PROJEK KAPAL LATIHAN TLDM TERBENGKALAI?

 

MASALAH BLOG : SAYA MENDAPAT KOMPLEN BAHAWA PAGE BLOG SELALU AUTOMATIK REFRESH BILA DIBUKA. KEPADA PENGGUNA BROWSER CHROME, SILA BUKA SETTING BROWSER DAN CLEAR SEMUA HISTORY. AKHIRNYA SELESAI JUGA MASALAH YANG BENAR-BENAR BUAT SAYA HANGIN SATU BADAN. MASALAH INI BENAR-BENAR MENCABAR MINDA SAYA SEHINGGA BLOGGER CYWAR PUTRAJAYA MEMBANTU MENYELESAIKAN BANYAK MASALAH BLOG DAN 4 JAM KAMI LEPAK KAT KEDAI MAMAK REPAIR BLOG SAYA.

SEKARANG BILA SUDAH SELESAI MASALAH, MAKA SAYA PUN TUKAR THEME BARU, MASALAH LAIN PULA TIMBUL. BANNER GAMBAR BENDERA MALAYSIA DENGAN SAYA DALAM GHILLIE SUIT MENGACU RAIFEL SNIPER PULA HILANG..ARGHHHHHH

SAYA JUGA MENDAPAT TAWARAN DARI SEORANG PEMBACA UNTUK MEMBANTU MEMBAYARKAN SEWA TAPAK SUPAYA BANDWITH YANG SELALU NAZAK BILA SAMPAI KE TENGAH BULAN DAPAT DISELESAIKAN. S

1. Ini merupakan kali pertama cerita ini didedahkan dan anda dengar dari Shahpaskal sendiri… MASALAH BESAR???? itulah yang saya fikir semasa mendapat maklumat bahawa pembinaan kapal latihan untuk Tentera Laut DiRaja Malaysia (TLDM) yang sedang disiapkan oleh NGV Tech Sdn Bhd di Sijangkang sedang berada dalam masalah.

2. Pembinaan kapal-kapal ini mungkin berada dalam keadaan status “Terbengkalai” dan anda boleh lihat salah sebuah kapal tersebut berada di jeti Pusat Hidrografi TLDM di Pulau Indah, Kelang.

3. Antara kapal yang sudah disiapkan ialah Gagah Samudera dan dijangka diserahkan kepada TLDM pada Mei 2013 di Lumut.

4. Saya sendiri melihat perasmian “hull” kapal pada Disember 2012 di limbungan pembinaannya di Sijangkang, Kelang.

5. Sekarang saya tidak tahu apa sudah jadi dengan Gagah Samudera sama ada sudah memasuki perkhidmatan TLDM atau tidak.

6. Misteri yang lebih besar menyelubungi nasib yang menimpa “Hull” kedua iaitu Teguh Samudera yang dilancarkan pada 27 Februari 2013 tetapi saya faham masih belum dipasang dengan enjin hingga sekarang.

7. Pembina-pembina kapal mempunyai pilihan untuk mendapatkan enjin-enjin terbaik dari Jerman atau Amerika Syarikat atau mendapatkan enjin dari Russia dan negara lain.

8. Untuk enjin sahaja, pembina kapal harus mengeluarkan belanja yang berpuluh juta dan saya tidak tahu jika masalah kewangan yang menimpa syarikat pembinanya merupakan punca masalah.

9. Kedua-dua buah kapal ini dibina dengan kontrak bernilai RM294 juta, yang saya kira agak murah.

10.Kedua-dua kapal bersaiz friget ini dibuat dengan memakai teknologi dari Korea Selatan.

11.Saya fikir masalah seperti ini hanyalah sebahagian kecil dari masalah sebesar gunung yang menimpa industri pembinaan kapal negara secara keseluruhan.

12.Malangnya, saya tidak dapat menghuraikan secara terperinci kerana saya tidak suka maklumat yang saya dedahkan disalahgunakan oleh pihak-pihak politik berkepentingan yang suka membantai secara berseronoh.

13.Ini akan diikuti oleh penyokong mereka yang biasanya akan mengaitkan dengan rasuah dan salah laku oleh pemimpin lawan parti politik mereka, akhirnya terjadi perang di antara parti A dan parti C sedangkan pengkhianat sebenar iaitu “B” terlepas dari sasaran.

14.Sebagai seorang rakyat Malaysia dan pemerhati pertahanan, saya dengan jujur mahu melihat setiap masalah dalam bidang pertahanan di negara ini ditangani secara “case by case” dan setiap isu diselak satu persatu.

15.Saya difahamkan bahawa tender telah dibuka kepada syarikat-syarikat lain untuk menyiapkan kapal-kapal tersebut dan salah seorang rakan sedang sibuk mendapatkan bidaan.

16.Sebenarnya saya mempunyai lebih maklumat mengenai situasi sebenar tetapi saya fikir eloklah saya mendiamkan diri sahaja, keluar sikit-sikit oklah kan…hehehe.

17.Saya fikir ngo pertahanan pertama dalam negara, Panggilan Pertiwi harus membongkar isu dan menulis dalam satu laporan yang diberi terus kepada Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Menteri Pertahanan untuk tindakan lanjut.

18.Anda boleh baca pengalaman saya melihat pembinaan kapal latihan TLDN di sini 

Comments

  1. says

    hhehehehehe, ko lagi mimpi tak sudah, aku lihat tu berita lama lagi, sudah lewat 5 tahun pon, sekarang berita terbaru, baru lepas setahun, Sulu dan Sabah nak join Indonesia, sila taip dimana – mana situs…..pasti panjang sekali tajuknya….hehehe

  2. vincent says

    belajar ilmu tot rudal china c-705 adalah belajar ilmu pengetahuan bidang teknologi bukan belajar ilmu agama,jadi hadist yg mengatakan “” tuntutlah ilmu walaupun ke negeri china “” adalah hadist doif yg sanadnya ( sumbernya ) tidak kuat hadist ini hanya pendapat alim ulama jadi bukan dari rasulallah,faham kamu ?

