PERINDU TIDAK BERTEMU

POSKAD : PERINDU TIDAK BERTEMU

Poskad sebagai tanda sokongan saya kepada para pembaca yang tidak jemu  memberi   input, idea, kritikan dan tah apa apa lagi.

Ada masa kita berjumpa…mungkin akan datang, salam hormat saya pada generasi muda hari ini

NOTA PENULIS : KOMEN YANG BERBAUR PERMUSUHAN TIDAK AKAN DIBENARKAN MASUK…RAKAN-RAKAN DARI SEBERANG, DIHARAP BERSABAR UNTUK MEMBERI KOMEN, TUNGGU ARTIKEL AKAN DATANG

Comments

  1. faisal says

    garuda pergi jaga piramid sepasang kt rumah tu lagi baik. dari pertikai artikel piramid tunggal yang memang kamu tidak percayai… bikin ribut aja dalam blog ini.

  2. reja says

    infonya bro
    TNI akan menempatkan satu batalion tank di perbatasan
    antara Kalimantan Timur di Indonesia dan Sabah di Malaysia. TNI juga akan
    menempatkan skuardron helikopter tempur untuk memperkuat pengamanan di
    perbatasan RI-Malaysia. Batalion tank Leopard, skuardron helikopter tempur dan
    rudal penghancur tank, akan melengkapi penjagaan kedaulatan bangsa Indonesia
    di perbatasan Indonesia-Malaysia di Kalimantan Timur. Dalam kunjungannya di
    perbatasan Kalimantan Timur Indonesia dan Sabah Malaysia, Panglima Daerah
    Militer VI Mulawarman mengatakan, batalion Mulawarman akan menjaga
    perbatasan dengan diperkuat sebanyak 44 tank Leopard.
    Personel penjaga perbatasan RI-Malaysia itu akan dilengkapi tiga batalion
    gabungan infanteri dan artileri, yang memiliki persenjataan anti-tank.

  3. rakuti says

    Salam akuyangbukansesiapa,

    Alhamdullilah, terimakasih atas undangan..bila Allah mengizinkan saya ingin berkunjung ke Malaysia..sewaktu saya masih kecil masih Sekolah Dasar(umur 10 tahun) saya melihat dan merasa Malaysia adalah negara Sangat Mirip dengan Indonesia..saya merasa Malaysia tidak jauh berbeda dengan Indonesia..seiring berjalannya waktu pada saat ini Pandangan saya berubah 180 derajat..TAPI melihat comment anda di atas, mungkin menjadi masukan buat saya..bahwa Malaysia adalah Malaysia yang dulu saya lihat semasa kecil saya…mudah-mudahan itu benar.

    Kita lihat saja ke depannya, Waktu yang akan menjawabnya.
    terimakasih akuyangbukansesiapa senang berkenalan anda.
    bagi saya lebih baik punya banyak kawan dari lawan.

    Wassallam,
    Rakuti

  4. bangsamerah says

    ukur punya ukur,
    clues by clues,
    after reading between the lines,
    and some cross-references,
    my triggers said it is…

    GENTING HIGHLANDS??????? (or surroundings)
    – patutlah shah kata ada ‘bandaraya’ di pyrmid tersebut!

    1. Ada ‘orang tertentu’ yang ‘dah lama dah’ tahu pasal rahsia ini.

    2. Ia baru sampai ke pengetahuan orang malayu baru sebulan-dua ini.

    3. Dan hanya ‘orang(puak) tertentu’ yang sudah sekian lama mengakses kwsn tsbt secara trsembunyi.

    4. Kita the laymen sekadar berhibur, ber’riang-ria, mahupun berjudi(!) di atas puncaknya.

    5. Ada ‘hidden shrimp’ disebalik ‘projek aneh’ tersebut.
    berselindung di sebalik Kota Ke’riangan’. Dan ada terowong rahsia di bawah nya ??

    6. Patutlah sering kedengaran cerita mistik tntng ‘lembaga’ muncul dr puncak gunung(piramid) tsbt.

    7. Apakah tujuan ‘sebenar’ pembinaan Genting Highland? serta dari sumber manakah sebenarnya datang dana pembinaanya?

    8. dan siapakah mendiang pembina bandaraya gunung tsbt yg sebenarnya…..

  5. Joni_tabu says

    tak de pun bendera US kibar kat aceh, yang ada pilihan raya damai je dan mantan pimpinan GAM tu yang dipilih jadi gubernur kat aceh :)

    pak cik nak tanya, kapan sebenar PRU-13 tu
    2011.ke….2012.ke…2013.ke….????

  6. Joni_tabu says

    Jangan lah besarkan isu nih pak cik, tak elok lah lihat kepala PDRM basah seluar jawap soalan dari KBRI tu.
    gunting rambut je pak cik kat alamat maid on sale tu :)

    kata Prof Dr Jefry Kitingan sabahan ngan sarawakian adalah republik benarke ????

  7. Joni_tabu says

    ada bukti ke papua nak merdeka pak cik :)
    jangan sebar HOAX je :)

    jom konon 120.000 tanda-tangan sudah dibenarkan, bersisa 180.000 je. Menuju republik SABAHAN dan republik SARAWAK :)

  8. Joni_tabu says

    ada bukti ke aceh kibar bendera USA (hehehe sory…maksud nyer bendera malasya)???… aceh sudah pilihan raya pak cik, damai je. dan gubernur aceh tu pimpinan GAM dulu tapi da sedar sekarang :)

    timor leste lepas kerana ausie ngan portugal pak cik(tak de pun malasya kat TIMLES tu….hehehe :)) dan krisis teruk dulu(1997) + reformasi (1998) hingga ia boleh lepas dari indonesia

    janganlah bodoh tegar kerena tengok news kat ntv7,tv3,etc… :)

    pak cik nak tanya kapan kah sebenar PRU-13 tu ????
    2011 ke…2012 ke….2013 ke…. :)

  9. Indonbabigoblok says

    apa bodoh ko ni malon ADJ (asian defence journal) tu satu ayarikat ngan Perajurit
    dan Fleet/Combat Aircraft udah dibeli Syarikat Malaysia 2 tahun lepas share 70%..

  10. maha says

    orang yang tak tahu sejarah mamang macam itu, kenapa sabah dan serawak setuju mas indo untuk masuk malaysia dan kenapa brunei dan singapore tak setuju? sebelum kami mereka masuk malaysia ada pilihan untuk masuk malaysia atau tidak malaysia dengan cara undian rakyat dong indo kenapa kamu tak buat pekara sama pada rakyat paupa sila jawab dong indo

  11. says

    Hehe…takde la nk marah aih. Kami tak tau nak marah orang2 mcm tu ha…knapa? Tak caye ke?
    Err…tapi kut2 Pak Joni kut yg tgh marah…tengah dengki…busuk hati…
    Maklumlah, dah PERNAH RASA macamana ada yg LARI keluar…hehehe…”Timur Leste!” Hehehe…Malaysia, Australia malah bagi senapang, truk GRATIS lg kt Timur Leste tu…tu yg buat Bapak busuk hati…
    Satu lagi DKI Aceh…dh dpt autonomi…(rasa2 Bapak…siapa yang tolong pejuang Aceh dulu2?).
    Rasa pak Joni la…jujur gitu lho…SIAPA yg nyusul? Sabah? Sarawak?…hehhe…atau daerah2 yang kibar bendera Malaysia pas hut kemerdekaan tempohari? Ayo….???

  12. says

    Tambah sorang lg Tn Hj…
    “Jonitabu”…terang2 nak provoke, dahlah kt thread “Pesawat MRCA…” dia mcm budak tadika sblh umah tu je…muncul plak kt sini. Agak2 kt tadika dia nestum tak cukup kut…

  13. says

    Assalamualaikum….
    Sejuk hati sy di pg Jumaat yg mulia ni bila baca komentar dr sdra Rakuti. Alhamdulillah…segala puji bagi Allah SWT… telah menunjukkan kpd kita bhw Islam itu penuh keindahan, walau kadang2 berbeza pendapat…tetapi insyaAllah jika kedua2 pihak dpt dipertemukan di SATU titik, akhirnya kita akn kembali sedar…Islam itu bersaudara!
    Terimakasih kembali buat sdra Rakuti, mungkin scara tidak langsung telah memperlihatkan keindahan “bersaudara” antara 2 bangsa yg selama ini kita tercari cari.
    Namun sy ingin juga memberi sedikit pencerahan berkenaan isu layanan TKI oleh pemerintah kami. Sdra…sy maklum dan faham perasaan sdra apabila membaca dan mendengar berita2 yg sebegitu di media negara sdra. Kami jg sbgai manusia biasa akn mempunyai prasaan yg sama jika sering diuar2kan oleh berita sedemikian. Namun sebenarnya…kenyataannya isu tembak menembak di antara polisi Malaysia…PDRM dengan penjenayah (tolong jangan mengatakan cuma warga Indonesia yg diperlakukan begitu, semua orang yg berada di sini tanpa mengira warga negara mana…tempatan atau asing adalah termaktub dengan undang2 negara kami. Memiliki senjata serta peluru secara ilegal…walaupun cuma disimpan, akan dijatuhkan hukuman mati jika didapati bersalah. perompakan bersenjata juga boleh menerima hukuman yg sama…utk pengetahuan sdra Rakuti. Hampir setiap hr ada berita penembakan penjenayah di Malaysia…TETAPI LEBIH BANYAK lagi berita2 tentang KEKEJAMAN penjenayah ini yg kita boleh baca/dengar di media massa. Pembunuhan, perkosaan, rompakan dsb…
    Tetapi sy mohon sdra berpikir sbntar…secara logika…apakah mungkin bagi polis sesebuah negara jika berlakunya kejadian jenayah, polis dipanggil, terjadinya adegan kejar mengejar dan akhirnya tembak menembak…untuk pihak polis BERTANYA dahulu “berhenti! kamu rakyat tempatan atau warga asing?”
    Secara logika…mustahil bukan? Nah…biasanya setelah kejadian BARULAH diketahui siapa2 yg telah ditembak. Bagi PDRM…bukan kerakyatan itu yg dilihat, tetapi mereka dilihat sebagai PENJENAYAH tanpa mengira dr mana asalnya. Sdra mgkin tidak tahu, rakyat Thailand, China, Singapura, dari negara2 Afrika, Amerika Selatan…malah yg dari negara berkulit putih…semuanya AKAN DITEMBAK jika mereka ini terlibat dlm jenayah2 berat sebegini).
    Bersangkut masalah pembantu rumah WNI yg diperlakukan tanpa prikemanusiaan itu…sy pun memang marah! Org gila…pendek akal…tiada pegangan agama jer yg buat mcm tu….kadang2 sedih lihat nasib mereka…TETAPI…mohon sdra periksa, biasanya kes/kasus sebegitu…KAUM/BANGSA apakah yg terlibat? Hehe…bukan bangsa melayu islam…kalau melayu islam, kenapa sampai ada yg sudah 10 tahun bekerja…masih juga kembali TKI itu ke keluarga yg sama? Moga2 sdra mengerti…
    Walau apapun sdra Rakuti, secara umum TKI yg ada di Malaysia sy rasa alhamdulillah masih banyak yg sy lihat dan kenal cukup bahagia berada di sini. Kalaulah benar kejamnya Malaysia kenapa mereka sanggup pulang, tukar nama di paspor dan balik masuk ke Malaysia…sdra Rakuti pikirkanlah dgn kpala yg dingin. Adik2 dan ‘saudara2′ sy dr Indonesia masih juga boleh kumpul2 dengan sy…masih bercerita dan menjadi tempat curhat mereka (sebagian lho…mgkin gara2 mereka tau sy pernah tinggal di Indonesia dulu…lebih mengerti mereka). Dan bila mereka mau pulang ke Indonesia…sy perhatikan rata2 akan menangis sedih serta berniat akan kembali lagi…
    Banyak yg sdra tidak akan tahu jika sdra cuma membaca/mendengar/melihat media di negara anda shj…sy yakin bila anda jejakkan kaki di negara kami…baru lah sdra akan benar2 faham…kenapa kami ‘kurang senang’ dengan media negara anda. Jangan terlalu percaya dgn crita2…lihat dan alami sendiri…br sdra boleh YAKIN.
    Hmm…apapun, sy cukup berterima kasih dgn sdra Rakuti…sdra telah menunjukkan sisi “cerah” teman2 senegara sdra. Mudah2an kita semua akn lebih dirahmatiNYA….amin. Mohon maaf jika ada kata2 yg menyinggung sdra.
    Wallahualam…

