sehingga bisa digunakan untuk COIN, namun memiliki jangkauan terbang yang terbatas. Sedangkan penggunaan jet pejuang sangatlah tidak efektif untuk melakukan close air support mengingat kecepatannya yang sangat tinggi.

    Sedangkan pesawat khusus COIN seperti super tucano selain mempunyai jangkauan yang lebih jauh berbanding helikopter, pesawat ini mempunyai kecepatan dan kelincahan yang memungkinkannya untuk melakukan manuver berputar-putar di hot spot untuk memberikan close air support berulang-ulang terhadap pasukan TNI di darat.

    Karena kemampuan itulah, sebenarnya super tucano tidak hanya bisa digunakan untuk anti guerilla, melainkan juga untuk menyerang pasukan darat maupun kolom tank musuh. Pesawat jenis ini pun digunakan oleh Argentina untuk menyerang tentera darat Inggris di perang Malvinas. Amerika pun masih menggunakan OV-10 bronco di perang Irak pertama, dan mengekalkan keupayaan COIN dengan juga membeli super tucano.

    Yang menjadi pertanyaan justru adalah, mengapa Malaysia tidak mempunyai pesawat jenis ini?

  63. Kunta Kinte says

    Sori bro..tertinggal fakta ni..aku yakin sesangat SH masuk sbb ni..
    1. H sedang naik taraf..selesai 2015..
    2. Perolehan AIM 9X-2..HAWK pakai AIM 9P..Russian fighter tak pakai natang ni..
    3. JDAM Kit akan dibekalkan melalui program FMS..kontrak dr Boeing dah kuar thn lepas..utk sape..tak kan F5 dan Hawk kot..
    4. Arsenal PAVEWAY 12/16/24 yg melambak tu utk sape?Ya..Hawk blh pakai bom ni..biasanya PAVEWAY 12 je..PAVEWAY 16 dan 24?..SU pakai OFAB..
    5. Penambahan AGM 84..Aku yakin khas utk Hornet..
    6. Penambahan Maverick..yg ni Hornet dan Hawk blh pakai..tp Hawk blm pernah aku tengok bw natang ni..Hornet..aku dah tengok..

  64. Commodore says

    Bro, S.Tucano ni ada fungsinya tertentu, disamping sebagai training new pilot upto advance level ia juga digunakan untuk Close Air Support (CAS) iaitu bantuan tembakan untuk ground troops serta ia sesuai digunakan untuk perang anti gerila.
    Di Amerika Selatan ia amat efektif dlm perang gerila diColumbia, Ecuador , Brazil dan Bolivia, malah begitu efektif dlm perang menentang drug cartel disana dgn memusnahkan makmal memproses dadah serta infra (bangunan, landasan haram, jambatan dll.) yg digunakan untuk menghantar dadah.
    Ia adalah pesawat yg cost efektif untuk tugas diatas yg mana kalau gunakan jet fighter kosnya mungkin tinggi. Akibat kos yg tinggi ni maka missionnya terpaksa di kurangkan, jadi satu2 kempen tu mungkin tak efektif atau tak capai objektifnya.
    Itu sebab ia digelar “Cost Effective” fighter.
    Harap membantu.

  65. reja says

    infonya bro
    Baru-baru ini, Menteri Negara indonesia BUMN (badan usaha milik negara), Dahlan Iskan mengatakan Irak dan Uganda melirik senjata buatan Indonesia. Laris manis. Tubagus mengaku tak heran, sebab sejak lama senjata dan pesawat buatan Indonesia diminati sejumlah negara di Timur Tengah. “Beberapa negara memang berminat, termasuk Irak. Sebetulnya Iran juga minta senjata SS-2 itu, tapi sedang diproses di Kemenhan dan Kemenlu. Mungkin karena ada berbagai faktor politik luar negeri,” ujarnya.

    Tubagus menambahkan, selain itu juga ada PT PAL Indonesia yang bergerak di bidang perkapalan. “Kita dengan China juga sudah bekerja sama membuat kapal cepat rudal. Rudalnya nanti dibuat oleh China dan Indonesia. Dapat menjangkau hingga 100 kilometer. Kapal cepatnya nanti dibuat PT PAL,” kata Tubagus.

  66. Kunta Kinte says

    Aku harap PULATIBANG 3 dpt tambah pesawat utk LIFT ni..buat cam TLDM..sbm sampai kapal LCS dan MPSS dah tempah kapal latihan utk meramaikan pelatih yg blh diambil..kapal sampai dah ada anak kapal terlatih..selesai masalah..M

  67. Kunta Kinte says

    Bro..aku nujum je..letih dah menunggu..bini nak bersalin pun tak rimas cam ni..kalu aku ada ilmu lama dah aku pi selongkar markas TUDM ni..nak tengok laporan ujian yg dibuat oleh test pilot kite..
    Hahaha…tentang jeng..jeng..jeng tu aku pun naik letih dah..ada le sikit info tentang G5 dan Vamtac..tp x leh bincang kat sini..nanti SB ketuk pintu..
    Kalu nak info SQN Fighter hang tanya pd Saiful3x3..dia ni master bab ni..silap gayo memang dia ni pilot..awam atau TUDM..aku baca bab penerbangan ni pun tak berapa nak masuk..dia aku tengok detail blh cerita..tabik spring kat dia.Br

  68. meedoot says

    mencoba membantu menjawab

    super tucano adalah pesawat coin, guna utamanya adalah guerilla fight, pengawasan perbatasan, ilegal logging, penyelundupan barang dan pencurian ikan, dengan cost dan maintenance yang murah saat dioperasikan, maka super tucano ini sangat efektif.

    bayangkan jika untuk mengawasi perbatasan, ilegal logging dan penyelundupan harus menggunakan SU-30 atau F15, berapa cost pesawat itu per hour?

    sila search kat google, berapa cost per hour super tucano, F-15 dan SU-30, kemudian bandingkan dan berapa kali pesawat digunakan untuk patroli dalam satu hari.. maka kita akan tahu betapa banyak cost untuk pesawat2 tersebut diatas.

    belum lagi masa pakai engine, dan sistem2 pesawat yang lain.. jadi alangkah mubazirnya jika hanya untuk coin dan pengawasan perbatasan harus menggunakan sukhoi SU-30.

    jika dalam tugasnya tucano medapat ancaman dari pesawat lain yang lebih hebat dan canggih, maka super tucano akan mundur dan digantikan F-16, SU-27 atau SU-30

    untuk persenjataan super tucano sudah ada 2 machine gun, bom MK-81, bom MK-82 dan bisa membawa missile berpandu sidewinder.

    jadi untuk mengusir atau membunuh lalat dan nyamuk, apakah perlu kita memakai M-16 atau AK-47 ?? everything has its own role..

    salam..

  69. amaid says

    bro tumpang tanya…
    super tucano indonesia….ade tgk kt youtube…perolehan pesawat ni…pesawat ni turbo prop….apa guna pesawat ni yer….sebab dlm dunia sekarang semua tentang enjin jet…pesawat ni nmpk mcm baru..sbb kokpit digital jugak…sesuai untuk menyerang,patrol udara atau latihan?menarik jgk pesawat ni…teringat fighter plane zmn ww2 dl….

  70. Commodore says

    Wau bro, ini takde jeng..jeng..jeng.. lagi eh?
    Ok SH cfm, yg lagi satu tu Rafale dan Cik Su pun kira ok bagi aku sbb dua2 favorite aku.
    Maksud awak 8 Hornet D dikekalkan dan ditambah lagi 12 SH? Maknanya minimun 20 Hornet la kita pakai. Cantek la.
    TQ for the info bro. Kalau ada berita baru lagi cepat2 la inform kat sini.
    Bukan pembekal je yg panas, kita kat sini pun panas gak!

  71. saiful333 says

    Kalau macam tu bro, priority mungkin kepada pelajar UPNM tajaan ATM untuk batch baru pelatih Pulatibang1 ni. Pelajar awam UPNM ni selalunya yang tak lepas ujian fizikal. Drop rate sampai 50% kat Pulatibang1 ni yang merisaukan.

    Pilihan utama aku tetap 2 jenis fighter “airframe” sahaja dalam inventory TUDM. MKM is here to stay, so biarlah SH yang masuk, sebab H pun baru upgrade. LIFT, sebab kita dah pilih MB-339, jadi HAWK 100/200 boleh ikut MiG-29 pencen awal. Bajet untuk membeli tu satu hal, tapi bajet untuk maintain sampai tiga/empat “airframe” sekaligus untuk 20/30 tahun, kita tak mampu.

  72. Kunta Kinte says

    Salam bro…
    Ada maklumat TUDM tak amik lulusan SPM utk calon pilotnya…batch yg dpt sayap baru ni adalah batch akhir yg berkelulusan SPM….
    Dikhabarkan calon utk pilot mendatang datangnya dr lulusan UPNM….
    Ada sqn fighter jet yg dah serah pegangannye ke sqn lain..Sqn wujud tapi x aset..Mungkinkah sqn ni yg akan diberi aset baru 2nd MRCA?
    Aku masih berkeyakinan ada 2 jenis MRCA yg dipilih oleh TUDM…Wpun depa cakap satu jenis je…Kenyataan orang MINDEF ni sekadar utk tarik tali dgn pembekal je..SH hampir pasti sbb upgrade Hornet sedia ada selesai 2015…Sukar dipercayai kita x tambah Hornet ni…Minimum mungkin 12 SH….
    Pada aku typhoon terkeluar…Calon kuat rafale…silap gaya SU30 dpt cilak..

  73. saiful333 says

    Su-30 MKM dianggap canggih kerana, kelebihan suite electronic, avionic dan radar berbanding Su-27. Kita bercerita dulu soal Basic Variant Su-30 dan Su-27. Kesemua variant Su-30 adalah dua tempat duduk manakala Su-27 satu tempat duduk kerana seperti kata anda, Su-30 merupakan pesawat “multi-role” dan Su-27 merupakan pesawat “air-superiority”. Dari segi kelincahan, pesawat Su-27 memiliki kelincahan yang lebih tinggi berbanding Su-30 walaupun kedua-dua pesawat menggunakan design “blended wing-fuselage” yang sama, saiz “wing loading” yang sama, tetapi berat keseluruhan membezakan kedua-dua pesawat ini. Design pesawat Su-30 ini mengambil reka bentuk pesawat “conversion” 2 tempat duduk Su-27, iaitu Su-27UB. Pesawat dua tempat duduk dirasakan lebih sesuai untuk peranan MRCA oleh pihak Sukhoi, maka lahirlah pesawat Su-30. Pasaran pesawat MRCA sekarang lebih luas berbanding pasaran untuk pesawat air-superiority. Bagaimana ini mengubah nasib Su-30 yang mana kelincahannya kurang berbanding Su-27? Pengenalan TVC dan Canard terhadap variant Su-30.

    Mengapa TVC dan canard untuk Su-30? Kerana ketika melakukan BFM (Basic Fighter Maneuver) yang sering melibatkan high AOA (High Angle of Attack) kemungkinan Su-30 untuk mengalami “stall” dimana tiada lagi pengaliran udara yang cukup pada permukaan sayap untuk menghasilkan daya angkat, adalah lebih tinggi berbanding Su-27. “Post stall manuver” adalah kelemahan pesawat Su-27UB atau Su-30, jadi untuk mengatasi masalah ini, tujahan pelbagai arah TVC dan Canard diperkenalkan kepada Su-30 untuk mengimbagi kehilangan daya angkat pada permukaan sayap Su-30 ketika dalam keadaan “post stall”. TVC juga menjadikan pesawat Su-30 lebih mempunyai kawalan ketika dalam “post stall manuver” berbanding Su-27.

    Mengapa tidak TVC dan canard pada Su-27? Jawapanya mengapa harus pesawat yang sukar untuk “stall” seperti Su-27 membawa sistem TVC dan canard yang berat ini. TVC memang berguna ketika “post stall” dan memberi kelincahan yang tinggi kepada pesawat, tetapi dalam masa yang sama menghasilkan “drag” kerana daya angkat dihasilkan oleh muncung enjin dan bukan sayap. Jadi TVC memberikan kelebihan terhadap Su-30 berbanding Su-27, tetapi hanya untuk situasi tertentu sahaja.

    Pilot yang bijak tidak akan mengaktifkan TVC dengan sewenang-wenangnya hanya untuk mendapatkan kelincahan yang tinggi ketika bertarung kerana harga yang perlu dibayar adalah kehilangan “airspeed”. “Airspeed” ibarat wang simpanan untuk hari tua anda didalam bank, dan untuk mengeluarkan wang itu anda harus mempunyai alasan yang kukuh kenapa anda melakukanya. Tanyalah mana2 pilot pesawat pejuang, apa kepentingan “airspeed” ketika “dogfight”?

    Jadi apa yang ingin saya katakan ialah Su-30MKM dianggap mempunyai kelebihan berbanding Su-27 hanyalah dari segi persenjataan, electronic, avionic dan radar, tetapi bukan TVC dan Canard. Kalau perbandingan untuk Su-30MKM dan variant Su-30 yang lainya, mungkin saya akan ambil kira TVC dan Canard ini.

    Jawapan untuk soalan canard anda, ya. Canard akan memberikan kelincahan terhadap pesawat tersebut (dalam keadaan tertentu) dan dalam masa yang sama menambahkan daya angkat pesawat contohnya Su-33, satu tempat duduk milik Russian Navy. Seperti yang saya katakan, untuk menambahkan kelincahan, ada harga yang perlu dibayar. Kenapa Su-27 tidak menggunakan canard, saya sudah jawab diatas. Su-35 pula adalah pesawat satu tempat duduk, jadi tidak jauh berbeza berbanding Su-27, tetapi Su-35 memiliki sistem yang sama seperti TVC pada Su-30, tetapi dikenali sebagai VTC (Variable Thrust Control) yang lebih ringan berbanding TVC kerana tiada “actuator” diperlukan kerana nozzle tidak bergerak seperti sistem TVC. PAK-FA, mempunyai canard, tetapi blended dengan fuselage pesawat, yang juga dikenali sebagai Active LERX (Leading Edge Root Extensions) Cuba perhatikan betul2.

    F-22 dan F-15, telah menjadi philosophy USAF sejak dari dulu lagi, High-E (Energy) dogfight, lebih baik daripada daripada Low-E dogfight. Untuk lebih memahami apa itu Low and High-E state, mungkin anda boleh baca di sini:-

    http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a092974.pdf

    F-35, saya tak tahu nak cerita apa soal pesawat ini. Sorry.

    Typhoon dan Rafale, kedua-dua pesawat ini menggunakan sayap DELTA dan tidak mempunyai “elevator”. Sayap delta, seperti yang kita tahu, mempunyai “wing loading” yang tinggi. Ini bermaksud sayap delta tidak mempunyai daya kelincahan yang tinggi tetapi menghasilkan drag yang rendah, jadi canard adalah sebagai solusi dan sekaligus pengganti kepada elevator seperti pesawat tradisional yang lain.

    p/s- kalau bukan berasal dari dunia aviation atau air force, mungkin agak sukar untuk memahami link PDF diatas. Justeru kalau ada yang kurang jelas, boleh bertanya. Tapi mungkin lambat saya jawab kerana saya akan ke tengah laut esok petang, internet limited. Paling cepat seminggu baru balik.

  74. saiful333 says

    Sapa2 yang tengah SPM tahun ni, kalau berminat nak jadi pilot, Joint TUDM tahun depan. TUDM pun tengah kekurangan pilot sekarang ni. Daripada belanja RM300 ribu nak ambik lesen “private pilot” kat sekolah penerbangan swasta, baik joint TUDM for free. Kat luar, tak dapat nak merasa bawak jet laju macam ni.

  75. blackjack02 says

    Bro saiful, saya ingin bertanya tentang SU-30 MKM ini. Memang Su-30MKM diklaim sebagai varian Su-30 yang tercanggih. Tapi bagaimana kemampuannya jika dibandingkan dengan Su-27 bro? Walaupun Su-30 MKM canggih, tapi bagaimanapun juga dia adalah multirole fighter, berbeda dengan Su-27 yang secara hakiki dibuat sebagai air superiority fighter menandingi F-15.

    Kemudian apakah benar bahwa penggunaan canard membuat manuver pesawat lebih lincah? saya mendengar bahwa canard digunakan untuk meningkatkan daya angkat pesawat yang disebabkan karena bertambahnya bobot pesawat akibat penambahan alat-alat elektronik. Jadi canard digunakan untuk meredam efek negatif, bukanlah untuk membuat pesawat lebih lincah. Jika kita lihat jet-jet pejuang yang ada yang terkenal saat ini seperti F-22, F35, Sukhoi Pakfa, F-15, Su-35, Su-27 sampai F-16 kebanyakan tidak menggunakan canard. Kecuali mungkin typhoon dan rafale yang menggunakannya, tetapi saya juga pernah membaca bahwa rafale memiliki bobot yang berat, melebihi bobot yang diinginkan pada saat desain.

  76. saiful333 says

    Takda istilah “soalan yang dangkal” bro, selagi mana kita rajin bertanya selagi itu kita takkan pernah jadi orang yang dangkal.

    Betul, pesawat kita tidak akan dapat mengesan pesawat di belakang dan sisi (limited). Tetapi kalau pesawat di belakang itu jauh daripada kita, maknanya dia juga tidak dapat mengesan kita melainkan pesawat berkenaan menghidupkan radar mereka juga. Kalau mereka menghidupkan radar untuk mengesan kita, kita akan tahu juga akhirnya dengan adanya RWR (Radar Warning Receiver). RWR akan mengesan radiasi dari radar pesawat musuh dan akan memberi tahu kita jenis pesawat, jarak, kedudukan (azimuth) dan perbezaan altitude pesawat itu dengan pesawat kita. Samahal juga dengan ancaman dari laut dan darat akan dapat dikesan oleh RWR. RWR adalah sistem pasif dan akamn memberikan “coverage” 360 darjah keliling pesawat.

    Kalau pesawat musuh terbabit tidak menghidupkan radar dan memilih untuk “ambush” kita dari belakang, mereka hanya akan berkeupayaan menyerang kita dari jarak yang dekat. Disinilah letaknya kepentingan formasi penerbangan kita dan “wingman ,2,3 dan 4″ untuk mengawasi kawasan 6 o’clock “flight leader” dan masing2. Selalunya, flight leader akan menghidupkan radar dan menjalankan misi utama, wingman 2 sebagai backup radar dan misi, wingman 3 mengawasi kawasan 6 flight leader wingman 2 dan 4, dan wingman 4 akan bertindak sebagai backup wingman 3 dan mengawasi keseluruhan kawasan 6, flight line terbabit.

  77. saiful333 says

    Bro blackjack, syarikat penerbangan “full service” selalunya, menjana keuntungan melalui “in and out flight service” yang disediakan dan selalunya akan cuba untuk “cut cost” pada mana2 bahagian operasi mereka yang tidak melibatkan keselesaan penumpang. Seperti yang saya katakan, cat pada pesawat mempunyai berat dan berat lebihan akan mempengaruhi “fuel consumption”. Fuel consumption akan mempengaruhi “fuel weight per passenger cost” dan fuel cost yang tinggi akan mempengaruhi margin keuntungan syarikat.

    Syarikat penerbangan “low cost” pula menawarkan tambang yang murah untuk menarik pelanggan, so syarikat penerbangan tersebut akan “cut their losses” dengan berbagai cara. Salah satunya dengan menawarkan pekhidmatan “Billboard” kepada mana2 syarikat, kumpulan atau individu yang berminat untuk mengiklankan diri pada badan pesawat berkenaan. Tidak semua tetapi anda boleh perhatikan kebanyakan syarikat low cost ini sering membawa pelbagai tema pada scheme pesawat mereka.

    Soal kombinasi warna pula, semakin banyak kombinasi bermakna semakin banyak cat bertindih (layer), semakin banyak layer semakin berat sesuatu paintwork itu. Generally, sesuatu pesawat tak seharusnya mempunyai lebih dari dua layer cat. Lebih dari dua layer akan meningkatkan kos operasi, baik penerbangan ataupun inspection dan maintenance. Iklan atau theme selalunya akan mempunyai banyak kombinasi warna, jadi semakin banyak layer. Tetapi kalau setiap layer itu dibayar misalnya olen pengiklan. Kebanyakan syarikat “low cost” melihat tiada masalah disitu. Syarikat “full service” lebih memilih jalan lain.

  78. blackjack02 says

    Bro, tolong dijelaskan mengapa pesawat commercial “full service” selalunya mempunyai kombinasi warna yang kurang berbanding pesawat commercial “low cost”? saya kurang mengerti.

  79. naza says

    idea yang menarik… tapi siapa yang nak attack dia dari atas? puakpuak kat bawah tu bersenjatakan ketul batu je…… :)

  80. Mantop says

    Seneng deh liat komentar kalian berdua..berbagi pengetahuan dari berantem mulu..capek deh..huhuhu…Saya juga bisa menambah pengetahuan…Lanjutkan!!!

  81. Mantop says

    Mantop bro saiful 333 n blackjack..komen anda berdua sarat dgn info….salute u guys..bro saiful333 saya nak tanya skitla…tak salah saya kat depan muncung jet tuh ada pemancar yg memancarkan gelombang dalam pelbagai frekuensi utk mengesan kehadiran pesawat musuh didepannya… bagaimana kalo pesawat musuh datang dari arah sisi atau belakang pesawat tidakkah ini menyebabkan pesawat tuh x dapat dikesan…
    Maafkan saya kalo soalan nih terlalu dangkal buat anda..peace…:)

  82. saiful333 says

    Entah la bro. Kalau pegawai TUDM study kat China tu tau la, tapi kalau terlibat dengan J-20 ni tak pernah dengar la pulak.

  83. saiful333 says

    Lagi2 “kita”. Takyah nak menyamar jadi orang Malaysia la der. Kalau ada yang terbuku dalam hati tu kat orang Malaysia, cakap elok2 apa ada salah.

  84. saiful333 says

    RMAF sejak dari dulu lagi menerapkan western doctrine dalam operasi mereka. Perbezaan doctrine barat dan Soviet adalah, pihak soviet lebih mengutamakan pertempuran Within Visual Range dan barat pulat lebih mengutamakan pertempuran Beyond Visual Range. Makanya kalau kita lihat sekarang agility adalah milik pesawat2 Russia dan electronic capability adalah milik pesawat2 Amerika manakala EU ditengah-tengah. Kebanyakan pesawat yang masih mengekalkan scheme ground or air camo merupakan pesawat milik negara bekas “Warsaw Pack” yang dahulunya menerapkan “Soviet Philosophy”. Saya ada satu soalan. Poland merupakan negara bekas blok Warsaw, tentera udara mereka mempunyai mix pesawat barat dan bekas kesatuan Soviet iaitu MiG-29 (ex Germany G’s) dan F-16 Block 52+, soalanya kenapa MiG mereka mengenakan scheme camo tetapi tidak untuk pesawat F-16 mereka? Clue-nya adalah perbezaan aplikasi dan taktik untuk setiap pesawat.

    p/s- MiG-29N RMAF pun pada mulanya mengenakan scheme Ground Camo dan pesawat F-5E/F RMAF mengenakan “air camo scheme” sekarang.

    Seperti yang saya katakan, camo scheme efektif untuk mengelirukan musuh, tetapi hanya dari pandangan mata kasar pilot berkenaan, bergantung kepada keaadaan dan cuaca. Camo atau tidak scheme sesuatu pesawat itu tidak akan memberi sedikit kelebihan pun kalau pesawat sudah dikesan oleh radar atau IRST sejak awal lagi.

    Kerana itu saya tidak akan mengatakan scheme camo adalah sesuatu yang sudah tidak relevan sekarang. Camo scheme masih relevan, bergatung kepada doctrine sesebuah angkatan udara mengaplikasi penggunaan pesawat berkenaan. Mungkin ada yang akan bertanya, Israel adalah sebuah negara yang menguna pakai doctrine barat, tetapi mengapa pesawat F-16I’s mereka masih mengunakan scheme ground camo (desert scheme)? Betul Israel memang menerapkan doctrine barat, tetapi kalau kita perasan, sejak dari dulu lagi pilot Israel Air Force(IAF) lebih gemar melakukan “kill” mengunakan meriam waluapun membawa pelbagai assortment of missle, yang sudah pasti akan berlaku dalam WVR. Kerana itulah gelaran “the best F-15 pilot” bukanlah milik pilot America tetapi pilot Israel. Disini lah letaknya aplikasi sesuatu pesawat akan menentukan scheme apa yang akan diguna pakai oleh pesawat berkenaan.

    Camo scheme ada pelbagai, dan untuk mengatakan pesawat RMAF tidak langsung mengenakan camo scheme, adalah sesuatu yang salah. F-18D RMAF misalnya mengenakan night camo scheme (dark grey), diamana pesawat F-18D milik RMAF dioptimumkan untuk misi serangan malam, dan ini merupakan satu lagi contoh bagaimana aplikasi sesuatu pesawat akan mempengaruhi scheme pesawat berkenaan.

    Satu yang kita perlu ketahui. Cat tetap mempunyai berat, dan berat akan mempengaruhi performance pesawat. Untuk lebih jelas lagi, berat cat pada pesawat Boeing 747 misalnya boleh diukur dalam skala tan. Saya ada satu lagi soalan lagi, kenapa pesawat commercial “full service” selalunya mempunyai kombinasi warna yang kurang berbanding pesawat commercial “low cost” yang selalunya mempunyai kombinasi warna yang lebih banyak seperti papan iklan?

    Kesimpulanya disini, “what we’ve gain must exceeding what we’ve lost” dalam menentukan sesuatu scheme pada sesuatu pesawat, tak kira lah digital atau tidak sesuatu camo itu.

  85. minaga says

    salam bro saiful 333, ada juga rumor recently ttg penglibatan engineer tudm di china berkaitan pembinaan shengyang j20, betoi ka?

  86. Commodore says

    Jangan lupa H.Loading, disamping lebih mahal dari f22 systemnya juga akan dirahsiakan dan ini semua adalah kerja umno.
    Lepas tu kau akan berbulu asyik2 ATM nak rahsiakan semua benda.
    Nasib kau la. Kenapa pulak tak komen pasal Brapi, ngpv, av8?
    Dah penat ke?
    Hehehehe!

  87. naruto says

    Wow . . . baru aku tau kat sini ada berita menarik pasal MRCA terbaru, sebelum ni asyik baca post baru MOM je, cayalah saiful, kamu memang pakar pasal MRCA ni.

    I LIKE !

  88. tripple trigger says

    salam bro shah/tn hj shah.
    jika berlakunya perang secara terbuka dengan negara serantau mungkinkah kita memiliki kelebihan dari segi udara dan laut?@ 50/50?saya berpendapat kelebihan utama kita terletak pada pasukan infantri kita.ini kerana kita sedia maklum dengan topografi & bentuk mukabumi negara kita yakni penuh dengan hutan tebal (camoflage) sbg kelebihan.dan sewajarnya kita mempelbagaikan doktrin peperangan dengan mengutamakan doktrin pasukan infantri tanpa mengetepikan juga doktrin udara & laut.apa yg sy maksudkan adalah kita memiliki satu sistem pertahanan yg berganda yakni boleh diubahsuai mengikut situasi.saya melihat doktrin gerila mungkin satu pilihan jika berhadapan dengan musuh yg besar jumlahnya.
    keduanya.saya merasakan perlunya untuk kita menguasai teknolongi ketenteraan dengan cara reverse engineering spt yg dipraktikan iran misalnya.

  89. Hang Loading says

    MRCA ni selepas pru…..sebab bila sebelum pru mesti BN semakin terpojokan. Ini disebabkan MRCA kita ni nantinya full customized for msia only, full package with bvr missile, training, and tools and songlap.
    As always customization, training, and tools will responsible for the higher price msia must pay.
    Meskipun msia tak boleh dapatkan f22 raptor akan tetapi masih boleh berbangga sebab cost dia melebihi f22 raptor.
    HAHAHAHA……

  90. saiful333 says

    Kedua-dua pesawat ni kalau nak dibandingkan dengan keupayaan stealth F-35 atau F-22, bagai langit dengan bumi. Tetapi antara kedua-duanya, “design philosophy”, Rafale lebih kecil RCS-nya berbanding Typhoon. Rafale juga mempunyai kelebihan dari segi “stealh electronic suite”, dimana Rafale adalah satu-satunya pesawat buat masa ini yang dilengkapi dengan “software-based virtual stealth technology”, SPECTRA (Système de Protection et d’Evitement des Conduites de Tir du Rafale) yang berperanan untuk mengurangkan radar signature pesawat. Tetapi SPECTRA sendiri merupakan satu sistem yang belum terbukti.

    Typhoon pula merupakan pesawat yang lebih “agile” berbanding Rafale. Walaupun kedua-dua pesawat ini menerapkat design “Euro canard” tetapi “thrust to weight ratio” Typhoon lebih besar berbanding Rafale dan ini memberi kelebihan buat Typhoon dalam WVR. Walaupun tanpa suite elektronik, frontal RCS Typhoon kecil sedikit berbanding Rafale (all angle aspect, Rafale lebih kecil). Keupayaan serangan udara kedua-dua pesawat tidak jauh berbeza, tetapi yang menjadi masalah adalah keupayaan serangan darat Typhoon sehingga ke hari ini masih belum terbukti (apart from carrying some LGB’s).

    Pesawat mana yang berkeupayaan untuk bertarung dengan JSF? Susah saya nak cakap kerana F-35 sendiri belum berstatus operational. Kalau secara kasar, berdasarkan perkembangan ketiga-tiga pesawat ini sekarang, saya boleh katakan untuk BWR arena, JSF akan mempunyai kelebihan ketara dan untuk WVR arena, kelebihan akan memihak kepada Rafale dan Typhoon.

    FFT;
    Platform Vs Platform, mustahil terjadi dalam arena pertempuran udara yang canggih sekarang ni. Long term “budget wise”, saya lebih memilih samaada MKM atau Superhornet, walaupun Rafale dan Typhoon lebih canggih dari kedua-dua pesawat ni. Bila F-35,J-20 atau PAK-FA sudah memasuki pasaran, gen 4++ seperti Rafale dan Typhoon pun akan obsolete juga. Adakah Malaysia ingin memakai sesuatu platform hanya untuk 15 tahun, if we can’t afford to operate MiG for just 15 years, why we should go down the same road for something that even more expensive like Rafale or Typhoon? Get rid of Hawk’s and MiG’s, get more MKM or turn to SH and extra cash should go for AEW&C platform.

  91. saiful333 says

    Digital Camouflage seperti MiG-29AS Slovakia nampak lebih menarik. Digital Camo bukan hanya untuk kelihatan lebih modern, tetapi untuk menghilangkan “outline” (bentuk luaran) pesawat dari pandangan mata kasar. Mata manusia sukar untuk membesakan “pixel” resolusi rendah berbanding “pixel” yang tinggi. Makanya dengan TV HD (pixel tinggi) sekarang, jerawat pembaca berita pun kita dapat lihat kalau dibandingkan dengan TV yang mempunyai “pixel” rendah dahulu.

  92. saiful333 says

    Mungkin anda salah faham dengan ayat saya “Kalau leher dah terjerut” diatas. Saya tak bermaksud bahawa adanya paksaan untuk Indonesia menyertai program KFX/IFX. Maksud saya dengan “leher yang dijerut” adalah situasi yang dialami oleh Indonesia sejak dari dulu lagi yang sering dikenakan pelbagai sekatan oleh kuasa2 besar yang sering menyebabkan keupayaan TNI-AU sering terbatas.

    Ayat “Indonesia sekarang sanggup melabur dalam program KFX/IFX, walaupun untuk generasi 4.5.” maksud sebenar saya, saya melihat KFX/IFX sebagai solusi keluar buat Indonesia. Biarpun sekadar teknologi genarasi 4++ dalam keadaan kuasa besar yang lain sibuk membangunkan pesawat generasi 5, tetapi asas dalam pembinaan pesawat tempur yang bakal dibawa masuk dari Korea ini yang saya lihat sebagai tujuan utama Indonesia terbabit dengan pembangunan KFX/IFX ini dan pesawat IFX yang bakal diperolehi saya melihat adalah sebagai “stop gap measure” terhadap pesawat generasi 4 milik TNI-AU sekarang.

    Jadi janganlah terlalu berkecil hati bro, maybe my words wonder incorrectly.

  93. saiful333 says

    Itu yang saya maksudkan, walaupun sekadar generasi 4.5 untuk permulaan, tetapi dikemudian hari Indonesia akan mempunyai asas kepakaran yang kukuh untuk menghasilkan pesawat tempur sendiri.

  94. saiful333 says

    Saya tak pernah dengar mengenai rumor ini bro. Tapi kalau Malaysia ingin terlibat dengan program pembangunan Su-35 satu masa dahulu, itu saya tahu. Tapi permintaan itu ditolak oleh Russia atas alasan yang sama seperti yang anda nyatakan. Setahu saya hanya pihak Korea Selatan dan Brazil yang dipelawa untuk projek Su-35 berkenaan. Banyak rakyat Malaysia yang marah kenapa permintaan Malaysia ini ditolak. Tapi sejujurnya saya merasakan Malaysia belum mampu untuk menyertai mana2 program pembangunan pesawat tempur modern, baik dari segi fasiliti, human capital mahupun modal.

  95. Fared says

    terima kerna bertanya soalan yg mcm nie. Nampaknya ada yg terkhilaf bila saya tanya, Adakah kita di Malaysia tidak mempunyai pilihan lain bermaksud lain-lain pilihan atau pilihan alternatif selain dari pesawat MRCA yg tersebut. Itu lah yg maksud saya dan tidak ada bau2 politik atau yg seangkatan dgnnya. Jgn terlalu prejudis dgn setiap soalan dari forumer di sini.