  3. akudtgdrpantek says

    kihkihhh…adakah kalian pasti lokasi itu BENAR, apo BUKTINYA ???…adakah kalian pasti BENAR ke orang2 itu yg menanam, apo BUKTINYA???…adakah kalian BENAR percaya kpd orang2 itu, apo BUKTINYA???…ADAKAH KALIAN TAHU SIAPAKAH YANG BOLEH “MENGESAHKAN” ITU ADALAH EMAS YANG CUBA DICURI OLEH JEPUN???…ADAKAH KALIAN TAHU “PIHAK” MANOKAH YANG BERTANGGUNGJAWAB MENGELUARKAN “SURAT PENGESAHAN” TERSEBUT, WALAUPUN HARTA ITU TERSEMBUNYI DI DLM GUNUNG, DI DLM DASAR LAUT, DI DLM HUTAN BELANTARA DLLNYA???…sekian dan tak lupo…heheee

  4. phateh leqiu says

    kerana masa Banjir haritu…..Baginda menghuklurkan bantuan kepada Malaysia..jadi ini kali kedua dalam beberapa bulan ni beliau mengambil berat akan kejadian yang menimpa negara kita

  5. phateh leqiu says

    KUALA LUMPUR – Presiden Emiriah Arab Bersatu (UAE), Sheikh Khalifa bin Zayed Al Nahyan melahirkan rasa sedih kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dan Presiden China di atas kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370.

    Menurut agensi berita Emirates (WAM), Sheikh Khalifa menyampaikan kesedihan yang mendalam kepada Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah dan Presiden Xi Jinping serta keluarga penumpang pesawat.

    Adakah ia satu ‘klu’…………bagi Malaysia khasnya……kita semakin menjadi tumpuan dunia

  6. meletop says

    Hoi Yisrael Bieteneau . You have committed big sins previously, and now you want to continue another big sin in Malaysia. You and your friends in Mossad have bombarded WTC in New York, Afghanistan, Pakistan, Iraq, Palestine and Thailand. And now , you and your Mossad friends are attacking Malaysia….. You changed bag with someone else in KLIA which you have planted timebomb in the bag initially. And successfully it exploded and killed so many people in MH370 airplane. What a terrible massacre you and Mossad friends have done to us and to the rest of the world. This is coward !!!

    I know you and Mossad friends are hiding in Penang. Israel, Illuminati and Jews are always and always become the servants of Demon.

  7. vincent says

    aku tulis ulang sesuai eyd di indonesia menurut bung tom yang di tulis bro maha @

    sebenarnya kelemahan kita ini ada pada syarikat baru pembuatan kapal perang,apabila kita mampu membuat sebuah kapal perang tersebut dengan kos/biaya sambil mengetahui setiap produk baru,bisa rugi” inilah,itulah,jadi syarikat tidak mampu/sanggup,, seperti kata orang satu produk maka akan merugi tiga produk. inilah EYD bahasa indonesia asli ( resmi ) formal

  8. vincent says

    untuk guru yang sudah jadi PNS ( pegawai negeri sipil ) dan resmi mendapatkan SK (surat ketetapan ) dari mendiknas ( menteri pendidikan nasional ) mereka sudah sejahtera karena pemerintah yang terkait menaikan gaji utk pegawai guru pns itu 20 % setiap tahunnya ! kecuali untuk guru honorer mereka di gaji seadanya sesuai kemampuan pihak sekolah membayar gaji guru honorer,untuk anggaran pendidikan terutama pembangunan gedung sekolah pemerintah indonesia sudah mengalokasikan dana utk tahun ini adalah 20 % dari APBN atau sekitar RP.200 triliyun karena masih banyaknya korupsi dan penyimpangan dana maka tidak sedikit anggaran tersebut yg tidak samapai ke pihak sekolah,dan ini menjadi tantangan tersendiri bagi pemerintah, terutama utk pembangunan gedung sekolah,tetapi masalah korupsi ini menjadi prioritas utama presiden sekarang dan presiden yang akan datang untuk memberantas korupsi sampai ke akar-akarnya ! titik klik

  9. tom says

    rudal malaysia yang mana bosss yg taming sari bukan yg mirip mercon itu ya , klw di luncurkan keluar kembang api xixixix lucu

  10. tom says

    bagaimana dengan hutang eropa yg sekarang terkena bencana krisis financial bukankah itu karena hutang yg banyak,yunani bangkrut karena hutang, amerika serikat,ekonominya kolap kerena hutangnya banyak, bagaimana dengan malysia pembelian alat militer sekarang banyak yg di tangguhkan karena hutang yg sudah menumpuk dan sudah mencapai angka kritis,,( sekarat) hampir bangkrut,kos/biaya hidup sekarang di malaysia tinggi karena bbm terus di naikan utk menutup hutang luar negeri malaysia ,,,punya hutang banyak malah bangga dasar LOL

  11. tom says

    ah kata siapa bung maha pake bahasa indonesia baca sekali lagi bahasanya rancuh / rusak tidak sesuai EYD ( EJAAN / BACAAN YANG DI SEMPURNAKAN ),betul sangat bukan betul sangat,! tapi sangat betul,sangat bagus,sangat indah/elok,sangat baik dikau,sngat cantik nan jelita,dll bukan bahasa yg di bulak – balik apalagi sudah kaya ruzak ! es campur donks ! xixixi

  12. tom says

    ya sudah ada satelite yang melenceng jauh dari jangkauan ketika memantau bahkan sangat jauh 70 km xixixi pondan

  13. tom says

    ya mendingan di natuna ada tindakan walaupun tidak sebandingkan jenis kapal perangnya bagaiamana dengan tldm di james shoals kemarin hanya nonton doang PLA upacara pengukuhan teritorial xixixi

  14. tom says

    ya itu kau mengakui TNI berperang dengan tentara sas,newzealand,dan ausie bukan ma pejuang malaysia dan satu lagi tni yg ikut berperang sabah serawak ketika itu hanya dari TNI AU & TNI AL TNI AD tidak ikut serta karena konflik dengan bung karno masalah TNI AD merasa di anak titrikan oleh soekarno !