  14. naza says

    situ ada gunung yg beso dan berhampiran situ ada banjaran yang tergelincir, membentok tebing yg tinggi, mungkin dgn sebab berat gunung tu…

  15. Malon says

    kamu bisa ngomong apa yang kamu mahu….coba kamu katakan ayat provoke dari saya cewek aurea……kalo kamu seorang muslim kamu harus punya sifat terbaik. saya mengikutin semua laman militer….saya gak pernah downgrade MOM……gitu juga dari indonesia……saya pasti bro haji shah dapat membedakannya……dan menerima saya di MOM…..

  16. indera junid says

    kalau bro shah buat ekspedisi nanti, boleh ke saya join ?

    utk info saya org biasa bukan tentera pun

  17. kawaq says

    Salam…
    Nak tanya kpd sapa2 yg tahu….
    Coordinate: Lat 4.622544 Long 102.417072
    Dekat Sg Keniyam Kecil.
    Ada apa2 ka kat tempat ni??

  18. Aurea says

    tiada maaf bagi mu.
    Tuan Haji Shah, please block ip dari negara AKAN.
    semua rakyat negara AKAN perlu di”block”.
    Ayat provoke tetap dapat dihidu dari anda.

  19. rakuti says

    Salam akuyangbukansesiapa,

    syukurlah saya sangat senang bila ada warga malaysia yang teryata masih seperti anda, saya berpendapat begitu berkata itu”tipikal orang malaysia” karena saya sudah membaca di beberapa forum, dan juga sikap dari pemerintah anda yang sangat menyakiti perasaan orang Indonesia, kenapa saya berkata seperti ini, sebagai contoh di Indonesia sendiri bila ada Perampok atau copet yang mencopet di Bis Umum maka akibatnya sangat fatal bila dia tertangkap massa, kenapa begitu karena dalam pikiran Orang Indonesia dia tega merampok atau mencopet orang yang sama sama susah mencari nafkah(rakyat kecil), begitunya dengan TKI Indonesia dalam pikiran Orang Indonesia (menurut saya) orang yang bekerja sebagai TKI di perkebunan dan Rumah2 Orang2 Kaya Di Malaysia ada yang di perlakukan tidak Adil baik di siksa atau Gajinya tidak di bayar atau tidak sesuai standar yang telah di tetapkan pemerintah anda(terlepas legal atau pendatang haram), TKI Indonesia ini rata rata dari keluarga susah (jujur saya mengakui) kata orang Indonesia “Rakyat Kecil”, jadi posisi mereka bila Di zolimi oleh pihak lain jelas ini mengundang rasa amarah Rakyat Indonesia. Karena Di Indonesia sendiri juga begitu.
    Kalau saya lihat di Forum ini atau Forum yang lain , bila Forumer Indonesia berbicara maka Forumer Malaysia mengangggapnya seakan akan berbicara dengan TKI. Mohon maaf bila pandangan saya salah. tapi seperti itulah (menurut saya) kenapa kita “Berbeda”. tapi terima kasih anda tidak menganggap saya seperti TKI atu forumer Indonesia yang tidak sopan itu.

    NB: bukan saya memutus tali silaturrahmi tapi karena kita berbeda negara. dan (menurut saya) cara pandang generasi muda Negara Malaysia memandang Orang Indonesia (NKRI) juga “berbeda” (dalam Image mereka mungkin”TKI”)

    Saya berkometar di sini hanya untuk mendapatkan atau pandangan yang lain dari Forumer malaysia kenapa “kita” sekarang “berbeda”, Kalau memang Forumer Indonesia tidak di izinkan memberi komentar disini “Mohon Maaf buat Admin ” , alangkah baiknya Koment dari Forumer Indonesia Di Block/tidak di tampilkan, atau apalalah saya orang Awam.

    thanks to akuyangbukansesiapa
    wassalam,
    Rakuti

  20. says

    Hmm…ini yg buat sy tambah respek ngn bro commodore.
    Sesuai dengan kata org doeloe2 “org berbudi, kita berbahasa”….
    Sy rasa sy (dan kwn2 yg masih baru dgn MoM ni..) prlu byk blajar dr bro…

    Hehehe…bleh la tukar ‘teh tarik’ jd ‘kopi ais’+roti sardin… pasni bro banjer…bleh ek? Bleh la bro…

  21. Commodore says

    Benar kamu seorang forumer yg baik, mungkin bahang kemarahan forumer M’sia udah terpalit kpd kamu. Kamu jangan risau.
    Teruskan komentar kamu. Sedikit masa lagi kamu akan diterima ramai.

  22. says

    Sdra Rakuti,
    Pertama2 sy mohon maaf jika ada kata2 sy yg membuat sdra tersinggung. Sy ini bkn siapa2 yg boleh sdra jadikan patokan sehinggakan gara2 komentar dari sy boleh membuat sdra membuat keputusan bagaimana utk bersikap dengan warga Malaysia sekiranya sdra berjumpa di kota Jakarta. Apa yg sy katakan adalah pandangan peribadi sy yg bukan siapa2 ini, yg masih jg belajar dan masih terlalu sempit pengalaman hidup yg sy ada.
    Sdra…bukan bermaksud pandai atau bijak, tp sy dpt merasakan perbezaan/perbedaan pola pikir sdra dengan sy agak jauh. Sy telah dan sudah membaca beratus komentar forumer dr Indonesia yg seribu kali lebih kurang ajar, biadap dan semuanya yang tidak baik. TETAPI bagi sy itu masalah yg terpencil…hahaha…apa disebabkan komentar2 di forum2 di internet akn menyebabkan kami akan mengubah fakta yg kita ini negara SERUMPUN?
    Klu menurut sdra jwpn nya IYA! Minta maaf…sy dan sdra jelas2 mempunyai pandangan tentang hidup yang bagai langit dan bumi.
    Semua komentar forumer Malaysia yg “keras” adalah kami tujukan kepada forumer2 yang sememangnya wajar dibalas sedemikian. Tak percaya? Sdra lihat pembuka bicara ‘thread’ ini oleh admin blog, Tn Hj Shahpaskal kita tu…
    “kepada pembaca dari seberang, di harap bersabar…..”.
    Jelas dan nyata, forumer dr negara diminta utk tidak berkomentar UNTUK POSTING ini, tapi sdra lihat sendiri betapa masih ada yang degil…mengikut kemauan sendiri tanpa menghormati tuan rumah. TETAPI…walaupun mereka tetap masuk untuk berkomentar, kami forumer Malaysia tidak akn langsung serbu seandainya yg masuk itu beradab dan bersopan. Mau contoh nya sdra?
    Lihat Bapak Blackjack02.
    Yg menjadi masalah ialah segelintir forumer…yang kurang ajar tadi. Apa sdra sudah lupa kalimat pertama sdra dlm berkomentar di sini?
    Sini sy tolong ingatkan..”memang typikal orang malaysia…bla…bla…” dan sdra langsung MENUDUH kami dengan prasangka sdra yg bukan2.
    Apa menurut sdra kami harus berdiam diri? Hahah…dan coba sdra fikir, klu itu yang kami buat di forum Indonesia, apa agaknya tindakan sahabat2 sdra?
    Walaubagaimanapun, sdra jangan risau…sy tidak akn mengubah persepsi sy dengan org Indonesia di dunia nyata (sy ada tman yg sy sudah anggap sperti saudara sendiri warganegara Indonesia. Dia punya kamar sendiri di rumah saya yang boleh dia pulang bila2 saja dia mau. Dan demi Allah, dia pernah bilang..sambil nangis2, bahawa walaupun dia punya saudara kandungnya yg sama merantau di Malaysia…tapi dia menganggap sy lebih ‘abang’ berbanding abangnya sendiri).
    InsyaAllah, nt adik sy ni balik rumah…kami akan lepak sama2, pekena teh tarik!
    Hahaha..mau tau kenapa sdra Rakuti?
    KERANA SY TIDAKLAH “SETIPIS” SDRA DLM PERHUBUNGAN ANTARA MANUSIA, apalagi sesama Islam.
    Wallahualam.

  23. malon says

    Siapa yg kurangajar.kayak bgitu skali. Bro shah gue peminat loe.dunia siber gak punya sempadan. Kenapa harus org malaysia mau halau gue??????????????????

  24. rakuti says

    Salam akuyangbukansesiapa,
    Maaf bila menulis kata Malaysia memulai huruf kecil, itu tidak di sengaja, tapi coba anda lihat ejaan kata Malaysia yang lain di comment saya memakai huruf besar..itu hanya khilaf terlewat..ya itulah saya katakan kepada anda, orang Indonesia salah sedikit sudah anda ungkit kalau itu kesalahan besar…Saya tidak marah dan ngambek..kalau masalah “serumpun” kalau dulu memang begitu, dan juga “Abang Adik” biarlah yang lalu tetap begitu. Tapi kita harus melihat realita saat ini bahwa kita tidak “serumpun” apalagi “abang adik”,sekali lagi minta maaf kalau kata “serumpun” atau “abang adik” menjadi kesah bagi orang Indonesia…
    Menurut saya dengan sikap Forumer dari Malaysia terhadap Pandangan Forumer Indonesia. Kita bagaikan Bumi dan Langit. Indonesia adalah Indonesia, Malaysia adalah Malaysia, tak ada lagi persamaan di antara kita. Kalau Comment saya ini anda anggap ngambek atau apalah terserah anda. Saya Maklum. Rakuti Maklum. Memang Realita khususnya pada Forum ini ya Begitu.

    thanks : Sudah membalas Comment saya, jadi saya tahu akan bersikap bagaimana bila bertemu Orang Malaysia Di Jakarta. Karena kita sudah “berbeda”. Thanks to Admin yang membolehkan saya memberi comment di sini