    Bermaksud- adakah kita tiada pilihan yg lain selain dari pesawat MRCA tersebut. Noktah. Itu saja. Bukan ada kena mengena dgn politik pun. Aduhai…malaysia..malaysia ku yg tercinta.

    * Menjunjung tinggi sikap ___________ dan _________ _________.

  96. mohamad says

    saudara saiful,ttg MRCA malaysia sekiranya TUDM memilih rafale atau typhoon,yg mana ada ciri2 yg hampir dekat dgn ciri stealth….apa perbandingan kedua pesawat ni..sekiranya salah satu pesawat ni terpilih, yg mana ada keupayaan bertarung dgn JSF

  97. blackjack02 says

    Saya ingin menambahkan lagi, tapi mohon maaf sebelumnya, saya tidak bermaksud meremehkan negara anda. Saya mendengar rumour bahwa sebenarnya Malaysia pun ingin bergabung dengan program KFX tersebut. Tetapi pihak Korea Selatan memandang bahwa industri aeroangkasa Malaysia masih belum siap untuk bergabung, baik dari segi pengalaman maupun kepakaran.

  98. blackjack02 says

    Kalau menurut informasi yang saya baca selama ini, keikutsertaan Indonesia dalam program KFX bukanlah karena keterpaksaan bro, tetapi karena memang kesempatan itu ada. Bukanlah pihak Indonesia yang pertama kali meminta untuk bergabung dalam program itu, melainkan pihak Korea Selatan-lah yang menawari Indonesia untuk bergabung. Pihak Indonesia pun tidak langsung menyambut tawaran tersebut, melainkan terlebih dahulu melakukan berbagai studi. Pihak Korsel memilih Indonesia karena mempunyai space jarak yang ideal dari Korsel (cukup jauh tetapi juga tergolong dekat, saya sebenarnya kurang mengerti dengan pernyataan ini, apakah mungkin ada hubungannya dengan posisi letak negara2 yg berkonflik dgn mereka?). Alasan mereka yang lain adalah karena Indonesia memiliki pengalaman membuat pesawat terbang dan memiliki cukup ahli-ahli penerbangan (seperti yang pernah saya sampaikan, mereka adalah biggest fan CN-235 produksi Indonesia), serta kedekatan Indonesia dengan negara-negara berkembang yang lain. Dari segi marketing, di era pesawat gen 5 nanti, harga pesawat yang mahal tidak akan bisa terjangkau oleh negara-negara berkembang. Nah, KFX ini nantinya akan bisa menjadi solusi bagi negara berkembang untuk memperkecil gap mereka dengan pesawat gen 5.

    Ulasan mengenai alasan di balik program KFX ini bisa dibaca di link berikut:
    http://hankam.kompasiana.com/2012/07/18/kfx-sebuah-langkah-awal-menuju-kemandirian-alutsista-counter-back-to-bro-mudhi-478748.html

  99. blackjack02 says

    setahu saya, standarisasi warna pesawat tempur TNI AU yang terbaru memang adalah loreng putih abu-abu. Kondisi langit Indonesia yang lebih banyak berawan sepanjang tahun menjadi dasar pemilihan warna ini. Warna loreng membuat tampilan pesawat menjadi lebih garang dan menimbulkan kebanggaan serta percaya diri bagi pilot yang mengawakinya. Scheme camouflage dengan kombinasi warna ini juga menjadi semacam identifikasi paling mudah untuk mengenali bahawa suatu pesawat adalah pesawat TNI AU.

    Kalau saya pribadi, lebih menginginkan agar pesawat TNI AU dicat dengan warna camo digital, terlihat lebih modern. Saya pernah membaca di majalah Angkasa, bahawa warna Sukhoi TNI AU dianggap sebagai warna kamuflase pesawat yang paling indah di dunia (pihak luar Indonesia yang menilainya, bukan klaim sepihak). Mengenai kebenaran hal ini, mungkin bro bisa menemukan source yang lebih terpercaya di Google.

  100. blackjack02 says

    Bukan bro, tapi saya bekerja di sini, kampung halaman saya ada di jawa. Terkadang dari suaranya, saya sudah tahu bahawa yang melintas itu sukhoi. Tapi begitu saya melihat ke atas langit, sukhoi itu tidak bisa terlihat oleh mata saya, karena begitu tingginya dia terbang. Namun suaranya yang menandakan bahawa object tersebut sedang bergerak dalam kecepatan tinggi sangatlah jelas terdengar.

  101. saiful333 says

    Kalau leher dah terjerut, kita akan lakukan apa saja untuk terus hidup. Mungkin sebab tu kita lihat Indonesia sekarang sanggup melabur dalam program KFX/IFX, walaupun untuk generasi 4.5.

  102. saiful333 says

    Bro blackjack02 tau tak kenapa hampir semua pesawat TNI-AU dalam scheme camouflage? Kenapa tak dalam Navy Grey atau Arf Grey?

  103. blackjack02 says

    Secara umum, tidak diketahui pula kemana perginya senjata-senjata strategic yang lain, seperti kapal selam Whiskey dan KRI Irian (Kapal penjelajah kelas Sverdlov). Ada pula kabar yang mengatakan bahwa sebenarnya jumlah total kapal selam Whiskey Indonesia saat itu bukan hanya 12 buah, melainkan 24. Setiap kapal selam mempunyai kembaran yang diberi nomor sama.

  104. blackjack02 says

    Kalau saya kebetulan berdomisili di kota ‘sarang flanker’, bro. Sering pesawat-pesawat tersebut melintas di atas rumah, suaranya sungguh mengagumkan.

  105. saiful333 says

    Versi naval cuma atas kertas dan masih satu konsep. Typhoon STOBAR (Short Take Off But Arrested Recovery) yang take-off pakai ski-jump, pernah ditawarkan kepada India. Rasanya landing gear depan Typhoon tu tak tahan untuk catapult launch take off. Mungkin FieEZ maksudkan tu keupayaan serangan maritime kot.

  106. saiful333 says

    Saya pernah ke Jakarta, tapi cuman pusing-pusing sekitar Soekarno Hatta Int, langsung ke Surabaya. Pengen tuh, pusing-pusing Kota Jakarta, tapi ngak punya kesempatan.

  107. blackjack02 says

    wah, mendalam sekali ulasan bro saiful ini sampai ke segi technicalnya. Saya cuma military enthusiast saja yang sangat tertarik dengan sejarah. Kalo bro Saiful melawat ke Jakarta, sila berkunjung ke Museum Satria Mandala untuk melihat peralatan tempur di jaman keemasan TNI.

  108. saiful333 says

    Wah.. menarik linknya.. ini yang saya katakan faktor sejarah yang menarik.. kerana itu saya suka bercerita dengan orang yang rajin membaca..

    Dari artikel berkenaan memang benar, MiG-21 memerlukan landasan yang amat panjang untuk berlepas dan mendarat, apatah lagi kalau punya masalah pada afterburner-nya. Ini kerana “wing loading” Mig-21 terlalu tinggi. Wing loading adalah relative kepada keluasaan permukaan sayap yang menghasilkan daya angkat dan berat keseluruhan pesawat. Pesawat yang mempunyai wing loading yang tinggi, bukanlah pesawat “dogfight” yang baik, tapi merupakan pemecut yang sangat baik, kerana wing loading yang tinggi akan menghasilkan drag yang rendah. Sayap delta pada pesawat Mig-21 misalnya mempunyai “tendency” untuk kehilangan airspeed yang cepat ketika melakukan turning. Makanya taktik yang selalu digunakan dengan pesawat Mig-21 adalah “hit and run”. Seboleh-bolehnya pilot Mig 21 akan mengelakkan untuk dogfight dan melakukan manuver bertempur secara dekat “furball”. Dengan taktik “hit and run”, selalunya pilot Mig-21 akan terbang rendah dibelakang musuh dan memecut naik ke atas dan menjunam kembali untuk menyerang musuh dari atas dari arah belakang mereka dan terus melarikan diri dari kumpulan pesawat musuh sebelum mencuba untuk menyelinap dari belakang lagi. Memecut naik dengan kadar yang cepat dan melarikan diri medan tempur tidak menjadi masalah besar buat pesawat Mig-21 ini kerana kepantasan yang dimilikinya.Antara pesawat pejuang yang mempunyai pecutan yang pantas dan tiada tandingan higga kini adalah MiG-25, sehingga manuver standard bagi pesawat ini untuk melarikan diri daripada misile AIM-7 adalah dengan menolok throttle untuk memecut laju.

    Satu hal yang mungkin anda tidak tahu@ sudah tahu, iaitu semasa Cope India 2004. Pesawat yang paling digeruni oleh juruterbang F-15 bukanlah Su-30Mk atau Mirage 2000 milik IAF, tetapi Mig-21 Bison milik IAF. Tetapi jangan salah, kalau dari segi taktikal pertempuran udara, saya bukalah “diehard fans” platform vs platform. Makanya saya sering berpendapat, membandingkan pesawat apa yang kita ada dengan pesawat apa yang pihak lawan ada, adalah sesuatu yang terlalu “premature” dalam menilai taktik pertempuran udara. Yang penting adalah kemampuan sesuatu unit udara itu untuk bertempur secara unit @ berkumpulan, dan bukan 1 vs 1. Tak kesah la pesawat apa pun yang kita ada, kalau kita mampu mengeksploitasikan kelemahan pihak lawan dengan segala kekuatan yang kita ada (radar, jaringan komunikasi, pertahanan udara) secara stategik. Tak mustahil keputusan itu akan berputar 180 darjah, kalau pihak lawan gagal menggunakan kelebihan yang mereka ada. Makanya, saya merasakan, kebanyakan komentar yang menyatakan kita harus beli sesuatu yang lebih canggih atau sama canggih dari pihak lawan adalah sesuatu yang terlalu keanak-anakkan, apalagi kalau punya bajet yang rendah dan kalah dari segi angka. Punya platform yang canggih belum menjamin kita akan memenangi sesuatu pertempuran, ia cuma sebahagian kecil dari faktor penentu.

    -maaf, terlalu merapek saya ini, hehe..-

  109. blackjack02 says

    Ini cuplikan dari sebuah blog, mengenai nasib Mig-21 Indonesia:

    Berikut adalah kutipan yang diambil dari “Red Eagles, America’s Secret MiGs” karangan Steve Davies.

    “Setelah pemerintahan mantan presiden Soekarno jatuh, yang diikuti hubungan Indonesia dan Uni Soviet yang memburuk dan pemerintahan mantan presiden Soeharto yang condong ke arah Amerika Serikat. Maka Uni Soviet kemudian menarik maintenance support untuk pesawat buatan Uni Soviet yang berada di Indonesia. Sehingga dengan “terpaksa” Indonesia mempensiunkan 30 Mig-17, 10 Mig-19 dan 20 Mig-21 yang dimilikinya diakibatkan kekurangan suku cadang.

    Kemudian Pemerintah Amerika Serikat dengan dalih untuk membantu mengembangkan kekuatan TNI AU maka memperbolehkan Indonesia untuk membeli peralatan militer buatan amerika serikat mulai dari T-33, UH-34D, hingga F5E/F dan OV-10. Tetapi perjanjian tersebut entah bagaimana membuat Amerika Serikat dapat membawa Mig kita ke ke Groom Lake, markas dari Red Eagles yaitu suatu skuadron yang ditugasi untuk mempelajari kelemahan dari pesawat-pesawat buatan uni soviet.

    Adapun Mig yang dibawa ke amerika serikat tersebut dari 10 Mig-21F13 dengan tail number 2151, 2152, 2153, 2155, 2156, 2157 ,2159, 2162, 2166, 2170; 1 Mig-21U tail number 2172 dan 2 Mig-17F tail number 1184 dan 1187.”

    Beberapa dari pesawat Mig tersebut masih bisa dilihat di Musium Satria mandala dan ITB, beberapa kabar dari milis info militer juga menyatakan beberapa Tu-16 kita juga dibawa kesana dan sisanya discrap. Lebih menyedihkan lagi pesawat T-33 yang kita beli dari Amerika tidak dilengkapi oleh persenjataan, walaupun akhirnya bisa diakali oleh ground crew TNI AU sehingga T-33 tersebut bisa dipersenjatai dan dapat digunakan untuk operasi militer.

  110. blackjack02 says

    Betul bro, MIG-21 datang ke Indonesia sebagai bagian dari pembelian besar-besaran senjata dalam menghadapi Belanda di Irian Barat. Waktu itu, hubungan Indonesia dan Uni Sovyet sangatlah mesra sehingga TNI AU benar-benar berubah menjadi totally new air force, dan militer Indonesia mendadak menjadi kekuatan militer terbesar di bagian bumi selatan, mengalahkan Australia. Bagaimana tidak, saat itu TNI AU memiliki Mig-21 selain pesawat Mig-15, Mig-17, Mig-19, sampai pembom Tu-16 dalam jumlah besar.

    Tetapi keadaan berbalik setelah presiden Soekarno digulingkan, satu-persatu pesawat-pesawat tersebut kehabisan spare part dan di-kanibalisasi. Hal ini disebabkan karena embargo oleh Uni Sovyet dan persyaratan dari Amerika agar mem-pensiunkan pesawat2 blok timur dan beralih ke pesawat2 blok barat. Pada saat negara-negara lain masih menganggap MIG-21 adalah pesawat supersonic yang canggih dan menjadi senjata andalan mereka, Indonesia sudahpun memasukkan MIG-21 ini ke museum. Sementara ada juga MIG-21 yang diberikan ke dept Teknik Penerbangan ITB (Institut Teknologi Bandung) untuk dijadikan bahan pembelajaran. Mulai saat itu, Indonesia pun mulai berpaling ke blok barat, dan mulai menganut pemahaman bahwa tidak ada ancaman nyata dari negara-negara jiran sehingga militer tidak perlu diperkuat. Itulah mengapa dibanding luas wilayah Indonesia dan dibanding negara-negara jiran, militer Indonesia masihlah tertinggal dari segi peralatan.

    Betapa bangga tak terkira jika saja kekuatan TNI AU saat ini sama dengan saat itu, bro. Indonesia sendiri mempunyai tradisi di bidang penerbangan yang menurut saya sangat membanggakan di tengah keterbatasan. Jika bro memang menyukai dunia penerbangan dan ingin memperluas wawasan, bro perlu membaca kisah-kisah tokoh penerbangan Indonesia seperti Abdul Rachman Saleh (Jimmy Doolittle nya Indonesia), Adisucipto, Nurtanio, dan top ace Leo Wattimena. Mereka adalah pioneer-pioneer penerbangan Indonesia yang bisa menjadi teladan dan sangat membanggakan (sila search google). Oh iya, ini ada artikel mengenai pilot Mig-21 TNI AU, mungkin bro Saiful suka. http://tni-au.mil.id/pustaka/mig-21-fishbed-auri-benteng-indonesia-yang-ampuh

  111. saiful333 says

    Kalau dari kacamata peminat aviation, mungkin kerana faktor sejarah, perkembangan dan konfliknya. Pendek kata, pesawat yang berstatus legend. Sama juga seperti saya meminati pesawat MiG-21 dan Mirage F-1. Kalau saya seorang “millionaire”, saya akan beli salah satu pesawat ini, kalau billionaire, saya akan beli kesemuanya, hehe..

    Kalau dari sudut pertahanan, saya lebih suka platform yang lebih modern.

    Oh ya, Indonesia juga pernah punya MiG-21 bukan? Apa terjadi pada pesawat berkenaan? Muzium atau sudah dijual?

  112. blackjack02 says

    Oh iya bro, mengapa malah lebih suka teen series legacy dan kurang menyukai air superiority fighter?

  113. blackjack02 says

    Yup, sebelumnya saya memang mau mengatakan bahawa video2 ini terinspirasi dari trailer tentera Singapore. Tapi tentu sahaja, di trailer mereka terlihat bagaimana militer negara tersebut lebih cenderung menggunakan pendekatan ilmiah dan modern dalam peperangan (ini yang saya kagumi dari mereka). Agak berbeza dgn trailer negara lain yg mungkin karena masih menggunakan senjata yang terbatas dan belum modern, maka yang ditampilkan lebih kepada segi physical, seperti size dan fisik personel tenteranya.

  114. saiful333 says

    Ini antara video profile air force rasmi terbaik saya pernah lihat, selain dari video2 cyberpioneerTV RSAF. Saya memang peminat fighter “teen series@legacy” macam F-16, MiG-29, dan Mirage 2000. Su-27/30 dan F-15 kurang minat.

  115. blackjack02 says

    Wah, saya baru tahu video ini dari bro Saiful. Video-video pendek seperti ini bukanlah trailer dari filem, bro. Tapi lebih kepada pengenalan profile dari satuan-satuan di TNI. Bisa jadi filem ini memang resmi dibuat oleh pihak TNI, tapi bisa juga dibuat oleh pihak lain (production house) yang ingin membuat profile satuan tersebut dengan seijin TNI. Selain trailer ini, yang pernah saya lihat dibuat secara professional adalah video profile Kopassus dan TNI in brief.

  116. blackjack02 says

    Tambahan satu lagi, KOPASKA diambil dari kor pelaut, dimana anggotanya harus pernah berdinas di Kapal Perang TNI AL minimal 2 tahun. Hal ini agar anggota-anggota KOPASKA bisa mengenali bagian-bagian yang vital dari sebuah kapal pada saat melakukan sabotaj kapal musuh. Sedangkan TAIFIB direkrut dari para anggota kor Marin.

  117. blackjack02 says

    Kalo saya lihat operasi2 amfibi TNI, memang MARINIR ini adalah pasukan penyerbu pantai yang membuka jalan pendaratan terhadap pasukan yang lebih besar dari TNI AD (pendaratan pasukan TNI AD ini disebut pendaratan administratif).

    Namun sebelum MARINIR itu sendiri mendarat, ada pasukan-pasukan khas dalam jumlah kecil yang didaratkan terlebih dahulu dengan tujuan untuk membuka jalan bagi kedatangan pasukan MARINIR, yaitu KOPASKA dan TAIFIB. Kedua pasukan khas ini walaupun tugasnya mirip, tapi sebenarnya berbeza. KOPASKA lebih ke tugas-tugas underwater (walaupun menguasai juga udara, darat, permukaan), seperti sabotaj/anti sabotaj serta demolisi bawah laut, sedangkan TAIFIB lebih ke arah marine recon (walaupun mereka juga dilatih dengan kepakaran yang kurang lebih sama dengan KOPASKA). Anggota-anggota terbaik dari KOPASKA dan TAIFIB ini direkrut lagi untuk menjadi anggota DENJAKA.

    Mungkin banyak forumer Malaysia berpikir, mengapa TNI mempunyai banyak sekali pasukan khas (Sat Gultor 81 Kopassus, Den Bravo, Denjaka, Kopaska, Taifib, Tontaipur). Selain untuk mengimbangi persenjataan TNI yang belum modern (peperangan asimetris, gerilya untuk menghadapi musuh yang lebih besar dengan persenjataan lebih modern), penubuhan pasukan-pasukan khas tersebut muncul karena kebutuhan TNI pada saat melakukan operasi-operasi militer selama ini.

    Kopaska misalnya, pasukan ini terbentuk pada saat kampanye perebutan Irian Barat dari Belanda, dimana pasukan ini dipersiapkan untuk mengoperasikan ‘torpedo berjiwa’, melakukan sabotaj terhadap kapal Induk Karel Doorman, dan penculikan laksamana Belanda di Irian Barat. Pada saat menumpas pengganas PRRI di Padang, Sumatera Barat, TNI mengalami kesulitan untuk mendaratkan pasukan, karena pihak pengganas melakukan barricade terhadap laut di sekitar pelabuhan Teluk Bayur Padang sehingga dibutuhkan pasukan tempur yang bisa membuka halangan-halangan tersebut.

    Sedangkan TAIFIB terbentuk pada saat penumpasan pengganas DI/TII Kartosuwiryo di Jawa Barat, dimana pasukan Marinir ternyata mendarat di pantai yang berlumpur sehingga menyulitkan gerak pasukan Marinir dalam melakukan pendaratan (untung tidak ada serangan dari pihak pengganas), sehingga dibutuhkan pasukan tempur yang terlebih dulu melakukan pengamatan terhadap kondisi pantai pendaratan.

  118. saiful333 says

    Bro Blackjack02 dan saudara Orang Jawa. Saya dari dulu lagi meragui gambar pertama tu. Tapi malas nak cakap, takut menimbulkan salah faham dan tak penting untuk saya cakap. Tapi dah terlajur Orang Jawa tunjuk gambar yang kedua tu, jadi saya akan cakap jugak.

    Kalau diperhatikan betul2, dimana letaknya sistem IRST OLS-27 milik Su-27 dalam gambar pertama tu? dan bezakan dengan gambar yang kedua. Kofigurasi yang sebenar untuk sistem IRST Su-27 adalah pada gambar ke-2, iaitu di tengah2 cermin hadapan canopy Su-27. Kalau di bahagian tepi sebelah kanan, itu adalah Su-30. Jadi saya rasa gambar pertama itu adalah gambar rekaan. Kalau diperhatikan betul2 pun ada yang tidak kena dengan pulau dan permukaan laut dalam gambar pertama. Kedua-dua pesawat dalam gambar 1 dan 2 mengunakan tail number yang sama.

    Kalau soal AS-17 Kryton ada atau tidak dalam inventory TNI-AU, itu saya tak tahu. Anda mungkin lebih tahu.

  119. saiful333 says

    Aku malas nak layan ko sorang2 kat sini.. tapi kalau jumpa kat luar mungkin boleh belanja nasi rawon..?

  120. saiful333 says

    Yup, mirip kepada 3rd Airborne Infantry Brigade KOSTRAD tetapi berbeza dengan BRIGIF LINUD dan MARINIR. Untuk operasai amfibi, MARINIR dan 10 Brig PARA berbeza. Operasi amfibi untuk MARINIR adalah dalam skala yang lebih besar (full force) lengkap dengan tank2 amfibi dan LST untuk menakluk kawasan pantai dan terus mara jauh ke dalam kawasan musuh, manakala 10 Briged Para lebih kepada “Rapid Deploying Force” untuk menakluk dan membuka jalan di kawasan pantai untuk pasukan utama dan beroperasi dalam skala yang lebih kecil tetapi lebih besar daripada pasukan khas tapi lebih kecil daripada marin. Kerana itu Malaysia hanya mempunyai satu briged sahaja untuk tujuan ini.

    Antara negara ASEAN cuma Singapura dan Malaysia sahaja yang tidak memiliki pasukan marin. Kerana ini saya katakan, komentar warga Indonesia yang menyatakan Malaysia berniat untuk menyerang negara meeka adalah sesuatu yang tidak masuk akal sama sekali. Maaf bro saya tak bermaksud negara yang mempunyai pasukan marin itu berniat untuk menyerang negara lain, tetapi negara terbabit mempunyai keupayaan untuk menyerang dari arah laut. Dalam kes ASEAN, Indonesia dan Filipina terutamanya, memerlukan pasukan marin kerana negara ini merupakan negara kepulauan. Justeru itu, pasukan marin amat2 sesuai, walaupun untuk konflik dalaman negara berkenaan.

  121. skyline says

    bukankah kita dh request kt kedutaan US agar video kt youtube(based kt US jgk)menghina rasullullah didelete?

    ape kata kita protes jual balik Hornet-D yg kita ada?

  122. skyline says

    kelakarlah baca ayat ko ni,bila cite bab france,blh pulak nk kondem pasal isu kariktor hina nabi muhamad etc2.,tapi
    tapi bila isu video US(pastu siap upload kt youtube lg)yg pasal terang2 menghina Rasullullah sbg kaki perempuan etc,tkde pulak nk kondem Hornet-D & SuperHornet kahkahkah

  123. Hang Loading says

    Ganas ganas ganas
    Tahniah kepada indon yang dah bijak mendapatkan leo2 ditambah lagik ifv marder.
    Semua hanya memerlukan $280 juta sahaja.
    Saya harap av8 yang AKAN menjadi kebanggaan msia boleh membinasakan leo2 indon punya sebab harga av8 sebijik dah melewati harga leo2 indon punya.
    HAHAHAHA

    Satu lagi, penatlah tunggu mrca ni, bila nak diumumkan?
    Bukan apa, sebab den ni tertarik ngan kos dia nanti, harap tak melebihi f22 raptor la….
    HAHAHAHA

  124. skyline says

    ape yg kau gebang ni
    Typhoon tkpenah ada versi Naval,kalau dia buat landing kt catapult mana2 carrier sure patah landing geat typhoon tuh hahaaha

  125. skyline says

    perspektif yg kurang menyenangkan pasal ape?cuba cite skit?kalau pasal kenyataan menghina Rasullullah?itu diterbitkan kt US & youtube plak tu,
    baik tolak awal2 SH hehe

  126. skyline says

    bercakap pasal airframe,rafale blh bertahan lebih dari 30tahun,lebih2 lagi yg versi M(catapult landing,typhoon ada?)sebab itu IAF pilih rafale,sebab diorang lg byk experience dgn pesawat france ni
    airframe rafale tu pun pakai airframe Mirage2000 yg sudah diupgrade & diletak 2 enjin
    contoh ketara ketahanan Mirage2000 ialah IAF sudah beli pada 1984 & baru saja sign deal baru pd 2011 dgn dassault(airframe sudah berusia sudah 27tahun!!!) untuk upgrade ke standard Mirage 2000-5 Mark 2(komputer & sensor sama dgn rafale)

  127. skyline says

    Red Arrows tu dari RAF,so mestilah diorang biased pilih benda dari BAE,bagi diorang UK must be better than france,tak gitu?kehkehkeh

  128. skyline says

    E-SCAN AESA hanya akan dipasang pada typhoon seawal 2018,mungkin yg sebenarnya 2020
    BAE & EADS kekurangan modal skrang

  129. skyline says

    *Jarak efektif untuk Rafale mengesan Typhoon ialah 40~50+km.
    *Jarak efektif untuk Typhoon mengesan Rafale ialah 70~80km+.

    ok stats ini actualy based on PESA tech kt rafale F3 yg lama,tapi skrang F3+ variant baru saja siap dgn radar AESA terbaru(bulan october 2012) & akan menjalani testing 18bulan sebelum operational service dlm french navy

    typhoon pulak masih lagi menggunakan teknologi yg sama pada tahun artikel ni dikeluarkan

  130. blackjack02 says

    Kalo saya lihat mirip2 KOSTRAD, hanya saja 10 briged para bisa juga ditugaskan untuk merebut pantai seperti tugas marinir di Indonesia yah? (itu pernah saya dengar). Mengapa Malaysia tidak berniat untuk membuat kor marin sendiri bro, yang terpisah dari army? Apakah 10 briged para ini sudah mencukupi untuk melakukan perebutan pantai?

  131. saiful333 says

    Pasukan Airborne@ Rapid Deployment Force(RDF) dalam ATM adalah 10 Briged Para. Pasukan ni diasaskan dari Batalion ke-8 Rejimen Renjer Diraja, Batalion ke-17 Askar Melayu Diraja dan Batalion ke-9 Askar Melayu Diraja yang merupakan batalion payung terjun yang kemudianya digabungkan untuk membentuk Pasukan 10 Briged Para pada tahun 1987.

    Anda akan kenal pasukan ini jika anda melihat mereka memakai beret maroon dan Sayap Berdarah di dada mereka. Pasukan ini merupakan pasukan atugerak cepat dalam ATM dan dapat beroperasi secara bersendirian dalam tempoh masa tertentu (seperti yang saya nyatakan). Oleh itu pasukan ini terdiri daripada beberapa element seperti.

    * Kor Artillery
    * Kor Armour
    * Kor Risik
    * Kor GBAD (Ground Base Air Defense)
    * Kor Semboyan

    Element2 ini penting untuk mejadikan pasukan 10 Briged Para ini sebagai pasukan yang “self sufficient”. Kesemua element2 tadi mampu diaturgerak secara lintas udara ke kawasan operasi melalui udara sebagai contoh element Armour dalam 10 Briged Para yang dilengkapi dengan Light Tank Scorpian mampu diaturgerakkan dengan secara airborne dengan C-130 secara lintas udara.

    Ini yang membezakan PAC 10 Briged Para dengan pasukan paratroper yang lain kerana mereka lebih “self sufficient” dan bukan hanya sekadar pasukan airborne infantri, tetapi lebih kepada pasukan yang mampu bertindak terhadap ancaman darat dan udara di kawasan operasi walaupun secara terhad . Pasukan ini tidak hanya terhad kepada lintas udara sahaja, tetapi mampu juga diaturgerakkan secara amphibi dan air mobile (helicopter).

    10 Briged Para bukanlah satu-satunya pasukan yang mempunyai keupayaan lintas udara dalam ATM, tetapi mereka merupakan pasukan yang mempunyai kepakaran khusus dalam aturgerak cepat secara lintas udara. Antara siri latihan dengan negara luar yang disertai oleh pasukan ini sabankali, seperti:-

    *MALINDO – TNI
    *CARAT – USMC
    *SOUTH TIGER – Australian Army

    p/s saya seorang penoreh getah, hehehe..

  132. blackjack02 says

    bro Saiful ini sebenarnya adalah pegawai di ATM, military journalist, ataukah military enthusiast, bro?
    Bisa bro ceritakan tentang konsep dan keupayaan ATM di bidang airborne ini? karena saya jarang melihat operasi airborne (selalunya yg didedahkan adalah Su-30 dan scorpene, he he)

  133. saiful333 says

    Bro (see I’m starting calling you bro now), pasukan Airborne walaupun tak sepopular pasukan khusus yang lain, tetap merupakan cabang khusus dalam sesuatu angkatan tentera. Kiranya boleh digelar “reserve special force”. Sebabnya, pasukan airborne hanya digunakan untuk tujuan spesifik dalam misi yang spesifik. Tak lain dan tak bukan, untuk menyelinap di belakang garisan hadapan musuh dan membuka jalan kepada pasukan bantuan dan utama.

    Untuk mejayakan sesuatu misi garisan belakang melalui airborne, ada beberapa faktor yang perlu dipenuhi.

    1. Objektif
    * Komander pasukan penyerang harus mempunyai alasan yang jelas kenapa mereka memilih taktik airborne untuk meyerang.
    * Operasi Airborne akan menjadi pilihan, untuk menakluk garisan belakang musuh, jika tiada cara lain untuk berbuat demikian.

    2. Risikan
    * Pasukan airbone terdedah kepada bahawa apabila melakukan pernerjunan dan mendarat di kawasan musuh. Jadi risikan penting untuk menentukan kekuatan musuh yang menanti di kawasan berkenaan dan dimana kedudukan musuh.
    * Up to date dan real time information sangat penting untuk memastikan pasukan ini tidak terjun ke dalam kawasan yang kekuatan pertahanan musuh jauh lebih kuat.

    3. Penguasaan Udara
    * Penguasaan udara perlu untuk memastikan keselamatan pasukan airbone semasa dalam perjalanan.
    * Pasukan yang menyerang, seharusnya mempunyai penguasaan ruang udara di kawasan musuh untuk mengelakkan serangan udara balas dari pihak musuh terhadap pasukan airborne yang mendarat di kawasan berkenaan.
    * Penting untuk memberi bantuan udara kepada pasukan airborne yang mungkin diserang balas oleh pihak musuh.

    4. Elemen Kepantasan dan Kejutan
    * Pasukan Airborne yang sudah dijangka akan kedatangannya merupakan satu kekalahan awal kepada pasukan yang menyerang.
    * Elemen kejutan penting untuk mengelirukan musuh dan seterusnya menidakkan tindak balas yang teratur dari pihak musuh.

    5. Reinforcement
    * Seperti yang anda katakan, pasukan Airborne memiliki daya gempur yang terhad kerana mereka mengutamakan kepantasan dan mustahil untuk mereka membawa senjata2 berat, kerena ini akan merencatkan mobiliti mereka.
    * Oleh itu, reinforcement @ bantuan segera harus menyusuli pendaratan pasukan ini.

    Nampak seperti taktik yang sangat ampuh, tetapi taktik Airborne bukanlah sesuatu yang “foolproof”. Terdapat beberapa kelemahan dalam taktik ini.

    1. Pendaratan
    Samaada melalui penerjunan atau helikopter, semasa pendaratan pasukan airborne akan terdedah kepada bahaya serangan balas musuh. Oleh kerana pasukan airborne merupakan pasukan gerak pantas yang hanya membawa persenjataan ringan, mereka tidak akan mampu menyerang musuh secara terbuka dan besar besaran. Mereka hanya bergantung kepada kekeliruan musuh dan nasib mereka bergantung sepenuhnya terhadap tindak balas pasukan musuh.

    2. Had Masa
    Kerena pasukan airborne adalah pasukan yang lightly armed, ada had masa dimana mereka boleh bertahan sebelum mereka memerlukan bantuan dari pasukan utama. Selalunya 48 jam, MAXIMUM.

    Taktik serangan secara airborne menpunyai pro dan con nya. Kalau digunakan dengan cara yang betul, sesebuah pasukan itu akan mencapai kejayaan yang cemerlang, tetapi kalau digunakan dengan cara yang salah akan mengakibatkan kekalahan terhadap pasukan yang menyerang.

    Pendapat saya, US tidak meninggalkan taktik Airborne ini, malah mereka masih mengekalkan unit-unit airborne mereka. Cuma taktik ini merupakan pilihan yang terakhir sekali untuk mana-mana pasukan yang menyerang. Hanya setelah tiada jalan lain untuk menembusi garisan hadapan musuh.