  15. tom says

    tunggu ja tanggal kedatangan f-16 setara block -52 bagaimana dengan malaysia oh ya hampir bangkrap xixixi tak ade bujet

  16. tom says

    kan negara malaysia masih dalam naungan british,ayo ngaku kemerdekaan ! malaysiakan hadiah dari british ayo ngaku ! jadi bukan merdeka karena perjuangan rakyatnya yg punya rasa nasionalisme,makanya aku ketawa malaysia punya hari kemerdekaan xixixi

  17. vincent says

    emangnya malaysia dengan AV-8 cuma pasang baut ma rakit doang sudah di kira buatan tempatan hehehe funy ! di tipu ma UMNO

  18. vincent says

    kenapa tidak ! kmu bisa lihat di youtube penembakan yakhont dengan jarak hampir 300 km buatan rusia, hanya angkatan laut indonesialah yg mampu membawa rudal yakhont selain vietnam dengan plattfom versi silo darat bagaimana dengan malaysia ??? kemampuan rudal indonesia sudah ada titik terang dan tinggal menunggu waktu oh ya lupa rudal c-705 dari china dan china telah memberikan penuh teknologi rudal ini jadi by – by saudaraku indonesia sudah jauh meninggalkan kalian

  19. maha says

    sekarang pesawat mana paling laju tentu jet euro typhoon dan persawat mana stealth tentu f35 ada sebab mereka berkerjasama bina untuk jet f-35, sebenarnya masing nak akan teknologi untuk bina jet Generation 6

  20. maha says

    us, rusia, euro mungkin china siap sedia majukan gerenasi ke 6
    Generasi pesawat cuba kamu lihat bawah

    Generation 4+: High agility; sensor fusion; reduced signatures (Eurofighter Typhoon, Su-30, advanced versions of F-16 and F/A-18, Rafale)….
    Generation 4++: Active electronically scanned arrays; continued reduced signatures or some “active” (waveform canceling) stealth; some supercruise (Su-35, F-15SE).
    Generation 5: All-aspect stealth with internal weapons, extreme agility, full-sensor fusion, integrated avionics, some or full supercruise (F-22, F-35)….
    Potential Generation 6: extreme stealth; efficient in all flight regimes (subsonic to multi-Mach); possible “morphing” capability; smart skins; highly networked; extremely sensitive sensors; optionally manned; directed energy weapons….

    sekarang pesawat mana paling tentu laju jet euro typhoon dan persawat mana stealth f35 ada sebab mereka berkerjasama bina untuk jet f-35, sebenarnya masing nak akan teknologi untuk bina jet Generation 6

  21. maha says

    lupa pak , mana siapa dulu? kalau genarasi ke 6 siap dulu malu pak ktx, sekarang us euro, rusia mungkin china siap sedia majukan gerenasi ke 6

  22. maha says

    marcos raja ke? tak kan, raja dengan presiden berbeza, dulu siapa luruskan harta dan tanah itu letak pada nama raja ia ambil harta mereka sebab ia berkerja, tanggunjawab presiden jaga harta rakyat sebab ia dilantik rakyat, jika persiden itu tendang presiden kena bagi balik harta rakyat, cuba tengok raja nepel kena tendang hartanya tetap ada, rakyat tak sebuk ambil harta raja, dulu raja teturunan nya jaga rakyat dan harta rakyat di sampin itu ia kena ada harta kalau macam mana upah tentera, pegawai, pegawai agama

  23. maha says

    sudah pak vincet ktx dah 12 tahun pak ia bermula tahun 2001 sekarang 2014, hanya design gak tak ada prototaip yang diuji, cuba kamu ambil contoh tyhpoon mula projek 1970 mula lakukan pernebangan sulung 1986 selepas 1991 sudah 20 tahun baru lulus ujian terbang itu belum lagi kos buatannya mula 1997 di serah pada tentera 2003 hanya 6 tahun jika ambil semua sudah 26 tahun lamanya , saya tahu sekarang pihak barat cuba bina genarasi ke6, sanggup pihak indonesia tanggup kos nya tinggi dan pahik korean banyak kali tangguh projek ktx itu, setelah siap nya jet ktx itu’ barat telah siap prototaip genarasi ke 6 ambil masa 6 tahun kos keluarkan nya setiap jet bisa ambil masa 30 tahu untuk siap terbang, sebab itu turkis menarik diri projet ktx itu buang masa dan wang aje

  24. akudtgdrpantek says

    kihkihhh…heheee

    kamu : Dulu Ferdinand Marjoz sbg holder acc collateral ini dan sekarang dah dipulang ke HM king Elizabeth Tapi bukan legal owner.[aku : betul]

    kamu : Dr. R.C Chess plak tetiba jadi pewaris asset of Foundation ini. [aku : dia hanya sebagai pentadbir/pengurus yang dilantik]

    kamu : Timbul Nail Kenan dtg sbg wakil Asian Dragon nak balik asset bersama Benjamin Ford dr pakatan illuminati. [aku : ke dua mereka itu dari kaum Dark Force @ IBLIS dan mereka tidak mampu lagi utk menghalang]

    kamu : Mana watak hero GMii tu yang nak datang membantu ni..main tarik tali je ke..[aku : sedang bersama mereka dan hari pengishtiharan pun sudah semakin hampir]

    sekian dan tak lupo…heheee

  25. anak johor says

    lah..mana hang dapat berita proton minta gomen inject RM 3 bilion tu..? salah tu…hehehe

  26. naza says

    us akan desak pbb untuk kluokan satu resolusi untuk menghantar tentera pbb ke ukraine, kerana rusia telah menceroboh. tujuan supaya rusia akan melawan dan tunjukan senjata rahsia nya.
    us nak tunjuk power disamping mengajak ukraine memelok eropah.
    nanti us akan minta pbb suruh rusia musnahkan WMD nya. (senario biasa yang berlaku dinegara yg penah dicerobohnya)
    tip untuk forex player… stanby cash…. :)

  27. jejantan says

    The cabal then scaled down the nuclear threats and instead threatened to create a “Rothschild ring of fire around China and Russia,” starting with “10 ‘Muslims’ killing 33 people on a train in China” and warning that “US funded attacks” will “sky rocket,”

    1 – arini anwar ibrahim kena penjara 5 tahun.
    2- pesawat mas hilang di china dgn 152 adalah warga china.
    3- 1 terbunuh dan 12 hilang di dlm letupan kilang kimia di china.

    Adakah lebih byk event akan berlaku selepas ini… musykil…

  28. Warwan says

    China ada apa? Yg kamu TOT dgn China buat rudal C705 tu apa? bikin mercun ka?
    kalau mau cakap lain kali pikir panjang2 Pak nanti terkena hidung sendiri.
    Org lain buat semuanya salah tapi kau buat semuanya betul.
    ini namanya busuk hati Pak.