    Wassalam

  25. says

    jer)…rakyat Malaysia malah relax jer…tenang, happy, santai jer.
    Masalah “serumpun” tu… yang itu sy tidak dpt nafikan. Memang kita serumpun, kalau tidak serumpun…apa yang saya tulis ni pun sdra Rakuti pasti kena cari kamus utk nak faham apa yg saya tulia. Sy tak kisah kalau anda kata kita tak pantas nak panggil “serumpun” sekarang ni, anda boleh berkata apapun….orang Malaysia akan kata “ada aku kesah?”.
    Tapi kenyataan nya…orang Indonesia tetap makan nasi sama dengan kami, pakai kain pelikat dan kain sarung batik sama dengan orang Malaysia juga. Hehe…walaupun saudara Rakuti kata kita tidak lagi pantas dipanggil negara serumpun…
    Hehe…maksud saya, anda boleh berkata apapun…tetap tidak akn merobah apa2 pun, tetap juga orang akan melihat kita negara serumpun. Moga anda jangan merasa terlalu bijak untuk mengubah ketentuan Tuhan YME yang dr dulu2 lg….
    Rakuti…anda berbicara tentang ketidaksamaan taraf antara kedua2 negara. Meninggi2kan Malaysia ditulisan anda…dan merendahkan taraf negara anda sendiri…tapi anda terlupa…kenapa setiap ejaan negara kamu, kamu mulakan dengan huruf besar…dan setiap ejaan negara kami, anda mulakan dengan huruf kecil? Hmm…benar kata2 orang lama, apa yang tertulis kadang2 bukanlah sama dengan apa yg sebenarnya ada dihati si penulis.
    Wallahualam…

    p/s: sorry kwn2…komentar sblm ni tertekan “Say it!”… Jangan marah, sy bdk baru belajar…

  26. says

    Aduuuhh…ngembek yach Rakuti?
    Kok sampe segitu ngomongnya…
    Pertama sekali izinkan sy perbetulkan sedikit persepsi sdra tentang istilah “abang” dan “adik”. Untuk makluman sdra…istilah tersebut BUKAN berasal dr Malaysia. Hehe…kami tidaklah se’pandai’…tidaklah se’nasionalis’ …tidaklah se’hebat’ koran2 negara anda dan warganya. Istilah serta perumpamaan sebegitu PERTAMA sekali sy baca dan dengar adalah dari koran “Kompas” pd tahun2 90an dahulu (hampir 5 tahun sy merantau ke negara anda, maaf…sy lupa tarikh pastinya). Namun, biasalah orang Malaysia ni, selagi tak sentuh…tak cubit kami…buatlah apapun, kami tak kisah. Sebab tu…bila ada warga asing demo sana sini, siap daftar beribu2 rakyat negara mereka yang sanggup untuk menyerang kami…(walaupun cuma berani nya di jalan jer, jago di kampung sendiri

  27. hydro says

    at least ada gak majalah pasal defense study kat malaysia dalam bahasa melayu.. kat sana ape ader.. playboy versi indon ader lah …. hahahahahahahahah

  28. darah satria says

    Kepada Admin…blok aje posting dari matmonggol dan malon ni….kenapa biarkan blog ni rosak??? apa saya perhatikan posting2 dari mereka berdua ni dari dulu lagi penuh dengan provokasi dan berniat jahat agar kedua2 malaysia dan indonesia bergaduh..

  29. darah satria says

    malon dan mat monggol..cakap biar bersopan..jangan kurang ajar…kalau orang lain mahu hormat lu , lu mesti mau hormat orang lain juga….gua nak tanya sama lu..dengan mak bapak lu pun selalu lu buat kurang ajar ke????

  30. Commodore says

    Maaf bro, saya tak tahu langsung pasal ni, harap2 kengkawan lain boleh membantu dan saya pun nak tumpang sekaki.

  31. rakuti says

    ya..saya orang Indonesia mengaku salah..dan tidak marah..memang bangsa malaysia yang “adik” katanya benar…mohon maaf sebesar-besar..bangsa malaysia jasa nya tak terhingga untuk bangsa Indonesia..tak ada ada satupun jasa bangsa Indonesia terhadap malaysia..mohon maaf ya..”dik” . tak pantas nich sekarang kita di panggil “Serumpun” apa lagi di panggil “Abang Adik”. Ibarat Bumi dan Langit kita nich. Rakuti Maklum kok

  32. Muaz says

    Abang commodore nak tanya
    Dalam majalah perajurit poster yang diberi

    Regimen Gerak Khas “Tiger Team Protocol Zero”

    boleh cerita apa ke benda tu..

  33. Malon says

    >>>commodore…….usah dmarahin matmonggol…..biarin aja dia kayak gitu >>>>>>MajalahTempur & Perajurit…..artikel kalian seringkali berulang2……gue emang minat tapi kalo selalu diulang bosan…….cuba cerita new technology, militer negara lain seperti asian defence journal atau defence review atau fleet atau combat aircraft……atau atau…..

  34. tuah says

    lol… bro mau kerja kontrak di malaysia, bawak batu bata hari2, kalau enggak mahu boleh la isteri atau anak2 perempuan jadi pembantu rumah atau ayam di malaysia… huhuhu

  35. Orait says

    Haji Shah League sibuk berdoa :). dia tak sempat nak tgk blog dia nie. MatTonggong nie memang patut kena block. Dah la masuk secara haram pastu nak buat huru hara kat tempat org lain. xixixixixxi. Alien mana dia paham bahasa melayu. dia malu dan sekarang meroyan pasal kapal fiberglass yg lebih kuat dr besi serta tercanggih di dunia terbakar. pasnie hebuh la 1 alam maya dia org tuduh malaysia sabotaj. xixixixixxixi

  36. says

    Alamak…bro Commodore nampak cam marah betul dengan si “MatMongol” ni?
    Takpa bro, klu sy jumpa mamat ni kt mana2…sy tlg balun kan utk bro. Pastu sy nk ‘kasi’ ANU dia…biaq lepaih ni dia pi blog “mari memasak” plak…atau blog pasai “mak andam”. Aman MoM…
    :0

  37. says

    Salam…
    En Rakuti, mohon dibaca dengan teliti sblm memberi komentar yg bleh disalah anggap sama pembaca lain. Klu en.rakuti perhatikan kenyataan ‘mat sanih’ dari awal sudah ada niat yg lain, cuba mengapikan pembaca sedangkan dia sendiri berkata dan mengeluarkan fakta yg jelas2 TIDAK BENAR…sudahlah ‘mat sanih’ bercerita seperti dia itu rakyat Malaysia…
    pertanyaan beliau “kita kapan lagi…” itu dh menunjukkan kurangnya pengetahuan beliau tentang Malaysia (makanya dr situ ketahuan mat sanih itu cuma penyamaran!). Apa yang dijelaskan oleh bro Shahpaskal dan anak johor cuma utk MENJAWAB pernyataan kurang berilmu dari sdra mat sanih sahaja.
    Tp hairannya, bila kami menjawab dan menjelaskan duduk perkara sebenar…tetap juga kalian anggap kami yg salah, malah menuduh yang bukan2. Belajar donk untuk menerima jawapan orang juga…bukan langsung menuduh. Sekarang yg dapat dilihat oleh pembaca lain justeru bukan TIPIKAL org Malaysia seperi yg sdra katakan…hehe…tp TIPIKAL forumer Indonesia SEPERTI kamu. Hehe…yang “abang besar” saja berkata benar, yang si “adik kecil” tetap salah…tetap tidak mau diterima. Sedarlah….

  38. lee says

    serangan udara israel di sudan
    bacajela.blogspot.com/2012/10/sudan-claims-israeli-jets-blew-up-arms.html
    bacajela.blogspot.com/2012/10/satellite-pictures-suggest-sudanese.html

    future submarine frm dcns
    bacajela.blogspot.com/2012/10/dcns-anticipates-future-applications.html

    US drone war
    bacajela.blogspot.com/2012/10/us-expands-secretive-drone-base-for.html

  39. Commodore says

    Shah, mintak jasa baik kau block Matmonggol bangsat ni!
    Kita tak perlu binatang ni dlm blog ini.
    Thank you.

  40. Orait says

    Rakuti lu tulis spt mengata diri sendiri. yang tipikal tu ind0n bukan malaysia. sepanjang saya kenal sama org ind0n baik di malaysia atau di indonesia org ind0n nie suka bangga diri dan menunjuk2. satu perkara yg ind0n tak boleh terima kalau malaysia lebih dari ind0n. malah org ind0n sendiri mengatakan ind0n abang dan malaysia adik utk menunjukkan perbezaan. Malaysia jaya bukan slogan malaysia tp karangan anda. Ind0nesia Raya bela hantu raya. xixixixi jgn marah :) kenapa yea ind0n jaki sama Malaysia. Pokoknya banyak ditebang utk tanam kelapa sawit. hehehehe

  41. Orait says

    Tak mati lagi alien nie. ingat mati terbakar dlm kapal halimunan tercanggih di dunia ciptaan dr negara alien. hakahakahakahakahak.

  42. Orait says

    Hahaha.. salam bro bukan menyepi busy sikit. wah blog nie semakin meriah dgn pendatang asing a.k.a alien. MI la nie dok bg tau alien dtg serang pastu dia kata Tuan Sifu panggil geng2 sniper datang report duty. nie yg den dtg nie. hehehe :)

  43. Farhan says

    ya.sebab mengapa kami perlu mengambil tahu.Sejujur nya orang malaysia tidak begitu mengambil peduli apa pun yang mahu dilakukan tentera indonesia.kerana warga kami bukan jenis “busybody” mahu menjaga tepi kain orang.orang membuat latihan tentera untuk pertahanan negara.bukan untuk dihebah2 ke seluruh dunia membangga diri.ini lah perbezaan malaysia dengan negara lain.Biar kalah bicara,tetapi menang beraksi.

  44. NN says

    itu la yg buat negera kecil kat seberang risau gila bila kita buat latihan senyap2.
    nak hantar spy stalker kat kawasan latihan pun payah.

  45. rakuti says

    memang typical orang malaysia ..suka mengecilkan yang berbau Indonesia..saya dari Indonesia tidak Marah..sudah maklum akan sikap bangsa Malaysia”yang mengaku serumpun “katanya…Malaysia Jaya.Malaysia Hebat..Pokoknya Malaysia Lebih dari Indonesia.!!

  46. Malon says

    salam near….
    dari kamu minta jadi bilionaire… baik kamu mohon bro shah doakan jadi tentara panji hitam….. hanya yang terpilih sahaja……kaya pun hendak ke mana……kubur jugak kita….. masa itu semakin hampir aja…..

  47. Zerop says

    Nasi tambah..syabas pada blog Shahpaskal dan peneraju blog lain bercirikan ketenteraan kerana menerbitkan perasaan ingin tahu tentang ketenteraan Malaysia. Syabas tuan.. moga usaha tuan diberkati hendaknya.