    Kalau bro blackjack02 berminat dengan sejarah operasi yang melibatkan pasukan Airborne:-

    Battle of Crete (WW2)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Crete
    Operation Junction City (Vietnam)
    http://www.history.army.mil/books/Vietnam/90-7/cont.htm
    Operation Market Garden (WW2)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Market_Garden

  134. blackjack02 says

    Bro saiful, mohon pencerahannya. Saya pernah mendengar bahwa penyerbuan daerah musuh secara Airborne sudah mulai ditinggalkan oleh US, mengingat selain resikonya sangat tinggi (banyak jiwa yang terkorban), daya gempur pasukan airborne ini sangatlah rendah, karena pasukan yang diterjunkan adalah ‘light infantry’ dan terbatas pada daya angkut pesawat. Bagaimana menurut bro Saiful?

  135. blackjack02 says

    Trima Kasih bro, saya awalnya berpikir bahwa itu adalah tanki bahan bakar cadangan, ternyata memang AS-17 Krypton. Tapi tak tahu lagi lah, kalo itu pics rekaan sahaja.

  136. saiful333 says

    Majalah Perajurit bukan tak bagus, tapi kupasan tajuknya terlalu umum. Mungkin tak menarik sesetengah minat pembaca. Bahasa yang digunakan terlalu banyak kosa kata (bagi saya) yang memakan banyak ruang untuk isi2 yang lebih teknikal. Tempur lebih baik sedikit. Tapi kalau mahu yang lebih teknikal, majalah antarabangsa lebih berbaloi, tapi masalah bahasa menjadi jurang bagi kebanyakan kita. Saya ingin melihat ATM dan majalah pertahanan tempatan lebih terbuka untuk menarik minat generasi muda dalam cabang pertahanan ini.

  137. saiful333 says

    Pemilikan pesawat “strategic bomber” adalah sesuatu yang tidak akan berlaku, jika sesebuah negara ASEAN itu masih mahu bernaung di bawah ASEAN.

  138. Muaz says

    terima kasih …isu dalam majalah perajurit dan tempur ada isu JTLS tetapi tak detail..kalau detail macam ini kan bagus..entahlah majalah ini.

  139. mrtoggle says

    mari kita junjung persahabatan serumpun , kami pon takot sebenarnya dengan kekuatan TNI yg diceritakan orang tua kami bahwa suatu hari nanti jiran selatan akan mengganyang kita

  140. blackjack02 says

    Pastinya, jika ada sesuatu negara ASEAN mempunyai pesawat pembom, apalagi yang bisa melakukan carpet bombing, akan membuat gempar dan memicu perlumbaan senjata di kawasan serantau ini.

  141. blackjack02 says

    itu gambar missile nya kok mirip dengan gambar missile Sukhoi TNI AU di foto yg beredar di kaskus ya?

  142. saiful333 says

    1.Ini yang saya maksudkan dengan faktor pK, pE dan pH oleh kerana peluru berpandu dalam latihan adalah maya. Ya, peluru berpandu maya boleh dielak dengan melakukan manuver dan melepaskan flares dan chaff untuk merendahkan nilai pK dan pH yang ditetapkan dalam sesuatu latihan. Nilai pK dan pH selalunya berdasarkan keupayaan sesuatu sistem persenjataan (manufacturer declare) yang terlibat, sebagai contoh, pK (probability of kill) relative kepada kelajuan sesuatu peluru berpandu, jarak antara platform dan sasaran ketika peluru berpandu dilancarkan dan masa yang diambil oleh sasaran untuk mengelak, selagimana tidak berada dalam NEZ (No Escape Zone) sesuatu sistem. Oleh itu nilai pK dan pH tidak tetap dan relative kepada pembolehubah.

    2. Apa saja pesawat yang membawa persenjataan udara ke udara, kebarangkalian untuk menjatuhkan pesawat lawan tetap ada. Super Tucano sekalipun, dapat menjatuhkan F-22 Raptor, kalau kena masa, ketika dan nasib.

    p/s Kalau test dogfight dalam game, mungkin pilot TUDM yang akan kalah kalau dia sendiri tak pernah main game tu. Realitinya dunia simulasi dan dunia sebenar tetap ada perbezaanya. Pilot game, mungkin akan kecundang dalam dunia sebenar kerana terlalu banyak pembolehubah dan Pilot sebenar, mungkin akan kecundang dalam dunia simulasi kerana terlalu kurang pembolehubah.

  143. saiful333 says

    Tak lebih dari sekadar YOUTUBE HYPE jer video ni.. Siapa yang kita nak serang dengan PAK-DA (Perspektivnyi Aviatsionnyi Kompleks Dalney Aviatsyi) ni?

  144. Muaz says

    ok terima kasih kira rupa2nya game ini power jugak la..(walaupun senjata dan radar tidak tepat) lepas ini sesiapa yg pandai dogfigt dalam game boleh la test dengan pilot tudm ..

    1.Dalam latihan sebenar apa yang saya faham peluru berpandu hanya maya..adakah pilot boleh mengelakkan dengan membuat skill atau flares?

    2.Adakah kemungkinan Aermacchi MB-339 boleh menembak super hornet??

  145. saiful333 says

    Accuracy untuk sistem Joint Theater Level Simulation (JTLS) bergantung kepada probability of hit (pH), dan probability of kill (pK) factors, yang ditetapkan oleh ATM sewaktu latihan. JTLS lebih kompleks berbanding, game2 simulasi yang terdapat dalam pasaran. Tetapi kebanyakan game simulasi kombat penerbangan dikeluarkan oleh pengeluar sistem simulasi untuk pihak tentera. Sebagai contoh Flamming Cliffs 2 yang dikeluarkan oleh Eagle Dynamic, yang dimiliki sepenuhnya oleh DCS, sebuah syarikat simulasi kombat untuk tentera.

    Banyak game2 simulasi sekarang ni yang level of accuracy-nya hampir menyamai dunia nyata. Pihak DCS umpanya, hanya akan mengeluarkan model sesuatu pesawat setelah mereka memperolehi “actual performance sheet” pesawat tersebut daripada pihak pengeluar pesawat terbabit. Maksudnya, pesawat Mig- 29 dalam permainan simulasi Flamming Cliffs akan sama keupayaan dengan Mig-29 dalam dunia sebenar, seperti rate of climb, turning rate, engine performance pada altitude tertentu dan banyak lagi soal teknikal pesawat, tapi radar dan persenjataan tidak akan dimodel dengan tepat atas faktor kerahsiaan sesuatu sistem. Kalau untuk simulasi seperti JTLS, tiada masalah dalam soal kerahsiaan.

  146. maha says

    bro kalau buat pesawat pembom atau jet bomb bady jauh itu benda rahsia tak akan rusia buat dekat malaysia.. ini tapi buat componen pesawat aku percaya sebab rusia tengah pilih tempat yang sesuai asian pasarkan alat ganti rusia sebab susah nak dapat penah ada masalah dengan penguna untuk dapat alatan ganti contoh dulu kita guna mig ada alatan ganti tiruan yang dibuat oleh negara bekas komunis dan china.. ada bagus juga tak kita beli alat ganti tiruan lagi dan indonesia terpaksa beli alat ganti dari kita ini tak pesawat terhempas lagi

  147. saiful333 says

    Pandai kau buat cite eak.. ni bila masa pulak aku jadi pilot TUDM nih.. siap tinggal WSO kat base lagi.. huhuhh

  148. Muaz says

    saiful333 saya nak tanya dalam majalah Perajurit bulan nov ini ada menceritakan eks angsa 7/2012.

    Eks tersebut menggunakan CPX, FTX danJTLS.Yang saya nak tahu dalam perang maya simulasi antara jet pejuang adakah boleh dikatakan akurasi dia tepat?

    dan sistem game dia lebih kurang macam game2 simulasi yang dijual ke?

  149. Commodore says

    Sudah tentu dia akan fly the new MRCA. Kalau ambil s.hornet pastinya saya akan duduk dibelakang dia tapi kalau ambil Typhoon, saya ketinggalan lagi di base.
    Hehehehe! gurau aja bro.
    Tim aerobatik Tudm sekarang ialah Smokey Bandit yg menggunakan Mig29.

  150. blackjack02 says

    Really? that’s very cool bro. Trus setelah Mig 29N ini diistirahatkan, jet pejuang apa yang akan bro Saiful piloti? Adakah TUDM mempunyai tim aerobatik?

  151. rahman says

    Salam..disini sy ingin berkongsi sedikit video dari youtube youtube.com/watch?v=Udx2JIoxnPI&feature=related
    apa pendapat saudara sekalian?

  152. says

    DIPENDEKKAN CERITA bapak brompton, AMIK PASPOR KAMU (kalo punya…kalo ngga’ minta liat ama mereka yang punya…perlu ku ajar itu ngga’?) LIAT AJA HALAMAN NEGARA2 YG BOLEH DIKUNJUNGI, Indonesia…SEMUA NEGARA TERMASUK I S R A E L ! ! !
    TRUS KAMU MENUNG BENTAR, FIKIR….APA PASPOR MALAYSIA JUGA SAMA?
    JAWABNYA…T I D A K ! ! !
    KAMI RAKYAT MALAYSIA BISA KE MANA AJA ASAL bukan I S R A E L ! ! !
    MASIH NGGA NGERTI JUGA bapak?
    ARTINYA MALAYSIA ITU NGGAK PERNAH AKUI KEWUJUDAN NEGARA YG BERNAMA I S R A E L.
    MEMALUKAN…NGAKU NEGARA ISLAM PALING BESAR, TAPI RUPANYA PUNYA HUBUNGAN AMA ISRAEL!
    Pikir2 kan ya bapak!

  153. Commodore says

    Saudara Saiful ini adalah seorang fighter pilot Tudm bro, kalau tak tahu lagi.
    Saya adalah WSO dia, hehehehe! Dia pilot Mig-29N, oleh sebab mig ini one seater makanya saya selalu ditinggalkan dekat base.

  154. blackjack02 says

    Bro saiful, tahniah, pengetahuan anda sangatlah dalam mengenai seluk beluk jet pejuang ini. Saya salute dengan ulasan anda. Trima kasih atas penjelasannya.

  155. saiful333 says

    blackjack02

    Saya mengerti dengan “curiosity” anda mengenai pesawat Sukhoi milik TNI-AU. Tapi saya tak tahu persis mengenai kebolehan pesawat2 Su milik TNI-AU. Tetapi kalau bercakap mengenai soal MKM, mungkin anda harus tahu beberapa acronym untuk melihat logik disebalik kurangnya pembabitan MKM dalam mana2 latihan bilateral antara RMAF dan negara lain.

    MASINT – Measurement and signature intelligence.
    ELINT – Electronic signals intelligence.
    SIGINT – Signal Intelligence.

    Latihan peperangan secara bilateral dan multilateral itu tidak sepolos yang kita sangka. Tidak ada yang namanya saya pura-pura tembak dan anda pura-pura mati dalam latihan perang tanpa anda memerhatikan apa langkah yang saya ambil untuk mematikan anda, dan apa langkah saya seterusnya walaupun anda sudah mati. Kenapa? Kerana risikan dalam dunia militari itu tidak ada sempadan walaupun sesama negara sahabat sekalipun.

    Mungkin anda (sudah atau tidak) tahu, mengetahui hal ini. Semasa latihan Cope Taufan yang lalu ,USAF tidak mahu menggunakan pod-pod dan fasiliti ACMI milik Malaysia. Malah mereka membawa pod ACMI milik mereka sendiri semasa latihan berkenaan walaupun sudah ditawarkan fasiliti untuk ACMI dari pihak RMAF. Mahu atau tidak pesawat2 RMAF yang terlibat dalam latihan berkenaan, terpaksa memasang pod ACMI milik USAF pada pesawat mereka. Satu lagi hal, ialah pihak USAF lebih berminat untuk berentap dengan pesawat analog, MiG-29 milik RMAF berbanding Su-30MKM. Persolannya kenapa? Bukankah itu cuma latihan. Satu yang kita perlu tahu, Cope Taufan merupakan DACT (Dissimilar Air Combat Training) dan bukan “red vs blue force” seperti PITCH BLACK dan RED FLAG. Justeru Su 30 MKM merupakan lawan yang setanding untuk F-15C dan bukan MiG-29, kenapa USAF lebih memilih MiG-29 berbanding MKM.

    Saya tak ingin mengulas lebih lanjut mengenai hal MKM dan Cope Taufan ini. Cukuplah anda tahu apa ertinya acronym yang saya nyatakan diatas dan cuba kaitkanya dengan sebarang latihan membabitkan MKM, tidak semua pesawat mampu melaksanakan misi ELINT. Samaada MKM mempunyai keupayaan ELINT atau tidak saya juga tidak ingin mengulas lebih lanjut. Satu yang anda perlu tahu, keupayan ELINT dan SIGINT, Malaysia adalah antara yang terbaik dirantau ini, anda boleh baca di Janes Defense Weekly ( saya lupa jilidnya).

    Kalau anda masih kurang jelas mengenai penggunaan ELINT sewaktu latihan bersama. Saya akan berikan contoh lain yang tidak melibatkan RMAF. Tentu anda masih ingat RED FLAG 2008 dimana pertama kali pesawat Sukhoi MKI tiba di Nellis AFB bukan? Ini merupakan kali pertama MKI terlibat dengan latihan bersama pesawat barat kerana semasa Cope India 2004 bukan MKI yang terlibat tetapi Su-30 MK,sama seperti milik TNI-AU sekarang. Peranchis pada mulanya ingin menghantar pesawat Mirage 2000-5,tiba2 mengubah pendirian dan menghantar RAFALE setelah mengetahui India akan menghantar pesawat MKI. Sepanjang latihan berkenaan, kalau anda perasan kenapa pesawat Sukhoi MKI India (BLUE FORCE) sering diekori oleh Rafale milik Perancis (BLUE FORCE)? Kenapa RAFALE tidak melepaskan sebarang tembakan (simulation) untuk mempertahankan pasukan BLUE FORCE (iaitu mereka sendiri dan India) dan tetap setia dibelakang MKI walaupun menerima risiko terkena tembakan ( dalam RED FLAG, pesawat yang terkena tembakan akan disytiharkan “kill” dan perlu kembali ke pengkalan)? Kenapa MKI menghadkan keupayaan radar mereka sewaktu latihan BVR? Jawapan ialah pesawat Rafale sedang melakukan operasi ELINT terhadap pesawat milik India dan US sewaktu pertempuran udara berlaku. Dan India dan US mengetahui akan hal ini.

    Anda jelas sekarang, kenapa setiap negara harus berhati-hati dengan pesawat mana mereka ingin berlatih walaupun sesama negara sahabat? Kalau tidak salah saya semasa PITCH BLACK yang lepas, Su-30 milik TNI-AU menghidupkan radar mereka semasa mengiringi F-18A milik RAAF dalam satu scenario pertempuran sewaktu PITCH BLACK. Tetapi saya yakin radar berkenaan hanya diaktifkan dalam training mod untuk mengelakan risiko keupayaan elektronik sebenar TNI-AU diintip oleh pesawat berkemampuan ELINT Australia, mungkin bukan dari pesawat F-18A/B tetapi dari pesawat Wedgetail dan F-18E/F RAAF.

    Kalau anda berminat mengenai Sukhoi:-

    http://www.ausairpower.net/APA-Flanker.html

    http://www.ausairpower.net/SP/DT-Sukhoi-Dec-03.pdf

  156. blackjack02 says

    Oh iya, di luar apakah TNI AU mempunyai rudal BVR ataukah tidak, Sukhoi TNI AU sudahpun mempunyai kemampuan rudal BVR. Banyak artikel yang menyebutkan bahwa pilot-pilot Sukhoi TNI AU sering melakukan latihan BVR ini, bro. Sedangkan di PITCH BLACK 2012, diyakini Sukhoi TNI AU mengaktifkan radar BVR nya pada saat skenario melakukan pengawalan terhadap kelompok pesawat yang akan melakukan pemboman posisi musuh di daratan, dan berjaya mematahkan semua ancaman dari pesawat-pesawat lawan. Silakan bro cari di google, ada link resmi nya.

  157. blackjack02 says

    Jika yang anda maksud dengan ‘serangan waktu malam’ adalah melakukan manuver-manuver untuk intercept pesawat musuh ataupun bertempur di udara waktu malam hari, maka menurut saya pilot-pilot Sukhoi TNI AU bisa melakukannya walaupun masih sebatas menggunakan semua instrument yang ada (karena hal ini juga sering dilatihkan).

    Berbeza jika yang anda maksud adalah melakukan pemboman terhadap posisi musuh di daratan atau lautan, saya tidak pernah mendengar TNI AU melakukannya, baik itu latihan ataupun pengalaman tempur sesungguhnya di operasi-operasi militer sebelum ini. Yang sering saya dengar, serangan-serangan TNI AU biasanya dilakukan pada pagi hari. (ada cerita jaman konfrontasi dulu, pembom TU-16 mencoba terbang malam di atas KL, tapi itu hanya untuk show of force, dan langsung di-jamm oleh Inggris)

    Mengenai detail pod-pod apa saja yang digunakan, maaf pengetahuan saya sangatlah terbatas mengenai hal ini. Demikian juga mengenai rudal AMRAAM dan BVR, dari sumber resmi TNI AU sendiri tidak pernah mempublikasikan rudal-rudal BVR dari Sukhoi ini. Alhasil, foto-foto Sukhoi TNI AU yang selama ini saya lihat selalunya tidak pernah membawa rudal, kalaupun ada hanyalah bom latih buatan perusahaan swasta di Malang ataupun buatan PT PINDAD.

    Pada tahun 2010, pernah ada publikasi bahwa TNI AU berencana memperlengkapi Sukhoi dengan rudal-rudal BVR. Tetapi bagaimana kelanjutan dan hasil dari rencana tersebut, tidak pernah sama sekali terdengar. Ada juga publikasi dari SIPRI.ORG mengenai daftar belanja senjata Indonesia di tahun 2011 yang memuat pembelian Rudal AS-17 Krypton dari Russia, tapi kalaupun pembelian rudal ini benar adanya, rudal ini pun digunakan untuk menghantam kapal laut.

    Sedangkan dari ‘leaks’ yang pernah saya baca di Kaskus, TNI AU sudahpun membeli rudal BVR, yang menurut sumber ini penghantarannya dilakukan bersamaan dengan penghantaran pesawat Sukhoi dari Russia (dua Sukhoi dan suku cadangnya diangkut dengan pesawat Antonov, sedangkan rudal-rudal BVR ini diangkut dengan pesawat angkut lain yang lebih kecil, sesaat setelah Antonov tiba). Memang ‘leaks’ ini tidak bisa dipertanggungjawabkan dengan pasti, namun melihat tingkat kebenaran berita yang selama ini dikeluarkan oleh sumber tersebut cukup tinggi, dan juga sebagian besar berita-beritanya mendahului sumber resmi (biasanya ada foto yang tidak bisa diambil oleh orang awam), maka kebenaran berita inipun tidak bisa dinafikan begitu sahaja.

  158. admin says

    Blackjack,

    Mohon pencerahan…apakah Sukhoi Indonesia dilengkapkan dengan pod-pod serangan waktu malam? jika ada, dari jenis apakan pod-pod itu. Dan secara keseluruhan, adakah TNI-AU memiliki teknologi untuk menjalankan misi pada waktu malam.

    Seperkara lagi adakah Sukhoi Indonesia dilengkapi dengan misil AMRAAMSKI, atau BVR kerana saya tidak mempunyai maklumat Sukhoi Indonesia memiliki kemampuan BVR. Saya sudah mencarinya di laman kaskud, jurnal Asia Defence Jurnal, Janes Review, masih gagal menemu sebarang tanda

  159. adu says

    analisismiliter.com/artikel/part/47/Prediksi_Pesawat_MRCA_Malaysia

    itu ada tulisan dari Blog Indonesia mengenai MRCA Malaysia.. tulisannya lumayan bagus dan memberikan pencerahan.. semoga bermanfaat

  160. blackjack02 says

    Maaf bro Saiful, saya bukannya bermaksud mau mengalu-alukan negara saya. Tapi ada beberapa hal yang menurut saya agak mengherankan.

    Malaysia adalah negara commonwealth dan juga menjadi anggota FPDA. Tetapi jika kita mengamati secara obyektif, mengapa sepertinya negara-negara yang tergabung dengan commonwealth dan FPDA seperti Singapore dan Australia sangat curious dengan kemampuan pilot-pilot Sukhoi Indonesia jika dibandingkan dengan Malaysia? Mereka sangat ingin merasakan pengalaman beradu skill langsung menghadapi pilot-pilot Indonesia (baik dogfight maupun BVR).

    Dari kabar yang saya dengar, Singapore malah beberapa kali berusaha membujuk TNI AU untuk menjajal kemampuan Sukhoi Indonesia, dan sampai membawa F-15SG nya ke Indonesia, walaupun permintaan itu kurang ditanggapi oleh TNI AU, dan TNI AU masih tetap menurunkan pilot-pilot F-16 nya dalam latihan-latihan udara dengan Singapore.

    Demikian juga dengan Australia. Sebelum Pitch Black 2012 ini, Australia sudah beberapa kali mengundang TNI AU untuk melibatkan Sukhoi dalam latihan-latihan bersama. Tetapi baru pada tahun 2012 ini, TNI AU mempunyai pertimbangan-pertimbangan tertentu sehingga akhirnya rela menyertakan Sukhoi dalam siri latihan tersebut (tentunya juga dengan lobi-lobi yang sangat intensif).

    Jika kita melakukan analisa terhadap berbagai tulisan mengenai Pitch Black 2012 ini, baik tulisan yang resmi dikeluarkan oleh pihak RAAF maupun dari media massa Australia, pelibatan Sukhoi Indonesia dalam latihan ini dianggap sebagai sesuatu yang sangat luar biasa dan benar-benar sangat dinantikan tidak hanya oleh Australia sahaja, tetapi juga negara-negara peserta PITCH BLACK 2012 lainnya. Bahkan pada skenario latihan perang udara dimana Sukhoi Indonesia ini diturunkan, menjadi ‘MENU UTAMA’ dan sangat ditunggu-tunggu, sehingga pada saat berlangsungnya skenario tersebut, semua negara peserta PITCH BLACK menyaksikan dan mengamatinya secara langsung dari ruang control.

    Yang menjadi keheranan saya, jika mereka sangat curious mengenai kemampuan dari Sukhoi itu sendiri, (selain Amerika sendiri pernah membeli sukhoi dari Ukraina kalo tak silap, Sukhoi India juga pernah beberapa kali diadu dengan pesawat Barat) mengapa mereka tidak menjajal kemampuan dari Sukhoi Malaysia yang lebih canggih? Sukhoi MKM walaupun sudah terlibat latihan dengan USAF, tetapi dilihat dari skala latihan maupun antusiasme dari negara-negara seperti Australia dan Singapore, mengapa sepertinya ‘sambutan’ dan ‘perhatian’ yang mereka berikan sangatlah kecil bro?

    Mohon maaf sekali lagi bro Saiful, saya benar-benar tidak bermaksud seperti itu. Hanya rasa ingin tahu saya yang sangat besar ini sahajalah yang memberanikan saya bertanya seperti itu.

  161. Peminat Majalah Tempur says

    minta maaf tuan rumah sesiapa yang merupakan Pembaca Tegar Majalah Tempur sila like Page Facebook kami ….facebook.com/pages/Peminat-Majalah-Tempur/293698427411620

  162. Pathfinder says

    pic sukhoi load with missile ade..tp x tau la missile betol ke atau mock je..
    mudzaffar.blogspot.com/2007/05/wait-is-finally-over.html

  163. saiful333 says

    Yup.. Saya merasakan TNI-AU harus lebih kerap menyertai latihan yang melibatkan operasi Multilateral (lebih dari dua negara sekaligus) seperti PITCH BLACK baru-baru ini. Latihan bilateral (one on one) TNI-AU dengan negara luar seperti Australia dan Malaysia sudah biasa kita dengar tetapi saya rasakan TNI-AU harus lebih kerap menyertai latihan multilateral untuk masa mendatang seperti PITCH BLACK dan RED FLAG. Su-27SMK dan Su-30MK2 TNI-AU yang terbang dari Hasanuddin ke Darwin dengan hanya mengunakan “internal fuel” sewaktu PITCH BLACK 2012, sudah cukup mengambarkan keupayaan jarak operasi pesawat ini. Cuma kes “fuel dump” di Darwin ketika final approach, seminit sebelum mendarat oleh juruterbang TNI-AU itu janganlah diulang lagi. Mungkin dengan kemasukan F-16 Block52 dalam inventori TNI-AU, Indonesia akan dijemput untuk menyertai RED FLAG Alaska/ COPE THUNDER (PAC-AF) nanti. Kalau RED FLAG Nellis mungkin susah sikit sebab RED FLAG Nellis hanya untuk negara yang rapat dan berkemungkinan akan beroperasi bersama USAF dalam mana2 konflik yang diterajui oleh US. Cuma tiga negara di rantau ini yang pernah joint RED FLAG Nellis. Singapore (SCP-Security Cooperation Partner), Thailand (SCP-Security Cooperation Partner) dan Australia (TIER-3). RED FLAG Alaska pula, lebih kepada mewujudkan persefahaman dan persahabatan antara negara2 yang terlibat. Execise PITCH BLACK Australia pun salah satu platform yang baik buat juruterbang TNI-AU kerana adanya penglibatan RTAF, RSAF, RAAF dan USMC. Walaupun TUDM memang kerap menyertai RED FLAG Alaska yang lebih mencabar berbanding PITCH BLACK tapi saya berharap yang TUDM akan kembali menyertai PITCH BLACK siri yang akan datang sama seperti siri 2008.

  164. diaxminataku says

    Tak tahu lagilah BRO ,spekulasi BOLEH Tapi Tak adalah sampai merasa seolah-olah kita menentukan apa yang PATUT di BELI ,kita tunggu sahaja ,ada KEJUTAN sama seperti MALAYSIA BELI MIG dulu….PEACE..

  165. blackjack02 says

    good..saya juga mengharapkan USAF bisa berlatih peperangan udara langsung dengan TNI AU, tidak hanya berlatih terjun payung sahaja. Latihan-latihan seperti ini sangatlah penting untuk menambah wawasan dan ketrampilan pilot-pilot TNI AU.

  166. StarWars says

    Tak boleh tunjukkan pic Sukhoi loaded with missile, kalau nampak semua persenjataan yang melangkapi Sukhoi MKM nanti ada yang gelisah, biar nampak kosong..harimau yang tidur nampak macam kucing jinak :)

  167. maha says

    satu lagi pak jangan lupa teknik gerila benda takuti mbt dan helicopter serang, mungkin hancurkan oleh pihak tentara gerila sebab pak gerila sekarang bersenjata atgm missile dan rpg 29 benda ini ditakuti rocket heat to heat dan missile atgm, sekarang rpg 7vr ada roket heat to heat seperti digunakan oleh hamas.. serupa helicopter serang benda takut manpads dan anti material sniper

  168. Pathfinder says

    tiada apa2 masalah pun sukhoi ni..cuma terlalu berahsia..dah banyak latihan yg disertai oleh sukhoi mkm..malah di you tube dan google sendiri ada pic dan video sukhoi mkm melakukan pelbagai aksi menarik dan latihan termasuklah air refueling dari sukhoi mkm kpd f 18 hornet macam video di atas….cuma jarang ada publikasi pic atau video sukhoi loaded with missile..

  169. M.Faisal says

    Saya pilih Super Horny. 8 Hornet di tukarganti dengan 18 SH dengan sebilangan mempunyai keupayaan EW dan radar AESA. Pastikan dapat sistem persenjataan yang lengkap cam F-15SG. Rasanya Boeing ada pelobi di Kongres untuk luluskan penjualan ‘barang panas’ ini kepada Malaysia. Dan tambah lagi bilangan M339CM dengan keupayaan light attack untuk ambil alih peranan Hawk. TUDM kene kurangkan jumlah pesawat berbeza dalam inventori supaya ground crew tak penin dan dapat save bajet.

  170. blackjack02 says

    Oh iya, selain Indonesia tetap melakukan pembelian light tank/medium tank dari negara lain (tank Marder dari German dan Tarantula dari Korea Selatan), PT PINDAD pun sedang melakukan pengembangan panser canon dan light tank agar bisa memenuhi kebutuhan TNI AD secara mandiri.

    Engineer-engineer PINDAD selama ini sudah berusaha mempelajari seluk beluk light tank, dengan mempelajari tank Scorpion dan AMX milik TNI AD dan juga mempelajari ACV Adnan (Sila search Google, ada beberapa foto mengenai ACV Adnan ini yang sedang diuji coba di PINDAD). Untuk panser canon sepertinya tidak menemui kendala dan dalam waktu dekat ini mungkin sudah selesai (bahkan sudah ada prototipenya), sedangkan untuk medium tank dijangkakan mengambil masa 3 tahun lagi untuk selesai.

  171. blackjack02 says

    Thanks bro. Saya ingin meluruskan, bahwa MBT ini dibeli bukan dimaksudkan untuk menggantikan light tank, dan tidak menjadinya satu-satunya andalan dalam perang darat. Indonesia tetaplah membutuhkan light tank.

    Tetapi tentu saja suatu saat nanti ada suatu skenario perang dimana penggelaran MBT sangat memungkinkan dan sangat dibutuhkan. Jika ada negara lain yang menceroboh wilayah Indonesia dengan MBT, misalnya (dan memang MBT merupakan unsur penceroboh/pendobrak), tidak mungkin TNI AD hanya mengandalkan light tank untuk menghadapinya. Kaliber amunisi light tank tidak cukup kuat untuk menembusi lapisan armor MBT. Dalam kondisi itu TNI AD tentunya akan melihat, senjata dan taktik apa yang paling tepat untuk menghadapi pencerobohan musuh tersebut (termasuk juga mempertimbangkan kondisi geografis alam). Sehingga pembelian Leopard ini adalah sebagai ‘insurance’ yang sewaktu-waktu bisa dikerahkan IF kondisi memungkinkan.

    Bahkan dalam perang sesungguhnya, tidak hanya MBT dan light tank yang maju berdampingan, tapi juga disertai dengan komponen-komponen lain, seperti panser Anoa, komodo mistral (mobile SAM), dan heli anti tank.

  172. maha says

    senang pak baik kamu kaji tank japang tk-x type 10 sebab apa japang bangunkan tank sendiri jukuran lebih kecil mbt lain hanya 44ton jika sesuai untuk perang gerila, jika leopard masuk lubang lumpur terpaksa guna dua tiga tank tarik tank leo itu, kamu cuba cari tank abrams sama berat tak leopard masuk pasir cuba ling nya saya lupa ling nya. memang saya tahu setiap pergerakan tank memelukan tank engineering dan tank bawah jambatan untuk bergerak di mana2 kawasan. kamu mahu ke kamu terpaksa beli tank engineering lebih banyak dari tank kamu ingat sepuluh tank memelukan 2 tank engineering dan 1 tank bawa jambatan

  173. saiful333 says

    Skuadron “Golden Cobra” MKM baru2 ini terlibat dengan Eks Cope Taufan siri 2012 dengan USAF. Tetapi seperti biasa, gambar2 MKM yang terlibat tidak pernah dikeluarkan. Malah gambar ketika perbarisan fleet pesawat juga MKM tidak ikut serta. Kenapa? Seperti kata Dato Siti Nurhaliza, biarlah rahsia.

  174. saiful333 says

    Setuju sekali dengan pendapat saudara. Saya tidak bermaksud Malaysia tidak perlukan industri aeroangkasa. Cuma sekarang belum masanya lagi. Industri Aeroangkasa di Indonesia ibarat anak kecil yang sudah bisa berjalan walaupun sekali sekala perlu dipimpin, industri aeroangkasa Malaysia pula ibarat anak kecil yang masih belajar merangkak. Justeru saya merasakan biarlah industri aeroangkasa di Malaysia belajar merangkak dengan sempurna sebelum cuba belajar berjalan, sepertimana industri automobil malaysia sekarang yang saya rasakan sudah cukup matang walaupun tidak segah gergasi automobil lainya. Saya merasakan, untuk Malaysia maju dalam sesuatu industri, kerajaan harus memberikan joran, bukan ikan dan industri tidak meminta ikan tapi joran. Mentaliti pihak Industri pertahanan di Malaysia harus berubah kalau mahu terus maju.

  175. diaxminataku says

    Masalah…rahsia…latiahn gabungan.???..kami bukan kuasa besar nak menunjuk-nunjuk kat BLOG dan FORUM orang LAIN…PEACE..

  176. AA says

    ingat lo kalau TNI masih punya beberapa boeing 737 surveillance yg daya jelajahnya jauh…apalagi sudah beberapa kali diupdate sistemnya..

  177. AA says

    yankhont yg pertama berhasil bro, fotonya itu tidak dipublis secara terang2an karena kapal yg ditargetkan kapal LST eks USA ..yg memiliki perjanjian tidak boleh dipublikasikan untuk umum jika ditenggelamkan.
    beda yg kedua milik kapalnya eks jerman…
    namun yg pertama pernah secara sekilas disiarkan di tvri di acara kameria ria …seperti yg ditunjuk audri dalam kaskus , detik2 penghancurannya yg dilihat dari atas .
    emang pernah TNI AL mengakui gagal mana linknya…

  178. blackjack02 says

    Sebenarnya fungsi kapal selam di sini tidak hanya sebagai pemandu penembakan sahaja, namun juga berfungsi sebagai reconaissance yang mengirimkan informasi mengenai bagaimana keadaan musuh sebelum dan setelah dihantam Yakhont.

    Untuk kondisi perang sebenarnya, tentu saja tidak mungkin hanya bertumpu pada kapal selam untuk memandu target Yakhont, kecuali kapal selam kami terlebih dahulu memergoki iring-iringan kapal musuh. Karena itulah dibutuhkan unsur-unsur senjata lain dalam armada, seperti Heli ASW. Dan heli jenis inilah yang dalam waktu dekat ini akan dibeli oleh TNI AL, bahkan TNI AL berencana setelah heli ASW ini diperolehi, maka uji coba Yakhont akan ditingkatkan lagi jaraknya menjadi di atas 200 km.