  29. binggo says

    pasal suntik menyuntik ni bab biasa dlm industri..australia pun menyuntik jugak utk kereta holden. yg tak biasa dgn kaedah menyuntik ni kt telinga rakyat biasa..mungkin sesetengah org rasa suntik belakang dikalangan politikus bab biasa..pd aku tidak..suntik mcm tu tetap tk boleh walaupun kt australia cite biasa. faham kot

  30. nasse says

    Sudah la pantek, aku ajak ko naikkan emas jepun ko tak berani, pas tu ckp benda tu tak ada. Aku boleh tunjukkan lokasinya, aku taruhkan telinga aku beb… Org yg terlibat menanamnya masih hidup tp kalau terbukti ada dan boleh dizahirkan walau pun sejongkong, telinga ko pulak ye yg kupinta utk disemadikan di lokasi berkenaan.. Benda ni tak payah ada GMii ko pun…

  31. anak johor says

    org indon ni klu rusia ajarkan buat skru pon,dia org akan kata dah memperolehi teknologi pembuatan roket ke angkasalepas..hehehe

  32. anak johor says

    yup..betul tu..lagilah sekarang ni banyak negara miskin pon dah ada satelit pengintip,dari atas sana boleh lihat kapal perang tu..buih2 kat belakang kapal tu nak sembunyikan kat mane…?hehehe…kecualilah kapal tu ada sistem memeluapkan air disekelilingnya spt yang pernah US buat eksperiment dulu kan…hehehe

  33. anak johor says

    maha..,awat semenjak duamenjak ni aku tengok ko pakai bahasa indon..?hehehedah tukar warganegara ke..?hehehe

  34. anak johor says

    hutang singapur sudah 120%,hutang jepun sudah 200%,makin maju sesebuah negara,makin banyak hutangnya om..kerna itu coba kamu lihat,makin besar rumah dan kereta milik warga kaya di indon,maka lebih banyak hutangnya..itu saja BODOH mau memikirkannya…hehehe

  35. anak johor says

    shahpaskal tengah sibuk update naga yg jaga harta karun kan malaysia..hehehe..tapi klu dia masukan kat sini,bertempur pula dgn xxx….hehehe

  36. anak johor says

    jgn risau bro, kesan pd kita tak banyak….kita boleh sokong mana2,sebab tak akan memberi kesan sgt.biaselah,rusia nak jaga pengaruhnya disana,US pula nak sokong EU dalam perkara ini.

  37. anak johor says

    taip kat internet saja..” warga kalimantan mahu gabung ama malaysia” pasti kita dapat lihat barisan panjang tajuk2 spt itu..hehehe

  38. anak johor says

    pesawat kfx itu pernah ditawarkan kpd malaysia dulu, tapi terus ditolak kerana teknologinya sudah kadaluasa. tapi bagi indon, itu teknologi tercanggih seperti mobil esemka yang dikatakan sangat canggih dari BMW.hehehe

  39. anak johor says

    hehehe..iayalah..yang tercanggih bagi kamu pasti yang sudah kadaluasa bagi kami…hehehe..400km..?apa bisa indon melanggar kawalan senjata melebihi 300km..??..hahaha..rudal buatan kamu saja jatuhnya ke rumah warga melulu…oh ya,sila cari sendiri keupayaan kami dalam pembuatan rudal, jika kamu bisa, tanyakan langsung sama menteri pertahanan kamu.pasti ada jawapan yg kamu akan katakan itu mustahil bagi kami..hehehe..

  40. anak johor says

    MADE IN INDON??…PASTI BELUM PAKAI SAJA SUDAH TERBAKAR DULUAN..KAMU HARUS SALAHKAN SHSHPASKAL KERANA MENGHISAP ROKOK KRETEK DI ATAS KAPAL PERANG KAMU YANG TERBAKAR ITU LOH..HEHEHE

  41. anak johor says

    hehehe..mimpi lagi ya om..? setahu aku,warga kalimantan yang mahu gabung ama malaysia kerana iri melihat kemakmuran sabah dan sarawak. sila taip di mana-mana situs,”warga kalimantan mahu gabung ama malaysia’ pasti panjang sekali tajuknya..hehehe

  42. anak johor says

    hem..menarik cerita dalam versi kamu, tapi bagaimana pula perjanjian tahun 1948/1949 yang menyatakan belanda bila-bila saja jika mahu boleh memiliki seluruh indonesia? perjanjian itu ada dalam rekord P.B.B. dan setiap tahunnya indon harus memberikan upeti kebelanda pada setiap bulan 4.

  43. dato' says

    Dulu Ferdinand Marjoz sbg holder acc collateral ini dan sekarang dah dipulang ke HM king Elizabeth Tapi bukan legal owner. Dr. R.C Chess plak tetiba jadi pewaris asset of Foundation ini. Timbul Nail Kenan dtg sbg wakil Asian Dragon nak balik asset bersama Benjamin Ford dr pakatan illuminati. Mana watak hero GMii tu yang nak datang membantu ni..main tarik tali je ke..

  44. Vat70 says

    diam mcm mana tu donz?…..mesia tak reti nk baling taek la….bangsa bertamadun gitu…wakakakaka….PLAN pernah berkonfrantasi dgn kapal indon dekat natuna…kau tau tak?

    tapi spt biasa tiada aksi baling taek ke duta china maupun US, Aussie bila timbul konflik..Indon hanya tunjuk kemunduran peradaban bila ada konflik dgn Malaysia…konon2 indonesia itu lbh perkasa..wakakakaka

  45. akudtgdrpantek says

    kihkihhh…akudtgdrpantek @ ADDP most wanted yo…THE first point here is that there is no such thing as buried “Japanese Treasure” from the War times…This is all a myth which many have believed in because they are not able to believe in reality…The reality of this is that these treasures were under the Custodianship of Ferdinand Marcos as President of the Philippines, originally secreted away within many types of secret depositories within the Philippines as instructed under numerous International Treaties…Such secreting commenced as far back as 1910 and continued through to approximately 1970…Such treasures were relocated upon the orders of Ferdinand Marcos after he discovered the Plan implemented by “America and other Western Nations, to steal these assets”…As a result of Ferdinand Marcos thwarting the unlawful activities of the Western Nations, it was they who decided that Marcos must be “deposed” and removed, which of course occurred in 1986 in the Elections…akudtgdrpantek @ ADDP most wanted yo…heheee

    THE second factor is that “these assets were not Japanese treasures” buried during and after the war (Yamashita)…These were in fact treasures that were “legally owned” by the Combined International Collateral Accounts of the Global Debt Facility under numerous International Treaties stretching as far back as 1875 and commencing with “Private Treaties” between the “Royal Families of the World” [BUKAN RAJA RAJA DUNIA YANG BERTAHTA DI MATA RAKYAT TU, YO!!!], placing all these assets under a combined Trust referred to as ——-, which is the legal property, under these Treaties, of the ——-…akudtgdrpantek @ ADDP most wanted yo…sekian dan tak lupo…heheee

  46. vincent says

    proton yg mau di tukar ma panser anoa pindad itu,karena tak ada bajet malaysia akhirnya win2 solution di tukar ma proton,dan proton di jadiin taksi di indonesia,xixixi