  48. Zerop says

    Majalah Tempur terbaru ada memuatkan berita bergambar tentang Eks Angsa…ada gambar Astross II, Harpoon, Exocet….Tapi kalau ada laporan video mcm Majalah 3 tentulah lebih hebat.
    Rasanya Bahagian Media ATM kena ambil maklum bahawa terlalu sedikit berita dalam bentuk video di media massa. Kena pulak anak muda sekarang makin jarang yg tengok berita atau terbitan berbentuk serius.
    Dlm blog, masalahnya ada yg ambil dalam konteks berita tentera setakat gambar sekeping, tapi politik yang lebih. Sindir anak muda tak minat tentera.
    Mungkin sudah sampai masanya ATM perlukan sedikit keterbukaan. Lantik sahaja org yg memang berminat dalam bidang penyiaran sebagai teraju, jgn lantik yg lebih minat pada kuasa, pangkat dan bilik hawa dingin. Alamatnya, berita yang tersiar setakat cukup makan je.
    Minta maaflah ATM, perlu ada koloborasi dengan media. Berita yang ada nampaknya masih belum cukup. Patriotisme tidak lahir dengan sendiri. Ia datang dengan pendidikan dan ilmu pengathuan. Knowledge is power.

  49. smt28 says

    Assalammualaikum.

    Tuan hj. shah… Dan Rakan Rakan, ni baru Pertain kali mencuba. Biarpun telah agak lama mengikuti MOM ni. Semoga MOM Akan terus
    Diminati ramai Dan seterusnya menjadi bahan bacaan bagi menambah pengahtahuan terutama dalam bidang military

  50. anak johor says

    shah….mamat indon ni nak menyamar sebagai orang malaysia,pasal malu nak mengaku sebagai warga indon…..hihihi….last2 terlajak kata bila komen ko dianggap meremehkan TNI,dia marah…hahaha…

    TNI = 450.000 yang sertai latihan = 30,000 = -7.%

    ATM = 120.000, yang sertai latihan = 20,000 = +16%

  51. Kunta Kinte says

    Pasal latihan peringkat batt dan bgd pun nak bising dan bg tau kat sini? Kejutan ke? Msia wat latihan peringkat Div pun tak bising…dr Melaka hingga Kelantan..tak bising pun…latihan peringkat bgd dr Perak ke Kelantan tak bising pun…siap keluar stok perang dr Depot Simpanan Pertahanan lg….

  52. anak johor says

    memang kita tak mulakan dulu..tapi aku masih ingat kata2 seorang ahli parlimen melayu pada cawangan di tempat aku 30 tahun dulu..”ORANG MELAYU KALAU NAK MAJU DAN BERJAYA,KENA KURANG AJAR SIKIT……TENGOK BANGSA SIPET YANG CEROBOH TANAH KERAJAAN SESUKA HATI,BILA DIAMBIL TINDAKAN,DEPA DAH KAYA RAYA…KITA KENA BERANI SIKIT UNTUK KURANG AJAR….” itu kata2 yang masih aku ingat sampai sekarang..dan ahli parlimen tu masih lagi aktif sebagai ahli parlimen pada saat ini.

  53. anak johor says

    bezanya kita,adalah kita tak menyalahkan pihak luar atas kehilangan pulau batu putih,tak mcm indon yang sentiasa salahkan pihak kita pasal pulau sipadan n ligitan.

    tapi jangan lupa pula pasal pulau pisang di johor…masih terus diduduki singapura kan..? kalau nak tahu,pihak penjaga rumah api di pulau pisang hanya beberapa bulan je mendaftar di johor bila nak ke pulau pisang tu,dan sekarang ni depa keluar masuk ikut sedap hati..siapa yang tadbir pulau pisang sekarang..? dan jangan salahkan orang johor bila suatu hari pulau pisang juga diberi kepada singapura.kerana kerajaan pusat tak mahu ambil tahu,jkerajaan johor dan beberapa kali minta pusat tempatkan kakitangan ,tapi pusat senyap jer…..siapa urus itu dia punya..???..

  54. Peminat Majalah Tempur says

    minta maaf tuan rumah sesiapa yang merupakan Pembaca Tegar Majalah Tempur sila like Page Facebook kami ….facebook.com/pages/Peminat-Majalah-Tempur/293698427411620

  55. says

    Harus bagi Allah samaada untuk membuat perkara yang mumkin(baharu) atau tidak berbuat benda yang sama. umpamanya bagi Allah mencipta ‘alam ini boleh sahaja Allah membuat nya atau meninggalkan membuat nya. tiada paksaan atau bagi Allah mewajibkan Dia berbuat yang demikian itu atau meninggalkan dari membuat nya.

    ‘Harus’ pada ma’ana dan kaitan tidak sama dengan ‘mungkin’

  56. blackjack02 says

    sorry bro, saya yang silap. Itu video dari latihan gabungan TNI tahun 2008. Sedangkan yang 2011 itu latihan gabungan tingkat batalyon

  57. blackjack02 says

    ini adalah video latihan gabungan TNI pada tahun 2011. Bahkan di latihan gabungan ini, jumlah tentera yang dilibatkan malah lebih dari 2 kali nya dari sekarang, yaitu 30.000 lebih tentera.

  58. Padan Muko says

    Saudara Blackjack02,

    ‘kecil’ boleh juga ditakrifkan sebagai tidak dibincang didalam forum ini mungkin kerana kekurangan info atau tidakada minat among forumers Malaysia.
    Malah joint eks yg lain juga jarang diperbincangkan dlm blog ini, hanya sekadar disebut dgn sebaris ayat saja, kalau saudara perhatikan.
    Saya rasa disinilah letaknya satu lagi perbezaan minat antara org Malaysia dan Indonesia, mungkin kerana pandangan dan pendedahan yg berbeza.
    Sekadar pandangan saya aja!

  59. blackjack02 says

    Kayaknya saya harus mengoreksi nih. Latihan gabungan TNI sebelum tahun 2012 ini dilaksanakan pada tahun 2008 dan 2011, bro. Waktu itu kondisi ekonomi kami sudahpun membaik. Apalagi latihan setingkat brigade-nya, sudah lebih sering dilakukan dari jangka waktu 2008 sampai sekarang. Jangankan setingkat brigade, tidak sampai sebulan yang lalu, baru saja diakhiri latihan puncak di TNI AL dan TNI AU (Armada Jaya 2012 dan Angkasa Yudha 2012). Bahkan TNI AU sendiri hampir tidak ada jeda untuk bernapas. Selepas mengikuti latihan PITCH BLACK 2012 di Australia, disambung lagi dengan latihan RAJAWALI dan ALBATROSS AUSINDO 2012 di Indonesia, kemudian dilanjut lagi dengan Angkasa Yudha 2012, semuanya dalam waktu yang sangat berdekatan.

  60. dz says

    salam tuan,
    tahniah sebab telah selesaikan rukun di arafah. saya cuma ingin tumpang tanya, benarkah ketibaan tentera us di sepanggar sabah adalah untuk pressure kerajaan benarkan diorang bukak pengkalan di sini? saya dimaklumkan jumlahnya ramai siap jaga dekat entrance masuk skali. saya juga diberitahu panglima pun tak berani tak control diorang ni. boleh bagi pandangan tak? akhir kata selamat menyambut hari raya aidiladha di perantauan..

  61. admin says

    Maaf bukan ada maksud mahu menghina. Maksud saya “kecil” bukanlah dari segi saiz atau kuantiti personal yang terlibat dalam latihan itu. “Kecil” adalah pada kawasan yang terlibat dan message yang cuba dihantar. Untuk pengetahuan saudara, Malaysia juga baru sahaja tamat melakukan joint eksesais atau latihan gabungan di antara kesemua ketumbukan tenteranya iaitu Eks Angsa Siri 7 yang baru tamat pada 20 Sept lepas, lebih awal dari eksesais yang dilancarkan TNI kelmarin. Lihat…tidak ada forumer Malaysia yang membicarakan eksesais ini kerana ia selalu di buat, kerap dilakukan oleh tentera kami.

    Sekarang mari kita lihat eksesais peringkat brigade yang dibuat di Sumatera pada September lalu. Eksesais yang dibuat TNI ini kali terakhir di lakukan pada 1996. Sekarang sudah 2012, ini bermakna sudah hampir 14 tahun TNI tidak melakukan eksesais peringkat brigade. Saya faham latihan eksesais seperti ini memang sesuatu yang luar biasa bagi rakyat Indonesia selepas Indonesia terpukul oleh kelemahan ekonomi. Saya secara peribadi sering membaca latihan-latihan yang melibatkan Indonesia, kerana saya juga sangat tertarik hati dengan perkembangan alusita TNI yang sangat memberansangkan ketika ini.

  62. blackjack02 says

    Bro Shahpaskal, mengapa latihan gabungan TNI anda sebut latihan kecil? padahal latihan ‘PUKUL HABIS’ yang dilaksanakan di tahun 1991 antara Malaysia dan Indonesia, yang menyebabkan Singapura memobilisasi semua tentaranya itu, ukurannya jauh lebih kecil dari latihan gabungan TNI.

    Latihan gabungan TNI adalah puncak dari semua latihan yang melibatkan semua unsur TNI. Hampir semua skenario pertempuran dipraktekkan di sana, yang mengambil tempat di beberapa lokasi yang berbeza dan sangat berjauhan. Dari skenario pendaratan Amfibi, skenario peperangan anti kapal selam, anti kapal udara, anti sabotase laut, RAS, pelibatan unsur udara, dan banyak lagi lainnya, itu hanya untuk peperangan laut nya sahaja, bro. Belum lagi skenario untuk TNI AD (lintas udara/airborne, peperangan tank, artillery bombardement, heli assault, dan sebagainya ) dan TNI AU (pengeboman di darat dan sasaran di laut). Bahkan semua pasukan elite TNI juga ikut dilibatkan dan mempunyai skenario latihannya sendiri.

    Jumlah tentera yang dilibatkan saja ada 12.000 personnel, bro. Dan untuk menuju ke latihan gabungan TNI itu sendiri, beberapa bulan sebelumnya dilaksanakan latihan-latihan di tingkat satuan, brigade, dan masing-masing angkatan untuk mempersiapkan diri agar nantinya segala kekurangan bisa disempurnakan di latihan gabungan TNI. Jadi bisa dibayangkan bro, berapa jumlah uang yang dibelanjakan untuk menggelar latihan dengan skala seperti itu. Tetapi seiring dengan membaiknya ekonomi, latihan gabungan ini akan diselenggarakan secara rutin 2 tahun sekali.

    SELAMAT HARI RAYA IDUL ADHA, SALAM DARI NEGERI JIRAN

  63. Zerop says

    Mat sanih ngan kilosubmarine, bahasa mcm pelik je..org seberang ke..selamat eidul adha pak..Moga ditambahkan rejeki…okies

  64. kilosubmarine says

    ya tuh paparkan lah biar korang tau..berapa banyak tentera yang ikut..kapal kapal yang ikut..unit unit yang terlibat…apakah kerajaan nich tentera marine macam us?

  65. maha says

    lee kuan yew banyak bawa masuk orang cina untuk menang pilihanraya cuba hapus bumi putera untuk menjadi perdana menteri malaysia berpura-pura sokong melayu dan mempergunakan gengstar melayu dan cina disingapore kemudian selepas gunakan kemudian lee kuan yew tangkap gengster malayu dan cina contoh lee kuan yem pakai songkon melayu untuk mendapat sokong orang melayu benda ini cerita orang tua aku.. sejarah lee kuan yem mamang tak boleh pakai punya orang penakut macam semasa tahan japan hanya tahu duduk bercangkut aja didepan japan

  66. says

    itu belom lg kalo shah paparkan eks rhino,eks eagle,eks paradise,eks angsa,eks halilintar..eks itu dan eks ini..ataupun eks lembing…ape sgt la joint eksasais diorg tu…

  67. ace says

    > admin

    pertamanya; pakcik tidak menolak pernyataan admin, kerana seperti yang pernah pakcik sebutkan sebelum ini di perkara (2), itu adalah ‘POST EVENT’ ketika mana di awal pembentukkan Malaysia.