  179. blackjack02 says

    Bro pathfinder, saya juga belum pernah mendengar Sukhoi MKM terlibat secara aktif mengikuti siri latihan, baik latihan di internal TUDM, latihan gabungan dengan angkatan lain di Malaysia, dan juga latihan dengan negara lain. Apakah ada yang dirahasiakan dari Sukhoi MKM ini, ataukah ada sesuatu masalah juga yang berlaku?

  180. blackjack02 says

    Wah, kalo di Indonesia, saya pribadi malah malas banget membahas politik. Tiap hari yang diulas oleh mass media di sini selalunya berkaitan dengan politik, bad news is a good news. Sementara jika membahas masalah sosial, kecenderungan masyarakat Indonesia yang semakin beringas juga membuat hati menjadi khawatir.

    Oh iya, mengenai bidang aeroangkasa, saya menghargai pendapat bro yang menyatakan bahwa Malaysia masih belum perlu membina industri penerbangan sendiri. Tetapi menurut saya, ini bukan hanya masalah supply and demand sahaja, bro.
    Industri aeroangkasa memang adalah sebuah Industri yang berbiaya mahal, banyak dana yang dikeluarkan tetapi belum tentu memberikan hasil yang sepadan. CMIIW, industri aeroangkasa kamipun sejak didirikan sampai sekarang selalu merugi dan banyak menjumpai cabaran yang sangat besar, puncaknya adalah ketika IMF mempersyaratkan agar tidak memboroskan anggaran negara untuk membiayai industri aeroangkasa. Semenjak itu, PT DI kembang kempis, dan banyak tenaga-tenaga ahli aeroangkasa nya yang hijrah ke perusahaan penerbangan yang lebih maju macam Boeing, Airbus, dan Aermacchi.

    Tetapi harus bro ingat, teknologi aeroangkasa sebenarnya adalah teknologi tinggi yang bisa diimplementasikan di bidang apa saja. PT DI yang awalnya hanya bergerak di bidang perakitan dan pembuatan pesawat/heli, mulai merambah bidang-bidang lain, seperti membuat kendaraan tempur, torpedo SUT, maintenance pesawat dan pembuatan komponen pesawat (PT DI jadi single producer untuk wing Airbus A380 dan dinobatkan sebagai supplier terbaik selama 2 tahun berturut-turut). Bahkan belakangan, ilmu aeroangkasa ini bisa digunakan untuk membantu pengembangan UAV/UCAV dan roket nasional. PT DI pun juga ditunjuk oleh Airbus sebagai satu-satunya agen untuk memasarkan pesawat di kawasan asia pasifik (saya lupa jenis pesawatnya, sila anda cari di google), dan bahkan ada lini produksi pesawat Cassa yang seluruhnya dipindahkan dari Eropa ke Indonesia.

    Bukan maksud saya untuk membangga-banggakan PT DI, tp yang hendak saya tunjukkan adalah, walaupun di awal2 penubuhan industri aeroangkasa ini sempat bertungkus lumus, tertatih-tatih dan terlihat seolah-olah ini adalah projek mercusuar yang hanya menghabiskan banyak dana, tapi sekarang bisa dilihat bahwa Industri Aeroangkasa mulai membuahkan hasil dan merupakan industri strategic yang sangat penting artinya bagi ketahanan dan penguasaan teknologi suatu negara.

    Kecenderungan di masa depan, pesawat-pesawat tempur generasi terbaru akan semakin membuat kedudukan negara pengguna/user menjadi lemah dan sangat tergantung pada producer. Sehingga nantinya negara user akan mudah didikte, diperas, dan dipermainkan oleh negara producer. Jika sudah demikian, pesawat-pesawat yang menjadi andalan negara user dan merupakan tulang punggung pertahanan akan menjadi lumpuh (ini juga sudah pernah kami alami dengan teruknya). Karena itulah pemerintah kami rela menganggarkan dana besar untuk berkongsi dengan Korea Selatan membangun KFX. Yang walaupun tidak mungkin 100% komponennya buatan sendiri, dan KFX nantinya hanya akan jadi second fighter, tetapi setidaknya akan menyebabkan anak bangsa menguasai teknologi pembuatan pesawat gen 4,5 dan nantinya akan menjadi dasar untuk pengembangan lebih lanjut.

  181. saiful333 says

    Budak talam dua muka a.k.a brainless si Hang Loading dah kembali. Kembali dengan labu-labunya. Orang yang takda otak memang macam tu gaya percakapanya bro. Zombie (otak…otak…) pun tak nak kejar dia ni. Malumlah otak kosong. Argument pun kosong.

  182. saiful333 says

    Kalau masalah kelewatan NGPV yang dibina di Malaysia akibat dari masalah pengurusan, saya faham. Kami juga punya kelemahan sendiri. Tetapi cukup sekadar saya katakan masalah yang tidak menjejaskan keupayaan NGPV itu sendiri, tetapi sesuatu yang tidak boleh diterima, apatah lagi batch pertama itu dibina di limbungan di Jerman.

    Mengenai soal pesawat tempur. Seperti yang pernah diutarakan oleh penulis blog ini. Saya turut merasakan tiada keperluan yang mendesak untuk Malaysia melibatkan diri dalam bidang ini, berbeza dengan Indonesia yang boleh dikatakan matang dengan industri aeroangkasanya. Bagi saya cukuplah kalau industri pertahanan Malaysia mampu menghasilkan subsystem dan pesenjataan pesawat tempur atau menjadi pusat penyelengaraan pesawat tempur tanpa perlu menghantar ke luar negara. Itu sudah cukup bagus buat Malaysia dari segi ekonomi.

    Kalau soal perkapalan atau persenjataan darat, saya memang kurang arif untuk membincangkan mengenai soal itu. Seperti yang saudara lihat, argument saya mengenai soal MBT Leopard juga agak dangkal. Saya lebih berminat untuk menbincangkan soal2 teknikal aeroangkasa tanpa melibatkan soal politik, sosial, ekonomi mahupun birokrasi.

  183. saiful333 says

    Saya boleh terima argument dari saudara. Ada kebenaranya di situ. Tapi saya tidak pula maksudkan MBT is totally useless in SEA situation. Tetapi saya lebih cenderung melihat”operation theater” untuk MBT di SEA begitu terhad, sekaligus membataskan keupayaan sebenar sesuatu MBT. Kalau diperhatikan lokasi2 srategik, kebanyakan terletak di kawasan dimana infrastrukturnya memang sangat baik, dan MBT lebih sesuai untuk membantu pasukan Infantri yang mara ke kawasan berkenaan. Untuk theater yang bukan bersifat OBUA di SEA, saya merasakan MBT akan kurang relevan. Seperti yang saya nyatakan kemaraan ketumbukan mekanis akan terganggu dan terpaksa untuk menunggu pasukan engineering untuk setiap obstacle yang ada. Hal ini akan menjadi satu masalah bagi pasukan yang menyerang, tetapi dalam masa yang sama tidak untuk pasukan yang bertahan. Tapi ini mungkin saja dapat ditampung dengan penggunaan Apache, tanpa perlu menunggu MBT tiba ke kawasan berkenaan.

    Maaf saudara, dengan menyatakan kawasan yang kurang infrastruktur perhubungan, saya tidak maksudkan kawasan hutan primer. Tetapi lebih kepada jalan2 yang tidak diturap, terutama sekali ketika musim monsoon. Benar seperti kata saudara, mana2 jalan yang dapat dilalui oleh lori balak, MBT pasti lebih boleh, kerana berat MBT yang menggunakan track dibahagikan kepada kawasan yang lebih luas berbanding kenderaan yang menggunakan tayar (Pressure per Square Inch). Tetapi ini tidak menjamin MBT itu tidak akan “bogged down” di kawasan berkenaan teruma ketika tanah basah.

    Ketumpatan pasir lebih tinggi berbanding tanah, this is true when you see sandbag usage on a pillbox.

    Mengenai teknologi missile pula, guidance system adalah hal yang lebih rumit untuk dikuasai berbanding dengan propulsion system untuk sesebuah roket. Untuk Cnina memindahkan teknologi roket mereka kepada negara luar tidak menjadi masalah dan bukan lagi satu rahsia kalau kita perhatikan teknologi roket milik Iran sekarang.

    Tapi apa2pun saya suka dengan ulasan saudara walaupun kita berbeza pendapat. Argument sebegini lah yang dapat menambahkan pengetahuan, berbanding dengan hanya sekadar kata2 makian.

  184. Pathfinder says

    jumpe juga vid F 18 D Hornet TUDM tembak missile..sesape bole bg link x klu ade vid Sukhoi MKM tembak missile??

  185. Pathfinder says

    NGPV ni asal nya malaysia sign contract sebanyak 27 kapal..tp ada masalah berlaku sewaktu pembinaan (klu x silap overun cost) menyebabkn hanya 6 yg dipesan..2 kapal dibina oleh Jerman dan lg 4 dibina oleh Malaysia melalui Boustead…kapal ni mmg bagus kerana menggunakan radar TRS 3 D..tp hanya bersenjatakn 1 meriam76 mm,1 meriam 30mm dan 2 machine gun 12 mm plus decoy… ketiadaan missile SSM,SAM dan Torpedoe mengehadkan kemampuan kapal nie…tp senjata ni boleh dipasang bila2 masa…CMIIW..

  186. Pathfinder says

    maaf bro…aq ingt kamu mcam forumer indo yg lain yg selalu memaki hamun…maaf kekasaran bahasa saya.. tp aq nk tanya..adakah setiap kali mau luncuri yakhont kapal selam chakra akan ikut sama???

  187. blackjack02 says

    Memangnya kenapa bro, dengan projek NGPV kalian? bukankah dari perbincangan dengan banyak forumner Malaysia, NGPV tersebut adalah sememangnya Kapal dengan kemampuan yang dikehendaki? dan yang lebih penting lagi, kapal tersebut dibina dengan tenaga-tenaga lokal. Itu yang saya dengar. Ataukah saya silap bro, dan ada masalah-masalah lain yang muncul?

    France, UK, dan Dutch bukan juga menjadi jaminan akan keberhasilan projek itu bro (merujuk projek Sigma kami). Negara yang saat ini masih bisa dipercaya oleh kami barulah Korea Selatan, yang ternyata tidak mengingkari janjinya dan benar-benar memberikan TOT LPD kelas Makassar. Demikian juga dengan upgrade kapal selam kami, KRI Cakra dan Nenggala, yang hasilnya sangat memuaskan, sesuai dengan target yang digembar-gemborkan pihak pabrikan. Itu juga yg membuat kami percaya untuk ikut bekerja sama dalam projek KFX dan TOT kapal selam U-209 upgrade bro. Mengapa Malaysia tidak melakukan hal yang sama?

  188. blackjack02 says

    Pemerintah kami saat ini memang menerapkan kebijakan “many friends, zero enemy”, bro. Dalam artian berusaha untuk merangkul kedua belah pihak (Amerika dan Cina) demi kepentingan nasional Indonesia. Selain tawaran gula-gula senjata dari Amerika dan sekutunya, saat ini Indonesia pun sedang mendapat gula dari Cina berupa TOT rudal C-705. Sebelum ini, ilmuwan Indonesia berusaha secara mandiri membuat sendiri teknologi roket (termasuk bahan bakar roket yang sangat rahasia itu). Seperti bro ketahui, negara-negara yang mempunyai teknologi roket sangatlah pelit dan mencegah sedapat mungkin teknologi ini keluar dari negaranya. Bahkan saya dengar, jika kita menuntut ilmu di negara-negara tersebut dan sudah menguasai kepakaran roket, maka kita tidak akan pernah diperbolehkan kembali ke negara asal.

    Pasal MBT Leopard, memang ada 2 pendapat yang selama ini ramai dibicarakan dan terus terang saya pun sangat ingin tahu bagaimana akhir dari perdebatan ini dengan melihat pembuktiannya setelah leopard benar-benar datang. Selama ini TNI AD selalu menganut prinsip bahwa MBT tidak cocok di tanah Indonesia, seperti yang bro Saiful katakan, sehingga TNI AD selalunya membeli light tank. Tetapi ada beberapa hal yang bisa saya analisa dari rencana pembelian Leopard ini, yaitu:

    1. TNI AD tidak akan bertindak sembarangan dalam memilih Leopard ini. Sangat besar reputasi yang dipertaruhkan jika ternyata Leopard tidak bisa digunakan di tanah Indonesia. TNI AD pastilah melakukan kajian dan uji coba mendalam (yang tentu melibatkan pihak-pihak lain yang dianggap sangat kompeten/expert dalam masalah MBT ini, seperti PINDAD, Pussenkav, Universiti, termasuk berkonsultasi dengan pihak pabrik Leopard). Itulah mengapa dalam acara hearing antara TNI AD dengan parlemen, dimana di dalam parlemen juga ada bekas jenderal TNI AD yang sebelumnya tidak setuju dengan rencana ini, akhirnya berbalik menyetujuinya. Pastilah TNI AD mempunyai hujjah yang kuat dalam hal ini.

    2. Saya melihat tidak adanya perbedaan antara muka bumi negara-negara SEA dengan negara-negara pengguna Leopard di Eropa. Di Eropa juga ada hutan, gunung, tanah lumpur, tanah berbatu, sama seperti di Indonesia. Leopard ini pun juga pernah dipakai dan battle proven di medan padang pasir (bukankah padang pasir lebih lunak daripada tanah-tanah di Indonesia?) . Arab Saudi membeli Leopard. Australia yang bukan negara Eropa dan alamnya sedikit banyak menyerupai Indonesia pun mengoperasikannya. Russia yang tanahnya banyak yang berupa tanah lumpur pun mengoperasikan MBT.

    3. Dari seluruh wilayah Indonesia yang sedemikian luasnya ini, tidak semuanya berupa daratan yang TIDAK bisa dilewati oleh MBT. Itulah tugas dari Dinas Topografi TNI AD, yang memetakan daerah mana saja yang bisa dilakukan deployment Leopard, dan mana yang tidak (termasuk jalur/jalan yang bisa dilalui oleh Leopard jika sewaktu-waktu terjadi konflik). Demikian juga battalion Zeni pastinya akan memikirkan bagaimana menjamin pergerakan Leopard jika di daerah deployment belum terdapat infrastruktur jembatan yang bisa dilalui.

    4. Kemungkinan besar MBT ini akan digunakan jika terjadi konflik di daerah perbatasan (Kalimantan). Di kalimantan sendiri, banyak truk-truk besar pengangkut kayu log yang bobotnya lebih dari bobot Leopard dan bisa berjalan tanpa hambatan. Di perbatasan juga sudah banyak dibuka perkebunan-perkebunan kelapa sawit yang berupa kolom-kolom yang bisa dilalui oleh Leopard. Malaysia sudah pun membuat jalan-jalan di daerah perbatasan yang nantinya akan dilalui oleh PT-91 jika meletus konflik, dan Indonesiapun sepertinya akan meniru hal yang sama.

    5. Jika yang menjadi alasan adalah kerimbunan hutan yang sangat rapat, yang tidak bisa dilalui MBT, maka kerapatan hutan itupun pastinya tidak akan bisa ditembusi juga oleh light tank. Bukankah MBT dan light tank mempunya perbedaan dimensi ukuran yang tidak terlalu signifikan? Bahkan dibanding Leopard, light tank mempunyai kemampuan mobility yang lebih rendah.

    Demikian bro, ulasan saya. Tapi demi kepastiannya juga, marilah kita sama-sama saksikan, apakah Leopard ini benar-benar bisa beroperasi seperti yang diharapkan TNI AD ataukah tidak. Bulan November ini Leopard pertama dijangkakan akan datang ke Indonesia.

  189. saiful333 says

    No fighter aircraft in production line right now, ever in par with F-22 Raptor, not even EF-2000 or RAFALE. Raptor is in a generation of its own.

  190. saiful333 says

    After what happen with our NGPV project (first two boat). German is not my first choice right now. I would rather go for either France, UK or Dutch.

  191. saiful333 says

    Kalau Seasprite itu sendiri, ditawarkan dalam bentuk hibah dan disertakan dengan pakej selenggara, saya melihat tiada masalah untuk Indonesia menerimanya. Permasalahan utama Seasprite adalah pesawat itu sendiri sudah berusia dan tidak banyak negara pengoperasi pesawat itu yang masih aktif. Ini bakal menimbulkan masalah alat ganti untuk pesawat, samaada lambat atau cepat, akan menjejaskan tahap readiness pesawat itu dikemudian hari melainkan kalau pasaran untuk alat ganti dijamin berterusan untuk jangka masa tertentu.

    Kalau menurut pendapat saya sendiri, langkah2 Amerika dan Australia menawarkan pelbagai bantuan ketenteraan sekarang lebih untuk menarik Indonesia daripada berpaksi kepada China dan mejauh dari kuasa Amerika dan sekutunya. Dulu kita lihat negara seperti Amerika dan sekutu rapatnya terlalu mudah untuk menidakkan keupayaan TNI dengan mengenakan embargo, kerana ketika itu mungkin saja mereka tidak melihat China seperti China yang sekarang dan Russia sendiri ketika itu dihambat dengat masalah ekonomi. Jadi kemungkinan untuk China atau Russia menawarkan solusi kepada Indonesia ketika itu begitu tipis. Tetapi sebaliknya yang berlaku sekarang.

    Terus terang saya katakan, saya tidak akan terkejut kalau Indonesia suatu hari nanti akan menjadi negara pertama di rantau ini yang memiliki keupayaan peluru berpandu jarak jauh (and I don’t mean nuclear warhead) dengan bantuan China. Russia, mungkin agak mustahil kerana mereka terikat dengan perjanjian balistik yang tidak memungkinkan mereka membangunkan peluru berpandu jarak jauh lebih dari 300km secara usahasama. Kalau hal ini terjadi, ia pasti mengusarkan sekutu Amerika dirantau sebelah sini seperti Singapura dan Australia. Walaupun tanpa keupayaan peluru berpandu jarak jauh, keupayaan ketenteraan Indonesia dari segi saiz tidak boleh dipandang remeh, apatah lagi kalau sudah dilengkapi dengan kelengkapan modern baik dari China ataupun Russia. Ditambah lagi dengan kepesatan ekonomi Indonesia sekarang, trend ini yang mengusarkan Australia dan Amerika, dan langkah yang tepat untuk Amerika sekarang adalah dengan cuba memenangi hati Indonesia kembali.

    Mengenai pemilikan Caesar, Astros dan Apache Longbow, saya tidak melihat sebarang masalah bagi Indonesia. Tapi saya agak sedikit ragu tentang pemilihan Leopard2 kerana masalah kesesuaian MBT dari kelas 60 tan itu untuk mukabumi di Asia Tenggara. Kebanyakan infrastruktur jalan di Asia tenggara ini tidak mampu untuk menampung beban berat MBT berkenaan, ditambah lagi dengan hampir 90% jambatan di Indonesia mahupun negara Asia Tenggara yang lain, memang tidak dapat langsung untuk menampung berat 60+ tan. Operasi MBT di kawasan yang tidak mempunyai infrastruktur jalan yang baik adalah satu mimpi ngeri untuk krew logistik dan maintenance seperti tanker dan lain2 kenderaan bantuan. Ditambah lagi dengan keadaan tanah di Asia Tenggara yang kebanyakanya tanah lembut akan menyebabkan heavy MBT mudah terkandas. MBT yang terkandas, adalah masalah besar bagi tentera yang mengamalkan mobiliti pantas. Ini akan merencatkan momentum serangan dan bakal mendedahkan pasukan yang menyerang dengan kemungkinan serangan balas. Saya tetap merasakan yang Light Tank lebih relevant untuk situasi Asia Tenggara, tetapi dalam jumlah yang besar. Quantity has a quality of its own.

  192. Commodore says

    Woi bongok! kau kata TNI kena simpan rahsia ujicoba takpe, tapi ATM cakap rahsia kau kata apalah nak dirahsiakan. Apa punya komen ni? Kau ada pakai otak tak?
    Tak pandai2 kau lagi eh H.Loading?
    Bukti hentaman T.Berau bukanlah perlu dirahsiakan kerana semua orang tahu tapi video tidak menunjukkan Yakhont itu mengenai T.Berau, hanya menunjukkan T.Berau terbakar dan tenggelam. Malah ujicoba TLDM pun menunjukkan dgn jelas hentaman missile terhadap target barge. Itu yg orang mau tengok! kalau mau rahsiakan semuanya lebih baik jangan tunjuk langsung video tu.
    Korang jugak yg bising dlm blog ni menunjuk2 tapi bila orang mintak bukti jelas kau kata kitaorg dengki.
    Sebenarnya kau lah yg tunjuk perangai yahudi.

  193. blackjack02 says

    Untuk ke depannya, dengan kesuksesan TNI AL memenuhi tugas yang pertama (menginstalasi rudal Yakhont di KRI), maka sudah saatnya TNI AL melaksanakan tugasnya yang kedua, yaitu menyiapkan ‘MATA’ yang bisa melacak keberadaan kapal musuh dari jarak yang jauh (tidak seperti sekarang menggunakan kapal selam).

    Dalam jangka waktu dekat ini, TNI AL akan memesan heli anti kapal selam (Kaman Sea Sprite, tp ini belum final), yang nantinya akan ditempatkan di kapal-kapal TNI AL. Heli ini lah yang nanti menjadi ‘MATA’ penembakan Yakhont. Sedangkan cara lain yang bisa ditempuh juga adalah menggunakan CN-235 MPA, UAV (diluncurkan dari KRI), dan CN-295 AEW. Untuk pesawat AEW ini dianya merupakan asset TNI AU, dan walaupun saat ini tidak ramai rumor ini diperbincangkan, tapi saya yakin dengan pasti, dalam jangka waktu 1-2 tahun ini, Indonesia akan mempunyai pesawat AEW. Itulah mengapa sekarang PT. DI belajar merakit CN-295 yang nantinya akan menjadi platform pesawat AEW Indonesia.

  194. blackjack02 says

    @bro commodore, saya bisa memaklumi keraguan bro. Tapi jika dipikirkan secara logis, rudal Yakhont ini adalah rudal yang sudah diuji oleh banyak negara-negara di luar Indonesia (China, Russia, India, Vietnam) dan telah dikembangkan dengan banyak platform, yaitu kapal laut, versi silo, versi mobile, maupun dari pesawat terbang.

    Sekarang yang menjadi tugas besar TNI AL ada dua, yaitu yang pertama adalah menyiapkan platform peluncurannya (dalam hal ini sudah dilakukan, yaitu mengintegrasikan rudal Yakhont dengan light Fregat buatan blok Barat/NATO), dan yang kedua adalah menyiapkan pemandu yang menuntun rudal Yakhont tersebut ke lokasi target secara akurat (ini pun sudah dilakukan, menggunakan kapal selam. Hal ini sekaligus menjawab pertanyaan bro JitraMali, bahwa target sasaran dimata-matai/dibuntuti oleh kapal selam kami dan menginformasikannya ke launcher Yakhont yg berjarak 180 km ).

    Setelah kedua tugas tersebut dipenuhi oleh TNI AL, maka the rest depends on Yakhont technology itself, yang notabene sudah diuji oleh negara-negara di luar Indonesia seperti yang sudah saya sebutkan di atas. Yakhont ini sendiri mempunyai karakteristik yang sangat sulit untuk dikesan, yaitu dia akan meluncur di altitude yang tinggi sesaat setelah diluncurkan, dan begitu mendekati sasaran, dianya akan menukik merendah sampai mendekati permukaan air laut dan mencari sendiri kapal yang menjadi sasarannya.

    Itulah makanya pada saat uji coba Yakhont yang pertama, tanpa melihat apakah rudal Yakhont yang diluncurkan TNI AL berhasil atau tidak menghantam target, uji coba ini ramai menjadi perbincangan hangat oleh pengamat militer Internasional di berbagai media (sila anda google sendiri). Karena seperti yang saya sampaikan di atas, setelah TNI AL memenuhi ke 2 tugas tersebut, maka bukanlah masalah yang besar bagi Yakhont untuk menjadi senjata yang dapat menjalankan fungsinya sebagai senjata jarak jauh yang mempunyai kecepatan tinggi.

  195. blackjack02 says

    Betul juga kata bro Saiful, setahu saya sampai saat ini belum ada kapal TNI AL yang mempunyai hangar walaupun sudah mempunyai flightdeck (selain corvette sigma dan frigate, flight deck LPD kelas Makassar dan Banjarmasin bisa menampung sampai 5 helikopter). Mungkin doktrin TNI AL yang tidak diproyeksikan untuk menyerang negara lain dan hanya beroperasi di perairan nasional yang menyebabkan TNI AL selama ini tidak berencana untuk membeli kapal dengan hangar, mengingat waktu operasional di lautan yang tidak dalam waktu lama dan heli bisa sewaktu-waktu kembali/terbang ke pangkalan di daratan.

    Saya tidak tahu apakah masalah ini adalah masalah yang pelik, mengingat dari pengalaman TNI AL sendiri, dalam operasi pembebasan MV Sinar Kudus di Somalia yang melibatkan dua KRI yang langsung berangkat dari Indonesia saat itu juga (tidak stand by di perairan Somalia seperti kapal TLDM), ikut terlibat helicopter bolcow yang memberikan dukungan tembakan dari udara. Demikian juga pengalaman TNI AL dalam task force laut di UNIFIL Lebanon, yang juga melibatkan helicopter bolcow sebagai unsur udara yang berpangkalan di flight deck Sigma class, dimana task force laut ini bertugas selama berbulan-bulan di perairan Lebanon sampai dia digantikan oleh kapal yang baru.

    Mengenai Sigma/PKR 10514, kabarnya masih simpang siur dan tidak ada kepastian, bro. Itulah mengapa sempat ada rencana untuk mengkuisisi nakhoda ragam class untuk mengisi sementara kekosongan sebelum Sigma 10514 selesai. Saya sendiri merasa pesimis dengan keberhasilan projek ini, mengingat ‘PELIT’ nya fihak Belanda dalam memberikan TOT. Namun apa mau dikata, TNI AL sangatlah terkesan dan terlanjur jatuh cinta dengan Kapal-kapal buatan Belanda yang sudah beroperasi di TNI AL, yang selama ini telah menunjukkan performance yang sangat baik walaupun sudah dalam kondisi uzur jika dibandingkan kapal-kapal buatan negara lain yang telah berkhidmat di TNI AL (buatan Amerika, Inggris, Jerman, Russia). Dari kabar yang beredar, kapal-kapal kelas Van Speijk yang dimiliki TNI AL sangatlah kuat dan tangguh jika berlayar di perairan yang sangat ganas (perairan timur Indonesia). Itulah mengapa KRI kelas Van Speijk tetap dioperasikan dan hanya peralatan-peralatan elektroniknya sahaja yang diubah suai, termasuk pemasangan Yakhont. Bahkan dalam pembebasan MV Sinar Kudus di Somalia, KRI kelas Van Speijk ini pula yang menjadi andalan TNI AL.

    Demikian pula dengan performance Kapal TNI AL buatan Belanda yang masih baru, yaitu Sigma Class, walaupun menurut kabar pada Sigma Class yang pertama masih ada beberapa kelemahan, namun kelemahan ini sudah disempurnakan pada ke 3 Sigma Class selanjutnya. Ada pulak cerita yang mengatakan bahwa di UNIFIL Lebanon, KRI Diponegoro ini sempat hilang dari layar radar kapal-kapal lain yang tergabung dalam UNIFIL, dan tiba-tiba muncul kembali begitu jarak KRI Diponegoro sudah dekat. Wallahu a’lam mengenai kebenaran cerita tersebut, tetapi kemampuan kapal-kapal buatan Belanda yang sudah PROVEN di jajaran TNI AL lah yang menyebabkan TNI AL berkeras untuk tetap berkiblat ke Belanda dalam pengadaan kapal-kapalnya.

  196. blackjack02 says

    @bro saiful333, benar sekali yang bro sampaikan. Rencana TNI AL untuk mengakuisisi Nakhoda Ragam dan Kaman Sea Sprite telah menimbulkan keheranan dan tanda tanya besar, mengingat alasan-alasan yang telah bro sampaikan di atas. Ada rumour yg mengatakan bahwa perolehan Sea Sprite adalah satu pakej yang menjadi satu bahagian dengan hibah Hercules C-130 dari Aussie. Saya sendiri yakin, dari pihak TNI AL pastilah menginginkan persenjataan yang terbaik dan nomor 1. Tetapi Wallahu a’lam, kita tidak tahu semua proses politik yang ada di belakangnya. Seperti kata Menteri Pertahanan, “diplomasi itu adalah seni memberi dan menerima”. Mungkin …just mungkin…perolehan Sea Sprite tersebut adalah satu bentuk diplomasi untuk mendekatkan hubungan dengan negara2 barat dan menghilangkan kekhawatiran mereka akan ancaman kekuatan TNI AL.

    Demikian jua dengan TNI AU, pembelian Sukhoi langsung dihentikan setelah mendapatkan hibah F-16 dari Amerika. Apalagi selepas latihan PITCH BLACK 2012 di Australia yang menurut informasi yang beredar, menunjukkan kemampuan pilot-pilot TNI AU dalam mengawaki Sukhoi yang berjaya mengatasi ancaman Superhornet, Amerika berniat menambah lagi hibah dengan 10 buah F-16 lainnya. Jadi bro Saiful bisa menarik kesimpulan sendiri lah mengenai apa yang sedang berlaku.

    Hal lain lagi bagi TNI AD, perolehan senjata TNI AD menurut saya adalah suatu prestasi sendiri, dimana senjata-senjata yang rencananya akan didatangkan adalah terbaik di kelasnya. Dari Leopard, Nexter Caesar, Astros Mk 6 SS-80, sampai penawaran heli Apache dari Amerika, tidak hanya Apache biasa melainkan Apache Longbow. Mungkin ini karena senjata-senjata tersebut walaupun dianggap terbaik, tetapi tetap bukanlah senjata yang bisa menimbulkan kehancuran secara besar-besaran dan terbatas oleh kemampuan angkut mereka.

  197. blackjack02 says

    Calm, bro. Kalau untuk melacak kapal musuh dari jarak jauh, tidak perlu hanya mengandalkan radar sahaja, kan? masih banyak cara lainnya. Apalah juga artinya punya radar yang bisa melacak keberadaan musuh dari jauh, tetapi tidak punya senjata untuk menghantamnya dari jarak yang jauh pula? Ibarat punya ‘MATA’ yang bisa memandang jauh, tetapi ‘TANGAN’ tidak bisa memegang apa yang kita pandang.

    Untuk urusan kepakaran kapal selam, baik kepakaran menyerang maupun kontra kapal selam, menurut saya TNI AL tidak perlu diragukan lagi. TNI AL sudah pun mengoperasikan 1 floatilla (12 kapal selam kelas Whiskey) pada tahun 1960 an, jauh sebelum negara-negara lain di rantau SEA ini mengoperasikan kapal selam.

    Di tahun 1959, TNI AL sudah pun mengoperasikan pesawat khusus anti kapal selam, yaitu Fairey Gannet dari Inggris dan Heli anti kapal selam Mi-4 dari Russia. Kemudian dilanjutkan lagi dengan di tahun 1980-1990 an dengan pembelian Heli anti kapal selam Westland WASP dari Inggris. Setelah heli WASP ini pensiun, barulah tidak ada lagi heli ASW yang diperolehi oleh TNI AL sampai sekarang.

    Untuk masalah UAV yang diluncur dari kapal laut, kita lihat saja nanti bro. Saat ini BPPT (Badan Pengkajian dan Penerapan Teknologi) sudah pun
    membuat 5 prototipe UAV yang masing-masing prototypenya mempunyai fungsi dan kelebihan yang berbeda-beda, salah satu dari UAV tersebut dibuat dengan tujuan untuk diluncurkan dari kapal laut. Prototype tersebut sudahpun jadi dan diuji coba, yang walaupun masih terdapat beberapa kelemahan, namun saya yakin ke depannya ilmuwan-ilmuwan Indonesia akan bisa menyempurnakannya, seperti yang selama ini sudah berlaku.
    Ini masih belum termasuk UAV yang dikembangkan oleh institusi-institusi lain seperti Universiti, PT. DI , dan pihak swasta bro. Jadi kita tunggu sajalah, apakah UAV yang dilancar dari kapal TNI AL ini nantinya akan benar-benar bisa menjadi kenyataan.

  198. Hang Loading says

    Tahniah kepada TNI atas keberhasilan dalam ujicuba yakhont. Tak dinafikan lagi di rantau ini hanya TNI yang mempunyai keupayaan ini. Vietnam pun sudah pula memiliki yakhont tetapi variant darat. Jadi hanya TNI saja setakat ini yang memiliki navy yang memiliki asm dengan kemampuan terjauh.

    Bagi melayu pprt yang kuat dengki harap jangan buat malu lah. Bila tak ada bukti mintak bukti, selepas bukti diberikan banyak pula bertanya. Ini lah perangai yahudi. Itulah jangan benci sangat ngan yahudi sekarang dah nampak kan persamaan korang ngan yahudi.

    Meh, aku bagi tau….TNI mesti simpan hal ehwal ujicuba ini menjadi bagian rahsia TNI. Ujicuba tu mahal beb mo pikir TNI nak dedahkan semua?. Tak macam ATM lah, sket sket kata rahsia…apalah yang nak dirahsiakan? Bila pembangkang cakap sket terus kata dedahkan rahsia negara…..alahai.

    HAHAHAHA…..