  47. vincent says

    hadist doif di pajang di sini,hadist dari mana ini emangnya di china ada apa ??? banyak komunis china belajarlah kau jadi komunis di china !! hmmm

  48. lolipop says

    tak hairan industry kilang kita cam nie…proton pon nak bangkrap,mintak inject duit kat kerajaan 3 billion,…senjata fregat kita pon nak kena lupuskan,terima je la hakikat kita nie memang macam pondan….wat pe senjata?kejap lagi james shoal pon nak dalam kuasa pla cina…hidup ketuanan melayu

  49. weleh weleh says

    itu skolah lantainya kasi semen dulu..jangan sampai anak2 cacingan datang skolah gak ada sepatu…gaji para guru naikin kasihan untuk keperluan harian x cukup itu sgitu….bicara koar koar kau ini…peluru pindad itu tak akan boleh perbaiki gizi anak2 yg kurang…

  50. weleh weleh says

    kita toksah cerita benda yg belum wujud uwak mas,….aku jemput ahli mobil esemka datang kilang@pabrik proton kita bantu bikin mobil.mari kita kerja sama…jangan tau iri omong besar adja uwak mas ketoprak ini..belajar ngesot dulu baru berjalan dan lari ….

  51. weleh weleh says

    weleh weleh mas jangan omong doank, mau cerita soal kapal, bikin dulu yg kecil2 pabrik sepeda,motor, mobil buatan dalam negri..idupin dulu tuh esemka…datanglah ke proton kita bincang saling bantu….enggak usah minder ato malu…jangan saling iri….baru omong kapal,pesawat….

  52. akudtgdrpantek says

    kihkihhh…akudtgdrpantek @ ADDP most wanted yo…These assets, held by ——- under Custodianship rules, were and still are, legally owned by The Combined International Collateral Accounts of the Global Debt Facility, originally managed and administered by the Trilateral Trillenium Tripartite Gold Commission (USA,France,and the UK) whose Fifty (50) year term ended at the very beginning of 1995, when ——- was officially appointed by the “Nations of the World” as ——-, Legal Heir, Owner and Sole Arbiter of the Combined International Collateral Accounts of the Global Debt Facility…sekian dan tak lupo…heheee

  53. Padan Muko says

    Kapal apa yg terbakar hangus aritu?
    Klewang? Kleweng? Kliwon? Apake namanya, aku dah lupa pulak.
    kih kih kih kih

  54. Padan Muko says

    Nabi Mohd pun ada sebut carilah ilmu walaupun hingga kenegeri China.
    Dia takde sebut pun cari ilmu kat Indon.
    Sorry la brader, no hard feeling ok!
    kih kih kih kih

  55. Padan Muko says

    Bila pulak mimpi basah kau ni (the coming war) akan jadi kenyataan?
    Dah la tak cukup makan, ada hati nak tawan wilayah orang lain.
    Konfrontasi dulu apasal korang kalah? padahal TNI adalah terkuat ketika itu.
    Yelah, aku paham, alasan korang yg sama, kamu berjuang melawan British dan Australia bukanya ATM.
    Sejarah kalau kata kalah, kalah la! apalagi mau cerita?
    COMING WAR ! WAUUU ! HAIBAT ! ibarat anjing menyalak bukit.
    kih! kih! kih! kih!

  56. towerman says

    indonesia merebut sabah?? hahahha jangan aneh2 lah… ngurus sipadan ligitan aja gak becus ampe di ambil malaysia, jgn ketinggian hayalnya, realistis.
    semua projek pasti ada kelemahan dan kelebihan. kita sebagai pengamat cukup mengamati apa yang bisa dikritisi, namun tetap kepeutusan ada di pemerintah/kerajaan

  57. jamie says

    kami beli dari Inggris..kamu kata rapat dengan penjajah
    kamu beli dari Belanda…itu apa…mengentot dengan penjajah?

  58. Warwan says

    itu aku setuju dgn kau. kalau dah senang apa lagi? angkut la TKI kau yg berjuta kat Malaysia ni.
    sediakan pekerjaan untuk mereka, mimpi basah aje kau ni.
    memang, Malaysia akan bersama China, kalau kau faham la maksud diplomasi tu apa?

  59. Warwan says

    orang kalimantan sendiri mau masuk Malaysia, ape cerita wak?
    for the coming war ye? kau tak serik lagi ke kalah masa konfrontasi dulu?
    kau ni mimpi basah kuyup ke?
    kah kah kah kah.

  60. Warwan says

    TOT design kapal apa? fiberglass yg hangus terbakar tu? otak kau pun sama cam kapal yg terbakar tu.
    Kah kah kah kah.

  61. binggo says

    hibah utk yg kurang uang….belajar kenal jet..klu tidak ditakuti ganggu jiran…irihati gitu

  62. binggo says

    kahkah mana ko punya preparation? setakat ada hibah tahap jamban nk bangga kakaka….mimpi pjg dibawah gunung berapi ke?

  63. zaris says

    Shah, tak nak bagi ulasan ke tentang keadaan di Ukraine yang tgh memanas. Ada tak sini dari wisma putra ke dari mindef yg boleh bagi pendapat tentang kesannya pada malaysia. khuatir malaysia akan tersepit kerana russia dilihat merapati china dalam krisis ni. us pulak khuatir menekan negara kecil supaya sokong dia.

  64. akudtgdrpantek says

    kihkihhh…akudtgdrpantek @ ADDP most wanted yo…The problem is that, Mr. Benjamin Fulford is also working with the Rogue Element of this world. As for Mr. —-, he just leave them alone because there are many things to be done other than them especially at the top level to help all nations and all their people.. If these rogue element don’t have any interventions, all nations is already been developed and there is no need for taxes. Many nations now is cooperating with the ——-.sekian dan tak lupo…heheee

  65. says

    hehehehehe, papua lepas kat mane cik?..kat jamban ko yee…hehehehhehe, ingat cik di selatan sabah serawak ada propinsi apa cik?….Kalimantan Utara ( kaltara ), ingat ko nama itu untuk apa dimasa lalu cik?…untuk Serawak dan Sabah time konfrontasi dulu cik…hehehehehhe, itu long term preparation for the coming war…hahahahhahahaha, bangun cik…bangun dari mimpi basah ko yg tak berkesudahan tu…hahahahahahah

  66. says

    benar juga cik, indonesia sudah senang, buat apa nak tambah size ngan msia yg menyusahkan…..lepas je msia untuk cina, lagi baik….hehehehehehhe