    2. apa yang pakcik maksudkan adalah ‘bapa kepada punca’ (shortcut-nya PRE EVENT) yang menyebabkan antropologi sosio-budaya di singapura itu menjadi begitu, sehinggakan ethnologi kepelbagaian (seawal abad ke 17 – 18) yang wujud, kemudiannya berubah bentuk kepada dominan penguasaan (awal abad ke 19, penghijrahan besar2an) yang muncul kemudiannya. takkan nenek moyang LKY datang2 tanah melayu dah menubuhkan parti politik dan bukannya atas tiket buruh datang bekerja. disini pentingnya untuk kita kaji kronologi peristiwa. pakcik permudahkan bahasa; jika kita daripada johor nak ke kedah mestilah melalui negeri2 diantaranya bukan tiba2x boleh ‘teleport’ ke sana.

    3. krisis perebutan kuasa di antara tengku hussain dan adindanya tengku abdul rahman adalah satu subjek sejarah yang mesti diketahui oleh anak2 negeri johor. dan kemuncak kepada krisis yang pakcik gemar sifatkan sebagai ‘sengketa perpecahan’ ini kemuncaknya adalah penandatanganan 3 bentuk perjanjian yang mana akibatnya membolehkan ‘post event’ seperti yang dinyatakan oleh ‘admin’ berlaku.

    a) johordt.gov.my/kerajaan/page/senarai_sultan (ruj. 18)

    b) Perjanjian 2 Ogos 1824M, 1239H, Perjanjian dan Dokumentasi Lama Malaysia. Kuala Lumpur: ITNMB (ruj. Perkara II)

    4. “Kalau tidak, sehingga ke hari ini, orang Melayu hanya melukut di tepi gantang dalam negara sendiri.”

    fikir2anlah. jangan malu untuk mempertahankan ‘quid pro quo’ yang dah banyak kita gadaikan dan sehingga ke hari ini semakin digadaikan akibat pemecahbelahan sesama kita. bersatu dan carilah titik persilangan yang dapat menyatukan kita semua. bila-mana kita hendak berbuat baik kepada orang, hendaklah mempunyai kemampuan untuk berbuat demikian. dan untuk mampu hanyalah apabila kita bersatu padu. ekonomi sudah tiada.

  68. shahpaskal says

    Joint excercise, 80an kita dah buat, bukan satu benda baru. Jadi apa yang anehnya di situ. Lain kalau dibuat besar-besaran, lantas ada message yang cuba di hantar, seperti yang kita buat dalam Eksesais Halilintar 90an dan juga satu eksesais besar2 bersama Indonesia di Johor. Saban tahun atau 2 tahun sekali, ada sahaja eksesais bersama yang kita buat dengan unit2 TLDM, TUDM dan itu tidak termasuk joint eksesais yang melibatkan semua cabang ATM dengan negara luar, FPDA terutamanya.

  69. naza says

    hi hi hi… tang tv plasma tu yang best tu… :)
    betul kata pokcik tu anak johor… sekarang kita kena menari ikut rentak gendang depa lagi….

  70. says

    Bagusla bro eric.
    Truskan usaha mu nak…. Jgn plak mudah frust dgn gomen kita. Byk agensi bleh pegi…byk jalur. Jgn plak set kt kpala klu Mindef tamau…abis punah hrpn.

    (Bagi smangat sket…satgi frust pi juai plop tech tu)

  71. hanturimba says

    SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA EDULADHA,KEPADA YANG BERADA DI TANAH SUCI,TUNAIKANLAH KEWAJIPAN ANDA DENGAN HATI YG BERSIH DAN SUCI.SEMOGA MEMPEROLEHI HAJI YG MABRUR.PADA YG ADA DI NEGARA MALAYSIA,JANGAN LUPA GOTONG ROYONG KITA LAPAH LEMBU SELEAS SOLAT HARI RAYA YERR.AKHIR KATA DARI SAYA,MAJULAH SUKAN UNTUK NEGARA DAN MOGA YG MAHA ESA MELINDUNGI NEGARA KITA DARI SEMBARANG BENCANA.

  72. mat sanih says

    joint exercise korang bilang kecil-kecilan..macem mane kerajaan joint exercise nye..janganlah anggap remeh tuh …

  73. admin says

    Singapura memang dibuang kita. Kemasukkan Singapura ke dalam Malaysia telah diberi amaran oleh agen MI6 kepada Tunku Abdul Rahman bahawa Lee Kuan Yew ada bersekongkol dengan kerajaan China. Nasib, Tuanku cepat sedar, dan diterajangnya Singapura dari Malaya. Lee Kuan Yew menangis kerana cita-citanya untuk menjadi PM Tanah Melayu walau 1 minit, gagal. Kalau tidak, sehingga ke hari ini, orang Melayu hanya melukut di tepi gantang dalam negara sendiri.

  74. admin says

    Saudara,

    Maaf, kalau di Malaysia, latihan kecil-kecilan seperti ini tidak menarik perhatian awam untuk membacanya.

  75. mat sanih says

    cuba tengok..indon..dah joint exercises..di kalimantan timur..kita kapan lagi..
    tni.mil.id/view-41767-gladi+bersih+latposko+latgab+tni+2012.html

  76. ace says

    pulau batu putih dan singapura memang akan selamanya jadi titik hitam kepada anak negeri kita, anak johor. nasi dah jadi bubur, apa yg penting kita tak lupa dan jadikan tauladan, kiasu kita sempadankan.

    2. masuklah dalam kelambu kalau nak tepuk nyamuk kita boleh berbeza pandangan. tapi kalau berpecah belah itulah punca kita hilang singapura, siapa kata kita buang singapura? itu post event, sebab sebenarnya anak2 negeri kena tahu.. even dalam peperiksaan awam jcs sebelum ni sejarah tentang pulau2 selatan ada ditanya. kita tak lupa.

    3. tentang pulau batu putih, perebutan pulau2 kecil zon sempadan atau zon ekonomi eksklusif benda ni perkara universal. china bergaduh dengan taiwan, jepun dengan korea, jepun dengan china, thailand dengan kemboja, argentina dengan uk, uk dengan northern ireland, india dengan pakistan d.s.bnya.

    4. sampai bila kita nak duduk berteleku tepuk kepala menyesal tak sudah? indonesia hilang sipadan dan ligitan pada kita atas dasar administratif secara nyata. kita hilang batu putih kepada singapura atas dasar administratif secara nyata. sekarang tuntutan dan pendudukan kita di pulau layang2 adalah atas sebab yang sama. apa anak johor rela kalau kita dapat balik pulau batu putih semata, tetapi kehilangan sipadan dan ligitan serta ‘void’ alasan tuntutan dan pendudukan kita di pulau layang2x?

    5. mana ada kerajaan yang tak main kong-kalikong dalam dunia ni? yang buruk kita sempadankan dan ambil iktibar. kita dah fight sampai ke icj. adat mahkamah ada menang ada kalah. ini bukan soal tuntutan ‘ex parte’. perkara ni universal. banyak yang kita hilang banyak juga yang kita dapat. british pun main kong-kalikong dengan kita, sakit memang sakit, tapi kita dapat lebih banyak lagi. sebagai contoh kalau tiada british tiadalah atm kita cemerlang, tersusun macam sekarang ni. kapal2x hms kita dapat, kuasa raja2 melayu diiktiraf, sabah sarawak kita dapat pertahankan era konfrontasi, malaysian kitchen kita dua kali dapat expo kat sana, agama islam diiktiraf bila ratu elizabeth sendiri masuk masjid dengar bacaan quran tak dapat tidak sebab imej kita mungkin, hubungan dua hala walaupun kong-kalikong, tapi semakin baik juga kerana didukung sejarah silam kita.

    6. pakcik pernah tanya sebelum ni apa akan jadi kalau kita daulatkan undang2 mengikut citarasa malaysia. anak johor nak ambil contoh singapura, tapi tak melihat soal negara barat melaksanakan double standard pada kita. kita tengok zaman tun m jadi pm. dia buat isa negara barat persoalkan. tapi amerika sendiri banyak buat A.D.W.T.P.C, cuma nama je berlainan. kalau tidak masakkan bush terpaksa reverse balik statment dia pada tahun 2004. tapi la ni time najib naik hapuskan ISA bukan main tepuk tangan lagi amerika. kalau undang2 kita ikut acuan kita kena pelangkung, ikut acuan dia diacukan jempol. banyak lagi pakcik boleh beri eg. kalau anak johor masih tak puas hati.

    realitinya anak johor, kita masih jauh lagi kalau nak pasang langsir dalam rumah sendiri ikut suka hati kita. bersatu padu dulu baru kita cakap soal nak beli sofa ke, tv plasma ke, speaker infinity jcb ke, platform dah ada, pakcik sokong sahaja.

  77. near says

    Bro shah, mintak tolong doakan aku jadi billiunaire..nnt aku bagi sejuta-dua-tiga kat bro. tima kasih banyak didahulukan.

  78. anak johor says

    singapura boleh humban puak yg dalam negara depa yg buat dakwaan palsu atau mendedahkan maklumat negara kepada umum. kita boleh buat kalau kita mahu..tapi kita TERLALU BERLEMBUT dalam perkara ini. kadang2 terfikir juga, pihak kerajanan pon ada main kong-kalikong juga..Jangan lupa pasal pulau Batu Putih,ape pihak kerajaan kita dah buat..? Sape yg suruh ambil surat pajakan 100 tahun,dan siapa yg hilangkan dan seterusnya siapa yg halang tindakan diambil pada orang yg hilangkan dokument itu…..hihihi..

  79. Che Wey says

    Pada fikiran saya la, salah satu faktor kenapa kisah piramid dan kota2 lama Melayu tidak didedahkan kepada umum sebab nak jaga n pelihara hutan dara @ taman negara. Nanti makin ramai pula geng2 pencari harta karun yg tidak bertanggungjawab pergi teroka n rosakkan hutan kita yang kaya ni..

  80. says

    Kwn…pernah dengar istilah ‘reverse pschology’ tak? Lebih krg mcm ‘reverse engineering’ la jugak…
    Baca dan perati btul2 apa maksud wak sumanto ni…’read between the lines’ kata si srikandi. Jgn amik makna tersurat…amik yg tersirat. Hehe…
    Aku setuju wak…mana ‘mungkin’ ada piramid kt hutan tu. Saje nk bg meletup dia punya thread jer…(byk blog2 len dh link kan ke blog ni psl topik tu…). Ye kan bro shah? Bro “saje2″ je “buat” crita tu…kan,kan,kan? (Lg emosi si shah, lg bagus…cpt2 la nt dia nk proove kan kita salah. Hihihi…btul x wak?)