  199. Pathfinder says

    gimana mau melacak kapal musuh dr jarak jauh pak kalo platform OTHT pun TNI gak punya..kalo mau harapkan radar DA 05 VSpeijk dan DA 05 Fatahillah kamu mmg mustahil (radar Lekiu dan Kasturi class lg bagus : DA 08 + Sea Girafe)..apatah lg radar MW 08 Sigma kamu yg hanya berjarak 32 KM a (radar Kedah class lg bagus : TRS 3 D)..ngimpi aja lo..sebut tentang heli ASW..TLDM dah lama punya..dan kamu kata UAV diluncur dr KRI??????!!!!apa KRI kamu punya ability utk luncurkan UAV..hahaha..ini contoh kapal yg punyai ability utk luncurkn UAV..x semua kapal ada la Ind0n..blajar lg ya anak..
    http://en.wikipedia.org/wiki/Gowind_class_corvette

  200. blackjack02 says

    Betul juga kata bro Saiful, setahu saya sampai saat ini belum ada kapal TNI AL yang mempunyai hangar walaupun sudah mempunyai flightdeck (selain corvette sigma dan frigate, flight deck LPD kelas Makassar dan Banjarmasin bisa menampung sampai 5 helikopter). Mungkin doktrin TNI AL yang tidak diproyeksikan untuk menyerang negara lain dan hanya beroperasi di perairan nasional yang menyebabkan TNI AL selama ini tidak berencana untuk membeli kapal dengan hangar, mengingat waktu operasional di lautan yang tidak dalam waktu lama dan heli bisa sewaktu-waktu kembali/terbang ke pangkalan di daratan.

    Saya tidak tahu apakah masalah ini adalah masalah yang pelik, mengingat dari pengalaman TNI AL sendiri, dalam operasi pembebasan MV Sinar Kudus di Somalia yang melibatkan dua KRI yang langsung berangkat dari Indonesia saat itu juga (tidak stand by di perairan Somalia seperti kapal TLDM), ikut terlibat helicopter bolcow yang memberikan dukungan tembakan dari udara. Demikian juga pengalaman TNI AL dalam task force laut di UNIFIL Lebanon, yang juga melibatkan helicopter bolcow sebagai unsur udara yang berpangkalan di flight deck Sigma class, dimana task force laut ini bertugas selama berbulan-bulan di perairan Lebanon sampai dia digantikan oleh kapal yang baru.

    Mengenai Sigma/PKR 10514, kabarnya masih simpang siur dan tidak ada kepastian, bro. Itulah mengapa sempat ada rencana untuk mengkuisisi nakhoda ragam class untuk mengisi sementara kekosongan sebelum Sigma 10514 selesai. Saya sendiri merasa pesimis dengan keberhasilan projek ini, mengingat ‘PELIT’ nya fihak Belanda dalam memberikan TOT. Namun apa mau dikata, TNI AL sangatlah terkesan dan terlanjur jatuh cinta dengan Kapal-kapal buatan Belanda yang sudah beroperasi di TNI AL, yang selama ini telah menunjukkan performance yang sangat baik walaupun sudah dalam kondisi uzur jika dibandingkan kapal-kapal buatan negara lain yang telah berkhidmat di TNI AL (buatan Amerika, Inggris, Jerman, Russia). Dari kabar yang beredar, kapal-kapal kelas Van Speijk yang dimiliki TNI AL sangatlah kuat dan tangguh jika berlayar di perairan yang sangat ganas (perairan timur Indonesia). Itulah mengapa KRI kelas Van Speijk tetap dioperasikan dan hanya peralatan-peralatan elektroniknya sahaja yang diubah suai, termasuk pemasangan Yakhont. Bahkan dalam pembebasan MV Sinar Kudus di Somalia, KRI kelas Van Speijk ini pula yang menjadi andalan TNI AL.

    Demikian pula dengan performance Kapal TNI AL buatan Belanda yang masih baru, yaitu Sigma Class, walaupun menurut kabar pada Sigma Class yang pertama masih ada beberapa kelemahan, namun kelemahan ini sudah disempurnakan pada ke 3 Sigma Class selanjutnya. Ada pulak cerita yang mengatakan bahwa di UNIFIL Lebanon, KRI Diponegoro ini sempat hilang dari layar radar kapal-kapal lain yang tergabung dalam UNIFIL, dan tiba-tiba muncul kembali begitu jarak KRI Diponegoro sudah dekat. Wallahu a’lam mengenai kebenaran cerita tersebut, tetapi kemampuan kapal-kapal buatan Belanda yang sudah PROVEN di jajaran TNI AL lah yang menyebabkan TNI AL berkeras untuk tetap berkiblat ke Belanda dalam pengadaan kapal-kapalnya.

  201. blackjack02 says

    @bro saiful333, benar sekali yang bro sampaikan. Rencana TNI AL untuk mengakuisisi Nakhoda Ragam dan Kaman Sea Sprite telah menimbulkan keheranan dan tanda tanya besar, mengingat alasan-alasan yang telah bro sampaikan di atas. Ada rumour yg mengatakan bahwa perolehan Sea Sprite adalah satu pakej yang menjadi satu bahagian dengan hibah Hercules C-130 dari Aussie. Saya sendiri yakin, dari pihak TNI AL pastilah menginginkan persenjataan yang terbaik dan nomor 1. Tetapi Wallahu a’lam, kita tidak tahu semua proses politik yang ada di belakangnya. Seperti kata Menteri Pertahanan, “diplomasi itu adalah seni memberi dan menerima”. Mungkin …just mungkin…perolehan Sea Sprite tersebut adalah satu bentuk diplomasi untuk mendekatkan hubungan dengan negara2 barat dan menghilangkan kekhawatiran mereka akan ancaman kekuatan TNI AL.

    Demikian jua dengan TNI AU, pembelian Sukhoi langsung dihentikan setelah mendapatkan hibah F-16 dari Amerika. Apalagi selepas latihan PITCH BLACK 2012 di Australia yang menurut informasi yang beredar, menunjukkan kemampuan pilot-pilot TNI AU dalam mengawaki Sukhoi yang berjaya mengatasi ancaman Superhornet, Amerika berniat menambah lagi hibah dengan 10 buah F-16 lainnya. Jadi bro Saiful bisa menarik kesimpulan sendiri lah mengenai apa yang sedang berlaku.

    Hal lain lagi bagi TNI AD, perolehan senjata TNI AD menurut saya adalah suatu prestasi sendiri, dimana senjata-senjata yang rencananya akan didatangkan adalah terbaik di kelasnya. Dari Leopard, Nexter Caesar, Astros Mk 6 SS-80, sampai penawaran heli Apache dari Amerika, tidak hanya Apache biasa melainkan Apache Longbow. Mungkin ini karena senjata-senjata tersebut walaupun dianggap terbaik, tetapi tetap bukanlah senjata yang bisa menimbulkan kehancuran secara besar-besaran dan terbatas oleh kemampuan angkut mereka.

  202. xxx4117 says

    Betul tu bro,
    Ramai org tahu tgok pada tag price saja, tanpa tahu isi kandungan pembelian. Kita xakan beli aset tanpa persenjataannya sekali.

  203. saiful333 says

    Kaman Seasprite, telah lama ditamatkan produksi. Heli ni hanya digunapakai oleh dua negara iaitu New Zealand dan Amerika. Seasprite milik New Zealand sekarang hanya dijadikan pesawat latihan. Seasprite milik Amerika, pula telah lama ditamatkan perkhidmatan. Mungkin yang saudara maksudkan adalah Kaman SH-2G Super Seasprite, versi yang lebih baru.

    Tapi, Kaman SH-2G Super Seasprite juga bukanlah satu platform yang baru. Australia dan Amerika, masing2 telah menamatkan perkhidmatan Super Seasprite. Mungkin lebih baik kalau TNI-AL mempertimbangkan platform yang lebih baru dan kecil daripada Super Seasprite. Lynx Wildcat misalnya, mungkin lebih sesuai dengan flightdeck Diponegoro Class atau Nakhoda Ragam class.

    Masalah utama, kapal2 milik TNI-AU untuk mengoperasikan heli dari platform laut, adalah ketiadaan hangar walaupun memiliki flightdeck, seperti Diponegoro dan Nakhoda Ragam Class. Tapi kalau tidak salah saya, SIGMA 10514 akan mempunyai hangar untuk heli bukan? Mungkin heli anti submarine ini nanti akan dioperasikan dari kapal2 frigate SIGMA 10514 class ini.

  204. blackjack02 says

    Untuk ke depannya, dengan kesuksesan TNI AL memenuhi tugas yang pertama (menginstalasi rudal Yakhont di KRI), maka sudah saatnya TNI AL melaksanakan tugasnya yang kedua, yaitu menyiapkan ‘MATA’ yang bisa melacak keberadaan kapal musuh dari jarak yang jauh (tidak seperti sekarang menggunakan kapal selam).

    Dalam jangka waktu dekat ini, TNI AL akan memesan heli anti kapal selam (Kaman Sea Sprite, tp ini belum final), yang nantinya akan ditempatkan di kapal-kapal TNI AL. Heli ini lah yang nanti menjadi ‘MATA’ penembakan Yakhont. Sedangkan cara lain yang bisa ditempuh juga adalah menggunakan CN-235 MPA, UAV (diluncurkan dari KRI), dan CN-295 AEW. Untuk pesawat AEW ini dianya merupakan asset TNI AU, dan walaupun saat ini tidak ramai rumor ini diperbincangkan, tapi saya yakin dengan pasti, dalam jangka waktu 1-2 tahun ini, Indonesia akan mempunyai pesawat AEW. Itulah mengapa sekarang PT. DI belajar merakit CN-295 yang nantinya akan menjadi platform pesawat AEW Indonesia.

  205. blackjack02 says

    @bro commodore, saya bisa memaklumi keraguan bro. Tapi jika dipikirkan secara logis, rudal Yakhont ini adalah rudal yang sudah diuji oleh banyak negara-negara di luar Indonesia (China, Russia, India, Vietnam) dan telah dikembangkan dengan banyak platform, yaitu kapal laut, versi silo, versi mobile, maupun dari pesawat terbang.

    Sekarang yang menjadi tugas besar TNI AL ada dua, yaitu yang pertama adalah menyiapkan platform peluncurannya (dalam hal ini sudah dilakukan, yaitu mengintegrasikan rudal Yakhont dengan light Fregat buatan blok Barat/NATO), dan yang kedua adalah menyiapkan pemandu yang menuntun rudal Yakhont tersebut ke lokasi target secara akurat (ini pun sudah dilakukan, menggunakan kapal selam. Hal ini sekaligus menjawab pertanyaan bro JitraMali, bahwa target sasaran dimata-matai/dibuntuti oleh kapal selam kami dan menginformasikannya ke launcher Yakhont yg berjarak 180 km ).

    Setelah kedua tugas tersebut dipenuhi oleh TNI AL, maka the rest depends on Yakhont technology itself, yang notabene sudah diuji oleh negara-negara di luar Indonesia seperti yang sudah saya sebutkan di atas. Yakhont ini sendiri mempunyai karakteristik yang sangat sulit untuk dikesan, yaitu dia akan meluncur di altitude yang tinggi sesaat setelah diluncurkan, dan begitu mendekati sasaran, dianya akan menukik merendah sampai mendekati permukaan air laut dan mencari sendiri kapal yang menjadi sasarannya.

    Itulah makanya pada saat uji coba Yakhont yang pertama, tanpa melihat apakah rudal Yakhont yang diluncurkan TNI AL berhasil atau tidak menghantam target, uji coba ini ramai menjadi perbincangan hangat oleh pengamat militer Internasional di berbagai media (sila anda google sendiri). Karena seperti yang saya sampaikan di atas, setelah TNI AL memenuhi ke 2 tugas tersebut, maka bukanlah masalah yang besar bagi Yakhont untuk menjadi senjata yang dapat menjalankan fungsinya sebagai senjata jarak jauh yang mempunyai kecepatan tinggi.

  206. adu says

    artikel itu sudah ditarik karena artikel itu adalah artikel copy paste dari blog AnalisisMiliter.com

    link asli video dan foto-foto tersebut adalah dari analisisMiliter.com

    analisismiliter.com/artikel/part/45/Exclusive_Foto_dan_Video_Yakhont_Tenggelamkan_Ex_KRI_Teluk_Berau

  207. JitraMali says

    Blackjack02…. Jarak Penembakan yakhont adalah hampir 180km rasanya dan penembakan keatas KRI Teluk Berau adalah ‘over the horizon’ boleh saya tahu apa yang memandu yakhont ke arah sasaran? Kegagalan penembakan misil pernah juga terjadi pada tentera kami iaitu ketika menguji sea skua pada kali pertama namun ianya telah diperbaiki dan latihan seterusnya menampakkan kejayaan.

  208. Commodore says

    Sungguh meragukan.
    Pelancaran Yakhont sungguh impressive tapi hentaman terhadap T.Berau amat aneh. Walaupun tiada rakaman dari udara, letupan pada T.Berau dirakam dari arah terlindung. Kenapa rakaman submarine dari arah terlindung? tidak pula dari arah hentaman yg jelas sedangkan submarine berada dalam keadaan kedalaman snorkel dan selamat? Ini menimbulkan banyak persoalan.
    Video ujicoba Yakhont di dua buah blog popular Indonesia juga sudah ditarik balek. Kenapa?
    Kami tak mempersoalkan kemampuan TNI tetapi setiap bukti ujian itu mestilah ditunjukkan dgn jelas.
    Apakah ini propaganda TNI kononnya menghantar message yg jelas pada tetangga supaya jgn bermain api diAmbalat?
    Sila tunjukkan kpd kami rakaman video yg cukup jelas dan meyakinkan!

  209. blackjack02 says

    Mengenai gambar tenggelamnya kapal KRI Teluk Berau tidak keluar serentak semasa keluarnya berita penembakan missile Yakhont, itu karena memang di media-media resmi tidak pernah diperlihatkan foto-foto dan video. Hanya diberitakan bahwa TNI AL telah berjaya melakukan uji coba Yakhont, itu sahaja. Video peluncuran Yakhont dari KRI OWA juga bisa tersiar di media resmi karena memang diliput oleh jurnalis yang on-board di KRI lain yang berdekatan dengan KRI OWA.

    Sedangkan video mengenai tenggelamnya KRI Teluk Berau, baru didapatkan dari Kaskus. Mungkin forumner Kaskus yang mengupload video tersebut adalah staf di TNI AL (atau punya kenalan dengan staf di TNI AL) yang memiliki kesempatan untuk on-board di kapal selam dan mengabadikan kejadian tersebut. Seperti anda tahu, kapal selam adalah senjata strategis yang tidak semua orang bisa masuk ke dalamnya, bro.

  210. blackjack02 says

    Itulah bro, saya juga menyesalkan akan hal ini. Mungkin TNI AL punya alasan tersendiri mengapa gambar diambil dari kapal selam, bukan dari udara (Untuk safety mungkin? mengingat Yakhont ini diluncurkan dari jarak yg sangat jauh, 185 km, dan pada uji coba pertama sebelum ini, Yakhont tidak berhasil menghantam target, it’s just maybe)

    Tetapi kalaupun video diambil dari udara, masih timbul pertanyaan, apakah rudal yang menghantam KRI Teluk Berau benar2 Yakhont dan bukan rudal lain? Jadi yang paling ideal, harusnya ada video yang mengikuti langsung rudal Yakhont sejak dari diluncurkan sampai menghantam target…tapi ini mustahil bukan?

    Karena itu, yang bisa lakukan hanyalah percaya dengan keterangan yang disampaikan oleh pihak TNI AL. Toh, pada uji coba Yakhont yang pertama, TNI AL dengan jujur mengakui bahwa uji coba tersebut tidak berhasil. Berikutnya, bisa dilihat. Jika TNI AL menambah pembelian rudal Yakhont, dan PT. PAL melakukan instalasi rudal Yakhont pada kapal-kapal fregat TNI AL lainnya, termasuk fregat yang baru dibeli TNI AL (mengintegrasikan Yakhont dengan sistem NATO pada kapal fregat yang lain), maka itu berarti bahwa rudal Yakhont berhasil menghantam sasaran dan bisa diandalkan oleh TNI AL untuk senjata jarak jauh, bro.

  211. pendekarmustar says

    satu lagi persoalannya kenapa gambar tenggelamnya kapal KRI Selat Berau tidak keluar serentak semasa keluarnya berita penembakan missile Yakhont?

  212. pendekarmustar says

    keraguan timbul kerana video tidak diambil dari udara maka tidak kelihatan missile yakhont menghentam sasaran..Boleh jadi juga kapal diletupkan secara remote dengan meletakan bahan letupan dikapal..Sebab itu diambil video dari kapal selam sahaja.

  213. blackjack02 says

    Sorry, sebagai koreksi, selain Yakhont, Excocet, dan Torpedo SUT, ternyata ada rudal lain yaitu C-802 dari China yang juga akan diuji coba ditembakkan ke KRI Teluk Berau. Rudal C-802 ini pun sudah pernah diujicoba sebelumnya dan sukses.

  214. blackjack02 says

    bro Camo, saya tidak sedang mencoba membuat cerita cartoon.
    KRI Teluk Berau yang dijadikan target adalah sebuah kapal LST (Landing Ship Tank) yang bermakna dia adalah kapal yang besar (1900 ton). Dan seperti yg sudah saya jelaskan, Yakhont tidak dirancang untuk MENENGGELAMKAN kapal lawan, tetapi hanya MELUMPUHKAN.

    Itulah mengapa TNI AL dalam uji coba kali ini merancang untuk MENENGGELAMKAN KRI Teluk Berau dengan cara menghantamnya dengan beberapa tembakan rudal, yaitu Yakhont, Excocet MM 40, dan Torpedo SUT. Tetapi di luar dugaan, Yakhont itu sendiri sudah mampu untuk MENENGGELAMKAN KRI Teluk Berau, dalam hitungan menit.

    Sebenarnya disini bukanlah menjadi masalah jika Excocet MM-40 dan Torpedo SUT tidak jadi ditembakkan. Torpedo SUT sendiri (buatan PT. DI) sudah beberapa kali diuji coba ditembakkan dan sukses. Sedangkan kalau tak silap, Excocet blok 40 ini belum pernah diuji coba (CMIIW). Tetapi hanya masalah waktu sahaja sampai TNI AL membuat skenario latihan lagi untuk mengujinya.

  215. wangwa says

    wah sampai dikejar nyampai sandakan. wah sebegitu pengecutnya ya . jangan jangan selama ini cuma numpang tidur didalam kapal selam

  216. camo says

    maknanya rudal MM 40 dan torpedo tidak ditembaklah????

    kau jgn buat cerita cartoonlah….”belum sempat rudal2 diuji coba KRI pun sudah tenggelam”…ke nak buat sinetron…mmg puak2 membual kau ni..

  217. saiful333 says

    Malu ke? Kenapa keluar topik? Kalau kau ada 10,000 C-130B 10,000 C-130H ke, atau10,000 C-130J Super Hercules sekalipun kalau dah tak muat tu, tak muat jugak adik Joni oi. Suruh KemHan kau beli Galaxy kalau nak angkut pakai udara sangat.

    Cakap pun susah dengan anak kecil macam kau ni. Apa kata kau pergi bandara Abdul Rachman Saleh dekat Malang, pergi carik Kolonel Eko Dono Indarto. Tanya dia, Hercules tu muat tak nak taruk Leopard2. Cakap kat dia, aku cakap terima kasih sebab belanja nasi rawon kat Nguling waktu Latgabma Malindo lepas. Enak sih nasi rawon.

  218. Joni_tabu says

    pak cik nak compare negara yang sudah cipta medium tank and panser, ngan negara yang tak reti rakit pars 8×8 :)
    guess, how many C-130B and C-130H we have????? :)
    jangan le jadi bodoh tegar :)

    santai jer pak cik. indonesia tak niat nak serang malasya (you are not our class) jaga-jaga je
    tujuan indonesia target MEF(minimum esential force) ialah jaga ausie ngan US from south and china from north :)

    bagaimana ngan panda pak cik, adakah ia masih sehat :)

  219. Joni_tabu says

    anggaran TNI 2012 = $8 biliion

    how many % $8 bilion from $875 bilion????
    indonesian PDB $875 bilion in 2012
    malaysian PDB $274 bilion in 2012

    jangan nak cakap banyak kalau tak reti ekonom pak cik :)

  220. Joni_tabu says

    pak cik nampak pandai sangat :)
    how many type C-130 aircraft????

    kami nak bagi tau ke, how many C-130H and C-130B (renovation) indonesia have???? :)
    saya tak bagang la pak cik :)

  221. anto says

    ini foto-foto dan video exclusive bagaimana Yakhont menenggelamkan ex KRI Teluk Berau..

    Semoga bermanfaat..

    analisismiliter.com/artikel/part/45/Exclusive_Foto_dan_Video_Yakhont_Tenggelamkan_Ex_KRI_Teluk_Berau

  222. blackjack02 says

    Untuk link penembakan rudal Yakhont dan detik-detik tenggelamnya target (KRI Teluk Berau) sudah ada di http://garudamiliter.blogspot.com/2012/10/foto-dan-video-rudal-yakhont-tni-al.html

    Tapi tetap saja, di video ini kurang jelas ditunjukkan detik-detik rudal Yakhont mengenai KRI Teluk Berau, karena video ini diambil dari angle periscope kapal selam. Harusnya video ini diambil dari atas, sehingga benar-benar terlihat saat-saat rudal Yakhont menghantam target.

    Oh iya, kapal selam ini sekaligus juga berfungsi sebagai pemandu penembakan, memberikan koordinat sasaran kepada KRI OWA (launcher Yakhont). Dan rudal Yakhont itu sendiri sebenarnya dirancang hanya untuk melumpuhkan kapal lawan. Oleh karena itulah TNI AL rencananya akan melanjutkan peluncuran rudal Yakhont dengan rudal-rudal lain seperti Exocet MM-40 dan Torpedo SUT terhadap target yang sama (KRI Teluk Berau), tetapi belum sempat rudal-rudal yang lain diuji coba, KRI Teluk Berau sudah tenggelam hanya dengan Yakhont.

  223. Man RKPT says

    Balik raya puasa ari tu saya ada berbual dgn seorang pegawai laut kita dan secara tidak langsung terkeluar pasal Dokdo.
    Katanya mungkin jadi. siap dengan heli sekali. dan tambahan ada 2 rotterdam class. LIMA nanti tahulah kita.
    Kalau jadi, mkn blh mintak Harrier dari UK (Klu Tipun menang tender la) sbg pelengkap dokdo. cuma katanya harrier ni maintenancenye tinggi.
    wallahualam.

  224. saiful333 says

    Syukur la, tiada korban tewas kali ini. nyawa pilot lebih berharga dari pesawat. Pesawat kalau hilang boleh diganti dengan yang sama.. tapi tidak nyawa..

  225. gadogadogado says

    wuii gaduh ooo..bila mau start? Jomla kita bagaduh..kuikuikui..rmai jga o indon pat aku kmiorg tggu mau tibai ja..geram o tingo diaorg tu..sekali ku bg bru kau tau

  226. Commodore says

    Kapal kau kejar ikan paus dikatakan scorpene, lepas tu kejar sampai sandakan masuk wilayah malaysia. habis tu tldm tengok aje?
    Hehehehe dah mengarut aku tengok wong solo ni.
    Sebenarnya diponegoro & cakra kejar ikan paus tu sampai ke sepanggar bay dan setibanya di naval base tu tni terperanjat melihat kedua2 scorpene ada berlabuh disitu. Crew tni itu dijemput oleh tldm supaya sama2 minum teh bersama mereka tapi kerana merasa malu lalu menolak jemputan itu.
    Oleh sebab besarnya kemaluan maka wong solo digesa tni supaya merekacipta satu hoax untuk cover kemaluan indon yg teramat besar tu.
    Hehehehe! indon! indon!

  227. camo says

    ko ingat submarine nie macm kucing bapak kau kah nak main kejar2…aku dah tgk dah videonya…takda pulak clip yang tunjuk misil berjaya hemtam sasaran????INDOG mmg selalu HOAX,,,, ko tgk rudal exocet tembak tepat kena sasaran…

  228. camo says

    jganlah nak menyalahkan orang lain setiap apa2 yang berlaku…
    trimaran yang konon tercanggih didunia telah terbakar…bukan stakat reporter boleh amik gambar BEDOOL…adik kecik aku pun boleh rakam..

    musibah tu berlaku sebab orang indon macam ko nie yang selalu cakap seperti lebih sudu dari kuah, umpama hidung menongkah langit…negara kau dah macm2 musibah datang sebab nak mnyadarkan orang2 dungu mcm ko ni supaya lebih hormat kepada tetangga2 lain…jgn dsebabkan baru saja mahu beli alutsista mau koar2 perang dan konfrantasi terhadap negara kami yang lebih kecil dari anda….

  229. camo says

    biarlah indon BODOH dgn labu2nye bro..paling2 tidak tuan hj kick jew…byk adu domba mamat indon sekor nie…

  230. jamie says

    udah dilihat pelancaran tapi di mana video Yakhont MENGENAI sasaran..itu yang utama…siapa2 aja bisa berkata kami lanca rudal dan kena sasaran tapi buktinya mana? …kamu faham nggak?

  231. akuyangbukansesiapa says

    Bro blackjack02, terimakasih ats komentar anda yg bersopan dan beradab. Sy rasa anda dan komentar yg seperti inilah yang seharusnya rakan2 senegara anda contohi. Bukan asal tulis dan sudah mula dipengaruhi emosi (contoh yang paling hampir dengan anda ialah komentar yang btul2 selepas anda oleh sdra Wong Solo), saya yakin seandainya anda di tempat kami, akan ada segelintir yang berusaha membalas sebagai tindakan mempertahankan diri.
    Nyata dan jelas, komentar dari Wong Solo akhir2 ini sudah menjurus ke arah serangan pribadi setelah analisa dan fakta yang beliau sendiri nyatakan telah memakan dirinya sendiri. Sdra blackjack02 boleh melihat dan membaca komentar dan data2 beliau dari awal dan sila lah sdra membuat kesimpulan yg adil. Kami tidak akan bersikap kurang sopan dengan mana2 individu yang mengeluarkan pandangan dengan beradab seperti sdra. Tetapi janganlah sdra salahkan kami jika kami bersikap “lain” dengan mereka2 yang tidak sopan serta tidak menghormati “tuan rumah” di mana mereka sendiri adalah tamu yang tidakpun di undang.
    Sy yakin jikalau ada tetamu tidak diundang datang ke rumah sdra lalu membuat onar seperti mereka ini, sdra juga akn bertindak sepertimana kami.

    p/s: Moga sdra blackjack02 faham dan mengerti dengan satu perumpamaan/bidalan/peribahasa melayu…”kerana nila setitik, rosak susu sebelanga”…..

  232. Wong Solo says

    Bisik-bisik milter di latihan armada jaya 16 Okt 2012, scorpene berupaya masuk ambalat tapi setelah dikejar KRI Diponegoro bersama KRI Cakra, langsung lari terbirit, padahal mengejarnya sampai sandakan. Kata seorang pamen berpangkat kolonel di KRI Banjarmasin yang menjadi kapal markas, nyali tempur awak kapal selam scorpene belum teruji di lapangan, atau bisa saja takut karena latihan armada jaya ini merupakan show of force di ambalat melibatkan 43 KRI berbagai jenis dan rudal yakhont KRI OWA mampu menenggelamkan KRI LST Teluk Berau yang sudah pensiun.

    Sila lihat video penembakan yakhont di youtube, nanti dikira hoax lagi soalnya forumer malaysia tak mampu berfikir realistis….

  233. Wong Solo says

    Mana pulak percaya dia orang kerena sudah dicuci otaknya sama UMNO, yg dia banggakan serasa dia orang sudah paling haibat, kaya dan makmur. Apatah lagi si penulis blog ini, pengangguran, mengaku intel melayu dan bujang lapuk lagi, bisanya hanya mengkhayal lalu bilang negara jirannya sebagai negara AKAN, kerana iri akan kemajuan RI segala bidang.

    BUSUK KAU SHAMSUL !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  234. blackjack02 says

    Kalau masalah kemiskinan, negara2 besar lain seperti Brazil, India, dan China pon ada banyak rakyatnya yg masih miskin. Di Brazil, banyak orang menculik demi mendapatkan tebusan. Di India, banyak orang miskin sampai memotong tangannya hanya untuk bisa menjadi pengemis. Tetapi tidak perlu disangkal lagi bahwa Brazil, India, dan China adalah antara negara-negara yang besar dan disegani di dunia.

    Tahniah kepada Malaysia, yang bisa membuat rakyatnya sejahtera. Indonesia harus banyak belajar kepada Malaysia agar bisa membuat rakyat Indonesia sejahtera. Tetapi saat ini saya rasa Indonesia sudah on the right track, setelah jatuh dengan teruk pada saat krisis moneter 1998 lalu, kami banyak belajar dari kesalahan, dan sekarang economic power Indonesia sendiri adalah 51% sendiri di antara negara-negara ASEAN, sedangkan 49% sisanya harus dikongsi dengan 9 negara ASEAN lainnya. Demikian juga di tingkat dunia, Indonesia masuk menjadi anggota G20, yang berarti bahwa ianya adalah memegang TOP 20 kekuatan ekonomi terbesar di Dunia. Jadi kalau ada lagi yg mempermasalahkan banyaknya kemiskinan di Indonesia dan kesejahteraan Malaysia, sila baca kembali ke awal posting saya ini.

  235. arip472 says

    MRCA….mcm2 panggilan. sememangnya negara kita memerlukan sebuah pesawat yang ampuh untuk mempertahankan ruang udara kita. AIRFORCE NEXT GENERATION memerlukan pesawat yang benar2 kredibel. Sukhoi, Typhoon, Super Hornet, Rafale Dan Gripen mempunyai kelebihan masing2. tetapi Pemenang pertandingan ini adalah yang mempunyai lebih baik dari pesaingnya…..

  236. fadhli says

    dengar crite, finland air force ada f-18 tapi sekrang gagal dapat missile kerana kerenah kongres.kene pakai missile lama pulak tue

  237. mrtoggle says

    hahahaha, bro Ameer. Misil ni mmg sengaja direka mcm ni bkn apa nanti senang nak act dkt kawasan konflik mcm di Aceh,Irian Jaya etc.Sekurang2nya dorang ada alasan misil error dan tidak dikaitkan dgn HAM.Haibat sungguh Indog ni.Ada Misil terinovatif di dunia selepas Klewang

  238. Ameer says

    Human error is always there :) Tau dah cerita tu pasal Shah dah bagitau.

    Macam ni lah. Saya pun dah penat nak main kutuk-kutuk ni. Tak cool langsung. Shah pun dah tegur. Saya rasa macam saya dah jadi diorang nak main kutuk-kutuk ni :) Better be oneself than be the other.

  239. mrtoggle says

    Nampak sgt fakta kamu mencerminkan kebodohan mentaliti kamu.Bagi fakta biar berasas bro bkn tuduhan semberono.

  240. Ameer says

    Sekurang-kurangnya submarine kami mengikut peredaran zaman, betul scorpene bukan paling kuat tetapi updated :) Senapang berapi is not battle proven so we can’t risk it, sama juga seperti Brahmos, lagi laju daripada Tomahawk tetapi tidak battle proven :) Kesilapan sentiasa ada, we are just human, sama juga seperti kereta kebal kamu tergolek dan jatuh bukit semasa latihan :) Enjin hilang adalah satu salah faham :) Walaupun hilang tetapi dijumpai kemudian :) Daripada tak jumpa langsung :)

  241. mrtoggle says

    Kalau U-boat kami x boleh menyelam x de le Singapore beli U-boat yg sama jenis dgn kami.U-boau Indon buruk dan ketinggalan zaman..

  242. mrtoggle says

    Propaganda ke? kalau ianya fantasi x de le beribu2 Indog2 mati lemas tongkang tenggelam kat selat melaka nak menyeberang ke Malaysia..Kami x sehebat Singapore tapi kami lebih hebat dr IndogSialan

  243. Ameer says

    Propaganda? Propaganda apa kalau fibreglass lagi kuat daripada besi. Propaganda apa kata hercules boleh angkut 20 MBT. Propaganda apa kalau cerita seorang komando Ind0 berjaya naik kapal perang Malaysia dan menakutkan semua orang dengan pisau kontotnya sehingga orang yang pegang machine 50. cal pun takut nak tembak. Propaganda apa kata TNI paling terkuat di dunia kalau lari naik teksi. Propaganda apa kalau kata KRI Klewang paling tercanggih tetapi terbakar. Propaganda apa kalau kata negara dia kaya tetapi sekolah macam reban ayam, orang miskin kena tindas, pendapatan kurang $2 sehari. Propaganda apa kalau kata nak ganyang Malaysia bila dengar Leopard ingin dibeli tetapi dibatalkan.

    Please :) Jangan kata negara orang propaganda. Tolong cermin diri-sendiri tu dulu…lain la kalau tak ada duit nak beli cermin, itu bukan masalah saya :)

  244. admin says

    eRRR jet kita pernah misfire missile tahun 70an, 80an, masuk umah kedai, ramai orang tak tahu citer ni…hehehe

  245. Ameer says

    Sekurang-kurangnya tiada jet kami yang terhempas macam kamu. Dan juga misfired missile kamu hingga membunuh orang awam. Dan juga kami dilengkapi dengan missile pada jet kami. Jet kamu? Air Research and Development air to air missile, Buluh Runcing 50mm. Paling tercanggih di dunia. US, Russia, China pun takut. Brahmos pun kalah.

  246. Ameer says

    Get your facts right. Singapore ditendang keluar oleh Malaysia. Dan lagi satu. Tahu tak media-media kamu dicontrol oleh orang Singapore? Singapore sekarang tengah pijak kepala kamu.