  67. says

    bener juga bro, menterinya aja bicara kayak ga da beban, apalagi rakyatnya yah, pantesan aja j shoal disambangin lagi mereka semua diem…hahahaahhahaha

  68. says

    sebagai adding value, kapal perang buatan Indonesia free of political cost,bermakna ianya tak disekat oleh embargo kerana politik, jadi orang Umngok nak bekuasa hingga langit runtuh pun tak soal bagi kami….

    plussss, tnrafer of technology cik, ko bisa desain body kapal tapi i bet sulit sangat nak desain mesin khan?……hah, ini masanya ko sume belajar TOT kat Indonesia cik..mai mai datanglah, pilih macam phil navy yah, yg besooooorrrrr sangat, jangan cam KD kedah ko tuh, gantilah dengan made in Indonesia…..mai mai sume….merdekaa….daulat Umno…hehehehe

  69. says

    kalo projek kapal ko terbengkalai, toksah malu mai datang kat indonesia, the new emerging power in navy industry, sudah memenangkan tender kapal perang besar untuk philippine navy…mai datang, tehnologi cam korea tapi bajet lagi murah…..mau tak?….heheheheeheheh

  70. says

    inaaaaang, apa nie?…mimpi basah nak tenggelam lah camni…hahahahahhahaha, pada aku juge, sampai masanya aku bawak balik sume tanah temasek dan semenanjung hujung medini termasuk kadaha, terenggano, pahang, dan lankasuka kedalam bayangan wilwatikta majapahit sebagaimana tercatat dalam kitab negarakertagama 750 tahun lalu…mau tak?….heheheheheehe

  71. binggo says

    ironisnya jika malaysia beli senjata british…kamu the indons cepat mengaitkan hubungan dgn bekas penjajah..kenapa pakcik? apa malaysia tidak pernah memikir segala hal tot-tit-tut…why not?

  72. vincent says

    indo-belanda tidak dekat seperti yang anda duga kedekatan itu hanya sebatas hubungan antar negara dengan adanya hubungan di plomatik, penjajahan indonesia oleh kolonial belanda selam 350 thun lamanya dan di terapkannya sistem RODI ( tanam paksa ) oleh pihak belanda kepada rakyat indonesia telah membekas di hati generasi sekarang !!! makanya sesuai di dalam UUD’ 45 alinea ke -2 di jelaskan
    ====== bahwa penjajahan di atas dunia harus di hapuskan karena tidak berprikemanusiaan dan berprikeadilan maka dengan ini rakyat indonesia menyatakan kemerdekaannya ====

  73. vincent says

    janganlah menunggu masa demi masa keburu indonesia nanti yang rebut sabah – serawak,lihat ekonomi malaysia saudara !!! seakrang mulai morat -marit hutang negara sudah tembus 60 % dari GDP,jadi siapa nanti yang mampu merebut pulau negara masing2,dan di perkirakan tahun 2030 oleh para pengamat ekonomi internasional indonesia akan masuk menjadi 10 ekonomi terkuat di dunia,dan sekarang mulai menunjukan tanda2 itu,ekonomi kami mulai bangkit dan mulai tumbuh dari segala sektor,klw suatu negara kuat ekonomi pastinya suatu negara tersebut akan di barengi dengan kekuatan militer yg kuat pula,jadi dengan kata lain malaysia siap2 saja ketika indonesia menjadi kekuatan dunia baru setelah china dan india

  74. zaris says

    Cosmas Batubara, ingat! Kepulauan Riau asalnya adalah milik kesultanan Johor, hakikatnya milik kerajaan Malaysia. sampai masanya kami akan rebut!!

  75. Pahat says

    Lorr!! otak kau kn dijajah dgn mimpi basah akan akan & digelumangi taik!!! Wak itu hibah F16 jadi ker tidak!?? Ade fuluss ker!! Da barang hibah pun x kn x mampu wakk!!! atau sekadar akan akan ….

  76. maha says

    lupa cakap ya india pun guna system avionic dari france dan isreal, peralatan dari isreal bukan seratus baik..
    mkm yg kita pakai system avinonic dari france dan afrika selatan, macam aku cakap lah kalau kita beli nak senjata dari us, ada tak di benarkan di pasang dan tak benarkan jual pada kita, peralatan us ini macam guna iphone tak membenarkan peralatan cas beteri dari luar masuk ke dalam peralatan nak original aje, us hanya benarkan peralatan yg ada lesen dia bagi bagi aje. lagi pun setiap pembelian pertahanan dari us semua bergantung atas kelulusan senat us itu

  77. naza says

    tak dapat nak bayangkan perasaan sailor dalam kapal tu.ayah dia kata `join the navy and see the world` … not wall…. lagipun teknologi stealth cara design ni dah tak berapa berkesan sekarang ni. kapal sentiasa memancarkan sesuatu isyarat, samada radar atau radio, dan semua tu dapat dikesan oleh pihak musuh.

  78. joni_tabu says

    setuju sama ente

    Speaking on the sidelines of the Defence Ministers expanded ASEAN summit (with the United States, Japan, China and South Korea), the Malaysian representative Hishammuddin Hussein stated his nation was not at all concerned about the Chinese ships patroling in areas at the center of the dispute. In March last Beijing vessels visited James Shoal, off the coast of Malaysia, where oil giants in Kuala Lumpur and the Netherlands lead the extraction of oil and gas.

    However, this is not an element of disturbance to the Malaysian government , which argues – at least implicitly – to the other ASEAN countries involved in the dispute : ” Just because you have enemies , does not mean that your enemies are my enemies .” The minister added that “they may well patrol every day, if their intentions are not of war .”
    http://www.asianews.it/news-en/ASEAN-block-splinters-over-South-China-Sea-28875.html

    toh indonesia tidak rugi juga
    ” Musuhmu bukan musuh kami ” (hishamudin husein) ini baru orang cerdas

  79. anak johor? says

    ehm mas joko ya u uiii…knapa indonesia suka meng’klaim ya..dipikir2 waduhhhh..zaman purba nggak ada namanya
    indonesia dong..