  81. says

    ‘MUNGKIN —– MULAI BOSAN’
    kesalahan besar ada pada ayat ini
    1-pengetahuan tentang Allah melalui pengajian sifat 20 tidak sah dengan adanya kekata ‘mungkin’ semuanya mesti jazam.
    2-kalau ada ‘MULAI’ mesti ada akhir. tidak demikian dengan zat dan sifat Allah
    3-‘BOSAN’ sifat manusia tidak layak di pakaikan kepada Allah
    4-maaf sedikit off-topic

  82. ace says

    susah… anak johor.
    sebab namanya undang2 lah maka lebih susah kerajaan atau pihak berkuasa hendak ambil tindakkan, apa lagi dalam sebuah negara yang mengamalkan demokrasi.

    2. pernah dengar istilah ‘red tapes’ dan ‘loopholes’? kedua2x istilah ini adalah penyebab utama kegagalan dalam menegakkan “kedaulatan undang2x’. pakcik pernah sebut dahulu; jangan sampai nak pasang langsir dalam rumah sendiri pun kena tanya orang lain. hakikatnya, itulah yang hakiki, kita terpaksa “answered” kepada orang lain.

    3. sebagai contoh, kita lihat yang umum, apabila berlaku kekacauan dalam negara yang memakai nama hak asasi manusia dan kebebasan bersuara, pihak berkuasa negara tidak boleh terus mencantas mereka2x ini. lebih teruk lagi apabila kita terpaksa menjawab kepada dunia apabila ada badan2x yang dikatakan bebas (biased) melabel negara kita tiada kebebasan atas tiket demokrasi.

    4. sebab itu negara kita telah melancarkan perang saraf pada peringkat masyarakat melalui pelbagai medium dan pergerakkan kesederhanaan (wasatiah) untuk memberi penjelasan kerana jalan yang paling mudah untuk menghancurkan negara adalah melalui mematahkan tiang2 kecil. berdiri rumah bukannya kerana tiang seri tetapi kerana disokong oleh tiang2 kecil. perlu diingatkan, itu didalam negara. kita masih perlu menjawab kepada pihak luar untuk mengelakkan FITNAH daripada pihak2 ghaib yang sentiasa ingin mengambil kesempatan. sebab apa? kita nak berpersatuan untuk kukuhkan ekonomi, mengelakkan ‘embargo’, menggalakkan pelaburan, mengetengahkan sebuah negara yang pada bila2x masa mudah dilabel sebagai muslim ekstremist, d.s.bnya (terlalu banyak).

    5. berbalik kepada soal ‘red tapes’ dan ‘loopholes’ didalam undang2x. pakcik ingin bertanyakan kepada semua apa akan jadi sekiranya kita benar2x mengamalkan prinsip kedaulatan undang2x yang bercitarasa m’sia? majlis undang2 sahaja sudah tidak berpihak kepada parti pemerintah. peribahasa melayu ada menyebut ‘membujur lalu melintang patah’. apa akan jadi sekiranya kita membujur dalam mendaulatkan undang2x berciri kekitaan tetapi pada masa yang sama melintang dalam undang2 kehendak barat yang memakai nama dunia yang sentiasa mengejar kepentingannya untuk memproksi-boneka-kan negara2 melalui apa cara sekalipun?

    6. tuan2 puan2x. zaman sekarang ini apa yang menakutkan bukanlah seorang penjahat yang menghunus parang, tetapi orang terpelajar yang zalim yang mengambil kesempatan atas sesuatu keadaan (undang2x, sistem) bukan untuk tujuan kemashlahatan umum tetapi menjahanamkan orang lain.

    7. tidak usahlah kita menghukum. itu hak Allah swt. berapa ramai penguatkuasa/’cs’ yang terpaksa mengabaikan cuti hari minggu sabtu dan ahad, berehat bersama anak bini, orang tua yang masih hidup memerlukan penjagaan, apabila terpaksa bertindak atas laporan masyarakat yang kadang2x bukan kerana didorong perasaan kebertanggungjawaban terhadap negara tetapi kerana iri kerana orang lain dapat dia tak dapat. berapa ramai yang amanah tapi kerana setitik nila habis susu sebelanga dikatakan tidur dan makan gaji buta? kami2 yang terlibat dan mengetahui mereka2x ini tentulah berasa sedih kerana mereka ini sebenarnya tidak didendang. claim berlebihan dikata bohong, bos tak suka. bila dikurang kerja kerana faktor bajet dikata tidur.

    8. intinya apa yang ingin pakcik katakan adalah kelapa. kita tak tahu apa yang ada dalam kiri kanan poket mereka. janganlah melempar tohmahan sedangkan seluar dalam pakcik warna apa pun tiada siapa yang dapat teka, kerana pakcik memakai boxer. kita bukanlah ahli nujum, bertilik, kerana itu adalah dosa apatah lagi melempar tohmahan. kadang2x kerana faktor manusia, teknikal. diplomatik.

    9. orang2 zaman sekarang semakin bijak. itulah yang menakutkan apabila tidak kena pada tempatnya. contoh kampunglah; apa akan jadi sekiranya polis trafik merentang buluh dalam usaha untuk menangkap budak2 rempit dan mengakibatkan kecederaan. akan masuklah polis2x ini dalam berita berminggu2x lamanya, tindakan tatatertib lagi, mahkamah lagi. tetapi apa jadi sekiranya polis mati dilanggar budak rempit? masuk berita sehari dua sahaja.

    10. itu baru mat rempit. budak2 tak berapa pandai yang berjuang dijalan yang lurus tetapi kalau mati, mati katak. silap keadaan undang2x memelihara mereka kerana faktor teknikal. bayangkan sekiranya yang merempit itu adalah bijak pandai yang berpengaruh seperti karpal karpi, lim guan geng (tidak terlibat samada yang hidup ataupun yg telah mati, sekiranya ada hanya kebetulan) anda berani baling buluh kepada mereka? walaupun sekiranya berita itu tidak benar langsung mungkin ada sebab kenapa kita tak mensensasikan keadaan tetapi lebih kepada cara menerangkan kepada masyarakat.

    sbg contoh, ada sebab mengapa syarikat2x pengeluar tidak mematenkan barang2 mereka. ini kerana apabila dipaten, maka kandungan dan resepi rahsia barangan itu dari A ke Z harus didaftarkan. rahsia yang diketahui lebih dari dua orang bukanlah lagi rahsia. apabila kita decide untuk mengambil tindakkan undang2 apa anda fikir akan terjadi seterusnya? mungkin jawatankuasa audit bebas akan ditubuhkan. otak dan sistem kapal harus disenaraikan d.s.bnya. zaman sekarang ni 2 + 1 tidaklah lagi semestinya 3, dan yang paling menakutkan bukanlah penjahat yang berparang, tetapi orang bijak yang memperalatkan keadaan.

  83. Sumanto says

    lapar weee… jap lagi nak turun jalan telawi makang Nasi lemak ama ayam goreng kawww sama Nescafe Tarik… enak gan… kemari semua anak2 nikmati Pasar Malam jalan Telawi Hari minggu

  84. pakupakis says

    ak sbnrnya dah naik bosan semenjak blog ni ade tulis parti politik. pe yg ade dlm ni sebenarnye kebanyakan org x termakan bile disebut parti politik. ak dh x nk ckp pe2 lg. sbb gunung mcm tu dah banyak ak sampai. ermmm. Assalamualaikum.

  85. lee says

    New tank for Malaysia?
    bacajela.blogspot.com/2012/10/russia-plans-to-field-t-99-radically.html

    iran cyberwarfare
    bacajela.blogspot.com/2012/10/irans-cyber-warfare.html

  86. john connor says

    huhu,igtkn sape la ankel goh tu,hmm,.tp tgk bukit tu elok je..serius sharp tiga segi,npk x natural..nnt sy amik gmbar..share dgn smua,tp nk kata bukit tu piramid x kot,sbb kcik je..

  87. ajaipenang says

    benar saudara anak johor.. tp elok jgn kita mulakan dulu, kita orang bertamadun.. bukan anak brengsek.. seperti mana Tun M bgtau dulu… u will get bloody nose kt negara kanggaroo…

  88. bukitkuin says

    Sekadar kongsi utk bro hj shah..insyAllah…
    1-Amalkan mandi sunat taubat setiap kali mandi ditempat penginapan di sana
    2- di masjidilHaram..buatla solat sunat taubat dan sunat hajat sebelum sesuatu urusan di sana mudah2an dipermudahkan segala kesulitan..
    Wasallam..

  89. naza says

    hi hi hi.. I mean ankel goh (tokey genting) dah korek habis apa yang ada kat krcc karak tu, ankel john…. :)

  90. anak johor says

    undang2 dah ada,peguan negara buat ape..? Tidur atau makan gaji buta bila ada pihak buat dakwaan yg salah dan menfitnah ATM?

  91. ajaipenang says

    salam kawan kawan pengikut blog.. amcam kalu kita bersatu dan kita buat grup untuk kesana? tk dapat masuk. dapat tengok pon jadilaa… bukan apa.. nk tmbah keyakinan diri dan semgat patriotik cintakan khazanah negara. biar bro shah lead the team..
    buat teman teman indonesia… tk usahlah nak mencerca atau menghina negara kami.. masuk blog ni biarlah sama sama berkongsi pengalaman dan pandangan yang baik. di indonesia pon juga mempunyai alam mistik yg perlu diterokai oleh anda. buat blog dan ceritakan penemuan penemuan di negara anda. soal siapa yg hebat ketepikanlah.. malaysia dan indonesia selalu buat eksasais bersama dlm tentera. mereka semua baik baik aja..

  92. rose says

    InsyaAllah , beroleh haji yg mabrur.. Dipermudahkan untuk menjalani ibadah dan doakan kami pembaca MOM dapat juga berkunjung ke sana. Aminnn

  93. JitraMali says

    Askm, berita tv3 jam 8.00 mlm tadi tunjuk scorpene kita di teluk sepanggar di mana pihak tldm telah menjemput wartawan tempatan untuk menafikan scorpene kita tak boleh selam sebagaimana didakwa oleh pembangkang. Saya cadangkan pihak MINDEF perlu lebih aktif dalam menangkis segala dakyah pembangkang. Jangan jadikan keselamatan negara bahan politik murahan. Semoga saudara Shah akan selamat menjalani ibadah haji dan memperolehi haji mabrur dan saya berdoa agar saudara Shah akan diberi lebih kekuatan oleh Allah dalam menegakkan kebenaran melalui blog ini.

  94. yahoo+google= says

    sekarang jiwa MI dah tawar nak perang2 ni..dia sibuk bercintun dgn plain pulak…naza dah reject dia katakan..

  95. anak johor says

    aku nak ketawa sikit….lagi pon shah tengah online sekarang nih…..

    hahahaha…pesawat terhaibat jatuh ……

  96. sos says

    kau punya otak dah mereng dan kena virus kusta .. tu rumah sakit jiwa bina atma ada… kalau tak nak rumak sakit kusta bandung…ada kosong untuk kau

  97. john connor says

    sape selalu ulang alik kl-pahang pasti akan perasan sebuah bukit yg mmg betol bentok piramid.sharp lak tu,,dekat krcc karak,belakang bangunan tu mg tersergam indah bukit berbentuk piramid…

  98. (^________^) says

    Saya hiking di kuala lipis pada bulan september lepas saya pelik sebab tak kenal pesawat tu bcause sure bukan mig29 , su30 atau hornet ….