  247. gary fisher says

    tak kan mungkin ler kapal terbang pejuang malingsia boleh jatuh. dienyer tak pernah terbang lagi. pilot malingsia habis dah habis terbangkan air asia jer……kahkahkah

  248. gary fisher says

    submarine tak boleh menyelam. senapang berapi hanya setakat berasap. kursi pilot eject kat hangar, enjin kapal terbang hilang……kahkahkahkah

  249. gary fisher says

    ekonomi lagi…tak der topik lain ker kalau dah kalah diskusi wahai bangsa malingsia bongok. ekonomi haibat jika macam singapore ler. malingsia tu hanya setakat hebat propaganda jer

  250. darah satria says

    tiada apa-apa yang boleh di banggakan lg Joni…pada kami biasa-biasa saja..apa yang negara kamu lakukan sekarang telah kami lakukan 20 tahun yang lalu…negara kamu tertinggal 20 tahun dengan malaysia..sekarang kami menuju ke arah industri berpendapatan tinggi…high technology…apa kamu kata hanya membuatkan orang lain ketawa…itu pasal kerajaan singapura tidak mahu mengambil warga indon bekerja di sana..hanya hoax dan adu domba saja mereka tahu..kenyataannya mentaliti mereka tertinggal 20 tahun di belakang..

  251. darah satria says

    Indon..indon..kenapa la ko tak ada sifat malu?..kamu ni haiwan ke manusia ? kejahatan ko melebih syaitan…ingat peringatan Allah…tsunami , gempabumi, banjir, tanah runtuh, kapal tercanggih kamu terbakar, hawk terhempas….macam macam lagi…ko masih tak sedar lagi ke?…bangsa apa ko ni ? aku rasa ko di lahirkan dari benih syaitan dan haiwan agaknya…ko tak layat nak berdebat dengan kita disini..debat kalah…hanya copy dan paste..lepas hoax , adu domba..itu saja yang mampu kamu lakukan..

  252. naim says

    dari dulu sampai sekarang kamu mengarut di sini wahai warga seberang………ekonomi kamu besar dari kami tapi negara kamu juga terlalu besar bagi kami.apa gunanya ekonomi kamu itu kalau ia x mampu nk bela jutaan rakyat sendiri yang hidup melarat tu???jgn asyik fikir defence aje…..

  253. Ameer says

    Pendidikan?

    Siapa cakap Hercules boleh angkut MBT?

    Siapa cakap fibreglass lagi kuat daripada besi?

    Pendidikan 20% dari APBN? Sekolah pun buruk, lagi cantik lagi reban ayam. Kalau 20% tak adanya sekolah macam tongkang pecah.

    Military 0.8% daripada APBN? Ye ke? Beli itu ini sampai ber-trillion rupiah tu apa? Submarine, rocket, jets, tank. Aku tengok macam nak beli borong, angkut sebeban, bayar sampai bertrillion, last-last karang, kereta kebal tergolek, kapal terbakar, jet terhempas.

  254. Joni_tabu says

    aku nak tanya pak cik 1930 – 1945 berapa negara bolih jepang jajah????
    indonesia je ker?????
    tak tau ke pak cik cerita jepang kat pearl-harbour tu????
    tak tau ke pak cik cerita jepang kat australia????
    tak tau ke pak cik cerita jepang kat cina????
    etc…..
    indonesia merdeka setelah jepang pergi dari indonesia pak cik dan mampu usir belanda+sekutu in aggresion I and II
    dan mampu ambil timor leste from portugis+sekutu and IRIAN(papua) from belanda+sekutu
    IRIAN = Indonesia Republik Anti Netherlands

    banyak lah baca pak cik agar tak jadi bodoh tegar :)

  255. Man RKPT says

    Btul tu bro. Dalam laporan tak ada pun di sertakan gambar semasa hentaman?
    Kami mahu buktinya.
    mission failed le tu……

  256. saiful333 says

    Lambat.. lama aku tunggu..

    LEOPARD 2A4DK
    * Turret with basket=21,450kg (17,000 without gun ass)
    * Hull=40,550kg (31,000 empty hull)
    * Rheinmetall 120 mm L55= Gun mount (3,317 kg) gun barrel (1,190 kg)
    * Renk HSWL 354 transmision=950kg
    * MTU MB 873 diesel engine= 2,160 kg
    * Diehl Remscheid tracks Type 570 P family for MBT Leopard II, Leclerc, Challenger 2, M1, Ariete II and M60. =Each one weights 2200 kg for 15 meters.
    *A4 IMPAS Perforated Armour= Mana boleh main tanggal2 macam tu je bang, kau ingat modular armour ke? kalau A4 dah upgrade jadi A6, pasang modular AMAP composite, tambah lagi 5 tan.

    Mana satu nak bukak, mana satu nak lepas? Kau pikir la sendiri. Kau kan pemikir strategik. Apa la nasib, aku yang tak minat tank ni pun kena layan perangai kau yang bodoh tapi sombong ni.

    p/s Kenapa kau nak bagitau aku berapa crew Leopard2 tu? Nak kena kira jugak ke berapa berat seorang krew? Ngam la tu, 1 Leo naik 4 Hercules, 1 krew 1 Hercules.

  257. Joni_tabu says

    ader beberapa orang nak bandingkan anggaran pendidikan malasya ngan indonesia :)

    tak perlulah saye nak bahas PTPN tuh cukup indonesia je :)
    anggaran pendidikan kat indonesia tuh 20% pak cik dari APBN
    anggaran militer kat indonesia tuh 0,8% je pak cik dari APBN
    dan 2014 nanti akan jadi 3% :)

    just rileks je pak cik :)

  258. Joni_tabu says

    itu lah pak cik bila ciput je pesawat latih tu, and to many pilot kat indo
    sebab itulah hawk tuh boleh jatuh, kerena ia boleh diguna terlalu sering :)
    bukan eject kat hanggar or di koleksi je kerena tak de biaya operasional :)

    but relax je pak cik, musibah tak tau kapan sahaja boleh kena….
    T-50 from korean and another things from somewhere sudah berjaya :)

    masalah reporter news itu tak mengapa pak cik,
    reporter tuh salah pak cik, kerena ia mengambil gambar tuh tanpa ijin dari TNI-AU first, sebab pesawat tempur tuh aset strategis pak cik dan tidak bolih tersebar ke negara lain :) paham pak cik :)
    tetapi ia boleh berbeda ngan KRI klewang (trimaran) tuh pak cik, banyak je orang bolih tonton and reporter bebas je ambil gambar, tanpa kawalan tentera (reporter ambik gambar dari mula trimaran tuh terbakar kat area pangkalan TNI-AL, logik ke??)……apa sebab????? :)

  259. gezza says

    banyak sangat minum air sungai citarum sampai kepala kontol pun goblok macam kontol lembu————>joni_tabu

  260. Man RKPT says

    Kamu jangan bodoh sombong sangat bro..k. (brok le tu).
    Bila sudah buka, mahu dipasang balik bukan boleh di buat tepi jalan donk. Bukan seperti pasang basikal donk. Ada fasititi yang khusus untuk memasang MBT. lagipun bukan 10 minit dah siap.
    Banyak membaca dari menghina tanpa ilmu.

    Dasar mental tahap berok. donk

  261. Man RKPT says

    Dia tak gila….. cuma mentalnya tahap berok.
    Tak habis-habis dgn copy paste. bla…..bla…..bla….. pasal TNInye.
    Ini Military of Malaysia bukan Indonesia.
    Dasar berok mana reti. Mental berok la katakan.

  262. Commodore says

    Bro, kalau aewc sekenhen jenis apa? sbb b737 wedgetail us tak pakai.
    dia offer e-2 hawkeye kot? oklah jugak for starter. harap dapat cfm model.

  263. AnakBugis says

    Btul..btul.. aku rasa Leapard yang indon akan beli ni versi terhaibat kot.. jenis cantum2 mcm permainan Lego..
    Puak Indon ni kalo ada otak kt punggung pon dah cukup baik.. tp spesis joni tabu ngn wong solo ni aku rasa xde otak kot!
    Adoi.. kesian sungguh mak bapak yg lahirkan ko ye..

  264. AnakBugis says

    jgn kn kata guna hercules.. guna lori 1 tan pon bole..(selepas di dipotong2 60 bahagian )…jual buat besi buruk.. Kalo nak bawak naik speda pon bole, komando indon akan potong lagi jadi 600 bahagian… indon bisa!!

  265. The_killer says

    satu2 indon ni..mula2 KRI Klewang kebanggaan indon terbakar..kalini hawk pula..indon mau ckp apa? malu aja lo…sumber wong solo dan joni tabu tuh hoax aja..lebih baik korang bertanya pada forummer indon dalam mymil atau wakil KEMHAN indon sendiri..keh keh keh keh

  266. Ameer says

    Dia tak buat tetapi aku yang buat. Maklumla kau kan anak terbiar dan mahukan perhatian. Kapal terbakar, jet terhempas, kereta kebal jatuh dari bukit, nak apa lagi? Itu pun tak sedar diri lagi ke? Yang buat cerita bohongnya kau tu. Cerita apa C-130 boleh angkut 20 MBT? Nak lempar taik kau tu lagi ke? Nak buat lagi hoax yang fibreglass lagi kuat dari besi? Siapa bohong siapa sebenarnya ni? Kat sini, kau tak payah nak berlagak, kau tak payah nak tunjuk kuat. Semua orang boleh buat camtu. Kalau kau nak tunjuk telur kau tu besar sangat kau datang sini, aku kasi lagi besar, bengkak kena sepak.

  267. Ameer says

    C-130 tu Cargo Plane bukannya Tank Carrier plane. Cargo tak semestinya boleh bawa semua benda. C-130 tu setakat boleh angkut military personel, humvees dan 2 buah LIGHT tank. Kalau nak ceraikan Leopard masuk C-130 boleh tetapi beratnya tetap sama. Lagipun kau ingat C-130 tu panjang mana? Siap ada cakap boleh angkut 20 MBT. C-130 cap Ind0 cokia? Kang terbakar siapa susah. Kalau aku post dekat Defence Talk, confirm kena gelak punya. Siapa punya idea cakap C-130 boleh angkut 20 MBT? Lain kali otak jangan letak kat punggung. C-130 sememangnya tak boleh nak angkut MBT. Nak ceraikan boleh tetapi gila ke nak pasang balik? Cuba bayangkan waktu peperangan, mati katak je. Ingat macam Lego ke nak pasang balik? Aku tengok nak tukar tayar rantai dia pun dah ambil masa dekat sejam.

  268. sam says

    Makanya perlu keluar dari indon supaya dapat berfikiran lebih terbuka,matang dan bijak seperti halnya demontrator indon di jerman itu.Kalau tak jadilah seperti katak di bawah tempurung selama2nya.Itulah inti berita di atas.

  269. mrtoggle says

    Tak perlu kita ketawakan org dlm musibah sebab kita sendiri pun tak tau nasib kita mcm mn.Kita chill jer sbb kita tau musibah yg melanda dorang mungkin disebabkan kata2 ego dan perasaan takbur dorang sendiri.

  270. sam says

    Oh jadi kalau dah dileraikan leo tu,beratnya mendadak turun cuma tinggal 62 kg saja?Lepas tu bila sampai saja di Malaysia,kena buat kilang dululah gamaknya pasal nak pasang balik,ke boleh pasang2 gitu aje bawah pokok macam lego?Huhuhu..pandainyeee.Kalau ada 10 orang lagi budak indon yg sebijak ini,bayangkan…wow haibatnya

  271. mrtoggle says

    Show off yg ternyata failed. Tiada bukti yg menyatakan ianya suksess menghentam
    KRI LST Teluk Berau.Ternyata Indon hanya bercakap besar ibarat tong kosong yg nyaring bunyinya.

  272. anak johor says

    hehehehe..yang pasti cuma ada TKI aja om…….hihihi..TNI nya sudah kabur duluan dibantai ama warga desa di perbatasan loh…jangan lupa seluruh warga di perbatasa iti mahu gabung ama malaysia….fakta….hihihi..pasti roketnya dari buluh runcing ya…….

  273. says

    apa yang kamu paste nih seperti menyindir diri sendiri saja..bukan ko patriot indonesia..yang menyalak betapa kuatnya ketenteraan indonesia..nah..paste berita mengutuk KRI..nak kata bodoh..memang bodoh pun..

  274. anak johor says

    milik negara AKAN yang akan tenggelan jika itu amfibia, AKAN terbakar jika itu kapal perang..dan AKAN jatuh jika itu pesawat..hihihi…jangan bilang kuat2 om..nanti ketahuan tiap hari ada saja kapal perang,tank ringan,amfibia,pesawat tempur atau pengangkut milik TNI dari negara AKAN yang jatuh…hihihi..

  275. anak johor says

    depa busuk hati pasal baru jap tadi berita sebuah pesawat tempur TERHAIBAT di dunia milik mereka jenis HAWK 200 jatuh di sumatera….hihihi..

    walau di malaysia pesawat tu kita buat tembak bot pancung TKI depa….hihihi…

  276. anak johor says

    wah….negara AKAN rupanya menjilat ratu JEPUN dulu,lepas tu baru menjilat ratu BELANDA untuk merdeka ya…..huhuhu……

  277. anak johor says

    Berita terkini….sebuah pesawat HAWK 200 dari negara AKAN telah jatuh di sumatera…
    11 orang termasuk beberapa wartawan telah dibelasah oleh keparat TNI yang malu rakaman pesawat itu diambil…hihihi…

  278. anak johor says

    UNTUK MAKLUMAT SEMUA …..

    SEBUAH PESAWAT TEMPUR TERHAIBAT JENIS HAWK 200,DARI NEGARA AKAN TELAH JATUH….

    BEBERAPA WARTAWAN MEDIA TELAH DIPUKUL KERANA MENGAMBIL GAMBAR PESAWAT TERHAIBAT ITU YANG TEJAH JATUH…..KEBEBASAN MEDIA NEGARA AKAN CUMA ISAPAN JEMPOL DOANG……….HAHAHAHA..

  279. anak johor says

    halo- halo-halao-halo..ada khabar baik om..sebuah pesawat TERHAIBAT dan TERCANGGIH milik TNI AU, jenis HAWK 200 telah jatuh di sumatera…..hahahaha…..

  280. anak johor says

    tahun ini telah 2 pesawat TNI INDOG telah jatuh,….hahahaha….

    jangan lupa tanggal 21-6-2012..sebuah pesawat TERHAIBAT dati negara AKAN juga telah jatuh..11 keparat TNI telah dilaporkan mampus…..hahahaha

  281. Wong Solo says

    Shamsul…shamsul… cepetan dikit…..jangan kelamaan sholat di masjidil haram, ada breaking news tuh, jet tempur Hawk Indonesia jatuh di Pekanbaru. Ayo lari….lihat internet…. lalu tulis sepanjangnya sambil bergoyang tubuhnya kerana sangat senang dia dapat liputan baru.

    Sebenarnta si shamsul ni sedang siapkan tulisan barunya yang bertajuk: Liputan Haji Wak Shamsul dari Makkah, Pengalaman pahit dilempar jumrah di Mina. Biasanya jamaah haji melempar jumrah tapi wak shamsul dilempar jumrah dia kerana banyak membuat berita bohong dan khayal.

    Nah sekarang tulisan itu distop kerana dia dapat breaking news dari Pekanbaru, siap-siap kita membaca tulisannya seperti orang yang paling tahu, on the spot katanya padahal dia di saudi, lalu keluarlah kata-kata menghina dan sumpah serapah, lalu pembacanya yang sudah di cuci otak UMNO menambah kalimat indon miskin, indon bodoh, indon tak bertamadun, indon babu, indon rogol, indon rasuah.

    kalau gak percaya kita lihat saja sebentar lagi….

  282. Nass says

    wahai indonesia……drpda dok bli bnyk2 senjata tu baik salurkn dana tu kpd rakyat kau…
    cubala tgok pakistan….walaupun nmpk mcm brgolak tpi negara tu ada tknolgi cggih dlm bdang pertahanan….bahkn negara nuklear…..
    walaupun krajaan dh perabis berbilion dolar utk perthanan sja…..rakyat mereka ttp x dlupakan…..
    anda harus ingt yg pendidikan d sna adalah percuma….mknanya nk sekolah free….msuk universiti pun free jgk….tpi sygnya pluang krja x bnyk….sbb tu diorg trpksa cri krja kat luar negara…..

    tpi negara lu….tindas rkyt lg ada la….dsar bengong…

  283. mrtoggle says

    Ok la tu Pak sememangnya Indon kaya-raya.Apa mau hairan hawk jatuh sebijik tapi bisa diganti dgn 18 pesawat dr Grob.Semoga kamu suksess untuk Malaysia ya ..

  284. abihurairah says

    hari ni ada latihan apa di penang….kejap nampak pilatus kejap dengar bunyi jet tgh fly over kt atas bumbung nih

  285. suddenattack_kids says

    menarik –> ” pendidikan ! bukan senjata ” … cer citer skit? … :D

    itulah copy paste lgi.. kn da nmpak kelemahan negara sndiri.

  286. Anak Sabah says

    Hai otai…

    Kalau Super Tucano Indog boleh bawak Harpoon dan JDAM, memang wa salute gila2 lah sama Indog…

  287. naruto says

    sekenhen pun sekenhen la, janji ada. Sebagai permulaan, pakai sekenhen dulu, dah tau guna, baru ambik yg baru dan lebih canggih. Apa-apapun, aku SOKONG

  288. mahal says

    pak pintar kamu tahu pejabat bae system pecah masuk oleh perusuh ketika tni melaku serang timur2 kamu tak tahu, kamu tahu tak ketika orang tni cuba beli spare part jet f16 terpakai dari us berbagai senjata baru dan gunakan buki senjata haram ditangkap oleh FBI kalau pintar kenapa reverse engineering pada f16 dan hawk ada kenapa ambil spare part jet lain pak benda ini semua omong jenderal tni pak dan wiki.. untuk reverse engineering bukan mudah pak kamu kena ada blue print engines dan pakar aero jika tak ada kamu buka satu-satu spare dan ada pakar aeronautik betul mahir..

    tak ada missile jet sh sampai 1000km itu cuma hayalan aja dan tak ada tot 100% seperti kamu cakap

  289. AnakBugis says

    Bodoh dan bahlul punya indon. kalo ko cerai2 part tu memang la setiap part tak smpai 60 tan, Tapi kena 2 hercelus la baru bole bawak.. Lagi satu, lebar body leopard je dh lebih lebar dr body Hercules..Nak sumbat camana? ingat body hercules tu flexi ke cam puki mak ko ke? lain kali baca betul2 dan fahamkan..

    “* Leopard 2 width: 3.75 m (148 in)
    *C-130 cargo bay width: 3.12 meters (119 in)
    Adakah kau nak cakap yang aku “bodoh tegar”, sebab besi (baja) boleh dipotong dengan “oxy acetylene”? Potong saja hull Leopard 2 tu kat tengah2, dah sampai nanti welding balik?”

    Dah la Goblog, Dableg pulak tu!! Banyak sgt mkn tempe ko ni.. otak pon mcm otak tempe je..
    Semakin hari semakin bodoh pulak aku tengok puak2 indon ni..

  290. Ameer says

    Siapa yang bodoh sebenarnya? :) Indonesia akan menjalinkan hubungan diplomatik dengan Israel dan akan membuka consulate di Ramallah. Malaysia telah lama memutuskan hubungan diplomatik dengan Israel. Perdagangan? Kamu ingat Malaysia ni satu bangsa je ke duduk? Pernah dengar Cina dan India? Macam-macam bangsa mengadakan perdagangan di sini, termasuk orang-orang barat. Betul Malaysia ada perdagangan kecil dengan Israel tetapi itu adalah perdagangan antara orang-orang Cina, India dan bangsa bukan Melayu. Pernah dengar cip komputer Intel dan cip komputer yang lain? Semuanya diimport ke Malaysia oleh syarikat komputer seperti Intel. Kalau orang Melayu pegang syarikat komputer tu, dah lama tempah semua dari China. Hampir kesemua barangan di dunia ni milik Israel, itu memang tak dapat nak lari.

    Tetapi kamu janganlah nak lari topik. Ada Malaysia beli senjata-senjata daripada Israel? Ind0nesia beli senjata dari Israel tu apa? Senjata yang digunakan untuk bunuh muslim di Palestin. UAV minta daripada Israel, assault rifle daripada Israel, lepas ni apa? Fighter plane?(kamu dah ada) Kereta Kebal? Yang paling tak tahan nak menjalinkan lebih lagi hubungan diplomatik dengan Israel dan bina consulate.

  291. Wong Solo says

    Rudal Yakhont dari KRI OWA menghantam KRI LST Teluk Berau persis di depan Ambalat. Dari jarak 182 km KRI OWA meluncurkan rudal Yakhont dan menghantam KRI yg sdh pensiun itu tanggal 14 Okt 2012 sore.

    Dalam bahasa militer ini adalah show of force soalnya kata petinggi TNI AL ada pesan yang nak disampaikan, ke sesiapa sahaja jangan coba nak main api dengan RI. Dan memang benar dalam radius 300 km tak satu pun kapal malaysia yang kelihatan di radar.

    Kata petinggi TNI AL itu sejak Juni lalu tiada lagi kapal malaysia berani merapat di Ambalat, yah mungkin sahaja sudah tahu diri dengan kemampuannya.

  292. urat otak says

    cantik bangat…

    bukti kebodohan rakyat indon yang mudah diapi-apikan kini telah dimanipulasi oleh seseorang….

  293. merahsaga says

    http://www.solopos.com/2012/09/04/kri-klewang-kapal-perang-tercanggih-tni-al-buatan-banyuwangi-324897

    “Agar kemampuannya segarang namanya, KRI Klewang dipersiapkan untuk bisa dipersenjatai dengan berbagai tipe/sistim rudal, seperti rudal permukaan-ke-permukaan C705 buatan China, RBS15, Penguin atau Exocet, meriam 40–57 mm serta senjata tembak cepat Close in Weapon System (CIWS). Senjata atau rudal ini dapat ditempatkan di bagian tertinggi di atas dek, yang mana hal ini akan memberikan kemampuan penglihatan dan penembakan yang baik. Sensor juga dapat ditempatkan di bagian yang sama. Kesemua hal tersebut tidak akan mengurangi stabilitas kapal ini”.

    aduh!!!! takutttttttnyaaaa!!!!!
    Bapak-bapak semua! saya mau tanya Kapalnya mana pak…??? mau dijadikan tukun dilautan…..ikan pun tak mau terima…..ahhahahah!!!!!

    indon…oh….indon….

  294. gary fisher says

    jiran sebelah tu cakap pintar. tapi dah bertahun-tahun pon hanyer sanggup tampal enjin mitsubishi kat bodi protol. protol setakat teksi jer ler

  295. mrtoggle says

    OOoo Shah Paskal, blok je la mamat2 Indon yg menyemak ni.Dh hilang seri blog ni bila anjing2 kurap yg tak dijemput dtg.. rasa tak seronok dh.. buat sesuatu k…

  296. Apek Suta Poton says

    Aloo belade,ini ata balang panat.
    Coba mali kasi tengoo.Lu olang kasi itu peke tingi-tingi pon tala guna punya…
    Mau koko pun lu olang bukan ayam.Kasi cakap maik-maik pun lu olang moley punya…..

    helenang.wordpress.com/2012/10/14/begitu-ramai-sekali-yb-kristian-dap-di-parlimen/

  297. Mat Bond says

    berita terbaru pulak, pembinaan semula KRI klewang dibuat dari baja pulak……..baja apa saya tak tau, harap2 jangan baja najis… he he he

  298. abg mig says

    jom ramai2 kite hack email wan solo dari INDON…!!!!! shah mesti tau email forumer dari indon kan.. pe lagi.. bg tau la kitorang.. leh kitorang hack.. hehehehe :P

  299. anak johor says

    kacang kedelinya engak ada om..masih mahu di inport dari austrlia,…jadinya bekalan tempe dan tahu sudah kehabisan di indog….mereka saat ini cuma mengandalkan nasi aking = kerak nasi untuk hidup.

  300. anak johor says

    tambah…… 5..kapal perang terhaibat didunia telah terbakar di indog……
    6…tank leopard batal beli,mcm mana nak diangkut oleh hercules
    kalau MBTnya pon tak ada….hihihi..
    7..TKI adalah orang2 kaya asal indog…..
    8..128 juta warga indog hidup dibawah USD2 sehari…..

  301. anak johor says

    manusia bodoh dari indog…..kapal perang kami tak diperbuat dari faberglas om….hahahaha..kalau harganya cuma rm1 bilion,itu tidak mahal loh…malah ada kapal perang yang harganya 5 kali lipat dari itu loh….tapi bukan yang diperbuat dari fabergals….hahahaha….

  302. anak johor says

    industri pesawat indog sampai saat ini seperti HIDUP SEGAN MATI TAK MAHU lah bro….TNI pon tak suka pakai pesawat buatan mereka,pasal kualiti same macam MADE IN CHINA….hihihi….kita beli pon sekadar untuk selamatkan industri pesawat mereka,sama seperti singapura yg membantu indon untuk tujuan yg sama spt malaysia ( presiden indog pernah datang ke malaysia dan singpura utk merayu pembelian ini )….tanya dgn tuan tanah blog ini kalau masih ragu2……hihihi..

  303. anak johor says

    shukarno tu mesti kena sembah jepun untuk merdeka,selepas tu kena sembah ratu belanda pula untuk bincangkan pembayaran upeti tiap tahun kebelanda sehingga sampai saat seluruh bumi sialan indog akan diserahkan kembali kepada belanda jika belanda mahukan itu….=perjanjian tahun indog dan belanda tahun 1948 / 1949.

  304. anak johor says

    pasti light frigate itu diperbuat dari bahan terkuat di dunia….= faberglas…

    dan tank2 leopard itu juga diperbuat dari faberglas untuk bisa dibawa oleh pesawat hercules indog ya…….hihihi….

  305. maha says

    la indon bukan berperang belanda untuk mendapat kemerdekaan sikap sukarno suka bermuka-muka. dulu sokong japan lepas japan kalah, sokong komunis pula mana satu betul

  306. maha says

    kami sudah tahu kadungan tank leopard dong joni tubu di wiki dan blog military lain sudah omong kandungannya

  307. tuah says

    indon beli la apa pun tak kisah… mesti semua rosak dan terbakar sebab tak di maintain dgn baik… lol…. bahasa pekerja buruh lagi… tak paham la oi…. lol

  308. saiful333 says

    Kadang2 sekatan British ni cuma atas kertas. Walaupun katanya tengah embargo, tapi pesawat awam masih jugak seludup alatan perang. Maklumlah wang punya pasal.

  309. saiful333 says

    Ni sorang lagi. Lain kali kalu nak “quote” tu biar panjang sikit.

    “Kemhan bilang Leopard tidak ditempatkan di Kalimantan, hanya di Jawa saja sedangkan 90 tank scorpion dialihkan ke Kalbar dan Kaltim. Namun jika kondisi memburuk TNI dapat lakukan embarkasi 20 MBT dengan Hercules per hari”

    Kalau Scorpion tu dah ada kat situ nak angkut buat apa lagi ha budak?

    Lagi satu, aku tak pernah dengar orang panggil Scorpion ke, CV90120-T ke Stingray ke MBT (Mini Battle Tank). Semua benda tu seluruh dunia panggil “Light Tank”. Cuba kau google Mini Battle Tank. Apa yang kau jumpa kat first page? Nampak tak? Kalau benda tu, jangan cakap Hercules, aku boleh hantar beratus kotak cuma pakai Cessna Caravan DHL sekali angkut.

    Mungkin la kat Indonesia lain dari yang lain, Light Tank dipanggil Mini Battle Tank. Tak nak tiru orang konon. Ingat lagi tak kes British Airways Speedbird 9 waktu melintas pulau Jawa? Pilot cakap 4 enjin “flame out”, ATC kau cakap enjin No 4 flame out. Sampai berbuih pilot tu bagitau pun tak jugak ATC kau paham2. Kes tak nak tiru orang jugak ke tu?

    Tangan aku mungkin cape tulis, tapi mata kau terlalu cape untuk membaca. Patutla takda ilmu. Aku tak rugi pun.

  310. saiful333 says

    Orang macam kau memang sengaja lari dari masalah kan? Tak punya kontol.. Kau lelaki ka perempuan? Perempuan pun takda yang perangai pengecut macam kau. Sengaja carik pasal bila tak terjawab kau lari bukak isu lain.

    OK aku tanya dan kau jawab.

    * Berapa berat Main hull Leopard2A6 tanpa turret, tanpa transmission, tanpa enjin dan tanpa track?

    *Berapa berat turret (turret only) Leopard2A6?

    Cuba cek balik dengan sumber rujukan kau tu berapa Max TW untuk Hercules? Masalah lebar Leopard2A6 tu pun kau tak jawab lagi. Betul2 macam perangai budak2. Aku tau, sampai patah tangan aku taip pun kau tak kan paham, sebab kepala otak kau dah di’hardwired untuk satu tujuan je.. Yes aku tak harapkan kau paham pun, tapi buat forumer lain, ambik pengajaran daripada argument manusia bodoh sombong bernama Joni_tabu ni. Jangan jadi macam dia. Memalukan orang Indonesia lain yang terpelajar.

  311. asparagus says

    hello bro..!
    alah apa susah hati..sok PR memerintah Malaysia jual je aset pertahanan tu kita beli tombak murah ckit..dapat jimat duit rakyatkan..kalau perang kita nyorok dalam gua..selamta tu…pastu baling je tombak2 yang ada…ok ape…

  312. Joni_tabu says

    mau tengok berita HOAX ke :)
    JOM i share 1 je tetapi ini rahasia kot, jangan bagitau ATM yer :)

    WNI di Jerman Tolak Pembelian 18 Pesawat Tempur Indonesia dari Jerman

    BERLIN, Jaringnews.com – 50 perwakilan “Aliansi Masyarakat Indonesia Anti Perdagangan Senjata” bersama dengan organisasi lain seperti Attac dan Gossner Mission menyerukan aspirasi dan kritik mereka di depan kantor Kanselir Jerman, Berlin pada tanggal 5 Oktober lalu. Sekitar 80% dari demonstran adalah WNI yang bertempat tinggal di Jerman.

    Untuk mengkritik pelanggaran HAM di Papua dan hak-hak dari kaum minoritas oleh kalangan militer, dipilihlah hari ulang tahun (HUT) TNI sebagai saat untuk menyuarakannya. Mereka berdemonstrasi dengan poster dan spanduk yang menyerukan ketidaksetujuan akan penjualan senjata dari Jerman ke Indonesia, sekaligus mengkritik ketidakterbukaan pemerintah Jerman akan penjualan senjata tersebut.

    “Pendidikan, bukan senjata!“ Itulah salah satu seruan yang ditulis di atas spanduk oleh para demonstran. Di saat jutaan warga Indonesia masih hidup di bawah garis kemiskinan, jutaan warga Indonesia tidak mampu mengenyam pendidikan dan juga tidak mampu membayar pelayanan kesehatan, pemerintah Indonesia seharusnya mengeluarkan banyak dana di bidang pendidikan dan kesehatan, bukan untuk senjata.

    Aksi protes ini bermula dari adanya perjanjian jual-beli senjata antara Indonesia-Jerman. Ternyata, Indonesia telah memesan 18 pesawat latihan militer dari salah satu perusahaan bernama Grob yang terletak di Jerman Selatan dengan dana 72 juta Dolar yang sudah dipersiapkan, dimana 6 dari pesawat itu sudah dalam proses produksi. Selain itu, perjanjian pembelian 3 Light Frigate dari perusahaan Lürssen yang terletak di kota Bremen masih dalam tahap proses. Tahap ini dipercaya akan diselesaikan dengan cepat, mengingat direktur perusahaan Friedrich Lürssen sendiri merupakan konsul kehormatan Indonesia di Bremen.
    Sebelumnya juga diberitakan, pembelian tank-tank tempur Indonesia dari Jerman mengalami kendala.
    Sumber

    HOAX ke ???? terka je :)

  313. warhead says

    kenapa colnago dan cineli ni asyik sibuk dengan kita ada ke @ tak ada itu kami punya pasal….. LU PEDULI APA…….. PALOI! daripada kamu sibuk tentang kami baik kau pergi tolong baiki sekolah yang usang kat belakang rumah kamu kesian saya tengok senjata beli sampai berbillion eeeee salah trillion baru betul
    baik kau baiki dulu sekolah yang usang tu kalau nak beli papan, bata , paku pun takkan tak mampu…….. atau bahan binaan tersangat mahal kot kalau dibanding dengan senjata yang dibeli……….. sedarlah sikit……jgn mimpi siang hari.

  314. Joni_tabu says

    nampak sangat ada seseorang member MOM tak reti ngan spec leo standart :)
    Crew: 4
    Weight: 62 metric tons
    Length: 7.7 m
    Width: 3.7 m
    Height: 3.0 m
    Armament: 1 x Rheinmetall 120 mm L55 smoothbore gun; 1 x coaxial 7.62 mm machine gun; 1 x 7.62 mm anti-aircraft machine gun
    Maximum speed: 72 km/hr
    Maximum range: 500 km
    Powerplant: MTU MB 873 multi-fuel, 1500 hp
    Transmission: Renk HSWL 354
    Gunner’s sight: Rheinmetall Defence Electronics EMES 15 with thermal channel and laser rangefinder
    Commander’s sight: Rheinmetall Defence Electronics PERI-R17A2 with thermal channel
    Imagine LEOPARD ni jika sahaja turret dia tuh kena lepas, body dia tuh kena lepas armor pelindung nyer, rantai ngan mesin leo tuh kena lepas????
    ada ke weight leo tuh 62 tan????
    ada ke height leo tuh 3.0 m????
    just imagine it :)

  315. cpt price says

    wa minat gak taipun ni…..beli je s-300pmu , smua mrca leh kasi sapu habis hahahaha x yah pening pala

  316. camo says

    konon2 nak berlagak pandai claim fiberglass kuat dari baja…padahal dahla BODOH SOMBONG pulak tu dgn jiran sebelah menyebelah..