  80. anak johor? says

    x abis2 ckp british jajah tanah melayu, mereka dapat menaungi saja lah pak..kalau belanda barangkali lah ya..bahkan british yg mengidolakan kami org d sini…hehe..jgn marah ya

  81. vincent says

    itukan pembelian toh bukan hibah dari belanda indonesiapun beli seperti halnya korvet sigma yg di beli vietnam ,klw memang belanda menawarkan harga yang spesial dan sesuai kebutuhan TNI AL dan di sertai tot,why not ? bukan berarti dengan adanya kerjasama pertahanan RI-BELANDA menjadikan indonesia dekat dengan belanda siapapun boleh berkerjasama selama tidak banyak persyaratan yang di minta pihak produsen yang memberatkan pihak indonesia khususnya untuk alutsista TNI

  82. vincent says

    mimipi pembelian alutsista indonesia selalu jadi kenyataan dulu pembelian alat militer RI di sebut sebagai negara akan dan akan sekarang sudah terbukti kan alutsista yang di beli itu bukan akan dan akan tetapi sudah jadi kenyataan ,lihat saja RUSIA terang-terangan kepada media bahwa rusia- RI kerjasama militer yang tidak di publikasi ( rahasia ),pihak rusia menyampaikan kepada awak media rusia berharap ks killo class bisa masuk inventori TNI AL,,,MENHAN meminta bahwa killo class yang di hibahkan kepada TNI AL harus mampu membawa missil clubs sejauh 300 – 400 km,panglima tni pernah menyampaikan killo class yang di tawarkan rusia adalah ks yang tergolong canggih karena mampu membawa rudal CLUBS ,,,,,GICCUU

  83. binggo says

    papua.sipadan dan ligitan pun terlepas…ada hati mau borneo..kahkahkah….sebanyak mana pun pulau yg kamu milki akhirnya terlepas satu demi satu…..

  84. ahmad albab says

    Semakin pelik aku tgk bentuk2 kapal skang ni kan?hmm..tp aku percaya ciptaan manusia mesti ikut lumrah alam(rekabentuk dinamik)

  85. maha says

    kau tak fahan lagi setiap pembelian pertahan dari us semua bergantung atas kelulusan senat us itu, singapore ada helicopter seahawk mh-60 tapi tak lekapi dengan peralatan Sonobuoy launche untuk kesan kapal selam, sedang ia sekutu rapat us, peralatan ini aje di benar us jual pada singapura di bawa ini aje di benar jual pada singapore
    FLIR / NVG capability
    Dipping sonar
    weapon stations

    jawapan mudah aje adakah us sanggup jual peralatan yg aku tunjuk di bawa ini
    FLIR / NVG capability
    Sonobuoy launche
    Dipping sonar
    weapon stations
    aku mengangkui bawa helicopter seahawk terbaik dalam katogori helicopter asw

  86. Warwan says

    usulan yg bodoh. realitinya negara yg udah senang tak mau bersatu dgn negara yg susah karna akan lagi menyusahkan mereka.
    gimana sejak jaman purba sedangkan nama indonesia hanya ujud tak sampai pon 100 tahun?
    terjun kelaut aja kau ni lagi bagus!

  87. maha says

    sebenar kelemahan kita ini pada syarikat baru buat kapal perang,
    apabila kita buat sebuah kapal kos ambil tahu setiap satu produk baru biasa rugi’ ini lah tak sangup dihadapi syarikat.
    bak kata orang satu produk akan rugi tiga produk

  88. vincent says

    tak usah marahlah pak cik tak eloklah itu,mari kita share baik2,toh aku sudah izin ke shah paskal untuk share di blog sini !

  89. vincent says

    resiko harus di tanggung ketika suatu negara inginkan kemandirian alutsista kos adalah mutlak di perlukan, biaya TOT itu tidak murah anda pastinya tau,bukannya malaysia membeli 6 gowind dengan kos yang sangat tinggi dan di harapakan adanya TOT dari PERANCIS utk kemandirian alutsista,yang menyebabkan MENHAN RI inginkan tot dari korea seperti saya sampaikan kemarin bukti riilnya sudah ada misalnya LPD,KCR,dan yang sekarang tot panser cannon tarantula yang di adopsi oleh PT.PINDAD dengan panser cannon anoa 6×6 inilah yg sekarang sedang di pelajari dan dikembangkan oleh peneliti pindad,dan hanya tot dari korealah yg sudah jelas di dapatkan hasilnya jadi tidak muluk2 korea itu,,,,, OKEK Mr.

  90. vincent says

    kenapa harus erat dengan penjajah ?? apa indonesia harus mengikuti jejak malaysia yang mengidolakan tuan penjajah yaitu british,dan bangga menjadi negara comeanwealth ( persemakmuran ) / FFDA,sekali penjajah ya tetap penjajah wataknya tetap sama tak akan berubah seperti ia menjajah negeri orang,

  91. anak johor says

    iya, indon semakin kaya raya.. jika 15 tahun dulu Rp 1000 = RM 2.50, 5 tahun lalu Rp 1000 = RM 0.40, Dan sekarang Rp 1000 = RM 0.27. Dperkirakan 5 tahun mendatang Rp 1000 = RM 0.20.

  92. skyfun says

    apa yg bro mau,semua salah kerajaan?jgn cuma menunding jari sahaja?bantuan brim membolehkan rakyat dapat hidup senang..eset ketenteraan kita masih terkawal.jgn terjebak dgn dakyah pihak pembangkang.

    nota:err…betul juga bro cakap..hahaha

  93. the semite says

    Bro syah, saya dapati amerika syarikat sedang develop kapal perang zumwalt, kapal yg nampak futuristik. Bila saya sedang sibuk cari pasal kapal perang masa depan china pulak, dalam google image. Saya ternampak yang berikut, iaitu kapal perang masa depan china. Ni link dier:

    http://www.chinesedefence.com/forums/chinese-navy/5549-real-type-055-aegis-ddg.html

    http://bbs.tiexue.net/post_6731143_1.html

    Link kapal perang zumwalt dibawah:

    http://www.jeffhead.com/usn21/ddg1000-13.jpg

    Kapal perang masa depan china ni, nampak mcm zumwalt, tapi kapal perang masa depan china ni lagi cantik :D

    P/s: Malaysia bila lagi nak buat kapal perang futuristik mcm zumwalt? :D

    P/s 2: Ader sesiapa yg dah tahu ke pasal kapal perang masa depan ni? hehe :D

  94. pejuangduniarealiti says

    Selagi yg kat atas tu masih sibuk menyedut duit dari lubang2 yang ada boleh selagi tulah industri pertahanan negara akan kucar-kacir walaupun katanya sedang berkembang dengan pesat. Setiap pembelian atau projek alatan tentera akan mengutamakan kepentingan politik lebih dahulu mengatasi keperluan pada tentera itu sendiri. Bila ada politik yg menentukan arah pembelian maka bab nk duit walau senonet pasti tak lari walaupun telus dan berhemah katanya. Ini hakikat yg saya tahu sendiri. Cth terdekat pembelian new MRCA, walaupun pihak tudm sudah antar proposal pada kerajaan untuk memilih SH tetapi kerajaan tetap reject sebaliknya memilih EF. Mengapa? Tukang buat keputusan tidak peduli yg penting politic mission accomplished doesn’t matter how you want to run it. Org yg di bawahla menjadi mangsa utk mengintegerasikan sistem baru dari alam lain sedangkan yg ada dah bermasalah. Su MKM kita pun dah banyak masalah integration system kerana guna pakai system dr France berbanding MKI yang lebih efisien dan superior kerana memilih avionic dr Israel.