  99. The_killer says

    baca balik sehjarah la indon..di malaysia byk tempat2 khazanah negara..lembah bujang..keruntuhan emapayar langkasuka,…cuma belum diterokai…bodoh btl mak kau ni

  100. hanturimba says

    BARANGKALI DI SANA ADA JAWABNYA,
    MENGAPA DI TANAH KU SERING TERJADI BENCANA,
    MUNGKIN TUHAN MULAI BOSAN,
    MELIHAT TINGKAH KITA,YG SELALU SALAH DAN BANGGA DENGAN DOSA2 .
    MUNKIN ALAM MULAI ENGGAN BERSAHABAT DENGAN KITA,CUBA KITA BERTANYA PADA RUMPUT YG BERGOYANG……… EBIT G ADI.
    Layannnnn,Salam Penghulu segala hari

  101. skyfun says

    sy percaya bro,banyak pesawat RC yg diaorang main bermcm jenis bentuk dan saiz terbang di bumi malaysia,..malah sy sendiri pon designer kapal torbang rc..
    keh3…jom fly kt wetland!

  102. phateh says

    terima je la kenyataan………kita ni satu nusantara………….asal bangsa yang sama….dibezakan dengan bugis,jawa…banjar..dan lain2………….
    tak mustahil satu nusantara ni ada piramid………cuma di indonesia dah didedahkan……..saya akui,,,,,,,ia mmg hebat

  103. Anak Sabah says

    Salam,

    Wah, Mat Indoor (MI) dah change side ke Indon@Indog skrg…He he… Jgn marah, bro… Jumaat ni…. :) Peace No War…

  104. ezrider says

    selamat mengerjakan ibadah haji, semoga tenang di perantauan, dan bakal mendapat haji yg mabrur. Ingat shah, hati mesti baik bro.

  105. Sumanto says

    waduh gan anak sedara lu ada uav tapi nggak bisa ama anak keponakan wa ..dia ada Gundam bisa jadi Ultraman,Universeman,Besiman malah wa terkejut dia bilang bisa muncul jadi Neefola … waduh2 hebat Gundamnya
    hans isaac lu pergi main jauh2lah..

  106. Sumanto says

    ko orang semua tak pakai otak lah jangan tulis percaya wujud adanya piramid…
    semua cakap tipu2 tak ada piramid.. manusia ni mudah tercabar bila orang tak percaya dia rasa tercabar dan buktikan cepat2.. pakailah otak sikit hehehee
    Shah wa tak percaya ada Piramid kat Malaysia ni kan kan kan… ok semua setuju

  107. kawaq says

    Kat Merang, Terengganu ke Bro?? Kalu pergi Pulau Redang cuba duduk belakang bot & tengok ke arah daratan, mesti nampak satu bukit yg mcm piramid…gambar pun ada tapi x bleh nak attach kat sini. :)

  108. Sumanto says

    tapi lu nggak tahu ana sukain nasi dagang kuala ibai ama sotong goreng celup … kalau bisa anta posto ama ana.. bisa gan

  109. (^________^) says

    Malaysia ada pesawat yang tak diumumkan kepada orang awam ?Sebab bulan lepas masa saya di hiking saya ternampak ada pesawat yang tak pernah saya nampak di Malaysia.Rasanya jenis fighter jet mabye.Masa pesawat tu lalu berdengung juga telinga saya dengan bunyi dia sebab pesawat tersebut fly low sangat.

  110. Amirul Ashraf says

    Salam.. just nak tanya. gambar poskad tu berlatarbelakangkan sebuah bukit kan? bentuk dia mcam piramid je? ada sesiapa yg tahu lebih mendalam pasal lokasi ni? penuh makna sungguh poskad Bro Syah ni. #sekadar pendapat. =)

  111. Tongkat Musa Long Jack says

    kalo ikut dr clue syah bg aritu,gua dapat agak lokasi piramid tu kat janda baik..tp lokasi piramid tu gua dah penah pi dan org dah ramai org wat xpdc n jungle trackking coz kwsan dia cantik n menyamankan..tak mungkin piramid yg syah kata tu ada kt bukit tu….

    dpt pulak poskad syah yg btindih2 gambar tu lain plak bentuk dia dia.nmpak ada 2 stage.beza sikit ngn dkt tmpat aku pi tu ..tp ape2 hal aku yakin giler lokasi yg dikatakan oleh syah tu sekitar genting sempah n janda baik sebab banyak bukit n gunung yg bbentuk piramid..lgpun dr entry yg lepas2,aku tgk byk kwsan yg syah n the geng explore bkisar dekat karak je..tak gitu syah??

  112. naza says

    tempat tu lagi bahaya dari Area 51, pasal ada orang asli jaga… depa nanti sumpit penceroboh (depa la kata :) )

  113. naza says

    ameer, pembayang rangkap pertama pantun tu….. (ahahahaha)….. macam memerhati dan nampak sesuatu je atas pokok ara tu…. :)

  114. anak johor says

    ceh……nasi lemak 50 sen tu ada maksud tersirat ..kalau Dia tahu..kena hentam shah pasal keluarkan gambar gunung piramid tu….hihihi

  115. anak johor says

    depa lending cara heli mendarat…..,kat tepi rumah warga desa….tapi seluruh badan jet tu dimamah sijaguh merah…..hihihi….wartawan yg buat liputan pon kena belasah dgn tentera depa….bukan sikit2 wartawan,tapi 11 orang wartawan yg kena belasah pasal ambil gambar….

  116. anak johor says

    ape pulak anak tempatan,nanti anak negara AKAN pon ngaku depa yg buat…..hihihi…habislah aku,shah marah nanti….

  117. anak johor says

    baru sejuk blog ni MI….lama sangat hantar bantuan….hihihi…cuba tengok tajuk yg pasal MRCA tu….

  118. says

    dah try.hehe!en.shah bagi hint dah tu.papehal pun selamat menjalankan ibadah dan berdoa depan kaabah supaya eksplorasi nanti berjalan lancar.

  119. annom says

    Yea la… tapi kenapa dalam bentuk piramid tu ada petak2 macam ditampal-tampal. Ke image di edit dgn photoshop?

  120. Malon says

    kalo warga akan aja akan di erase……..gue pengikut shah pun gak diterima. semua catatan gue dihabisin aja di blog….

  121. gezza says

    lu ingt ni blogserius ke bematured.jgn tunjuk otai tak bertempat laa.kan dah kena bahan.jaga bahasa tu.atau lu indon?

  122. ajaipenang says

  123. azkramm says

    Salam

    Shah
    Semoga perjalanan di
    mekahdipermudahkan. InsyaAllah
    nampak macam kat zon larangan terbang di gunung tahan ekk
    Lokasi gambar tu nampak maca

  124. karipapterbang says

    hehe.. alamak… salah org la saye.. nasib baik tak tegur… nampak mcm iras²… iras la sangat kan… hehehe..

    psss… nak stok rokok, tanya bangla yg jaga dobi kat hotel… (kalau belum tau la..) tapi kalo kena tangkap, kaw² dendanya.. hehe.. susah nak benti rokok walo kt sana.. hehehe

    Selamat beribadat. Kami akan setia menunggu posting² yang terbaik dr Bro Shah.. ceeewah.. jek lain macam walopun tak kenal.. hehehe

    OK Bro.. selamat… TQ

  125. Malon says

    kenape temen2 malon rindukan akan?????wahai temen2 malon gak usah benci sama gue. semua ancient site malaysia juga ada petunjuk di indonesia……karna itu jiranmu tau apa yang ada di negara hensem…….buat shah kapan kamu kembali?????jgn lupa titip ikan dolpin.

  126. says

    Nt2 aku nak bw ‘UAV’ ank sedara aku punya, buh cam pake selotape kt ‘uav’ tu… Pastu aku nk amik video, aku post kt youtube… Korang tunggu ek..
    (Tu pun klu ank sedara aku x pakai ‘uav’ dia, ari minggu besanya dia duk main kt pdg sekolah ngn kengkwn dia. Tp tech spec ‘uav’ dia aku xbrp tau…minta2 cukup minyak nk nek ats bukit tu.)

  127. says

    Sumanto ni wak celup…
    Dh kena brainwash dulu2 ngn…(klu dia ni xyah antor pakar psiko…antor awek cun ja dh tburai…).
    Memang dr luar camtu, tp dlm ht dia baik…ada taman lagi!
    -kekekeke…lawak jer wak.

  128. riSik says

    Assalamualaikum.. Selamat menjalani ibadah haji..berkesempatan nanti..sampaikan salam kami semua kpd junjungan besar nabi kita..
    pasti sukar bro syah nak jawab soalan ni:
    betoika gmbr gunung dlm poskad tu adalah piramid melayu yg dimaksudkan sblum ni?
    Ahak…nak jawab betoi nanti gamat satu malaysia..nak jawab salah nanti bohong plak…tak baik cakap bohong tambah2 kat tanah suci…he he..yg terbaik..diamkan diri ajee….tapi kalo diam tandanya setuju…assukuut alaamatu arridha…he he..ape pun selamat menunaikan ibadah haji dan terima kasih atas segalanya.

  129. gezza says

    Salam.

    1.selamat menunaikan ibadah haji buat bro shahpaskal.moga-moga dapat haji mabrur.jangan diskip rukun-rukun haji tu kalau tak saje kena bayor dam,hehe.dan jgn lupa sentiasa mengupdate blog anda dengan info serta ilmu-ilmu military yang bro ada.generasi muda macam saya ni ramai yang dahaga ilmu pertahanan,military kerana ini cabang baru dan seciput sangat-sangat-sangat diajar di sekolah,jadi itulah sebabnya ramai yang terlalu naif.namun,mereka tetap punya minat jadi jangan dipotong minat mereka.akan datang negara ni generasi muda jugak yang jaga jadi eloklah mempersiapkan mereka ni dengan bekal secukupnya.

    2.provokasi indonesia.tak perlu dilayan sangatlah.ramai dah tahu kenapa mereka terlalu memusuhi kita.kerana sentiasa ada tangan-tangan ghaib yang mahu menyekat kemaraan Islam di sini.kekuatan Islam adalah kesatuan umatnya,dan penyatuan umat islam malaysia dan indonesia akan menjadi satu kekuatan yang amat luar biasa.oleh itu tangan-tangan ghaib ini lah yang sentiasa melaga-lagakan kita dan saudara serumpun indonesia.biar kita berpecah.andai malaysia dan indonesia berperang,musuh yang sebenar akan bertepuk tangan ketawa.dan ingat,sejarah sudah membuktikan,empayar islam runtuh disebabkan perpecahan dan perbalahan sesama mereka sendiri.

    3.walau apa pun ancaman.walau apa pun yang datang mencabar.ingatlah kami generasi muda,siap sedia mengangkat senjata turun ke medan tempur.berjuang mempertahankan tanah tumpah darah ini.demi Islam.demi kedaulatan ibu pertiwi.jangan dipertikaikan kesetiaan kami pada negara ini.tempat jatuh lagikan dikenang inikan pula tempat bermain.akan kuhunus senjataku menepis serangan durjana yang cuba mendajalkan negeriku.

    sekian,salam kepada semua.