  317. camo says

    kawan indog kau ngomong fiberglass bukan serat carbon bahalol..sila baca dari awal..BAHALOOOLL…

    fiberclass ke serat karbon ke = ludes terbakar..

  318. Commodore says

    Satu frigate berharga RM1 billion (USD300 juta). Ini class Gowind.
    Bukankah itu anggaran harganya sebuah frigate termasuk sistem senjatanya?
    takkan kau tak tahu kira?

  319. hydro says

    bebudak indon nih .. sengal.. tepi kain org nak di jaga tepi kain sendiri habih barai…

    - tak tau hujung pangkal main sebat jer buat statement.. kalu aderlah blog mengatakan sume secara teorinya “masyarakat indon masa kini nih sengal naik air” depa nih marah tak.. bodoh tak leh nak di ajar..

    ermm dengar ura2 indonesia ada perancangan nak beli apache.. n supecobra .. dgn amerika.. ader feedback on this

    - hermm dah jadi pencaci atau penjilat amerika.. lah depa nih.. hehehehe tulah mengata org last2 jilat ludah balik.. ahaks..

  320. maha says

    aku masak orang cuba buruk negara di luar negara jangan bagi blog bodoh pada dalam blog ini mana bukti docunments sebagai contoh bagai documents menyatakan hubungan malaysia dengan isreal baru orang pecaya kalau tak kamu diketawakan, perkata satu malaysia ambil satu tuhan dalam quran , china guna perkata one china untuk satu bangsa lain-lain di china

  321. Sam.Fisher says

    Tapi secara tradisinya

    ATM khususnya TUDM sudah lama ada pertalian dan hubungan rapat dengan UK (BAe). ATM juga ada sokongan kuat dikalangan pelobi di UK. Jadi kebarangkalian untuk dikenakan sekatan bila tidak sehaluan amat kecil.

  322. Anak Sabah says

    Elnino… setahu saya, sebanyak 36 unit Astross 3 yang d bekalkan untuk2 rejimen artileri di Sabah… Ini kerana bentuk muka bumi Sabah yang berbukit bukau lebih sesuai untuk penggunaan astross…

    Manakala hampir kesemua pasukan kor Armor d Sabah termasuk pasukan meriam 105mm telah dipindahkan ke sarawak. permukaan rata d sarawak lebih sesuai untuk penggunaan meriam…

    Just my opinion based on some sources… Please correct me if i am wrong…

  323. AA says

    “Namun jika kondisi memburuk TNI dapat lakukan embarkasi 20 MBT dengan Hercules per hari”.
    itu mungkin yg dimaksud mini battle tank , seperti scorpion …mungkin saja diangkut dalam sehari ..kan indonesia punya lebih dari 20 hercules.
    tak perlu kau tulis panjang lebar penjelasan hanya bikin cape tangan saja…

  324. Commodore says

    Takda masalah apa2 bro dan komen anda pun takde apa2 silapnya, malah statement saya menyokong dan menokok tambah komen anda.
    betul kata bro saiful333 tu… saya tak mahu jadi komodo tu, itu biawak bro tapi Commodore tu…hehehehe ada umpph!

  325. Commodore says

    Macam mana kau buat correction pun kebodohan kau tu tetap tak boleh di correct.
    Ngaku jelah kau bodoh, tak rugi pun. kita faham.

  326. saiful333 says

    “Tdk ada sejarahnya TOT 100%.”

    Setuju sekali. Tak pernah ada TOT yang membolehkan sesebuah negara itu menghasilkan barangan yang dibeli secara 100% independent. Paling2 cuma untuk kita memasang sendiri komponen yang dibekalkan oleh pengeluar asal. Walaupun cuma untuk memasak Rendang, takkan ada yang sanggup untuk memberikan resepi sepenuhnya. Tetapi situasi mungkin berlainan bagi Indonesia dan Malaysia. Banyak faktor yang mempengaruhi. Industri aeroangkasa di Indonesia sudah jauh kehadapan berbanding Malaysia, jadi mungkin untuk membangunkan pesawat sendiri berdasarkan TOT tidak akan menjadi masalah besar buat negara anda. Tetapi di Malaysia mungkin lain pula situasinya. Mungkin lebih berbaloi jika Malaysia menbangunkan industri yang telah lama matang di Malaysia seperti automobil, berbanding mengambil risiko terhadap industri baru buat Malaysia seperti aeroangkasa. Untuk memanipulasi sourcecode SuperHornet tanpa kebenaran US adalah risiko yang terlalu besar buat negara kecil seperti Malaysia yang mempunyai hubungan dagang dengan US. Untuk negara kuasa ekonomi seperti China, “reverse engineering” mungkin tidak akan mendatangkan kesan.

  327. saiful333 says

    Betul, Carbon Fiber memang lebih kuat dari besi. Bukan cuma Carbon Fiber, bahkan, “pound for pound” sarang labah2, sutera dan berlian lebih kuat dari besi. Ikatan kovalen pada serat karbon memang lebih kuat berbanding ikatan ionic pada molekul besi. Tetapi ikatan kovalen hanya mempunyai daya tahan terhadap daya yang dikenakan secara menarik (pulling strength). Untuk daya yang menolak (compressible strength) atau kebolehan untuk menampung berat, besi lebih kuat berbanding Carbon Fiber. Kerana itu anda akan lihat kereta Formula One terbuat dari Carbon Fiber. Supaya kereta itu hancur secara terkawal ketika pelanggaran untuk menyerap daya hentakan yang dialami ketika pelanggaran. Cuba bayangkan kalau kereta Formula One itu dibuat dari besi, apa yang akan terjadi kepada pemandu terbabit? Kekuatan Carbon Fiber dan besi bergantung kepada kegunaan dan tak objektif. Carbon fiber memang getas@brittle tetapi “extremely rigid”. Jadi untuk membuat kulit pesawat atau kapal persiaran@lumba, carbon fiber memang sesuai. Tapi kalau untuk kapal perang, saya rasa lebih elok kalau dibuat dari besi. Sayang kalau kapalnya hancur cuma gara2 perlanggaran kerana peralatan kapal perang memang mahal seperti radar, sistem combat dan persenjataan.

  328. sam says

    Entri ni pasal TUDM nak beli MRCA baru kan.Apa kena mengena dengan indon?Kenapa indon dengki dan busuk hati yg amat?Teruk sangatlah mentaliti indon ni.Kadang2 aku ragu2 indon2 yang masuk sini bawah umur ke?Cuma ada sorang dua yang matang,yg lain species bawah umur yang sibuk konon2 nak tunjuk kuat sana,tunjuk kuat sini.Dia ingat perang tu senang macam main game.Sekali dengar bunyi bom,budak2 indon bawah umur inilah dulu menyorok bawah ketiak mak masing2 terkencing2 dalam seluar huhuhu.Confirm punyalah haha..

  329. says

    ko tuh yang tak belajar..fiber glass memang kuat..tapi besi lebih kuat lagi..titanium tuh kan contoh besi/baja..ke ko nak kata tuh fiber glass..haha

  330. says

    sebut pasal source code..sekarang nih dah tak ada masalah..sebabnya..hanya bebera orang peringkat tertinggi jer yang tahu..termasuk aku..haha..

  331. says

    maaf la..sumber nih tak boleh didedahkan..apa pun AWACS yang menjadi idaman mungkin menjadi kenyataan untuk TUDM..cuma bilangan SH mungkin sekadar cukup..tapi masih lagi ampuh..

  332. Wong Solo says

    Tawao dalam jangkauan artileri Indonesia, horeeeee ada berita penting neh, ternyata sebagian Caesar Nexter ditaruh di Nunukan dan Malinau. Alamak katanya dipasang bersamaan dengan roket Rhan yang sudah diretrofit berjarak tembak 55 km, sama dengan Caesar. Malinau juga ditambah dengan 3 batalyon infantri, sekarang udah punya 3 batalyon infantri, 1 batalyon kavaleri dan 1 batalyon artileri.

    Hebat tenan rek, soale aku baru on the spot dari Tarakan hari ini setelah meliput latihan Armada Jaya di Ambalat, mumpung ono KRI yang singgah di Melundung.

  333. Wong Solo says

    Halo-halo ada kabar baek neh akhirnya tiba juga puluhan tank amfibi di Surabaya diangkut kapal laut dari Ruski. Ada juga barang laen MLRS RM Grad. Proses debarkasi dilakukan malam ini.

    Marinir RI juga tambah brigade di Batam, Nipah dan Karimun, deket Johor tuh. Yang di Sorong Papua lebih hebring lagi karena dibangun untuk 15 ribu marinir sama dengan 1 divisi. Nantinya semua diperkuat tank amfibi Ruski jumlahnya mencapai 400 unit. Eh jangan keras2 ntar ada jiran yang sesak nafas tuh tak bisa tidur lalu mengumpat : AKAN…..AKAN….AKAN… alamakkkkk…AKAN…..AKAN…..(Tarik nafasssss…….panjang ….lalu buang…..wssswsssssss)

  334. says

    Masih baguslah tu, Joni ooo Joni…sekarang ko tanya plak yg Indonesia antar rakyat nya kat Malaysia ko tau depa belajar apa?
    Belajar macamana nak tanam sawit, tanam getah, koko…dan apa2 la yg bersangkut dengan pokok, pokok bunga masuk gak. Tanah kebun Indon luasnya berkali2 ganda dr Malaysia, tp kenapa la pokok2 kat Malaysia hasil nya berkali2 ganda dr Indon…sampai Pak Menteri Tani ko pun garu2 kpala heran. Sini aku bagi tip sikit, 1 jer…kami kat sini bagi baja (pupuk) power punya tapi Indon bagi pupuk lain…suruh anak2 gi berak kat pokok2 tu…wkwkwkwk! (Guling2 ni).
    Pastu aku perati warga indonesia dihantar ke Malaysia untuk belajar…hmm…ko nak ke dengar ni Joni? Belajar MENYAPU, MENGUTIP dan MEMBUANG sampah dengan cara yang betul. Klo x caya ko datang tengok ky sini…brapa banyak kwn2 senegara ko tengah BELAJAR subject tu. Tu smua pasal pemimpin ko heran, kata serumpun tp knapa Malaysia lebih tertib lebih bersih dan rapi…MAKA dari situlah rakyat Indon dikirim BELAJAR di sini.
    Ada 237 benda, subjek lagi yang org Indon ni datang blajar kt Malaysia…tp cukup 2 ni lah dulu aku bagitau kt ko Pak Joni oiii… Ko nak tau sebab apa? Sebab perut aku dh sakit ni…gelak banyak sangat tengok KEBANGGAAN ko kata kami antar 40 org gi blajar kat sana. Ko patut bangga juga Joni oi…ada BERATUS RIBU rakyat ko tengah KENA AJAR dengan kami kat sini.

    Horas bah!

  335. StarWars says

    Aikk Joni_Tabu, dah ubah topik ke, napa tak teruskan dengan perbincangan pasal MBT tu hahahha, kan dah kena..:)

  336. anak johor says

    ada satu hadis rasullullah….akan kekal seseorang itu didalam api neraka selagi dia tidak dapat membuktikan fitnahnya keatas seseorang itu…..

    p/s…..jadi kita faham2 sajalah kan…..hihihi..

  337. says

    Eh..eh! Sedap mulut ko jer sebut2 “munafik”. Ko tau ke arti munafik tu wangwa? Ko balik umah ko, ko tanya dulu org2 kt umah ko depa agama apa? Mungkin mak islam tapi bapak hindu… Pastu anak2 ikut suka nk islam ker, kristian ker, buddha ker atau campur hindu dengn buddha… cuma atheis jer xleh sebab pancasila tak bagi. Macam tu la bangsa Indon beragama!!! Pastu klu islam lah agama kt umah ko, ko tanya plak mazhab apa ok? Klu tak paham arti mazhab…baik ko terjun kali jer. Tak pernah aku dengar mana2 negara Islam yg ada penduduknya bleh terang2 ngaku jd nabi….siap wawancara kt tv lagi. Smua ats nama kebebasan bersuara yg korang bangga sangat tu. Kpala hotak ko la…klu kat tempat aku, aku pancung jer org yg ngaku nabi tu. Pasal ni lah, aku rasa, negara ko trus kena musibah…payah nak maju walaupun merdeka dh lama. Dan pasal ni jugaka lah aku rasa negara ko sungguh tidah bernasib baik….DAPAT RAKYAT2 YANG BODOH SOMBONG mcm ko, si wong solo…joni dan 90% lg yg konon2 nk berbahas dgn org lain. Ko tengok la kt sini, org lain berbincang nk kongsi pengetahuan….puak2 ko plak, komentar nk TUNJUK KEBODOHAN!
    Memalukan!

  338. anak johor says

    ala….masa hari TNI tu,beberapa keparat TNI kamu pengsan kan….???..

    kena jemur pon dah pengsan…hihihi….

  339. anak johor says

    leopard TNI diperbuat dari faberglas tu..= bahan baku TERKUAT DAN TERHAIBAT di dunia……hihihi….

  340. anak johor says

    HAHAHAHA……APALAH PUNYA BONGOK MAMAT INDOG NI…..????..

    leopard TNI AD bisa diangkut oleh hercules…??……pasti leopard TNI AD itu diperbuat dari faberglas juga ya….??..hahahaha…

  341. anak johor says

    banyak sangat forumer indon yang ttidak sadar seluruh wilayah NKRI ada dalam pantauan pertahanan singapura .buktinya saat pesawat TNI AU INDOG jatuh dan tidak dapat diketahui keberadaannya oleh TNI AU, singapura telah tampil untuk menunjukan kordinatnya pesawat sialan itu di papua….fakta…

    P/S..kesiannya ko nak..jadi kuli saja sono yah..hahahaha….

  342. Roja says

    Budak tu tampak mcm tak tahu apa2 pasal angkut n logistic n equipment perang tu. Dia main ikut sedap rasa mimpi dia aja. Tu la kalau hati dah pekat dgn niat busuk nak ganyang malaysia tak habis2. Berangan pun sampai jadi cerita katun, asal boleh aja, lain fakta tolak tepi…kah kah kah…

  343. anak johor says

    UMR dan Garis Kemiskinan: Kita Memang Beda – UMR Indonesia US$ 95/Bulan, AS US$ 982/Bulan
    Posted on Maret 11, 2008 by A Nizami

    Meroketnya berbagai harga barang di Indonesia yang “mengikuti” harga Internasional sangat memprihatinkan. Karena ternyata UMR (Upah Minimum Regional) kita jauh di bawah UMR “Internasional” seperti di AS atau di Inggris. Bahkan standar garis kemiskinan kita pun sangat jauh berbeda.

    Padahal harga barang paling tidak untuk beberapa produk tidak berbeda jauh. Misalnya di AS bensin US$ 3,2 per gallon atau Rp 8.000/liter, di Indonesia harga Pertamax Rp 7.800/liter.

    Sementara garis kemiskinan di Indonesia hanya Rp 182.636 per kapita per bulan (US$ 0,58/hari) atau untuk keluarga dengan 2 orang anak sekitar US$ 850 per tahun. Di AS garis kemiskinan untuk keluarga dengan 2 orang anak adalah US$20.444.

    Ada pun garis kemiskinan untuk 1 orang di AS US$ 10.830/orang/tahun.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Poverty_in_the_United_States

    Dengan garis kemiskinan yang sangat rendah itu, jumlah penduduk yang dikategorikan miskin ada 37 juta. Tapi jika mengikuti garis kemiskinan mutlak versi Bank Dunia sebesar US$ 1 per hari, jumlahnya sekitar 63 juta lebih. Sedang jika memakai garis kemiskinan moderat Bank Dunia sebesar US$ 2 per hari jumlah orang miskin di Indonesia sekitar 126 juta jiwa. Tak heran jika ada BLT atau bantuan orang miskin, orang yang menurut versi pemerintah tidak miskin ikut berebut karena menurut standar dunia dia termasuk miskin.

    Di AS UMR besarnya US$ 5,85 per jam atau US$ 982 per bulan (Rp 9,2 juta). Di Inggris UMR besarnya GBP 5,52 per jam atau Rp 17 juta per bulan. Sementara UMR di Jakarta hanya sekitar Rp 900.560/bulan sementara di daerah seperti Yogyakarta cuma Rp 500 ribu/bulan.

    Oleh karena itu Pemerintah harus menjaga kestabilan harga agar tetap terbeli oleh rakyat karena penghasilan rakyat Indonesia masih sangat rendah. Kenaikan harga minyak goreng yang mengikuti Harga Internasional hingga Rp 16.000/kg akhirnya mengakibatkan banyaknya pengusaha yang memakai minyak goreng seperti pedagang gorengan yang bangkrut dan menganggur.

    Beberapa orang di Indonesia sudah mati kelaparan seperti keluarga Basse di Makassar, 5 Balita di NTT, dan sebagainya. Menteri Kesehatan RI Dr Siti Fadilah Supari menyatakan 8% Balita di Indonesia (sekitar 1,5 juta anak) menderita busung lapar/kelaparan.

    en.wikipedia.org/wiki/Poverty_line

    P/S… mana datangnya 130 juta orang indon tu yer….??..hehehehe…

  344. anak johor says

    hem….betul tu..tapi…jangan lupa,haba enjin jet tu semasa nak terbang dah dapat diketahui oleh kita..radar pertahanan udara dan laut kita sangat dekat dengan singapura..yang nampak dengan mata kasar dan semua orang boleh lihat ada kat atas puncak bukit lunchu. yang tak nampak pula,ada kat dalam celah belukar …

  345. MEMORY says

    jgn bikin malu parti pembangkanglah.tk suka kerajaan tk perlulah nk burukkan nama malaysia.perangai mcm si kitol yg jual melaka kpd musuh.walaupun gue ni penyokong pembangkang tk pernah lg gua burukan nama malaysia ke rakyat negara lain.kalu tk suke duk malaysia pindah negara lain.ok.jgn jadi duri dlm daging kat sini

  346. sosa says

    Itu berita dari mana pak????
    Hawk di tinggal di Thailand oleh pilot British. Seharusnya diantar sampai Indonesia. spare part terhenti, dan sekarang hasilnya hawk pakai avionic buatan local.
    Kata akhirnya untuk masalah sekatan adalah semua punya kemungkinan menyekat negara anda. sehingga solusinya hanya TOT. TOT tdk mungkin dilakukan dalam waktu sehari saja. jadi dilakukan step by step.
    Jadi jika ingin membeli 18 unit SH dari US maka beli lah bersama dengan spare nya dan punya keyakinan untuk membongkar source code nya. Atau kalau tdk beli SH yang basic saja, lalu kembangkan sendiri missile yang punya jangkauan sampai 1000km. tentunya butuh waktu.

    Ingat TOT itu artinya kamu diberi ilmu 5 unit dari 1000 unit ilmu yang dibutuhkan, lalu kamu berhasil mencuri 995 unit sisa nya.

    Tdk ada sejarahnya TOT 100%.

  347. canaletto says

    Boleh dapat pencerahan dimana dapat berita ini? Secondhand…maknanya surplus dari US Marine kerana hanya depa aje yg pakai selain RAAF. Harap cuma 10 aje untuk support 8 D’s yg sedia ada atau 18 utk jadikan 2 sqd Hornet. Anyway take rotan, akar pun berguna!

  348. maha says

    indon pkr kebodonan terserlah
    1)kamu bina reaktor-nuklir sudah kamu minta persetujuan pertubuhan nuklir
    iea.
    2)kami lakukan dagangan isreal kalau blog bodoh baik jangan bagi aku ingat bagi blog bodoh foto pwtc ada bendera isreal pada hal itu gambar 3d.
    3)kapal datang ke boleh negara kami tak sekat dong sedang bedafta luar negara mereka ada hak berdagang isreal kami bukan badan pbb mereka datang kesini hantar barang dan isi minyak kemudia keluar tak semua barang punggah itu milik israel itu mukin ada juga barang atas kapal barangan isreal punya dan kami tak punggah barang isreal kedalam negara kami sebab ia berada atas kapal kecuali ada senjata dan dadah perkara salah undang baru boleh tahan kapal itu..
    4)dalam blog simedarby tak dagang antara isreal dengan malaysia
    5) jika terdapat barang isreal itu laku pihak, ketiga tun mahathir mendedah orang bawa masuk barang makanan pisang kaki orang singapore barang itu miliki isreal dengan menguna made in singapore dan barang lain milik isreal tukar made in singapore benda itu kami ketahui dah lama

    indonesia fitnah aka bawa kau dalam kemusnahan jangan lupa pakai senjata isreal galil dan uav sekali dong

  349. BROMPTON says

    maidoali.wordpress.com/2011/11/03/umno-khianati-islam-bukti-hubungan-dagang-antara-malaysia-dan-israel/

  350. COLNAGO says

    bodoh tegar sebeno? RAKYAT MALINGSIA!.tutup mata bilenyer hubungan mesra malingsia dengan israel telah ader semenjak zaman mahatir…..

  351. ali says

    malon satu ini kagak pernah sekolah apa, teknologi serat carbon memang lebih kuat dibanding baja, kelemahannya di watknya yang getas

  352. urat otak says

    anak terbuang ni masih hidup lagi ya…
    sudah hilang telor rasanya walaupun banyak kali dikeji sebab copy paste tapi masih jugak mahu komen sebegitu…

    waaa..jelas anak indon haram ini otaknya penuh taik…
    dibilang kami yang dengki…
    padahal siapa yang datang tak diundang…

  353. saiful333 says

    Nak tau siapa yang sebenarnya bodoh tegar? Pergi belajar apa maksud LOGISTICS dan EFFICIENCY dulu baru la kau nak kutuk org lain tu bodoh tegar..

    Kalau kau nak bukak satu persatu bolt dan nut kat Leopard kau tu, .. semua orang pun tau memang boleh, mekanik moto pun tau tank tu boleh dileraikan bodoh.. kau ingat kat sini budak kecik belum sekolah ke nak bagi argument macam tu?

    “Namun jika kondisi memburuk TNI dapat lakukan embarkasi 20 MBT dengan Hercules per hari”.

    JIKA KONDISI MEMBURUK?- Kau yang pandai sangat ni pernah tak tengok macam mana orang pasang komponen MBT satu persatu? Macam mana orang cantumkan “Cupola” dengan “Hull”? Efficient tak kau nak buat semua tu hanya untuk angkut MBT kau tu pakai Hercules? M/PW C-130 cuma 20 tan, maksudnya paling kurang Leopard (68 long tons/63 short tons) tu perlu dilerai kepada empat bahagian untuk diangkut oleh 4 buah Hercules C-130. 4 Hercules untuk mengangkut 1 Leopard2, itu pun perlu dipasang kembali setelah tiba ke medan perang. Kalau perlu dipasang kembali, maka perlu juga diangkut peralatan untuk memasang kembali MBT itu, maka lebih lagi Hercules diperlukan. Nah itu cuma 1 MBT. Bagaimana pula dengan 20 MBT? 100 penerbangan C-130 sehari? Belum lagi tempoh masa untuk memasang. Belum sempat kau habis pasang kesemua komponen MBT tu, mungkin kor Armour kau telah lunyai dikerjakan musuh. Atau adakah kau nak buka kilang pemasangan Leopard 2 di negara musuh?

    Satu lagi yang menghairankan aku, bertapa senangnya kau panggil orang lain bodoh tegar, tak pernah tengok Leopard 2, tak pernah baca pasal MBT dan macam2 lagi. Tapi mungkin kau sendiri terlepas pandang masa kau baca atau tengok Leopard 2. Berapa lebar MBT Leopard 2? Berapa lebar ruang kargo C-130 Hercules? Berapa tinggi MBT Leopard 2? Berapa tinggi ruang kargo C-130 Hercules?

    *Leopard 2 height: 3.0 m (120 in)
    *C-130 cargo bay hight: 2.74 meters (107 in)

    Mungkin kalau aku bagi masalah ketinggian kau akan cakap aku “bodoh tegar” pasal kau cakap cupola Leopard 2 boleh dibukak, walaupun cara kau tu paling tak efficient langsung nak agkut MBT ke medan perang. Macam mana pulak dengan masalah lebar hull Leopard 2?

    * Leopard 2 width: 3.75 m (148 in)
    *C-130 cargo bay width: 3.12 meters (119 in)

    Adakah kau nak cakap yang aku “bodoh tegar”, sebab besi (baja) boleh dipotong dengan “oxy acetylene”? Potong saja hull Leopard 2 tu kat tengah2, dah sampai nanti welding balik?

    Ada tak kau terasa macam bodoh sekarang ni? Daripada jurutera TNI bersusah payah buat semua benda tu semata2 nak angkut Leopard 2 pakai C-130, kau tak rasa adakah lebih baik TNI angkut Leopard 2 tu pakai LST?

    Macam nilah, nampaknya, semakin banyak kau ber’argument soal MBT dan Hercules ni, semakin banyak kau mendedahkan kebodohan kau sendiri. Adalah lebih baik kau cari isu lain atau kau diam je terus, tak payah nak menyampuk kalau tak punya pengetahuan.

    -Beware of what you’re going to say next time-

  354. Mat Bond says

    maklum tuan laporan daripada saya, joni tabu cuba menipu lagi tuan dengan 16 buah uav. laporan saya terima dari kem-han hanya lima buah. bersama-sama ini saya lampirkan nama uav yg di uji coba di bandara halim perdanakusuma. 1. puna sriti. 2. puna alap-alap. 3. puna gagak. 4. puna pelatak. 5. puna wulung. oooo ya tuan mereka cuba membina kri kelawang yang baru. dengar nya diperbuat daripada baja…. tak tau tuan mungkin baja najis…. ghitu lahhh gamak nya…

  355. saiful333 says

    Tak payah la kau nak lari dari topik la Joni_tabu.. cuba jadi jantan yang punya kontol sikit.. Apa aku peduli berapa orang yang Zahid Hamidi nak hantar pergi PTDI, aku takda kemengena pun dengan project Pars tu.. Org yang lari dari kenyataan itu adalah orang yang bodoh tegar macam kau ni.. taktik lapuk orang kalah berdebat.. pegi tukar nickname kau kalau nak tukar topik lain..

  356. abihurairah says

    bodoh , ingat tentera malaysia senang2 nak biar indon bawa masuk MTB guna hercules slow2 pasang kat sini…time tgh fly nk kena lock on dgn pesawat tudm dah la bang oiiii~~bodoh punya cakap nak pisah2 pastu mai pasang di sini…puiii

  357. Joni_tabu says

    tak tau lah sesiapa bodoh tegar sebenar :)

    apa sebab zahid hamidi kirim 40 orang kat ptdi kerja-sama perakitan pars 8×8 ????? :)

  358. Joni_tabu says

    pak cik pandai sangat la :)
    tak hairan malasya tak mampu rangkai
    pars 8×8 tu :)
    tak tau ke pak cik nih tank leopard 2a6 revolution tu???
    tak pernah baca ke bila tank tuh boleh je bongkar-pasang???
    apa nak jadi bila hull, body, ngan rantai leo tuh dipisah????

    tampak sangat sesiapa bodoh tegar sebenar :)

  359. Joni_tabu says

  360. camo says

    stakat COPY n PASTE….takda quality langsung..nga nyambung kamu…sila sambung yang ini :
    1)Trimaran paling canggih ludes terbakar kamu katakan fiberglass kuat dari baja(besi) stealth. skg pemerintah nak tukar bahan dari fiberlass ke besi pulak…dasar anak BANGSA paling banngang..lepas nie kau kata pula baja yang stealth lagi kuat dari titanium…

  361. camo says

    takda sapa yang heran dgn perolehan aset TNI kamu…..cuma perangai tak tahu malu dan sombong BODOH kamu yang tak diundang kat sini…

  362. cikgu lancer says

    Menurut pandangan saya, beli je Super Hornet tu. Sebabnya, American stuff usually last longer their lifespan, lebih kurang 20 hngga 30 tahun. Russian jet lak umurnya pendek, penggunaan efektif adalah antara 15 hingga 20 tahun. Lepas tu, tak tahu. Perancis dan Sweden saya x pasti lak umur efektif penerbangannya. Perlu diingat jet atau kapal terbang atau heli x sama mcm kereta, kalau kereta rosak, bleh berenti tepi jalan, kalau pesawat, jatuh terus berkecai menyembah bumi, org pun KO terus. Wear and tear adalah perkara normal, maintainance ok, maka ok la sesuatu item tu. Tapi jgn la over2 mcm kita guna Nuri, bila nk pencen x tahu la, dh lebih 30 tahun terbang. Btw, kita dh penah guna Hornet, dan dgn pembelian Super Hornet, kira nya xde masalah la pomen nk repair, upgrade atau pun troubleshooting klau rosak. Fikir sejenak, F5e, A4 skyhawk, C – 130, Nuri tu sumer American stuff. Try tengok sukhoi, Mig, walaupun ia agak canggih, tp umer pendek, rugi lak klau kita beli dlm jumlah yg bnyak, cukup masa beli lain lak, sgt x baper seswai. Pendidikan, kesihatan rakyat perlu consider juga. Kang lg 20 tahun, beli lg. Mengenai Sukhoi, yg tu boleh consider klau ada cara nk pjg kan lifespan dia. (Sumber yg mula2 td dipetik dr sumber x hingat, rasanye perajurit)

  363. camo says

    tambah lagi satu….
    3.Chinook boleh airlift MBT lepoard bodoh …

    mmg tahap berok indon2 yang komen kat sini…hantar yang bijak pandai skit…

  364. StarWars says

    TNI-AU pun pasti hantuk kepala kat dinding kalau terbaca kenyataan bodoh si WONG SOLO atau lebih tepat AMIR MALIK yang Hercules boleh angkut MBT, WONG SOLO jangan la ubah topik, berminat juga ni nak tahu kalau engkau cerita lebih terperinci megenai Hercules angkut Leopard 2 tu hahahahahahahahaha

  365. says

    Aduuuh sorry bro Commodore, bila bro Epul333 explain br sy jd ingat. Maklumlah…sy org awam, penuh kekhilafan…kekurangan diri. InsyaAllah xkan sy ulangi.

    BTW…trimakasih bro Saiful333 ats info sdra.

  366. says

    Lho…kok bapak masih di sini pak?
    Kan td mlm udh dibilang mlm ini kita mau tangkap “kekasih gelap” istri bapak. Makanya kami sering nasehatin, klo pun bapak mau ngasi komentar trus di forum nya org lain…rumah tangga sendiri hrs dijaga dulu pak!
    Bapak lg enak ngomongin ngga2 depan pc berjam2…sementara laki2 itu lagi enak “gitu2″ ama istri bapak!
    Buruan pak! Ntar keburu lari lg dia.

    p/s: maaf ya, terpaksa pake medium ini supaya si wong solo ini sadar….

  367. hanturimba says

    Fiberglass lebih kuat dari baja,hercules angkut mbt.xi xi xi bangang punya rakyat indon.Tu lah otak nya tak leh nak pikir.asyik nak TOT!!! jerr.

  368. says

    Chupank!!!
    Cpetan donk…qm lg dcari ibu les sana, disuruh ke sekolah malah ke cc ngasi komentar segala. Pantesan ‘iQ’ qm segitu2 trus, malah anjlok dr semester kelmaren. Malu donk ama “tetangga”, anak TK mereka aja ‘iQ’nya dua kali lipat dr qm! Udh 5 tahun ni blom jg naik klas….dasar idiot!

    p/s-maaf ya bapak2, si chupank ini memang dr balita blajar apapun gak masuk2…udh bego’ dr lahir ini anak. Permisi ya bapak!

  369. saiful333 says

    Sebelum kau cakap banyak pasal MRCA ni, kau tau tak apa maksud MRCA tu? Jangan lepas ni kau cakap MRCA tu untuk angkut MBT pulak. MBT tumpang Hercules, benda paling lawak pernah aku dengar… WONG SOLO raja lawak… kalah Sule Opera Van Java. Aziz Gagap pun tak lawak macam kau Wong… Tak nak try masuk OVJ ke Wong?

  370. urat otak says

    ko baru kenal perkataan bullshit ke?

    hahahaha…ayat ko cam budak darjah 4 x bersunat yang baru kenal perkataan bullshit dari filem omputeh…
    lepas tu sikit2 bullshit….

    haihhh…..indognesial yang sial

  371. urat otak says

    mesti ko ni anak terbiar…
    xpe…ak paham…
    org indog memang miskin hina
    reti buat anak tp x reti besarkan…
    sebab tu hasilnya jadilah rakyat indog yang otak penuh taik cam ko….
    90% rakyat indog otak cam ko…

  372. maha says

    betul cakap bro ikut sejarah indonesia pengguna jet hawk bae system tak akan menyekat penjual senjata nya selepas menguna jet hawk menyerang aceh tahun 2003 malah laku ham,, kerajaan british didesak sebanyak dua kali supaya menghentikan export senjata ke indonesia tapi british engan menghentikan nya malah bagi alat ganti pula itu, sebab itu indonesia menunjuk minat pada senjata british, selagi kita tak beperang dengan british dan nato itu kita dapat alat ganti, tapi indonesia selepas serang aceh dan timur-timur jet f-16 kena sekatan senjata dari us,, tapi orang indonesia ini suka cakap kita penjilat british pada hal british bantu indonesia orang dalam menghadapi sekatan senjata orang indonesia tak tahu berterima kasih pada british malah kutuk negara penjilat

  373. saiful333 says

    “Commodore” tu rank dia dalam TLDM bro.. besau ckit dari Kapten, kecik sikit dari Panglima Armada. Yang kat negara “big bro” tu Komodo Dragon, binatang ni cuma makan orang yang otaknya kurang jelas.. pasal tu dia cuma wujud kat negara “big bro” tu jer..

  374. saiful333 says

    Takda sapa yang dengki dengan orang goblok yang bilang Hercules dapat angkut MBT… Mengaku Goblok dulu baru ngomong topik lain….