  95. Vat70 says

    mengapa tidak erat dgn tuan belanda? Klu russia itu ada kecenderongan dari sudut politik..spt mana rejim bapak2 kamu dulu sgt erat dgn russia.tapi jauh dari rakyat Ayo belajar dari kegagalan rezim bapak2 kamu sendiri sebelum berkata2 disini donz

  96. amore says

    Apa lagi yg korang nak harapkan? Negara takda duit, ekonomi meleset, kos hidup tinggi, pembelian pertahanan kemarau panjang bagaikan kemarau yg melanda, panas dan kering, dah mcm padang pasir cuaca malaysia sekarang. Tapi kalau jadi padang pasir harap akan keluar minyak beribu2 juta tong macam kat arab dari perut bumi negara supaya boleh shopping spree mcm pak arab jugak.

  97. says

    Bukan saja industri pembuatan kapal moden,malahan industri pembuatan kapal tradisional juga bermasalah,spt di terengganu pembuatan kapal nelayan tradisional kini smkain pupus kerana,tiada pelapis yg ingin mewarisi pembuatan kapal cara tradisional ini lagi..hilanglah tradisi,tanpa pewaris…

  98. Cosmas Batubara says

    Hehehehe …. usulan yang bagus ….. Solusi untuk Indonesia dalam masalah Laut China Selatan (LCS) adalah mendatangi China dan menjelaskan batas wilayah Indonesia. China boleh melakukan apapun diluar wilayah indonesia dan Indonesia akan tetap NETRA, tetapi tentu saja dengan imbalan yang menarik ….Sabah, Sarawak dan Brunei kembali ke pemiliknya yang sah sejak zaman purba – Indonesia ….
    ——————–
    http://jakartagreater.com/memperbaiki-pagar-rumah-di-tengah-kemelut-kawasan/

  99. maha says

    kamu silap pak yg kami ada fasiliti pembuatan kapal sempurna tatapi kos tetep tinggi disebabkan, sesuatu korean dan syarikat menyebunyikan dan seolah2 cuba menipu dan jual tot dengan murah, dalam kes indonesia sudah terkena korean selatan menyatakan kapal selam ks murah ia dibuat di indonesia, tampa berfikir indonesia beli tot ks nya, indonesia terpaksa berfikir kos tenaga kerja perlu latih dan dihantar korean dengan kos tinggi, kos fasiliti pembuatan kapal selam angak tinggi, kos peralatan di pasang, projek ks indonesia terpaksa keluar belanja agak besar untuk pulih projek itu atau membatalkannya projek pembuatan kapal selam makan kos yg tinggi, ini gula2 di buat korean kerana murahnya

  100. Nas says

    aku rasa kerajaan patut ada share dlm syarikat tu…walaupun bukan majoriti tetapi sekurang-kurangnya kerajaan boleh pantau status projek yg diusahakan…klau berterusan macam ni…alamatnya jadi cam pinoy la…sebelum tu program penggatian FAC ada x?? sbbnya, klaupon kita x ckup bajet nk beli dan tambah frigate baru (gowind kan korvet) maybe program FAC ni bole beri sedikit sengat kpd mana2 pihak yg cuba ganggu gugat kedaulatan negara…tengok cth molniya vietnam…16 ssm kot…

  101. tom says

    DELEGASI RUSIA DATANG KE INDONESIA MENAWARKAN KERJASAMA MILITER BAHKAN SEMPAT MENAWARKAN ALUTSISTA TEKNOLOGI TINGGI AKAN TETAPI LOM ADA RESPON DARI MENHAN,,,,,

  102. tom says

    pembelian ks korea oleh TNI AL tiada lain untuk kemandirian alutsista karena di sertai TOT dimana ks ke-3 akan di buat di PT.PAL dan klw PT.PAL mampu membuat ks sendiri di bawah lisensi korea,ke depannya akan di buat 10 ks utk memenuhi permintaan TNI AL,malahan MENHAN sudah deal pembelian ks KILLO CLASS yg mampu membawa missil CLUBS dengan jarak 300 km-400 km,dan rencananya missil CLUBS ini akan di integrasikan dengan ks MUTAN buatan PT.PAL yg ks nya di dapat dari TOT KOREA ,,teknologi koreapun sudah mumpuni dan TNI AL mengakuinya contoh LPD TOT dari korea sekarang di minati angkatan laut fhilipina dan sudah pesan 2 LPD di PT.PAL,kemudian panser tarantula TNI AD pesan 28 unit di mana 12 di rakit di PT.PINDAD itupun tiada lain utk kemandirian alutsista supaya tidak bergantung kepada negara lain,walaupun harga yang ditawarkan murah oleh korea akan masalah kualitas korea tidak main2 beda dengan china yg terkenal alutsista versi ekspor dengan sebutan MONKEY MODEL oleh kalangan pengamat militer,,,,

  103. maha says

    sebenar aku tak berapa suka teknologi korean, korean gairah jual kapal dan teknologinya yg tanggun akibat malaysia banyak contoh lain indonesia dah terkena kerana murah nya teknologi, korean cuba tiru china jual senjata dan tot, kita kena berhati-hati telalu banyak teknologi murah ini akibatnya

  104. katyusha says

    hmm..sepatutnya setiap perjalanan industri pertahanan ni dikawal rapi..selepas beberapa kes seleweng..sepatutnyer kerajaan patut buka mata dan jangan beri peluang walau sedikitpun kepada pengkhianat nih..dan buat undang2 paling keras untuk pengkhianat negara macam ni..aku tengok macam tak serius je orang atas buat keje..takde negara yang takde ketirisan tapi kalau boleh minimakan dan sepatutnyer benda2 kritikal macam ni tak timbul isu nih..

  105. kilohotel says

    Salam hj shah..maaf la lari dr topic kejap..kot la hj syah dpt info mengenai ruang udara south china sea..dulu nye under control oleh mlysia
    .ada kmungkinan ke kita akan dpt balik..hope dpt kupas isu ini..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>