  130. albanjary says

    saya klik gambar tu dua kali imej gunung spt piramid tu betukar….refer link ni..
    militaryofmalaysia.net/2012/10/perindu-tidak-bertemu/dokumen-terperingkat-1/

  131. sos says

    Kamu laparr….ya. ada bau makanan di forum malaysia ya .. Otak kamu ingat makan saja ya… Berapa hari tak makan……sudah kebuluran ya….kerja dulu…nanti kami beri upahnya..

  132. Malayu Sarawak says

    Assalamualaikum,
    Malon maksudnya hensem? Kamu panggil Siapa Malon. Bukankah Malon maksudnya hensem.

    Ya kami sudah tahu perkara ini, namun jika digembar gembur, nanti mush2 Islam kelihatan. Malaysia negara byk musuh2. Siam,pilipin,singapo, mereka itu musuh islam sbb mereka itu dipimpin oleh yahudi dan nasara. Harap2 Indonesia tidak spt gitu yah, kerana acapkali saya lihat temannya zionis (singapor) itu selalu buat latihan perang sama negara kamu.

    Di negara kamu, Ada piramid terus digembar gembur kan. Bukankah enggak boleh bersifat tunjuk menunjuk takut riak jadinya.

    Sifat takbur,ujub,riak,bermegah2, sifat yg Allah SWT benci. Pencaturan Org Melayu Perlu ada Kiasnya. Itu lambang bangsa hebat. Al-Quran Ada Kiasnya, Begitu juga Bahasa Melayu.

  133. eric says

    salam..
    saya sebelum ni silent reader je tapi tertarik untuk berkongsi knowledge tentang persoalan yang di ajukan nih…sebenarnya kita dah lama ada teknologi semua tu lah..terutama USV(underwater surface vahicle),AUV(autonamous underwater vahicle),ASV(autonamous surface vahicle) n banyak lagi,bahkan IHUV (inteligent hybrib underwater vahicle) pun kita dah ada,cuma bukan di aplikasikan untuk kegunaan military dan tidak di bangunkan untuk tujuan komesial, cuma untuk penyelidikan,dan andai kerajaan memberikan geran untuk di bangunkan secara besar-besaran,ia tidak menjadi masalah kepakaran kepada kita..
    Dan aplikasi-aplikasi yang dikehendaki boleh di muat naik pada bila-bila masa dan tidak perlu masa yang lama untuk diubah kepada platform yang di kehendaki bagi tujuan ketenteraan..

    Semua ni hasil 100% kepakaran jurutera anak tempatan yang di tempatkan di universiti-universiti tempatan dan harapan saya janganlah ada yang pertikaikan dengan menteliti seperti barang buatan malaysia,kualiti low..sedangkan kami berusaha sebaik mungkin untuk hasilkan prototype dan platform yang terbaik..

  134. camo says

    bro shah nampaknya TROLLER dari negara hindognesialan telah datang,,,apa lagi boleh kasi tendangan terhormat kat si indon sekor nie..

  135. Ameer says

    Cantik memanjat pohon ara,
    Nampaknya cantik berseri laman,
    Besar hajat kami tidak terkira,
    Hendak memetik bunga di taman.

    Pucuk pauh ditepi permatang
    buah berangan rasanya lazat
    daripada jauh kami datang,
    datang dengan seribu hajat.

  136. Kunta Kinte says

    Ishhhh….masa bila pulak aku berteman ngan ko..soh..soh..soh..Negara kami masih terpelihara..penjajah x menjumpai sepenuhnya khazanah negara kami..di negara lain telah dijumpai dan faham2 la apa yg mrk telah buat setelah menjumpainya…

  137. Ameer says

    Semua ada maha :) Termasuk UGV. Lagi best kalau boleh letak missile dan sebagainya pada unmanned vehicles tu :)

  138. orgorg says

    assalammualaikum bakal tuan hj shah
    semoga selamat menjalani ibadah dengan jayanya..

    tmpt tu menarik disekitarnya ade komplex binaan yg menarik..
    nak gi kena susah susah xleh jln senang, gi balik jln lain lain

  139. teropong dari arriyadh says

    semoga dipermudahkan ibadah hajinya, haji shah. Doa tuan haji yang terbaik sewaktu berada di Arafah. Jangan leka sewaktu di sana kerna banyak yang melalaikan. Insyallah kami pun doakan buat kamu di sana.

  140. Malayu Sarawak says

    Jgn Disebut benda dah xde :D

    Pasal background Poskad, Aku Ingat Bro Shah Paskal Beri Klue Tentang PIRAMID yg Dia Selalu Sebut2kan tuh :( Meleset indah aku tek…

  141. maha says

    bro aku minta pedapat korang ini kalau kita bina gowing manpu kita capai teknologi yang diharapkan sebab dalam gowing memiliki teknologi bukan hanya senjata dan radar yang ada, tapi ada teknologi uuv,uav,usv.. kalau uav negara kita boleh buat, tapi uuv dan usv tak ada lakukan kajian lagi kalau ada pun kerajaan tak nak bagi dana,
    tolong bagi pendapat dekat aku ini

  142. ace says

    biarkanlah sudah menjadi konvensi majoriti orang lama disini.

    2. ibarat kata pepatah melayu “masuk ke dalam kandang kambing mengembek, masuk ke dalam kandang kerbau menguak”. sesuaikanlah diri kita dengan keadaan lazim disini, bukan memaksa keadaan berubah untuk kita apatah lagi hendak sampai ke tahap meluat.

    3. berekspresi biarkan berwasatiah, kadang2x pada diri kita ada nilai yang orang lain benci juga, tak perlulah sampai meluat. fitrah manusia hendakkan berteman, bermaksud kita memerlukan masyarakat. bukan semua individu dalam masyarakat itu kita serasi, terima dan elakkanlah seadanya.

    4. main rebut tempat ini adalah satu cara kita diblog MOM ini hendak berhibur sesama kita. menjadi medium kita untuk bertaut, bersatu, mengeratkan silaturrahim sesama saudara.

    5. walau berbeza pendapat, carilah satu titik persilangan yang dapat menyatukan kita semua, jangan berpecah belah.

    p/s; pakcik generasi tua, tak dapat salam :(

  143. kinglychee says

    poskad ek?? huhuhu mmg bro bijak nyorok di sebalik tabir heheh..hint no.1 heheheh…poskad bukan sebarang poskad heheh

  144. naza says

    tapi… bro shah terlalu rindu kampong halaman dia… sampai poskad pun pic hutan yang menghijau untuk mengubat rindu…. (walau pun bro penah cakap xder kampong.. hi hi hi )

  145. Malindon says

    Issh..jangan di sebut2 mahluk2 tu, nanti menjelma dia, spoil semuanya. KL-Kabah-6979km =6969km le.( aku scale guna google earth)

  146. maha says

    aku malas sembang politik tapi aku tak boleh tahan golongan cuba buruk orang dalam negara dan luar negara termasuk rakyat kita dan negara jirat kita, ini blog analisis military bukan blog politik,
    kepada pembangkang dan kerajaan kalau sembang politik buat blog analisis politik negara kita dan ada ketua dewan blog tak menyebelah siapa macam bro shahpaskal kemudian sembang sampai subuh dan sampai mati

    maaf bro shah terpaksa guna nama bro

  147. nurmz says

    Semoga mendapat Haji Mabrur dan segala perjalanan tuan di sana dipermudahkan oleh-Nya.

    Hanya ingin bertanya, gambar di poskad tu adakah berkait rapat dengan artikel piramid melayu….cuma menganggak saja.

  148. shahpaskal says

    Terima Kasih, tips yang sangat2 berguna pasal memang tak tau.
    Kedua, kat TUDM tu bukan saya, saya tak minat nak tgk benda2 mcm ni, pasai dah muakkkkkkk…dan bosan, hehehe….bosan pasal dah tgk dia tembak bom dan misil secara live…

  149. karipapterbang says

    hehe.. jgn la marah bro.. penghargaan utk blog yg paling top ni… hehe

    p/s: 1- utk bro shah (baru nampak secara “live” sekali (tapi bro tak kenal aku) masa Open Day TUDM hari tu kt Subang (kalau tak salah la…) hehe. Nak tegur takut salah org…
    2- Dgr cerita ada di Haramain skrg, jgn lupa pegi ke Raudhah Masjid Nabawi jam 2.00AM waktu sana. Tapi kalau tarikh hari ni 1 Zulhijjah, selalunya dah ada kt Mekah. Jadi, abaikan…
    3- Kalau boleh, jam 2.30AM waktu Mekah, dah ada dalam Masjidil Haram.. belasah tahajjud dulu 12 rakaat, InsyaAllah INSPIRASI, AKAL & FIKIRAN akan jadi SOFISTIKATED seperti yang diminta.. automatic.. (kalau takde kawan, sorg pun boleh)
    4- Sesekali duduk tngkat 2 @ 3. Dapat tgk imam datang smbhyang subuh dtg dari pintu mana. Kdg2 dtg dr pintu tak sama.. hehe. Kalau rasa sengal², duduk betul2 belakang imam.. mana tau dpt serban ke, tasbih ke dia bagi.. hehe.. tapi takut lari niat pulak.. hehe
    5- Semoga mendapat HAJI MABRUR.. Amin… Tu je nak bagi tau. Kalau SALAH tolong maapkan..

    dari silent reader, generasi muda

  150. mzmz says

    Tu dalam gambar di atas tu….gunung yang jauh tu kat tengah2…tu ke Piramid yang dimaksudkan..?? Fuhhh…Besar gilerr…kalau nak compare dgn piramid Giza di Mesir..!

  151. anak muda93 says

    Seronoknya dapat merantau melihat sosiobudaya tempat org, tapi manakan sama bumi tanah tumpah darah air kita

  152. Malon says

    terowong masa, kota hilang….apakah malon semua gak tahu di seluruh nusantara dari sumatera, jawa,lombok, sulawesi filipina, kalimantan ,thai,kambodiaa, viet punyai ancient site yang mengagumkan…..tapi kenapa di malonesia gak ada…..harusnya diperiksa………..bangunlah temen2 malon ku.

  153. Malon says

    salam pada temen2 malon……

    cuba perhatikan poskad tersbut dengat lebih tajam……bukan dengan mulut tapi mata hati anda semua……….

    salam saya dari jakarta……

  154. Ameer says

    Drama la pulak :D

    Jangan sedih Shah, sampai Malaysia nanti ada orang masuk minang :D Betul tak wahai adinda Naza? :D :D :D :D

  155. says

    Salam…
    Moga2 bro Shah selamat kembali ke tanah air tercinta ini dengan izin YME. Moga2 juga akan kembali sebagai seorang insan yg lebih beriman, lebih ber’kualiti’ dengan izin DIA jg.
    Moga2 jg bro Shah, bila dh sampai sini balik bleh lah bertemu dan mengeratkan silaturrahim dgn kwn2,shbt2 lama yg bro tak lupakan tu…serta BARU (termasuk sy ni…heheh)…dengan izin DIA juga. Amin….

  156. says

    tunggu artikel baru..komen orang seberang..hurm..kalu bersifat ally..berkongsi ilmu..boleh..kalu nk bangga diri..buang jer..termasuk komen dari jalang politik..tak kira sesiapa pun..buang jer

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>