  375. saiful333 says

    Kat majalah militer Indonesia ada cerita ke Hercules dapat angkut MBT… malu la… nak lari topik pulak… tukar nickname la kalau nak bukak topik baru….

  376. diaxminataku says

    Mana ada MELAYU dengki dengan kamu ,saya rasa kamu salah tafsiran ,bukan ke kamu yang suka bercerita apa Negara kamu *AKAN* Beli dan *AKAN* datang dan *AKAN* di Buat ,kenapa kamu suka Promote benda yang tak ada kena mengena dengan MALAYSIA , SAH MEMANG GILO BUDAK NI….

  377. jinggo says

    tahniah, bila mau uji coba buluh runcing versi lapan? atau ver sepuluh nol…sekali tembak berapa nol rupiah lenyap.? TQ

  378. diaxminataku says

    Wong Solo kenapa kamu bercerita tentang Apa TNI kamu mahu buat dan apa yang mahu di Beli ,kalau kamu melihat Forumer MALAYSIA ,KAMI tak berminat Bercerita tentang ATM di FORUM Kamu , APAKAH ADA KAMU PELOBI YAHUDI ATAU SAKIT JIWA , APA KENA MENGENA DENGAN MALAYSIA TENTANG APAKAMU MAHU BELI DAN BUAT….????….GILO GEK EH BUDAK KOCIK NI….:-)

  379. jinggo says

    register pelawat2 malaysia, filter kuar semua indon2 emosi..forum berkualiti seperti ini klu dibiarkan indon masuk tanpa henti hilang seri..tlg percepatkan!!!!!..kita bkn nk baca komen indon, tolong halang mereka dgn segera. Ada byk lagi pentas lain klu nk lepas gian bantai indon..tapi bkn kat sini…TK.

  380. suddenattack_kids says

    apa crita herc angkut mbt tu ? ~ cer citer ?

    belajar lagi ya pak. jgn asyik copy paste aja. nnti lps ni apa plak? hrmm …

  381. suddenattack_kids says

    apa crita herc angkut mbt tu ? ~ cer citer ?

    belajar lagi ya pak. jgn asyik copy paste aja. nnti lps ni apa plak? hrmm … :D

  382. says

    sy penah dgr malaysia ade bnde ni,tp mmg xheboh dan penah di nafikn sekeras kerasnye..tempatnye ade di sebuah tasik di negeri pantai timur..klu xsilap la..klu betul la tekaan sy ni..wallahuaklam

  383. StarWars says

    Tanya Wong Solo @ Amir Malik tu, kat mana dia belajar Hercules boleh angkut MBT, dia yang cakap, terlebih pandai :)

  384. says

    Heran btul aku…apasal ada negara yg kata menjaga kedaulatan wilayahnya, yang pelik kedaulatan depa tu tak bagi anasir asing MASUK jer…yang anasir buatan tempatan depa bleh senang2 je KLUAR buat macam pintu rumah mak dia jer. Kapal/pesawat asing ada kt tepi ruang wilayah…bising satu negara. Tapi bila “tongkang2″…”bot pancung” depa…senang2 je bleh kluar. Errr…atau ada ke radar yg guna ‘one way’ jer bro? Hehehe…kesan yg masuk jer, yang kluar…’adakukesah!’?
    Menjaga kedaulatan ada makna tu!

  385. Commodore says

    Kalau ye pun Melayu pprt, itu adalah bantuan kerajaan kpd mereka yg susah!
    Takde lah nak tidor kat bawah jambatan, siap dapat BR1M lagi.
    Kau lagi susah H.Loading…..susah nak paham apa yg org cakap.
    Mana dia menu biasa kau ngpv / av8 / vita berapi ? dah hilang steam ke?

  386. sam says

    Rasanya hang loading ni bukan indon tapi puak2 yang tak tahu bersyukur dan perasan pandai.Species ini lah yang suka memburuk2kan negara sendiri di luar negara sepertimana perangai pemimpin luar tabie mereka.Species2 macam ni dah lama ada di Tanah Melayu ni sejak zaman kesultanan Melaka lagi.Golongan sikitul dan yang seangkatan dengannya yang sanggup membuka rahsia pertahanan negara dan bekerjasama dengan pihak asing sehingga Melaka jatuh.Marahkan nyamuk kelambu dibakar asalkan nafsu tunggangan syaitan puas.

  387. Sam.Fisher says

    Kalau di ikutkan artikel Shah dan trend pembelian pesawat oleh TUDM secara terang pesawat Gripen dan SuperHornet sudah terkeluar dari senarai ini kerana kedua dua pesawat menggunakan peralatan buatan AS yang tak beri kelebihan kepada TUDM. TUDM sudah ada pengalaman bila menggunakan pesawat Hornet dan akibatnya TUDM di halang dari menggunakan source code. Dan pesawat MRCA Sukhoi walaupun diketahui sentiasa beri kemampuan setara pesawat dari AS dan negara lain tapi faktor kos jadi bebanan pada TUDM. Lihat saja SU-30MKM walaupun SU-30MKM mampu jelajah hingga jarak jauh dan menakutkan Aussie selaing jadi ikutan Indon yang turut membeli SU-30 dan SU-27.
    Kalau di ambil kira apa yang Shah “hint”kan yang jelas hanya tinggal pesawat Rafale dan Thypoon saja. Dan contender “Thypoon” yang bakal memenangi pusingan perlawanan kali ni memandangkan Thypoon tidak sahaja diguna pakai oleh sekutu Euro tapi juga negara Arab. Dan pembuatan Thypoon juga bukan dimiliki secara total oleh sesebuah negara yang mampu lakukan “embargo” ke atas Malaysia sekiranya dasar negara tidak sehaluan dengan mereka seperti yang dilakukan oleh AS dan kini trend besar kepala menjalar kepada Perancis. Kebelakangan ini Perancis cuba menjadi abang besar dan bertindak ala unilateral kepada negara yang dilihat tidak sehaluan dengan paksi Nato atau AS. Tengok sahaja bila berlaku penentangan di Mesir, Libya dan Syria !. Perancis pasti akan cuba menjadi negara pertama yang mengkritik keras kerajaan tersebut bila tindakan diambil kepada golongan penentang dan memberi amaran akan mengambil tindakan jika tindakan berterusan dibuat kepada golongan tersebut.
    Secara terang terangan Perancis mencabuli dasar dalam negara dan ini yang akan berlaku kepada Malaysia jika TUDM memilih pesawat Rafale. Dasar luar negara dan sahabat Perancis sudah jauh terpesong sekarang berbanding dasar yang dimainkan oleh President François Mitterrand.

  388. maha says

    senjata negara akan level dewa dewi beli dari greece dewa hercules, senjata kita hanya buat manusia mana sama dewa dewi buat greece, kita akui level senjata kita buatan manusia

  389. Commodore says

    Dari situlah mulanya idea nak cipta laptop, hang jgn tak tau naza!
    Org Melayu gak yg cetuskan idea laptop ni.
    hehehehe!

  390. Commodore says

    Paham! paham! jgn risau bro.
    Aku saja nak alihkan tumpuan je dlm forum ni sbb dah letih tengok perangai indon2 ni.
    banyak masa kita terbuang nak counter diaorg aje.
    kita sama kita nak berbincang pun dah terganggu.

  391. Wong Solo says

    Show Of Force Di Depan Ambalat
    13 Oktober 2012, Surabaya: KRI Oswald Siahaan (OWA)-354 dari jajaran unsur Satuan Kapal Eskorta Komando Armada RI Kawasan Timur (Satkor Koarmatim) yang tergabung dalam Latihan Armada Jaya XXXI/2012 menembakkan Rudal Yakhont dan berhasil menenggelamkan kapal Ex KRI Teluk Berau yang dijadikan sasaran dalam latihan tersebut, Sabtu (13/10).

    Manuver lapangan Armada Jaya XXXI/2012 yang digelar di perairan Laut Sulawesi tersebut, KRI OWA-354 tepat pada pukul 09.58 WITA telah meluncurkan Rudal Yakhont dan berhasil mengenai target sasaran yang ditempatkan pada koordinat 0241.54 U – 12240.30 T (perairan Laut Sulawesi) persis di depan ambalat.

    Begitu mendapat serangan Rudal Yakhont, tepat pada pukul 10.05 WITA sasaran mengalami kemiringan hingga 45 derajat. Kemudian tidak menunggu lama, pada pukul 10.06 WITA (satu menit kemudian), anjungan kapal yang menjadi sasaran tembak mulai tenggelam. Selanjutnya pada pukul 10.07 WITA, sasaran tembak tersebut dinyatakan tenggelam secara keseluruhan.

    Rudal Yakhont yang saat ini diuji cobakan penembakan dalam Latihan Armada Jaya XXXI merupakan salah satu senjata strategis yang dimiliki TNI AL. Negara asal rudal ini adalah Rusia. Rudal ini memiliki kecepatan terbang kurang lebih 2 mach, dengan jangakauan tembak 300 km. Ketika ditembakan, rudal tersebut memiliki sudut luncur 90 derajat, dengan ketinggian terbang 14.000 meter. Dengan berat 3.000 kg, rudal ini memiliki panjang 8.900 mm dengan diameter 720 mm.

    Pada tahap manuver lapangan Armada Jaya XXXI/2012 yang dimulai tanggal 9 hingga 22 Oktober, kekuatan yang dikerahkan secara kuantitas kurang lebih 5.500 personel, 35 kapal perang berbagai jenis (kapal selam, perusak kawal rudal, kapal cepat rudal, perusak kawal, angkut tank, buru ranjau, kapal tanker dan kapal bantu tunda), 6 pesawat udara, 1 Batalyon Tim Pendarat Marinir beserta 93 kendaraan tempur Pasukan Pendarat.

    Latihan Armada Jaya ini merupakan salah satu aktualisasi tentang kesiapan TNI AL dalam melaksanakan operasi amfibi, operasi laut gabungan dan operasi pendaratan administrasi di perairan timur yurisdiksi nasional dalam rangka menjaga dan mempertahankan kedaulatan NKRI.

    Sumber: Dispenarmatim

  392. Wong Solo says

    Kabar baik neh, senin malam tanggal 15 Okt 2012 kapal Rusia sampai di Surabaya menghantar 42 tank amfibi BMP3F pesanan batch 2 TNI AL bersama dengan 12 MLRS RM Grad.

    Paling dia orang bilang hoax, mana link nya, indon pembohong, indon pembual, negara miskin, tak bertamadun dan sebagainya. Itulah ciri khas puak melayu yang di cuci otak sama UMNO. Ada tetangga dapat alutsista baru, dia orang mengucap sumpah serapah. Tiada hari tanpa kedatangan alutsista baru, maka selama itu pula puak melayu sirik akan berkomen seperti orang dengki dan iri.

    Nah kita saksikan sahaja bersama-sama, selamat datang alutsista baru TNI dan selamat bersumpah serapah puak melayu dengki hahahaaaaaa…..

  393. Wong Solo says

    Ahaiii, banyak angan banyak comment bagai pungguk merindukan bulan, MRCA dibahas tak de pun barangnya jadi datang. Today omong typhoon, tomorrow omong rafale, and then muncul sewa grippen, bikin malu sahaja. Khayal si Shamsul kalian jadikan angan2 sampai terbawa mimpi padahal si shamsul tau ape, dia hanya terlalu banyak baca majalah militer indonesia yang mengulas kedatangan alutsista barunya, lalu dia khayalkan pada forumer malaysia disini, seakan malaysia pon nak dapat MRCA, tapi yg didapat cuma merica dan ketumbar,heheheeee…..

  394. hanturimba says

    Selamat pagi dan salam 1 malaysia!!!! Wat warga2 yg melawati MOM!!! Dan selamat sore buat warga2 negara AKAN SEMUA!!!.Saya di Malaysia bersarapan roti canai tampal goyang berserta teh tarikkkk,bagaimana pula buat warga AKAN adakah sedang bersarapan tempe dan air…….

  395. saiful333 says

    Tambah cikit.. Chinook dapat “airlift hooks” MBT, macam dia hook Oto Breda.. Tapi mungkin “cupola” Leopard tu je la, badan Leopard tu naik tongkang.. hahahaha….!

  396. says

    Hehe…bro Commodore, sy minta maaf bro…klu ada sy tersilap kata. Bkn maksud sy kita tak bleh mempertahankan diri bila di’provoke’ mcm depa buat tu…malah sy rasa bersemangat tengok kita masih tak kurang pejuang2 mcm bro sndiri…biar mereka sedar, bkn mudah nk buli “adik” depa ni.
    Cuma…simpan la kesian skit, klu bleh bagi ‘jab’ 80kg punya berat…bagi yg 70kg pun dh rebah dah! Anggap macam depa ni “tak bahagia masa kecik2 dulu”…. Kan slalu dengar org2 kata, “kesian nyer…mungkin masa kecik dulu tak bahagia dia ni”. Kesian macam tu la maksud sy…
    KITA DAPAT…depa TAK DAPAT…(masa kecik2 dulu…sbb tu dh besar jd mcm ni!)

    p/s: Bro…err “Commodore” tu klu x silap cuma ada kt negara ‘big bro’ kita tu jer….ada rasa2 nk tukar nick len x?
    Hehe…gurau bro!

  397. says

    Salam…,
    Trimakasih Tuan ace ats pencerahan di atas. Sy bukanlah alim (berilmu) malah masih byk yg sy sdang plajari…blum lg melangkah ke fardhu kifayah, fardhu ain pun masih blum cukup2.
    Malangnya sy amati byk saudara2 kita yg masih tercari2 apa sebenarnya yg kita disuruh mencari. Bkn kemegahan dunia, bkn kuasa dan pangkat, bukan semuanya kecuali yg SATU itu…oleh kerana menyedari kekurangan diri inilah sy menganggap sesuatu yg bleh mengacau bilau akal yg dianugerah ini (politik…salah satu yg sy hindari) sy letak ke tepi dahulu sementara sy penuhi dulu akal dgn yg SATU itu.
    Sy yakin…bila sudah cukup ht dan akal kita diisi dengan apa yg disuruh kita mencari itu, maka insyaAllah perkara2 yg lain itu akn dipermudahkan…
    Bagi sy yg jahil ini, Islam itu hrs dijunjung tinggi…sampai bila2 ia akan tetap lebih tinggi dr apapun…dr umno/bn…atau dr pas, apalagi pkr/dap…malah dr perlembagaan yg kita ada sendiri. Sebab, jika itu pegangan kita…insyaAllah kalimat “yang benar tetap benar, yang salah tetap salah” akan terjaga. Bukan seperti yg kita lihat sekarang…”yang kita buat….betul! yg org lain buat…salah!”. Sedangkan mereka sendiri tahu…kadang2 yg mereka buat itu sebenarnya ternyata salah. Malangnya mereka sanggup diam…kerana bagi mereka, perjuangan mereka…kata2 pemimpin mereka lebih tinggi dr Islam itu sendiri.

    Wallahualam…

  398. sam says

    Daripada jadi anjing dap harbi,baik lagi sokong bn.Tak sanggup aku jadi barua harbi,dayus sangat rasanya.Tak gitu?Ke ko memang harbi?

  399. ace says

    Aku meminta kepada Allah agar;
    i) umat ku tidak akan pernah dibinasakan dengan penyakit, maka Allah mengabulkannya;

    ii) kemudian aku meminta kepada Allah agar umatku tidak akan pernah dikalahkan oleh musuhnya, dan Allah mengabulkan permintaan tersebut;

    iii) dan, pada waktu aku meminta agar umatku tidak menyakiti satu dengan yang lain, maka Allah tidak mengabulkan permintaan tersebut

    (Hadis sahih riwayat Tirmidzi )

    > tuan2x dan puan2x sekalian,

    2. hadis diatas sebenarnya merupakan satu daripada banyak hadis sahih lainnya yang bercakap tentang pemersatuan. sesuai bagi orang2x yang nak berhenti sejenak daripada ketawa dan berfikir.

    3. sekiranya populasi islam malaysia nak bersatu dibawah payung apa sekalipun pakcik sokong. nak guna pentas patriotik, MOM? nak guna konsep rumah terbuka? gotong royong? jkkk? ngo? wataniah? bersatulah kalau matlamat akhir kita sama, nak cari keredhaan Allah s.w.t tiada salahnya.

    4. malangnya sudahla populasi islam malaysia ini tidak berapa nak bersatu, dipecahkan lagi melalui kumpulan minoriti yang berkiblatkan ideologi dan ‘-ism’, parti, sistem dan sebagainya.

    5. apa yang sebenarnya kita hendakkan? ‘perfection’ /kesempurnaan? mengharapkan sebuah pemersatuan yang bebas daripada rasuah? nepotism? kronism? hudud oleh golongan hududiyah yang dalam benaknya cuma tahu kalau mencuri potong tangan tanpa mengira peringkat hudud itu sendiri atau pilihan qishash dan takzir yang diberikan pilihan oleh Allah s.w.t. . kita ni siapa nak gah menepuk dada menghukum dan merpersoalkan tingkatan iman orang lain memandangkan tuhan lebih tahu yang kita ni kebanyakkannya nak solat 5 waktu pun tak sempurna inikan hudud?.

    6. belajar dan dalamilah dulu ilmu tu. orang yang berilmu mengikut resmi padi, semakin berisi semakin tunduk. bukan melalak nak kejar itu ini. hipokrit sahaja yang banyak, takzir yang dah dimasukkan dalam undang2 syariah tak pula nak belajar, ekonomi tak nak tegakkan, pelaburan tak nak galakkan, terlebih nak kejar ‘kesempurnaan’ tercicir ‘basic needs’. kesudahannya terlebih banyak self educated, jadi doktor cucuk tangan sendiri, arkitek pecah reta (rumah kereta) orang, sebabnya kerja tiada, ekonomi lembab, pelaburan tiada, pemersatuan miskin. nak buat baik pun kena berkemampuan jika tidak dengan niat. jangan nak buat baik pada orang tapi zalim pada diri sendiri, tiada gunanya.

    7. islam is the way of life/ gaya /norma/ fitrah kehidupan. carilah titik persilangan yang dapat menyatukan kita semua walau apa pun ia.

    8. pada zaman2x khalifah selepas kewafatan nabi muhammad s.a.w pun tiada lagi pemersatuan islam yang sempurna. tiada. mereka2 yang sempat bertemu dan belajar dari nabi pun terlibat dengan perang jamal, berpecah belah, kita umat akhir zaman ni nak harap kesempurnaan?

    tuhan itu maha tahu. janganlah kita perbodohkan diri sendiri. bersatulah, dalami ilmu dan kalau betul perjuangan kita hakiki, jangan menghukum kerana tingkat keimanan manusia itu hak tuhan untuk menilai. tidak nampak tidak bermaksud tiada melaksanakan. gunakan hak kita dalam bermuzakarah untuk bercanggah pendapat, dalam platform yang lainnya s.b.g cth. MOM untuk bersatu TIADA SALAHNYA.

    p/s; biarlah melayu pprt, insyallah terbela, gelandangan dipungut tak kira bangsa, lebih baik dari ‘don of sungai citarum’. kisah mereka menyedihkan dan tak mampu nak ketawa macam si bodoh ‘don loading’. belalah nasib bangsa kamu dari ketawa macam bingai kat sini.

  400. FieEz says

    kalau korang perasan Atross yg korang nmpak dlm gambar sblum ni cuma mock up,, Avibrass cuma tayang utk buat promosi,, smpai rmai yg terpedaya ingatkan TNI dh beli… hihihi

  401. Commodore says

    Bro,
    Dah lama kita kesiankan diaorg, dah lama kita simpati. Tapi yg tak tahan tu dia boleh masuk sini mencaci kita. Manusia jenis apa ni?
    Cuba tengok kes amah diM’sia, tuan rumah punyalah baik kat diaorg last2 dia lari dari rumah siap curi barang2 lagi.
    Mereka ni kebanyakannya dah pasang niat nak tipu, curi dan kenakan kita dgn apacara sekali pun.
    Cuba tengok argument mereka dalam forum ni.
    Tak tau mcm mana lagi nak cakap hanya Allah aje yg boleh bagi petunjuk kat diaorg ni. Memang Allah uji bangsa Melayu ni dgn berbagai bangsa lain malah dgn yg so called serumpun pun.
    Syukur Alhamdulillah kita diberi sifat diplomasi, tak semua bangsa dlm dunia ada sifat mcm ni.
    Betul la cakap awak tu, kita DAPAT, dia TAK DAPAT.
    Semoga kita bersyukur dan merendah diri dgn anugerah ni.

  402. sos says

    Halo……. open your eyes….are you frustrated with your country MEF programmed. What happen….it is a reality or fantasy orr it become a nightmare dreams when youuuu sleeping.. yupppp it below the par…dont dreamy. Are you still sleeping. dont wake up.—forever

  403. akuyangbukansesiapa says

    Haha…maafkan sy En. Hang Loading, tekaan sdra 100% salah. Sy tak kisah sdra nk kata apapun psl politik ni…SAYA TAK BERMINAT SEDIKITPUN dengan menda2 yg mencemarkan minda (pendapat pribadi sy)…TETAPI tolong sekali2 jangan kata sy promosikan satu2 parti politik mcm yg sdra (dengan penuh keyakinan, merasa dh banyak sgt ilmu utk menuduh APA YG ANDA TIDAK PUN TAU) katakan psl komentar sy. Cuba sdra baca balik dan tunjukkan pada sapa2 bukti bahwa sy tgh mempromosikan mana2 pihak sprti yg anda tuduh? Salahke klu sy kata sy bersyukur dengan negara kita berdasarkan pengalaman sy tinggal di negara lain…dan heran dengan org2 yg berkokok siang malam meminta itu ini? klu sebut yg itu pun anda dh PANDAI buat KESIMPULAN SENDIRI dek kerana obsesi anda terhadap politik, renti2 kanlah sdra…tak heranlah klu berita2 lain pun bleh diputar belit! Sy brcakap sprti itu setelah sy merasa kehidupan seharian di tempat org…sy sndiri dh mrasakan sukarnya mndpt bekalan elektrik cuma 12 jam…air paip pun dlm mimpi jer, blum bercerita psl nk cari klinik tgh2 mlm…dan sribu mcm crita lg. Tau tak saudara…di negara yg sy yakin sdra kata lebih mundur dr negara kita… harga keperluan asas sehari2 lebih mahal dari harga di negara kita? Tak ramai yang tak tau, malah mungkin tak sangka pun. Kerana faktor2 mcm ni la sy kata bersyukur di lahirkan di negara kita. Salah ke?
    Klu sdra Hang Loading nk tau… Presiden PAS, Tn Guru Hj Abd Hadi Awang pernah dtg bermalam di rumah keluarga kami di kampung, sy hormati dia kerana ilmu yg dia ada dan dia tak pernah pun berlagak pandai seperti tau apa yg dia tak tau…TAPI sayang, org2 sprti anda inilah yg sbenarnya telah merosak kan nama pemimpin2 anda. Boss2 tadak apapun….ank buah cokia ja yg berlebih, berlagak pandai.

    Maafkan sy klu ada kata2 yg menyakitkan ht sdra.

  404. Pendekar Melayu says

    Ala bro. gurau gurau jer. gigit bantal kalau nak lepaskan geram. hehe

    pasal xmasuk paper tu sbb … politik. bro tahu kenapa, kan kan kan? kalau ckp terang2 kan nnt orang kata nak berpolitik.

  405. Commodore says

    nurul, hv u read all yr countrymen previous comments here?
    stupid nurul, commenting without even checking.

  406. Anak Sabah says

    Thanks, abihurairah…

    mhg: you got the point there…

    Ameer: kalau dtg Sabah, mai lepak ngan aku ngan member2 ATM yang power2 kat sini…

  407. Commodore says

    Bro, kita sekarang dah ada 2 quotation untuk counter indon.

    1. Fibreglass lebih kuat dari besi.
    2. Hercules boleh angkut mbt.

    Bro2 lain esp. Ameer jgn lupa gunakan quotation ni. Harap maklum.
    Ini adalah perintah am.

  408. Commodore says

    Maksud saya tak diberitahu kpd pihak awam, paper ke, bloggers ke, sebelum ketibaannya, semuanya takde indication langsung top2 kita dengar berita dah sampai dah, dua bijik sekali pulak tu. Itu yg menghairankan saya kerana agak aneh sampai dua buah aircraft carrier sekali datang kesini, tak pernah berlaku camni kecuali ia kawasan yg bergolak.

    Tentang tak kontek saya tu, betul jugak kata awak, tu yg saya kecik hati tu.
    Mesti dua2 admiral tu nak kena sound skit dgn saya nanti. hehehehe!
    Awak ada no. h/p diaorg tak?

  409. L2A4 says

    awal taun 2009,sebuah pesawat us airforce prnh mendarat d kkia T1 sabah, pendaratan USAF nie lgsung xde kebenaran dr mlysia. pas kene siasat n x dibenarkn keluar dr pesawat, dlm tu ada 11org us navy seals lgkp bersenjata rupanya deorg ontwy k asia pasifik

  410. Macaroon says

    Yol,,,Ada dpt info ttg “Blueprint untuk Asia Tenggara”…?
    Trigger tlh dipetik bermula dari awal 2011… dan sedang bergerak pantas sekarang…
    Mungkin tn Shah boleh beri sedikit pencerahan…

    ,,,dpt pesanan utk wat stok simpanan beras.

  411. L2A4 says

    seminggu sblm kapal2 perang nie nk berlabuh , x kira mana2 negara dh hantar notis k malaysia utk dptkn kebenaran berlabuh..x silap aku 2-5km sblm nk masuk pelabuhan klu kapal selam kene timbul, matikan sonar, len2sensor ..kpl2 nie kne eskot bila nk parking d pelabuhan..

  412. Ameer says

    Nuclear? Mungkin ya mungkin tak :) Entah :) Benda ni memang terjaga rapi rahsianya. Kau cerita kat sesiapa pun siapa nak percaya? Semua orang lihat imej Malaysia sebagai negara yang sederhana serta kelengkapan senjata sederhana :) Sederhana? Besar mana sederhana tu? :) ‘Benda’ ni besar :) Sederhana hanyalah perkataan yang digunakan. Bawahnya? Gold mine :)

  413. Ameer says

    Chinook can carry tanks but LIGHT tanks only :) Have you truly ever seen a chinook carry like 60+ ton heavy arse tank? In your dream yes. Owh wait, is that another bullshit of yours? My god, truly smells like crap….which is you :) Give me pictures without photoshop that Chinook can REALLY carry heavy tank? Do mind that the max take off capacity is only 50,000 lb (22,680 kg). Far from 60 ton :) Nice bullshit but try harder mate :D

  414. Ameer says

    I’m quite surprised that you called yourself too a bullsh*t commentator :) I didn’t even flamed you but yet you still flame everyone? Grow up. You are nothing just like the others. You’re not even worth it :) I love Malaysia and you call that bullsh*t? Then if you said you love Ind0nesia then I call that bullsh*t too. See how easy it was to backfire you? You know what’s more bullsh*t here? You. You came in here without knocking and start cursing everyone. Now that is one fine bullcrap you got there mate. Want more? One of your guys said fibreglass is much stronger than steel. Wow, the bullshit is strong with this one. Want another? How about that story AN Ind0 commando climbs up a Malaysian WARSHIP and let see…about 60+ crew on board is scared to act because the commando was threatening everyone with his small cute knife. Awwww :) Such a cute wet time story you got there chump :) Seriously, don’t spray all of your worthless pile of shit around here. No one wants to see. Heck you even show the world how ‘attractive’ your poop is when you threw them into Malaysian Embassy :) You know what other people called you? Uncivilized.

  415. Hang Loading says

    HAHAHAHA…..
    Saya faham maksud abg.
    Intinya abg nak kita semua sokong penuh kepada BN dan UMNO untuk mentadbir negara 50 tahun kehadapan.
    Melayu pprt harap dengar jangan tak dengar …….
    HAHAHAHA

  416. says

    Salam,

    Sy memohon maaf kerana banyak drpd komentar sy lebih kepada menjawab provokasi drpd warga sebuah negara tetangga. Kadang2 ingin berbincang secara bersih dan beradab. Cuma sebagai manusia biasa…emosi jg bila tgk depa buat mcm ini blog depa ja.
    Sy sebenarnya keturunan bumiputra yg suatu masa dulu pernah dihantar ke negara yg sy maksudkan di ats di bwh satu program G to G.
    Sbb tu jgn heran klu bhs depa sy dh biasa (dpt ‘A’ paper bhs tu…). Selama di sana sy dh tengok dan perhatikan mcm2 perkara yg sy rasa takkan sy dpt jika sy menolak utk menyertai program tu. Dari situ la SAYA BERSYUKUR sgt2 dilahirkan menjadi warga negara kita tercinta ni. Tak perlu sy critakan satu2 rasanya. Tp sy kadang2 heran dgn sebahagian rakyat negara kita yg berkokok tak tentu siang mlm…minta itu ini tapi pernah kah depa rasa bersyukur dgn segala yg Tuhan dh kurniakan kpd negara kita ni.
    Percayalah, dh beberapa negara sy smpai TAPI tidak ada satu negarapun yg sy sampai tu akn dpt menandingi apa yg kita…(termasuk juga dr segi agama, memang ada negara yg lebih kemajuan dr kita…tapi tetap dr segi pegangan agama, ISLAM maksud sy…mereka tak dpt tandingi kita) peroleh di tanahair kita ini, jujur itu pandangan sy.
    Bersyukur dengan apa yg kita ada kerana sebetulnya…depa yg ramai2 duk kata macam2 tu sebenarnya jauh kt dlm diri masing2…ada rasa iri, tidak puas hati dengan apa yg kita dh capai dlm masa yg sesingkat ini (depa merdeka lebih awal, depa jg merasa depa Big Brother…tak patut kalah dgn adik… Biarkanlah depa dgn perasaan depa tu.).
    Jd dlm kita duk perang kata2 dgn depa tu…minta simpan sikit perasaan KESIAN….sebab depa TAK DAPAT apa yg kita dapat.

    Wallahualam..,

  417. Commodore says

    Have you read Wong Solo’s comment? Its nice to hear an Indon called another Indon stupid.
    Ahhh! what a day, we always dream of this special moment n guess what? ITS A REALITY!
    WOOOOHUUUUU! you just make my day.
    Once an idiot always an idiot. Hehehehe!

  418. saiful333 says

    This forum become bullshit, because of people like you who said MBT can be airlifted by Chinook. So who’s the “bullshit commentator” now? You or him? Listen.. just because you speak in English, think in English or dream in English, doesn’t make you any less idiot than the rest of the trolls here.

  419. saiful333 says

    You mean Wong Solo, was stupid or your “KemHan” was stupid? Cause he’s the one who told us that your “KemHan” said so. MBT carried by Chinook? Do you really wanna be a laughing matter here like Wong Solo? Do I really need to repeat this “MTOW” thing for the sake of your laziness? Try again next time douchebag. If you really wanna see your MBT being airlifted, ask you “KemHan” to buy C-5 Galaxy, Antonov An-124, or Antonov An-225.

    Oh.. almost forget.. Read more, learn more before you wanna argue more with me. In the mean time, go hipster somewhere else. KASKUS or TOPIX for example.. enough joke for this day, troll..

  420. Nass says

    nimitz kat port klang yg stu g x tau jnis pa dkat sabah…..
    uss george washington n uss john c stennis…..
    jgn ckap ko sorang je x kwin lg….aku pun sma la…..hehehe

  421. macq says

    and if you want to see how indonesians love to trespass MALAYSIA,
    just look at this forum,
    sorry, but no trespassing..
    and this will keep on going because indonesians has one mental sickness, that is inferiority complex..so they will keep on advertising..advertising..and advertising..using the simplest technique: COPY PASTE..

  422. macq says

    yup, stupid..that is one of your countrymen’s saying..
    “..jika kondisi memburuk TNI dapat lakukan embarkasi 20 MBT dengan Hercules per hari..”-by the “wise” Wong Solo.

  423. Ameer says

    Saya tak kisah kalau TNI nak beli ICBM ke, ASTRO ke, Buluh Runcing 50mm ke tetapi kalau reban ayam lagi cantik dari sekolah, tak ada gunanya. Pendidikan berkualiti? Macam hampeh.

    utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20121013/lu_13/Sekolah-daif-mohon-bantuan-kerajaan

    Baik kamu naik taraf sekolah yang ada sebelum nak berdebat dengan kami. Cukupkan ilmu di dalam kepala otak kamu tu. Kalau tak, fibreglass lagi kuat daripada besi la jawapnya. Hebat sungguh pendidikan kamu. Universiti Oxford pun kalah berdebat.

  424. Ameer says

    If you want to see someone who is always jealous and wages war, there’s a lot of that in this forum :) Mostly people like you :) You can say that anywhere on the net. I mean you can act a hero or you can act a troll because net is a wide place to be without no one knowing your identity. Dreamed to Ganyang Malaysia? Like you said dreaming won’t be a reality :) Why don’t you come out from your hiding place and show us your true face :) You can be a hero here but in reality you’re still a zero :) Reality is what you afraid of since you spend too much fapping in front of your computer :) Listen, if you intend to provoke us, grow up, bet you can’t even grow more than an inch :)

  425. says

    cerita tak rasmi..SH bakal menjadi MRCA milik TUDM..bilangan mungkin tidak seperti yang di uar-uarkan..tapi mata utama TUDM yang menjadi idaman termasuk dalam pakej..tapi versi sekenhen laa..

  426. says

    indon ada pengebom berani mati..malaysia ada..tuttt..nak citer pun bimbang..tuh pun ahli politik pua-pua nak korek bagi pihak singapura..

  427. says

    mana boleh bagitau spek macam mana yang TUDM bakal beli…hahaha..kitaorang bukan macam wang solo..cite sana sini spek itu ini..